اخر الروايات

رواية مملكة العشاق الفصل الرابع 4 بقلم اسماء ابو شادي

رواية مملكة العشاق الفصل الرابع 4 بقلم اسماء ابو شادي


الحلقة (4) رواية ( مملكة العشاق)
بقلم:-أسماء أبوشادي Ana Amera Habeby
_______________________________________

سبحانك ربي لا إله إلا انت إني كنت من الظالمين

الأمل
لو املي فيك مات أنا هموت
أنا حاسة اني اتوجدت في الدنيا علشان أكون حبيبتك
ما ينفعش أكون غير حبيبتك
ولو ده منصب وانت قررت ترفدني منه
يبقى انت كدة بتعلن نهاية حياتي وبداية مآساتي

سما روحت البيت وعيطت كتير. كتير جدا
طلعت كل اللي جواها على هيئة دموع بتحرق عينيها وبتزيد من ذبولها

وقررت انها هترجع تروح الشركة وتهتم ببنتها وتتجاهله زي ماهو بيتجاهلها.

أما تحت في أوضة نور. كان نايم على السرير

مش مرتاح.
وهيرتاح أزاي وهو بعيد عن سماه.
مشتاقلها
ريحتها وحشته
ريحة شعرها. دفا أنفاسها و نبض قلبها اللي بيسابق نبض قلبه
ولا نعومة بشرتها تحت ملمس ايديه
مشتاق لكل حاجة فيها ولكل حاجة تخصها
هو مشتاق
أصله عاشق والعاشق لازم يشتاق لمعشوقته

مش عارف هو لسه بيحبها ولا لاء
بس لو مابقاش بيحبها.
طب ليه اشتاقلها
وازاي يشتاق.
دي جرحته وآذيته في أقرب الناس له
هو ياما قالها. إلا أبويه
استحمل منها كتير. لأنه بيحبها ومايقدرش على بعدها
لكن غلطها المرة دي كبير.
كبير لدرجة أنه مش قادر يسمعلها.
هي النهاردة قدرت تشوف نظرات الغضب في عينيه
بس ماركزتش
ماهي لو كانت ركزت كانت قدرت تشوف ان ورا الغضب ده في شوق كبير مستخبي.
شوق ممزوج بحزن أكبر
وعتاب اللسان خايف ينطق بكلماته لا يظهر اد ايه هو ضعيف.
ومايعرفش أن الضعف ادام معشوقته مش إهانة له
لا دا كسرة قلب ليها هي

داري يا قلبي شوقك وحنانك. وبلاش تحن وتضعف
اصلك كل مرة بتسامح بترجع تجرحك جرح أكبر من اللي قبله

نور لنفسه / استحملي شوية وجع ما انتي ياما وجعتيني
وكل مرة بتثبتي ليا انك أنانية
اتحملي نتيجة قرارك

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

في المستشفى

مهاب بخفوت/ انتي حامل

شمس بتبص في الأرض ومش قادرة ترفع عينيها في عينيه
هو قرب عليها ورفع وشها بأيديه

مهاب بأصرار / انتي حامل يا شمس.كنتي عارفة صح.

شمس بخفوت / أيوة

مهاب بهدوء / أزاي. أزاي وانتي بتخدي حبوب منع الحمل

شمس / ا. أنا. لأني. لأني وقفتها في فترة التبويض الشهر اللي قبل اللي فات

مهاب بصوت خافت جدا / يعني انتي حامل في شهرين.

شمس / والله كنت هقولك بس

مهاب / بس ايه. بس مستنية لما تتعبي وبعد كدة تبقي تعرفيني صح
. ( صوته ارتفع مرة واحدة )
صححححح سكتي ليه دلوقتي. كام مرة اتكلمنا في الموضوع ده قبل كدة ورفضت. أزاي تعملي كدة. وليه.

شمس ماردتش عليه لكن الدموع اتجمعت في عينيها وهو بمجرد ما شاف الدموع في عينيها.قلبه وجعه

مهاب / اوعك. اوعك تعيطي أو دموعك تنزل.

