رواية سهام الحب الفصل التاسع 9 بقلم ريهام اسماعيل
في باريس ...
+
فاضل ثلاث ايام وشريف وسارا يرجعوا مصر
+
كانوا قاعدين فى كافيه يحتسو بعض المشروبات
+
سارا بحزن :يااااااااااه النهاردة اخر يوم لينا هنا وانا لسة ما اشترتش الفستان
+
شريف بضجر من عمايل الستات فى موضوع اللف علي المحلات: انتي اللي مش عجبك اي حاجة اعمل ايه طيب.
+
سارا بغيظ : انا اللي مش عجبني حاجة ولا انت كل ماتشوف فستان عجبني تطلع فيه القطط الفطسانة دى عريان اوي او دة لونه فاقع او دة شفاف
+
شريف: مش ذنبي انتي اللي بتختاري حاجات مش مناسبة
+
سارا : لا والله وايه المناسب من وجهة نظرك
+
شريف كان عينه من بدايه القاعده علي محل لبيع فساتين السواريه فقال : تعالي قومي هادخلك المحل ده واوريكي بقى الفساتين اللي على اوصلها
+
ودخلوا المحل وقام شريف يقلب في الفساتين ولقى فستان طويل جدا وله ذيل طويل ايضا لونه ازرق سارا فتحت عنيها وبتتكلم في سرها : مش معقول هو عايزني البس كدة
+
شريف: ها ايه رايك
+
سارا: هههه لا مستحيل البس ابو ديل ده
+
شريف: هههههه.. طيب جربيه
+
سارا: انت بتتكلم بجد
+
شريف بمكر : ايوة يالا عايز اشوفه عليكي
+
خدت سارة الفستان علي مضض وذهبت لغرفه اللبس
+
ولما قاسيته اكتشفت انه من تحت مفتوح لغاية نص الرجل من فوق بس مكنش واضح غير بعد اللبس ابتسمت ابتسامه ماكره ونادت على شريف : على فكرة يا شريف عجبني هااخده
+
شريف لما اختار الفستان كان حاسس انه مش هيعجبها فقال فى نفسه انه يغيظها شويه , بس مكنش عارف انه عجبها كده
+
انتي بتكلمي جد يا سارا ؟
+
سارا بتكتم ضحكتها وفضلت ترفع فى رجليها لفوق وتشوف الفتحه بتاعه الفستان : ايوة وليه لا مش هو عجبك وهااخده عشان عجبك
+
شريف: طيب تعالى وارينى كده
+
سارا طلعت بيهومدت رجليها لقدام علشان يشوف الفتحه بتاعته : ها ايه رايك
+
شريف ذهل من شكله عليها فعلا كان جميل بس للحظه اخد باله من حاجه : لحظه لحظه هو ما كانش فيه فتحه على جمب
+
سارا: هههههههههههه ايوة مش اي فتحه دي لغاية نص الرجل من فوق كمان
+
شريف:هههههه وانا اقول ليه غيرتي رايك
+
يالا غيري هدومك وروحي دوري على فستان تاني
+
سارا: ههههههههه ... شفت بقى ذوقك ازاي وبتتريق على ذوقي
+
شريف: ماشي يالا بسرعة خلصي وغيري هدومك
+
سارا: هههههههههه
+
ابتسم شريف وقعد ينتظرها لغاية ما انتهت
+
وسرح في سارة .. وبيتكلم في سره يالله الوضع دة لازم يخلص بس ازاي , نرجع هانت ما بقاش الا قليل
+
البنت دي بجد سحرتني وازاي اقنعتني اننا نروح ديزني لاند مع اني كنت معارض
+
ومع انها ما حاولتش معايا تاني بس مش لازم انه تتحايل عليا وتقنع فيا كفاية اني ابص لنظراتها الساحرة ووقتها ماتقدرش ترفضلها طلب
+
سارا: شريف تعالى
+
شريف ذهب لسارة في غرفة القياس
+
لقاها لبسة فستان حلووووو جدا
+
سارا وهي بتلف: ايه رايك
+
شريف كان متأثر بجمالها الفتان
+
شريف:اممممم حلو اووووووووى يجنن عليكى
+
سارا: يعني اخده
+
شريف: اممممم ...لا
+
سارا: نـــــعم ليه مش انت بتقول حلو ويجنن
+
شريف:اه حلو ويجنن بس فتحت الصدر كبيرة اوووي
+
ساار: بص ما اصلا معاه شال بص كدا(ووضعت الشال علي كتفها) ها ايه رايك
+
شريف: الشال شفاف اوووي وكل جسمك باين
+
سارا بنرفزة :شريف
+
شريف لا شعوريا: عيون شريف من جوه
+
سارا احمر وشها لانها حاست انه بدا يحبها وبيغير عليها
+
شريف: (قرب منها) روحتى فين يا سوسو
+
سارا مش قادره من كلامه خالص : يعني احنا بقالنا كام يوم بندور على فستان ومش لاقين كل الانواع مش عجباك يقولوا علينا ايه الناس سارة شوقى مش عارفة تلبس
+
شريف: تؤ تؤ تؤ قولى مرات شريف
+
سارا باستغراب : ايه
+
شريف: الناس هايقولوا سارا مرات شريف
+
سارا: ههههههه طيب قلت ايه
+
شريف: قلت لا
+
سارا: والله مش هانزل الشال خالص
+
شريف: ليه انتى شايفة ان الشال بيستر حاجة
+
سارا بطفوليه: يالا ياشريف والله عجبني الموديل من زمان في باللي والوانه حلو اوووي
+
شريف: طيب بس الشال تغيريه وتجيبي واحد اتقل
+
سارا: بس الشال دى جاي معاها وصعب اني الاقي واحد مناسب ليه
+
شريف: هو دا شرطى ياما كدا ياما ...
