اخر الروايات

رواية مملكة العشاق الفصل الثاني 2 بقلم اسماء ابو شادي

رواية مملكة العشاق الفصل الثاني 2 بقلم اسماء ابو شادي


الحلقة الثانية( مملكة العشاق )
بقلم:- أسماء أبوشا Ana Amera Habeby
____________________________________

استغفر الله العظيم الذي لا إله إلا هو الحي القيوم

بالنسبة لعمر الاطفال. اللي هما تؤم مهاب وشمس ونورالسماء بنت نور وسما .بنتهم كانت قربت تكمل سنتين مش سنة واحدة. ومهاب وشمس خلفوا أتعرفوا على بعض ومارو مات وشمس تعبت وبعدين اتخطبت لمهاب وبعدين اتجوزته وبعدين راحت بيته
وبعد فترة طويلة جوازهم بقى طبيعي وبعدها المرض والحمل وفترة العلاج والعملية. وفترة النقاهه. وخلفوابعدها بسنتين

احسبوها كويس. لأني قبل مابكتب تفصيلة حتى لو صغيرة. برجع للقديم. علشان كدة مش بنزل الحلقات كل يوم لأني براجع الأحداث كويس.

بتقربنا وتفرقنا
بتقوينا وبتضعفنا
مش مهم أو مش فارقة
المهم أن النهاية احنا لبعض ومع بعض
هتقابلنا أزمات وهنتغلب. عليها. ممكن نفترق بس الاكيد اننا هنتجمع تاني
دا مش قرارك ولا قراري
دا حكم ربنا ودي اقدارنا
أنت نصيبي وأنا نصيبك

شمس في الحمام الخاص في جناحهم
ماسكة في ايديها شريط بلاستيكي وظاهر فيه خطين لونهم احمر

وهي كمان وشها احمر
مبسوطة لكن خايفة
خايفة لكن قوية
قوية لكن مش مستعدة
مش مستعدة لكن هتواجه
هتواجه لكن ..........
المواجهه صعبة.

حبيبها. عشيقها عمرها ودنيتها
هو
عاشق خايف على معشوقته ومن كتر اللي شافه خوفه أصبح مبالغ فيه وبقى زي الحبل اللي بيخنقها لكن حبل من حب من حنان مش قسوة وجبروت ونار
وهي
عاشقة. عشقاه بكل تفاصيله حتى خوفه وجنونه وغضبه. ولكن عندها حلم والحلم عيلة كبيرة و اولاد كتير يقولولها ماما ويعصبوها وهي تقولهم هقول لبابا

ابتسمت لكن لأول مرة من سنين تكون الثقة غايبة عن ابتسامتها

خرجت شمس من الحمام وهي مخبية اختبار الحمل في ايديها كويس. وبسرعة البرق حطته في درج من ادراج الكوميدينو اللي مهاب مابيفتحهاش أبدا

وقعدت على طرف السرير وبتفكر في طريقة توصل بيها الخبر لمهاب

وبتفتكر اخر محادثة ليهم مع بعض علشان الحمل

فلاش بااااااااااااااااااااااااااااااااك
مهاب بصرامة / انسي يا شمس انسي
حمل تاني لاء

شمس برجاء / بليز مهاب وافق علشان خاطري. أنا نفسي أخلف تاني

مهاب بعيون مليانة خوف / لا يا شمس مستحيل أعيش التجربة دي تاني. أنا وافقت أول مرة علشان ما احرمكيش من الأمومة وربنا كان كريم معانا ورزقنا بالبنت والولد. يبقى احنا نحمده ونشكره على فضله ونرضا باللي غيرنا اتحرم منه

شمس / يا حبيبي الوضع مختلف دلوقتي.
وأنا صحتي كويسة وطبيعية جدا يعني اقدر والحمل مش هيأثر عليها في حاجة

مهاب / ومين قالك أنه مش هيأثر. لما يكون في بطنك وياخد من جسمك وصحتك وقوتك. حتى النوم مش هتعرفي تنامي كويس. ولا هتعرفي تاكلي كويس يبقى كل ده مش هيأثر. كل ده مش تعب