( وخرج مهاب من غرفة الكشف بسرعة علشان مايأذيهاش بكلامه. وبعدها سمح لدكتورة النسا تدخل تكشف عليها ويعملوا اللازم وجميلة دخلت مع شمس لما مهاب خرج )

مهاب لاخوه / خليك معاهم ولما يخلصوا روحهم على البيت

مازن / طيب انت رايح فين وهتسيب شمس

مهاب بعصبية / مالكش دعوة اسمع الكلام وانت ساكت

شمس خلصت الفحوصات واطمنوا عليها وعلى البيبي اللي عمره شهرين و اتأكدوا أن حالتها كويسة وأن اللي حصل. إرهاق بس وتعب حمل طبيعي

ولما شمس خرجت زعلت جدا ان مهاب مشي وزعلت اكتر من نفسها.

وخرجت معاهم علشان يرجعوا على القصر

أما مهاب كان واقف تحت وشايفهم وهما بيركبوا العربيات. وحبيبته معاهم شكلها حزين جدا وماشية بتبص حواليها كأنها عارفة انه مستحيل يمشي من غير ما يتطمن عليها

بعد ما مشيوا. طلع مهاب تاني واتكلم مع دكتور القلب اللي كشف عليها من شوية

والدكتور طمنه عليها جدا وعلى حالتها. بس طلب منه انها تستمر في الفحوصات طول فترة الحمل وخصوصا رسم القلب

مهاب خرج من المستشفى ورجع على القصر لأنها وحشته جدا ولأنه عايز يضمها. عايز يخبيها في حضنه
عايز يطمن نفسه وقلبه انها كويسة وهتفضل كويسة وفي حضنه طول العمر

###########################

في قصر عادل تاج الدين

رامي اقترح أنهم يسهروا ويتفرجوا على فيلم اجنبي كلهم. مع بعض

والكبار طلعوا يناموا. لكن أسر وسيلين ورحمة و ليلى سهروا مع رامي
ورحمة اتصلت بأحمد وهو كمان قعد يسهر معاهم

وقاعدين مستمتعين بالفيلم وبياكلوا فشار

وأسر مش مستمتع زيهم بالعكس دا عايز يولع في رامي بسبب فكرته دي
لأنه كان عايز يسهر مع سيلين في الجناح الخاص بيهم
لأنهم الفترة اللي فاتت كانوا مشغولين جدا في تأسيس شركة الأمن اللي هو هيديرها وماكنوش بيقعدوا مع بعض كتير.
يعني طول النهار شغل و وقت الغدا أو العشا بيكونوا مع العيلة ومش بياخدوا راحتهم غير بالليل في جناحهم وبس
وبسبب رامي الليلة طارت
وهو مش عايز يضايق سيلين ولما شافها مبسوطة ومتحمسة للفكرة ماقدرش يرفض

رحمة بحماس / يالهوي على البطل يخربيته عسول اوى ورومانسي. سو كيوت

أحمد بحدة / هو مين ده اللي عسول يا رحمة هانم.
وبالنسبة للي مرزوع معاكي ده

رامي / ايه يا أبا في ايه انت بتتكلم مع اختي كدة ليه

أحمد / انت مش سامع هي بتقول ايه

رامي / عادي يعني ايه المشكلة. البطل عاجبها

أحمد بخبث / صحيح الكلام ده يا لي لي. هو البطل حلو اوى كدة

ليلى ببراءة / أيوة فعلا يا أحمد أمور اوى و

رامي / ايه يا أما هو انتي دايسة في إي حاجة كدة علطول

أحمد / ايه يا ابو لسان بيئة شايفك اعترضت دلوقتي

أسر / أنا اللي شايف ان أنتوا الاتنين عايزين تتضربوا دلوقتي على دماغكوا علشان شكلكوا كدة نسيتوا اني قاعد معاكوا يا زبالة منك له

رامي / احم احم. منور يا ابو نسب

أسر / لا يا اخوية لسه مابقتش ابو نسب واتلم بدل ما طربقها فوق دماغك انت وهو

أحمد / وبتجمعني مع البيئة ده ليه يا عمنا

رامي / عمنا. وبتقولي بيئة. خليك فى حالك يا سياحة. دا انت هتدمر سياحة العالم كله

أحمد / عجبك كدة يا سيل....