+
سارا: خلاص خلاص امرى الى الله ادور على شال تقيل شويه بس يارب القى نفس اللون
+
شريف: طب اتفضلى غيريه على بال ما ادفع الحساب
+
سارا مشيت وبعدين التفت ليه وقالت : شريف
+
شريف بص عليها وكان بيطلع محفظته من جيبه وقال : نعم
+
سارا: ربنا يخليك ليا , وراحت علشان تنزعه من عليها
+
شريف: ياهو على البنت دى شكلى كدا طابيت
+
سارا: ها حاسبت
+
شريف: اكيد تحبى تروحى فين تانى
+
سارا بعفويه:ادور على شال تقيل عشان جوزى حبيبى بيغير عليا من عيون الناس
+
شريف (بلم وتنح):جوزك وحبيبك اه حبتنى سارا
+
طب يلا
+
خرجوا من المحل وهما بيمشوا سارا كان نفسها تشتري هدية لشريف ومش عارفة ازاي تستغفلة
+
وهو مش راضي يفارقها ولا دقيقة شاهدت محل دي بونت بس ازاي تدخله من غير شريف يحس بيها وخطرت على بالها فكرة
+
سارا: شريف عايزة ايس كريم من باسكن روبنز
+
شريف: طيب تعالي نروحله
+
سارا: لا انا تعبانه هاستناك هنا
+
شريف: عايزاني انا اجبهولك لغاية عندك
+
سارا بطفوليه: اه ممكن
+
شريف: ههههههههه والله انا حاسس انى بفسح بنتى مش مراتى
+
سارا مبتسمه: وانتى تطول اصلا انك تجيب بنت شبهي
+
شريف: ههههههههههههههه بصراحه لا
+
سارا طب يلا بقه بسرعه جبلى الايس كريم
+
شريف: هههه ماشى يا ستى انتى تأمري هاروح اجيبلك اللي انت عايزاه بس ماتتحركيش من هنا طيب
+
سارا: اكيد مش هاتحرك رجلى اساساً وجعانى
+
شريف: هههههههه اساسا طيب ثوانى وجاى
+
وذهب شريف عشان يجيب لها الايس كريم واول ما بعد سارا شاهدته ذهب على طول قامت ودخلت المحل لكن شريف كان ماوصلش لباسكن روبنز افتكر يسأل سارة عايزة اي نوع ايس كريم ففكر يرجعلها تاني
+
لاحظ ان الكرسي لا اثر لسارا عليه ..ابتدا يقلق وقال
+
قولتلها ما تتتحركيش من هنا وهي تقول انها تعبانة ورجلها وجعاها ايه بقه اللي قومها
+
سارة دخلت المحل وجلست تشاهد ولا هي دارية عن شريف حاجة شاهدت طقم حلو اوووي عبارة عن محفظة وقلم عجبوها اوي
+
وقررت انها تشتريهم وهي بتحاسب التفت نظرها طقم حلو اشترته لأخوها جمال وافتكرت اخوها احمد هي ما اشترتلهمش الا برفانات فقامت اشترت لكل منهم قلم واشترت كمان لاخوه قلم زيهم بالظبط
+
وقبل خروجها من المحل قالت
+
بس الهديه دى مش كفايه هو جابلى حاجات كتير وغاليه انا كمان لازم اجيبله حاجه اقيم واغلى تانى
+
خرجت من المحل ودخلت محل اخر بجواره واختارت له قميص وكرفته شكلهم روعه ففرحت اووووى وقالت هاتبقى مفاجاه ليه وان شاء الله يلبسهم يوم حفله رهف وحاسبت بالماستر كارد بتاعتها
+
وخرجت من المحل وهي تدعى ربها ان شريف ما يكونش رجع لانها اتأخرت شوية حمدت ربها لما ما شافتهوش وجلست على الكرسى انتظرته وهو تأخر
+
سارا بقلق وهي بتشوف ساعه يدها : غريبه باسكن روبنز مش بعيد هو اتأخر ليه
+
حول ربع ساعه من الانتظار وكأن قلبها مقبوض وحاسة انه في حاجة حصلت وبدأت تقلق بجد على شريف ...
