رواية ويبقي الامل الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم رنا عبود والاء المنشاوي
في اليوم التالي
تجلس بسنت في النادي شارده في حياتها التي لما تفع فيها اي شئ يحسب لها غير تعليمها
نظرت بسنت لذلك المتكلم
وبأبتسامه رقيقه::صباح الخير
الشخص::ممـكن اقعد معاكي
بسنت::شور اتفضل
جلس الشخص::انا لقيتك قاعده لوحدك قولت اقعد معاكي
بسنت::وهي علي تلك الابتسامه حضرتك منورني
الشخص::انتي بتيجي هـنا كتيـر?
بسنت::ااه ليه?!
الشخص::اصل انا جديد هنـا ومعرفش اي حاجـه
بسنت::خلاص اعتبري صديقتك ومدت يداها تصافحه
الشخص::ايه ده انتي مخطوبه
بنست::ااه فيها حاجـه
الشخص::لا بس مش ممكـن خطيبك يضايق من موضوع الصداقه دي
بسنت::لا ماتقلقش خطيبي فري خالص
ظلت تتحدث مع ذلك المجهول ساعتين الي ان رن هاتفها فأجابت
أسامه::هاي ياحبيبتي عامله ايه
بسنت::الحمـدللـه يابيبي فينك من الصبح
أسامه::كان معايا شغل ياروحي هعدي عليكي باليل
بسنت::اوكي هستناك
ثم اغلقت المكالمه
انا لازم امشـي دلوقتي لان خطيبي هيجيلي كمان شويه
الشخص::ماشي ولا يهـمك انا كمان عندي موعد نتقابل بكره زي النهارده كده في نفس المعاد
بسنت::اوكي يلا باااي
الشخص:: باااااي.....
*****
علي الجانب الاخـر تجلس فريال بجانب أسـامـه
فريال::أيه يا اسامه انت هتفضل مع البت دي كتير امال فين فلوسها
أسامه::ياماما امال انا بصرف منين مها فلوسها ياحبيبتي
فريال::وهو احنا هناخد فلوسها عشان تصرفها عليـها
أسامه::ياماما ما انا لازمي ارمي الطعم عشان اعرف اصتاد السمكه

فريال::بضحـكه ربنـا يسترها عليك يابني وتكبر وتعالي
قطع حديثهم رنين هاتف أسامه
في اعتدل في جلسته وقام من جانب امه ليرد
أسامه::ايوه ياباشا
المجهول::عملت ايه في اول دفعه
أسامه::كله تمـام وماشي زي ما احـنا عايزين
المجهول::كويس اوي اجهز ل تاني دفعه هتوصلك بعد يومين
أسامه::وانا مستني
المجهول::لو عرفت تمشي الامور كويسه في الدفعه التانيه بعد 3أسابيع هتعمل احسن عمليه في حياتك
أسامه::بأبتسامه واسعه أن شاء اللـه هكون عند حسن الظن
ثم اغلق هاتفه وعاد الي أمه
فريال::مين اللي كان بيكلم واخدت التليفون ومشيت بعيد
أسامه::ده احـنا هنكون عندنا فلوس بس اصبري يا ماما كلها شهر بالكتيـر وهنكون فوق اوووي وهنمشي من هنـا
فريال::طب ماتقولي ايه الحكايـه طيب
أسامه::لما اخلص الاول هقولك يافوفه يلا اسيبك انـا عشان اروح اشوف بوسي هانـم
فريال::ماشـي ياحبيبي يلا سلام........
