اخر الروايات

رواية كبرياء ادم وانتقام حواء الفصل العاشر 10 بقلم شيماء فكري

رواية كبرياء ادم وانتقام حواء الفصل العاشر 10 بقلم شيماء فكري


البارت العاشر
كبرياء ادم وانتقام حواء
*****************************
ي المعسكر
الباب طرق
فهد: ادخل
فيروز: انا موافقة
فهد : بالسرعة دي
فيروز بسخرية: خير البر عاجله بس انا ليا شروط
فهد: اسمعها
فيروز : جوازنا لمدة شهرين وكل واحد ملوش دعوة بحياة التاني وانا مش هقعد معاك في بيتك انا هقعد في ببتي
فهد: مش موافق على اي شرط
فيروز: نعم
فهد: زي ماسمعتي اولا جوازنا هيبقى لمده 6 شهور على الاقل عشان قدام اهلي انا متجوز حقيقي ثانيا ازاي محدش ليه دعوة بحياة التاني انتي قدام الناس هتبقي مراتي يعني اي تصرف محسوب عليا ثالثا ود الأهم ازاي مش هنعيش مع بعض انتي هبلة ولا شاربة حاجة عمك هيفضل مراقبك هقولها ايه ساعته متجوزين من على بعد الشروط الهبلة دي
هتضرك انتي روحي العبي بعيد يا شاطرة
فيروز بصلته بغيظ ومشيت رجعت المكتب
دخلت وزرعت الباب
اسلام: مالك يابنتي في ايه
فيروز: روحت بقوله انا موافقة بس ليا شروط ضحك عليا
ندى: ليه هو انتي قولتيله ايه.
فيروز قالتلهم
اسلام بضحك: ههههههه ونبي كويس ان فهد مسك نفسه ومش قام طردك انتي هبلة يابت الشروط اللي انتي بقولي عليها دي تخلي عمك يجي يخدك من بكرة ربنا يشفي
فيروز: انت معايا ولا معه طبعا عشان صاحبك
اسلام: يا بنتي مش هينفع اصلا
فيروز: خلاص اسكتوا
وعم الصمت
ندى : اسلام انا عايزة اسالك سوال
اسلام: انتي توامري يا عسل
ندى: هو انت على طول قاعد معانا ليه مش انت مكتبك مع فهد ودا صاحبك لازق في اللي خلفونا ليه المفروض يعني احنا بنات وكده
فيروز كتمت ضحكتها
اسلام بسماجة: اصل هنا في هوا
ندى: يا بني آدم اتفضل برا عشان عايزين نغير وننام
اسلام: انا قاعد مع اختي
ندى: يا شيخ كاتك خوته اختك ايه ياريتها اختك بجد دي اختك في الرضاعة ومش انت كمان اللي راضع معها عشان الاحضان اللي عمال تحضنها ماتسوقش فيها اوي يعني قوم بقى وريني عرض كتافك كده عشان انا زهقت
اسلام: الظاهر ان انا بتطرد
ندى: أيوة وياريت البعيد عنده دم يلا برا
وزقته برا وقفلت الباب
عند فهد في المكتب
دخل اسلام
فهد بسخرية: ايه يا حبيب قلب البنات جيت ليه
اسلام: وحشتيني يا جدع
فهد: اه فبعدين المفروض ان حضرتك مش وراك شغل كل يوم ولا احنا جاين فتحانها غرميات
اسلام: احم اسف
فهد: اشوف حضرتك موجود هناك تاني مفهوم
اسلام: حاضر
اسلام: طب انت هتعمل ايه مع فيروز
فهد: الهانم جايه تقولي على شروط هبلة زيها
اسلام: قالتلي
فهد بزعيق: اه قالتلك ما الحلو مقيم هناك اشوفك رايح تاني يا اسلام هرجعك ملازم تاني
اسلام: خلاص هتعمل ايه بقى
فهد: هتصل بالماذون يجي بكرة ونكتب الكتاب
اسلام: بجد استنى اروح اقولها
فهد بزعيق: اسلااام
اسلام: طب عشان اقولها بس
فهد: انا هعرفها مالكش دعوة
اسلام: هو امير فين
فهد: مع رهف في المكتب
اسلام: طب ماتيجي نروح نقعد معاهم
فهد : يلا يا اخويا
******************************
في قصر الشربيني
