رواية الوصية الثلاثية الفصل الثاني عشر12 بقلم سهيلة محمد
عايزة أنوه على حاجة بسيطة، من البارت ده لحد البارت السبعتاشر هاخدهم لقصص الحب بس مع ببعض الأحداث الصغيرة علشان اديهم حقهم علشان لما اخش في الأحداث التقيلة مش هعرف اوفق بينها وبين قصص الحب فندي كل حاجة حقها، انا قولت أنبه واقول علشان محدش يقعد يقول الرواية مملة ومفيش احداث لا فيه احداث واحداث تقيلة جداااا وعلشان الأحداث تقيلة فمحتاجة اني اركز معاها بس فنخلص قصص الكابلز دلوقتي
2
____________________________
+
كان ينظر لها بصدمة وهو يقول "انتي فتحتي دماغه؟" لتنظر له اسراء بغضب فهي الآن في أشد حالتها من الغضب لذلك ذهبت وهي تمسك بيد عوض تساعده على الوقوف وهي تقول "ولو مسكتش هفتح دماغك انت كمان"
1
بينما وفاء كانت تنظر لابنها بصدمة وهي تصرخ وتحكم الغضب بها لتذهب نحو اسراء وهي تسحبها من شعرها تحاول ضربها بكل ما تحمله من كره لتلك الفتاة وتصرخ بها "ده انا هربيكي من اول وجديد يا بنت هدى وحياة امي لاقتلك لو ابني جراله حاجة"
8
نظرت منة لسكون اسراء بين يدي وفاء ولم تحاول حتى الدفاع عن نفسها لتشعر بالغضب من تلك الامرأة لذلك ابعدتها عنها وهي تصرخ بها "انتي ايه معندكيش دم ما تبعدي عنها بقى انتي وابنك العرة ده"
6
نظرت لها وفاء بغضب وما كادت تصرخ بها حتى توقف الجميع على صوتها وهي تقول "الكل يقف مكانه مش عايزة حركه ولا نفس" نظر الجميع لنعمة لتصرخ وفاء بغضب "بقولك ايه يا معلمة نعمة الحوار ده يخصني ومحدش ليه دعوة بيه"
2
اقتربت نعمة من وفاء ثم سحبت اسراء تضعها خلف ظهرها وهي تقول بصوت عالي وبطريقة شعبية "والله وطلعلك حس يا وفاء، شكل شنب رضا ابنك بعد ما كبر قوى قلبك على الكل، بس مش عليا يا حبيبتي انا هنا الي كلمتي تمشي وقسمًا بالله الي هييجي جنب اوس اوس ليشوف مني وش عمره ما شافه، وابنك تاخديه وتوديه اي مستوصف يا حبيبتي تعالجيه فيه، وكلمة كمان وعهد الله احلف ما انتم قاعدين في الحارة ثانية كمان وانا مجنونه واعملها وانتي عارفة"
25
ثم توقفت في نصف الشارع وهي تقول بعلو صوتها "جرا ايه انتم فاكرين لو ياسر الخواجة مشي أنكم مش هتلاقوا حد يحكمكم ولا ايه لا فوقوا، ده ياسر من قبل ما يتولد والحارة دي عارفة مين هي المعلمة نعمة انا لا يهمني حد ولا يفرق معايا حد"
4
كانت يسرا تنظر لها بانبهار وهي تهمس لفيفي "فظيعة بجد انا حبيتها اوي يا ماما، ايه الهيبة دي!" انتبهت أروى لحديث والدتها لتقول وهي تبتسم ببلاهه "عيزاها تعلمني"
5
بينما ياسر مسح بجانب فمه وهو يقترب من رضا الواقع على الأرض يمسك برأسه التي تنزف ليوقفه حسن وهو يقول "خلاص يا معلم ياسر حصل خير حقك عليا انا"
1
ابعد ياسر يد حسن عنه ببرود وهو يقترب من رضا ثم جلس القرفصاء أمامه وهو يبتسم ويقول "شايف الدم الي على دماغك ده؟ كنت ناوي انا اعمله بس ملحقتش، بذمتك مش لو كنت عملتها انا احسن ما بنت هي الي تعملها شكلك وحش اوي وسط الحارة مش كدة؟؟"
3
نظر له رضا بغضب من حديثه هذا ليبتسم ياسر بسخرية وهو يهمس له "اوس اوس في حماية امي وما ادراك بقى نعمة دي تعمل الي انا مقدرش اعمله، بس انا الي بيني وبينك مد ايدك على اخواتي، ومش بس علشان اخواتي لا، ده علشان تعرف تقل ادبك وتطول ايدك وياسر الخواجة واقف، بس هسيبك دلوقتي تلم عصير الطماطم الي في دماغك ده لان وشك قلب على تورتاية بالريدفيلفت (كعكه حمراء اللون)"
25
وقف ياسر وابتعد عنه قليلًا وما كاد يفتح فمه مرة أخرى حتى استمع لصوت جعله ينظر أمامه بصدمة وهو يقول "ايه ده بقى أن شاء الله؟؟؟؟"
10
______________________________
+
وفي اعماق بطن البقرة وهنا اقصد الحارة و ليس المعنى الحرفي، في مقهى صغيرة غير ذلك اللذي كانوا يجلسون به، كان هناك بعض الرجال يجلسون مع بعضهم وهم يتحدثون في بعض أمور الحياة
2
حتى قال أحدهم بحسرة "الاسعار ولعت والدنيا شكلها هتخرب، الواحد مبقاش لاقي ياكل" ليبتسم رجل آخر بسخرية وهو يقول "باكو شاي العروسة الربع ابو تسعتاشر جنيه اجيبه امبارح بتلاتة وعشرين جنيه؟ اومال لو جيبته فتلة هيعملوا فينا ايه؟"
11
"منهم لله الحكومه ناويين على خراب بيتنا بدري بدري" قالها رجل آخر وهو يظهر عليه الحزن، ليقف أحدهم وهو يقول بحماس "وهنفضل ساكتين لحد امتى يا رجالة، لازم نقف ونقول لا، لا لا"
7
توقف الجميع عندما استمعوا لطلقات نيران في الأجواء بأصوات مرعبة ليشعر الجميع بالرعب ليقول أحدهم بتعجب "هي إسرائيل احتلت مصر تاني؟؟"
34
ازدادت طلقات النار وارتفع صوتها ليصرخ أحدهم برعب "الإنجليز احتلوا البلد، مدبحه محمد علي round ٢" استمع الجميع لصوت سارينة الشرطة ليقف نفس الرجل اللذي كان يقول منذ قليل بحماس أنه يجب ألا يصمتوا عن هذا الظلم، ليقف بنفس الحماس وهو يصرخ برعب "غلوا الدولار براحتكم أنشالله يوصل لخمسين جنيه فداكم"
19
ابتسم الآخر وهو يقول برعب "انا اصلا مش بحب شاي العروسة انا هجيب موغات" ابتسم الآخر وهو يقول "تحيا مصر"
5
بينما ياسر كان يقف وهو ينظر حوله بتشنج عندما استمع لصراخ صبي صغير "يا معلم ياسر يا معلم ياسر، الحكومة على اول الحارة يا معلم ياسر"
4
نظرت نعمة للصبي بصدمة وهي تقول "تلاتين سنة مفيش عسكري رجله دبت في الحارة، بوليس ايه ده الي جيه يا ياسر؟؟" نظر لها ياسر بعدم معرفة وهو يقول "مش عارف ياما، في حاجة غلط ده انا هنا الحكومة"
14
