رواية عشقي المجنون الفصل السابع 7 بقلم اميرة محمد
اتفاعلو ياحبايب قلبي بنجمه وكومنت حلو منكم لاختكم أميره بحبكم في الله يااحلي اخوات في دنيا.
***************************************
طلعت منه من شغلها بقلب بينض بفرحه كبيره اوووي مش مصدقه للي حصل معها دخلت البيت وهي فرحانه جدا وقلبها بيرقص من الفرح ودخلت وهي بتغني شافت مامتها جايه من المطبخ مسكت ايديها بترقص مع أمها اسلو وهي بتغني اتفاجاء لما مسكها خالد اخوها من قفها من لبس
10
خالد بغيظ : انتي يا مصيبه انتي إيه للي انتي عملتيه ده في شغلك انتي مش هتبطلي جنانك ده بقي
منه : اولا اسبني ياخالد بعد اذنك كده ولما تحب وتسال اختك بحترم الاول بهدوء تفهم مني وقتها هحكيلك مش تعرف من بره وتيجي تمسكني كده وتتكلم معايا بطريقه دي انا اختك يا خالد يا للي اتعودت اني اصلا بحكيله كل حاجه
+
وسابته منه ودخلت اوضتها وهي مضايقه بعد ما كانت جايا فرحانه
امها هانم : ايه للي حصل من اختك يخليك تكلمها بطريقه دي
خالد بضايق من نفسه : ابدا ياامي خلصت شغلي بدري وقولت اعدي اجيبها في طريقي رواحت لقيت المدرسه كلها مشيت واتفاجاء من مديره بتاعتها بتقولي خلي منه تبطل جنان شويه وانها مسكت ام بنت عندها ضربتها والقوب من
+
كده انها قفلت فصل عليهم وان ابو البنت وجاه وفضل مع منه في الفصل واحجهم ييجي ربع ساعه هما في الفصل ده معنها ايه ياامي مستحملتش ودم غلي في عروقي ومسك نفسي اصلا عشان متعصبش عليها
5
امه : اولا ياحبيبي اختك مش هتعمل كده وخالص ولاه تربيتك منه للي كبرت علي أيدك للي ممكن تعمل حاجه غلط ياخالد عارف إيه للي بيدمر الوحدة فينا قلت الثقه لو معندكش ثقه في اختك هيدمرها ويخليها تعمل الغلط طلامه محدش بيثق فيها وهي مش بتعمل لكن انا عملتكم انكم
+
تكونه اصاحب لبعض قبل ما تكونه اخوات ولما تحب تتكلم معاك منه تكلمك علي انك صاحبها مش اخوها للي هيتعصب عليها ولاه ايه اوعي تشك في اختك تاني أو تخلي اي حد يهز ثقتك فيها مفهوم
5
خالد بهدوء نوعا ما لما سمع كلام امه قام دخل اوضته اخد شاور وأمهم قعدت تدعي لا ولادها إن ربنا يهديهم ويبعد عنهم وسوسه الشيطان وبعد ما خالد اخد شاور وهدي شويه لبس ترنج راح أوضه منه شافها قاعد ومسكت الروايه بتقراء فيها وباين علي ملامحها الزعل
+
.خالد: ممكن ادخل يا منمن:اممم يبقي لسه زعلانه مني مش كده اولا أسف إني كلمتك كده واتعصبت عليكي بس فعلا محسيتش بنفسي انتي اختي اضيقت من كلامها بصراحه أنا أسف حقك عليا
+
منه : لاه مش متقبله اسفك أسف كده حاف ينفع
خالد: أسف بل الجنيه واسف بل المكسرات واسف بشيكولاته حاجه تاني
+
منه : اما تجبلي بقي شيكولاته ومكسرات يبقي اصلحك بلاس جبنه عندنا منها كتير
5
خالد : انا قولت مجنونه مجنونه يعني الله يكون في عون للي هيتجوزك لو ماراحش العباسيه منك بعد أول اسبوع جواز يبقي تعالي قولي إنك بتكدب وانه كويس
+
أتكلم خالد بجديه : اسمعيني يا منه أنا دولوقت بسألك كصديق إيه للي حصل انهارده معاكي في شغلك
منه بارتباك وقلق لما يعرف كلام للي حصل بينها وبين عصام : بصراحه مافيش حاجه كل موضوع في بنوته عندي
+
في الروضه وبنت دي ابوها وامها منفصلين وهي بنت عايشه مع ابوها وامها جات وجابت حراس عشان تاخدها غصب عنها وبنت خايفه وبترمي البنت مع المربيات وبنت كانت بتعيط مقدرتش لقيت نفسي بقفل الفصل ومسكتها ضربتها لحد ما ابوها ما جاه
+
خالد بتركيز علي ملامح اخته للي بتتكلم وهي بتهرب بعيونها عنه :وبعدين إيه للي حصل
منه : مافيش وصل ابو البنت وخلص الموضوع بس
خالد بهدوء: ومن امتا اختي أنا بتكدب وتخبي عن مين عن اخوها للي مربيها
+
منه : بصراحه يا خالد أبو البنت ده عايز يتقدملي
خالد : ايه للي حصل في الربع ساعه للي كنتو فيه جوه الفصل وحدكم يامنه
منه بارتباك: مافيش شكرني وقالي إنه عايز يتجوزني وانه يعني يعني بيحبني وكده
+
خالد بغيره : امممم وإنتي قولتيلو إيه
منه : بصراحه يعني قولتلو انكم مش هتوافقو عليه مهمه حصل عشان يعني هو مطلق معها بنت
خالد : اممممم هو ده للي كنتي عايزه تعرفي مشاعرك وبتحبيه ولاه لا
