اخر الروايات

رواية ويبقي الامل الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم رنا عبود والاء المنشاوي

رواية ويبقي الامل الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم رنا عبود والاء المنشاوي




الحلقه الخامسه والثلاثون
داخـل غرفه خلود تجلس وتضع حاسوبها علي فخذيها تتصفح موقع التواصل الاجتماعي فبس بوك وصلت لها رساله من عمتها بسنت فقامت بفتحها علي مضض فهي غاضبه منها بشده منذ خطبتها ومشاكلها مع ابيها وكــان الحوار كألتالي
بسنت::خوخـة حبيبتي عامله ايه ياوحشه كده محدش منكم انتي وعاصم يسأل عليا
خلود::الحمدلله ياعمتو ما انتي عارفه عاصم طول اليوم في شغله وانت في جامعتي المهم انتي عامله ايه
بسنت::انا كويسه ومبسوطه اووي مع أسامه
خلود::بضيق ظاهر علي وجهها يارب دايما مبسوطه
بسنت::وماجد عامل ايه
خلود::بخير ياعمتو مش ناويه ترجعي بقا عن اللي في دماغك ده وتيجي تصالحي بابا
بسنت::بضيق خلود انا مش غلطانه ابوكي هو اللي غلطان انا معتنش صغيره علي اللي هو عمله فيا دي وبعد ده كلها بيطردني من بيته بقولك ايه انا بكلمك اطمن عليكم مش عايزه اضايق ولا اتعكنن
خلود::ماشـي ياعمتو زي ماتحبي
بسنت::استني هبعتلك صورة يوم الشبكه
خلود::أوكي
قطع حديثهم دلوف عاصم اللي الغرفه
خلود::بلماضه ابه ده عصومي بيه بنفسه في اوضتي
عاصم:: بنبرة غيظ بس يابت ايه عصومي دي
خلود::بضحكه رقيقه ايوه هو ده عاصم الي اعرفه خير محتاج مساعه في ايه
عاصم::بكسوف احم احم والله وجه الزمن االي نحتاجك فيه ياقرده
خلود::بتصنع الزعل انا قرده طب مش هعملك حاجه يلا قوم من هنا
عاصم::اتلمي يابت واهمدي
خلود::بتشتمني طب مش هعمل......
قطعت كلامها عندما رات عاصم يأكل الشكولاته المفضله لديه
خلود::عاصم حبيبي ممكن حته
عاصم::وهو ينظر لها بتكبر لا
خلود::عشان خاطري طب قولي كنت عايز ايه
عاصم ::اهو كده نتفق
خلود::اوامرك يابوص
عاصم::ياسين قالك ان عايز يخطب مرام صح
خلود::اه قالي وانا بحاول علي قد ما اقدر اني اقربها منه مرام طيبه اووي وتستاهل كل خيـر
عاصم::طب ايه رايك لو رحنا نخطبها علي طول
خلود::مش عارفه رد فعلها هيكون ابه والله يا أبيه بس انا ممكن المح من بعيد
عاصم::خلاص من بكره تعملي كده وتشوفي رد فعلها عايز نجوزه ونخلص
خلود::بضحكه يارب
عاصم::هي اختها دي عندها كام سنه
خلود::بنظره تفحص ل اخيها اسراء عندها 25 او26 حاجه في الرنج ده
عاصم::الرنج ده طيب ياختي
خلود::بس عارف يا ابيه البت دي يابخت اللي هيأخدها بجـد محترمه اوي والست اللي تحافظ علي بيتها بجـد ياريتها كانت بتمشي علي رجليها يمكن كانن اتجوزت واحد احسن من الحيوان الي كان خاطبها
عاصم::بأنتباه هي لما كان عايزه تنتحر كان عشان خطيبها
خلود::ايوه يا ابيه ابن خالتها وكان خاطبها بس عشان ياخد فلوسها وهي عرفت وسمعت منه كلان يخليها تموت نفسها فعلا يلا ربنا يكرمها بالاحسن منه