"انا الي طلبت البوليس يا ياسر" اغمض ياسر عينيه وهو يضغط بأسنانه على شفتيه السفلية ثم قبض كفه على هيئة دائرة وهو يحرك رقبته يمينًا ويسارًا ثم التفت نحو شقيقه وهو يقول بوعيد "طلبت ايه يعنيا؟"
7
ابتسم جاسر بحماس وهو يقول "طلبت البوليس مش ده شغلهم ييجو هما يحلوا المشكلة" نظر له آسر بغضب وهو يقول "جاسر متحسسنيش انك طلبت سمكري ييجي يصلحلك العربية علشان دي مش شغلانتنا يخربيت غبائك"
4
اقترب ياسر بهدوء من شقيقه وهو يقول بهدوء ما قبل العاصفة "ده انت يومك اسود" نظر له جاسر بغضب وهو يقول "لعن الدهر حرام"
7
"ده انا هلعن في سلسفيل الي خلفوك دلوقتي، ايه الي انت عملته ده؟؟" قالها ياسر بغضب ليقول جاسر بتعجب من غضبه هذا فهو قد فعل الصواب "في ايه بلغت البوليس علشان يحكموا في الخناقة بالعدل خلي القانون ياخد مجراه"
19
"انا هخليك تاخد لفة في مجرى المجاري دلوقتي يا جاسر الكلب" صرخ بها ياسر وما كاد يقترب منه حتى وجد الجميع الشرطة تنتشر في المكان لينظر الشرطي حوله ليهمس للعساكر "لمولي كل الشباب دي وخدهم على البوكس يلا"
4
نظر جاسر للشرطي بتشنج وهو يقول "وانا مالي، انا الي مبلغكم" نظر آسر للشرطي وهو يقول "كداب يا باشا والله ضرب الواد رضا الي دماغه مفتوحه هناك ده"
3
"يا حيوان كنت بدافع عنك" صرخ بها جاسر بعدم تصديق ليبتسم آسر وهو يقول "ودافعت يا اخويا؟ يلا على البوكس بقى"
2
نظر ياسر للشرطي وهو يقول بهدوء "يا باشا خناقة وراحت لحالها مش حوار لم عساكرك واتكلوا على الله مش عايزين نتعبكم معانا" ابتسم الشرطي بسخرية وهو يقول "خناقة وراحت لحالها؟؟ الحارة دي جاتلي على الطبطاب ده أنا من هنا ورايح هبات معاكم هنا"
14
حدث ما كان يخشاه ياسر لذلك حاول أن يهدأ من روعه وهو يقول "تمام هي كدة كدة خربانة بس انا مش رايح حتة غير والواد ده معايا، شوف مش هو اخويا؟ بس وحياة امي لاقتله"
4
"مش هتستفاد حاجة على فكرة" قالها جاسر بتذمر ليقول ياسر بغضب وهو يصرخ به بحدة "هشفي غليلي"
2
اقترب إحدى العساكر من منة لتقول ببلاهه "ايدك بس لمؤاخذه كدة، نعم انا عملت ايه؟؟" صرخت وفاء بحدة وهي تقول "ضربتني يا باشا والله وانا بربي بنت اخو جوزي"
9
نظر لها العسكري بمعنى أرأيتي؟ لتقتنع منة وهي تصعد مع اسراء إلى سيارة الشرطة بينما أروى ركضت ببلاهه نحو السيارة وهي تصعد معهم ليقول ياسر بتشنج "اقعدي انتي رايحة فين؟"
5
"جاية معاكم" قالتها أروى وهي تبتسم ببلاهه وتصعد لتجلس بجانب شقيقتها ليقول آسر بتشنج "هي رحلة لدريم بارك متقرفوناش بقى على المسا"
7
ابتسمت أروى وهي تقول "مش هقعد لوحدي مع العواجيز" بينما بنداري ابتسم ببلاهه وهو يقول قبل أن تتحرك السيارة "متخافوش يا ولاد هجيب البالطو بتاعي وهاجي وراكم، بس ياسر وجاسر مش عاملنلي توكيل؟"
5
نظر له ياسر بتشنج تزامنًا مع تحرك السيارة ليقول بغضب "منك لله يا جاسر يا ابن رحيم والهام" نظر له جاسر بغضب وهو يقول "انا عملت ايه؟ افرض ابواب السماء مفتوحه دلوقتي؟ وبعدين انا بنفذ القانون احنا مش في زريبة"
3
"يا عم انا حارتي زريبة هو مش باين من الاسم طيب؟" صرخ بها ياسر لتقول اسراء بغضب "ما خلاص يا معلم ياسر اتعكشنا والي حصل حصل"
7
نظر لها آسر باشمئزاز وهو يقول "اتعكشنا؟ في بنت تقول اتعكشنا؟" نظرت له اسراء بتشنج وهي تقول "عاجبك ولا مش عاجبك؟؟"
3
نظر لها آسر بغضب وهو يقول "الي بيحصل ده كله مش عاجبني اصلا، معرفة مهببه" نظرت له اسراء بسخرية من غضبه وهي تقول "حد قالك تعمل دكر وتيجي تضربه؟ بنت خالتك انا علشان تيجي تدافع عني، ما تخليك في حالك وانت مالك تدخل ليه؟"
6
"تصدقي انا فعلا استاهل ضرب الجزم، ياريتني سيبته يقتلك احسن يا شيخة" صرخ بها آسر لينتبه الجميع لصراخ الشرطي من الامام "اخرسوا بقى شوية"
1
______________________________
+
كانت يسرا تنظر لبنداري برعب تشعر به على اولادها وهي تقول "اتصرف يا بنداري متسيبهومش، اوعى تخلي فيهم يخش الحجز" أومأ بنداري وهو يقول بهدوء "متخافيش يا مدام يسرا ده حوار تافه هيخلص بسرعة إن شاء الله"
6
نظرت فيفي نحو بنداري وهي تقول "اترافع انت يابنداري مش عايزة اي محامي تاني هو الي يقف معاهم" ابتسم بنداري باحراج وهو يقول "للدرجاتي بتثقي فيا يا مدام فيفي؟؟"
9
"بثق فيك ده ايه؟، ده انت مخسر اربع قواضي لرحيم الله يرحمه، انا بس مش عايزة محامي تاني يقعد يقولنا أتعاب وحق القضية وحسبة ملهاش اي تلاتين لازمة" انهت فيفي حديثها ليتحمحم بنداري باحراج وما كاد يذهب حتى استمع لنعمة التي قالت ببرود
2
"طب والله انتم تاعبين نفسكم على الفاضي، الحوار سهل مش محتاج حاجة يعني لده كله" انهت حديثها ليبتسم بنداري بثقه وهو يعدل من وضع قميصه "بس ولو يا آنسة نعمة روح المحامي الي جوايا لازم تترافع وتنصر الحق، وبعدين لا يمكن اسمح أن ياسر ابن حضرتك حد يقول عليه أنه بات في حجز"
14
ابتسمت نعمة بخجل وهي تقول"ده العشم بردو يا استاذ بنداري ربنا معاك" ابتسم بنداري بسمة كادت أن تصل لاذنه ولكن صوت يسرا أخرجه من حالته عندما قالت "يلا يا بنداري روح وراهم بسرعة وابقى طمنا"
2
_________________________________
+
داخل قسم الشرطة تحديدًا في مكتب يجمعهم جميعًا
1
كان ياسر يحاول الوصول لجاسر ولا يستطيع بسبب وقوف أروى في المنتصف بينهما فحاول الا يقترب كي لا يلمسها ولكنه كان يصرخ بغضب "ده انا بص هنفخك هخليك مش نافع في حاجة"