شمس / تعب بس تعب لذيذ. إي ست في الدنيا بتتمناه وبتحبه لأنه محبب ليها ولقلبها

مهاب / لكن عذاب ليا ولقلبي يا شمسي

شمس بيأس / يعني برضوه مش موافق

مهاب / قولتلك حبيبتي مليون مرة ماتفتحيش الموضوع ده لان رأيي فيه مش هيتغير

شمس / اللي يريحك يا حبيبي

مهاب / اللي يريحني هو وجودك وسلامتك. وابتسامتك. اللي انتي حرماني منها طول اليوم

شمس بأبتسامة/ عمرى ما اقدر يا عمري احرمك من اي شئ ابتسامتي انت سرها

وابتسمت شمس ومهاب اطمن
والموضوع اتقفل

بااااااااااااااااااااااااااااااااك

لكن بالنسبة ليها ما اتقفلش
بتهور وخطوات غير مدروسة. وقفت عن أخد برشام منع الحمل في فترة التبويض بتاعتها
والنتيجة حمل. حمل لسه ماتمش عمره شهر
وخبر منتظر لحبيبها لسه بتبحث عن وسيلة توصلهاله بيها.

مهاب دخل الأوضة وهي انتبهت لدخوله
وقفت وابتسمت. وحاولت على أد ما تقدر ان ابتسامتها تكون صادقة ومن قلبها علشان هو مايشكش في حاجة
ونجحت لأنها صادقة ومن قلبها ولأن الحلم اللي بتسعى علشانه يستحق الابتسامة

قرب منها وحضنها بأشتيااااااق
وكأنها الصبح ماكنتش. في حضنه
وكأن شفايفه مالمستش شفايفها
هو عاشق مستحيل يمل من معشوقته

مهاب / وحشتيني

شمس / وانت كمان يا حبيبي
أنا حضرتلك الحمام علشان تاخد شاور

وكالعادة رفع ايديها وبكل حب طبع بشفايفه على صوابعها بوسة بتحمل كل المعاني السامية

مهاب / أنا بقول نأجل الشاور شوية. حبيبك مشتاااااااق

شمس / وأنا بقول هنتأخر على العشاااااااا والدكتاتور مابيرحمش اللي بيتأخر يا حبيبي

مهاب / هههههههههههههههههههههه مقبولة منك يا شمسي بس هتروحي مني فين

شمس / الأوضة اللي قصادنا علطول. أول ماتفتح الباب هتلاقيني في وشك بشوف آخر الكوارث اللي ولادك عملوها

###############################

بيبعد بس مش بيخون
وهي عارفة ومتأكدة و واثقة
إن هو ملكها لوحدها.
هيبعد شهر شهرين تلاتة سنة
في النهاية هيرجع ليها ولحضنها
هي كل اللي عليها أنها تصبر والصبر مفتاح الفرج
الصبر مفتاح السعادة
الصبر مفتاح الرضا

هو يستحق أنها تصبر علشانه
حبه ليها يستحق أنها تتحمل
وجع قلبه يستحق أنها تتحمل
إخلاصه ليها يستحق أنها تتحمل

اتنهدت سما وهي على سرير بنتها

أخيرا نامت
نامت بعد أسئلة كتير من بنتها اتعودت هي أنها تسمعها
واتعودت بنتها على الاجابة الاعتيادية والتهرب
برغم أنها طفلة. لكن ذكية
شايفة ابوها بيبعد كل يوم اكتر من اليوم اللي قبله
بعد ما كان هو كل حياتها. أصبح بتشوفوا كل يوم الصبح دقيقة واحدة قبل ما يمشي على شغله واوقات بيمشي قبل ماهي تصحى من نومها
لا بقى بيستناها لما تركب باص المدرسة
ولا بقى بيفطر ويتغدا ويتعشا معاها
ولا بقى يحكيلها حكاية قبل النوم
وبعد ما كانت خسرت جدها وحنيته وحكاياته
خسرت قرب ابوها كمان
والسبب
هي السبب ...... لازم تلوم نفسها على كل اللي بيحصل
ولمين الملامة لو ماكنتش ليها