( وبصوا كلهم على سيلين لما أحمد ماكملش كلامه. ولقيوها نامت وهي قاعدة ومريحة راسها على الكرسي اللي قاعدة عليه )

أسر بخفوت / هششششششش. أخرس خالص انت وهو. ويلا كل واحد على اوضته السهرة خلصت

ليلى / بس لسه الفيلم ماخلصشي

أسر / كملوه بعدين. يلا على النوم

رامي / يا عم خد سيلين واطلع انت واحنا نكمل

أسر / لا وحيات أمك. أنا مش طالع غير لما كل واحد فيكوا يغور من هنا. يلا يا بت انتي وهي كل واحدة على أوضتها

( مركزين أنتوا اوى. أسر خايف يسيبهم مع بعض يصحا يلاقيهم متجوزين 😂😂 )

أحمد مشي وكل واحد طلع اوضته
وأسر شال سيلين بشويش بين ايديه وطلع بيها على الجناح بتاعهم

سيلين صحيت وهو بيرفعها

سيلين بخضة / ايه دا ا

أسر / اهدي حبيبتي ماتخافيش انتي بين ايديا هطلعك فوق علشان ننام

سيلين/ سوري بس أصلي كنت مرهقة طول اليوم. ومرضتش احبطهم وأرفض السهرة علشان ماكنوش هيسهروا لو أنا قولت لاء

آسر / يا حبيبتي مرهقة ترتاحي. مش تسهري وبعدين انتي بتصحي بدري

سيلين / عادي بقى انا اتعودت على كدة

وصلوا جناحهم وأسر نزلها على السرير بحنان و رقة وساعدها تغير هدومها لأنها مش مركزة من أثر النوم وبعدين غطاها وقعد جنبها يملس على شعرها

أسر / مبسوطة يا سيلين. حاسة بالأمان

سيلين/ طول ما انت جنبي ومعايا. وعيلتنا حوالينا. هكون حاسة بالأمان

واخدها في حضنه وناموا
و بيصبر نفسه أنه بكرة هيروي شوقها ليها

#############################

شمس اخدت العلاج وقعدت على السرير بعد ما بقت لوحدها تستنى مهاب
لكن نامت غصب عنها من التعب والإرهاق وكمان العلاج اللي اخدته

مهاب دخل وشافها وهي نايمة على السرير.
قرب منها. وعدل من نومتها وغطاها كويس. وقعدت جنبها يبصلها ويملي عينه منها

ولمجرد أنه افتكر الأيام اللي كانت تعبانة فيها رفعها وحضنها جامد وضم راسها على صدره

( وطبعا لو انتوا فاكرين. شمس نومها تقيل جدا وماحستش بأي حاجة )

النهار طلع والشمس أشرقت ومهاب ماقدرش ينام خالص وطول الليل وهو قاعد جنبها على السرير حاضنها

وأخيرا شمس فتحت عينيها وأول حاجة شافتها هي عيون مهاب
وكأنه كان منتظرها تفتح عينيها علشان يتأملهم

وبقيوا هما الاتنين يبصوا لبعض كتير.
دقايق مرت على شمس كأنها سنين

مهاب بعتاب حزين / ليه يا شمس . ليه تعملي كدة

شمس / غصب عني والله يا مهاب. بس انا كلمتك قبل كدة اكتر من مرة وانت بترفض وآخر مرة رفضت رفض قاطع

مهاب / ولما أنا رافض ليه تاخدي القرار مع نفسك وتنفذي بدون موافقتي

شمس بحزن / يا مهاب أنا بجد بزعل لما انت بتتعامل معايا على اني ضعيفة ومش طبيعية و

قاطعها مهاب / مارفضتش لأنك ضعيفة
رفضت لأني أنا اللي ضعيف ومش هقدر اتحمل
مارفضتش لأني أنا اللي مش طبيعي
أنا خايف. عارفة يعني ايه خايف

شمس / عارفة. عارفة يا حبيبي ولما بشوف الخوف دا في عينيك بتعذب اكتر

مهاب / وهو انتي فاكرة ان اللي بتشوفيه ده هو الخوف اللي جوايا فعلا. لا لالا.
دا مس ذرة منه حتى أنا لو أظهرت جزء من خوفي عليكي هخفيكي من الدنيا كلها
هبعدك عن كل حاجة وأي حاجة ممكن تضرك بنسبة واحد في المية