رمت هذه الكلمه وهي تنظر ل أخيها بخبث فهي عندها شك بنسبه كبيره بأن أخها يفكر في أسرااء وهي بدورها تتمنا ان يكون لها اخوات مثلا اسراء ومرام
عاصم::هي شغاله ف المرسم االي جنبي ده ممن بدري
خلود::لا يا ابيبه دي لسه من شهـر واحـ
قطع حديثهم وصول رساله لحاسوب خلود ف امسكت به لتظر لصور عمتها وخطيبها انتي الجمت لسانها وعلت علي وجها ملامح الدهشه والخوف والخضه
عاصم::مالك ياخلود فيكي ايه وريني كده
نظر عاصم لياجدها صور عمته فعرف ان الشخص اللي الذي ببجوارها هو خطيبها
عاصم::ايه باخلود دي وقفت في وش بابا عشانه مخضوضه كده ليه
خلود::وهي علي حاله الذهول اصل اصل
عاصم::ايه ماتتكلمي
خلود::اصل ده أسامه ابن خالت اسراء اللي كنت بقولك عليه حالا
عاصم::بغضب يعني ايه
خلود::يعني ببضحك علي عمتك زي مابيعمل علي طول وهي مبسوطه وفرحانه بكلامه وماشيه معاه
عاصم:بنرفزه مش يمكن يكون عايز يتجوزها بجد
خلود::لالا ياعاصم انت كببر عني وتفهن الشخصيات دي كويس ده مش بيحبها ولا عايزها هو عايز فلوسها هو عارفها هي مين واخت مين الواد ده مش سهل ابدااا
عاصم::ماتقوليش لبابا حاجه لحد ما اشوف الموضوع ده
خلود::حاضر حاضر
ذهب عاصم الي غرفته
وخلع ملابسه و رمي جسده علي سريره يفكر في هذا الموضوع الذي من الممكن اين يكون سبب ضيع عمته....
******
في غرفه اقل ما يقال عنها لوحه فنيه بمعني الكلمه كل شيء فيها منظم واللوحات معلقه علي الجدار بشكل نظامي رائع
يجلس يوسف علي مكتبه يفكر في رسمه جديده ويطلق العنان لخياله
طرق بابا غرفته
يوسف:اتفضلي
تدخل سندس اخته ليوسف وام ابراهيم
سندس:فنانا الجميل بيعمل ايه
يوسف:كنت بفكر في رسمه جديده بما اني قاعد هنا انهارده واسراء وكلتها مكاني انهارده
سندس:بالسرعه دي وثقت فيها لا وكمان شيفاك الفتره ال فاتت مهتم بيها
يوسف:مش عارف بس انا متعود معاكي علي الصراحه انا حاسس اني معجب بيها طيبه وكل حاجه حلوه فيها تقريبا
سندس:بس عاجزه يا يوسف يعني دي لو قررت تتجوزها وجبتوا اطفال مش هتعرف تهتم بيهم هي اصلا محتاجه ال يهتم بيها
انا مش بقلل منها ولا حاجه بس انت بتشوف هي بتطلع الشركه ازاي محتاجه ال يساعدها صح يعني مش هتبقي اد مسئوليه بيت واطفال وكده
يوسف:انا مش عارف اعمل ايه
سندس:متعملش حاجه انت بس معجب بيها عشان ال بتعمله مش اكتر ومتفكرش في الموضوع كتير انا هروح اشوف ابراهيم دلوقتي
خرجت سندس وتركته يتخبط في افكاره
***
تجلس العائله في حديقتهم ليلا يتسامرون ودخل عليهم ياسين
ياسين:اهلا بالعائله الحلوه
ماجد:اهلا يا ياسين يا ابني
كوثر:تعالي يا ياسين اقعد معانا هنجيب فيلم دلوقتي ونقعد نتفرج
خلود :اذا كان كده بقي انا كمان اقوم اجيب الفشار
عاصم:اعملي حسابي انا وياسين معاكي
خلود:لا مفيش الكلام ده كل واحد يجيب لنفسه
