رواية عشقي المجنون الفصل الثاني 2 بقلم اميرة محمد
***********************************
10
نروح لشيماء بنت عم البطله لبست وراحت لمنه البيت ودخلت قعدت بهدوء علي غير المتوقع
+
منه باستغراب : بت يا شيماء مالك فيكي ايه هدوئك ده قلقني مالك يابت
شيماء بحزن : مات مات يا منه وهي انقهرت عليه وقهر قلبي انا كمان عليه وعيطت
منه بقلق : هو مين ده للي مات يابت اهدي وبطلي عياط عايزه اعرف مين انتي كنتي بتحبي من ورايا يا شيماء نهار ابوكي اسود من غير ما انا اعرف هو ده تربيتي ليكي ياشيماء
6
شيماء بعياط : احب ايه انتي التانيه انا بعيط علي بطل الفيلم زعلانه عليه اوووي حب البطله اوووي وحارب عشانه وبقي انسان كويس لكن خطفو البطله عشان يموتوها لكن هو ضربهم كلهم وضحي بحياته عشانها وأخد الرصاص كلو في جسمه هيي هيي وعيطت اكتر
5
منه بصدمه وزهول واتحركت مسكت الشبشب ابو ورده : وحيات امك سعاد يعني عايزه تفهمني ان كل الحزن ده والعياط ده عشان بطل الفيلم مات ده انا كان هيجيلي سكته قلبيه من قلقي عليكي وخوفي من عيالك وحزنك يا موكوسه تعالي هنا والله ما انا سيباكي يا بنت خالتي سعاد انهارده
7
فضلت منه تجري عشان تمسك شيماء للي طلعت تجري اتحمت في خالد بسرعه من خوفها من منه استخبت وراه خالد للي واقف حجز بينهم وشيماء مسكه خالد من الجاكت بتاعو من وراه
+
خالد بقلق: في ايه انتي وهي مالك يا منه عايزه تضربي شيماء ليه
منه: ايوه والله لضربها علي الجلطه للي كانت هتجبيلي بسببها ده انا كنت موت من قلقي انتي هتفضلي كده طيبه زياده عن اللزوم لحد امتا كل كلمه تتقال تصدقيه يا شيماء حتي تمثيل تصدقيه انه مات بجد وتعملي كل ده
+
شيماء بطيبه : هو ايه غلطي يعني يامنه ماهو مات اقدمي في تلفزيون يبقي انا غلطت في ايه بقي قولي انت يا خالد ايه غلطي للي انا عملتو
5
خالد بص لمنه انها تهدي لانه عارف طيبه شيماء : انتي ما غلطتيش يا شيماء بس ده تمثيل ياحبيبتي يعني البطل والبطل دول عايشين اصلا مش حقيقي
+
شيماء: بس ماتو اقدمي في تلفزيون علي فكره وقصه نفسها أثرت فيا وانا عارفه انه تمثيل بس كان نفسي البطل والبطله يفضلو عايشين مع بعض مش اكتر
5
خالد بحب : ولاه يهمك يا شيمو هسمعك انا فيلم بقي جميل والبطل والبطله هيفضل عايشين للآخر ايه رايك (ملحوظه خالد اخو شيماء في الرضاعه لانه هو واخو شيماء للي أكبر منها اقد خالد في سن ومسافر بره بلد رضاعين مع بعض من ام شيماء )
5
*********************************** تاني يوم سافر الشيخ عصام للاسماعليه واخد معها بنته جوري عندها ٥ سنين فتاه تشبه ابيها اكتر وتعشق ابيها جدا جدا
+
الشيخ عصام وبيتكلم مع سلمان للي معها في نفس العربيه : اتصلي علي مراد يا شيخ سلمان
اتصل سلمان علي مراد وعطي الفون لعصام : اي وينك توا يامراد مابدي تقول انك ماراحت الشركه لسه
+
مراد : لاه يا شيخ مو انا قالتلك اني راح روح شركه ولاه تخاف وكمان شيخ سلمان كلها يومين جاي لهون
+
الشيخ عصام : تم يا شيخ مراد دير بالك منيح علي الشركه لحد ما سلمان يعود ويكون معاك
+