شمس / وانت فاكر ان كدة هبقى أنا مبسوطة

مهاب ضمها اكتر بقوة لحضنه / تعرفي اني كل لحظة انتي بعيدة عني فيها بفكر انتي بتعملي ايه حاسة بأيه. ومين حواليكي
طيب تعرفي أنا دلوقتي حاسس بأيه.
ّ لو كنتي تعرفي مستحيل كنتي تعملي فيا كدة

شمس بدموع في عيونها / مهاب أنا

مهاب دموعه نزلت / اوعي تعيطي. ماتبكيش كفاية الخوف على قلبي. لأنه مش هيقدر يتحمل عذاب دموعك كمان

شمس / مهاب انت بتبكي

مهاب / أنا بحبك اوى واكتفيت بيكي من الدنيا
لا كنت عايز مال ولا عيال
ولما لقيتك نفسك تبقي أم استحملت خوفي ورعبي و وقفنا مع بعض لحد ماخلفتي و ربنا رزقنا بالولد والبنت قولت الحمد لله على كل شيء.
علشان حبيبتي بقى عندها كل اللي نفسها فيه ومش هغصب نفسي اتحط في الموقف العصيب ده تاني وربنا رحمني
لكن انتي هونت عليكي ومارحمتنيش
أنا كنت بخاف عليكي من خوفي عليكي نفسه. فهماني

شمس بدموع / فهماك. والله العظيم فهماك. بس غصب عني. ولو انت عايزني اجهض الجنين هع

قاطعها مهاب / هتعملي ايه. هتجهضيه. وتفتكري أنا هسمحلك تعملي كدة.

شمس / أنا

قاطعها / انتي ماتفكريش خالص و ركزي في حملك وبس. ومن النهاردة مافيش شغل ولا خروج بدون ما أكون أنا معاكي. والأدوية تلتزمي بيها والمتابعة. مع كل الدكاترة في كل التخصصات. دا غير الكشف الدوري بتاع كل 3 شهور اللي ميعاده قرب

( مهاب خلص كلامه و قربها ضمها جامد
حضنه ماكنش عشق وبس. لا دا كان خوف وحزن وعتاب )

##############################

بعد كام يوم على ابطالنا والحال على ماهو عليه

انت ايييييييه
مش كفاية عليك تجرحني حراااااااااام عليك انت ايييييييه
انت ليه دموعي حبيبي تهون عليك
طب وليييييه أنا راضية انك تجرحني و روحي فيك طب وليييييه
يعني ايه راضية بعذابي بين ايديك
لو كان دا حب يا ويلي منه
ولو كان دا ذنب ماتوب عنه
ولو كان نصيبي أعيش في جراح هعيش في جراااااااح

اتنهدت سما وهي بتسمع الأغنية وافتكرت الفترة اللي فاتت كلها وتصرفات نور معاها ومعاملته ليها.

مش حراااااام
مش حرام انك تخدعني فحبي ليك مش حرااااام
والغرام وسنين حيااااتي وعشقي لييييك
ضااااع اوااااااام
ولا كان لعبة فحياتك بتداويك
ضااااع اوااااااام
ولا كان لعبة فحياتي بتداويييييك
ضاع اوام
الحنان وحضن قلبي واملي فييييييك
لو كان دا حب يا ويلي منه
ولو كان دا ذنب ماتوب عنه
ولو كان نصيبي أعيش في جراح هعيش في جرااااااح

خلصت الأغنية وقعدت سما على السرير بتاعها تبكي وهي بتفتكر الصبح قبل مانور يمشي على الشغل زي كل يوم

فلاش بااااااااااااااااااااااااااااااااك

قاعدة على السفرة هي و نورسين و نور خارج على برة

سما بدون ماتبصله / لو سمحت يا نور. بعد اذنك أن هروح أنا و نورسين عند ماما نقعد معاها شوية علشان وحشتنا وهي مش هتقدر تيجي

نور بأقتضاب وبدون مايبصلها / عايزة تروحلها اتفضلي مش همنعك. لكن نورسين لاء مش هتروح هناك

