رواية مهرة الذئب الفصل السادس عشر 16 بقلم مايا النجار
تركض هي الي الدخل وهي تخاف من ان يفعل فيه كما قال تدخل غرفتها وهي تتنفس بصعوبة شديدة تغلق الباب و
تسند ظهرها عليه وهي تتنفس بصعوبة شديدة لتقول وهي تضع يدها علي قلبها التي يدق بقوه كبيرة.هدي خلاص هو مشي ااااه
تتألم بقوه وهي تحس بان نبض قلبها ينذاد أكثر لتغلق عيونها بقوه وهي تحاول أن تهدي قلبها قليل انه إذا بقي كهذا سوف يوقف وبعد قليل تفتح عيونها وهي تتذكر ماذا حدث تحس بالتانيب ضمير انها فعلت معه ذلك وفوق كل هذا بانه يكن مع فتاه اخرها وهذا خيانه حتي لو تكره سمر لم تفعل ذلك هي تكره الخيانه وانها تفعل ذلك يجعل تحس بانها شي رخيصه جعل هذا الذئب يفعل معها هذا الشي بدون ان يفكر في شئ كيف عليها ان تفعل ذلك كيف والتي يحزنها اكتر بانها كانت سعادة بهذا الشي بشدة كانت تحس بانها تطير في الهواء وهي في حضانه التي يجعل مثل المغيبه بشدة وتذهب تتسطح علي السرير وهي تحاول أن تنساها التي حدث وبانها لا يجب عليها أن تفكر فيه بهذا الشكل الانه شخص مرتبط وسوف يتزوج بعد فترة وهي لم يكن الديه ايه حق حتي تفكر فيه بهذا الشكل ولاكن كيف عليها ان تقنع هذا القلب بهذا الكلام هذا القلب التي من قترب منه الذئب وهو تشقلب حاله بشدة لم تعلم ماذا يفعل تمسك الوساده وتحضانها بقوه وهي تقول بدموع شديد.انت السبب يا دياب ربنا ياخدك ويريحني منك كل الي انا فيه منك انت ابعد عني بيقي ابعد عني وخليني ارتح حرام عليك انا تعبت والله العظيم تعبت
تقول كلامها وتبكي بحرقه شديد تظل على هذا الحال فتره طويله جدا وتفيق علي دق الهاتف تمسكه وتمسح دموعها وترد عليه تسمع التي تقول.انا حضرت كل حاجه يا هانم
مهره ببرود متصتع.لا الغي كل حاجه دلوقتي انا مش هقدر اجي دلوقتي هخلص كام حاجه كده وابقي اشوف
السكرتيره.مهره هانم انا اسفه بس ده غلط حضرتك كنتي المفروض تكون مخلص الاغنيه من زمان والتاخير ده غلط وكده هيكون في شرط جزائي
مهره بهدوء.كام يوم ومش تاخر يا ومفيش حاجه وانا لو ما هنزل اعمله الاغنيه علي طول يعني تكون يوم يومين وخلصها خلاص وانا عوضهم عن الي حصل ده
السكرتيره.تمام يا فندم انا هبغلمهم بكلمك
مهره ببرود.ماشي
تقول وتغلق الهاتف وترمي الهاتف بجانبها وتقول بتعب شديد.خلص علي كده انا مش هفضل هنا اتعذب واحرق قلبي انا مليش قعده هنا
تتنهد بثقل شديد وتسطح وتقول وهي تضع يدها علي قلبها التي يدق بقوه شديد.كله يومين وكل حاجه ترجع زي ما كانت وترجع زي الاول قبل ما تشوف الذئب وكل ده هيكون ذكرى مش اكتر و رجع هنا هيكون علي موتي
تنهي كلامها وهي تحاول أن ترجع إلى قوتها مره اخرى تسحب البطانيه عليها وتضم الوساده وهي تحاول أن تنام ولا تفكر في ذلك الذئب فإذا يحدث وهل تفعل ذلك الفتاه كما قالت ام الذئب لم يسمح بهذا
+
