اخر الروايات

رواية ويبقي الامل الفصل الرابع عشر 14 بقلم رنا عبود والاء المنشاوي

رواية ويبقي الامل الفصل الرابع عشر 14 بقلم رنا عبود والاء المنشاوي

داخـل غرفة اسـراء بالمشفـي
مرام::عشـان خاطري ياحبيبتـي كلي اي حاجـه انتـي بقالك 3ايـام مش كلتـي حاجـه ولا حتـي بتكلمي حـد فينـا
طـب عشان خاطـر ماما اللـي تعـبانـه دي
اشاحت اسراء بوجهه بعيد
جميلـه:: خـلاص يامـرام هنـعمـل ايـه دي تالـت مـره نجيب الأكـل وهـي مش عايـزه
قطـع كلامهـا طرق ع بـاب الغـرفـه
مـرام:: أدخـل
خـلود:: السـلام عليكـم ورحمـة اللـه وبركـات
جميله ومرام::وعليكم السلـام
مرام:: خلود حبيبتي ايه اللي جايبك الصبح كده بدري
جميلـه: مش كفايه ياحبيبتي اخوكي امبارح قعد معانا اليوم كـله وانتـي كمان
خـلود:: وهي تتجه ناحيه اسراء وتطبع قبلـه اعلي راسها هو احـنا عندنا كـام اسراء ياجمـاعه
نظـرت مـرام اللي الباب ثـم الي خـلود بمعنـي من هذه?!
خـلود:: نسيـت اعرفكـم دي عمـتو بسنت
نظر الجميـع ل هذه الفتـاه التـي تلبس ملابـس لا يلبسهـا غيــر الاجانـب
بسنـت Hi
خلود::بأحراج احـم دي عمـتو ياجماعه بس عايـشه ف امريكـا من زمـان
مـرام::ااه خـلود دايمـا بتحكي عنـك نورتـي مصـر
بسنـت:: ميـرسـي ليكـي
جميـله بأندهاش من ملابس بسنت وبسنـها
اتفضـلوا ارتاحـوا
خلود::شكـرا ياطنط
جـميلـه:: انـتي شكلك صغيـره
بسنت بـغرور :: شور طبـعا صغيـره انا اكبـر من عاصم بسنتين بس
خلود بأحراج من تصرفات عمتـها:: اه فعـلا عاصم عنده32سنـه وهي اكبر منه بسنتين
مـرام:: وقد احسـت بأحراج صديقتـها تشـربوا ايـه ياجمـاعه
خلود:: لا ياحبيبتي مش عابزين حاجه انا بس هطمن ع اسراء وهنمشـي ع طول
بس بعد اذنـكم عاصم بيركن العربيـه وهيطلـع
جميله:: مفيش مشكـله يابنتي ع الاقـل نشكره تاني ع االلي عمـله معانـا
خلود:: مفيش شكـرا بينـا ياطنط عاصم زي ابنـك ولا نقول اخوكي الصغيـر وانتي زي القمر كده
جميله:: ربنـا يخليكي يابنتـي
كـل هذا ع مراء ومسمع اسـراء التـي كان تتـمنا ان تصرخ بهـم جميعا كـي يخرجوا من غرفتها ........
********
داخـل فيـلا عاصم
ماجـد:: انا همشــي ع الشـركـه ياكوثـر عايزه حاجه
كوثر:: ربنـا يخليك لينـا يـا أبـو عاصـم
ماجـد:: مش هتاخر عليكي ياكوكو ساعتين وهرجعلك
كوثر::بأبتسامه صافيـه يشوبها بعض الخجل
ترجع بالسـلامه ياحبيبي
ماجد::لا اله الا الله
كوثر:: محمد رسول الله
خرج ماجد واستقل عربيته الي الشـركه.....
******
داخـل غرفـه اسـراء
مرام:: واللـه من الصبح بنتحايلها عشان تاكـل ياخلـود ومش موافقـه ولا حتـي ع لقمه صغيـره
خلـود:: ليـه بس كده ياحبيبتي
عشات خاطر طنط يا اسـراء عشان خاطرنـا كلـنا
اشاحت اسراء بوجهه للـجه الاخـري
طرقات ع باب الغرفـه
بسنت:: ده اكيد عاصـم
اتجهت لفتح باب الغرفـه
نظرت اسراء ناحيه الباب لتكتشف من الذي جاي لزيارتها
دلف ياسيـن وعاصم وخالد
عندما وقع نظرها ع عاصم شعرت بشـئ لا تعـلم ماهـو ولا تـعلم لماذا
عند عاصم عندما وجد طفلـه تجـلس علي سرير المرضـه لما يدري بحاله فقط ظل ينظـر لهـا وكان العالم من حولـه خاوي
قطـع نظرات االعيون واحاسيس القلوب صوت ياسين
ياسين:: حمدللـه ع االسـلامه يا انسـه اسراء
هزت اسراء راسها بمعني اللـه يسلـمك
خالد:: الف سلامه عليها ياجـماعه
الحمـدللـه انـها بقت بخيـر
جميله:: الحمـدللـه يانبي ربنـا عالـم بينـا
مرام:: اتفضلوا واقفين ليـه كده
عاصم: معلش اصل عندنا قطع كلامه ياسين
طب هنشرب حاجه ساقعه ولا سخـنه