12
"يا غبي كنت عايز احميك افرض حد بلغ عنك؟" قالها جاسر بتعجب ليصرخ ياسر بعدم تصديق "انت عبيط ما انت إلي بلغت عني يا متخلف، ابعدي يا أروى سيبيني اربيه"
5
"تربي مين يالي ما شوفت خمس دقايق تربية، ده انا اربي اجيال انت عبيط ده انا دكتور" أنهى جاسر صراخه ليبتسم ياسر بسخرية وهو يدفع أروى من أمامه ويقول "وريني بقى الدكترة دي هتطلعك من تحت ايدي ازاي"
7
أنهى حديثه تزامنًا مع هجومه على جاسر ليدفعه جاسر بعيدًا عنه بغضب ليبدأ الاثنان في العراك لتصرخ أروى بخوف "يا ياسر سيبه هو عمل الصح البلد فيها قانون"
3
"طبعا ما انتي شبهه نفس النضارة هستنى منك ايه تردحي في نص الشارع؟" صرخ بها ياسر ليجد جاسر يلكمه وهو يقول "ابعد عني يا متخلف انت"
4
نظرت أروى نحو آسر وهي تصرخ "يابني تعالى حوش بينهم انت كمان، وبعدين ايه اردح دي يا بلدي انت" قالت آخر كلماتها وهي تنظر لياسر بغضب بينما آسر قال بغضب "كفاية الي قدامي دي انا لو قومت هزعلكم كلكم"
2
دفع جاسر ياسر بعيدًا عنه وهو يصرخ بعدم تصديق "حتى انت يا آسر، يابني البلد دي فيها حكومة والشرطة في خدمة الشعب" نظر له آسر بغضب وهو يقول "وانا مالي؟ انت متخيل حجم الكارثة الي حطيتنا فيها، احنا لو اتلقطلنا صورة واحدة بس اتفرج على الاخبار في الصحافة بكرا الصبح، صورتنا هتنور جريدة اليوم السابع، انت ناسي مكانة ابوك في البلد؟؟"
1
نظر له جاسر بصدمة وهو يقول "يالهوي نسيت، اعمل ايه ما انا مش متعود اني يكون ليا مكانة في البلد" نظر ياسر لآسر بغضب وهو يقول "ما تولع الصحافة، الكارثة الأكبر هتكون الحكومة الي كل يوم هتنطلنا في الحارة ومش هيحلونا"
3
"والله كبرتم الموضوع" قالتها اسراء وهي تبتسم ببلاهه لتفزع من صراخ آسر بها "مهو كله من تحت راسك انتي يا اس المصايب"
2
"شوف بردو الي حاشر نفسه في الي ملوش فيه وفي الاخر يقولي بسببك، وبعدين وانا مالي ما الهفأ ابن عمي ده هو الي اتحمرش بيا" قالتها اسراء بغضب لينظر آسر نحو رضا وهو يقول بغضب "انت احول ياض، ايه المثير فيها علشان تبصلها دي شبه دسوقي صاحبي"
19
نظرت له اسراء بغضب وهي تقول "كاريزمتي وجمداني تجذب الجميع نحوي خلي في علمك" بينما رضا قال بغضب "وحياة امي لاحبسكم"
5
"تحبس مين ياض؟؟" صرخ به ياسر ليبتعد رضا للخلف بخوف وهو يقول "قصدي على اوس اوس يا معلم"
1
"منك لله كان يوم اغبر يوم ما ابوكي وامك ماتو وبلونا بيكي، قولت لحسن مليون مرة نرميكي على اي رصيف ولا في اي ملجأ مسمعش كلامي" صرخت بها وفاء لتقول اسراء بسخرية تخفي خلفها حزن وكسرة لا يشعر بهما أحد "ونبي يا مرات عمي متحسسنيش أنه مرضيش علشان معتبرني زي بنته، ده سابني علشان يسترزق من ورايا، وبعدين مالك محموقة كدة ليه هي أول مرة نخش اقسام ما انتم عيلة مهزقة!"
3
"ويوم ما نخش اقسام يبقى بسببك انتي يا واد يابت مش عارفنلك نوع حتى" صرخ بها آسر لتقول اسراء بغضب "انت عارف الي مانعني عنك ايه؟ مش علشان انت اخو المعلم لالا اوس اوس مش بيفرق معاها حد، انا الي مانعني عنك انك شبهه وكل ما بقرب علشان اضربك بحس اني هضرب المعلم فبقول لا ومبقدرش، بس قسمًا بالله بوقك ده لو اتفتح تاني يا خفيف الظل ما هرحمك"
5
بينما ياسر كان يصرخ باروى مجددًا أن تبتعد عنه ويحاول الاقتراب من جاسر بينما جاسر كان يدفعه بعيدًا وهو يصرخ به كم هو همجي
3
بينما منة في عالم موازي كانت تنظر لهم وهي تسند رأسها على الحائط وتغني بهدوء "الي بينا وقفه ساندة قاعدة، صحبة تحلى سحلة، ضحكه رجا القلب بعد نكته جامدة الي بينا احلى وقت واحلى عمر عدى"
32
وأثناء هذا الشجار والصراخ الذي عم المكان، دخل هو بكل هدوء من الباب وهو يمسك بيده كوب حليب ويغني بابتسامة هادئة "يا حلو صبح يا حلو طل، يا حلو صبح نهارنا فل"
10
توقف فجأة وهو يبصر هذا الوضع العشوائي وهذا الصراخ ليلتفت للعسكري وهو يقول بتعجب كبير "ايه يابني انت مش قولتلي هتوديني مكتبي الجديد جيبتني محكمة الأسرة ليه؟؟"
11
"لا يا علاء باشا ده مكتبك ودي قضية خناقة في حارة كدة تخلص على صلح باذن الله" أنهى العسكري حديثه ليومأ علاء بهدوء ثم قام بالدخول وهو يسد أذنه من هذا الصراخ حتى وصل إلى مكتبه ليجلس على مقعده وينظر لهم ببرود وفي ثواني كان يصرخ صرخه افزعت الجميع وهو يقول "اسكتوا يا غجر ايه احنا في سيرك هنا؟؟"
2
عم الهدوء في المكان وهم ينظرون نحو هذا الشرطي ليبتسم علاء بهدوء وكأنه لم يصرخ منذ قليل ثم قال "good morning يا ولاد الخناقة على ايه؟؟"
37
وقف رضا بغضب وهو يمسك برأسه التي يضع فوقها قماشة قطنية ويقول "البت دي يا باشا فتحت دماغي واتطاولت عليا كل ده علشان قولتلها عايز اتجوزك وهي مكابرة" نظر علاء نحو اسراء التي ابتسمت ببلاهة وهي تقول "أيوة انا الي فتحت دماغه"
5
تأفف علاء بملل وهو يقول "انتي تاني؟ يابنتي انتي مبتزهقيش؟ مرة قضية سرقة ومرة اعتداء على الواد بالضرب، انا زهقتلك" ابتسمت اسراء وهي تقول "بنجدد نشاطات يا باشا"
8
تنهد علاء ثم أشار لها أن تقترب لتقترب منه اسراء بريبة لتجده يقول "اوس اوس، المرة الي فاتت خرجتي منها بعد ما الراجل أتنازل عن القضية لما رجعتيله حاجته، المرة الي جاية لو اتمسكتي هتشيلي القضية كلها لوحدك، فاتغاضي عن كل ده وقولي مين الي بتشتغلي تبعه وكل الي بتسرقيه ده بيروحله"
3