إنهاء الجميع الطعام
وذهب مهران وزهران وسامح وأخواته واشرف لغرفة الجلوس وذهب الشباب للجنينة
في الحديقة
يعم الصمت المكان
ادم: واحدوا
الجميع: لا اله الا الله
ادم: ايه يا جماعة ساكتين ليه
مازن: هنعمل ايه يعني
ادم: إي حاجة بدل الصمت دا
روما: يا استاذ جاسر مش ناوي تريح قلبي وتفركش مع البت
اسيا: ثانية واحدة يا اخت روما انا اخت صاحبته اولى بي ولا ايه يا حضرة الظابط
اسيل: حيلك حيلك انتو هتحفلوا على اخويا ولا ايه يلا يا عسل انتي وهي بيتك بيتك وانتي ياست اسيا عندك اخوكي الملزق دا اهو
اسر: طب ليه الغلط
روما: والله بتقول الحق
اسر: والله
روما: اكدب يعني
سيف في نفسه: دمهم يلطش
سيف: انا قايم أتمشى شوية تيجي يا همسة معايا
جاسر بعصبية: وبالنسبة للابجورة اللي قاعده هنا خد اختك في ايدك يا حبيبي واتمشوا سوا
سيف: تنك انت مكوش على كله كده مش عارف ايه دا
رنا: كل البنات بتحبك كل البنات حلوين طبعا يا سيدي يا بختك وانت اللي زيك مين
ضحك الجميع
جاسر: ملكش دعوة انت يا اخويا
سيف: وانتي يا روما جايه ولا عشان في حساب عايز يخلص
روما في سرها: يا مجنون يا ابن المجنونة هتفضحني
مازن بزعيق: حساب ايه يا بابا قاعد انا ماليش لازمة مش قالك خد اختك يلا اتكل على الله
ادم: بسسسسس انا جاي معاك يا سيف تعال
مراد: لا هو بياخد بنات بس
سيف: اخويا يا جماعة
ادم: يلا ياعم
وذهب ادم وسيف
سيف: كنت عارف
ادم: لا
سيف: مش عايزني اقول ليه اني اعارفك
ادم: لان انت لو حكتلهم عرفتني ازاي وهم عرفوا اني خرجت انا ورنا لوحدنا بالعربية هنتعلق على باب الفيلا والله
سيف: اممم وانت ايه علاقتك برنا
ادم: هو انت مش سمعت ولا ايه بقولك بنت عمي
سيف: وهو في حد برضو يلعب ببنت عمو
ادم: ومين قالك اني بلعب بيها انا مش راضي اقولها حاجة ولا هي عشان مش واثقين في نفسنا احنا اصحاب لحد دلوقتي مش اكتر بس تصرفات بتحصل غصب عننا بتبين لتاني مشاعره
سيف: وانت بقى تعرف بنات
ادم: يوووو متعدش
سيف: حبيبي اهو كده اتاكدت انك ابن عمي
اسلام: اسكت عشان انا لسة واخد علقة بس رنا الكلب معلمة فيا
سيف: ليه
ادم: واحنا راجعين من عندك في الطريق الأستاذة فتحت الواتس بتاعي وشافت البنات اللي عليه
سيف: وعملت ايه
حكى ادم لسيف اللي حصل
سيف: هههههه دا كلوا من نق همسة عليكوا
ادم: ليه قالت ايه
سيف: تقولي زمنهم قاعدين تحت ضوء القمر مع بعض
ادم: والله يا بني مكنت شايف اصلا من الضرب
ادم: بس انت ايه حكايتك مع همسة
سيف: ولا حكاية ولا حاجة بنت خالي والبيست فريند بتاعتي
ادم: يعني مش بتحبها
سيف: نووو
نروح تاني عند الشباب
فون مراد رن
مراد: آسيا تعالي عشان بابا بيقول عايزنا جوا وجاسر
اسيا باستغراب: عايزنا ليه
مراد: والله ما اعرف
وذهب مراد واسيا وجاسر
روما: انا الفضول هيموتني
هنا: وانا اكتر
مازن: يا ترى عايزهم في ايه
وفون مازن رن
مازن: ألو ازيك يا كبير وحشني
فهد: تمام الحمد لله
مازن: جاي امتى
فهد: بكرة باليل بإذن الله
مازن: توصل بالسلامة
فهد: اومال الباقي فين
مازن: لا اصل انت متعرفش الجديد
فهد: لا عارفه يا اخويا.
