اخر الروايات

رواية عشقي المجنون الفصل الثالث 3 بقلم اميرة محمد

رواية عشقي المجنون الفصل الثالث 3 بقلم اميرة محمد 




***********************************

+


عند الشيخ عصام وصل الاسماعليه ليه يومين وانشغل في فرع شركته للي هناك جدا وأقدم لبنته جوري في حضانه صحي من نوم وقام اخد دش ولبس ورش برفانه المميز 

+




                              

وطلع من اوضته لانه قاعد في شقته للي واخدها في الاسماعليه عشان لما ييجي فرع للي هنا في شركه هيكون فيها لان مش من محبين الفنادق ابدا 

+


لقي المربيه الخاصه لابنته جوري جهزتها عشان تروح الحضانه اول يوم ليها شاف ان الشيف الخاص بل الاكل حضرو الفطار الخاص بيه قعد وفطر هو وبنته جوري وشرب قهوته المفضله وقام واخد جوري نزل يوصلها ويروح شركته 

6


وصل عند الحضانه للي هتكون فيها جوري ودخل قابل المديره المسئوله عن الحضانه لأنها حضانه خاصه كبيره جدا دخل معها يشوف الحضانه ومكان للي هتكون بنته فيه كويس لازم يكون مطمن عليها 

6


المديره باعجاب بشخصيه وسامه عصام وبتتكلم برقه ودلع : اتفضل يا فندم ده اكتر دور لكي جي وان محبوب عند الاطفال كل الأطفال في الفصول والادوار تانيه عايزه تكون فيه من حبهم في ميس الخاصه بيهم للدور ده ميس منه وميس شيماء وميس ايمان لكن عايزين يفضلو بسبب حبهم لميس منه اتفضل دخل عصام الفصل أعجب بشكل الفصل ونظافته وترتيبه وتزين الطفولي للي بيان في الفصل ده عن باقي الأدوار والأطفال للي كلهم حماس والفرحه للي في عيونهم شاف في آخر الفصل معمول مكان علي الارض كلو لوح وألوان ورسومات شاف بنت من ضهرها محجبه قعده وسط الأطفال وبكل راحه وبرءاه وبتعلمهم زاي يرسمو ومنهم بتعلمهم زاي يتعلمو الكتابه برسم بكل بساطه والأطفال فرحانه ومبسوطين وعايزين يتعلمو اكتر 

6


شاف طفل وفي ايدو ورقه الرسم وقرب من البنت 
الطفل : ميس منه شوفي انا رسمت ايه 
منه بطلتنا : وريني ياقلب ميس منه الله ايه الرسمه الحلوه دي بس انت رسم ايه بقي 
الطفل ببرءاه : دي انتي وده انا وده بيتنا انا وبابا وماما قولتهم اني عايز اتجوزك وماما ضحكت عليا وقالت ليا اني لسه صغنون وصغير خالص وانتي ميس كبير اقدها فقولت لبابا يتجوزك عشان تيجي تعيش معايا وتفضلي معايا علي طول واغيظ اصحابي انك عايشه معايا وهما لا 

7

                
منه بزهول : امممم عشان كده مامتك متغيره معايا ليها كام يوم وتكلمني بل العافيه هو كل طفل فيكم عايزني اتجوز ابوه حسره عليا 

6


وعلي اساس اني هتجوز مصري اصلا مش هتجوز غير للي بحلم بيه فاقت من أفكارها وكل ده عصام واقف وراها وسمعو 

+


اقعد يا حبيبي وانا هعملك ترسم صح العروسه والعريس لان انت كده رسم كوره كبيره وكوره صغيره ماشي ويلا اقعد وانا الميس بتاعتك بس ماينفعش اتجوز بابا لان بابا متجوز ماما بس ومينفعش يتجوز غيرها اتفقنا يلا اقعد 

5


قامت منه واقفت ولفت اتفاجات بل المديره وراها هي وشاب وسيم جدا جدا ومعها طفله صغيره جميله تشبه جدا وبصت للمديره شافتها بصه للشاب وسرحانه فيه وهتموت عليه ضحكت في سرها ورفعت عيونه تبص

+


لشاب تاني شافته ببصلها بنظره غريبه وسرحان فيها والاكتر انها هي كمان أعجبت بوسامته وعذرت المديره ونزلت منه عيونها في الارض بخجل من نظرات عصام للي من اول ما لفت وشافها وشاف عيونها الرصاصي الجميله وجمالها الطبيعي النقي وبصلها لأول مره باعجاب شديده لما شاف خجلها منه وانها نزلت نظرها عنه مش زاي بقيت البنات بتفضل تبصلو ابدا دي غير حاجه تانيه لانه لأول مره يشوف ان في بنت لسه بتخجل اصلا فاق من سرحانه فيها هو للي لأول يبص لبنت بطريقه دي

+


منه بتهرب من نظرته ليها وبتدري خجلها وبدأت تكلم جوري للي مستخبيه في ابوها : ايه القمر الصغنون ده ازيك مش هتسلمي عليا تعالي متخافيش وبعدين مش عايزه تكوني صحبتي زايهم ولاه ايه 