تنهدت اسراء وما كادت تفتح فمها حتى فتح الباب بقوة ليدخل منه بنداري وحسن الذي نظر نحو اسراء نظرة ارعبتها وجعلتها تغمض عينيها بخوف وتهبط الدموع بدون شعور من عينيها ولم ينتبه لها أحد سوى آسر، نظر آسر لدموعها ثم نظر لتهديد حسن الظاهر من نظراته
3
لينتبه لصوت اسراء التي قالت بهدوء "مفيش حد بشتغل تبعه يا باشا، وقولتلك من المرة الي فاتت اني حرمت على السرقة" كذبت كي لا يعتقلها ولكنه لم يصدقها ولكن قال بحزن "براحتك يا اوس اوس، بس المرة الي جاية لو اتمسكتي مش هعرف اقف جنبك بل هكون اول واحد يساعد في سجنك"
1
تنهد علاء ثم نظر نحو الخمسة الآخرين وهو يقول بتعجب "في ايه بقى انتم كمان مالكم؟ حتى شكلكم نضيف وولاد ناس ايه الي جايبكم مع الاشكال الزبالة دي" ابتسمت اسراء بفخر وهي ترفع يدها علامة التحية قائلة "تشكر يا باشا أقل حاجة عندنا"
3
تنهد ياسر بملل وهو يقول "يا باشا كانت خناقة بين الناس دي وبنحاول نفضها بس اتخادنا في الرجلين مفيش حاجة" اقترب بنداري من علاء وهو يخرج كارنيه المحاماة الخاص به ويقول "بنداري عبد الجليل المحامي، باشا موكلي آسر شاندويلي الدَعْلُوب ا..."
2
قاطعه علاء وهو يقول بتعجب "ايه قول الاسم تاني كدة؟" ابتسم آسر بثقة وهو ينظر لاخوته ظنًا أن الضابط قد علم هويته ومكانة عائلتة فسيخرجة، ولكن صدم عندما استمع لضحكات علاء الصاخبة وهو يقول "ويا ترى الحاج شاندويلي الدَعْلُوب كان من ضمن الحملة الفرنسية؟؟"
16
قهقه بصوت عالي جعل الثلاثة ينظرون له بقرف ليقول جاسر بتعجب "ضحكتك اوي يا باشا؟" انتبه علاء للثلاثة لينظر لهم قليلًا حتى ضحك أكثر وهو يقول "لا ده انتم عيلة كرتونية بقى مرة شاندويلي الدَعْلُوب، ومرة الاقي قدامي سوسو ولولو وتوتو بتوع مجلة ميكي"
5
نظر له ياسر بسخرية وهو يقول "عسل يا باشا" ثم اخفض صوته قليلاً وهو يقول "ابو تقل دم امك".
18
تأفف آسر بملل وهو يقول "يا باشا احنا اكبر بكتير من الحوارات التافهه دي، حضرتك عارف يعني رجال الأعمال مش فاضيين للحاجات دي انا ورايا اشغال وصفقات وشغل كتير انا مبنامش علشان اعرف اشتغل" أنهى حديثه ليستمع لضحكات الجميع حوله خصوصا بنداري الذي ظل يضحك حتى آلمته معدته وهو يقول "وانا شاهد على اجتهاده في الشغل يا باشا"
7
"خلاص يا باشا الحوار بسيط وهلمه يعني" أنهى ياسر حديثه تزامنًا مع ابتسامة جاسر الساخرة وهو يقول "والله ما في حاجة عايزة تتلم غيرك"
4
نظر له ياسر بغضب وهو يقوم بعض شفتيه السفلية ويقول "ماشي يا جاسر نمشي بس من ام القسم ده" نظر له جاسر بتشنج وهو يقول "لا يا حبيبي وريني هتعمل ايه، ياض احترم نفسك ده انا الكبير"
2
لم يستطع ياسر التحكم في غضبه فهجم على جاسر وهو يصرخ "ما شاء الله التلت دقايق الي بينا مقويين قلبك" حاول آسر التدخل ليفصلهما عن بعضهما بينما بنداري كان يقف لا يفعل أي شئ غير أنه يقول "يا ولاد مينفعش كدة، عيب انا واقف مفيش اي احترام للكبير؟"
12
بينما حسن كان ينظر لاسراء نظرة ارعبتها عندما ضغط على ذراعها بقوة حتى أصدرت صوت يدل على تأوها بينما هو لم يبالي وهو يلوي ذراعها قائلا "بقى انا تعملي في ابني كدة، ده انا هربيكي من اول وجديد علشان شكلك شوفتي نفسك علينا يابنت حمدي"
6
نظرت له اسراء بغضب وهي تهمس له "حمدي ده لو كان عايش كان اتبرى منك قبل ما يشوفك بتعمل في بنته كدة وبتاكل حقها" ابتسم بسخرية وهو يضغط على يدها أكثر لتهبط دموعها بألم وتستمع لحديثه اللاذع "حق مين يا ام حق، البيت الي انتي قاعدة فيه ده مش بيت ابوكي يا بت ده بيت امنا الي ممشيتش على شرع ربنا وقسمته بينا، وابوكي بمسكنته لهفه كله وخلاها تكتبه باسمه بيع وشراء، قال حق قال ده انتي تحمدي ربنا انك لاقيه مكان تنامي وتشربي فيه"
2
كفاها همس، لم تتحمل لذلك دفعته بعيدًا عنها وهي تصرخ مما جعل الجميع ينتبه لها وهي تقول "مش عيزاه، انام تحت الكبري في عز البرد ارحملي من ذلك يا اخي، نار الشوارع ولا جنتك، ابعد عني بقى يا شيخ عايز مني ايه تاني، هتدمرني اكتر من كدة ايه ضيعت مستقبلي وحياتي وحتى اسراء ضيعتها، انت مفيش معروف واحد في حياتك عملته ليا وفكرت نفسك أن دي بنت اخوك، العيلة الي ملهاش ذنب في مشاكلك مع اخوك، هتقابل ربنا ازاي وانت مفتري على الناس كلها وواكل حقهم"
4
صفعة هوت على وجنتها من حسن الذي صرخ بها "تصدقي انك عيلة متربتيش انك تكلمي عمك كدة" وضعت يدها على خدها وهي تبكي بقهر ليقترب علاء منهم وهو يصرخ "بتضربها وانا واقف، وانتم قاعدين تتخانقوا في القسم في ايه مالكم فاكرين نفسكم في الشارع؟ عسكري خدهوملي كلهم على الحجز يلا"
5
"حجز ايه يا فندم قولنا نحل الأمر ودي ويخلص رسمي" قالها بنداري بتوتر ليقول علاء بغضب "لا رسمي ولا نظمي وكلمة كمان هتخش معاهم الحجز انت كمان، غورو من وشي في حد يتخانق الساعة اتنين الفجر على الحجز والصبح نشوف حوارتكم دي"
4
نظرت أروى نحو بنداري برعب وهي تقول "حجز ايه يا اونكل بنداري الي اخشه، في ايه هي البلد مبقيتش ماشية بالوسايط على حظنا؟" نظر ياسر للعسكري الذي يسحبه لينظر خلفه لأروى وهو يقول ببلاهة "لو حد جيه جنبك جوا قوللهم انك تبع ياسر الخواجة متخافيش"
5
نظرت منة حولها لتقول بحسرة "اخرتها تخشي الحجز يا منة يا مرارك يا منة" نظرت لها أروى بغضب وهي تصرخ "اخرسي بقى بأسلوبك البلدي ده، كان لازم تعملي جامدة وتضربي الست دي اهو بسببك رايحين السجن"
2