+
اول ماشافته شعرت انه متعصب
+
سارا:طيب هو ليه متنرفز كدة يارب ما يكون اتخانق مع حد
+
شريف كان بيدور على سارا في كل مكان ولما ما لقهاش رجع تاني في نفس المكان يمكن تكون هي كمان رجعت
+
وافتكر لما خرجت في لندن من غير ماتقوله
+
واهي عملتلها تاني بس يمكن ما عملتهاش يمكن حد خطفها
+
وجلس الشيطان بيصوروا حاجات بجد كان قلقان عليها
+
اول ما شاهدها قاعدة وبكل هدوء مع انه لمح الخوف في عنيها شعر انه هاينفجر فيها .. وكان نفسه يضربها ... وتمالك اعصابه
+
شريف بعصبيه: كنتي فين
+
سارا بخوف : انت اللي كنت فين انا قلقت عليك اوووي
+
كان صوت سارا في لمسة خوف خافت انه يكون فيه حاجة بس مش باين انه اتخانق مع احد شكله كان بيدور عليا
+
كانت خايفة من رد فعله ..يمكن يعمل زي ما عمل في لندن
+
ياربي اعمل ايه
+
شريف يحاول يتماسك ويكلمها بهدوء: روحت ادور عليكي
+
سارا اتأكدت من شكوكها .. ياربي اكيد هو متنرفز .. ما هو واضح عليه
+
سارا بخوف منه : انا دخلت المحل دة
+
وشاورت على المحل اللي دخلته .
+
سارا رفعت له الاكياس التي بيدها : احم روحت اشتري لاخواتي هدايا
+
شريف هدى قليل: طيب ليه ما قلتليش
+
سارا: ماشفتش المحل الا بعد ما مشيت انت قلت ادخل الف فيه لغاية لما ترجع
+
شريف: اصلا انا يادوب اتحركت من هنا وبلف ورجعتلك مالقتكيش كأنك كنتي مستنية بس امشي
+
سارا كانت خايفه بشده : اسفه بس قولت اتفرج بسرعة قبل ماتيجي ما عرفش انك هاترجع بسرعة كدة وتقلق عليا
+
شريف سحب نفس طويل عشان يهدى: حصل خير بس متكررهاش ... سكت شويه وقال : على فكرة انا خفت عليكي اوووي وفرنسا بلد ما فهاش امان
+
سارا: حاضر مش هتتكرر تاني ان شاء الله بس انت ما تزعلش مني
+
شريفمسح علي شعره وقال : طب ياللي نمشى ولا عايزه تشترى حاجه تانى
+
سار خايفه لسه : لا كفايه كدا
+
ولسة هايتحركوا ... فوقفت وشهقت بصوت طفولي
+
شريف: مالك
+
سارا بتلقائيه : ما اشترتش هدية لبابا وعمو محمد اشتريت للكل الا هما
+
شريف: خلاص نشتري بعدين .. انا تعبان دلوقتى نص ساعه وانا بادور عليكى لما نروح المطار نشترى لهم من هناك ..
+
سارا شعرت بالذنب ..بجد تعبت شريف اوووي وهو بيدور عليها وقالت الحمد لله انه ما زعقش ولا اتنرفز عليها هو اصلا اتغير من ساعة ما كنا في لندن
+
بس هو بيحبني ولا لا .. اكيد بيحبني والا ما كانش عاملني بالطريقة دي صحيح انه عمره ما قالي الكلمة دي بس النهاردة قالي من عيون شريف وحبيبى وكمان كان خايف عليا وقلقان
+
لالا اكيد بيحبنى ويقصدها لانى انا كمان بحبه...وابتسمت ..
+
شريف بص عليها لقاها بتضحك فاستغرب عليها وقال : ليه بتبتسمي
+
سارا: هاه ولا حاجة
+
شريف رفع حواجبه وماعلقش عليها .. كان لسة مضايق منها شوية ..بس خلاص مش لازم يبينلها اللي كان بيحسة
+
بجد البنت دي بتفور دمي احيانا ..بس هي صغيرة .. مين يقول ان شريف بقى كدة وتعامله معاها اتغير 180 درجة شريف مستغرب ازاي انا ماتنرفزتش عليها ولا قلتلها كلمة تزعلها بجد البنت دي غريبة كأنها بتعمل فرامل لاعصابي لما بكون ثائر .. وبهدا اول ما بانظرلها ....