ياسين:طب بالنسبه ليا
خلود:هو انت غريب وانا معرفش
عاصم:طب يلا يا رخمه من هنا
خلود :مفيش ارخم منك والله
ذهبت خلود لتجلب الفوشار
ياسين:عايز اخد رايكم في حاجه الصراحه
عاصم:ال انا عارفها
ماجد:خلي ياسين يتكلم يا عاصم
كوثر :قول يبني
ياسين:كنت عايز اخطب مرام صاحبه خلود وكنت عايز حضرتك تيجي معايا يا عمي
دخلت خلود عليهم
خلود:اوباا كده تطلعني من الموضوع كده اهون عليك يعني طب انا هستغل مين دلوقتي عشان يجبلي شيكولاته
عاصم:الله يكون في عون حسام والله صعبان عليا
خلود:ميصعبش عليك غالي
ماجد:ممكن تسبوني اتكلم شويه يعني
ياسين:اكيد طبعا يا عمي اتفضل
ماجد :طبعا انت عارف اني بعاملك زي ابني يا ياسين فاكيد كنت هاجي معاك حتي لو مقلتش
كوثر:انا فرحتي بيك زي فرحتي بعاصم بالظبط
ياسين:ربنا يخليكوا ليا يارب
خلود :ايوه بقي يا معلم الله يسهلوا دعوات وانت زي ابني وحاجه زي الفل يعني
ياسين:ايوه احسديني احسديني
عاصم:انا بقول الفيلم بدا اهو هاتي الفشار يلا
خلود:لا انا مجبلتكمش انا جبت لنفسي بس
عاصم:تصدقي انك رخمه
خلود:ايوه انت لسه قايلي من شويه يا بني هات حاجه جديده
ياسين:لا الله يكون في عونه بجد
وضحكت العائله
****
في مكـان يغلفه الظلام
ولـكن ينيره بعض فوانيس السيارات
يقف أسـامـه أمام سيارته ويستند عليها بمرفقيه ينتظر انتهاء عماله من تنزيل البضاعه والني لما تـكن سوء ذلك المخدر المعلون الذي يسما ب (الهيروين)
المجهول::عال البضاعه بتاعتكـم عشره علي عشره
أسامــه::طـول عمرنا شغلنا عشره علي عشره
الباشا::وانت كمان الواد اللي كان قبلك كان عيل كده وبيخاف من الهواء مش زيك قلبك حديد
أسامه::ربنـا يخليك ياباشـا يارب دايما نكون عند حسن ظنـكم
احد الصبيان::خلاص يابـاشا كله تـمام
الباشا::واهي فلوسك يابرنس
أسامه::مع السلام ياباشا
أخد أسامه شنط الفلوس وركب سيارته وانطلق بها لمقـر تخزين البضاعه.....
********
في صباح اليوم التالي
بدلت خلود ملابسها ارسلت رساله لحسام بانها ستذهب لمرام واخبرته بالذي يحدث
وبالطبع فرح حسام لمرام فهي طالبته المجتهده
اتصلت خلود علي مرام
خلود:يا عروسه يا عروسه انا العريس
مرام:خلود حبيبتي هو انتي سخنه
خلود:لا مش سخنه ولا حاجه يا احلي عروسه
مرام:عروسه ايه يا خلود هو انا اتجوزت وانا معرفش ولا ايه
خلود:لا لا انا هجيلك بدري عنهم شويه تكوني لبستي احلي حاجه عندك الواد سونه جاي يخطبك
مرام:بطلي هزارك الرخم ده يا خلود
خلود:مبهزرش والله انا هجيلك وافهمك كل حاجه البسي بس احسن حاجه عندك
واغلقت المكالمة ومرام واقفه مذهوله لا تعرف ماذا تفعل ليست مستعده بعد لتخوض تلك التجربه
اخبرت والدتها بما قالته خلود وفرحت كثيرا لما سمعت واتصلت كوثر عليها لتخبرها ايضا
وصلت خلود قبلهم
واستقبلتها اسراء
اسراء:خلود عامله ايه
خلود:انا تمام الحمدلله وانتي عامله ايه
