رواية غول الصعيد الفصل السادس والعشرين 26 بقلم بيري الصياد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يمسكها همام بقوه ويسحبها ويقول بغضب شديد:انا مش جولتلك متجبيش سيرة ابوكي تاني يا تمارا
تمارا بشبه بكاء:مش هجيب سيرته بس قولي هو فين الاول انت عملت في ابويا ايه يا همام
ينظر اليها همام قليلاً ولا يتحدث لتضربه تمارا بقوه كبيره علي صدره وتقول بصراخ عالي: انت قتلته يا همااااام انت قتلت بابا رد عليييييييييا يااااااااااااا همام
يمسك همام يديها ويسحبها بعنف شديد ويقول: صوتك يا بت اكتمي
تنظر اليه تمارا وتنزل دموعها بغزاره وتقول:طب قولي وريحني يا همام انت عملت ايه في بابا قولي علشان خاطري هو عملك ايه علشان تعمل في كل ده
يتنهد همام بقوه ويقول: اجعدي يا تمارا
تمارا بغضب:قولي الأول
قطع حديثها همام الذي قال بصراخ افزعها:اجعددددددددددددي ياااااااااااا تماررررررررررررا
تجلس تمارا وهي تخاف منه وتنظر اليه وهي تهز قدميها بتوتر وخوف شديد علي والدها ويجلس همام بجانبها ويقول ببرود شديد:مين اللي جالك ان ابوكي عندي
تنظر اليه تمارا وتنظر أمامها وهي ترتعب أنه يعلم بأنها تحدثت مع مصطفي ويشك همام بها ليسحبها اليه ويقول بصوت عالي:عرفتتتتتي من وييييين يااااااا تماررررررررررررا
تمارا بتوتر:من داده فاطمه هي اللي قالتلي أنك خدت بابا ومحدش يعرف عنه حاجه
ينظر اليها همام قليلاً ليميل برأسه بتوعد شديد لهذه فاطمه وتقول تمارا بدموع:همام انت معملتش حاجه في بابا مش كده اوعى تكون عملتله حاجه مش عايزه اكرهك يا همام
ينفخ همام قليلاً ويضع رأسه علي قدميها لتنظر اليه تمارا وهي تبكي ولا تعلم ماذا فعل بوالدها وماذا تفعل به الآن وينظر اليها همام ويقول ببرود شديد: ابوكي جتل ابوي يا تمارا
تصدم تمارا وكادت ان تتحدث لكن قاطعها همام وهو يقول:ابوكي كان هيعمل عملية لأبوي وفي ناس كانوا معايزينش ابوي في الدنيا كلها وكمال جبض(قبض) عشان يجتل ابوي في العمليات وهو عمل أكده
تشعر تمارا بصفعه قويه تنزل عليها وتنظر الي همام بعدم تصديق وتنظر أمامها ودموعها تنزل بغزاره شديده وينظر اليها همام قليلاً ويتذكر بأن والدها أيضا قتل والدتها بنفس الطريقه ماذا سوف تفعل اذا علمت بهذا الشئ كاد همام ان يقول اليها هذه المعلومه أيضا لكي يريح حاله مره واحده لكن لا تهون عليه يفعل بها ذلك ويراها تنظر إليه وتقول بصوت متقطع:و...وانت عملت في ايه يا همام
ينفخ همام بقوه ويقول:خد جزاته يا تمارا
كادت تمارا ان تنهض لكن يمسكها همام ويجلسها وتنظر اليه تمارا وتقول: سيبني يا همام انا مش هقعد معاك ثانيه واحده تاني بعد كده سيبني
يرميها همام علي السرير ويمسك يديها الاثنين ويقول وهو قريب منها بشده:هتروحي وين يا بت الشناوي ايه عايزه ترجعي لمصطفى تاني ياك
تمارا بصراخ عالي:انت واحد قتلت ابويا يا همام اوعى سيبنننننننننننننني بققققققققققى