+
وفعلا سارا غيرتني وانا مش عايز اتغير بس غصب عني .. ياترى هو دى اللي اسمه الحب
+
*********ريهام***********
+
جالسه رهف فى النادى هى وبنت اخاها عمر بيهزرو ويلعبوا وفاجاه كره خبطت فى راس بنت اخاها فاتعصبت بشده
+
رهف بخوف: ملك راسك وجعتك
+
ملك بعياط : اعععععع اه وجعتنى خالص
+
رهف اتعصبت واتنرفزت ومسكت الكره بيدها وقالت :اكيد اللى رماها وخبطك بيها هايجى دولوقتى ياخدها شوفى هاعمل معاه ايه
+
وفعلا جاء شاب يجرى بجوارها لياخد الكره ويتاسف ليها وفجاه شعر بانها هى مع انها كانت واقفه بظهرها لكن حس انها هى وفجاه التفت واتصدمت
+
رهف بعصبيه وبصوت عالى: انت تانى شكلك بترقبنى بقه وكمان ازاى تسمح انك ترمى الكره عندنا هنا ها وكمان خبطت بيها بنت اخويا تعرف لو كان حصل حاجه ليها ماكنش حصلك كويس
+
احمد كان على اخره منها لعلو صوتها عليه ودى كانت اول مره فى حياته بنت تعلي صوتها عليه فقال بحده عاليه :
+
انتى اللى ازاى تكلمينى بالشكل دا انتى فاكره نفسك ايه ها وكمان انا كنت جاى اعتذر وكمان البنت اهو ماحصلهاش حاجه تعرفى لو انتى مش بنت كنت فرجت عليكى النادى دا كله
+
وهنا جاء من بعيد عمر وكان سامع صوت عالى ناحيتهم فاقلق عليها وذهب اليهم
+
عمر باندهاش: احمد فى ايه
+
احمد متنرفز: اسال الهانم اختك ... وخد بعضه ومشى بدون حتي ما ياخد كورته
+
عمر: فى ايه يا رهف ومال احمد كان بيزعق ليه
+
رهف اضايقت من حدته معاها
+
عمر بصوت عالى :رهف انا مش بكلمك
+
ملك: اصل يابابا الكوره خبطت فيا جامد وبعدين جه انكل احمد وقال انا اسف وانطى رهف زعقت فيه
+
عمر: ليه كدا يا رهف تزعقى ليه وكمان حصل خير وملك كويسه اهو
+
رهف بدموع: اصلى اتخضيت على ملك ليكون جرى ليها حاجه وماعرفتش اتمالك اعصابى خالص
+
عمر ضمها ليه وطبطب عليها: طيب خلاص بلاش عياط بقه حصل خير خليكى هنا مع ملك وانا هاروح اشوف احمد واعتذره يا ستى بالنبايه عنك
+
وهنا كان جالس متوتر وعصبى قال لنفسه : ماكنش المفروض اعلى صوتى انا كمان عليها ازاى طب ماهى اللى ابتدت الاول وكمان ازاى تسمح لنفسها انها تكلمنى بالاسلوب دا هى فاكره نفسها مين .. اه صح هو انا ليه منجذب للبنت دى بس دى غير البنات التنين لالالا كلهم زى بعض
+
وجاء من خلفه عمر
+
عمر: انا اهو ياسيدى جايلك بنفسى اعتذرلك
+
احمد: لالالا اعتذار ايه خلاص حصل خير يا عمر ولا يهمك انا اللى بعتذر عشان عالت صوتى واتعصبت بس ماكنتش اقصد
+
عمر: خلاص بقه حصل خير ولا اعتذرلك ولا تعتذرلى ماشى ياعم
+
احمد: هههههههههه لا قاعد ياخويا
+
عمر: ههههههههه تمام اسيبك بقه عشان مروح انت هاتقعد هنا ولا ايه
+
احمد : اه كنت بلعب كوره مع اصحابى , بس هقوم دلوقتي امشى علشان عاملين عزومه بالبيت عندنا
+
عمر: ههههههه اللى يسمعك كدا يقول انك هاتروح
+
احمد: ههههههه المضطر يا سيدى يركب الصعب هاعمل ايه فى عمك شوقى عمال يذل فيا ويقول لو عايز تسافر اعمل اللى بقولك عليه وانا بعمل كل حاجه عشان يرضى ويسبنى اسافر
+
عمر: هههههههههه اه ياعنى مصلحه وفين العزم بقه ان شاء الله
+
احمد: سياحه فى اروبا
+
عمر: ياعم ياعم اوروبا مره واحده ماشيه معاك
+
احمد: ههههههه انت هاتقر من قبل مااعرف هاروح ولا لا
+
عمر: ان شاء الله هاتروح ياسيدى لو عايز انى اكلمه كمان انا ماعنديش اى مانع
+
احمد: لالالا الله يخليك انت عارف عمك شوقى مابيحبش الواسطه خالص انا خلاص قولتلى وهو اتفق معايا اتفاق واهو ربنا يسهل
