رواية المنتقبه والعاجز الفصل التاسع عشر 19 بقلم هويدا زغلول
الحلقه التاسعه عشر
الظابط
ما تحاولش تنكر يا سليم اقبضوا عليه
في الوقت ده سمر نزلت من على سلم الفيلا وقالت
سمر
لا يا حضره الظابط مش سليم اللي عمل كده في مديحه اللي عمل كده في مديحه هو كريم جوزي هو المجرم الحقيقي والتليفون كمان لقيته مخبيه في الدولاب بتاعه اتفضل يا حضره الظابط التليفون اهو
كريم
انت كدابه ايه اللي انت بتقوليه ده هي سمر التليفون ده ايه اللي جابه في الدولابي اكيد سليم هو اللي موتها وعشان يلبسني التهمه جاب لي التليفون في دولابي انا مظلوم يا حضره
الظابط
سمر
انا اصلا يا حضره الظابط كنت ناويه اجي ابلغ عن كريم جوزي بس علشان خلود اختي راحت فكنت حزينه عليها وما كنتش فايقه حضرتك تقدر تسمع كل التسجيلات وهتعرف ان هو اللي سبب في غياب مديحه
وفعلا ظابط سمع كل التسجيلات وعارف ان كريم هو ايه السبب في غياب مديحه ومصطفى قال
مصطفى
الله يخليك يا كريم عرفني هي مديحه فين حتى لو مش عشاني علشان بنتها ما تبقاش يتيمه طمنا
كريم
خلاص مش هعرف اكدب تاني للاسف الكذب ما لوش رجلين انت زعلان عليها كده ليه يا مصطفى انت انسان محترم مديحه دي خاينه وكانت بتخونك معايا وكان كل اللي هاممها الفلوس وخلاص واه انا اللي قتلتها بايدي ودفنتها في الصحراء زي الكلاب لان هو ده قيمتها
رنا بصريخ
يا حيوان ربنا ينتقم منك يا ظالم انا مش هسيبك انا لازم اخذ حق امي منك انا مش هسيبك
مصطفى مسك رنا في حضنه قال
مصطفى
حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا كريم مش مسامحك ابدا خلاص يا رنا يا بنتي سيبي القانون ياخذ حقه منه
الظابط
وانا اوعدكم ان القانون هيجيب حق مدام مديحه اقبضوا عليه
كريم
ماشي يا سمر عملت اللي في دماغك برده انا بكرهك انا عمري ما حبيتك في الاخر تسجنيني ماشي يا سمر ماشي يا سمر
وبعديها الظابط خد كريم ومشيوا والمنشاوي قال
المنشاوي
الله يصبرك يا مصطفى والله يصبرك يا رانيا يا بنتي تعالي في حضني يا حبيبتي
سماح
احم احم حضن مين يا عنيا انا بغير على فكره ارجعي يا بنت جنب ابوكي قال حضن قال
معلش الظروف السوداء دي ما خلتنيش اعرفكم بنفسي انا سماح وبيدلعوني بيقولوا لي يا موحه مرات المنشاوي
رنا
اهلا بحضرتك يلا بينا يا بابا عشان نمشي من هنا
جميله
رنا حبيبتي انا حاسه الاحساس اللي انت حاسه بيه احساسي ان انت تكوني يتيمه الام صعب قوي الله يصبرك يا حبيبتي بس انا هفضل جنبك ومش هسيبك ابدا انا اختك الكبيره وتقدري تيجي تترمي في حضني في اي وقت
رنا اترمت في حضني جميله وقعدت تعيط وانهارت من العياط
مروان
اهدي يا رنا البيت ده بيتك في اي وقت عاوزه تيجي فيه تيجي تنوري وانت يا استاذ مصطفى من بكره ترجع شركتك شريكك الجديد هو انا مع احترامي ليك يا جدي
مصطفى
ان شاء الله يا مروان هرجع الشغل من بكره
ربنا ييسر الحال ويصبرنا على اللي احنا فيه
جميله
وانت يا رنا خليكي معايا النهارده مش عاوزاك تقعدي لوحدك
رنا بصت لسليم وقالت
رنا