وتحاول أن تفلت من يده لكن لا يعطيها همام فرصه ولا تستطيع ان تفعل شئ وهمام ينظر اليها ببرود شديد وتنظر اليه تمارا بعد أن تعبت من الحركه وهمام يتركها تفعل ما تشاء وتبكي تمارا بقوه وحرقه شديده فهذا مهما كان والدها وهي كانت تعشقه
ينظر اليها همام ويتركها ويذهب يجلس علي هذه الاريكه ويمسك هذا الكيس ويقول وهو يأخذ بعود خشبي:لسه مجتلتهوش يا باشا بطل ندب عاد
تصدم تمارا وتنهض سريعاً وتقول بفرحه شديده:احلف
ينظر اليها همام ويضع هذا العود بفمه ويقول ببرود:علي اساس اني جتلته وهنروح نحيه تاني عشان نيجي نرضي الست مش أكده
تنفخ تمارا براحه شديده وتمسح دموعها وتقول:لا بس طمني عليه علشان خاطري يا همام
يمص همام بهذا العود ويقول بمكر شديد:تدفعي ايه
تمارا بغيظ شديد:بطل استغلال بقى وقوم وديني لبابا علشان خاطري يا همام
أنهت حديثها ببراءة مصتنعه لينظر اليها همام ويتذكر حالة كمال ليبتسم ببرود شديد فماذا تفعل هذه الفتاه إذا رأت والدها بهذه الحاله وينظر اليها همام ويقول: هتجومي تديني مجابل (مقابل) هنريحك مهتدنيش خليكي زي ما انتي يا بت الناس
تنفخ تمارا بقوه وتذهب تجلس بجانبه وتضع راسها علي كتفه وينظر اليها همام وهو يرى حزنها الشديد ليصمت ولا يتحدث وتقول تمارا بهدوء وحزن:هتوديني اشوف بابا امتى يا همام
همام وهو يجز علي اسنانه بقوه:وهو أكده المفروض نصدج ونوديكي صوح
تنهض تمارا وتقول بغيظ شديد:ده المفروض يعني لو انت زوج ابن ناس محترم هتعمل كده بس ازاي متبقاش همام الله مالك يا ابو عوض متخدتش في بالك يا عم
انهت حديثها بعد ان نظر اليها همام نظره كانت كافيه ان تجعلها تخاف منه بشده وينهض همام ويمسكها من ذراعيها بقوه كبيره ويقول بصراخ عالي في وجهها: سيرة ابوكي لو جت تاني في البيت ده هجطع لسانك خالص يا تمارا جولتلك الا السيرة دي
تمارا بحزن شديد: ده ابويا يا همام ابويا مهما عمل مقدرش أنسى ده
ينظر اليها همام ويتركها بعنف ويقول:ولولا انه ابوكي كنت جتلته من زمان جوي يا تمارا لولا ده ما كان هيكون في ابوكي
تنفخ تمارا بقوه وتقول:طيب ممكن تخليني اشوفه لو مره واحده علشان خاطري انا المره دي يا همام
ينظر اليها همام ويقول وهو يذهب الي الخارج:جولت لاه وسيبيني عشان انا صابر عليكي وعلي ابوكي بالعافيه هتتكلمي تاني هنجتلك انتي وابوكي
تذهب تمارا وتقف امام الباب سريعاً ينظر إليها همام وتقترب تمارا منه بدلع شديد وتقول: برضو عايز تقتل ام العوض يا همام
يبتسم همام ببرود ويقول:ما لو ام العوض هتتلوى عليا نكسرها يا تمارا
تنظر اليه تمارا وهي تشعر بالخوف منه وهذا لم تنكره لكنه زوجها ولن يفعل اليها شئ بتأكيد تحاول تمارا ان تهدى حالها بهذه الطريقه وتقترب من همام بشده وتقبل وجهه وتقول:نفسي تفهمني أتصدق
يسحبها همام اليه بقوه كبيره ويقول:ما تفهميني انتي الاول وتبطلي تحرجي دمي بكلامك الفاضي
