اخر الروايات

رواية عشقي المجنون الفصل الثامن 8 بقلم اميرة محمد

رواية عشقي المجنون الفصل الثامن 8 بقلم اميرة محمد 


اتفاعلو ياحبايب قلبي بنجمه وكومنت حلو منكم لاختكم أميره بحبكم في الله يااحلي اخوات في دنيا. 
*****************************************
في لحظه دخل خالد اخو منه وعصام قاعد مع ابوها بيتكلم بصلو خالد من فوق لتحت كأنه بيدرسه وده لاحظه الشيخ عصام شاف في عيون خالد غيره علي اخته 

19


خالد بغيره : وعلي كده بقي إنت مستعد انك تقعد باختي هنا ولا هتاخدها و تسافر سيناء 
الشيخ عصام بهيبه : للي بدها اياه الانسه منه راح يكون لانه أنا عندي فرع شركه هون لو بدها انه نستقر هون هي بتامر وراح يكون احلي قصر هون بالاسماعيليه ليها ما راح أتأخر باي شي عنها 

11


ابوها لمنه : وانت شوفت منه فين وعرفتها ازاي لدرجه انك تجبلها قصر ليها 
الشيخ عصام : مو من شيم البدو الكذب ابدا وانا راجل صريح أنا عرفت الانسه منه لان بنتي عندها بالحضانه ما شفت في احترامها وادابها غير أن بنتي بتحبها كتير وكمان هي حمتها لبنتي من طليقتي وما راح كذب عليك انا جواتي مشاعر اتجاهها لبنتك وعشان هيك جيت اطلب ايديها منكم لتكون مراتي وحلالي 

10


ابوها لمنه: شوف يابني انت تشرف أي وآحده تكون مراتك لكن انا بنتي منه اغلي عندي من حياتي كلها وأي اب يتمني لبنته حياه حلوه وسعيده ومافيش أي مشاكل يتمني ان بنته تكون مع راجل بجد زيك يحبها ويخاف عليها لكن انت مطلق ومعاك بنت صغيره يعني بنتي هتكون في مشاكل أصلا بسبب طليقتك ده أولا غير اني مش عايزها تبعد عني وبتاكيد طالما اهلك في سيناء انك هتكون هناك وهنا وانا مقدرش علي بعدها عني ومش هيكون اول حظ بنتي انها تتجوز مطلق ابدا 

10


خالد فضل قاعد ساكت عايز يشوف رد فعل الشيخ عصام للي اخته بتحبه هل هيستسلم ولا هيحارب عشان اخته  هل يستاهل حبها ولا لا 
الشيخ عصام بهيبه وجديه رغم حزنه من رفض ابوها وده هو كان متوقعه : بالتاكيد انا كنت بعرف رد فعلك وانك هترفض لكن بالاول اعرفني  انا ماراح ابعد بنتك عنك بالعكس انا راح خلي بنتك تعيش معاكم انا راح اشتري  قصر كبير وكلكم بنتقتلو فيه  لو بدكم وراح تكون معاكم وانا ابدا عمري ما راح اجبرها تيجي معايا سيناء لعند اهلي لكن راح قالك شي بنتك سرقته لقلب الشيخ عصام وبقي ملكها امتلكت قلبي مشان هيك بنتك ماراح تكون غير لي وراح ضل اجي واتقدم حتي لو للمره مليون لانها تخصني انا وبس لاني بعشقها بعد اذنك فكر بالموضوع كتير منيح وبعدها فيكم تردو عليا بس ماراح تكون اخر مره اني اجي واتقدم ليها ابدا مشي الشيخ عصام 

12


دخل ابوها لمنه لقاهم كلهم متجمعين قدام التلفيزيون ماعدا منه وندي 

+


نادي عليها ابوها انها تيجي عشان عايزها الباب خبط وكانت شيماء :السلام عليكم هو مين المز للي كان نزل ده يا جدعان ده البنات واقفين في الشبابيك بتعكسوا 