قبل هذا الوقت بقليلا ينظر خلفه ويحك ذقنه باحراج بان دياب راه في هذا الموقف وينظر إلى الشقه التي دخلت فيها هذه الفتاة ليذهب اليها يدخل الغرفه بستغرب وهو يسمع صوت بكاء عالي بشدة ينظر اليها وهي تنام وتدفن وجهها في الوساده وتبكي بحرقه شديد ليذهب اليها ويقول وهو يمسكها من يدها. مالك
عهد بدموع وصوت متقطع بسبب البكاء.د يا ب هيعمل معانا اي
يضمها زين ويقول بهدوء.محدش يقدر يعمل حاجه انتي مراتي
تبعد عهد عنه وتقول.انت السبب ابص في عين دياب ازاي دلوقتي
زين بصوت عالي.وتبصي في عينه ليه يا روح امك
عهد بدموع.والله حرام عليك
زين بنفز صبري.عهد انا مش ناقص زن علي المسا ويلا علشان ننام
عهد بدموع.انا همشي خلاص علشان ترتاح
تقول كلامها وكانت ان تذهب الي الخارج ولاكن يمسك زين يدها ويلفها عليه ويحملها بسرعه ويقول وهو يذهب بها الي السرير.طب عدي التلتك يا عهد عديه علشان ماطلعيش عليكي عفريتي
عهد بخجل ودمعه.طب دياب هيعمل ايه
زين بصوت عالي وهو يتسطح بجانبها.يووووووه يا عهد ما قولتك مش هيعمل حاجه انتي مراتي مش شقطك من شارع الهرم مالك خايفه كده ليه
عهد بدموع وصوت عالي.انت مشوفتش هو شافين واحنا كان ازاي تلاقيه بيقول عليا ايه دلوقتي طب ممكن يقول الي جدي وامي ولا والنبي يا زين اتكلم معاه متخلوش يقول حاجه والنبي انا مليش دعوه انت الي عملت كده وانا والله ما ليا دعوه انت السبب
زين ببرود وهو ينظر إليها.لا فعلا والنعمه الزوجه الصالحه ده انتي لسه مختيش اول قلم يا بت وبعدين متخفيش دياب مش هيقول الي حد حاجه واعتبري ان مفيش حاجه حصلت اناسي وانتي مراتي مش كل شويه هفكرك انتي مراتي ومفيش حاجه لو بوستك يعني
تنظر إليه عهد وتنظر إلى السطح الغرفه لينظر اليها زين ويسحبها الي حضانه ويضمها بقوه كبيرة لتغلق عهد عيونها وهي تحس بانه سوف يدخلها بين ضلوع لتضع يدها على شعره وهي بدفن نفسها في حضانه ليقول بهدوء.حضري نفسك بكره خدك علشان تجيبي فستان علشان الخطوبه
عهد بستغرب.خطوبه ايه
زين ببرود.خطوبه دياب وسمر يوم الاربعاء الي جاي حضري انتي نفسك علشان اخلص من الموضوع الفستان علشان مش هبقي فاضي الفترة الي جايه
اومالت لهو عهد ليقول زين ببرود شديد.وكمان انا هكلم جدي في الموضوع الجوز كفايه علي كده طونيا اوي ولا كده نعمل الفرح على اخر الشهر الي جاي
عهد بتوتر.طب طب ليه استعجل ده ما نصبر شويه
ينظر اليها زين وهو حاول أن لم يفكر في شئ سي ويقول ببرود.مفيس استجعل ولا حاجه احنا طولنا اوي في ام الحوار ده وكان المفروض ان بعد كتب الكتاب علي طول دخله بس جدي قال نصبر شويه وخلاص انا صبرت كتير كفايه ولا انتي عندك حاجه تاني ولا بتفكر في حاجه تاني
عهد بتوتر شديد.لا هفكر في ايه بس يعني لو نستنوا شويه بس وبعد كده نعملوا فرح بس لو انت عايز نتجوز انا معنديش مشكله وبرحتك الي انت عايز اعملو انا معنديش ايه مانع
