اخر الروايات

رواية مملكة العشاق الفصل الثالث 3 بقلم اسماء ابو شادي

رواية مملكة العشاق الفصل الثالث 3 بقلم اسماء ابو شادي


الحلقة(3)رواية ( مملكة العشاق)
بقلم:- أسماء أبوشادي Ana Amera Habeby
___________________________________________

اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

بتمر الأيام وتفوت
وحبك جوايا مستحيل يموت
هنعيش ونتحمل مع بعض ونتشارك نتألم ونفرح
المهم مع بعضنا

أنت وعيلتي وأنا
هو دا الترتيب عندي. أنت أهم وعيلتي أهم وبعدين انا ومش مهم أنا خالص طلاما أنتوا بخير

فات شهر على ابطال مملكة العشق

في شركة نور عز

سما قررت تروح الشركة لنور وتتكلم معاه هناك. طلاما مش عارفة تتكلم معاه في البيت

سما بتوتر / أستاذ نور موجود

السكرتيرة بترحيب / أهلا بشمهندسة سما. أيوة موجود اتفضلي

ابتسمت سما بأصطناع وخبطت ودخلت لما سمعت صوت نور / أدخل

سما بتوتر / سلام عليكم

نور اتفاجئ من وجودها في الشركة وقام وقف / انتي جيتي هنا أزاي

سما / يعني جيت أزاي. بالعربية

نور بحدة / وازاي تخرجي من غير أذني والبهايم اللي على البوابة والسواق ماحدش بلغني ليه

سما بضيق / لأن أنا طلبت منهم كدة. وقولتلهم هعملك مفاجئة وخرجت زي مابخرج دايما بسواق وحراسة يعني لا أنا ولا هما خالفنا اوامرك

نور ببرود / وجيتي هنا ليه. ليه مصرة تعيشي دور الزوجة اللي بتحب جوزها وعايزة تفاجئه وتفرحه

سما اتنهدت بحزن / نور أنا جيت اتكلم معاك هنا يمكن نعرف نتفاهم وعلشان كمان أنا مش بشوفك في البيت غير الصبح والبنت بتبقى موجودة وماينفعش اتكلم ادامها

نور بحدة / وعلشان ما ينفعش نتكلم ادام البنت جيتي هنا نتكلم ادام الموظفين صح

سما بحزن / نور أنا تعبت. والله العظيم تعبت هتفضل تعاملني بالأسلوب ده لحد امتى. هتفضل هاجرني لامتي. قولي مدة عقابي اد ايه

نور بحزن وسخرية / غلطك أكبر من اني احددله مدة يا بشمهندسة

سما برجاء / طيب مش مفروض قبل ماتحكم وتقرر وتهجرني تسمعني

نور بخفوت عنيف / طيب ما اأنا سمعتك. سمعتك وانتي بتقولي أيوة رفضت. أيوة منعتي أبويا يرتاح قبل ما يموت أيوة وقفت في طريق آخر أمل يسعده في الحياة

سما بدموع محبوسة في عيونها / بجد حرام عليك. أنا تعبت 4 شهور على الحال ده. طريقتك دي مش قادرة استحملها. لا أنا ولا بنتنا وهسيبك براحتك يا نور لأني زي ماقولتلك مش هقدر اتحمل انك تكلمني كدة ولا هتحمل نظراتك دي. ومعاملتك كأني عدوتك مش حبيبتك ومراتك وأم بنتك

( سما خلصت كلامها وخرجت بسرعة من المكتب قبل مادموعها تنزل وخرجت وهي بتتماسك وبترسم الجمود على ملامحها علشان الموظفين والناس )

#############################

مساءا
في قصر مهاب العدلي

شمس لسه ماقالتش خبر حملها لجوزها

مهاب حاسس ان شمس حياته بتداري عنه حاجة وقلقان عليها لأن وضعها الصحي مش تمام

لكن هو عارف ان خوفه بيزعجها وبيحسسها أنها مش طبيعية. بس غصب عنه يعمل ايه ماهو اللي شافه مش شوية

بعد ليله جميلة
ليلة عشق جمعتهم مع بعض

شمس نامت في حضنه وهو بيضمها بحنان وبيملس على شعرها وقلبه قلقان جدا عليها
لأنها وهي معاه كانت مختلفه عن كل مرة. صحيح كانت بتحاول تكون طبيعية بس اكيد هو حس بأختلاف لأنه بيفهمها اكتر من نفسها
وخصوصا أنها طول الشهر اللي فات كان حاسس أنها بتبعد عنه وبتهرب منه بنظراتها

مهاب لنفسه / يا تري مخبية ايه عني يا شمسي.