****
دخل منزله حاملا بعض المشتريات
تغير الوضع في المنزل كثيرا اماني اصبحت اكثر اهتماما به والمنزل كما هو نظيف
جري محمود ناحيه خالد وبصوت مرتفع:بابا جه بابا جه وحشتني اوي يا بابا
خالد:وانت كمان وحشتني يا روح بابا
ذهب خالد لوضع المشتريات وتبعه محمود
محمود:بابا ايه رايك لو روحنا اتفسحنا في الملاهي انهارده
خالد بابتسامه :فكره حلوة اوي
اماني:ايدا بجد يا خالد هنروح
خالد :ايوه روحوا جهزوا نفسكم يلا وانا مستنيكم
في حديقه الالعاب
يسير محمود منبهرا بالالعاب ينظر هنا وهناك
خالد:ها يا بطل تحب تبدا باي لعبه
محمود :كلهم حلوين اوي يا بابا مش عارف نبدا باي لعبه
خالد مفكرا :اممم طب ايه رايك نخلي ماما هي ال تختار
نظر الي اماني واكمل:ها يا اماني نبدا باي لعبه
اشارت اماني علي واحده
اماني:دي حلوه او نفسي اركبها من زمان
محمود :ايوه دي حلوه اوي يا بابا
قضت العائله وقتا سعيدا
ورجعوا الي منزلهم
خالد:اول مره اشوف محمود فرحان وبيلعب كده
اماني :واهو من كتر اللعب مقدرش ونام
ذهبوا لوضع محمود سريره
وبعد وضعه التفت اماني الي خالد
اماني:خالد
خالد:نعم يا قلبي خالد
اماني :شكرا
وقبله سريعه علي وجنته
خالد:شكرا علي ايه
اماني:مش عارفه بس حسيت اني عايزه اقولها احتضنها خالد
خالد :ربنا يخليكوا ليا وميحرمنيش منكم ابدا يا رب
*****
داخـل فيـلا عاصم المنشاوي
ماجد::منـور يا دكتور حسـام
حسام::ده نورك ياعمي انا كنـت جاي اطلب من حضرتك طلب
ماجد::اتفضل يا ابني وبعدين انت تتكلم علي طول مش محتاج المقدمات دي
حسـام::انا كــنت عايزه اطلـب منك اننا نخلي كتب الكتاب والفرح اخر السنه الدراسيه
ماجـد::مفيش مشكـله يا ابني المهم راي خلود نسألها ونشوف
دلفت كوثر وخلود اليهم
ماجد::ايه رايك ياعروسـه
خلود::وهي تنظر للاسف في ايه يابابا
ماجد::حسـام عايز الفرح وكتب الكتاب يكونوا اخر السنه الدراسيه ايه رايك
خلود::بخجل اللي تشوفه حضرتك
ماجد::ااه اللي اشوفه ايه رايك يا ام عاصم
كوثر::اكيد موافقه بس مكسوفه تتكلم
ضحك الجميع
ماجد::خلاص علي بركـه اللـه نسيبكم مع بعض شويه واحنا قدامكم اهوو
حسام::ماشي ياعمي
ذهب ماجد وكوثر وترك حسام وخلود
التفت خلود الي حسام
ايه ده انت مقولتليش انك عايز تعمل كده فعلا بفكرك بتهزر
حسام::اهزر ايه يابنتي انا مش بتاع هزار
خلود::وهي تنظر له بتكبر بس انا مش كوافقه
حسام::بضحكه عاليه لا لا ياحبيبتي خلاص انتي اتبدستي
خلود::بتصنع الحزن يعني اايه خلاص هتجوزك بعد شهرين تلاته
حسام::بهيام ايه ياروح قلبي اخيرا بصراحه انا مش قادر تفضلي بعيده عندي كده وكان لازم اعجل الجواز ولو ينفع قبل كده كنت قولتله
خلود::بضحكه رقيقه معقوله انا عامله فيك كل ده
حسـام::يوووه واكـتر انا بعشقك ياخوخة قلبـي
خلود::بهمس وانا بموت فيك
حسام::لا مش سامع علي صوتك
خلود::وهي تنظر له بمووت فيك
وفرت مسرعه من امامه
حسام::ايه يابت المجنونه بس بحبك اعمل ايه...........
******
في صباح يوم جديد
تجلس مستمتعه بوقتها تدندن ببعض الاغاني المفضله لديها تمسك فرشاتها وترسم لا احد هنا لتعلمه فاليوم اجازه ولكن طلب منها يوسف ان تاتي
دخل يوسف ومعه طفل صغير والابتسامه محفوره علي وجهيهما
يوسف :صباح الخير يا اسراء انا بجد اسف ان انا جبتك انهارده بس نعمل ايه البيه الصغير مش فاضي غير انهاردة
ابتسمت اسراء:مفيش مشكله خالص
ابراهيم:انا اسمي ابراهيم وانتي اسراء صح
ومد يده للمصافحه
صافحته اسراء وهي تقول:ايوه انا اسراء عندك كام سنه بقي يا ابراهيم
ابراهيم :عندي 7سنين خالو بيحكيلي عنك دايما وانا حبيت تعلميني الرسم لو حضرتك طبعا موافقه
اعجبت لباقه الطفل اسراء
اسراء:اكيد موافقه مش هلاقي احسن منك اعمله الرسم
ابراهيم متسائلا:اصحاب؟!