زين وهو يضربها علي انفها بخفه.بتعجبني وانتي فاهمه كده وبتسمع الكلام طول ما انتي كده المعامله تكون كويسه تتعوجي عليا اطلع ميتين اللي جابوك فاهمه يا قطتي
عهد بتوتر.فاهمه بس يعني انا ممكن اقولك على حاجه
زين ببرود.قولي ما انا عارفك متقدرش تعدل اليوم كده
عهد بتوتر شديد.ممكن بلاش تيجي معانا واحنا رايحين نجوبوا الفستان واروح انا و البنات علشان يعني نجوبوا شويه حاجات خاصه
زين ببرود شديد.مفيش حاجه خاصه يا بت انتي مراتي وانا هاجي معاكي وسيبك من البنات وهجبلك الي انتي عاوزه بس خروح الي واحدك ومن غيري اناسي يا عهد
عهد بدموع.طيب ليه والله هنروح مش هنتاخر
زين ببرود.انا قولت لا يا عهد مفيش زفت خروح من غيري يا كده يا هخلي امي تجبلك ايه حاجه وخلاص لتسمع الكلام
عهد بدموع شديد.والنبي يا زين انا مش تأخر شويه صغيره اوي انا ن
يقطع كلامها زين التي قال بصوت عالي.زودي يا عهد زودي علشان انتي مش هتعدي غير لما اسود اليتلك صح انا لسه بقولك عديل اليلتك ميتين ام الكلام مش بيسمع ليه ها ليه الازم امد يدي علشان تسمع الكلام يا بت سيرت انك تخروج الي واحدك ده ناسيه خلاص لما اركب قرون نبقي نشوف بس طالما لسه مركبتش يبقي اهدي وام الكلام يتسمع من اول مره مش هفضل اعيد وازيد في نفس الموضوع وبعد كده يا عهد همدي ايدي من غير مقراً العوقب انا بقولك اهو
عهد بدموع.طب خلص اهدي وانا هسمع كلامك بس اهدي صوتك عالي اوي وممكن حد يسمعك
زين ببرود.نامي يا عهد نامي علشان انا صدعت من المناهده معاكي
عهد ببراءة شديد.حاضر هنام علشان تعرف اني بسمع الكلام اهو
يبتسم زين عليها ويضعها الي صدره بقوه كبيرة وبعد قليل يحس بانتظار انفسها ليبعده عن حضانه ويقول.هنسي كل حاجه علشان ابقي معاكي يا عهد هنسي علشان بحبك ومش هقدر ابعد عنك حتي بعد الي حصل يا نور عيني
يقول كلامه ويتنهد بثقل شديد ويغلق عيونه ويتذكر في التي جعله يكره هذه الفتاة التي لم يعشق اكثر منها (فلاش بك)كان يتسطح علي السرير وهو يحاول أن ينام ولاكن لا يعرف لينهض ويمسك الهاتف الخاص به ويذهب إلى الخارج ينزل الي الاسفل ينظر حوله لا يره أحد الان الوقت متاخر بشدة ليذهب إلى الخارج في الجنينه يسير الي الخارج وهو ينوي بأنه يخرج حتى يشم هوا. يسر حول القصر ويوقف في مكان قريب بشدة لينظر الي اخر المكان يره هذه الفتاة التي توقف في مكان ويوجد حد يوقف امامها وهما يتحدث ولاكن لم يسمع ماذا يقولوا ومن الواضح عليها بانها غضب بشدة يغلي الدم في عروق وهو يرها تتحدث مع راجل وفي هذا الوقت التاخر بشدة كان ان يذهب لكي يكسر دماغها هي والتي معه التي لم يره الانه يوقف في مكان مظلم ولاكن لم يراه احد لينظر حوله ويسمع صوت السياره ليذهب إلى مصدر الصوت يره السياره وهي تذهب بسرعه كبيره وقبل أن يستوعب ايه شئ كانت تختفي من امامه ليذهب إلى المكان الذي بيها هذه الفتاة