+


منه بغيره وهي مش واخده بالها انها واقفه قدامهم وقدام ابوها واهلها : بس يابت متقوليش عنه مز هو مز بتاعي انا بس وبعدين قوليلي مين دول للي بيعكسو وانا اروح اطلع بعيونهم للي بيبصو بيها عليه

10



           
                
خالد عشان منه تنتبه تستوعب انها قدام ابوها وامها : احمم احممم ايه منمن شوفي بابا كان عايزك في ايه 

+


منه بخجل من ابوها وامها فاقت علي نفسها وبقي خدودها عباره عن فرواله من الكسوف والخجل  : انا اسفه يابابا ما كنتش اقصد 
ابوها لي كان قاعد وشايف الغيره في عيون بنته علي الشيخ عصام لكن دي بنته نور عيونه ازاي يجوزها لمطلق الناس هتقول ايه : بصي يامنه طول عمري ياحبيبتي بعملك علي انك صحبتي مش بنتي للي كان هنا ده الشيخ عصام اظن انك اصلا تعرفيه بمناسبه كلامك دلوقت عليه لكن انا كاب شايفه مش مناسب ليكي يابنتي ده مطلق ومعه بنت فلو جواكي اعجاب بيه حاولي تشليه لاني مش هجوز بنتي لواحد مطلق ابدا

10


منه بزعل وحزن من رفض ابوها  : تمام وانا عمري ما هوافق اتجوز واحد انت رافضه لكن هتكلم معاك كصديق ليا ممكن 
ابوها بجديه : ممكن قولي انا سمعك
منه بجديه : لو خالد اخويا مطلق هو اصلا اتظلم في حياته مع طليقته دي وكانت بترمي بنتهم للمربيات للي بيزعقو للبنت ويضربها ويعذبوها والام مش فارق معها غير نفسها وبس هترضي ان ابنك يكمل معاها لما ابنك طلقها وحب بنت كويسه محترمه بنت ناس وبتحب بنته قبل ما تكون بتحبه هترفض ان ابنك يتجوز بنت بردو ماسابقش ليها الجواز لمجرد انه مطلق هيكون شعورك لما ابنك يتقدم ويترفض عشان مطلق 

+


طيب ما انا مثلا ممكن كنت اتجوز واحد مش كويس ويبقي معايا بنت واتطلق هل مينفعش وغلط اتجوز واحد متجوزش قبل كده ليه بتحكم عليه يابابا لمجرد انه مطلق وعلي فكره انا عرفت الكلام ده عن طليقته من بنته الصغيره لما كنت باخدها في حضني وطفله برىئه كانت بتحكيلي قد ايه المربيات عند امها بيخوفها ويضربها وان امها بتسيبها بالايام وتخرج ومتشوفهاش لكن هي مبسوطه مع ابوها مافيش اي تجاوز حصل بيني وبينه لكن انا من جوايا موافقه ومش رافضه والقرار ده وخداه من جوه قلبي مش معني انه مطلق بيقي ما يستاهلنيش يابابا قبل ما تحكم عليه حط خالد ابنك مكانه حطني انا مكان لو انا للي مطلقه كنت هتعمل ايه لو حد فينا مكانه واي كان قرارك انا موافقه عليه ترفضه هاكون تحت طوعك توفق عليه بردو تحت طوعك بس هتكون اختارت سعادتي علي كلمه مطلق وكلمه كلام الناس للي بنعمل ليها حساب اكتر من سعادتنا اي كان قررك عمري ما هعرضك حتي لو كان قررك رفض سعادتي تصبحوا علي الخير 

11


خالد من جواه مبسوط بعقل اخته وكلامها للي شايفه انه صح بلاش نحكم علي واحد او واحده لمجرد انه مطلق انت متعرفش هو مر بايه في حياته للي قبل كده لكن ده نصيب وقدر مكتوب 