لا يا جميله سيبيني اروح بيتي احسن مش عايزه اقعد هنا يلا يا بابا نمشي ربنا يرحمك يا ماما
وبعديها مصطفى خد رنا ومشيوا
وبعديها سليم ما اتكلمش مع حد خالص ودخل اوضته ومنى قالت لي
في اوضه سليم
منى
انا عاوزه اعرف يا سليم انت ما بتروحش الشركه ليه شغلك وحالك ومالك كله سايبه المروان ليه
سليم
انا خلاص ما بقتش عاوز اي حاجه من حد وانت ما لكيش دعوه اروح ما اروحش ما يخصكيش انت هتنسي نفسك ولا ايه انت هنا خدامه رحتي او جيتي هتفضلي خدامه في عيني فاهمه ولا لا
منى
لا طبعا مش فاهمه منى بتاعه زمان خلاص يا حبيبي راحت منى بتاعه دلوقتي بتاعه مصلحتها وبس ما انا دخلت بيت العقارب هو لازم اكون عقربه زيهم
سليم
خير وعاوزه ايه يا عقربه هانم
منى
كل اللي انا عاوزاه ترجع لشركتك ويكون معاك فلوس كثيره جدا وتخلص من مروان والمنشاوي كمان عشان لما ابني يتولد يكون هو صاحب الملك ده كله ولو انت مش هتعرف تعمل كده انا ممكن اساعدك واخلصك من مروان والمنشاوي بقزازه سم واحده
سليم بصدمه
يا ساتر يا رب ايه كل الغل والحقد اللي فيك ده اللي يشوفك يقول عليك ملاك بريء لكن اللي يشوف سمك من جوه يخاف منك ده احنا ظلمنا العقربه يا شيخ لما سميناك بيها
منى
انا قلت لك اللي عندي انا شفت ايام سوداء كتير وما عنديش استعداد اخلي الايام دي ابني هو كمان يشوفها وهعمل المستحيل عشان خاطر ابني يجي الدنيا على خير ويفرح ويكون كل الملك ده بتاعي انا وهو وبس
سليم
قصدك ايه بكلمه انا وهو وبس وانا هكون فين
منى بتوتر
اعمل بس اللي هقول لك عليه وبعد كده هبقى اعرفك انت هتكون فين
سليم
هو انت فاكراني مجنون ولا عيل عبيط ان انا هسمع كلام واحده حربايه زيك ابعدي عني يا بنت انت ما تدخليش في اللي ما لكيش فيه ثاني
اما في صاله الفيلا مروان واهله كانوا قاعدين ومروان قال بحزن
في صاله الفيلا
مروان
ليه يا امي بابا وصلنا لكده انا حزين وزعلان جدا ليه هو عمل كده انا كنت في غيبوبه اه لكن كنت سامع كل حاجه وعارف حاجات كثير انتم مش عارفينها لان اللي بيجي يتكلم وهو واقف جنبي بيكون فاكرني ان انا ميت ما يعرفش ان انا كنت سامع كل حاجه
المنشاوي
يا كسره قلبي عليك يا كريم يا ابني ليه بس كده ليه عملت كده ايه المشكله لو كنت عشت حياه بسيطه مع ابنك ومراتك ما كانش هيحصل اي حاجه
جميله
طب معقوله يا جدي هنسيبه كده من غير ما نقوم له محامي
مروان
اصيله يا جميله بعد كل اللي عمله معاكي برده خايفه عليه قلبك من جوه ابيض زي الفل
سمر
وانت عايزانا ازاي يعني نروح نقوم له محامي وهي الجريمه لابساه لابساه وبصراحه يستاهل وانا مش مسامحاه على كل اللي عمله فيا
المنشاوي
يا ريت بقى الايام الجايه تكون خير لان انا تعبت وحالتي النفسيه تعبت جدا مين اللي بشوفه من عيالي واحفادي
سماح
اخص عليك يا شوشو وانا رحت فين يا راجل ما انا موجوده في الفيلا عشان ادلعك وانعنشك واضحكك يا عيوني
المنشاوي
والله يا سماح انت اللي مهونه عليا كل ده
سماح