قامت سما بهدوء من جنب بنتها بعد ماشافت أن الساعة قربت على 12 نص الليل
ميعاد وصول جوزها حبيبها نور حياتها
لازم تخرج من الأوضة وتطفي النور علشان هو يعرف أنها خرجت من الأوضة ويدخل يشوف نورسين بنته
ولأنها لو فضلت موجودة هو مش هيدخل وبكدة تكون حرمت بنتها من لحظة حنان ابوها. حتى ولو كانت نايمة ومش بتحس بيه وهو بيملس على شعرها ويبوسها من جيبينها وخدها

******************

وصل الأب في ميعاده زي كل يوم وعمل الواجب اليومي وبص على أوضة مراته. اوضتهم سابقاً

بألم بوجع. بأشتياق يقتله الحزن والكبرياء

#############################

العيلة كلها متجمعة
احلى وقت واحلى لمة
في دفا وفي ضحك ومرح وحب وترابط

بس في خوف جواها
العيلة دي هي أغلى حاجة عندها. هما اللي ليها
عمرها ما اهتمت بمال أو سُلطة المهم العيلة
معقول في يوم من الأيام كانت ممكن تخسر حد فيهم او تخسرهم كلهم
الحمد لله دا بقى ماضي
صحيح هي أصغر أخواتها وكمان بنت. لكن ابوها علمها يعني ايه عيلة يعني ايه ترابط
الفلوس مش كل حاجة وماينفعش تشغلنا عن أهم ناس في حياتنا
الفلوس اتخلقت علشان ننبسط بيها
مش علشان نعيش طول عمرنا نجمع فيها
هي جزء من حياتنا
مش كل حياتنا

وفي وسط المرح والهزار مرة واحدة اتكلمت

سيلين بجدية / انتوا عملتوا ايه في موضوع الحرس والأمن

عادل / موضوع ايه يا سيلين

سيلين لمحمود / محمود اوعى تكون نسيت أو أهملت الموضوع ده

محمود / لا مانسيتش ولا اهملته. و زودت الحراسة زي ماقولتي

سيلين بأنفعال بسيط / بس انا كلامي ماكنش في زيادة الحراسة
أنا قولت يتعمل ليهم كلهم جرد. والمقصر يمشي وتيجي ناس ثقة ويتضاعف العدد على أي مكان بيتواجد فيه اي فرد من أفراد العيلة. حتى النادي الرياضي. وكمان طلبت أجهزة استشعار واجهزة حديثة للمراقبة تتحط على القصرين و

سامح / حيلك حيلك. ايه كل ده.

محمد / ليه المبالغة دي يا سيلين

سيلين/ دي مش مبالغة دي حماية. وضروري. لأن أحنا عندنا منافسين كتير ومش عارفين هما بيفكروا ازاي
فلازم نكون اخدين احتيتاطنا كويس بحيث مايكنش في فرصة لأي كلب يغدر بينا

آسر / ماتقلقيش يا سيلين. أنا هشوف الموضوع ده بنفسي وهزود الحراسة زي ما انتي عايزة اطمني يا حبيبتى

صافي / هو في ايه هى حرب ولا ايه أحنا مش هينفع نتحرك بحراسة اكتر من اللي بنتحرك بيها اصلا وكمان في حراسة كتير على القصر وكاميرات مراقبة

سيلين/ أيوة احنا في حرب ولا هو حضرتك ماتعرفيش ( وبصت لكل الموجودين )
أحنا عندنا في شغلنا اكتر من 1000 منافس في كل مجالات شغلنا ودول بس الموجودين في مصر. والله أعلم هما كدة ولا اكتر كمان وربنا أعلم هما بيفكروا ازاي ومش كل الناس نضيفة وبتنافس بشرف
في اوساخ كتير مستنين بس فرصة علشان يكسرونا أو يتغلبوا على اسم تاج الدين
ياريت مانسمحش لحد يعمل كدة طلاما كله بأيدينا