نورسين قامت من على الكرسي وجريت عليه

نورسين / بليز بابي. أنا عايزة اروح علشان ألعب مع إياد ابن خالو أنس

نور شالها وهي باسته في خده. فهو ابتسم / خلاص يا قلب بابي روحي معاها بس ماتتأخريش

نورسين / النهاردة الحد إجازة من المدرسة. هنقضي اليوم هناك ونرجع بالليل. وكدة كدة انت بتتأخر برة. واحنا هنيجي قبل ما ترجع من الشركة

نور نزلها على الأرض / طيب يا قلب بابي روحي يلا كملي فطارك.
( وبص لسما بنظرات نارية ) عايزك

وخرج بره وهي خرجت وراه

سما / نعم

نور بحدة/ ماتحاوليش تستخدمي البنت في أي حاجة بيني وبينك أو تشوهي صورتي في دماغها علشان ماتجيش فوق دماغك انتي

سما / انت اتجننت ايه اللي بتقوله ده وانا امتى دخلت بنتي بينا وازاي هشوه صورتك

نور مسكها من دراعها جامد / أومال الكلام اللي هي قالته ده منين ها. من راسها ولا راسك انتي. وتاني مرة وأنا بكلمك لو قررتي طريقتك دي هخليكي تندمي فاهمه

( وسابها وكما طريقه وركب عربيته ومشي من القصر وهي دخلت تاني لبنتها وهي بتبتسم )

بااااااااااااااااااااااااااااااااك

نورسين / مااااااامييييي

سما بخضة / ايه فى ايه. مالك يا حبيبتي

نورسين / بقالي كتير بنادي عليكي وحضرتك مش بتردي عليا

سما بأبتسامة / اسفة يا حبيبة مامي. ما اخدتش بالي

نورسين / طب يلا بقى علشان نروح عند تيتة

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

الساعة واحدة الظهر
في قصر عادل تاج الدين

سيلين وصلت القصر بدري النهاردة لأنها تقريبا خلصت شغل ومافيش عندها حاجة مهمة وكمان حاسة بصداع فراحت لآسر مكتبه وعرّفته انها هترجع ترتاح شوية علشان مرهقة

سيلين دخلت لقيت ستات العيلة كلهم متجمعين
مرتات أخواتها ومامتها ومرتات اعمامها

سيلين/ سلام عليكم

الكل / وعليكم السلام ورحمة الله

سناء بأبتسامة/ كويس انك جيتي يا حبيبتي. كنت لسه هتصل بيكي

سيلين/ خير يا ماما في حاجة

هاجر زوجة محمود / أصل الديذينر اللي بيصمملنا الفساتين. مفروض يبعتهم بكرة من باريس بس قال انه حاول يتصل بيكي اكتر من مرة لأنك ما اختارتيش تصميم فستانك لحد دلوقتي

سيلين قعدت على الكرسي بأرهاق / مس لازم هبقى اشتري فستان من هنا وخلاص

هاجر / أزاي ما ينفعش مش هتلاقي حلوة خالص وبعدين هو قال لسه في وقت يقدر يعمل فيه فستانك

سناء/ اختاري يا حبيبتي من الصور اللي هو بعتهالنا علشان نرد عليه بسرعة

سيلين بلا مبالاة / اختاري حضرتك بدالي وابعتيله

نورا زوجة محمد / طيب ما تختاري انتي دلوقتي. واحنا قاعدين كدة ونبعتها

سيلين وقفت / لا انا مش قاعدة. اصلا انا جيت بدري لأني مرهقة شوية وطالعة ارتاح. وبعدين اختاروا أنتوا. أنا عليا أحضر الحفلة وبس

( وسابتهم سيلين وطلعت على الجناح الخاص يليها هي وأسر )

هاجر بتذمر / يوووووه.

صافي / طب فيها لو كانت اختارت دلوقتي يعني

سناء بتنهيدة / خلاص أنا كدة كدة اخترت تصميم وهبعته بس هوريهولها الأول

صافي ضيق / ودا أزاي بقى إنتي ماشوفتيش هي طلعت أزاي ولا كأننا بنتكلم معاها.

