رواية عشقي المجنون الفصل الرابع 4 بقلم اميرة محمد
اقعد كام يوم عصام هو كل ما يروح يوصل بنته جوري الروضه لازم يشوف منه وبقي مشغول التفكير فيها جدا طول الوقت بيفكر فيها وكل يوم بنته تحكيلو هي علمتها ايه في الحضانه وزاي بتهتم بيها وتحبها هي
10
الأطفال الباقيين جدا وزاي بنته تعلقت بيها وحبتها جدا وبقي يشوف حماس بنته كل يوم انها تروح الحضانه وزاي بفضلها بنته بدأت تقل انها تقعد علي التاب او الفون وتلعب عليه بل انشغلت انها كل يوم
+
منها تديها رسومات تنفذها او نشاط انها تلعب بألعاب بتاعها افضل من الفون لان بيضرها واستغرب ان بنته بتسمع كلامها وحتي وهي مش معاها وبعدت عن التاب وفون عشان هي قالتها انه غلط ومضر عليها وده كان
+
مبسوط منه جدا واستغرب ان بنته كل يوم من وقت ما دخلت الحضانه دي وهي لازم كل يوم تخليه يقراء ليه قصه قبل النوم كان بنته اتبدلت بقيت تحب الحضانه وكونت اصدقاء و بتحب العب بألعاب بتاعتها وعندها حماس انها نتفذ النشاط من الرسم وغيرو وتحب القصه للي قبل النوم وهو نفسه مش بيقدر بيوقف تفكير فيها ابدا لكن قرر انه لازم يبعد عنها مينفعش مش هيتخادع تاني ابدا
+
***********************************
اما عند الشيخ إبراهيم والشيخه فاطمه ام وابوه لعصام
الشيخ إبراهيم: ما بعرف ولله يا شيخه فاطمه كيف بدي اتصرف مع ولدك الشيخ عصام هو عنيد كتير مو راضي يتجوز تاني ولاه مراد ولدي عايز يتجوز حتي سلمان كل ما افتح مع حد فيهم سيره الجواز ما بعرف ليش ما بدهم يتجوز وهيك ما بصير هيك نسل عائله الشيخ إبراهيم راح يوقف وانا ماراح اسمح ان هاد شي يصير ابدا
+
الشيخه فاطمه : ولله اني شفت لعصام ولدي بنت شيخ الصقر وشيخه عنود بنت ولاه كل البنات الجمال وغير هيك من نسل الشيوخ ومتربيه منيح علي عاداتنا منيح لكن بدي كلمه من ولدك انو موافق بس انه يتجوزها وانا راح احكي مع الشيخه عنود
+
الشيخ ابراهيم بتفكير : بنت شيخ صقر اي ولله هي بنت شيخ الشيوخ وعائلتهم كتير كبيره وبيعرفو عاداتنا مينح راح احكي مع ولدك واخد معو قرار
10
**********************************
+
صحي من نوم الشيخ عصام اخد دش ولبس ورش برفانه وطلع لابنته لقها جاهزه عشان الحضانه
+
نزل عصام من شقته وركب عربيته واتكلم مع بنته : حبيبت البابا لك انا شايفك متحمسه كتير كتير للروضه
+
جوري بحب طفولي بريئ : اي يا بابا انا بحب هي الروضه كتير كتير لاني ميس منه كتير حبوبه وانا بحبها كتير بتعرف انو كل يوم لكل واحد فينا بتديلو بوسه كتير كبيره علي خدو وللي بينفذ الوجب وبتعرف
انه ما مسك التاب او الفون وبتاخد بحضنها كتير يابابا انا بدي ضل بهي الروضه مع ميس منه يابابا
10
عصام بتنهيده : لك ولله يا بنتي البابا نفسه مو عارف يسافر من هون من وقت ما قابله لميس منه وشافتها وانا ما بعرف شو صاير لي
+
وصل الشيخ عصام عند الروضه شاف منه بتعدي الطريق مع شاب كتير ضخم بجسم بعضلات غار جدا ونار ولعت بقلبه وخاف لحظه انه هاد بيكون حبيبها او جوزها
10
عند منه ليها كان يوم مش طبيعيه خالص مشدوده لعصام وبتفكر فيه كتير رغم أنها عايزها تتجوزي بدوي لكن متعرفش مشدوده لعصام بطريقه دي لاحظ عليها اخوها خالد انها ليها فتره متغيره بتهرب ولاه بتعمل المقالب بتاعتها زاي العاده هدومها غير طبيعي اخدها خالد يوصلها للشغل واسألها هما في في طريق
+
خالد بجديه : مالك يا قمري فيكي ايه شايفك كده ليك فتره متغيره حتي المقالب بتاعتك بطلتيها تصدقي واحشني جنونك
منه بهدوء : مافيش ياخالد بس هو ممكن اسالك سوال
هو لو عايزه اعرف اني مثلا بحب شخص ده اعرف زاي
+
خالد بجديه : امممم وانتي عايزه تعرفي بتحبيه او لاه ليه هو مين ده اصلا