ولاكن لم يره احد يدخل الي القصر وهو ينوي ان يقول الي العائله ماذا رآه ولاكن يعلم بان هذا حد علم بهذا الشي سوف يفعلوا في هذه الفتاة شي وممكن أن يقتلها وبرغم التي فعلتها ولاكن يخاف عليها هذا الشخص الذي يحبها بشدة وكان يتمناه ان يتزوج منها وكان يخطط ان يقول الي جده بانه يريدها ولاكن راها في هذا الوضع ومن وقتها تغير زين بشده وأصبح يكره عهد بشدة ويسع بان يالمه حتي لو يتألم قلبه عليها ولاكن التي فعلتها من وجهة نظر شئ كبير جدا وبعد فترة طويل تزوج زين من عهد وجعلها تعيش في اسوا ايام حياتها جعلها حياتها مثل الجحيم وهو يظن بان هذه الفتاة كانت لها علاقة بهذا الشخص الذي حاول زين يعلم من هو ولاكن لم تعرف وكان يفش غله في هذه الفتاة (بك) يفيق من شروده عليها وهي تتحرك وهي بين حضانه وتضمه بقوه يسمع تقول بعد وعي الي شئ.زين بحبك يا زين بحبك
يبتسم زين بحب وعشق شديد وهو يحاول أن ينسى التي فعلتها حتي يكمل معها حياته بدون مشاكل او يكن يعامله بهذا الشكل ولاكن لا يعرف وكل يوم ينذيد عليها اكثر وهو يحس بان كل ما يالمه هي سوف يرتاح قلبه ولاكن لا يرتاح قلب و يتالم اكثر وهو يراها تتوجع سوا من ضربه اليها ام من الكلام الذي يدخل مثل السيف التي اصاب قلبها بعنف شديد يضمها زين بقوه وهو لا يعرف ان يمنع نفسه عنها انها حب حياته وطفلته هي التي من كانوا صغار وهو يتمناه ان تكن لهو وكان يسع حتي يكن قد مسالتها كان يحلم بها وهي بين حضانه وكان يتخليل حياتهم مع بعض كيف تكون سعيده ولاكن حدث العكس تماما كان هو اليد التي تمدت عليها ووجعتها شديد وكان هو السبب في الكثير من الوقت في دموع تنزل من عيونها فإذا يحدث في الأيام القادمة وهل عهد فعلت ذلك بفعل ام يوجد سوا تفهم واذا يوجد سوا تفهم فإذا هو
3
في صباح يوم جديد كانوا جميع النساء يجلسون في غرفة المعيشة وهما ينظرون الي الملابس التي يختارون منهم حتي يحضرون بيهم خطوبه دياب على سمر بعد ما قرر بانهم لم يذهب في مكان ودق زين الي احد الشخص الذي يعملون في الملابس وياتي الثياب وهما يختارون التي يريدون تنظر عهد الي زين التي يجلس ويتنظرها حتي يعلم ماذا سوف ترتدي ينظر إلى الملابس التي تريدها لينفد براسه برفض لتقول عهد بغيظ وهمس.ليه يا زين ماهو مش ملون ولا قصير
زين ببرود.بس ضيق
عهد بغيظ.ايه الي ضيق يا زين
زين ببرود شديد. خلقي الي ضيقك يا عهد واخلصي ولمي اليتك علشان انا ناقص معايا تكه وانفجر في الي جبواكي انا بقلي ساعه مستني حضرتك تختاري حاجه عدله مش الي الزفت الي انتي بتختاري اخلصي بدل ما والله العظيم احالف ما انتي حضرته حاجه وتفضلي في ام الاوضه وساعه شوفي مين هيخرجك
عهد بنزعل.لا خلاص طب اختار انت وخلينا نخلص طالما كده كده مش هتخليني لبس الي انا عاوزه