سناء / أنا طالعالها
. ( واخدت اللاب اللي عليه التصاميم وطلعت ورا سيلين )

****************

سيلين دخلت الجناح بتاعها وأول حاجة عملتها دخلت الحمام تاخد شور دافي يريحها وتغير الهدوم بتاعتها

سناء خبطت على باب الجناح. بس ماسمعتش رد سيلين فدخلت وخبطت على باب أوضة النوم

سناء/ سيلين حبيبتي ممكن أدخل
( ماسمعتش رد برضوه فدخلت بعد ما فتحت الباب
وبتبص حواليها على سيلين مش لقياها بس عرفت انها في الحمام لما سمعت صوت المايه

حطت اللاب على السرير ولأنها عارفة عادة سيلين. لما بتاخد شور بعد الشغل. مش بتاخد معاها هدوم ولا بتجهزها.
دخلت غرفة الملابس وجهزتلها لبس مريح. بنطلون برمودا قطن وتيشرت مناسب له وخرجت قعدت على السرير تتفرج على التصاميم على ماسيلين تخرج

بعد شوية سيلين خرجت من الحمام وهي لابسة روب الاستحمام ولقيت مامتها قاعدة على السرير

سيلين/ ماما.حضرتك هنا

سناء/ اتخضيتي حبيبتي ولا ايه

سيلين / لا ابدا. بس أصلي ماحستش بدخول حضرتك

سناء/ ما أنا طلعت وراكي علطول وانتي كنتي بتاخدي شور سيبتك براحتك. اسفة اني دخلت من غير اذنك. عارفة انك بتضايقي من

قاطعتها سيلين/ ماما. ماتتأسفيش. انتي تدخلي في أي وقت طبعا والكلام ده مش ليكي انتي

سناء/ ربنا يخليكي حبيبتي ويباركلي فيكي أنا جهزتلك لبس اهوه البسيه وتعالي

سيلين/ حاضر تسلم ايدك

سيلين لبست هدومها في غرفة الملابس وخرجت تاني لمامتها

سناء اخدت سيلين جنبها في حضنها. وحطت اللاب على رجليها

سناء/ ايه رأيك في الفستان ده

سيلين بضحكة بسيطة / الله جميل. بس مش كبير على ملك ده

سناء/ لا دا مش لملك دا ليكي انتي

سيلين/ ايه دا. ليا انا. حضرتك بتهزري صح دا أطفالي اصلا وشبه فساتين باربي

سناء / ما احنا هنعمل عليه تعديلات علشان يليق بيكي ونظبطه

سيلين بضحك / حضرتك بتتكلمي جد

سناء/ أيوة. لأني حاسة ان الفستان دا معمول علشانك اصلا وكمان اللون الوردي الفاتح ده وكمان مع الطبقة اللامعة. هيليق عليكي اوى

سيلين/ ماما. أذا كنت مالبستش كدة وانا صغيرة اصلا

سناء/ وهو انتي كبرتي اصلا يا سيلين وبعدين ركزي معايا بس في التفاصيل اللي هنغيرها وبعدين إذا ماعجبكيش خلاص

( وبعد ما شرحت سناء )

سيلين بأنبهار / واو. دا هيبقى زي فستان اميرات ديزني وباربي

سناء/ ماهو انتي أميرة. أميرتي يا قلب ماما

سيلين/ ربنا مايحرمني منك يا أطيب قلب في الدنيا

سناء / اه يا قلبي. اوعي يا سيلين تشكي في حبي ليكي ابدا. أو أنك بنتي

سيلين حضنتها / لا طبعا انتي مامتي. ومستحيل أشك في كدة او انسى ابدا أنا لو ماكنتش عرفت ان. أن ......( وبلعت ريقها ) . كنت مستحيل أصدق انك مش اللي ولدتني بسبب حبك وحنانك

سناء حضنتها هي كمان / علشان انتي فعلا بنتي. وكمان رضعتك من صدري. كان أحمد عنده سنة وقتها. وكان ده غلط عليكي بس. بس انا عملت كدة بدون ما اعرف والحمد لله ربنا ستر. وكمان. انا بحس انك حتة مني. وأول ما اخدتك في حضني حمدت ربنا. أنه عوضني بيكي لأني كان نفسي في بنت اوي