عادل بحكمة / سيلين معاها حق ماحدش عارف الأيام مخبية ايه ولا النفوس شايلة ايه

سيلين سابتهم بيتهامسوا ويتناقشوا وخرجت الجنينة

وأسر خرج وراها فورا وحضنها من ضهرها وهي واقفة

آسر / عدت خلاص. عدت ومش هترجع تاني وهنفضل طول العمر مع بعض وكلنا عيلة واحدة

سيلين/ الحمد لله الحمد لله ( ولفت وشها علشان تبصله )
كلمت اللوا عبدالله

آسر / أيوة كلمته وما اقتنعش بكلامي

سيلين/ دا شئ يخصه هو مايخصناش يقتنع ولا لاء

آسر / أنا بعتبره زي والدي لأنه أستاذي واتعلمت منه كتير

سيلين/ حبيبي انت فاهم وجهة نظري
أنا بقولك لو عايز ترجع أنا مش معترضة دي حريتك الخاصة. وأنا مش بمنعك أو بمنع نفسي عن خدمة وطنا لاء أنا بقولك إذا احتاجوا مننا حاجة نساعدهم زي ما أنا ساعدتهم قبل كدة وده هيكون بدون مقابل. بس علشان دا واجبنا مش اكتر
إنما انتسابنا ليهم لاء. دا خطر ومش بس علينا وعلى العيلة كمان. وطول ما احنا بعيد هنقدر نساعدهم أفضل لكن نتوظف وحد يأمرنا وتحت امرك يا فندم والحوارات دي. صراحة انا مش متعودة عليها ومش متقبلة أن حد يأمرني بحاجة وأنا انفذها بدون نقاش حتى لو مش عايزة اعملها

آسر بأبتسامة/ ماتبقيش سيلين تاج الدين لو ماقولتيش كدة
عمتاً أنا قولتلك من الأول أنا أصلا رافض الموضوع ده وخلاص قررت
انتي عندي أهم من كل الدنيا وراحتك هي غايتي يا سيلين

سيلين/ بحبك اوى يا آسر

آسر قرب منها ولمس شفايفها بشفايفه وقال بصوت خافت / وأنا بعشقك يا دلوعة آسر

وسرحوا الاتنين في دنيا تانية وكأن البوسة بتنقلهم لعالم غير العالم بتاعنا

لكن مش كل حاجة بتدووووم

رامي وهو خارج رايح عليهم / سيلووووووو يا سيلوووووو

سيلين بعدت بسرعة عن آسر وزقته وبتحاول تظبط نفسها. وأسر لعن رامي في سره واتضايق جدا.

سيلين/ إحم ايه يا رامي انت بتنادي كدة ليه

رامي / الحقيني ابوس ايدك ألحقيني

سيلين بخضة / في ايه مالك

رامي / عايز يبعتني للهلاك برجليا

آسر / هو مين ده علشان أشكره

رامي / سامعة جوزك بيقول ايه يا سيليو

سيلين/ بيهزر معاك فهمني بقى في ايه

رامي / اخوكي عنده اجتماع بكرة وعايز يخلع وأنا احضر مكانه

آسر بغيظ / وهو ده اللي خلاك تنادي بالشكل ده وتقطع علينا ال ... الهدوء

سيلين/ طيب وفيها ايه يا رامي جايز هو مشغول

رامي / لا مش مشغول دا عايز يرميني في التهلكة. عايزني احضر مع الكيلاني بكرة وكل مرة يخلع هو وأنا اللي بروح فيها. دا أنا دراعي لحد دلوقتي بيوجعني

آسر بضحك / يلا المرة دي هتكون رقبتك

رامي حط ايده على رقبته بخوف مضحك / نهار احوس. لاء اتصرفي يا سيلين ابوس ايدك. أنا ماليش في الكلام ده. أنا مهندس أجهزة كمبيوتر مش ميكانيكا سيارات

سيلين / ماتقلقش يا قلبي سيب الموضوع ده عليا انا

رامي / عليكي ازاي يعني اوعي تكوني ناوية تحضري بدالي لا. أنا مش هضحي بيكي علشان نفسي