منه : ايوه انا بحبه ياخالد غصب عني معرفش زاي حبيته رغم انه من وقت ما شوفته عمره ما اتجاوز حدوده معايا
وانهارده رغم للي عملته عشان احمي البنت بس حسيت كان باحمي بنتي انا وان احد هياخدها مني وكمان حسيت بنار
+
جوايا لما عرفت ان دي للي كانت مراته ما حسيتش غير وانا بضربها انا حبيته ياخالد من قبل ما اعرف حتي انه بدوي حبيته هو بيتكلم بلهجته المصري زاينا بس من جوايا حسيته مختلف هو ده كل احساسي اتجاهه ومش مخبيه حاجه عنك هو ميعرفش اني بحبه وهو بس طلب انه يتقدملي
+
خالد :هههه كمان بدوي يابنت المجنونه ماشي قوليلي اسمه الاول لازم اعرف هو مين للي قدر يوقع قلب اختي في حبه
ما انا مش بسهوله هسمحلو هياخدك مني كده
6
منه بفرحه جريت علي خالد حضنته علي حنانه عليها
وفعلا خالد اخد إسمه كامل من منه وبدء يعمل اتصالاته وعرف عنه كل المعلومات وعن اهله وعرف انه بدوي الاصل وانه عايش في سيناء وانه غني جدا جدا لكن مهمه يكون دي اخته وبنته مش أي حد وعدي يومين منه قعدت في البيت بسبب أجازه العيد
+
وفي يوم بليل اتفاجات الباب بيخبط قامت بكل عفويه تفتح فاكرها انه ندي بنت عمها لأنها قالتلها انه هطلع دولوقت فتحت الباب وهي لبسه تي شيرت بكم بسبب الشتاء وحطه الطقيه علي شعرها لكن نص شعرها باين من اقدم ونزل بقصه علي جبهتها عطيها منظر طفوله فاتن فتحت الباب
1
اتصدمت لما شافته عصام واقف وفي ايدو بوكيه ورد احمر جوري واتكلم عصام بلهجه البدوي : لك والله ثم والله انك عم تسرقي قلبي مني كل مره بهذا الجمال اوووف كل هاد الاحلي كتير علي قلبي والله
5
منه فاقت علي كلامها خجلت جدا في نفس الوقت مصدومه انه موجود اقدم باب بيتهم معقول : انت انت بتعمل ايه هنا
عصام : شو شو عم بعمل جاي لشوف والدك لاني اخدت منه ميعاد علي هذا الوقت جاي مشان افتحو بموضوعنا
+
واتقدملك لاني لو رفض هذا متوقع راح ضل أحارب فيهم لحتي يرضي اهلك انك تكوني مراتي وحلالي ان شاءالله
بعدها راح جيب أهلي كل عزوتي لحد عندك لان كرمك أنا بحارب العالم كله مو بس اهلك لك انتي عشق شيخ عصام ومجنونته
6
ندي كان وصلت وشافت عصام بيتكلم مع منه بصتلو بزهول من وسامته : اللهم صلي علي البني مين ده منمن
منه بصدمه : اهااا ده ده اقصدي ده الشيخ عصام
+
ندي لسه مش مستوعبه انه اصلا بدوي فاكره شيخ جامع مثلا : اها أهلا بس شيوخ جامع بقو مزز يابت يا منه هو مرتبط
عصام بضحك : هههههه لك مو مجنونتي بس المجنونه بعائله طلع في منها مجنونه مثلها لكن مثل جنانها وطيبت قلبها وجمال روحها وجمالها الفاتن ما شفت ولاه راح شوف أبدا هي مجنونه الفاتنه واحده وبس
6
ندي شهقت : يا الهوي بت يا منه ده بيتكلم كده ليه هو بدوي قولي والمصحف ده مطلعتيش مجنونه طلعتي بركه يابت اخيرا قبلتي بدوي للي مجنونه بيهم طول عمرك تقولي مش هتجوز غير واحد وسيم من البدو ندي بتتكلم بعفوية فاكره انه مش فاهم كلامها ومنه عامله تشد فيها عشان تسكت مافيش فايده ابدا
عصام بضحك : هههه لك الله استجاب لدعائها والشيخ عصام زعيم القبيله البدو وقع بعشقها هي وبس وما راح تكون زوجه غير زوجته للشيخ عصام كرم هل عيون تكرم
+
المدينة والدنيا تحت راجلها ولو طلبت عيون من عيوني ماراح أتأخر بس تكون ملكي مراتي حرمته لشيخ عصام لك شو راح ضل واقف هيك علي الباب وإنتي يا شيخه منه راح ضلي واقفه هيك نص شعرك باين أنا وبس للي اشوفه مو مسموح لحد غيري يشوف خصله من شعرك
6
اتحركت منه للي اخيرا ودخلت دخلته صالون ودخلت تجري علي جوه وهي لسه مصدقه فرحانه علي خايفه علي متوتره وعلي قلقانه انه متوقعه ان ابوها يرفضه ورايحه جايه في الاوضه وندي قعدت علي السرير بهدوء سايبها براحتها للآخر
+
عند عصام في صالون دخل ابوها وسلم علي عصام : اهلا وسهلا اتفضل يا إبني شرفتنا خير ياابني طلبت تقبلني في البيت ضروري
+
عصام بتنهيده : والله يا عم وليد أنا راح ادخل بل موضوع علي طول أنا جاي لهون لطلب ايد بنتك منه أنا يشرفني انكم توفقوا انها تكون مراتي أنا الشيخ عصام ابن شيخ إبراهيم
+
زعيم القبيله البدو عايش بسيناء مع أهلي ليا فروع شركات كتير وانا مطلق وعند بنت عمرها ٥ سنين وما بدي ترد هلا يا عم وليد فكر واسأل بل الاول وعرفني منيح وبعدين قررر
6