"مش انتي الي حشرتي نفسك وسطينا يابت وهاجي معاكم محسسانا أننا رايحين شرم الشيخ؟" صرخت بها منة بغضب وهما تذهبان نحو الحجز
1
بينما آسر كان ينظر لشقيقه بغضب وهو يقول "آسر شاندويلي الدَعْلُوب يخش الحجز بسببك يا انشينتاين على ما تفرج انت، منك لله يا شيخ متشغلش دماغك تاني" نظر له جاسر بتذمر ليستمع لصراخ ياسر أيضًا "بقى ياسر الخواجة الي بيتهزلوا شنبات يخش حجز يا دكتور البهايم انت، ماشي وحياة امك لاوريك بس لما نخش"
7
نظر لهما جاسر بعدم تصديق وهو يقول "والله كنت بنفذ القانون، في المادة رقم مش فاكر كام في الدستور المصري، أن اي عاركه تحصل يجب تبليغ الشرطة في الحال لفض الأمر بالعدل، مكنتش عارف اننا احنا الي هنتحاكم"
1
دفعهم العسكري للداخل وهو يصرخ بهم "اخرسوا بقى كتكم الهم" ثم نظر خلفه ليدفع رضا وحسن للداخل أيضًا ثم نظر نحو اسراء ليسحبها للداخل ولكن أوقفته اسراء بصدمة وهي تقول "صباح الفل يا بلدينا انت موديني فين؟"
4
"ما تخش يابني معاهم" صرخ بها العسكري لتنظر له اسراء بتذمر وهي تقول "والله انا انثى انثى يا حاج"
3
"متخافيش الراجل متعماش انتي الي مش باين عليكي" نظرت اسراء نحو آسر وهي ترفع إحدى حاجبيها بتذمر ليسحبها العسكري بغضب وهو يقول "اتجري قدامي ياختي على حجز الحريم"
6
وقف الثلاثة في منتصف الحجز وهم ينظرون حولهم للرجال اللذين يجلسون على الأرض يظهر على وجوههم الخطر ليقترب آسر من ياسر وهو يقول بتوتر "ياسر انت مسيطر هنا بردو صح؟"
3
ابتلع ياسر لعابه بتوتر وهو يقول "خدو مني المطوة برة يا آسر" اقترب جاسر من ياسر وهو يقول بتوتر "انت مفيش مطاوي تفرق معاك يا اخويا انت اسد"
7
"اخرس انت احنا متهببين هنا بسببك منك لله" قالها ياسر بغضب ليطلق آسر صفير من فمه عندما وجد رجل كبير يقترب منهم وهو يقول "ده مسلسل ليالي الحلمية التلت اجزاء؟"
2
أنهى حديثه وهو يضحك بشدة وجميع الرجال يضحكون معه ليتوقف الرجل وهو ينظر الثلاثة ويصرخ بغضب "مش بتضحك ليه ياض انت وهو؟"
2
ضحك الثلاثة بسماجة ليقول آسر وهو يلوي شفتيه بحركة شعبية "ده احنا هنتدلع" خلع جاسر نظارته بسرعة وهو يقول "اخبيها فين بسرعة؟؟"
5
نظر ياسر لجاسر بتشنج وهو يصرخ به "مالك ياض محدش يقدر ييجي جنب اخواتي وياسر الخواجة عايش" أنهى حديثه ليشعر بيد كبيرة الحجم تضع على كتفه بقوة ليهتز جسده بفزع ويبتلع لعابه بتوتر وهو يقول "بس تقريبًا مش هفضل عايش"
2
__________________________
+
دخل الثلاث فتيات للحجز لينظرن للنساء بريبة لتقول منة بغضب "هي الولية الي اسمها وفاء دي مدخلتش الحجز معانا ليه؟" نظرت لها اسراء بعدم معرفة ثم انتبهن لاقتراب امرأة منهن وهي تقول "وانتم جايين في ايه باللبس النضيف ده بقى أن شاء الله"
3
تمسكت أروى في ذراع شقيقتها وهي تقول "انا خايفة يا منة" نظرت منة لشقيقتها وهي تقول "متخافيش يابت احنا اخوات آسر شاندويلي الدَعْلُوب مش اي حد"
3
أطلقت المرأة ضحكة عالية وهي تقول "وياترا الدعلوب ده هيعملي ايه يعنيا؟" نظرت لها منة بتوتر لتقول أروى سريعًا "انا تبع ياسر الخواجة"
3
"وده بقى خواجة من الي شعرهم اصفر وعينيهم زرقاء ولا اسمراني وعيني خضراء" أنهت حديثها تزامنًا مع انطلاق ضحكه عالية من فمها لتقول أروى برعب وهي تصفع خدها بكلتا يديها "طلع مش مسيطر طلع مش مسيطر"
6
"يلا يابت انتي وهي ارقصوا" قالتها تلك المرأة بغضب لتفتح منة عينيها بصدمة وهي تقول "جرا ايه يا طنط ايه الي بتقوليه ده؟"
2
"زي ما سمعتي يا حلوة انتي وهي يلا" صرخت بهم المرأة لتقف اسراء في منتصف الحجز وهي تصرخ "لا انتم مفكرني كيوت ده انا الراجل كان هيدخلني حجز الرجالة بالغلط، قال ارقص قال اتمسوا بقى احنا الفجر ومش عايزين عوق"
2
نظرت لها المرأة بخوف لتقول "خلاص انتي يا حبيبتي نامي شكلك تعبانة، وانتم هترقصوا دلوقتي يلا" نظر كلا من أروى ومنة نحو اسراء كي تنقذهم ولكن صدموا عندما وجدن اسراء تجلب إحدى الأواني وهي تقول "وانا هطبلهم"
15
"ده انا دافعت عنك يا ندلة" صرخت بها منة لتقول اسراء وهي ترفع حاجبيها بمشاكسة "معلش اي حد تبع خفيف الظل ده هيتروق عقبال ما نروقه هو كمان"
2
"يلا يابت انتي وهي ارقصوا" صرخت بهما تلك المرأة ليشعرن بالرعب من صراخها ليبدأن في الرقص بحركات عشوائية بينما أروى كانت تبكي وهي تنظر نحو اسراء التي تدق الطبول بينما منة ظلت ترقص بتذمر حتى شعرت فجأة أنها اندمجت في الأجواء
10
لتنظر أروى لشقيقتها بصدمة عندما وجدتها تسحب إحدى القماشات من امرأة ثم وضعتها حول خصرها وبدأت في الرقص بمهارة وهي تغني "الحلة على البابور عشي عيالك، انا رايحة بيت ابويا مش رجعالك"
10
"انتي بتعملي ايه يا منة" قالتها اروى بصدمة لتجد شقيقتها تمسك بعصا وهي ترقص بها بمهارة وسط زغاريد النساء وتطبيل اسراء لها لتقترب منة من أروى وهي ترقص تغني "أقوله اقوم اتغدا يضربني بالمخدة اقول قوم اتعشا يضربني بالمقشة الحلة على البابور عشي عيالك انا رايحة بيت ابويا مش رجعالك"
+
انطلقت الزغاريد وتحمست منة للأمر وهي تقول "طب والله السجن وقاعدة الستات حلوة، طالعة واحد اتنين تلاتة نازلة واحد اتنين تلاتة حلف عليا بالتلاتة ما انا نازلة الترعة"
4
أنهت غنائها لتغني النساء بحماس "ايوة يا واد يا ولعه" وضعت أروى يدها على فمها وهي تقول بعدم تصديق "It is impossible for this to happen, my sister is thinking of deviating from belly dancing" (مستحيل الي بيحصل ده اختي بتنحرف للرقص الشرقي؟)