آسر / اصيل يا رامي خلاص احضر بقى وسلم امرك لله

رامي / لا طبعا مش هحضر تولع الصفقة وتخرب الشركة. مايلزمنيش الحوار ده

سيلين/ يا ابني قولتلك خلاص انا هحل الموضوع ده. واوعدك بعد كدة هخليه هو اللي مايحضرش الاجتماع ويبعت مندوبين ومش بعيد يبطل يتعاقد معانا

آسر / انتي ناوية تعملي ايه

سيلين بجدية مرحة / هعمل معاه الجلاشة

رامي / هيييييييه حلاوووووتك اسيلووووووو

#############################

صباحاً في قصر نور عز

شمس قاعدة مع سما في الجنينة بيتكلموا

شمس / وآخرتها هتفضلي ساكتة لحد امتى
مش هينفع تستمروا بالوضع ده. لو مش علشانكم يبقى علشان نورسين بنتكم

سما بدموع / طيب قوليلي اعمل ايه. أنا عارفة انه ما ينفعش وأن ده بيضر بنتي ونفسيتها بس انا بأيدي ايه اعمله

شمس / واجهيه اتكلمي معاه فهميه كل حاجة

سما / أواجه وأتكلم وافهم. ماشي هعمل كل ده. بس فين وامتى ولمين
دا مابيسمعنيش ولا حتى بيبص ناحيتي لو حصلت صدفة وشافني في البيت. بيمشي كأنه ماشفنيش ولما حاولت اتكلم معاه في مكتبه مابيسمعش. ولا بيهتم وبيجرحني بطريقته ومابقدرش اتكلم

شمس / اجبريه يسمع ماهو أنتوا مش هتفضلوا على الحال ده كتير
اتصرفي بأي طريقة وبعدها يحصل اللي يحصل

سما / أن شاء الله
طب ايه انا حساكي مش طبيعية في ايه

شمس بأبتسامة/ أنا الحمد لله مافيش حاجة ماتقلقيش نفسك كفاية اللي انتي فيه

سما / شمس انتي كدة كدة هتتكلمي فامتتعبيش قلبي واخلصي قولي في ايه.

شمس / مافيش

سما / للدرجة دي. اوعي يكون مهاب زعلك مع أن دي حاجة مستحيلة

شمس / لا مازعلنيش

سما / طيب زود الحراسة عليكي تاني

شمس / لا هيزودها ايه اكتر من كدة. دا أنا بتحرك بجيش معايا

سما / طيب ايه انطقي قلقتيني

شمس دموعها انفجرت وحست ايديها على وشها / أنا حامل

سما / ايه. حامل.

شمس / مش عارفة انا عملت كدة ازاي. بس والله غصب عني ما علي يدك هو قفل الموضوع ده خالص ومش بيديني فرصة اتكلم. وأنا اتهورت وما اخدتش البرشام كذا مرة

سما / ليه يا شمس. ليه عملتي كدة. دا كان المفروض يكون قراركم أنتوا الاتنين. كنتي اصبري شوية. ولادك لسه ماكملوش 3 سنين

شمس / ماعرفش بقى هي جت كدة.

سما / طيب وانتي قولتيله ولا لسه

شمس / هو أنا لو قولتله كنت أبقى ادامك دلوقتي
دا كان زماني بجهض في المستشفى

سما / لازم تقوليله. هو كدة كدة هيعرف. يبقى بدل ماتتعبي ويعرف بالصدفة. قوليله انتي أحسن

شمس / ازاي. ازااااااي بس

سما / ماهو انتي لو بتنسي كنا قولنا نسيتي تاخدي البرشام إنما الكارثة انك الله أكبر. ذاكرة حديدية. فأنتي توكلي على الله وصارحيه بكل حاجة ومهاب بيحبك أوي وبيخاف على زعلك. واكيد هيسامحك طلاما اصلا مافيش ضرر ليكي ومافيش ما يمنع انك تحملي دلوقتي

شمس / أنا مش هعرفه حاجة دلوقتي. مهاب لو عرف وأنا لسه في شهر هيخليني اجهض

سما / لا لا مش للدرجة دي مستحيل يهون عليه يا بنتي

شمس / ماهو هان قبل كدة يا سما.

