رواية المنتقبه والعاجز الفصل الثامن عشر 18 بقلم هويدا زغلول
الحلقه الثامنه عشر
سماح
لا بقى يا حبيبتي افهمك بعدين احنا عرسان جداد يلا بينا يا شوشو
المنشاوي
يلا بينا يا روح قلبي ده انا حاسس ان حياتي ابتدت من النهارده
سمر
حياه مين اللي ابتدت يا حمايا انت حياتك المفروض تكون بتخلص ايه اللي انت عملته في نفسك ده جبت لنا مصيبه في البيت
سماح
انا مش هرد عليك يا بت يا سمر احتراما لجوزي انا هخلى شوشو وجوزي حبيبي هو اللي يرد عليك
المنشاوي
لو سمحت يا سمر التزم حدودك وما تغلطيش في مراتي سامعه ولا لا ومين دي اللي مصيبه ده انا جبت لكم احلى كريزه في الدنيا ده هي اللي هتحل البيت
سمر
الحقني يا مروان الحقيني يا جميله انا هتجنن خلاص
مروان
الف مبروك يا جدي انت من زمان وانت شايل همنا ودايما حزين وزعلان على عيله المنشاوي احفاد المنشاوي بصراحه يا عين العقل اللي انت عملته من حقك تعيش لك يومين حلوين
سماح
يسلم بقك يا واد يا ميرو يا قمر انت وبقول لك ايه خلي بالك من جميله سامع ولا لا انا قاعده لكم في البيت اللي هيزعلني ولا هيزعل جميله هو اللي جابه لنفسه سمع يا سمر
سمر
انا داخله اوضتي عشان خلاص ضغطي علي لازم اخذ دواء الضغط دلوقتي
جميله
ممكن يا خالتي تيجي في كلمتين على انفراد عاوز افهم منك حاجه ما هو اللي بيحصل ده مش طبيعي
وبعديها جميله خدت خالتها سماح ووقفت على جنب وقالت لها
جميله
عرفيني يا خالتي كل ده حصل ازاي ازاي المنشاوي اتجوزك
سماح
ما تخافيش يا بنت يا جميله انا عملت له عمل بس عمل خفيف كده على عظمه فرخه يا بنت مش عضمه جاموسه قلت لا هو مش هيستحمل عمل عظمه الجاموسه
جميله بصدمه
يا لهوي يا لهوي ايه اللي انت عملتيه ده يا خالتي طب وليه عملت كل ده وهو جالك امتى وشافك امتى
سماح
يا بت يا جميله انا رحت عند الراجل اللي جنبنا وطلب مني عظمه فرخه عشان يعمل عمل يكون حنين كده وخفيف وعلى قد فلوسي وبعد ما خلصت العمل قلت اكيد ده كلام فارغ طلعت شقتي لقيت المنشاوي داخل وبيخبط وبيقول لي انا بحبك يا سماح تيجي نتجوز طبعا انا ما رفضتش وقلت يلا بينا
جميله
طب وابنك ده شاب كبير وافق على الكلام ده
سماح
اه طبعا وافق امال ايه مش هسيب له الشقه هيتجوز فيها اديني جيت بقى وعشت في الهنا اللي انت كنت عايشه فيه وبقول لك ايه عايزاك تيجي معايا في مره ونروح للراجل ده عشان يعمل عمل لحماتك الحربوقه يمكن تخليها تتهدي عنك شويه
جميله
لا لا يا حماتي الله يخليك مش عاوزه منك ولا عمل ولا على عظمه فرخه ولا عضمه عصفوره انا مرتاحه كده في حياتي
سماح
طيب يا اختي وسعي بقى كده النهارده دخلتي ما حدش يوقفني يلا بينا يا شوشو نطلع اوضتنا
المنشاوي
يلا بينا يا روح قلبي يا ولاد حارتنا يوم الخميس اه هكتب كتابي وابقى عريس اه
سماح
ما احنا كتبناه يا راجل هههههههه
يلا بينا بقى علشان اصحى من النوم بكره اعمل لك اكله ترم بيها عظمك يا حبيبي
وبعديها المنشاوي خد سماح وطلع بيها على اوضته
وسمر طلعت على اوضتها
اما جميله ومروان كانوا قاعدين جنب بعض وجميله قالت
جميله