تبتعد تمارا عنه وتنظر اليه بحزن شديد فهو لن يفهمها بالفعل وتذهب تمارا وتنام علي السرير دون ان تتحدث وينظر اليها همام ويذهب الي الخارج دون ان يفعل شئ اخر وتنظر خلفه تمارا وتضم الوساده وهي تحزن منه ولا تعلم ماذا تفعل لكي ترى والدها فهي تتمسك به برغم كل شي
ينزل همام الي الأسفل ويقول بصوت عالي:فاطممممممممممه فاطممممممه
تركض فاطمه سريعا اليه وتقول:ايوه ي
قطع حديثها همام الذي قال:تلمي خلجاتك وتطلعي من أنه معايزش نشوفك تاني
تصدم فاطمه وتمسك يده وتقول:لا يا همام انا مقدرش اسيب تمارا لوحدها انا اموت من غيرها خليني معاها
يسحب همام يده بعنف ويقول بصراخ عالي:جولتللللك تطلعي يا فاطمه انتي ملكيش مكان أهنه بعد انهارده نرجع منلاجكيش في البيت
انهي حديثه ويذهب الي الخارج وتنظر فاطمه خلفه وتركض الي تمارا فهي لا تستطيع ان تتركها وتقول حليمه:اها خلصنا من اول مصيبه عجبال التانيه
تنظر اليها زينه وتقول بغضب:مهتخلصيش يا جده همام بجي متعلچ بتمارا ومهيستغناش عنيها بلاش تعملي ولا تجولي حاجه جدامه عشان ميعملش كيف ما حصل عيشه
تنظر اليها حلميه بغضب شديد وتقول بصراخ عالي:غوررررري من وششششششششششششي يا زينننننه
تبتسم زينه باستفزاز شديد وتقول وهي تذهب الي المطبخ:الحجيجه بتوجع جوي
حليمه بغضب وصوت عالي:شوفوا عيسى هيدخل ميته عايزين نخلص من البلوى دي
تلف زينه وتنظر اليها وتقول باستفزاز أشد:وحتي لو هيدخل بكره هنفضل معاكي يا جده هو انا نجدر نستغني عنيكي في حياتي بردك ده انتي الخير والبركه
تغضب حليمه منها أكثر وتذهب الي غرفتها دون ان تتحدث وتنظر زينه الي أميره التي تكتم ضحكتها وتقول:هو انا جولت حاجه غلط يا اميره
تضحك اميره وتقول:لاه يا جلبي
ترى زوجها ينزل وهو ينظر اليها لتنظر بعيد عنه وهي تخجل منه ويقول ضاحي:ايه يا اميره الملح مرضاش يجي معاكي ياك
تبلع اميره ريقها بتوتر وتقول:لاه بس زينه كانت عايزاني عشان نجهزوا شوية حاجات
تنظر اليها زينه باستغراب وينظر ضاحي اليها ويعود ينظر الي اميره ويذهب الي الخارج دون ان يتحدث لتسحب زينه اميره الي المطبخ لكي تعلم ماذا يحدث معها
بعد وقت طويل يدخل همام الغرفه ويرى فاطمه تجلس بجانب تمارا ليقول بصراخ عالي:اني مش جولت الست دي تطلع بره بيتي
تنظر اليه تمارا وتقول:روحي يا داده استنيني في اوضتك
اومأت لها فاطمه وتذهب الي الخارج وتغلق الباب خلفها وينظر اليها همام ويقول بغضب شديد:تستنى مين انا مش جولت تمشي يا تمارا
تغلق تمارا عينيها وتقول:ولو هي مشيت انا همشي معاها يا همام
يذهب اليها همام ويسحبها بقوه كبيره من ذراعيها ويقول بصوت عالي:تمشي تروحي وين شكل عشان عاملتك شوية زين نسيتي انتي ايه و وين
تنظر اليه تمارا وتقول:انا ايه هنا يا همام
