اخر الروايات

رواية ويبقي الامل الفصل الحادي والعشرين 21 بقلم رنا عبود والاء المنشاوي

رواية ويبقي الامل الفصل الحادي والعشرين 21 بقلم رنا عبود والاء المنشاوي

الحلقه الواحد والعشرون
في صباح اليوم التالي
وهي عاده لن تتغير اسراء بمفردها جالسه تراقب شروق الشمس
اسراء:تعرفي انهم بيقولوا ان الامل عامل زيك بيغرب ويشرق زيك بس انا املي غرب ومش هيشرق تاني كنت غبيه لما صدقت ان حد ممكن يحب واحده عاجزه حياتي فراغ ما اكيد مفيش فيها اي حاجه انا عاجزه ....
وهناك من يراقبها من بعيد سمعت كل كلمه وكل حرف ولكن لم تتدخل ولن ايضا...
ذهبت لجامعتها
وكل من يراها يسالها ان سبب غيابها وهي بجمله صغيره مقتضبة "مشاكل"
وكانت لاول مره تسرح وكان معها ساره وخلود
خلود :مرام مالك سرحانه في ايه
مرام:هااا... مش سرحانه ولا حاجه
خلود:مش سرحانه ايه يا بنتي ثم اردفت بابتسامه ماكره بتحبي من ورايا ولا ايه يا بت
مرام:حب ايه بس انتي عارفه اني مليش في الكلام ده
نظرت ساره لمرام تعرف انها تكذب كما تعرف مرام تماما انها تكذب ولاول مره تكذب علي خلود
***********
استيقظت ريم ولم تجد اسامه بجانبها
ريم بضيق:هو مش هيبطل بقي كل مره اصحي ملقهوش جنبي
امسكت هاتفها
ورساله نصيه تخبرها ان هناك 6 من المكلمات فائته
ريم:هي مش نقصاك يا عاصم انت كمان بترن عليه ليه اغلقت هاتفها نهائيا
ودموع غزيره انهمرت من عينيها لا تعرف لماذا تبكي ولكن رغبتها في البكاء اجتاحتها
********
ضجيج وضوضاء وصوت حطام الزجاج يجتاح غرفه المكتب وقطرات دماء علي الارض
عاصم:انت اتهبلت انت ازاي تضيع صفقه زي دي اهم صفقه في تاريخ الشركه تضيعها بالبساطة دي انت كان دماغك فين
و يتطلع اليه بصدمه
عاصم :انت واقفلي كده ليه تعالي اضربني انت شكلك نسيت انك زيك زي اي موظف
خالد :انا اسف
ووضع الاوراق التي بيده علي المكتب وذهب وصفع الباب خلفه
ياسين :انت اتهبلت ازاي تقول كده لخالد انت نسيت انه صاحبك وجوز اختك
عاصم:ده ضيع صفقه بملايين وعايزني اطبطب عليه واقوله مش مهم
****
يقف من بعيد يراقبها وليست كل مراقبه حب
وعين اخره لمحته ابتسمت وذهبت اليه
ساره:في ايه يا كابتن واقف كده ليه
عادل :براقب الجو ظبطيها
ساره :هو انا لحقت بس متخافش هظبطها انهارده
عادل:بلاش انهارده خلينا نخرج فسحه افرحها بيها قبل ما تقع في المصيده
حركت سارة كتفها في حركه تعني ما تريد
*****
اتصل عادل علي مرام
عادل :مرمورتي ازيك
مرام:تمام الحمد لله يا روحي وانت عامل ايه
عادل:الكويس الحمد لله يا قلبي طول ما انت بخير عملتي ايه في محاضرات انهارده معرفتش اجي كان ورايا مشاغل
مرام:لا عادي يا قلبي هبقي اجبلك المحاضرات كلها
عادل:طب بقولك ايه
مرام:نعم
عادل:تعالي نخرج انهارده
مرام:هو م.....
عادل:مفيش مش هينفع هو هينفع
مرام:بجد يا عادل مش هينفع
عادل:لا هينفع يا روح عادل الساعه5ونص في الكافيه ال بنتقابل فيه كل مرة
مرام:خلاص ماشي يا عادل
واغلقوا المكالمه
عادل:هفسحك اهو قبل ما تقعي في المصيده يا قطه .....قطه ايه بقي احنا نخليها فار الفار هو ال بيقع في المصيده
*****
في بيت عاصم
اماني :ماما اتصليلي بعاصم كده وشوفيلي خالد عشان تلفونه مقفول
كوثر:حاضر يا بنتي وانتي روحي شوفي اختك جهزت ولا لا .....
وقطع حديثها وصول عاصم
عاصم:انا جيت يا كوكو ومتاخرتش اهو
كوثر:ربنا يحميك يبني
اماني بلهفه :خالد جه معاك هو فين
عاصم بضيق:لا مجاش هو فين محمود
اماني:في الجنينه بيلعب بلعبه
عاصم:طب انا هروح العب معاه شويه
اماني:طب هو.....
وقطع حديثها بسنت
بسنت:ايه يا عصومي جيت استنيتك طول اليوم ملقتش حد يلعب معايا بلايستيشن