+


امها بهدوء: هو للي جه ده اتقدم لبنتك يا ابو خالد وانت رفضته  ده بسم الله مشاء الله عليه شكله لوحده يخلي الواحد يوافق ويتمنااه لبنته بنتنا غاليه وتستاهل ما ياخدهاش غير الغالي يا ابومنه ومش معني انه مطلق انه مش كويس وبعدين يااخويا انت عامل علي كلام ناس وهو من امتي الناس واقفت كلام عن حد سوء مطلق ولا لا ناس بتتكلم يا ابو خالد المهم سعاده بنتنا وبنتك موافقه عليه لكن عمرها وما هتعترض علي قررك وبعدين ياابوخالد هي للي هتعيش مش احنا احنا مش هنعشلها العمر كله ده اختيارها وموافقتها وطريقها هي للي شايفه انها هتقدر تمشي في طريق ده وتتخطي كل العواقب احنا ما علينا غير اننا في ضهرها ونسندها لكن من بعيد لحد ما توصل وقتها هتعرف ان قلب بنتك مع الانسان يقدرها ويعزها الاحسن انك تدخل تتوضي تصلي ركعتين لله وربنا هيدلك علي الصح لبنتنا 

11



        
          

                
أبو منه بص لمراته : انا عارف كل للي بتقوليه بس دي بنتي اتمني انه يكون اول حظها واحد ما يكونش اتجوز قبلها قبل كده غير انها هتتجوز واحد بدوي واهلو عايشين في سيناء يعني أكيد هيروح لأهله يزورهم ويشوفهم  وبنتنا لما تكون مراته أكيد هتروح معاه وتبعد عننا 

10


امها بحب لجوزها انه كل ده عشان مش عايز بنته تبعد عنه : وايه يعني لما تبعد وتروح مع جوزها حتي لو عاش مع أهله هناك وهي معاه دي حياتها يا ابوخالد لازم تاسسها معاه وبعدين إحنا مش هنربطهم بينا العمر كله وده حال كل بنت مسيرها في يوم تسيب بيت أبوها عشان تكمل حياتها مع شريك حياتها ولا انا غلطانه استهدي بالله كده قوم صلي ركعتين سيبها علي الله 

11


إما عند منه في اوضتها كانت قاعده زعلانه جدا  ومضايقه من رفض ابوها اتفاجات برقم غريب بيرن عليها وكانو قاعدين معاها ندي وشيماء ساكتين ردت منه علي الرقم 

+


منه بضيق: السلام عليكم 
الشيخ عصام أتكلم بل مصري عادي زاينا بس غير لهجه صوته: وعليكم السلام ممكن أتعرف علي القمر 
منه بضيق وخنقه : قمر بستر يااخويا بقولك يا عم الامور لو مشتري عمرك اقفل من وشي دلوقت عشان مطلعش عفريتي و  ضيقتي عليك جاتكم البالي في شكلكم ماليتو البلد 

11


الشيخ عصام بصدمه وضحكه رجوليه من كلامها :  لك انتي معاك عفريت كيف بيفكر يقرب منك مو بيعرف انه انتي ملكه لشيخ عصام 

+


منه بصدمه وفرحه : ااانا هو إنت انت جبت رقمي إزاي 
الشيخ عصام بيتكلم وهو بيشرب قهوته : هاد شي مو صعب إني مابعرف جيب رقمك هاد أسهل شي هلا شو للي مضايقك 
منه بارتباك واتحركت للبلكونه تحت عيون شيماء وندي للي مرقبينها ومرقبين ارتباكها: وانا مش مضايقه هضيق ليه وبعدين مينفعش نتكلم وبابا وخالد ميعرفوش كده غلط 

+


الشيخ عصام بفخر بيها: الله يباركلي فيك والله يكتبك من نصيبي وحلالي وان شاءالله راح تكوني مراتي عاجلا وليس أجلا انا اتصلت لسبب واحد مشان قولك لا تزعلي من ابوكي هو اب لازم يخاف علي بنته وعلي فكره ابوكي واخوكي كتير بيحبوكي لك هما عيونهم كانت كلها غيره عليكي وانا عم اطلب أيدك منهم وبصراحه كل الحق معهم بس الصبر لتصيري مراتي وقتها راح حبسك لتكوني ليا انا وبس 