لا يرد عليها همام فقط نظر اليها وهو يغضب منها بشده وتقول تمارا:قولي يا همام انا ايه في البيت ده علشان لو مش حاجه اريحك واريح نفسي وامشي من هنا قولي انا ايه بنسبالك
يسحبها همام اليه بقوه ويقول بغضب شديد:اوعاكي تنسي انك مرتي يا تمارا ومرتي تعيش في المكان اللي نحطها في وملكيش صالح باللي اعمله مع غيرك
تغلق تمارا عينيها بتعب وتقول وهي تكاد تبكي:الا داده فاطمه يا همام علشان خاطري متحرمنيش منها دي امي التانيه وانا مقدرش اعيش من غيرها سيبها معايا علشان خاطري
انهت حديثها وتنزل دموعها وهي بالفعل لا تعلم ماذا تفعل معه فهو يتعبها بشخصيته الغير مفهومه وهي لا تستطيع ان تتحمل وينظر همام اليها قليلاً وينفخ بقوه كبيره ويذهب الي الحمام تنظر خلفه تمارا وتجلس علي السرير وتقول:كان كل مشكلتي معاك انك تحبني دلوقتي بقي في مشاكل كتير يا همام واولهم بابا انت وديته فين وعملت في ايه
انهت حديثها وتتنهد بقوه كبيره وهي تفكر ماذا تفعل معه الآن وتعلم بأن زوجها لن يفعل ما تشاء بهذه الطريقه تفكر بطريقه اسهل لكي تأخذ ما تريده وتعلم اين والدها لتنظر الي حالها وتبتسم بخبث شديد وتقول:سهله اوي دي
انهت حديثها وتنزع هذا التيشيرت عنها وتتسطح علي السرير وهي تنظر الي سطح الغرفه وترى همام يخرج عاري تماماً من الحمام لتنظر اليه وتنظر بعيد عنه وينفخ همام ويقول:انتي ايه اللي هتعملي ده يا تمارا
تنظر اليه تمارا وترمي عليه الشرشف وتقول:استر بس نفسك الجو ساقعه يا حبيبي
يرمي همام الشرشف ويذهب اليها ويقول بغضب:طالما الجو برد ايه اللي عاملاه ده
تنظر تمارا الي حالها ترى بأنها ترتدي ملابسها الداخلية فقط في الأعلى لتنظر اليه وتقول برقه شديده:انا حرانه اوي بقي اعملك ايه
يتسطح همام بجانبها ويقول:اجتليني يا تمارا
تقترب تمارا منه وتقول بدلع:هو انا اقدر برضو يا غول ده انت ابو ابني
ينظر اليها همام قليلاً ويسحبها من خصرها بقوه ويقول بغضب اعمى: بلاش الطريجه دي عشان مصلحتك يا تمارا احسن ما يمين بالله اجتلك ونرتاح منيكي دلوك
تحزن تمارا وتقول:برضو بتهدد بالقتل يا همام انت ليه مش حساس اني مراتك ومينفعش تهددني كده
همام بصوت عالي:مرتي يبجي تمشي تحت طوعي وبلاش تعمليلي حاجه عشان مصلحه عايزها و اوعاكي تفكري انك أكده مسكتي نجطة ضعفي يا تمارا ما هيحصلش ولا تحلمي
تنفخ تمارا بقوه كبيره وتقول:انت ليه بتحسبها كده يا همام ليه مش حاسبها اننا اتنين متجوزين مفيش بينا الكلام ده ، ده طبعاً لو انت شايف اني مراتك بجد ومش ناوي ترميني بعد ما تستكفى مني
انهت حديثها وهي تنظر اليه بحزن شديد وينظر همام اليها قليلا ويقول:وميته هتستكفي بجي
تمارا بحزن شديد: والله أسأل نفسك وشوف هتسكتفى أمتي وبعدين اعمل اللي انت شايفه
وكادت ان تنهض لكن يسحبها همام بقوه كبيره اليه ويقول وهو يقربها منه بشده:متعرفيش ان مينفعش الست تسيب راجلها وتمشي وهو هيتكلم