شمس فتحت عينيها وبترمش بيها علشان تشوف كويس

شمس بخفوت / حبيبي انت لسه صاحي

مهاب بحنين واشتياق / أيوة يا شمسي. اصلك وحشاني اوى ومش عارف أنام عايز أفضل ابصلك كدة علشان اروي عطشي منك

شمس / بحبك اوى

مهاب / لوفضلت أقول بحبك لحد اخر لحظة في عمري. هيكون ظلم لحبي ليكي لأن حبي مافيش كلام يوصفه. لا حب ولا عشق ولا هوا. دا كل إحساس جميل اتخلق في الدنيا موجود جوايا ليكي

( وكالعادة سكتت شمس. لأن مافيش كلام ترد بيه على اللي قاله
لكن عينيها فيها كلام كتير اوى والاهم م الكلام فيها سعادة. فيها عشق فيها اماااان )

قرب منها مهاب وخطف أنفاسها في بوسه كانت أبلغ من قُبلة الحياة
وبلمساته الحنونة على جسمها سحبها معاه لعالم العشق من تاني وهي ماقدرتش تعترض أو تنتبه.
هي اصلا تاهت معاه
الشوق لا يقابله إلا الشوق
الحنين لا يقابله إلا الحنين
العشق لا يقابله إلا العشق

وبعد ساعة من العشق

مهاب بيبص لشمس ونظراته كلها توتر وقلق

مهاب / شمس لون وشك بقى أصفر. ردي عليا انا حاسس انك مش طبيعية

شمس بخفوت / حبيبي والله انا كويسة

مهاب بحدة بسيطة وحيرة / كويسة ايه بس. طيب انا اذيتك وجعتك . أنا تعبتك صح

شمس بحنان / يا حبيبي والله ابدا دا أنا أصلا كنت مرهقة من الشغل واليوم كان طويل معايا عادى يعني

مهاب / وماقولتليش ليه انك مرهقة. ليه سيبتيني أقرب منك بالشكل ده وانتي اصلا تعبانة. بس انا اللي غلطان مش انتي. لأني كان مفروض اراعي ا

شمس / مهاب بلاش مبالغة ارجوك والله انا كويسة. بالعكس كلامك ده اللي بيتعبني. أنا هنام ولما اصحا هبقى كويسة جدا

( وفجأة قامت شمس جري وهي بتسحب الروب من جنبها وبتحطه على جسمها وهي داخلة الحمام علشان تستفرغ بسرعة
ومهاب دخل وراها علطول وهو مفزوع )

#############################

في قصر يوسف تاج الدين
وتحديدا في غرفة المكتب

محمود قاعد هو ومحمد وأحمد بيتناقشوا مع سيلين بخصوص الحفلة السنوية
( الاحتفال بيوم عيد ميلاد سيلين العام )

سيلين بعصبية / قولت لاء يعني لاء. الحفلة مش هتتعمل

محمد / يا قلبي براحة بس احنا بنتناقش بهدوء

سيلين / حفلة ايه اللي تتعمل كفاية بقى. كل سنة الحفلة بتخلص من هنا والمصايب بتيجي فوق دماغي من هنا
أنا مش هتحمل قرف تاني ومصايب تاني

أحمد / وهي الحفلة مالها بالمصايب بس يا سيلين. ما احنا من وقت ما وعينا على الدنيا والحفلة بتتعمل كل سنة