لا ولسه اللي جاي احلى كمان هقوم اعمل لك طاجن ام علي انما ايه يستاهل بقك يا حبيبي تاكلي معانا يا بنت يا سمر ده انا هعمله بالسمن البلدي
سمر
ابعدي عني لو سمحت يا مدام سماح انا هطلع اوضتي ومش عايزه اخرج منها ابدا
جميله
تعالى يا مروان ريح جسمك شويه يا حبيبي
الدكتور قال ما ينفعش تيجي على صحتك قوي كده
مروان
حاضر يا جميل بعد الموقف بتاع بابا اللي حصل ده وانا مش طايق نفسي وتعبانه قوي وعاوزك جنبي
وجميله خدت مروان وطلعت فوق الاوضه علشان تهون عليه حبس باباه كريم
سماح
يلا بقى يا شوشو انا وانت اهو فضلنا لوحدنا تعالى بقى الاعبك دور ضمنه هغلبك فيه انا عارفه كويس
المنشاوي
معلش يا سماح مش فايق زعلان قوي على ابني ما كنتش اتصور ان هو ممكن يعمل في نفسه كده ابدا
سماح
يوه العكنانه دي بقى طب بقول لك ايه قوم كده اتمشى انا وانت في الجنينه لا ما انا مش هسيبك لوحدك زعلان انا بحب الفرفشه والضحك
المنشاوي
ربنا يخليك ليا يا سماح انا مش عارف انت لو ما كنتيش جنبي انا كان هيحصل لي ايه كنت حاسس ان انا هطق اموت من جنابي
سماح
بعد الشر عليك يا شوشو ان شاء الله سمر مرات ابنك وانت لا
اما ثاني يوم معتز راح لسليم الشركه وما لقاهوش موجود وقعد يتصل بيه كتير وما ردش عليه فقرر ان هو يروح له الفيلا
في الفيلا
معتز
سلم بيه موجود
سعديه
ايوه يا بيه موجود اقول له مين
معتز
قولي له صاحبك وحبيبك بيسلم عليك
سعديه
طب اتفضل في الصالون لحد ما ادي له خبر
وبعديها معتز دخل قعد في الصالون وسعديه طلعت فوق عندي سليم وقالت له
في اوضه سليم
سعديه
صباح الخير يا منى هانم صحي سليم بيه علشان صاحبه مستنيه تحت في الصالون
منى
صاحبه مين اللي مستنيه على العموم ماشي يا سعديه روحي انت وحضري لي الفطار
سعديه
حاضر يا منى هانم هحضر لك الفطار
وبعديها منى قفلت الباب في وش سعديه قالت في نفسها
سعديه في نفسها
ده ايه قله الذوق دي صحيح الادب والاخلاق مش بالفلوس مهما عملتي عمرك ما تكوني زي جميله هانم ابدا الست جميله دي جميله وهي ست البيت فعلا
وبعديها منى صحه سليم وقالت له
منى
يا سليم يا سليم صاحبك تحت في الصالون مستنيك يا ترى مين ده
سليم
صاحبي انا خلاص خلاص هنزل اشوف مين بطلي دوشه
منى
برده استسلمت خوفا من مروان وكلامه قلت لك قوم والبس وروح شركتك وحافظ على مالك ومال ابنك
سليم
يوه ابعدي عني بقى ده انت وش الفقر يا شيخه
وبعديها سليم لبس ونزل تحت في الصالون ولقى معتز وقال
في الصالون
سليم
انت ايه اللي جابك هنا ياض انت اتجننت ولا ايه هو انت فاكر نفسك صاحبي بجد ايه البجاحه اللي انت فيها دي
معتز
والله يا سليم بيه رحت لك الشركه وقالوا لي ان انت بقى لك مده ما بتروحش قلت اجي هنا عشان اعرف اخد حقي منك ازاي
سليم
حق ايه يا ابو حق لا لا على الكلام ده ما ينفعنيش مش هيطلع بره وما اشوفش وشك ثاني عشان ما خلصت عليك زي ما خلصت على الباشا بتاعك
معتز
يعني انت مش هتديني حقي
سليم
اخرك معايا يا معتز هو قرشين ثلاثه شوف عاوز كام وهرمهم لك على الجزمه وغور وما اشوفش وشك هنا تاني
معتز