تنظر تمارا بعيد عنه وتقول: ده لما يكون راجلها بيحبها مش زيك معرفش معيشني معاك ليه لحد دلوقتي ولا وضعي معاك هيرسي علي ايه
يرميها همام علي السرير ويقول وهو يضع رأسه بين احضانها:هيرسي علي اللي لازم يكون يا باشا
تضع تمارا يديها بين خصلاته وتقول:اللي هو ايه بقى
يغلق همام عينيه بحراره واستمتاع شديد بين احضانها ويقول:ملكيش صالح دلوك وخلينا نشوف هنعمل ايه في ليلة امك دي
تمارا بغيظ شديد:انا معرفش انت مالك ومال اهلي يا همام انت متعرفش تتكلم معايا انا وملكش دعوه بأهلي خ اااااااااه
صرخت تمارا بعد أن قطم همام علي مقدمة صدرها بقوه ويقول:لمي انتي حالك وملكيش صالح بكل ده
تنفخ تمارا بقوه كبيره وتمسك وجهه بين يديها وتقول وهي تنظر اليه: انت لو تفتحلي قلبك يا همام والله هنرتاح بص افتحلي قلبك مره واحده و اوعدك انك عمرك ما هتندم علي ده
ينظر اليها همام قليلاً وينزع ملابسها بالكامل ويهجم يقبلها بوقاحه وتلذذ شديد لتنفخ تمارا بقوه وغضب شديد فهو لا يفهمها ولم يجعلها ترتاح وتعلم ما تريده ولا يفكر سوى بالذي يريده وينزع همام ملابسها بالكامل عنها وينظر اليها ويقول باستفزاز وهو يرى غضبها الشديد منه ومن تصرفاته:عايز نسلم علي ولدي
تمارا بغضب شديد:ولدك ايه مفيش حاجه من الكلام ده
وكادت ان تنهض لكن يمسكها همام ويقول بهمس بجانب أذنها: جولتلك عايز نسلم علي ولدي يا باشا
تغلق تمارا عينيها بقوه من نبرته المثيره وتقول:ما مفيش ولدك ده يا همام
يبتسم همام بثقه ويقول:جولتلك احسبي تسع شهور وهنشيل العوض يا باشا ومن يومها وانتي شيلتي في العوض
تبتعد تمارا عنه بسرعه وتنظر اليه بعدم تصديق فماذا يقول هذا الآن ويبتسم همام ببرود ويهجم يقبلها بتلذذ ودون سابق إنذار يهجم عليها بقوه كبيره
وبعد وقت يبتعد عنها وينظر اليها وتنظر اليه تمارا وتقول بتعب:سلمت علي ابنك اللي مش موجود أصلاً ياخويا
يبتسم همام ويتسطح بجانبها ويقول:لو عدوا التسع شهور والواد مجاش جول اللي تجول يا باشا غير أكده منسمعش صوتك
تنظر اليه تمارا وتنظر الي سطح الغرفه وهي متعبه جسدياً ونفسياً من كل ما يحدث ولا تعلم ماذا تفعل تنظر اليه وتنهض تذهب الي الحمام
ينظر همام خلفها ويضع يده اسفل رأسه ويراها تخرج بعد قليل تذهب تأخذ ملابس اليها وترتدي

وتذهب تتسطح علي السرير علي الناحيه الاخرى وتغلق عينيها لتنام
ينظر اليها همام وينظر الي سطح الغرفه وهو يريد ينام لكن التفكير يمنعه من هذا وتنام تمارا بالفعل وهمام ينام بعد قليل أيضا
في صباح يوم جديد تنهض تمارا وتنظر الي همام الذي ينام وتتنهد بقوه كبيره وتذهب تأخذ ملابس اليها وتذهب الي الخارج تخرج بعد قليل وهي ترتدي

وتعدل هيئتها وتذهب الي الخارج بعد ان نظرت الي همام نظره اخيره تخرج وترى اميره تأتي من غرفة أبنائها لتقول:انتي عملتي ايه يا بت ايه اللي جابك هنا
تنفخ اميره بقوه وتقول:ضاحي مجاش عيشيه وجيت جعدت مع عيالي شويه
