اخر الروايات

رواية ويبقي الامل الفصل الثامن عشر 18 بقلم رنا عبود والاء المنشاوي

رواية ويبقي الامل الفصل الثامن عشر 18 بقلم رنا عبود والاء المنشاوي


داخـل فيلا في منطقه المعادي
ريم:ايه الجمال ده يا ابن الايه يا اسـامه عرفت تجيب الفيلا دي ازاي
اسامه:وهو يبتسم بغرور عيب عليكي يابنتي لما تسألي أسامه الجن عرفت حاجه ازاي انا اعرف اللي الجن نفسه مايعرفوش
ريم:بضحكه خليعه ااه ما انا عارفه
اسامه: احبـك وانت معايا علي الخط
ريم: طب هتجيب بابي ومامي منين بقا
اسامه: انا لقيتهم اصلا راجل وست كده غلابه هيعملوا التمثليه دي وهياخدوا قرشين وخلاص
ريم: تـمـام ياحبيبي هات بقا ليا انا كمان قرشين عشان الحق اشتري فستان وكل ملازمه عشان ابقا احلي عروسه تليق بعاصم بيه
اسامه:ده بس الي فالحه فيه انك تاخدي وبـس
ريم بغمزه: ما احنا خلاص اهو هنطلع السلم اللي بيودي علي الخزنـه ياسمسم
اسامه: ربنا يعدي بكـره علي خيـر بقا
يـلا بينـا انتي خدي الفلوس اهي وروحي هاتي اللي عايزه
وانا هروح اطمن ان كل حاجه تمـام
ريم:ماشي ياحبيبي سـلام
اسامه:سـلام
******
داخل المستشفي
مـرام:وبعدين يا اسراء انتي بقالك اسبوعين ياحبيبتي مش بتتكلمي حرام عليكي صوتك واحشني وماما هتموت عليكي هي كـمان
نظرت ليها اسراء بحزن ثم رمت نفسها داخل حضن مرام وظلت تبكي ساعه كامله بدون صوت حتي غفت
غطتها مرام ثم خرجت من الغرفه لتجد امها تجلس تقراء في الكتاب العزيز (القرآن الكريم)
صدقت جميله كي تطمن علي حال ابنتها
جميله: ايه يامرام بردو مش راضيه تتكلم
مرام:انا غلبت معاها ياماما ومش عارفه اعملها ايـه واللـه دي حتي مش عايزه ترسم ولا عايزه تبص حتي ع الادوات بتاعتها
قطع كلامهم الدكتور
مساء الخير ياجماعه
جميله ومرام : مسـاء النـور يادكتور
الدكتور:حضراتـكم انا هكتب خروج للانسـه اسراء دلوقتي
وانا اديت خبـر للدكتور زميلي اللي هيابعها انت بصراحه حبيت ان هي تاخد الجلسات ف الببت احسنلها ولو مش نفع يبقا ياخدها المستشفي عنده
جميله: ربنا يخليك يابني ويبارك فيك
مرام: متشكرين جداا يادكتور ع تعبك
الدكتور: وهو ينظر لمرام باعجاب مفيش تعب يا انسه مرام انا تحت امركم
جميله: متشكره يابني
الدكتور: ده اذن الخروج وده كارت الدكتور حمزه اللي هيتابع حالتها
اخذتهم مرام منه ثم شكرته وذهب من امامهم
******
داخـل غرفـه اسـراء بالمستشفي
جميـله:: ها يامـرام جهزتي الشنطه بتاعت اخـتك
مرام:: اه يامـاما كـله تمـام
انا هنـزل الشنطه العربيـه واجي ننزلها انا وانتـي
جميله:: ماشي يابنتي وانا هخرج اجيب الكرسـي
استقلت اسراء المصعـد ونزلت كي تضع الشنطه ف العربيـه
ثم رجعت ادراجها لغرفه اخـتها
مرام:: ها ياماما اسنديها معايا نقعدها ع الكرسـي
جميله:: يلا يابنتي اسندوها ثم توجهت بيها مرام الي المصعد ونزلت بيها للعربيه
ثـم اسندها هي و والدتها واخري ممرضه كي تركب ف العربيه
قادت مرام السياره للمـنزل وجلست جمي
له بجانب اسراء
جميله:: البيـت هيـنور ياقلب امـك
ابتسمت لها اسراء ابتسامه باهته ولكنها ابتسامه ف اسراء منذ الحادثه وهي لما تظهر اي رد فعل
فرحت جميله ومرام