عاصم بابتسامه :ايوه جيت يا بسبس هلعب شويه مع محمود عشان وحشني جامد وهجيلك نلعب بلايستيشن براحتنا
وكوثر الدخان يكاد ان يري من خلفها
ودخل امجد
امجد بتفصح : ايه اخبار الشركه يا عاصم
عاصم:في موضوع كده هبقي احكيه لحضرتك بليل بعد ما حسام هو واهله يمشوا
وفهم امجد ان الوضع ليس بخير ولكنه فضل التاخير حتي لا تنقطع الفرحه
اماني:طب وخالد
عاصم:معرفش
وتركهم وذهب ليلعب مع محمود
كوثر :مش عارفه اخوكي راح خطب البت دي ازاي دي ولا شكل ولا جمال وكمان جرئيه شفتيها ازاي راحت قعدت جنبه ولا الفستان ال كانت لبساها
بسنت:ما هو حر يا كوثر يختار ال يختاره والموضوع ملوش علاقه باللبس انا مشفتش انها عملت حاجه غلط يعني
اماني:ممكن حلوه يا ماما الجمال مش كل حاجه بردو
******
استأذنت مرام من والداتها
مرام:: ماما انا خارجه اشتري كام ملزمه كده عايزه بكره ضروري الكليه
جميله: طب خلي بالك من نفسك وماتتأخريش
مرام:: ماتقلقيش ياحبيبتي ساعه بالكتيـر
خرجت مرام واستقلت سيارتها وذهبت لذلك الكافيه التي تجلس فيه بصحبه عادل
علي الطرف التاني
كان يجلس عادل وكل دقيقه ينظر لساعة يده
عادل لنفسه اتأخرت ليه السنيوره دي كـمان يلا هانت كـلها يومين وتقعي في ايدي
قطع حديثه جلوس مرام
مرام::معلش ياعادل اتأخرت عليك
عادل:بأبتسامه صفراء ولا يهمك ياحبيبتي
مرام:: معلش مش هقدر اقعد معاك غير نص ساعه بس
عادل:: وانا راضي يامرمر المهم اني ااشوفك
ابتسمت مرام بخجل::ولكن لاول مره تحس بأحاسيس كثيره لما تتعرف علي مقصدها ولكنها كانت احاسيس خوف رهبه قلق
عادل:: مش ناويه تقضي معايا يوم يامرمر
مرام:: ازاي بس ياعادل ما انت شايف اللي انا فيه
عادل وهو يمسك ايد مرام
انتفضت مرام من مكانها وهبت واقفه
مرام:: ايه ياعادل اللي بتعمله ده
عادل::مالك يامرام انا مش غريب عنك
مرام::لا غريب لحد ماتبقا جوزي علي سنة اللـه ورسوله
عن اذنك انا ماشيه
ثم تركته وذهبت مسرعه من امامه
عادل لنفسه::ماشي يارابعه العداويه ان ماعلمتك الادب مابقاش انـا عادل الجـن......
*****
شارع صاخب صوت السيارات مزعج مكان جيد للصراخ دون ان يلاحظ احد
زحام مروري ولاول مره يحبه
جالس بسيارته يراجع تفكيره
كل من يعرفهم يعاملوه بهذا الجفاف
اشتاق لحضن امه اشتاق ان يحضنها ويبكي
يتمني عودتها للحياه لمده يوم واحد فقط
ادار سيارته وذهب الي قبرها يحتاج اليها كثيرا الان
****
في منزل عاصم وبعد ان انتهت الرؤيه الشرعيه وعاد حسام الي منزله هو وعائلته
اماني بقلق:عاصم هو خالد قافل تليفونه ومجاش لغايه دلوقتي ليه المفروض كان يحضر حاجه زي دي
نظر اليها ياسين منظرها يقطع قلبه قلقه علي زوجها هي للغايه ومن الظاهر ان عاصم لم يخبرهم باي شئ
عاصم:معرفش
كوثر:متقلقيش عليه يا بنتي ممكن وراه شغل كتير ،ثم نظرت لياسين واردفت :انت ال هتقلي يا ياسين ايه رايك في البت ال اسمها ريم دي
عاصم:في ايه يا ماما دي خطبتي ازاي تقولي عليها كده
ياسين :انا عارف ان كلامي هيضايقك بس هي وراها حاجه انا مش مستريحلها
عاصم:انا مستريحلها دي حاجه تخصني علي ما اعتقد يعني عن اذنكم
وكاد ان يصعد لولا ان امجد استوقفه
امجد:عاصم استني عايزك هستناك في المكتب
وذهب كلاهما الي المكتب
ياسين:انا كمان همشي يا طنط عايزين حاجه
اماني بقلق:ياسين انا عارفه انك عارف خالد فين قولي لو سمحتي انا قلقانه عليه اوي
ياسين:لو كنت اعرف حاجه يا اماني كان زماني قلتهالك يلا يا جماعه مع السلامه
بعد ان غادر ياسين
كوثر :لما اروح اشوف اختك الهبله ال من بعد حسام ما مشي وهي في اوضتها
وتركوا اماني قلقه بمفردها



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close