5
صرخت أروى بمنة بعدم تصديق "منة stop مستحيل ارقص الرقص البلدي ده" نظرت أروى نحو نظرات تلك المرأة المرعبة لتحاول الرقص وهي تغني بخوف "Where's the place above Bajaur, your children's dinner? I'm going to my father's house and I won't come back." (الحلة على البابور عشي عيالك انا رايحة بيت ابويا مش رجعالك)
+
ضحكت منة بشدة على غناء أروى لتقول أروى بغضب وخوف "stop laughing 'توقفي عن الضحك'، انا خايفة بجد وعايزة اروح، ياسر لو كان هنا كان ضرب كل الستات دي وخرجني"
28
_______________________________
+
"يا حاج مينفعش الي بيحصل ده عيب هيبتي قدام أهل حارتي" صرخ بها ياسر وهو يخلع حذائه يعطيه لهذا الرجل الذي يدعى عطوة الذي قال بغضب "اقلع التيشيرت ده كمان عاجبني"
8
خلع ياسر قميصه وهو يقول "والله الي بيحصل ده هتندموا عليه ده انا ياسر الخواجة" نظر له عطوة وهو يقول "واقلع الساعة دي عايزها"
1
"قسمًا بالله انا ساكتلك علشان انت راجل كبير" أنهى ياسر حديثه وهو يعطيه الساعة ليجد عطوة يبتسم ليقول ياسر بفزع "لا البنطلون لا، مش ياسر الخواجة الي يقلع بنطلونه"
3
"مهزق وهتقلعه دلوقتي" قالها آسر وهو يحاول إخفاء ضحكاته ليقول ياسر بغضب "اشمعنى انا يا حاج ما انا جاي معايا أربعة تانيين"
2
"علشان انت إلي عاملي فيها دكر وجامد يا حبيبي يلا اتفضل هات البنطلون" قالها عطوة بغضب وصوت عالي مزعج ليقول ياسر بغضب "يا حاج متخلنيش اتغابى عليك"
5
"هات اخرك" قالها عطوة بسخرية لينظر ياسر لاخوته وهو يقول "مش هتيجو تساعدوني؟"
1
ألقى كلا من آسر وجاسر قبله في الهواء وهما يقولان "قطعهم يا دكري" ابتلع ياسر لعابه بتوتر ثم نظر نحو عطوة وهو يقول "استحلفتك بالله نحلها ودي"
9
أنهى حديثه ليجد لكمة في منتصف وجهه من يد عطوة لينظر لاخوته برعب وهو يقول "ده مش بيضرب بالأيد ده بيضرب بالجوز"
2
امسكه عطوة من تلباب قميصه ليصرخ ياسر بغضب "يا حاج متخلنيش اتغابى عليك انا بحاول اسيطر على نفسي علشان اكيد انت عندك القلب" كاد عطوة أن يضربه مرة أخرى ولكن أوقفه ياسر وهو يهجم عليه بغضب ليتجمع جميع من في الحجز نحو ياسر ليصرخ هو برعب "يا اندال مش هعرف اقف قدام كل دول لوحدي"
6
نظر آسر نحو جاسر وهو يقول "نروح؟؟" خلع جاسر نظارته ثم أعطاها لحسن الذي كان يجلس بعيدا ثم نظر لآسر مرة أخرى وهو يقول "هي كدة كدة خربانة"
5
أنهى حديثه ليقفز الاثنان نحو تلك المشاجرة يحاولان الدفاع عن شقيقهما ليصرخ آسر وهو يحاول التنفس من وسط هذا التجمع "منك لله يا جاسر ربنا ياخدك"
1
"ده جزاتي اني نجيتكو من التوريطه مسير الحي يتلاقى يولاد العبيطه" صرخ بها جاسر وهو يحاول الصعود من وسط تلك المشاجرة أيضًا ليصرخ ياسر بغضب "والله انا مش عايز اتغابى عليكم"
21
_________________________________
+
أتى صباح اليوم التالي كان الجميع يقف في المكتب أمام علاء فكان كلا من جاسر وياسر وآسر يمتلك بعض اللكمات في وجهه
1
بينما أروى كان شعرها مبعثر وتمسك في يدها معطفها اللذي تقطع تمامًا ولكن مازال قميصها سليم، بينما منة كان تبتسم ببلاهه وشعرها مبعثر هي الأخرى وتلك القماشة التي كانت تربطها حول خصرها، حاليًا تربط بها رأسها
10
بينما اسراء كانت كما هي لم يحدث بها خدش بل كانت تجلس وهي تضع قدم فوق الأخرى وتضع ثمرة الخيار في فمها وهي تاكلها ببرود وتبتسم بتشفي وهي تنظر نحو آسر الذي كان ينظر لها بغضب
1
نظر علاء نحو اسراء ليبتسم بسخرية وهو يقول "الخيار مسكر ولا اجيبلك آته (نوع من أنواع الخيار)" ابتسمت اسراء ببلاهه وهي تقول "تسلم يا باشا الخيارة زي الفل، الا الكيلو بكام؟"
3
"واخده من عم حليم بسبعه الاتنين كي....ايه ده قومي اقفي يابت" صرخ في اخر جملته وهو يضرب كفه بالمكتب لتفزع إسراء وهي تقف سريعًا برعب
1
بينما علاء نظر لسداستهم بقرف وهو يصيح بقول عالي "ياااه عليك يا عماااد قولتلك الشاي بلبن تجيبه بسرعة مبحبش القشطة" وضع عماد أمامه كوب الحليب وبعض الطعام لينظر علاء للطبق وهو يقول "ساندوتشات ايه دي؟"
1
"بيض مسلوق، بيض اومليت، بيض بالباسطرمه، بيض بالفلفل الالوان" أوقفه علاء وهو يقول بتشنج "انت عامل تعاقد مع مزرعة الدواجن يعني ولا ايه مش فاهم؟"
10
ابتسم عماد بتوتر وهو يقول "لا يا باشا لسة فيه جبنة بيضة جبنة نيستون، جبنة رومي، جبنة قديمة، جبنة موتزريلا" أوقفه علاء وهو يقول بتعجب "افهم بقى عملت الجبنة الموتزريلا ساندوتش ازاي؟"
9
"مفيش حاجة مستحيلة مادام ليك يا باشا" قالها عماد بهدوء ليمسك علاء خبز وبدأ في تناوله ليتافف بغضب وهو يصرخ "ياااه عليك يا عماد، قولت لما تعملي مربى لحسها في الساندوتش، لما بتبقى كتير كدة بتجزعني يابني هتجيبلي السكر وانا لسة في عز شبابي، هات ساندوتش البيض بالفلفل"
13
التقط علاء الخبز بين يديه ثم بدأ في تناوله وهو ينظر نحو الثلاثي المرح ليقول بسخرية "ايه بقى الدوشة الي كانت في الحجز امبارح الفجر دي؟ مش عارف أكلم المدام"
13
ابتسم ياسر بثقه وهو يقول "مفيش يا باشا دول كانوا شوية عيال عايزين يحفلوا علينا، بس معلش مش على ياسر الخواجة، دشملتهم مبقوش نافعين في حاجة" أومأ آسر بحماس وهو يقول "حصل ده احنا قطعناهم"
6
ابتسم علاء بسماجة وهو يقول "اه يا حبايبي مهو باين على وشكم" ثم نظر نحو جاسر وهو يقول بتعجب "وانت ابتسامتك من الودن للودن كدة ليه؟"