+
وهنا جاءت رهف وبيدها ملك وشكلها متعصبه واحمد اخد باله منها وعمل نفسه ما شفهاش
+
ملك بتجرى على والدها:بابا يلا عشان تيته اتصلت
+
عمر: طيب يالا ها عايز حاجه يا ابو حميد
+
احمد: لا شكر سلملى بس على عمى محمد وطنط كتي
+
وهنا نظر لرهف نظره مطوله بعد ما اتحرك عمر ومشى
+
رهف: ماكنش المفروض تروح تعتذره يا عمر مين يتعذر لمين
+
عمر: يا رهف انتى اللى غلطانه ماكنش المفروض تكلميه بالطريقه دى خالص وانتى عارفه انه راجل مش ولد صغير وكمان اخو مرات اخوكى يعنى حتى على الاقل اعمليها خاطر عندك
+
رهف: طب اعمل ايه ما انا قلتلك انى قلقت على ملك لما اتخبطت
+
عمر: خلاص حصل خير على فكره انا عزمته على حفله المدرسه
+
رهف بتوتر: ايه ليه كدا ياعمر
+
عمر: فيها ايه يا بنتى عادى يعنى وكمان ممكن يجى وممكن مايجيش وهو قالى انه هايكون مشغول يومها اصلا
+
رهف فى بالها احسن برضه ويارب ما يجى
+
عمر: بتقولى حاجه يا رهف
+
رهف: ها لالالا بقول ربنا يسهل ان شاء الله
+
********ريهام**********
+
نرجع لفرنسا .... شريف حجز لهم في ديزنى هوتيل لمده يومين كانت سارة مبسوطة جداا .. طبعا وضعوا الشنط في امانات الفندق على اساس انهم راجعين باريس عشان المطار واول ما وصلوا ديزني على الظهر ريحوا شوية وبعدين نزلوا يتمشوا ويتفسحوا كان الجو اكتر من رائع والدنيا زحمة وجميلة ..
+
شريف: ها يا سار مبسوطه.
+
سارا: طبعا يا شريف مبسوطه اوووي دلوقتي هانعمل ايه
+
شريف بحب: ههههه بتسأليني انا النهاردة انتي الاميرة انتي بس اشري وانا هاروح المكان اللي انت عايزاه
+
احمر وش سارا ... دى تاني مرة يغازلها بالطريقة دي .. ... اكيد هو ... بيحبني ... بيحبني .. بيحبني ..
+
سارا: مش عارفة انا اول مرة اجي هنا .. فين كتيب الارشادات بتاعت المنطقة دي ..
+
شريف: قبل ما نروح لاي مكان انا جعان ... خلينا الاول ندور على مطعم نتغدى وبعدين نروح في اي حتة انتي عايزاها
+
خرجوا من ديزنى لاند... وذهبوا لديزي فيلج ...كان في مطعم كبيييييييير اوووي وفخم وبجواره سينما ... ذهبوا للمطعم واتغدوا هناك ... وبعد ما انهوا..... رجعوا مره تانيه للملاهي لان ديزي فليج مفيهاش الا مطاعم واسوا وسنيما...
+
استقلوا السفينه اللي في البحيرة ... كان الوضع مضايق شريف لانها ريف شوية بس عشان سارا يالا تهون كل حاجة
+
بعد ما نزلوا ... وهم بيتمشوا والايس كريم في ايد سارا ... كان في طفل صغير بيجري واخوه خلفه ... وهو بيجري بسرعة خبط في سارا ووقع منها الايس كريم على ملابسها
+
سارا شهقت ووقفت متنحة في مكانها ومش عارفة تعمل ايه او تتصرف ازاي الطفل ارتبك وابتدى يتكلم كلام مش مفهوم وشوية و خلاص هايعيط
+
شريف اللي راى الموقف كله من اوله جيه عن الطفل وحط اديه على راس الطفل وابتسم .. شريف: it is ok
+
اخو الولد لما شاهد اللي عمله اخوه نادى على والده ...
+
حضر الاب وهو بيبتسم اعتذاراً للي عمله ابنه وجري الطفل الصغير ولصق في والده ..لانه كان خايف جدا ..
+
الاب: sorry.... He was playing with his brother ...oooh.... I'm so
+
شريف: no no its ok..... worry don't
+
الاب التفت على ابنه وجلس يتكلم معاه كلام مش مفهوم شكله كدة اوروبي بس مش انجليزي ولا فرنسي وجلس يهزء في الولد على اللي عمله ...
+
بعدها راح الطفل لسارا وفي اديه منديل خده من ابوه ... وكلمها كلام مش مفهوم ... واخدت سارة منه المنديل وهي بتبتسم ...