تنظر اليها تمارا باستغراب وتقول:ومالك قالبه وشك كده ليه مش فاهمه ايه اللي حصل
اميره بغضب:اللي حصل أن جوزي مفيش حاجه هتغيره يا تمارا بردك هيغيب وهيبات بره زي ما هو
تمسك تمارا يديها وتسحبها الي الأسفل بعيد عن غرفتها لكي لا يفيق همام علي الصوت وتقول بعد أن تأكدت أن لا يوجد احد:وانتي فاكره أنك هتدعكي المصباح هيطلعك المارد يا اميره ما طبيعي كل حاجه هتاخد وقت ومش بسهوله يتغير واحد حمار زي ضاحي
تنظر اليها اميره بغضب شديد لتحمحم تمارا وتقول: خلاص اهبل اقول ايه طيب ما اكيد مش هكدب يعني
أنهت حديثها بغيظ شديد بعد ان غضبت اميره أكثر وتنفخ اميره بقوه وتقول:انتي ليه ما هتفهمنيش يا تمارا
تضربها تمارا علي جبهتها وتقول:ما علشان انتي غبيه اكيد وكمان اوعي تنسي انك لسه في البدايه وطبيعي ضاحي مش هيستوعب الوضع الجديد وطبيعي انك تتعبي معاه متفكريش الموضوع سهل برضو انتي بتعملي بني ادم جديد زي ما انتي عايزه
اميره بغيظ شديد:هو فين البني ادم اصلا يا تمارا ضاحي بردك نفس الوضع مفيش حاجه متغيره في
تمارا بصوت عالي:يالهووووي
قطعتها اميره التي وضعت يدها علي فمها بسرعه وتقول:يا مرارك يا تمارا عم همام هيسمعك وهينزل يطين عيشتك اسكتي
تنزع تمارا يديها عنها وتقول بغضب وغيظ شديد:يبقى اسمعيني احسن ما افضحكم كلكم دلوقتي
تميل اميره وتقول:هنسمعك جولي اللي انتي عايزه
تتنهد تمارا بقوه وتقول:والله نفسي افضحكم انا اصلا علي تكه منكم
تبتسم اميره وتقول:خلاص بجي ميبجاش جلبك اسود وجوليلي نعمل ايه
تمارا بغيظ شديد:ابقي اهتمي بي شويه خلينا نخلص منه ويتعدل بقي
اميره بعدم فهم:كيف يعني
تنفخ تمارا وتقول:يعني اسألي عمل ايه في يومه اسألي عن التفاصيل وحسسي انك مهتمه بي كده اعملي ................
وتبدأ تمارا أن تشرح لاميره ماذا تفعل مع زوجها وتنظر اليها اميره بعد أن انتهت وتقول بفضول:هو انتي هتعملي ده كله مع عم همام
تمارا بغيظ وتلقائية: طبعا لا هو انا فاضيه للحاجات الفاضيه دي انا عندي حاجات اهم
اميره بغيظ شديد: وايه هي الحاجات الاهم دي ياخيتي
تمارا وهي تذهب الي المطبخ:حاجات متفهمهاش انتي
تنظر خلفها اميره بغيظ شديد وتذهب خلفها لكي تعلم ماذا تفعل وبعد وقت طويل ينزل همام وهو يغضب بأن تمارا نزلت وهو ينام دون ان تقول اليه وينظر اليها يراها تحضر طاولة الفطور مع الفتيات ويذهب همام ويترأس الطاوله ويقول ببرود شديد :تمارا جيبي مايه
تنظر اليه تمارا وتهمس لحالها وهي تذهب الي المطبخ: طبعاً ما انا الخادمه اللي جبتها ياخويا حد يقدر يتكلم لازم اقول حاضر يا سي السيد
انهت حديثها بغيظ شديد وتذهب بالفعل وتأتي بماء بعد قليل وتضعها أمامه ليمسكها همام من يديها ويسحبها الي الأسفل لتنزل تمارا ويقول همام بغضب مكتوم بجانب أذنها:ايه اللي نزلك من غير ما تجوليلي
تنظر اليه تمارا وتقول:ليه يا حبيبي هو لازم اخد اذنك علشان انزل