لا لا لا لا ده انت فهمت قصدي غلط خالص فلوس ايه اللي انا عاوزها الموضوع اكبر من كده ده انت مفتح يا باشا وفهمني كويس انا عاوز منك المصنع بتاعك يتكتب باسمي قلت ايه
سليم
قلت انت لو ما مشيتش من وشي دلوقتي هوديك في 60 داهيه يا معتز مصنع ايه يا معفن اللي انت بتتكلم عليه انت اخرك معايا 50 الف جنيه وانا كده كارمك كمان وغور وما اشوفش وشك هنا ثاني
معتز
طب ايه رايك اتفرج على الفيديو ده وبعديها تبقى تحكم تكتب لي المصنع ولا لا
وبعديها سليم اتفرج على الفيديو وكانت الصدمه ليه علشان كان معتز حاطط كاميرات وصور سليم وهو بيموت الصياد وسليم قال
سليم
اه يا واطي صحيح انا ازاي اثق فيك وانت شغال مع اوطى واحد في الدنيا عايز ايه يا معتز
معتز
بعد الشتيمه اللي انت شتمتها لي دي انا عاوز الشركه والمصنع كمان ولو قلت لا هسلم الفيديو ده للحكومه وعلي وعلى اعدائي انا كده كده مش فارقه معايا الدنيا
سليم
وانا هخلص عليك النهارده تعالى هنا
وسليم ماسك معتز قعد يخنق فيه يخنق فيه علشان يموت لكن معتز كانت جنبه فازه مسكها وضربها على راس ليه لحد ما سليم اغمى عليه ومعتز خرج بره الفيلا على طول علشان يلحق نفسه وسليم ما يموتوش
وبعديها سعديه دخلت علشان تحط العصير لسليم وصاحبه لقيته مغمى عليه ومتعور في راسه قعدت تصرخ وتقول
في الصالون
سعديه
اعاااااا اعاااااا اعاااااا الحقوني الحقوني سليم بيه ما بينطقش الحقوني
منى نزلت وسمر والمنشاوي وقالوا
منى
سليم سليم رد عليا مالك يا سليم
سمر
اوعي كده انا هفوقه يا سليم فوق يا بابا فوق ايه اللي حصل
سليم ايه ولقى كله حواليه وقال
سليم
فين الحيوان اللي كان هنا مشي ولا ايه
سعديه
اه يا سليم بيه انا شفته بيجري ودخلت احط لكم العصير لقيتك مغمى عليك هو عمل لك حاجه
المنشاوي
مين ده يا سليم وعاوز منك ايه وايه اللي حصل يا ابني طمني عليك
سليم
ياه خايف عليا قوي يا جدي كثر خيرك مش عاوز حاجه من حد وسعه كده كلكم انا طالع اوضتي وما تخافوش انا كويس وهفضل كويس وعمري ما هتكسر ابدا
وبعديها سليم ومنى طلعوا الاوضه
وسماح نزلت من على سلم الفيلا وقالت
في صاله الفيلا
سماح
هو في ايه يا شوشو كنت بتجري من جنبي كده ليه يا راجل هو في حاجه حصلت ولا ايه
المنشاوي
لا يا حبيبتي ما فيش حاجه ربنا يهدي احفادي
سماح
بصراحه ايه العيال دي ما تربوش وعاوزين تربيه من اول وجديد ايه ده سموره عامله ايه مالك يا حبيبتي شكلك وحش كده ليه اه افتكرت ان انت لسه ما حطيتيش المكياج
سمر
نعم هو ايه اللي انت بتقوليه ده لا بقول لك ايه اعدلي اسلوبك معايا هو انت فاكره نفسك صاحبتي ولا صاحبتي
في الوقت ده جميله ومروان كانوا جهزوا علشان هيروحوا الشركه ومروان قال
مروان وجميله نزلوا وقالوا
مروان
في ايه بس يا ماما هو كل يوم كده خناقه مع مدام سماح
جميله
الله يخليك يا خالتي اهدي شويه مش عاوزين مشاكل
سماح
بقول لكم ايه انا ما بعملش مشاكل مع حد اعمل ايه يعني ما هي هرمونات الحمل هي اللي بتعمل كده يوه يقطعني
هو انا ما قلتلكيش يا سمر ان انا حامل
وبعد كده حصل .......