يا نهار ابيض انا مش مصدقه نفسي ايه اللي حصل ده يا مروان معقوله جد المنشاوي يتجوز في السن ده وكمان خالتي
مروان
وايه المشكله انا مش هنسى الاكل الجميل اللي كانت خالتك بتجيبه وكان جد المنشاوي بياكلوا معاكم انا كنت سامع كل حاجه وعارف كل حاجه
جميله
بصراحه انا كنت عايزه افتحك في الموضوع ده يا مروان يعني انت كنت سامع كل حاجه كل حاجه وكنت سامع اللي
مروان
قبل ما تكملي كلامك يا جميله اه كنت سامع اللي بابا كان كتم بقك علشان ما تقوليش الحقيقه وان سليم كان عاوز يعتدي عليك وكل واحد ليه يومه وانا مش هسكت وهاخد حقك يا حبيبتي
في الوقت ده سليم دخل وقال
سليم
فينك يا امي تيجي تشوفي الحفيد المدلل المدلع لما قام من الغيبوبه اللي هو فيها عملوا في ايه ركنوني على الرف وما بقتش موجود اصلا
مروان
ابعد عني يا سليم وما لكش دعوه بيا وانا عارف انت كنت بتعمل ايه وهتعمل ايه انا اكثر واحد فاهمك وخلصت الكلام بكره الصبح ما اشوفش وشك في الشركه تاني سامع ولا لا
سليم
نعم نعم يا حبيبي ايه اللي انت بتقوله ده لا لا ده انت اتجننت ولا اقول لك على حاجه ده هي بطرف صباعي ممكن اخليك ترجع الغيبوبه تاني ونخلص منك بقى المره دي
مروان قام وقف وقال بزعيق
مروان
تبقى غلطان يا سليم لو افتكرت ان انت هتعرف تعمل حاجه تاني انا خلاص فقت ليك والاشكالك ومن بكره اللي هيمسك الشركه انا وجميله مراتي وما اشوفش وشك ولا وش اي حد هناك
في الوقت ده كريم نزل من على سلم الفيلا وقال
كريم
هو في ايه يا مروان هو انت من ساعه ما فقت وهتعلمنا الادب ولا ايه ما حسسني ان انت المدرس واحنا الطلاب عندك
مروان
ياه اخيرا ظهرت يا بابا انت عمرك ما حسستني بحنانك ولا عمرك حسستني بحبك انت اهم حاجه عندك الفلوس وبس
كريم
هو في حاجه اهم من الفلوس بقول لك ايه
بطل بتلعب دوري المنشاوي كفايه علينا المنشاوي الكبير ما ينفعش يكون عندنا منشاوي كبير ومنشاوي صغير كمان ده تبقى خنقه كبيره قوي
مروان
انا مش هتكلم معاكم كثير بس كل حاجه عملتوها مع مراتي انا هعرف اخد حقي منكم كويس قوي اوعى تكون فاكر يا بابا ان انا مش عارف انت عملت ايه وانت يا سليم خلاصه الكلام من بكره مش عاوز اشوف وش حد في الشركه
ومروان خد جميله وطلع في اوضته وقال لها
في اوضه مروان
مروان
انا عارف ان انت اتبهدلت كثير قوي وخلاص جه وقت ان انا ارجع لك كرامتك وهيبتك اللي راحت منك وحقك عليا في كل حاجه حصلت لك بسببي يا جميله
جميله
ربنا يخليك ليا يا مروان انا كنت متاكده وعندي يقين في ربنا ان انت هتقوم من الغيبوبه
والحمد لله قمت بالسلامه وبقيت سند ليه يجعلك سند ليا طول حياتي يا رب
مروان حط ايده على خدي جميله وقال لها
مروان
انا كنت اعرف ان انت بالجمال ده كنت هحاول اقوم من زمان قوي
جميله التوتر والكسوف
جميله
طيب اجيب لك حاجه تاكلها او تشربها
مروان
لا انا عاوزك انت يا جميله افضلي في حضني طول حياتي ربنا يخليكي ليا
وثاني يوم جميله ومروان راحوا الشركه وكريم وسليم طبعا ما يقدروش يروحوا لان هو ما يعرفوش يكسروا كلمه مروان لانهم عارفين انه ما بيهددش زي المنشاوي بالظبط
في الشركه
مروان