سما / لا طبعا دي غير دي. الأول كان امتحان من ربنا ودا نصيبه إنما دلوقتي مافيش اضطرار لكدة وانتي بقيتي طبيعية وزى الفل كمان

شمس / روحي قوليله هو بقى الكلام ده. يمكن يقتنع منك انتي
طلاما الدكاترة وأنا مش قادرين نقنعه

سما بمرح / أيوة وأنا بقى اللي يا سبحان الله هقنعه. كنت أقنعت جوزي يا اما

شمس / يا اختي اتلهي. وكسة عليكي انتي وهو في يوم واحد

سما / وكسة غير اللي احنا فيها دي. حرام عليكي والله

شمس وسما / هههههههههههههههههههههه

سما / هم يضحك وهم يبكي والله.

##############################

في شركة تاج الدين
رفعت الكيلاني قاعد في غرفة الاجتماعات ومعاه موظفين من شركته ومن شركة تاج الدين

سيلين دخلت الاجتماع وكلهم وقفوا علشان يسلموا عليها
وهي قعدت على الكرسي ترأس الاجتماع

سيلين / ااااه آسفة بس مش قادرة أقف أسلم عليكوا اعذروني

رفعت / ليه يا بشمهندسة. خير حامل ولا ايه

سيلين بتمثيل / لا حامل ايه دا ضهري بيوجعني والله ما أنا عارفة ايه ده لسه ماكملتش 28 سنة وبعاني من قرف المرض.

رفعت بسماجة / مرض ايه بس ما انتي زي الفل اهوه هو انتي في زيك دا انتي ا

قاطعته سيلين / هو حضرتك فاكر الناس كلها زيك يا استاذ رفعت
عندك محمد اخوية. شاب لسه وتشوفه زي الورد. بس بعيد عنك تعبان اوى. اقوله بص لرفعت بيه اللي مافيش زيه في صحته ابدا ولا في ذكائه
بس للأسف مش هنعرف نبقى زي حضرتك

رفعت بتوتر / الله أكبر. لا دا زي الفل. دا المرة اللي فاتت كان

سيلين / اسكت دا عنده الضغط. شوف اهو اللي زي الفل ادامك ده عنده الضغط. وحضرتك عندك 60 سنة اهوه واللي يشوفك يقول شباب مايكملش 30 سنة ومابتشتكيش من أي حاجة

رفعت بخوف / أنا بقول نركز فى الشغل بقى علشان انا حاسس اني تعبان شوية

سيلين / تعبان ايه بس هو في فصحة حضرتك ونشاطك دا احنا لو في حد في عيلتنا زي حضرتك كنا بقينا حاجة تانية خالص
إنما أفراد عيلتنا محتاجين مستشفى نعيش فيها

( رامي ومحمد كانوا في مكتب محمود ومعاهم أسر بيتفرجوا على الاجتماع من خلال كاميرات المراقبة. وسامعين كلام سيلين وتقريبا فطسوا من الضحك ورامي قرر يشارك في الحوار وراح لسيلين غرفة الاجتماعات )

رامي / سلام عليكم اسف على التأخير يا جماعة بس كنت باخد مسكن علشان دماغي مصدعة اوي والانيمية عاملة معايا عمايلها

رفعت فى نفسه / بعد الشر أعوذ بالله دا الواحد شكله مش هيخرج سليم من هنا

سيلين / ايه يا رامي جهزت الأوراق اللي قولتلك عليها

رامي بأستغراب / أوراق ايه

سيلين بنبرة معينة / الأوراق يا رامي الأوراق. اللي قولتلك عليها الصبح. مش عارفة ايه الزهايمر بتاعك ده أومال انت شاب ازاي لما تكبر وتبقى 60 سنة هتعمل ايه
بص لرفعت بيه واتعلم