سيلين بحب وحنان / ما أنا فعلا بنتك و محظوظة لأن عندي ام زيك

سناء ببكاء / اوعي تفتكري ان علشان انتي مش من بطني أبقى مش أمك. لا أنا أمك غصب عنك. غصب عن سامعه

سيلين/ سامعه يا حبيبتي
سامعه وشايفه وحاسه

******************

بعد ساعة. أسر وصل تحت وسأل عن سيلين وقالوله انها فوق مع مامتها بيختاروا تصميم فستانك. الحفلة. وهو طلع علشان يشوف هتختار ايه

دخل الجناح بتاعهم. ولما ماشافهمش في الصالون دخل أوضة النوم بعد ماخبط.

سناء بهمس / تعالى يا اسر

دخل لقى سيلين نايمة على رجليها وهي بتملس على شعرها

أسر بخفوت / هي سيلين نامت.

سناء/ أيوة الظاهر كانت مرهقة اوى فبعد ما اخدت شور نامت تحب انزل علشان ترتاح انت كمان

أسر / لا طبعا خليكي مرتاحة يا طنط أنا نازل تاني

وخرج أسر وهو هيولع لأنه قرر يروح بدري علشان خاطر يقضي وقت مع سيلين بعد ماقالتله انها هترجع بدري.( و يا حرام. اخد بمبه 😂😂 )

أسر بضيق / لا بجد الموضوع ده جاي عليا بخسارة مش عارف اتنيل مع مراتي زي الناس
بس يلا كله يهون علشان خاطر دلوعتي

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

مساءا

في قصر مهاب العدلي

مهاب وصل من شغله. كانت شمس قاعدة في الصالون مع العيلة. وداليا هي وجوزها وبنتها كمان اللي جايين علشان يتعشوا مع العيلة

مهاب / سلام عليكم

الكل / وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

مهاب / منورين يا داليا انتي وعمر

داليا / الله يخليك يا ابيه

عمر / اللي يخليك يا مهاب منور بيكوا طبعا

مهاب بحنان مش قادر يخفيه / اخدتي العلاج يا شمس

شمس وهي بتتهرب من بنظراتها / وقت ما انت اتصلت كنت باخد اللي بعد الغدا ولسه لما نتعشا هاخد آخر حاجة

مهاب / طيب كويس اجهزي علشان بعد العشا هنروح المستشفى. علشان الفحص

شمس بحيرة / بس لسه 5 أيام على ميعاد الفحص

مهاب / لا هنعمله النهاردة

أم داليا / ربنا يقومهالك بالسلامة يارب. ويطمنك عليها

داليا / ياااااارب وتجيبوا بنوتة تانية بقى علشان يبقى اسمها داليا

مازن / سلام قولا من رب رحيم. حرام عليكي ليه كدة بس

داليا / سامعة يا شمس بيقول ايه

شمس كانت سرحانة وانتبهت لما سمعت اسمها / ايه يا داليا بتقولي حاجة

مازن / شوفي اهي عملت نفسها ماسمعتش

( وفضلوا يهزروا شوية علشان يكسروا جو التوتر اللي مالي البيت من يوم خبر حمل شمس. وبعد شوية قاموا كلهم علشان يتعشوا )

ومهاب يترأس السفرة وعلى يمينه شمس و كل واحد قاعد جنبه مراته.

وشمس بتاكل كحت / كح كح

مهاب ناولها كوباية مايه بسرعة / اشربي

شمس شربت شوية / شكرا

أم مهاب / ايه يا شمس شرقتي

شمس / لا دا أنا بكح عادي مش شرقت

مهاب بأهتمام / بتكحي. دي اول مرة ولا كحيتي الصبح

شمس بتنهيدة / لا أول مرة

مهاب / يعني ماكحتيش طول اليوم

شمس / لااء

مهاب / طيب كحة بس ولا حاسة بوجع في جسمك ولا

قاطعته شمس / كحة بس يا مهاب ويمكن بس علشان بأكل بسرعة ماتقلقش

شمس لنفسها / وبدأنا مرحلة الهوس ربنا يسترها عليك يا حبيبي. انا اللي غلطانة.