يا نهار ابيض هي الشركه عملت كده ليه يا جميله انا بجد حزين قوي عليها
جميله
كلامك جميل زي جدي المنشاوي بالظبط
بس على فكره انا بابا شريك هنا في الشركه بس عشان خاطر مرات ابويا مش لاقيينها عشان كده بابا بيدور عليها ومش فاضي يجي يشتغل
مروان
انا عارف كل حاجه يا جميله باباك يجي ينور في اي وقت يا حبيبتي
وفي الوقت ده دخلت رنا اختي جميله الشركه واول ما شافت جميله ومروان قالت
في مكتب المنشاوي كان مروان قاعد هو وجميله ورنا دخلت وقالت
رنا
ايه ده انت هنا يا جميله الحمد لله على سلامتك يا مروان
جميله
اهلا بك يا رنا اتفضلي يا مروان دى اختي رنا
مروان
اه طبعا عارفها وعارفها كويس جدا اهلا بك يا رنا
رنا
انا عارفه ان انت بتقولها بتريقه بس على فكره انا اتغيرت وبقيت كويسه جدا وبصراحه انا كنت طمعانه في جميله ان كل الخير ده كان المفروض يكون ليا انا بس في الاخر عرفت ان كل واحد ما بياخدش غير نصيبه وانا رضيت بنصيبي والله يا جميله انا اتغيرت صدقيني وبقيت كويسه
جميله
مش وقته الكلام ده يا رنا هو انت كنت جايه الشركه ليه الحمد لله لقيتي مامتك
رنا
لا يا جميله ما لقيتش ماما وانا كنت جايه الشركه علشان عاوزه اتكلم مع سليم عشان عامله له مفاجاه حلوه قوي النهارده
مروان
ويا ترى ايه هي المفاجاه
رنا
مش هينفع تتقال لانها اسمها مفاجاه عن اذنكم
وبعديها رنا مشيت ومروان وجميله قعدوا يشتغلوا كتير جدا ويظبطوا كل الشغل اللي وقع منهم
وجميله ومروان رجعوا من الشركه وكانت سمر قاعده متغاظه من سماح وعمايلها وجميله قالت
في الفيلا
جميله
مالك يا حماتي في ايه مين اللي مزعلك كده
سمر
ده انا نفسي اسيب البيت ده وامشي خلاص البيت بقى كله مجنون ما بقاش بيت العقارب بقى بيت المجانين يا جميله
جميله
ليه بس يا حبيبتي ايه اللي حصل
مروان
امال فين جدي المنشاوي ومراته
سمر
اوعى تجيب سيرتهم يا مروان سامع ولا لا واللي زاد وغطى كمان ان ابوك النهارده ما راحش الشركه هو وسليم وقاعدين في الفيلا والدنيا خانقه جدا الله يخليك يا جميله خليكي معايا في البيت بلاش تروحي الشركه ده انا هطق من غيظي
مروان
متاسف جدا يا ماما انا مش هقدر اسيب جميله ابدا دي بقيت كل حياتي بصراحه ما بعرفش اتنفس وهي بعيد عني
سمر
حلوه قوي الكلام ده انت ما بتعرفش تتنفس وهي بعيد عنك والمنشاوي ما بيعرفش يتدلع وسماح بعيد عنه اما انا بقى اقعد واموت يا اخويا صح كده
مروان
بعد الشر عليك من الموت يا حبيبتي انا عندي في قسم الحسابات محتاج مديره تكون شاطره ومش هلاقي اشطر منك من بكره تيجي معانا الشركه ما هو تسلي وقتك ايه رايك
سمر
بجد يا مروان ايوه كده ده احلى خبر سمعته النهارده ربنا يخليك ليا يا حبيبي
وفي الوقت ده خرجت سماح من المطبخ وقالت
سماح
حمد لله على سلامتك يا جميله حمد لله على سلامتك يا مروان يلا حماتكم بتحبكم مع اني اشك لانها حربوقه يلا علشان حضرت الغداء عامله لكم حته اكله تاكله صوابعكم وراها
المنشاوي
الله الله اول مره اشوف السفره بتاعتنا بالجمال ده يلا يا ولاد ده الاكل يفتح النفس
سمر بصت على الاكل وقالت
سمر