2
"اصلي الحمدلله المرة دي لحقت النضارة يا فندم" قالها جاسر بسعادة كبيرة ليستمع لضحكات منة ليقول بتذمر "متتريقيش النضارة دي عندي اهم منك ومنكم كلكم"
9
نظر علاء نحو أروى ومنة وهو يقول بتعجب "النسوان الي جوا دول عملوا فيكم ايه بمنظركم ده" بكت أروى بغضب وهي تقول "كانوا عايزين ياخدوا الكوليه (سلسلة) بتاعي ولما رفضت علشان ده جيباه من شي إن وغالي جدا، ضربوني وقعدت احلفلهم اني تبع ياسر الخواجة بس ولا حياة لمن تنادي"
6
نظر لها ياسر بعدم تصديق وهو يقول باستنكار "اكيد قولتي ياسر شاندويلي الدَعْلُوب، مستحيل تكوني قولتي ياسر الخواجة ويتجرأو ييجو جنبك" نظرت له أروى بغضب وهي تقول "يا شيخ اتنيل بقى"
2
ابتسمت منة ببلاهة وهي تقول "انا معملتش حاجة والله هما قالولي ارقصي فرقصت بس ضربوني تقريبًا رقصي معجبهومش مع اني مدربة والله" نظر لها جاسر بصدمة وهو يقول "رقصتي؟؟ يخربيتك انتي مستعدة للانحراف للدرجاتي؟"
2
"كنا ستات في بعضينا يا جاسر" نظر آسر نحو منة وهو يقول بحماس "ده الي هيتجوزك هياخد مواهب يا منمون"
10
ابتسمت منة لشقيقها بحماس وهي تقول "في دلع متشال لحبيبي وحنية من غير حساب والله" نظر لها جاسر بتشنج وهو يقول "انا والله مكنتش مطمن لقعدتك مع آسر طفح عليكي"
2
نظر لهم علاء بملل ثم ارتوى من كوب الحليب ليقول بغضب "ياااه عليك يا عماد، قولتلك الشاي بلبن بحبه تلت معالق سكر مش معلقتين" تأفف وهو يضع الخبز في فمه ثم نظر لبنداري الذي فتح الباب ودخل وهو يقول ببلاهة "جيت متاخر؟"
16
"اتفضل حضرتك جيت في وقتك، انا عايزك تضمنلي العيال دي وتغوروا من هنا ونقفل ام المحضر ده" قالها علاء بغضب لتصيح وفاء بتذمر "بس انا مش عايزة اتصالح وعايزة اسجن البت دي واربيها"
4
قطمت اسراء من ثمرة الخيار وهي تبتسم ببلاهة وتقول "هتموت مني" نظر لها آسر يشعر أنه لا يطيق تلك الفتاة، أي فتاة تلك من الأساس لذلك قال بغضب "هي فعلا هتموت منك الست قربت تتجلط"
3
"ياما نفسي ارشق الخيارة دي في بوقك زي ماهي كدة تنزل على حنجرتك تدمرها" قالتها اسراء بتذمر وهي تضع ثمرة الخيار في فمها مرة أخرى ليقول آسر بخبث "بعد الشر عليا أنشالله الي يموت مني"
4
ابتسمت اسراء وهي تغمز له تعيد له حديثه منذ قليل "انا فعلا هموت منك ده انا قربت اتجلط" تشنج فم آسر ليحاول الاقتراب منها لتوقفه وهي تنظر له بتحذير وتبتعد للخلف "اقف مكانك لتولع وانت واقف"
11
"كائن مستفز" قالها آسر وهو ينظر لها باشمئزاز لتقول اسراء بسخرية "بعض ما عندكم"
1
نظر علاء للجميع ليبتسم ببلاهه وهو يقول "قبل ما نقفل المحضر يا ولاد، يلا فقرة الصلح، حبي على رأس عمك يا اسراء" نظرت له اسراء بتشنج وهي تقول "لا رجعوني الحجز تاني"
2
نظر لهم علاء بقرف ليضع الخبز في فمه وهو يقول "يلا غوروا مش عايز اشوف وش واحد فيكم تاني سديتوا نفس الواحد على الصبح"
3
نظر ياسر نحو جاسر بوعيد وهو يقول"لينا بيت نتلم فيه" نظر له جاسر باشمئزاز وهو يعدل من وضع نظارته ويخرج قائلا "انا الحمدلله ملموم انت إلي محتاج حد يلمك يا بلطجي"
2
"وياريت بلطجته نفعتنا في حاجة" قالتها أروى وهي تنظر له بسخرية ليقترب منها وهو يهمس لها بمكر "حبيت ابقى good boy يمكن نعجب القمر"
24
فتحت عينيها بصدمة وهي تستمع لحديثه لتنظر له بخجل وتضم شفتيها للداخل كي لا تبتسم ثم صاحت بصوت عالي وهي تركض من أمامه "يا منة استنيني"
2
"اتكسفتي؟ حلو ده" قالها ياسر وهو يضحك بشدة ثم يتبع إخوته للخارج بينما جاسر كان ينظر لمنة بغضب وهو يقول "اتمنى تكون فقرة شخلعني الي كانت في الحجز تكون مزجتك"
12
"اوي اوي يا جاسر، الحلة على الباجور عشي عيالك انا رايحة بيت ابويا مش رجعالك" غنت اخر جملة وهي تهز أكتافها وتركض خلف بنداري لينظر لها جاسر بصدمة وهو يقول "البت كانت مؤدبة اول ما شوفتها والله، منك لله يا بثينه من يوم ما شوفناكي في الكباريه والبت انحرفت"
8
بينما آسر كان يحك بجانب فمه وهو ينظر نحو اسراء بغضب ووعيد قائلا "فاضلك معايا غلطة وهخلي ليلتك سودة" لتنظر له اسراء بسخرية وهي تقول "الليل بيبقى كحلي يا عسل، روح نام ياعم وانزل من على دماغي"
2
"انزل من على دماغك ده ايه هو انا قرد جبلاية متشعلق فوق دماغك؟ انا فعلا من يوم ما سيبت سريري ومخدتي وانا بتهان"
3
صرخ بها آسر لتتافف اسراء بملل وهي تتركه وتسير خلف عمها ولا تعلم مصيرها عندما تصل إلى البيت
8
________________________________
+
حدث ما كانت تخشاه وهي الآن تقف أمام المنزل ترى عمها يلقي حقيبة ملابسها في وجهها وهو يصرخ بها "روحي بقى لنار الشارع وبلاش جنتي يا اوس اوس، مش عايز اشوف وشك هنا تاني" نظرت له اسراء بصدمة وهي تقول "بعد كل ده بتطردني يا عمي"
4
"عمك دبب ياختي انا مش عم حد، ولو عايزة ترجعي البيت ده تاني ترجعي بلقمتك يا حلوة، مفيش دخول للبيت ده غير ومعاكي فلوس من أي سبوبة جديدة غير كدة غوري اي تحت كوبري"
2
صفع الباب في وجهها تزامنًا مع هبوط دموعها بدون شعور من عينيها قهرًا من تلك المعاملة وما كادت تلتفت حتى وجدت رضا يقف في وجهها وهو يقول بسخرية "ما قولتلك يا بنت الحلال اتجوزك وارحمك من ده كله، معلش اصلي بردو مش هعرف اقف قدام ابويا"
1
دفعته من أمامها بغضب وهي تقول "ابعد عن وشي يا رضا انا مش ناقصة" نظر في أثرها بسخرية وهو يقول "بشوقك، بكرة قلبك يجيبلك وترجعي، وهبقى مستنيكي على فكرة".