ضحك الجميع عليه واكتفت اسراء بأبتسامه باهته
مـرام:: االلـي تطلبوه
ياسين :: وهو ينظر لعيناها اللي يجـي منـ حضـرتك كويس
خـلود:: ده عاصم صمم ان هو يجي يطـمن بنفسـه عليكم ياجـماعه
نظر لها عاصم بأندهاش فهي من اجبرته ع هذا المشوار
جميله:: ربنـا يبارك فيك يابني احـنا تعبناك معانا اوي متشكرين ليكـ
عاصم:: علي ايه ياطنط اي حد مكاني كان هيعمـل كده ثم هتف بغضب
بس ياريت الاستاذه تبطل الحـركات دي وتعرف ان ده حـرام
نظر له الجميع بغرابه من طريقه كلامه
نظرت له اسراء باستغراب شديد فهو باي حق يتكلم بهذا الاسلوب
نظر لها بغضب ف اشاحت بوجهه بعيدا عنه
بسنت خوجه مش يلا بيـنا بقا انا مش بحب المستشفيات
وعايزه اخرج اتفسـح بقا
نظر لـها عاصم وياسين وخلود بغضب
خلود:: احـم معلش يـاجماعه عمتو بقالها كتيـر مش نزلت مصـر وهي لسـه واصله ع طول وانا جبتها ع هـنا
مرام:: متشكره جدا ع تعبك معانا ياخلود انتي بجد احسن صاحبه واخت ف الدنيـا
عاصم:: نستأذت احـنا بقا وهو ينظر ل اسراء الـتي لما ترفع عينـها مجددا بعد جملته الاخيـره
ركبوا عربياتـهم وخيم الصمت علي الجميع وذهبوا الي فيلا عاصم
لان عاصم اجازه انـهارد😂😂
.....
*********
داخـل شركـه المنشـاوي للالبان
****
دلف ماجـد الي الشركـه هرول جميع الموظفين اليه
حمدللـه ع السلـامه ياماجد بيـه
اخر: الشركـه نورت ياباشا
اخر: الشـركه بايخه من غيرك ياماجد بيـه
ماجد::ربنـا يخليكم ياجمـاعه الشـركه منوره بيـكم
ثم ذهب الي مكـتبـه
هبت هاجـر من مقعدها عندما دلف ماجد للمكتب
هاجر::بفرحـه حقيقه وضحكه صافيـه
ماجد بيـه حمدللـه ع السلـامه الشركه نورت واللـه
ماجد:: ربنـا يخليكي يابنتي اطلبي القهوه وهاتيلي شغل النهاده ع المكتب
هاجر:: تحت امـرم يافندم
........
خارج المشفي التي تجلس فيها اسـراء
عاصم:: ياسين اركب مع خالد وانا هاخد البـنات وتعالوا ع الفيلا يلا
ياسين:: ماشي ياصاحبي
عاصم:: يلا يابنـات اركبوا استقلوا جميعم العربيات وذهبوا ف طريقهم لفيلا عاصم
داخـل العربيـه بسنت مالكوا زي مايكـون قاعدين ف جنازه كده ياجدعان
خلود::يعنـي هنقوم نرقص يابسنت لما نروح ان شاء اللـه
قطـع صمت العربيه صوت رنين هاتف عاصم التقط عاصم هاتفه من جيبه واجاب
السلام عليكم
حسـام:: وعليكم السلـام ورحـمة اللـه وبركـاته استاذ عاصم معايا
عاصم:: ايوه انـا مين حضرتك
حسام:احم انا الدكتـور حسام الدكـتور بتاع انسـه خلود
تذكر عاصم هذا الشخص الذي تحدث اليه قبل سابق
عاصم:: اه اه اتفضل حضرتـك كنت عايزني في ايه حسـام ياريت لو اخد من وقت حضرتك 10دقايق بس
عاصم::ممممم ماشي انـا هكـلم حضـرتك واديك معاد
حسـام:: متشكـر جدااا لحضـرتك في اي وقـت كلمنـي وانا هـكون عند حضـرتك فورا
عاصم:تمـام يافندم
حسام:: سلـام عاصم::ســلـام
عاصم:: خـلـود عايزك ف موضـوع لـما بليل ابقي انزليلي المـكتب
خلود:: حاضـر
وعاد الصمن يخيـم ع العربيه من جديد.....
********
*******
داخـل غرفـه اسـراء
مـرام:: يلا ياماما نـروح نغيـر ونجيب ل اسـراء كام حاجـه ونيجي بعد شويه
جميله:: هنروح احنا الاتنين ونسيب اسراء
اشارت اسراء بيدها بمعني ااه روحوا
جميله:: ماشـي ياحبيبتي ارتاحي ونامي شويه لحد مانرجـع
اشارت لهـم اسراء براسها بمعني حاضر
ذهـبت مرام و والداتـها الـي المـنزل
وخلدت اسراء الي النـوم
او بمعني اصح عملت نفسها نايمـه😢
وشردت ف كلمـات اسـامه السامه لها وظلـت تبكي بدون صوت ......



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close