10


منه بخوف انه يبعد عشان ابوها رفضه وهي بتحبه : انا عارفه إنهم بيحبوني لكن بابا رفض انت هتعمل ايه هتبعد 
الشيخ عصام حس بنبره الخوف في صوتها : مو الشيخه منه للي تخاف ابدا وانا قلتها لابوكي وراح قولها ليكي انتي كمان انتي عشق شيخ عصام وإنتي سرقتيني من حالي وامتلكتي قلبي وحياتي بقيت انا اسيرك وما راح اتنازل عنك أبدا لو هتقدم للمره مليون راح تكوني مراتي وحلالي هلا هاد بيكفي ليطمئن قلبك لما تكوني مراتي أنا بعرف كيف خليكي ما تخافي من اي شي بالكون طول ما انا معاك 

10


منه بفرحه : عصام انا لأول مره هسلم قلبي لحد واول مره أحب وافتح قلبي لحد ولاول مره حد يسرقني كده ويشد قلبي ليه ويخليني أفكر فيه طول الوقت اوعي تكسر قلبي لان وقتها هتخسرني وهتخسر حبي 

+


الشيخ عصام : انا راح قولك أمنيح انك مانك أمامي هلا لان ما كنت بعرف ان إسمي بكل هاد الجمال وإنتي بتحبي لكن انا عاشق مجنون ولهان فيكي ولما تكوني مراتي راح عرفك اقد إيش انا بعشقك والافضل ليكي ما تنطقي إسمي مره تانيه لحتي تكوني مراتي مشان ما أعمل تصرف يزعلك لاني مجرد سامع إسمي بس من غير ما أشوفك الله يعلم لو أمامي شو كنت عملت فيكي بلاش تعرف مشان ما اخدش حيائك قفلت منه في وشه السكه وهو ضحك لما عرف انها خجلت واتكسفت من كلامه 

13


نزل الشيخ عصام من اوضته يشوف بنته ومراد : أي يا شيخ مراد بدي أعرف هلا ليش عملت هيك ودخلتهم سجن من دون ما ترجعلي وتشورني 
الشيخ مراد : والله انا عندي مثل بيقول الجزاء من الجنس العمل وهدول الاثنين زودوها كتير كل شوي يطلبو مصاري من أخوي سلمان وانا ما أحب انه يكون حد لوي دراعنا فخلصت منهم انا ما غلط يا أخوي 
وبعدين أنا هون مشان قالك شي مهم انه الشيخ إبراهيم ناوي يطلب ليك الشيخه عنود بنت الشيخ عدنان لو ابونا شيخ إبراهيم طلبها انت ماراح تقدر ترفض مشان كلمته ما توقع الارض وانا حاسس لك فتره متغير فقولت قولك أحسن  مشان تقدر تتصرف قبل ما الفاس تقع في الراس بس سوال مو انت في حد معين ببالك ولاه شو 

10


الشيخ عصام : أي انا ماراح اكون غير لبنت واحده وبس مافي غيرها راح تكون مراته لشيخ عصام ابدا وابوي شيخ إبراهيم انا راح احكي معها ................

13


بقلم أميره محمد 

+


ياتري ايه للي هيحصل مع منه وعصام 
عاشقنا الباقيين هيقبلوا بعض إزاي هنعرف مع بعض 
انتظروني نعرف مع بعض للي هيحصل يا احلي اخوات في دنيا مستنايا تعليقاتكم ورايكم وتوقعتكم للي بجد بتفرحني ياحبايب قلبي وشكرا لكل للي قراء ليا ومتابعني وبيشجاعني اكمل واستمر بجد شكرا ليكم يااحلى بنات بحبكم في الله يااحلي اخوات في دنيا 


16


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close