ينظر اليها زين ويقول بجمود وهو يمسك فساتين بلون الرصاصي وغلق من كل التاجيه.احسن برضو خودي ده حلوه ومفيش حاجه مكشوفه يلا اختر انتي بقي الحاجة واروح انا اشوف شغلي
ويقول كلامه وكان ان يذهب إلى الخارج ولاكن يمسك عهد يده وتقول بدومع سوف تنزل من عينيها.زين ده لو جدتي عائشه مش هترضي تلبس بتاع العوجز ده وحياتي عندك اختر حاجه حلوه
ينفخ زين بضيق شديد ينظر إلى الثياب مره اخرى وينظر إلى فساتين بلون وردي فاتح طويل بشدة وضيق بعد الشي من علي الصدر ولاكن سعه جدا وبرغم ذلك بانه رائع ليمسكها ويقول همس وغيره.يتلبس عليه طرحه طويل وغطي بيه صدرك كله ولو شوفت شعر بره الطرحه والله العظيم يا عهد ما هخليك في راسك شعره فاهمه
تمسك عهد للفستان وبتسم سعيده وتومال لهو ليبتسم عليها زين ويذهب إلى الخارج تنظر خلفه عهد وتنظر إلى سمر التي قالت الي ماجده.مش المفروض يا مرات عمي ان دياب يكون معايا واحنا بنختار الفستان بتاع خطبتنا
ينظر اليها ماجده وتقول ببرود.لا يا ست سمر مش المفروض يعني عاوزه يسيب شغله ويسيب حاله علشان يشوف كلامك الفاضي ده
سمر بغضب مكتوم.مش كلام فاضي يا مرات عمي الناس كله بتعمل كده العريس بيختار الفستان بتاع العروس معاها اشمعنا احنا
ماجده بصوت عالي.بلا شمعنا وبلا زفت يا بت اعتماد احنا مانيش دعوه بحد خليكي في نفسك ودياب مش فاضي الي الهبل الي انتي بتقولي واحسن ليك انك تعدي ايامك مع دياب علشان انا ولا ايه حد في هنا منيش دعوه بلي هيعمل معاكي اتعدل واتربي يا سمر وشغل العبط ده بطلي انتي دخل علي وجوز
تنظر إليها سمر بغضب شديد ولاكن لم تعرف ان تنطق بكلمة واحدة انها تعلم بانها اذا تحدث وقولت شئ وجعل ماجده تغضب سوف تخرب عليها كل شيء وهي بتاكيد لم تريد ذلك لتختار ان تصمد وهي تنوي اليها بكثير ولاكن هذا بعد ما تتزوج من دياب تنظر إليها ماجده وهي تعلم ماذا تفكر هذه الفتاة الحقيره ولاكن التي يطمن قلبها أنها تعلم بان دياب حتي لو تزوج لما يجعلها تمشي عليه كلامها كما هي تظن لتنظر الي الخارج تراه دياب يدخل الي القصر وهو يشرب من السجائر التي في يده يدخل وينظر حوله وهو لم يريد ان يره سواها ولاكن هي لم تكن في هذا المكان الانها في غرفتها ولم تخرج منها الي الان ينظر إلى التي تنظر اليه وهي تحس بانه يوجد بدخل اشياء كثيره يخبيه عليها ليبعد عيونه عنها وينظر إلى الملابس التي امامه يلفت النظر فستان بلون احمر الهادي ضيق من الصدر وينزل بوسع يتخيله وهو علي مهرته وكيف سوف يكن رائع عليها بشدة ليذهب نحوه ويأخذه يلفه علي يده ويقول ببرود شديد الي ماجده.شوفي ده عمل كام وقولوي ياما
يقول كلامه ويذهب إلى الأعلى بسرعه كبيره لتنظر خلفه ماجده وهي ترقبه حتي تعلم ماذا ياخذ هذا الفستان وهل التي تفكر فيه صحيح ام ماذا تره وهو علي اخر الدرج ويذهب الي
+
كده البارت خلاص قولولي رايكم وتوقعتكم في الكومنتات ومتنسوش التصويت والمتابعة باي باي ♥️ ♥️
+