+
الاب: it is my false ...shouldn't lets my sun running here.... I
+
شريف: every things are alright...just a kid hehe
+
الاب: thank you so much .. he will not doing this again
+
والتفت الاب على والده وقاله كلام كتير وفيها كلمه sorry .... الولد لف لسارة وشريف
+
الولد: sorry
+
سارا: its fine
+
ابتسم الاب وخد ابنه ومشيوا
+
سارا: يعني الاب كان في موقف محرج اوووي هو وابنه ...الطفل صعب عليا اوووي
+
شريف: هههههههه..وانت شوفي هدومك ... ازاي الايس كريم ساح عليها ...
+
سارا : طبعا شمتان فيا ... بس انا اللي استاهل ما حدش قالي اني اكل ايس كريم
+
شريف: احنا لسة معدين على الحمام ... تعالي نرجعله واغسليه كويس لو ما نضفش نرجع للفندق ..
+
سارا:لا حمام ايه انا عايزة اغير هدومي .. ينفع نرجع للفندق ..
+
شريف: طبعا ينفع يلا طيب
+
ورجعوا للفندق ... دخلت سارا الحمام وخدت شور ...
+
شريف كان بيشاهد التليفزيون واتصل بالريسبشن عشان ياكد الحجز على طيارة بكرة ... ما كانش عايز يوصل مصر الصبح لانهم كدة هايبقوا تعبانين وهايضيعوا النهار كله .. لقى كرسيين في الطيارة على الساعة 7 بليل .. ويوصلوا مصر على الساعة 12 بليل يعني على الساعة 2 بتوقيت القاهرة ... لقاها احسن من عشرة الصبح ... اكد شريف الحجز وقفل التليفون ..
+
واتصل باخوه عمر ..عشان يقوله على الميعاد الجديد ... وبالمرة يتكلم مع اخوه شوية ... لانه ما كلمهوش من ساعة اخر مكالمة ..
+
عمر: لا مش مصدق .. انت فين يا ابني .. ولا تسأل على اخوك الغلبان دا
+
شريف: ههههههههههه ... معلش بس كنت مشغول عمر:ياعيني بقيت تنشغل عننا يا سيدي براحتك .. لو اعرف ان الجواز هاياخدك مننا كدة ما كنتش وافقت انك تتجوز وكنت افضل اقنع في بابا عشان ما يجوزكش ..
+
شريف: وحشتني موووت .. انا ما قدرش انشغل عن اخويا حبيبي .. بس انت عارف بقى دلع العرايس كل يوم في مكان عايزة تشوف الدنيا يا سيدي ..
+
عمر: ههههههههههههههههههههه والله وعملتها بنت عمي شوقي
+
شريف: عملت ايه ياض
+
عمر: لا سلامتك ولا حاجة ماعملتش حاجة .. سمعنا انكم هاتوصلوا بكرة ان شاء الله
+
شريف: اااه صحيح قبل ما انسى ...انا غيرت الحجز .. هانوصل على الساعة 2 بليل ان شاء الله .
+
عمر: ايه قول من اول ..وانا فكرك مشتاقلنا ونفسك تيجي دلوقتي قبل بكرة .. اوعى تكون عايز تطول المدة كمان ... امك وابوك هايزعلوا لو اجلت الوصول ... ورهف هاتزعل عشان مش هاتحضروا حفلتها
+
شريف: بقولك ايه ماتقولش لامي عشان ماتقلقش علينا ولما نوصل نبقى نسلم عليهم براحتنا ..
+
عمر: ما تخافش هايكونوا نايمين اصلا
+
شريف: احسن ..عشان اخد راحتي في النوم
+
عمر: اللي انت عايزه هاعملهولك ... بس انت طمني اخبارك ايه مع مراتك
+
شريف: انا وسارا الحمد لله تمام ...
+
عمر: مبسوط؟؟
+
شريف: متقبل الوضع...
+
عمر:يعني ايه متقبل الوضع ... واضح انك بدأت تميل للبنت الا اذا ما كانش سهام الحب صابتك
+
شريف بجديه خشنه :سهام حب ايه .... ايه الكلام الفارغ اللي انت بتقوله دة ... احنا ماعندناش الكلام دة... قصدي تقبلت يعني ان انا استوعبت ان ليا زوجة لها حقوق لازم ادهالها هو دى قصدي فهمتني ...
+
عمر: يعنى عايز تفهمني انك ما بتحسش من ناحيتها الا الواجب بس ...
+
شريف:اكيد طبعا وما فيش حاجة اكتر من كدة ... انت عارفني يا عمر انا مش بتاع حب ولا عمري هاحب وخصوصا سارا .
+
عمر: ربنا يهديك .. ليه طيب
+
شريف: انت ما تعرفهاش... هي من النوع لو حبتها هاضحي بحياتي علشانها ... وانا مش عايز احبها عشان حياتي ما تكونش معلقة بيها
+
عمر: والله انت مجنون... ايه الكلام الفاضي اللي انت بتقوله دة ...
+
شريف: انت اللي بتقول الكلام دة يا عمر ,, شايفك كدة وافقت لطلبات امي واتجوزت بعد المرحومة ..