مازن: مين قالك
فهد: مصادري يا اخويا
روما: دا فهد يا مازن عايزة أكلمه
مازن: خد يا اخويا الكارثة رجعت
روما: فهودي عامل ايه ياروحي
فهد: حمد لله على السلامة يا اختي جيتي امتى من السفر
روما: اتريق اتريق ما انت عارف اللي فيها
فهد: الدنيا عاملة ايه عندك
روما: والله يا ابني انا الفضول هيموتني جدك طلب مراد ابن عمك سامح وآسيا وجاسر قريب مراد يروحوا عنده وعاملين اجتماع مغلق واحنا قاعدين زي المطلقين
فهد: يا ترى ليه
روما: وانا بقولك عشان تقولي يا ترى المفروض انت الكبير تعرف كل حاجة في البيت دا
فهد: روما اديني اسر
روما: انا بقول ايه وانت بتقولي اديني زفت الطين
فهد: روما اخلصي.
روما : يوووو خد يا زفت انت
اسر:مش هرد عليكي عشان انا محترم.
روما: على يدي
فهد: انت يا زفت
اسر: عامل ايه يا باشا
فهد: زي الزفت يا اخويا اسر الصياعة اللي انت بتعملها بعيد عن الشغل مش رايح تصاحب بنت العميل وتسابها
روما : محترم جدا هيهيهيبه
اسر باحراج: خلاص حاضر حاجة تانية
فهد: اه وياريت تبعد عن ادم يا اسر عشان بيتعلم منك
اسر: انا مالي هو اللي بيلزق
فهد: هو فين زفت الطين
اسر: قام يتمشى مع سيف ابن عمك سامح
فهد: ماشي يا اخويا سلام
وقفل فهد الفون
فهد: يا ترى ناوي على ايه يا مهران
فهد: فيروز بكرة باليل احنا هننزل اجازة
فيروز: اه اعمل ايه
فهد: هتيجي معايا البيت هناك تتعرفي على اهلي عادي جدا وبعد كده هاجي اطلبك عشان محدش يشك في حاجة
فيروز: اوكي
اسلام: يعني الكتاب هينكتب بكرة
فهد: لا لما اجي اطلب فيروز عشان محدش من اهلي يشك
اسلام: ماشي
امير: طب هنعمل ايه دلوقتي
رهف: قاعدين يا اخويا
ندى: طب احنا هتقوم نحضر هدومنا بقى يلا يافيروز
رهف: خدوني انام معاكوا
ندى: تعالي يا اختي
امير: رهف ابقي حضريلي هدومي الصبح
رهف بصوت واطي: الخدمة اللي جايبهالك امك
امير: بتقولي ايه
رهف : من عيوني هو انا عندي اغلى منك
امير: طب يلا يا اختي مع السلامة
ومشيوا البنات
اسلام: لسه برضو
امير: هي هتفضل كده على طول يا اسلام
فهد: بكرة ربنا يهديها
امير: يارب يا اخويا
*************************)*****
في أمريكا
وليد بزعيق: يعني ايه مش لقيناها مشغل معايا بقر
الحارس : والله يا باشا مخلناش حته
وليد: وهي هربت ازاي اصلا عشان مشغل معايا شوية تيران
وليد : يمين بالله يا مرات عمي لو عرفت انك ليكي يد في الموضوع
عبير : انت بتهددني يا ابن هشام لآ فوق كده مش انا اللي اتهدد انا بس ساكتة عشان بنتي اللي عايزة اهرف راحت فين لكن مش عبير الشربيني اللي تخاف يا ابن هشام
وليد: ماشي بس انا بقى لو لقتها مش هتعرفي طرقها
عبير : مش بخاف يا حبيبي بنتي وهاجبها
وتركتهم ومشيت
وليد: تاخد الرجالة وتنزل على مصر وتحجزلي تذكرة رايحة مصر مفهوم
الحراس: مفهوم
******************************
في قصر الشربيني
اسيا بصراخ: لا انت بتحلم يا مهران يا شربيني انت مش هتدمرني لا
معتز ضرب اسيا بالقلم
معتز: الظاهر ان انا معرفتش اربيكي عشان كده بتعلي صوتك على جدك
نظرت اسيا له ببكاء