سيلين/ تتلغي مش لازم مش إجبار يعني نستمر طول العمر نعملها

محمد / يا سيلين دا لما بابا مات. مامنعنهاش واستمرينا نعملها نيجي دلوقتي نلغيها
( وبص لمحمود ) ماتتكلم يا محمود انت ساكت ليه

محمود ببرود / مستني لما تخلصوا كلام وتهدوا وبعدين اتكلم. ولو أنتوا مش شايفين لازمة لكلامي يبقى خلاص مش لازم اتكلم وكفاية اوى انى اسمعكوا ومش مهم رأيي

سيلين بتنهيدة / أنا آسفة صدقني مش قصدي اتكلم بالأسلوب ده معاكوا أو أرفع صوتي على حد فيكوا وف وجودك بس. بس انا مش عايزة أحتفل بعيد ميلادي أنا

محمود / طيب مش أنا سمعتك وفهمت وجهة نظرك. ممكن تسمعني وتفهمي وجهة نظري

سيلين/ حاضر اتفضل

محمود بهدوء/ احنا كل سنة من وانتي طفلة. قبل الحفلة بيوم أو ليلة بنعمل ايه

أحمد بأستغراب / بنعمل ايه

محمود بنظرات تحذيرية لأحمد علشان مايتكلمش/ بنحتفل بعيد ميلادك وبنقدملك الهداية صح

سيلين/ صح

محمود / معنى كدة ان احنا بنحتفل بيكي قبل الحفلة وبنعملك حفلة تانية وبرغم بساطتها إلا أننا بنكون عاملينها بأيدينا ومجهزنها بنفسنا وبنكون مبسوطين وبنتجمع مع بعض مافيش حد غريب ودي بالنسالنا كلنا احلى من مليون حفلة كبيرة ومنظمة زي اللي بنعملها متفقين معايا كلكوا في الرأي ولا لاء

محمد وأحمد وسيلين / متفقين.

محمود / نيجي بقى للحفلة اللي بتتعمل دي
أولا احنا بندعي فيها كل كبار الدولة والمسؤولين ورجال الأعمال وكبار موظفين شركاتنا وشخصيات مشهورة ومهمة جدا في المجتمع.
ودا يعتبر تنمية للعلاقات العامة والاجتماعية وبرضوه بيفيد البيزنس بتاعنا في كل المجالات
ثانيا بقى وده الأهم طبعا
وصية بابا
إن الحفلة دي تفضل تتعمل كل سنة وبنفس الترتيباب حتى الصدقات اللي بنطلعها في اليوم ده تطلع. والمعونات المخصصة اللي كان بيبعتها للمستشفيات في اليوم ده بالذات تتبعت. وماتنسيش أنه حتى لما مات في نفس السنة عملنا الحفلة وأن شاء الله هنفضل نعملها علطول وكأنه لسه عايش معانا وهتفضل الحفلة السنوية لمجموعة شركات تاج الدين

#################################################

في قصر عادل تاج الدين
وتحديدا في مكتب عادل

عادل / طيب تمام يعني كدة الافتتاح بتاع شركة الأمن هيكون بعد حفلة سيلين

أسر / أن شاء الله. طلاما كل حاجة جاهزة ليه نتأخر
وصحيح يا بابا. سيلين عايزة تلغي الحفلة السنة دي

سامح / ايه تلغي ايه ما ينفعش طبعا

عادل / ليه بس يا ابني

آسر / هي مش متحمسة ليها. وشايفة أن مش ضروي نعملها

سامح / أزاي بس. ومحمود عرف القرار ده

أسر / عرف وهي حاليا هناك معاهم في البيت بيتناقشوا مع بعض وأخواتها بيحاولوا يقنعوها

عادل بأبتسامة/ طيب خلاص طلاما محمود بيتكلم معاها يبقى هيقنعها وهتوافق بأذن الله

أسر / أنا برضوه شايف كدة ومااتدخلتش لأني عارف انها تتغير رأيها. وكمان لأن عمي يوسف الله يرحمه كان مستحيل يلغيها قبل كدة. ومحمود كمان مش هيقبل بحكم العادة يعني

سامي/ سيلين اتغيرت خالص
طريقة تفكيرها وقرارتها وحتى الشغل أهميته عندها مش زي الاول. بحس انها باردة اوى

عادل / اللي شافته مش قليل

أسر / لا سيلين مابقتش باردة يا عمي. دي اتجوزت ودا مختلف جدا
يعني طبيعي حياتها تتغير
واهتماماتها واولوياتها يتغيروا
مش كل حاجة شغل

عادل / معاك حق. وبعدين كدة أحسن بكتير كنا فين وبقينا فين.