مرام:: البيت وحش من غيرك ياسو اخيرا هترجعي تنوريه تاني عشان عايزه احكيلي علي حاجات كتيـره اووي ثم اعطتها قبله في مراية العربيـه واكملت القياده
وفي طريقهـم للمـنزل لمحت اسـراء
اسـامه مع فتـاه تلبس فستان قصيـر مفتوح من الضهـر وتمـشي بجواره
خبطت ع ذراع مرام كي تنبهها لها نظرت لها مرام
وجدتها تشير لها بأن تقف
توقفت مرام ونظرت ل الشـئ الـذي شـد انتباه اخـتها
ف وجدت اسـامه يمشـي بجوار فتاه اقل مايقال عنها انها فتاة ليل ولـكن ملامحها لما تتبين لمرام واضحه
ولـكن اسـراء دققت النظر وحفظت شكلها جيداا
ثـم ركب اسامه وريم العربيه واطلقوا مبتعدين
شغلت مرام العربيه واطلقت هي الاخـري
مرام:: اسـراء سيبـک منه بقـا ده واحـد خسيس وواطي وانا علي طول كـنت بقولك
صمت تام سيطر ع الفتيات
جميله لما تري اي شـئ لانها ذهبت ف نوم عميق
.....
*******
ف فيلا عاصـم
في تجـمع العائله
عاصـم:: هستاذن انا ياجماعه هطلع انـام
كوثـر:: قوم ياحبيبي ارتـاح
عاصم:: تصبحوا علي خيـر
الجميع وانت من اهـل الخيـر
ذهـب عاصم الـي غرفتـه
سحب هاتف وقام بالتصال علي ريـم لكي يخبرها بموافقه العيله
رن هاتف ريم وهـي تجـلس مع اسـامه
اسامه:: ردي بسـرعه
ريـم:: عاصم حبيبي وحشتني اووي اوووي اوووي
عاصم:: وانتـي كمان ياريم اخبارك ايهـ
ريم:: انا كويسهـ طول مابسـمع صوتك
عاصم:: انا عنـدي ليـكي خبر هيفرحـك
ريم:: قول ياحبيبـي
عاصم:: انا كلمت اهـلي وهما موافقيـن وهنيجي نقـابل اهلك عايزك تبقي عروسه بقا
ريم:: من عنيـا ياحبيبي طب انا هقفـل دلوقتي وهـنزل اعمل شوبنج بقا عشان يعرفوا اني لايقه عليـك
عاصم:: هتنزلي تعملي شوبنج دلوقتي ياريم?!!!
ريـم:: ااه ياحبيبي مش هتاخـر هي ساعه واحده بس
عاصم:: ماشي ياريم ابقي طمنيني عليكي
ريم::حاضر ياقلـبي باي باي
عاصم::سلام
نظرت ل أسـامه وهي تغمز له تـمام ياسمسم كـل حاجه زي ما انت رسمتها ماشيه بالظبط
اسـامه:: العب يالا😂😂
ايـوه كـده هو ده الكـلام
يلا بينا اروحك عشان اروح انام واظبط كل حاجه بكـره
ريم:: ماشي يانور عيني يلا بينـا
.....
******
عنـد خالد وامانـي
اقترب خالد من اماني وهي تجلس تستمع لمسلسل تركي
خالد:وحشتيني اووي ياقلبي
اماني:وهي تنظر للمسلسل باهتمام وانت كمان ياحبيبي
خالد: بغضب لا ماهو واضح انا عاير انـام ثم توجهه لغرفته
اماني وهي تحدث نفسها: اقوم اروح اشوفه ولا لما المسلسل يخلص هو خلاص فاضل عليه دقيقتين اوووف اقوم اشوفه لما اشوف اخرتها معاه
دخلت اماني الغرفه وتوجهت للناحيه الاخري من السرير
:دودو حبيبي زعـلان ليـه بس
خالد: لو سمحت يا اماني انا عايز انام عشان عندي شغل بكـره نبقا نتكلم بكـره نصبحي ع خيـر اولها ظهره كي ينـام
اماني: ماشي ياخالد براحتـك زفرت بأنزعاج واولته ظهرها ثم ذهبت ف ثبات عميق
خالد محدثا نفسه: وبعدين معاكي يا اماني ده انتي داخله ع سنه ماشوفتش منك اي مفاجاة حلو ولا اي حاجه تفرحني ولا بقيتي مهتميه خالص بيا انا زهقت خلاص ومش عارف اعملك ايه يارب اهديها يارب ونور بصيرتها
ثم غط ف نومه هو الاخر



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close