يضغط همام علي يده بقوه كبيره ويقول: تاخدي اذني علي النفس اللي هيطلع وهيدخل في جسمك يا تمارا
تنفخ تمارا بقوه وتقول: حاضر
ينظر اليها همام ويتركها لتذهب تمارا الي المطبخ ويرى حليمه تخرج من غرفتها وتراه يجلس لتقول وهي تذهب تجلس بعيد عنه:فضي منك ليها جومي يا عفاف جيبي الوكل معاهم عشان نخلص ونجوم
يرفع همام حاجبه ويعلم بأنها تحزن منه عن ما حدث في المره الاخيرة لينفخ بقوه وتنظر تمارا الي حليمه وتبتسم وتذهب تضع الطعام أمامها وتقول: صباح الخ
قطعت حديثها حليمه التي قالت بغضب شديد:عفااااااف خلي البت دي تمشي من وشي
تنظر اليها تمارا وتشعر بالحزن الشديد وكادت أن تمر من بجانب همام الذي مسك يدها قبل ان تذهب ويقول ببرود شديد:اجعدي وجيبي يا زينه باجي الوكل
تنظر اليه تمارا وتهمس اليه بحزن شديد وهي تقول: سيبني عايزه اطلع يا همام
ينظر اليها همام ويقول ببرود ونفس الصوت:اجعد يا باشا يلا عشان توكليني
تمارا بغيظ متصنع:ما تأكل نفسك انت صغير
همام بغمزه:مش صغير بس كيفي أكده يلا ومعايزش كلام تاني
انهي حديثه وهو يجلسها علي الكرسي الذي بجانبه وتنظر تمارا الي حليمه التي غضبت اكثر ويضعون الفتيات الطعام ويلاحظ همام عدم وجود فاطمه ليعلم بأنها في المطبخ ولا تريد أن تظهر لكي لا يجعلها تذهب فهي لا تريد ان تذهب وتترك تمارا لحالها ينظر همام الي تمارا ويعود بظهره الي الخلف ويشير علي الطعام بعيونه لتفهم تمارا علي الفور ماذا يريد
تتنهد بقوه كبيره وهي لا تعلم ماذا يفعل الآن لكن تمسك لقمه وتضعها بفمه لينظرون الجميع الي همام بصدمه شديد ويبتسم همام ببرود وتقول حليمة بغضب شديد:اميررررره في وكل هيتحط من غير مايه
تنهض اميره وتقول بخوف من صوتها:هنجيب يا حجه
وبالفعل تذهب اميره لكي تفعل كما قالت حليمه وتطعم تمارا همام الذي نظر الي حليمه وهو يأكل بجمود شديد وهو يصل إليها رساله فهمتها حليمه دون تفكير أو مجهود منه لتفهمها وتنظر بعيد عنه ويأتي عيسى بعد أن حمحم بصوت عالي من الخارج وعدلت تمارا حالها بعد أن توترت من نظرة همام اليها ويدخل عيسى وينظر الي زينه التي تجلس وهي تأكل ليقول وهو ينظر الي همام:عايزك في حاجه يا غول
ينظر اليه همام وينهض ويذهب الي الخارج ويذهب همام خلفه ويقف أمامه في الخارج وينظر إليه همام ولا يتحدث عيسى ليقول همام:فض ياد وجول ايه في
يتنهد عيسى بقوه ويقول:
في مكان نذهب اليه لاول مره كان يجلس أحد الرجال علي كرسي هزاز وهو يهز بهذا الكرسي وينظر أمامه وهو يفكر ويرى بالذي يركض الي الداخل سريعاً ويقول بسرعه كبيره:عرفتلك الغول حطط كمال وين يا باشا
ينظر هذا الرجل اليه وينظر أمامه ويبتسم بشر شديد ويقول:نهايتك جت
ويضحك هذا الرجل بشر شديد وهو يخطط لشر وخطه سوف تقلب كل شئ رأساً علي عقب فماذا يفكر هذا الشخص وهل سوف ينجح ام ماذا يفعل به غول الصعيد
_____________________