أسر / طيب استأذن أنا علشان هتعشا هناك. معاهم

رامي دخل وأسر كان بيقف وبيتكلم / سمعت ان في عشا.

أسر / هههههههههههههه هو انت ظابط نفسك على وقت الكلام في الأكل بس

رامي / طبعا يا بوص دا الأكل هو الحياة

أسر / المهم أنجز في موضوع الأجهزة اللي طلبتها منك لأني هفتتح الشركة بعد أسبوعين

رامي / كنت لسه داخل اكلمك في الموضوع ده. كله تمام وهجيلك بكرة علشان تشوف بنفسك على الطبيعة. وكدة الموضوع يبقى عند سيلين علشان تظبطلك السيستم وتعملك برامج حماية متطورة عن أي شركة تانية و

قاطعه أسر / طيب طيب عارف كل ده. أنا ماشي علشان ما اتأخرش

رامي / استنى أنا رايح معاك هتعشا هناك

*******************

في قصر يوسف تاج الدين

أحمد / انت جاي هنا تعمل ايه يا ابني

رامي / ايه السؤال الغبي ده جاي اتعشا طبعا

أحمد / أنا غبي يلاّ

رامي / أنا ماقولتش انك غبي. أنا قولت سؤال غبي والفرق واضح

سيلين / والحدء يفهم ( الزكي يفهم )

رامي / بالظبط

الكل / هههههههههههههههههههههههه
سناء / هو أنتوا مش هتبطلوا نقار ابدا

محمد / لا دول مدمنين لو بطلوا يموتوا

رامي / بعد الشر. عليا وعلى حواليا وأعيش لحد ما اخش دنيا

أحمد / ايه جو خلتي اللتاتة ده

رامي / قديم اوى على فكرة

أحمد / يا ابني عيب أنا اكبر منك

رامي / يا عم ماكنتش سنة اللي هتقرفنا بيها

سيلين/ بسسسسسسسس صدعتونا كفاية بقى. ماما هو الأكل لسه ماجهزش أنا جوعت

رامي / يا بنتي دول جايبنا يجوعونا هنا

أحمد / وانت حد جابك يا تنح

رامي / مش سيلين هنا يبقى أنا هنا. وبعدين اتلم دا انت بقيت 24 ساعة لاجئ عندنا

أسر / ولاّ انت وهو. كفاية. بدل ما اقوملكوا أنا

أحمد / لا يا كبير خليك أنا كفاءة لوحدي دا عيل سيس اصلا

محمود / ههههههههه. بس يا احمد وانت يا رامي اسكت شوية. بطلوا تهييس بقى

سيلين بضحك / اوعاااااااااا يا معلم. محمود بيه بيقول تهييس اوبا بقى

أسر / يه دا سيلين. دا انتي العاقلة اللي فيهم هتتجنني مع الثنائي المشاكس ده

( قعدوا يضحكوا شوية وبعدين اتعشوا وقعدوا يشربوا الشاي مع بعض )

أحمد / طيب ايه تجهيزات الحفلة هتبدء امتى

سيلين/ أنا ابعدوني عن الحوار ده خالص. تجهزوها تخربوها ماليش دعوة بالتفاصيل بتاعتها. أنا عليا أحضر وخلاص غير كدة. ماعطلكوش

رامي / لحظة بس لحظة. الحفلة طبعا هتتعمل في قصرنا احنا

أحمد / انت بتخرف تقول ايه طبعا هتتعمل هنا زي كل سنة

رامي / لا يا ابن عمي. سيلين دلوقتي علية هناك يبقى تتعمل هناك

محمد بحدة بسيطة / طيب ماهي السنة اللي فاتت. سيلين كانت عايشة في الكمبوند. تفتكر كنا هنعملها هناك