+
عمر: انا وضعي غير ..والمفروض انك ماتربطش نفسك بيا ...صوابعك مش زي بعض ..
+
شريف: لا يا سيدى انا مش عايز اعيش قصه حب وبعدين بعد ما احبها تختفى من حياتى واعيش زيك كدا
+
عمر: ومين قالك انك هاتكون زى يا شريف انا كنت بحب مراتى حب لا يوصف اكثر من 8 سنين من ساعه ماشفتها فى الجامعه لحد ما فارقت الحياه عمرى ماحاسيت حتى بعد ما توفيت انها خرجت من حياتى بالعكس هى معايا فى مكان فى البيت وضحكتها حتى كلامها انا حاسس انها بتكلمنى وكفايه اوى انها سابت ليا حته منها وعايشه جوه حياتى ملك عندى بالدنيا كلها
+
اما انت بقه تقدر تعيش وتتعايش مع سارا بجد دى تستاهل كل شى مش كتير عليها انك تحبها
+
شريف: ما انا عارف وحاسس انى بجد بدأت اشعر بيها واحس احساس عمرى ما حاسته قبل كدا مع اى حد وحاسس انى اتغيرت فى معاملتى مع كل الناس وخصوصا اخواتى البنات
+
عمر: يبقى بعد دا كله تقولى انك مش بتحبها دا انت حبتها يا بطل
+
شريف: ماعلينا ... نتكلم في الموضوع دة بعدين وما تنساش ميعاد الطيارة
+
عمر: اكيد... طبعا يا شريف توصلوا بالسلام ان شاء الله وسلم على مراتك وخلي بالك منها , وحسسها بالامان
+
شريف: ان شاء الله , والله بعمل كل حاجه بس بتفكير
+
عمر: يابني الكلمة الحلوة برضه كويسه حتى لو مكنتش تقصد .. بس هي محتجالها ..
+
شريف: ايوة اتكلم يا خبير .. وادينا من نصايحك القيمة
+
عمر: ماشي ياخويا مع الف سلامة ..
+
شريف: مع السلامة ..
+
وانهى شريف التليفون مع اخاه ... وذهب يشوف سارا لانها اتأخرت عليه .. عايز ينزل عشان يتعشى وما يضيعش اليوم هنا ..
+
سارا كانت انهت شاور بسرعه....لبست واتشيكت .. ولسة بتقفل شنطتها شاهدت الهديه المحفظه والقلم .. قالت في سرها ما فيش احسن من الوقت دة عشان تقدمله الهدية وعشان تعبر له عن حبها ليه .. خدتها وذهبت للصالة ...وشاهدت شريف بيتكلم في التليفون .. ولسة هاترجع سمعت اسمها ...
+
شريف: انا وسارا الحمد لله تمام ... وافتكرت انه بيكلم امه ولسة هاتروح ناحية شريف علشان تكلم امه لانها ما كلمتهاش من فترة , ولسة هاتخطو خطو عشان تروحله .. الا وتسمع شريف بيقول متقبل الوضع...
+
لحظه صمت لان الطرف التاني بيتكلم ..بس رد شريف كان شديد وما كنتش متوقعاه ... خلاها تتجمد في مكانها وما تتحركش خطوة واحدة ..
+
شريف: لا يا شيخسهام حب ايه .... ايه الكلام الفارغ اللي انت بتقوله دة ... احنا ماعندناش الكلام دة ... قصدي تقبلت يعني ان انا استوعبت ان ليا زوجة لها حقوق لازم ادهالها هو دى قصدي فهمتني ... شريف:اكيد طبعا وما فيش حاجة اكتر من كدة ... انت عارفني يا عمر انا مش بتاع حب ولا عمري هاحب وخصوصا سارا .
+
هنا سارا ما قدرتش تسمع اكتر من كدة ... وتسمع بقيت الكلام اللي زي السكاكين في صدرها .. رجعت لاوضتها بسرعة .. والهدية شوية وهتقع من اديها اللي كانت بتترعش.. حست بدموعها بتتجمع في عنيها من جديد .. بس قالت في سرها انا خلاص ضيعت دموعي كتير عليه ...وهو ما يستهلش ...ايه قصدو انه بيقضي واجب ... ولا يفكر حتى يحبها خصوصا هي ......ليه...فضلت فترة واقفة مكانها ...من غير حركة مصدومة من ان اللي سمعته ... وما سمعتش باقى كلامه مع اخوه ومش سامعة حتى شريف وهو بينادي عليها ... مكانتش سامعة الا صوت نبضات قلبها الي كانت بدق بسرعة ....وعرفت انه قفل التليفون ...
+
خدت شنطتها ورجعت الهدية تاني مكانها ... بعد ما غطتها بالهدوم بتاعتها عشان ماتبنش....حست بشريف يدخل الغرفه..