منه بارتباك : لاه دي واحده زميلتي سالتني سوال وانا معرفتش ارد عليها وافيدها بحاجه
10
خالد بهدوء : ما اقدرش اجوابك بصراحه وانا معرفش لاني ما جربتش الاحساس ده قبل كده ومعرفش الحب بيبقي زاي ومع ذلك هقولك جمله واحده سيبي قلبك هو يقررر ويدلك علي حبك الحقيقي بس لازم تعرفي اني موجود مش هضغط عليكي اقولك احكيلي واول واخر مره تكدبي لأنك ما بتعرفيش تكدبي يا منه انا مربيكي وعارفك كويس وهستناكي تيجي وتصرحيني بنفسك
+
نزلت منه من العربيه هي وخالد وبتعدي الطريق مع خالد اخوها كانت العربيه جايا سريعه هتخبطها شدها خالد من دراعها بقوه وبقت كلها في حضنه ومسك ايديها وعدي بيها بقيت الطريق وهي كانت مسكه ايدو وابتسمت علي حب اخوها ليها مشي خالد كل ده كان اقدم عصام من وقت وهي بتعدي الطريق
10
اتفاجات منه بدوري للي جريت عليها تحضنها بحب وحضنتها واتفاجات من كلام عصام ولهجته الغربيه
+
عصام بغيره :مين هاد للي كان عم يحكي معاك وكيف بتسمحي له انه يلمسك ويمسك ذراعك هيك
10
منه بزهول من لهجته للي اول مره تسمعها : انت بتتكلم كده ليه اول مره اسمعك بتتكلم بطريقه انت مين فين مستر عصام لهجتك مش غريبه عليا
+
عصام بغيره : لك انا مو عم حكي معاك بموضوع وانتي بتدخلي بموضوع غيرو لك والله ثم والله انتي جنتيني معاك انا سألتك سوال مو مين هاد وكيف بتسمحي انه يمسك دراعك هيك
+
منه مازالت مزهوله ولكن ردت بجنون : نعمممم وانت مالك اسمح وما اسمحش انت مين عشان تزعقلي كده اصلا بس عشان ارضي فضولك ده اخويا اظن جاوبتك سلام ما عطلكش
+
عصام بضيق من نفسه : مو كل ناس راح تعرف انه بيكون اخوكي باعتذر علي طريقه كلامي معاك لكن انتي بنهايه معلمه لابنتي يعني تاسيسهم بيكون علي ايدك انتي مو هيك
+
منه بهدوء: انا معلمه فعلا باسس بنتك في دورس وتعليم لكن ده ما يديش لأي حد الحق انه يدخل في حياتي الشخصيه ولاه ايه
+
عصام : بتعرفي انه عندنا في البدو ما بيصير انك تتكلمي مع راجل غريب عنك
+
منه بزهول : البدو انت انت بدوي صح قول صح
عصام باستغراب : لك مو انا عم اتكلم معاك بموضوع وانت بتدخلي بغيرو مو ولله انت فعلا مجنونه مثل ما قالت رفيقتك عنك بس تم اي انا بدوي الأصل لكن بعيش بسيناء وعندي فروع شركات في أماكن مختلفه ومنهم فرع هون عندكم باسماعليه اتفاجاء من جنونها
+
منه بجنون وفرحه بتنطط انها اخيرا قبلت بدوي وشافت حد منهم حقيقي : yes yes واخيرا قبلت حد من البدو حقيقي وقول تاني كده ونبي انك بدوي
+
عصام بزهول من المجنونه للي اقدمه لكن ابتسم علي جنونها : ههه لك انتي مجنونه يا بنت اي والله العظيم انا بدوي الأصل ابا عند جد كمان خير ان شاء الله ليش اتنططي هيك انك اخيرا قبلت حد بدوي شو بدك من البدوي او البدو
10
منه بجنون : اصلهم قالو عني مجنونه مستحيل هقابل حد من البدو واتكلمت بهمس وهي فاكره انها بتفكر اصل انت متعرفش انا مجنونه بل البدو زاي وكان نفسي قابل بدوي يخطف قلبي عشان كده اول ما شوفتك خطفت قلبي عشان انت البدوي للي بحلم بيه
10
عصام واقف سامعها وشايفها بتتكلم بهمس مع نفسها بصلها بنظره حب علي كتله الجنون و البراءه للي اقدمه وقلبه بعد محاربته ليه فتره للي فاتت انه يحبها او يعشقها حاول يمنع نفسه يفكر فيه اخيرا اعترف انه بيحبها وانها خالص احتلت قلبه ............
10
ياتري ايه للي هيحصل عصام ومنه
+
انتظروني نعرف مع بعض للي هيحصل يا احلي اخوات في دنيا مستنايا تعليقاتكم ورايكم وتوقعتكم للي بجد بتفرحني ياحبايب قلبي وشكرا لكل للي قراء ليا ومتابعني وبيشجاعني اكمل واستمر بجد شكرا ليكم يااحلى بنات بحبكم في الله يااحلي اخوات في دنيا
15