مهران: معتز انت بتضربها وانا واقف ملكش انت دعوة
اسيا ببكاء: انا عايزة اعرف هي اسيا دي اي ممسحة الجزم لاحفادك كل شوية حد يلطش فيا شوية انا تعبت بقى
اسيا: وانا بقول اهو جواز مش هتجوز ماشي
وخرجت من الغرفة وطلعت على اوضتها
معتز: انا اسف يا بابا على قلة الأدب بتاعتها
مهران: حقها يا ابني
امال: لا انت كده بتظلمها يا عمي اسيا استحملت قبل كده وانا مش عايزة بنتي تعيش نفس تجربتي تاني
وذهبت امال
مراد: انا مش فاهم انت بتعمل كده ليه دا مش قانون اللي انت بتقوله عشان تذلنا كده دا حتى حفدتك اللي عاشت معاك الله اعلم انت مدمرها ازاي وعايز تتدمرها تاني انت كده بتنهي على مستقبلنا
مهران: انا بحميكوا
مراد: بتحمينا ان انت تخلينا نكره بعض كده بتحمينا
سامح: بابا بكرة ردنا هتعرفه
مراد نظر لسامح وخرج وخرج جاسر خلفه
جاسر: مراد استنى انت رايح فين
مراد: انا مخنوق يا جاسر سبني
جاسر: انا جاي معاك
وركبوا العربية ومشيوا
في غرفة اسيا كانت قاعدة تبكي
امال: خلاص اهدي يا قلب امك
اسيا: انا تعبت بقى يا ماما والله
اخدته امال في حضنها
واخدت آسيا تبكي لحد ما نامت
امال نيمت اسيا
وخرجت من الغرفة
تحت في الحديقة
سيف: هههههه ولا بقى لما روما عملت لحمزة محدر التحرش
سيف: حمزة خد فصل أسبوعين
هنا: الواد كان صعبان عليا والله
ادم: دا انتي كنتي مظبتاهم
سيف: جدا والله يا ابني
روما: فضحتوني الله يحرقكم
مازن: دا انت مشهور اوي بقى
همسة: جدا
اسيل:دا كان سيف بياخد كل علقة من روما جامدة
اسر: دا انتي كنتي عاملة عليهم ريس
سيف: والله ما كان حد يقدر يفتح بوقه
دخل الخادم
الخادم: مازن بيه أستاذ سامح بيقول لولاده يلا عشان هيمشوا
مازن: ماشي روح انت
سيف: طب يلا يا بنانيت يا حلوين كده قدامي
مازن: ما تقعدوا معانا النهاردة
سيف: لا مش هينفع مش عاملين حسابنا
روما: مازن ما تخليني اروح ابات مع هنا النهاردة
مازن: أيوة يا اختي في المشمش
هنا: بالله عليك والله وحشتني
مازن: لا يعني لا
روما: ربنا على الظالم والمفتري خلاص يا هنا اشوفك بكرة بقى
اسر: روما افكرك بكرة الساعة 7 تكوني في المكتب أما
روما: خلاص جايه بدري
سيف: يلا يا عسلات كده اسيل وهنا يمشوا قدامي وهمسة معايا
اسيل: ولا انت هتعملي فيها ديك البرابر هخلي جاسر يظبطك امشي قدامي كده وخد اختك في ايدك قدامي يلا
سيف: حاضر يا وحش اهدى كده
******************************
وذهب سامح وعائلته إلى المنزل
في فيلا الشربيني
في غرفة معتز
امال: بنتي مش هتجوز كده
معتز: امال احنا لسة بنفكر
امال: نفكر في ايه انت عايز بنتي تعيش نفس حياتنا
معتز: مالها حياتنا
امال: ملهاش يا ابن عمي ان كنت نسيت افكرك احنا اتجوزنا واحنا مش عايزين دا يا ابن عمي وكانت الحياة ما بنا ولا ليها اي لازمة وانت عارف انت عملت ايه كويس
معتز: امال انتي كل شوية نفس الحكاية
امال: بص ولت حكاية ولا رواية بنتي مش هخلي حياتها زي حياتي انا كنت ساعتها بنت 18 سنة وضغطوا عليا وانت اتجوزتني وانت عندك 19 سنة بس عشان ترضي ابوك وانا وانت عارفين كويس كانت حياتك عاملة ازاي وانا عنيت ازاي لكن استحملت وخلاص لكن بنتي لا يا معتز