+
شريف: خلاص خلصتى؟؟
+
سارا بلا مباله مصطنعه: ايوة بس كنت برتب هدومي
+
شريف: طيب يالله يا حبيبتى بسرعه عشان ننزل تحت ونتعشى وما نضيعش اليوم علينا ..
+
وبتقول في سرها .. وكمان بيقولي يا حبيبتي ... خاين وكداب ومنافق .....
+
سارا: انا جاهزه ....يالا ننزل.
+
وخرجوا من الفندق ...
+
سارا بلا مبالاه: ايه يا شريف...كنت بتكلم مين من شوية ؟
+
كان نفسها تعرف كان بيقول الكلام دة لمين ..
+
شريف: دة عمر ,, بأكدله على الحجز الجديد ... وبلغته عشان يستقبلنا ..
+
وبتتكلم في سرها للدرجه دى مش قادر يقعد معايا .. مش قادر يمد يومين كمان .. وانا اقول انه مستعجل على المرواح عشان احضر الحفلة اتاريه مش طايق يقعد معايا وعايز يخلص مني .. لا وكمان بيقول لاخوه انه بيقضي واجب معايا ..
+
سارا: احم طيب كنت عايزة ابلغ اهلي بالميعاد عشان اخواتي كمان يجيوا
+
شريف: لا يجيوا فين .. الطيارة هاتوصل الساعة 2 بليل .. حتى اهلي ما يعرفوش انا قلت بس لعمر عشان يستقبلنا في المطار .. وان شاء الله بعد ما نوصل ونستريخ نروح لاهلك
+
سارا بحده :يعنى هانوصل مصر وما اشوفش اهلي ؟
+
شريف:لما نوصل ربنا يسهلها ان شاء الله .
+
سارة اللي كانت مضايقة جدا بس مش عايزة شريف يحس باي حاجة وبتبينله انها عادية ...
+
مر عليهم اليوم كله والوقت فيه ما بيتحركش وهي طول الوقت ساكتة ما بتتكلمش الا في الضرورة وكل شوية تفتكر كلام شريف لاخاه ..وبتحاول انها ما بتفكرش في الكلام دة وتشغل نفسها في اي حاجة والجو مكهرب ومتوتر بينهم
+
لاحظ عليها شريف السكوت التام الي مش من طبعها ومش شايف حماسها اللي كان متوقعه لما تشوف المكان اللي كان نفسها تزوره ...مروا على محل بيع العاب ديزني ..
+
سارا: شريف ... ممكن ندخل المحل دة ؟
+
شريف: اكيد طبعا ... عايزة تشتري منه حاجة ؟
+
سارا: ايوه هدايا لعيال اخويا جمال
+
شريف: اعتقد انك اشترتلهم بدل من باريس ولندن
+
سارا:ايوة بس البدل مالهاش فرحة زي الالعاب
+
شريف شوفى براحتك
+
فضلت سارا تدور لاطفال اخاها على حاجة مناسبة .. وجابتلهم هدايا جميلة وكمان جابت لملك بنت اخوه عمر..
+
شريف بهزار : شكلك هاتفلسينا ... انتي اشتريتي المحل كله
+
سارا بحده وغضب : الحاجات دي مش ليا , وكمان ما قلتلكش تحاسبلي اناعندي الفيزا كارد بتاعتي
+
شريف الي اتصدم من ردها هو ماكانش قصده حاجة بس ليه بترد عليه بالطريقة دي ..اسلوبها ما عجبهوش ...
+
شريف: سارا ايه الكلام اللي انتي بتقوليه دة ... انتي محدش يهزر معاكي ابدا كل حاجة بتخديها بجد ..
+
سارا بسخريه تقصدها: وانا ايه اللي قلتله يزعلك ؟
+
شريف:لا ابد ماقلتيش حاجة ... انتي مالك مش طبيعية من ساعة ما خرجنا من الفندق وانتي مش على بعضك .
+
استوعبت الوضع وعرفت لو ما مسكتش نفسها هاتتفضح : لا ما فيش حاجة .. شريف: طيب يالا بسرعة خلصي انا ماليش طقطان على الاسواق ... وكل دي هدايا ..
+
سارا: خلاص خلصت
+
وهم بيحاسبون شافت ميداليه حلوة عباره عن البوم صغير وعليه منبرى قلعة ديزنى..خدتها لرهف لانها تعرفها تحب الميدلايات....حطته عند المشتريات...شافها شريف ورفع حواجبه
+
سارا: على فكره دى لرهف عشان بتحب الحاجات اللى زى دى
+
شريف: وانا ماسالتكيش انتى جايبه لمين
+
خرجوا من المحل بعد ما طلبوا منهم يبعتوا الاكياس للفندق وخصوصا لان الفندق داخل حدود ديزني ...
+
ياترى سارا هاتقول لشريف انها سمعته ولا هاتعمل ايه معاه
+
وياترى هو فعلا حبها ولا ايه
+