محمود / ايه يا أسر مابتتكلمش ليه

أسر ببساطة / لأن ببساطة هنا أو هناك واحد.
والقرار ده خاص بسيلين. واللي يريحها تعمله ومكان مايعجبها تكون الحفلة

محمد / طبعا. دا قرار سيلين. اتكلمي يا سيلين

سيلين بهدوء / أنا وافقت ان الحفلة تتعمل لأن دي عادة بابا وهي هتتعمل زي كل سنة.وبنفس التفاصيل الأساسية. ولو أنتوا شايفين غير كدة. عادي مش فارقة معايا. اللي يريحكوا اعملوه وزى. ماقولتلكم أنا عليا أحضر وبس

أسر بأبتسامة / راحتك انتي اهم يا قلبي

محمد / تمام من بكرة التجهيزات هتبدء

#############################

في قصر مهاب العدلي

مهاب ساعد شمس وخرجها من الحمام. واخد اذدال الصلاة من الدولاب بسرعة وبيلبسهولها

مهاب بخوف / خلاص يا حبيبتي. 5 دقايق وهنوصل المستشفى

شمس بأعياء / مهاب أنا كويسة. ماتقلقش مافيش لزوم للمستشفى

مهاب وهو بيساعدها تلبس / ماتتكلميش حبيبتي ماتتكلميش خالص

وعرفت شمس ان خلاص مافيش فايدة من الكلام معاه وهو في حالته دي
بس في اللحظة دي شمس حست بالندم انها اخدت قرار الحمل وخبت عليه. لأنه بالفعل مرعوب عليها وهي عارفة حالته دي كويس لأنه قبل كدة اخدها المستفي اكتر من مرة في نص الليل والفجر و مرتين اخدها من الشركة على المستشفى لمجرد أنها حاسة بصداع أو برد
وكمان وقت الحمل الأول. لما كان معاها 24 ساعة في الشغل وفي البيت وفي آخر كام شهر لما منعها تروح الشغل وكمان هو ماكنش بيروح وبيقعد معاها يتابعها
خوفه عليها خوف مرّضي

بعد 15 دقيقة كان وصل بيها المستشفى

والعيلة حصلتهم لما عرفوا من الخدم أن مهاب اخد شمس على المستشفى وهي تعبانة

مهاب رفض يسيب شمس لوحدها في غرفة الفحص مع الدكاترة اللي بمجرد دخول مهاب بالطريقة دي أسرعوا عليه. لأنه من أصحاب المستشفى

( مهاب ساهم في المستشفى دي من وقت ما شمس كنت تعبانة. وبيساعد فيها الناس في القسم الخيري )

الدكتور / مهاب بيه ممكن حضرتك تهدا شوية. النبض كويس جدا وطبيعي وكمان الحرارة طبيعية و

مهاب بعصبية / لما كل ده كويس و طبيعي هي مالها. ليه وشها أصفر كدة وليه بتستفرغ. رررررد

الدكتور / يا فندم هو ضغطها بس واطي شوية

شمس بأعياء / شوفت يا مهاب قولتلك الموضوع بسيط.

مهاب / والضغط اتزفت وطي ليه

الدكتور / احنا هنسحب عينة دم ونعملها تحاليل شاملة يا فندم. لأن ممكن تكون انمية ودكتورة النسا هتكشف عليها ونعملها اختبار حمل.

شمس / لا تحاليل لاء. أنا كويسة اهوه هو ضغط بس

مهاب / لا لازم نعمل التحاليل. بس ملهوش لازمة اختبار الحمل لأنها بتاخد حبوب منع الحمل

الدكتور / بس يا فندم أنا شاكك بنسبة 80 % أن في حمل لأن دي أعراضه و

( مهاب ماسمعش باقي كلامه لأنه بص لشمس نظرات هي فهمت معناها كويس. وهو فهم توترها وخوفها وتعبيرات وشها )

مهاب بص للدكاترة / اطلعوا برة لو سمحتوا. وشوية وابقوا كملوا الفحوصات.


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close