+


جوري ببعض الخوف : لا بدي لكن خايفه شوي تزعقلي مثل معلمتي للي هناك استغربت منه طريقتها في كلام 

+


المديره : دي جوري يا ميس منه كلامها مختلف لان امها غير مصريه (ملحوظه الشيخ عصام عايش بسيناء من زمان ومعها بطاقه مصريه لكن ام جوري في الورق مكتوب جنسيتها من الإمارات غير أن الشيخ عصام بيتكلم مصري عادي زاينا لكن مع أهله بيتكلم بلهجته الاصليه البدوي ولما يغضب بيتكلم بيها وضح معاكم  )

5


منه بهدوء وفهمت ان ممكن تكون لهجتها كده عشان امها مش مصريه  
عصام بهدوء وكلام عادي زاينا مصري : انا جبت جوري هنا للحضانه دي لان الكل شكر فيها وهنا المديره رشحت ليا الفصل ده بذات فأتمنى انها تحب الحضانه وتقدر تكون اصدقاء لانها عندها خوف من الأطفال التانيه 

+


منه بهدوء : لاه متخافش حضرتك خالص عليها سايبها بس معنا وانا هخليها تصاحب كل الأطفال للي هنا متقلقش 
عصام : اتمني ذلك يا ميس منه وردد اسمها جوها باستغراب اكتر انه عجبو اسمها 
المديره بضحك ودلع لعصام : لاه متقلقش خالص دي منه دي مجنونه علي الاخر اما الأطفال بيحبوها ليه عشان مجنونه دي بتلعب معهم زاي طفله بظبط 

5


بصلها عصام باشمئزاز من دلعها عليها بطريقه دي 
منه بضحك مكتوم علي كسفت عصام للمديره بصلها عصام شافها كتمه ضحكتها ابتسم علي حركتها العفويه بصلها قبل ما يتحرك ويمشي : بلاش تكتميها اضحكي عادي مش عارف انتو مستحملين المديره دي زاي اصلا يلا سلام يا قلب بابا ومتخافيش معاكي فونك واي حاجه تحصل معاكي وتخافي رني عليا وكلميني ماشي بابا 

5


ضحكت منه فعلا بعد ما طلع عصام للي بص من شباك الفصل وشافها بتضحك واعجابه زاد بضحكتها الجميله ورقيقه وسرح فيه وابتسم علي عفويتها وخجلها الفطري والجمالها الساحر 
************************************

5


اما عند مراد و سلمان 

+


دخل مراد علي سلمان شافو بيحكي بل فون : لك مو قالتلك لا عاد تتصلي فيني مره تانيه لك ولله انا ماشفت بنت اوقح منك لله يلعن اليوم للي فكرت فيه اني حب واحده مثلك مثل الحيه وخاينه احمدي لله انك عايشه لهلا وقفل في وش للي بيكلمها الفون 

+


مراد باستغراب : لك هي مره تانيه بكل وقحه عم تتصل فيك للي بدي اعرفو شو بدها منك لك هي ما عم تخجل علي حالها يعني خطبتها وتحديتنا كلنا امشانها

+


وطلعت هي عملت كل هاد هي ورفيقك مشان المصاري وشافتها بنفسك بتخونك مع رفيقك وكنت راح تقتلهم وضربت رفيقك بل الرصاص وطلعك من هي المصبيه الشيخ عصام واخدو مبلغ كبير وقتها لسه بتتصل وبتحكي لك شو بدها هي الملعونه منك 

+


سلمان بضيق : ولله ما بعرف كنت بتمني وقتها اني اقتلهم  يا مراد تعرف اكتر شي ندمان عليه اني بيوم عرفت هيك مخلوقه الله يسامحني انا وقتها واقفت بوجه لأبوي عشانها الله يرحمه كل كلامه وقتها معي طلع صح 

+


بتعرف بتتصل ليش لان المصاري للي اخدوها زمان من عصام عشان ما فوت انا علي السجن ودخل بمصيبة خلصت بتتصل هي وهديك الملعون التاني بيهددو انهم لو ما اخدو المصاري راح  يبلغو عني الشرطه بفيديو للي معهم وانا عم قوصه لهديك الملعون برصاص فهمت ليش عم تتصل  

5


مراد بتفكير خبيث : امممم لك ولله راح ندمهم هما الاثنين لما فكرو يحكو معاك مره تانيه الصبر يا اخوي بتشوف انا شو راح اعمل فيهم ..............

5


ياتري ايه للي هيحصل الشيخ عصام ومنه 
وانتظروني نعرف مع بعض للي هيحصل يا احلي اخوات في دنيا مستنايا تعليقاتكم ورايكم وتوقعتكم للي بجد بتفرحني ياحبايب قلبي وشكرا لكل للي قراء ليا ومتابعني وبيشجاعني اكمل واستمر بجد شكرا ليكم يااحلى بنات بحبكم في الله يااحلي اخوات في دنيا 

+


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close