اسراء:اكيد طبعا اصحاب
استدار ابراهيم:خلاص بقي يا خالو انا واسراء بقينا اصحاب ممكن تروح تشوف شغلك دلوقتي
يوسف بابتسامه:انا هسبكم دلوقتي اكمل بس شويه شغل وهعدي عليكم بعد شويه
ابراهيم :خلاص هستناك وابقي طمن ماما
يوسف بمرح:حاضر هطمنه حاجه تانيه يا ابيه ابراهيم
ابراهيم:خالو انا اسمي ابراهيم بس ايه ابيه ابراهيم دي
يوسف :كنت بهزر معاك انا همشي دلوقتي عايز حاجه
ابراهيم:لا شكرا
ذهب يوسف وجلس ابراهيم بجانب كرسي اسراء
ابراهيم بابتسامه:هنبدا نتعلم ايه بقي
اسراء:انت عايز تبدا بايه
ابراهيم:عايز ارسم ورده حلوه
اسراء:خلق نبدا بالورد
مر الوقت وبدا الاستمتاع ظاهرا علي ابراهيم واسراء
جاء يوسف
يوسف:اسف اتاخرت عليكم
اسراء:لا ابدا متاخرتش ولا حاجه
امسك ابراهيم ورقته واراها ليوسف
ابراهيم:خالو ايه رايك بقيت بعرف ارسم احسن منك اهو ولقيت حد يعلمني غيرك
واخرج لسانه
يوسف:بقيت فعلا بتعرف ترسم احسن مني حلوه اوي يلا بقي يا وحش عشان نروح تيته وماما مستنينك
ابراهيم :طب واسراء هنسبها هنا لوحدها
اسراء :لا يا حبيبي مرام اختي انا اتصلت بيها وهي مستنياني تحت مم زمان هكلمها تطلع تاخدني دلوقتي
*****
في مقهاهم المفضل
يجلس الثلاثه يشربون الشاي بالنعناع المفضل لديهم علي انغام ام كلثوم
ياسين:والله بفكر اشتري القهوه
خالد:مش غريبه يعني انك كنت مسافر برا ومع كده بتحب ام كلثوم ده انا مبحبهاش
عاصم:عشان انت ملكش في القعده ال تظبط المزاج
ياسين:ال هيسمعك هيفهم غلط علي فكره
خالد:هنتشبه بسببك يا عاصم
عاصم:ما كل الناس ال هنا عارفه ان احنا ملناش في الجو ده المهم يعني هتشتريها بجد
ياسين:بفكر والله جديا يعني
خالد مازحا:للدرجه دي بتحبها يعني
وغرق ياسين في افكاره وملكه افكاره
ياسين بهيام:بحبها بس تقريبا وصلت لمرحلة اكبر من الحب
عاصم:هي مين دي القهوه!!
خالد:قهوه ايه بس الموضوع شكله اكبر من كده بكتير احكي احكي احنا اصحابك سرك في بير
وافاق ياسين من افكاره
ياسين :ها
ضحك عاصم وخالد علي حالته
عاصم:هو ايه ال ها مين انطق بتحب من ورانا ولا ايه
ياسين :لا ابدا
خالد:لا كذاب احكي احكي
ياسين :مش عارف اقول ايه والله
عاصم:طب هي مين انا اعرفها
ياسين:مرام صاحبه خلود
خالد:طب ما تروح تتقدملها
عاصم:خالد معاه حق البنت محترمه ومؤدبه وتقريبا عارفين عنهم كل حاجه
ياسين:ما انا قايل لخلود تلمحلها كده بس تقريبا هي مش طيقاني
خالد:لا اتقل كده عيب
عاصم :لا متخافش الموضوع مادام فيه خلود يبقي الموضوع انتهي خلاص مبروك بس هاتلها شيكولاته عشان تخلص الموضوع بسرعه بس بقول بردو روح قول لمامتها احسن
ياسين:كنت مقرر اعمل كده وبالنسبه الشيكولاتة دي تقريبا قربت تفلسني الله يكون في عون حسام والله
وعلا صوت ضحكاتهم
*****