4
بينما هم كانوا يجلسون عند متجر عوض اللذي قام بمساعدته في الجلوس ياسر وهو يقول بمرح "روقنالك الواد الي مترباش يا عم عوض، ده أيده تتقطع قبل ما ييجي جنبك"
2
ابتسمت نعمة وهي تقول "الحمدلله الحوار عدى على خير، بس ربنا يستر بقى من رجل الحكومة الي كل يوم هتتدب في الحارة" تحمحم جاسر باحراج وهو يبتسم ببلاهة ويقول "طب ايه مش هنفطر بقى ولا ايه؟ اومال فين فيفي"
1
انتبه الجميع لصوت فيفي التي كانت تصيح بغضب "اتنين كيلوا برتقال بصُرة باربعتاشر جنية ليه هو انا جيباه من الجنة ده انا جيباة من على عربية جاررها حمار" نظر لها الرجل بغضب وهو يقول "ياستي ده الي عندنا مش عاجبك متشتريش"
4
"لا هشتري علشان نفسي فيه وهي عشرة جنيه الي هتطلع مفيش غيرها كلمة كمان هخليهم خمسة جنية" انهت فيفي حديثها لينظر لها الرجل بتشنج ولكنه استمع لصوت نعمة تصيح من بعيد "بس يا فرج الحاجة تبعي اديها الي هي عيزاه"
+
ابتسم الرجل وهو يقول "لمؤاخذه يا معلمة مكنتش اعرف انها تبعك، خلاص عشرة عشرة ولو عايزاه ببلاش خالص علشان خاطرك ياستي مش هيضر" كان يقولها كنوع من أنواع المجاملة ولكن فيفي ابتسمت ببلاهة وهي تاخذ البرتقال وتستند على عكازها وترحل وهي تقول "مش هكسفك ربنا يكتر من امثالك"
3
"دي خدته ببلاش بجد؟ يا اخي ربنا يقلل من امثالك" صرخ بها الرجل بغضب ثم صاح بتذمر وهو ينظر في أثرها بغيظ "الكيلو ونص بعشرة قرب الكيلو ونص بعشرة"
1
ضحك آسر بشدة وهو يقول "والله ما هتتغير لو عدى مئة سنة" ابتسمت يسرا بياس وهي تقول "اومال لو كنا فقراء كانت عملت فينا ايه؟"
2
انتبه الجميع لاقتراب اسراء وهي تحمل حقيبتها وتحاول اخفاء دموعها ولكن تذمرت دمعة وأصرت على الهبوط لتزيحها سريعًا وهي تقول "عيزاك يا عم عوض ثواني"
1
وقف عوض بفزع من مظهرها وهو يسحبها للداخل ويقول "مالك يا بنتي ايه الي جرا؟" نظرت له اسراء وفي ثواني كانت تنهار وهي تقول "عمي طردني يا عم عوض، طردني من بيتي ومش عارفة اعمل ايه؟"
2
"وهي دي فيها تفكير يا اسراء يابنتي، خدي مفتاح بيتي تطلعي تقعدي فيه اعتبريه بيتك، وانا هبات هنا في المحل" أنهى عوض حديثه لتنظر له اسراء بامتنان وحب ولكن قاطعها صوت نعمة التي قالت "امسحي دموعك يا اوس اوس وتعالي ورايا"
2
أخفت اسراء دموعها سريعًا وهي تذهب نحو نعمة بتعجب لتجدها تنظر نحو ياسر وهي تقول "اوس اوس تروح معاك يا ياسر وتفضل معاكم لحد ما الورق ده يرجعلكم، وبعديها تيجي على بيتي يا اوس اوس ياسر مبقاش يبات معايا خلاص تيجي تونسيني انتي زيك زي شيماء بردو"
7
نظرت لها اسراء بفزع وهي تقول "لا يا معلمة انا معرفش أخرج برة الحارة، وبعدين عيزاني ابات مع تلت رجالة في بيت واحد؟" نظرت لها نعمة بتشنج وهي تقول "وهما فين ياختي الرجالة دول؟"
34
فتح الثلاثة أعينهم بصدمة ليقول جاسر باحراج "ايه ده انا حتى محلقتش دقني الاسبوع ده يا طنط نعمة" ضحكت نعمة بهدوء وهي تقول "يوه مش القصد يا حبيبي، انا قصدي يعني أن مدام يسرا والحاجة فيفي وأروى ومنة موجودين مش هتبقي لوحدك يعني"
1
نظر لها عوض برفض وهو يقول "وانا عايزها تفضل معايا يا معلمة نعمة، اسراء بنتي وبيتي هو بيتها" ابتسمت نعمة وهي تقول "وده العشم بردو يا عم عوض، بس بردو بيت ياسر وأخواته بعيد عن هنا بكتير وياخد وقت طويل، هي هتقعد تحت حماية مدام يسرا لحد ما تخلص السبوبة وتيجي تسليني هي وشيماء بدل ما انا قاعدة لوحدي"
1
وفي ثواني كانت اسراء تنظر نحو آسر الذي نظر لها في نفس اللحظة ليقول الاثنان في نفس الوقت "انا مستحيل اقعد مع الكائن ده في مكان واحد"
32
_________________________________
+
لا افضل الوجود بجانب كائن مثلك، احب التواجد بجانبك فجمالك يفتن عيناي ويثير قلبي، لا اعلم ما شعوري بجانبك ولكني احب وجودك
1
مشاعر مبعثرة ولكن أسعى كي اجمعها واجعلها من اجمل القصص، ساجعلها كقصص تعزف الحان تجعلك تغوص بداخل امواج مشاعرها
4
وفي النهاية دعوني أخبركم
"أن المغامرة لم تنتهي بعد.."🤍🫀
4