اسراء:مرام الهبله فوق مستنياكي وتقريبا كده شكلك هتضربي
خلود بمرح:ربنا يستر
صعدت خلود الي غرفه مرام
ووجدت مرام تنتظرها علي باب غرفتها
مرام :ايوه بقي ممكن تفهميني عشان تقريبا كدت هضربك
خلود:لا لا هدي اعصابك كده انتي لسه ملبستيش تعالي لما نشوف هتلبسي ايه
فتحت دولاب ملابسها
خلود :حلو اوي ده
ووضعته علي السرير وانتقت له الحذاء المناسب
خلود :هستناكي بقي لغايه ما تخلصي لبس
وبعد مده دخلت خلود
ووجدت مرام مرتديه الملابس
وصفيره اعجاب دوت في المكان
خلود :ايه الحلاوه دي مش محتاجه اي حاجه تانيه خالص
مرام:انا لغايه دلوقتي مش مصدقاكي علفكرا
سمعت صوت السياره
غمزت لها خلود :صدقتيني دلوقتي
*****
وصـل عائلة عاصم جميعا الي فيلا اسراء لخطبة مرام لياسين😍
ذهبت جميلـه لفتح باب الفيلا لأستقبال الضيوف
رحبت جميله بضيوفها
ودلفت اللي الغرفه اسراء في زينتها البسيطه فهي لا تضع المكياج مثل بنات اليوم فهي تكتفي بوضع احمر الشفاه والحكل فقط وملابسه المحتشمه والواسعه
كان هنـاك ماينظر لها بأعجاب فهي رغم مرضها وعجزها إلا انها جميله وده كان ماجد😉😂
وهنـاك شخص دق قلبه من اول ضهورها وظل يحدث نفسه ايـه ياعاصم انت قلبك اول مرع حالته تبقا كده لما يشوف واحده هي دي فيها ايه زياده دي حته عاجزه استغفر ربنا ياعاصم دي حاجه بتاعت ربنـا ظل عاصم يحدث نفسه بمواضيع كثيره وفي الاخير اتخـذ القرار
رحبت اسراء بالجميع
ماجـد::ازيك يا اسراء عامله ايه
اسراء::الحمـدللـه تمـام ياعمو
كوثر::احنا هنقضي الليل كله كلام ومش هنشـوف العروسـه ولا ايه
جميله::دقيقه اجيبهـا
ذهبت جميله لأحضرت بنتها التي ذرفت الدموع عند روايتها
دلفت جميله وخلفها مرام وخلود
اندهش ياسين من جمال مرام الطبيعي
ماجد::اللـه اكبر تعالي ياعروسه اقعدي جنبي هنا
جلسـت مرام بجانب ماجد وكوثر
ماجد::احنا يشرفنا ياجميله هانم ااننـا نطلب ايد مرام لياسين ابني
وياسين زيه زي عاصم بالظبط
ياسين::ومن ناحيتي اطمني ياماما انا هشيلها فوق دماغي
جميله::وانا مش هلاقي زيك يا ابني انا موافقه اكيد
بس نشوف راي مرام
خلود::مرام قالتلي جوه انها موافقه وعايزه تتـجوزه من بكـره نظرت لها مرام يغيظ شديد واحمرار من شده الخجل
وضحك الجميع علي دعابة خلود
ماجد::يبقا علي بركـه اللـه نقراء الفاتحه ونجيب الشبكه اخـر الاسبوع ونـعم الخطوبـه والفرح يبقا مع خلود بعد نهايه السنه الدراسيه
جميله::بس انا مش هحلق اجهزها
خلود::انتي هتفضلي مرتاحه ياطنط وانا وهي هنجيب كـل حاجـه واسراء معانا طبعا
اسراء::اكيد انا هساعدكم علي اد ما اقدر ياحيبتي
طنط جميله انا بطلب منك ايد اسراء والخطوبه هتكون مع ياسين والفرح كمـان
كان هذا طلب عاصم
الذي ازهل والجم لسان الجميع😳😳😳!!!......



السادس والثلاثون من هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close