جوري بحب : بابا تعرف مو اني بحبك كتير كتير
الشيخ عصام بحب وحنان مش بيظهر غير لبنته فقط: عايزه اي شي تبي توا يا قلب البابا انتي
5
جوري بدلع : مو بدي شي بس راح روح للحضانه مو هيك يابابا
الشيخ عصام : تم يا شيخه جوري قلب البابا تومر وتم تنفيذ
5
************************************
+
خرجت منه من باب شقتهم تروح علي شغلها في الحضانه وهي نزله السلم اتفاجات من واقف مستنايها
سالم بنظرات إعجاب وهووس بجمال منه : صباحك صباح فل وورد وياسمين يا استاذه منه مش هتحني علينا بقي والله هتعيش ملكه زمانك للي تومر بيه يكون عندك بس انتي وافقي
1
منه بقرف : اووووف خالصنا يا سالم قولت بدل مره الف انا مستحيل هوافق اتجوزك ولو اخر واحد في الكون كله مش هتجوزك
+
سالم بضيق : ليه يعني ايه للي يعبني لمواخذه يا استاذه ولاه عشان مش متعلم زايك هتشوفي نفسك علينا
منه : لاه ياسالم مش منه بنت وليد الشامي واخت خالد الشامي للي تشوف نفسها علي حد أبدا كل موضوع انك انسان كل شويه في القسم ممسوك بقضيه شكل وغير انك بتشرب والمنطقه كلها عارفه عايزيني أوفق عليك ابعد عن سكتي سالم بدل والله ما خالد ما يعرف بس انك وقفتني الوقفه دي علي سلم واتكلمت معايا انت عارف هيعمل ايه ده مش بيسمي علي حد وانت عارفه واظن جربته قبل كده ولاه ايه
5
سابته منه ومشيت علي شغلها
سالم هو لسه بصص لمكان واقفتها : ماشي يا منه وحياتك ما هتكوني غير ليا انا وبس
+
اما عند ندي : ياماما قولتلك مليون مره انا مش عايزه اتجوز دولوقت لو وافقت اتجوز مش هيكون ابن خالتي واد ملزق كده في نفسه
5
امها كريمه : يابت اسمعي كلامي وافقي انتي لو وافقتي ابوكي هيوافق ده ابن خالتك وعرفينه وعارفين تربيته كويس
+
ندي بعند اكتر : يا ماما يا حبيبتي انا نفسي اعرف مستعجله علي جوزي ليه من ابن خالتي الملزق ده ممكن اعرف انا لسه صغيره غير اني بشوفه اخويا وبس
+
امها كريمه : يابت ده ابوه عند اراضي كتير هو واد وحيد مالوش اخوات لما تتجوزيه كل ده يكون ملكك تعيش بقيت عمرك مستريحه واكون مطمنه عليكي وانتي اولي من الغريب لما ياخد واحده غريبه عنه
5
ندي بحب لأنها فهمت تفكير امها للي عايزها تعيش مستريحه : طب ياماما انا مش عايزه اراضي ولاه فلوس انا عايزه واحد يحبني حتي لو هنكون اسره بسيطه صغيره علي اقد حالها لكن هكون مبسوطه معها مش يكون معها فلوس وانا عايشه مش حاسه بسعاده سيبي كل حاجه علي الله ياماما وللي ربنا كتابه ليا ونصيبي هاخدو
**********************************
عند طليقه الشيخ ناهد : مو قلت لك انو عصام مستحيل يفكر يسيب البنت تكون معي ابدا
ما بعرف كيف رجعو تاني لحياتي انا اتعودت علي المصاري والغني للي كنت فيه ومن وقت ما اتطلقنا وانا سيوله للي معي ما راح تكفيني كام شهر ابدا
5
راجل بخبث : وللي يرجعك لحياته
ناهد طليقته: ولله راح يكون لك مني مكافأه كتير كبيره
المجهول : راح تروحي تترجيه انك بدك ترجعي عشان بنتكم وقتها راح يكون في قناص موجود راح يضرب رصاص وانت راح تعملي حالك انك ضحيتي عشانه تاخدي رصاصه صغيره بدراعك................
7