معتز: هو انتي ليه مفكرة اني عايز بنتي تعيش زينا واللي احنا عاشنا المسالة واقفة على رأيها بنتي قالت لا انا كمان هقول لا بتحسسيني اني مش بحبها فوقي دي بنتي انا كمان
*****************************
في الحديقة
كانت روما واقفة أمام حمام السباحة
اسر: بتفكري في ايه
روما: في الدنيا
اسر: عايز برضو افهم ليه رجعتي مصر
روما : عشان امي اتجوزت
اسر: نعم
فلاش باك
نزلت روما من الطيارة
وذهبت على منزل أمه
وخبطت على الباب
فتح الباب شاب
روما: مش دي شقة مها الشربيني
الشاب: أيوة هي مين حضرتك
روما: انا بنتها
مها: مين يا حبيبي
مها بصدمة: روما
روما: أيوة روما مين دا
الشاب: انا جوزها
روما : نعم جوزها
مها: تعالي بس ادخلي جوا
ودخلت روما
روما: اقدر افهم مين دا
مها: زي ما قالك يبقى جوزي
روما: جوزك جوزك تللي هو في سن بنتك بقى انتي رامية بنتك وجاية تصريف فلوس ابويا على العجل
مها: بنت احترمي نفسك
روما: مش لما تحترمي انتي الاول
مها: انتي بنت قليلة الأدب ومش متربية
روما بسخرية: معلش اصل انا مش لقيت حد يربيني امي رميتني وراحت اتجوزت واحد قد بنتها وبتصرف عليه من فلوس ابويا عايزاني ابقى متربية ازاي
الشاب: احنا معملناش حاجة غلط
روما: ايه دا مبروك يا عمي على الجواز اصل اللي يتجوز امي اقوله يا عمي
روما: انتي تينسي ان ليكي بنت انتي بنتك ماتت .
نهاية الفلاش
روما: ورجعت هنا مكنتش عارفة اروح لمين امي وبعتني ابويا وميت واهله معرفش عنهم حاجة ومكنتش عايزة اجي هنا عشان مااشوفش وشك اتصلت لحمزة وهنا وحكتلهم حمزة طلع من شقته وقعد عند عمو سامح وانا قعدت في شقته لحد ما جابلي شقة وبعد كده اتاقلمت وعيشت هناك وفهد كان عارف
اسر: عارف ايه
روما: ماتخافش اوي كده يعرف اني كنت في مصر وعيشت هناك مع اصحابي وحمزة كان اخويا اللي ماجبتوش وهنا وسيف وهمسة اصحابي واكتر من اخواتي شوفت وعرفت ان الغريب احن من القريب ، القريب خدعني والغريب كان اماني
وسابته ومشيت
***************************
في غرفة آسيا تليفونها رن
اسيا بنوم: ألو
فهد: كانوا عايزين ايه
اسيا: انت مالك
فهد: اسيا اخلصي في ايه
اسيا: ولا حاجة يعني هي بقت فارقة كل واحد يخبط شوية
فهد: اسيا مالك وايه الموضوع
اسيا: فهد انا عايزة انام سلام
وقفلت الفون
*&**************************

في الشارع كان حمزة وسيف ماشين مع بعض بعد ما رجع
بنت: الحقوني أبوس ايديكوا
حمزة: في ايه يا انسة
البنت بفقدان وعي: سعدوني
وفقدت الوعي
سيف: احييييييه تاني هو احنا المنقذون انا مش همشي معاك تاني يا عم
حمزة: انت لسه هترغي شيل معايا
سيف: لا على بيتي المرة دي
حمزة: احنا هنقسم يا ابن الهبلة يلى
***&&&&********************
مين البنت دي؟؟؟؟؟
وفهد هيتجوز فيروز ولا لا؟،؟؟؟؟
وايه سبب موافقة فيروز؟؟؟؟؟؟؟
نور راحت فين؟؟؟؟؟؟؟؟
مراد هيعمل؟؟؟؟؟
وآسيا هتوافق ولا لا؟؟؟؟؟؟؟


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close