رفعت بتوتر/ أنا بقول نأجل الاجتماع لوقت تاني تكونوا بقيتوا كويسين وجهزتوا الأوراق كلها

سيلين/ لا الأوراق جهزة دا بكلمه على أوراق حاجة تانية. بس كالعادة نسي. اهو زي ما حضرتك شايف كدة. الواحد دماغه وقفت بيحسبونا عدد وخلاص ويقولوا شباب ورجالة كبار وماسكين شركات وعاملين ومايعرفوش أن احنا ماشيين ببركة ربنا
مفروض نتعلم من حضرتك لأن خلاص مافيش زيك دلوقتي خااااالص

رفعت / هاه لاء فى كتير. البركة في عادل بيه وسامح بيه دول اد الدنيا

سيلين / يا اختييييي فعلا هما الخير والبركة. بس ربنا يشفيهم يارب وماشوفش فيهم حاجة وحشة ويبعد عنهم الأمراض. حاكم الأمراض المزمنة عاملة عاميلها معاهم
مش بقولك اللي زي حضرتك انقرضوا من زمان هو في زي صحتك وشبابك وذكائك

رامي / ولا زي لياقتك البدنية وقوة جسمك الفولاذية يا رفعت بيه

رفعت / أنا. أنا آسف بس مضطر امشي ورايا شغل ضروري وأن شاء الله هبقى ابعتلكم المحامي يكمل العقود وقت تاني

رامي / بس لسه ما اتنقشناش بخصوص الصفقة

رفعت وقف / اللي أنتوا شايفنه صح اعملوه انا بثق فيكوا. وانتوا أهل ثقة

سيلين / دا علشان مافيش زي حضرتك والله. احنا محظوظين اننا بنتعامل معاك
بس لو سمحت يا رفعت باشا نمضي العقود على السريع هي جاهزة اهي علشان مانضيعش وقت حضرتك وانا عارفاك راجل نشيط و

رفعت بسرعة / هاتي الورق امضي عليه علشان مشغول

( رفعت مضى على الورق وجري بسرعة وخرج من الشركة
أما سيلين ورامي فطسوا من الضحك مكانهم. وأسر ومحمود ومحمد دخلولهم وهما بيضحكوا والموظفين مستغربين من شكلهم وهما ماشيين في الشركة بيضحكوا )

محمد / هههههههههههههههههههههه يخربيت دماغك دا خلتيه يطير من الشركة مش يمشي

سيلين بضحك / علشان بعد كدة هو اللي يخاف ييجي مش احنا اللي نخاف من عينيه المدورة دي

رامي / هههههههههههههههههههههه أحسن اهو كل مرة من ده لحد مايتوب

محمد / دا اذا دخل الشركة تاني اساسا

محمود /هههههههههههه والله أنتوا الاتنين مجانين.

سيلين / ههههههههه إذا عمى سامي سمعنا هيقول بتبشروا عليا

أسر / هههههههههههههههههههههه لما بتحطي حد في دماغك يلا السلامة

رامي / خاف على نفسك بقى

سيلين/ ويخاف ليه ان شاء الله. هو كدة كدة في دماغي وفي قلبي كمان

أسر / حبيبتي ربنا يباركلي فيكي ومايحرمني منك ابدا يا أغلى ما عندي

سيلين/ تسلملي حبيبي

محمد / ايه في ايه أنتوا ماصدقتوا احنا هنا في الشركة

أسر / شركة ولا شارع دي مراتي وكفاية ان احنا جينا مع اننا لسه راجعين امبارح من شهر العسل

محمود / طيب يلا نشوف شغلنا كفاية تضييع وقت
سيلين مكتبك القديم جاهز ليكي ولا عندك اعتراض اسيبلك مكتبي وارجع أنا

سيلين بتنهيدة / لا أنا هرجع مكتبي. خليك انت في مكتبك

محمود قرب عليها وحضنها بحنان اخوي وباس جيبينها وخرج
وكل واحد راح يشوف شغله. وأسر وسيلين قعدوا يظبطوا موضوع شركة الأمن الجديدة اللي قرروا يعملوها


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close