العيلة كلهم بصوا لبعض وكلهم بيفكروا زي شمس :- ها قد بدأ هوس العاشق على معشوقته

@@@@@@@@@@@@@@@@2@@@@

في فيلا أنس

سما كانت في أوضتها اللي في الفيلا. و لأنها طول اليوم كانت بتلعب مع الولاد تعبت وطلعت ترتاح شوية. ونامت. و نورسين نامت في حضنها

مامتها دخلت علشان تصحيها وترجع علشان ما تتأخرش على جوزها
لقيتهم ناموا
ومارضيتش تصحيهم وقررت تتصل ب نور تستأذنه يباتوا معاهم

و نزلت تكلمه / الو. أيوة يا نور.عامل ايه يا حبيبي

نور بأقتضاب/ كويس يا طنط

أم سما / ماجتش ليه يا حبيبي النهاردة تتعشا معانا دا أنا بقالي كتير ماشوفتكش

نور / كان عندي شغل والفترة دي مشغول جدا

أم سما / ربنا يقويك يا حبيبي. طيب انا بكلمك علشان سما و نورسين ناموا من كتر الشقاوة طول اليوم وأنا بصراحة ماحبتش اصحيهم فقولت استأذنك يباتوا عندنا النهاردة

نورسين وهي نازلة على السلم بتمسح عينيها / تيتة

أم سما / تعالى يا حبيبتي. اهي نورسين صحيت نورسين ماما صحيت معاكى

نورسين / لاء نايمة بس انا صحيت وانتي بتغطينا

أم سما / طيب قولت ايه يا نور

نور بأقتضاب/ طيب. خليها سلام

وقفل نور وبيفكر. وكعادته الفترة اللي فاتت بسوء الظن. أن دي كذبة من سما بسبب كلام الصبح
وكان خلت البنت تكذب زيها

نور اتعصب من الفكرة دي وخرج من مكتبه وركب عربيته والحراسه وراه
وراحلهم

ودخل وسلم على أنس ومديحة وسلوي و تالين

أنس / أهلا يا نور اتفضل

نور / يعني شايفكوا كلكوا صاحيين

نورسين / لا يا بابا دا ماما بس اللي نامت. كانت جنبي بتنيمني ونامت معايا وانا صحيت قبلها

أنس بمرح / أصلهم طول اليوم نازلين لعب وشقاوة وغلاسة عليها. ( يقصد إياد و نورسين )

نور / طيب خلي سما نايمة براحتها. وأنا هاخد نورسين

سلوى / طيب ليه كدة يا حبيبي ما تسيبهم والصبح يروحوا

نور / لا علشان نورسين عندها مدرسة الصبح

أنس / عادي بقى ماجتش من يوم. أو تبقى تمشي مع اياد الصبح من هنا

نور / لا مش هينفع

سلوى بتنهيدة / طيب خلاص هقوم اصحي سما علشان تمشي معاك

نور / لا خليها براحتها أنا هاخد نورسين وامشي

أنس بضيق / طيب ومين اللي هيجهز نورسين للمدرسة الصبح يا ابو نورسين

نور بأقتضاب/ عادي الخدم في البيت كتير. ولو مافيش أنا هجهزها الدنيا مش هتقف

سما كمان كانت صحيت. ونازلة على السلم وسمعت كلام نور اللي كسر قلبها كسر زيادة على كسورها و ذود جروحها جرح جديد

سما / مافيش داعي الهدم يا نور. ولا لتعبك أنا صحيت اصلا

نور بأبتسامة استهزاء / طيب اتفضلي على العربية

خرجت معاه بعد ماودعت أهلها اللي اتضايقوا جدا من تصرفاته وكلامه وأسلوبه

ادام العربية
نورسين / أنا هركب جنب بابا لأننا بقالنا كتير ماخرجناش مع بعض

سما / اركبي يا حبيبتي. هتعرفي تربطي الحزام ولا اساعدك

نورسين / لا يا ماما هعرف زي ما حضرتك علمتيني

وركبوا العربية والحرس وراهم. ورجعوا على قصرهم بدون إي كلام

لكن القلوب ملياااااانة كتيييييييير
وسما هتقرر وترفع راية العصيان


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close