هو ايه ده يا مدام سماح هو انت عامله اكل ايه انا مش عارفه حاجه الاكل الغريب ده
سماح
ده بفضله خيرك عامله لكم في كوارع وكرشه وفشه وممبار حلويات العجل يعني ايه ما بتحبهاش
سمر
يا لهوي يا لهوي انت قلتي ايه ايه الاسامي الغريبه دي لا طبعا انا مش باكلها خالص يا ربي يا سعديه انت فين يا سعديه
سعديه خرجت من المطبخ وقالت
سعديه
نعم يا ست هانم تحت امرك
سمر
الله يخليك يا سعديه فين الغداء الجميل بتاعك اللي انت بتعمليه
سعديه
يا دى الكسوف اصل سامح هانم قالت لي ان انا ما اعملش اكل وهو ده الاكل اللي هيتاكل وانتم اللي طالبينه منها عشان كده انا ما طبختش النهارده يا سمر هانم
سمر
اه انتم كلكم اتفقتوا عليا بقى لا بقول لكم ايه انا داخله انام ومش عايزه اكل اصلا
جميله
ليه كده بس يا خالتي تخليها تنام من غير اكل كنت عملت لها اي حاجه من اللي هي بتحبها
سماح
بقول لك ايه يا جميله بلا كلام فارغ قال ايه عاوزه تاكل لحمه ستيك ستيك ايه يا بنتي من امتى واحنا بناكل البلاستيك استغفر الله العظيم يا رب افتح بقك يا شوشو خد مني صباع الممبار ده
المنشاوي
الله الله ايه الجمال ده اول مره اشوف الريحه دي في الفيلا عندنا يا موحه يا حبيبتي
سماح
امال لو دقت بقى الكوارع يا حبيبي بقول لك ايه مش هتنساها ابدا هههههههه يلا يلا كل عشان بكره اعمل لك دقيه باميه باللحمه الضاني يا عنيا
مروان
اوعى وشك ده انا جدي هيتدلع على الاخر فعلا في زوجه بتيجي بتدلع وزوجها بتيجي بتقفل الواحد
جميله
يا سلام يا سلام وانا بقى من انهي نوع فيهم
مروان
انت من اجمل الزوجات يا روح قلبي انت حاجه ثانيه خالص ربنا يخليك ليا
سماح
كده برده يا مروان هتكسفني زي امك الحربوقه ومش هتقعد تتغدى معايا
مروان
لا طبعا هقعد واكل معاك يا ست الكل هو في احلى من الاكل ده اقعدي يا جميله عشان خالتك ما تزعلش مننا هو احنا نقدر على زعلها برده
وكانت العيله قاعده عماله بتضحك وفرحانه جدا وفي الوقت ده دخل الظابط ومعاه مصطفى ورانا والظابط قال
في صاله فيله منشاوي
الظابط
فين سليم المنشاوي
جميله
اخيرا يا حضره الظابط هتخشي بيت المنشاوي ومش هتقبض عليا
مصطفى
يا منشاوي فين سليم هو السبب في غياب مديحه وانا متاكد ان هو موتها
مروان
ازاي يا استاذ مصطفى بتقول الكلام ده معاك دليل
مصطفى
الدليل عندكم انتم في البيت وهو ده اللي كشف سليم المنشاوي
المنشاوي
دليل ايه انا مش فاهم حاجه يا حضره الظابط وسليم ماله بغياب مدام مديحه
الظابط
تليفون مديحه عملنا عليه تتبع ولقيناه عندكم هنا يا منشاوي في الفيلا وهي متغيبه بقى لها كثير ولازم نعرف هي راحت فين والسر عند سليم المنشاوي
وسليم وكريم نزلو من اوضتهم على صوت الظابط وسليم قال
سليم
انا ما عملتش حاجه وما اعرفش مدام مديحه راحت فين لا لا الظلم وحش حاطط الظابط انا ما عملتش حاجه والله
الظابط
ما تحاولش تنكر يا سليم اقبضوا عليه
في الوقت ده سمر نزلت من على سلم الفيلا وقالت
سمر
لا يا حضره الظابط مش سليم اللي عمل كده في مديحه اللي عمل كده في مديحه هو
وبعد كده حصل ........
انتظرونا في الحلقه القادمه
