اخر الروايات

رواية بين احضان قسوته الفصل التاسع 9 بقلم سارة احمد

رواية بين احضان قسوته الفصل التاسع 9 بقلم سارة احمد



                                    

قلوبنا كلما اخلاصت و أعطت بسخاء ، تفاجئت بسهام غادره
فاصبحت مع مرور الزمن كأراضٍ مهجورة لا تقبل الزائر ...كلما حاولَتْ التقرب من احدهم تتذكر آلألم كل جرح غائر...لا البوح يطفِى مِافي القلب من وجع ولا الدموع تسلينِي فتنهمِر
علقت مَا بين كِتمان يؤرقني..
فالحياة دروس وعبر..... دروس علمتنا الكثير ومازلنا من الحياة نتعلم...
هذه الدنيا تمضي بالأقدار..مليئة بالأسرار .. في الليل أحزان يمحوها النهار.. 

4



                    

"اعتدلت دمع وهمسه بصوت حزين مقهور : أنا خلاص مش عايزه اتجوز سليم؟!
شهقت ونس ؛ وصكت اميره صدرها وهتفت: انتي اتجننتي يا بت؟!
نظرت لها ونس بتمعن وقالت : مالك يا دمع!!
سليم زعلك ف حاجه ؟!

2


هزت راسها بالنفي وغمغمت بدموع: هما غيرنا يا ونس .. احنا فين وهم فين .. وانا مش هقدر اتحمل نظراتهم .. وأنهم يبصولي كاني أقل منهم أنا مش هقدر ؟!
شهقت بالم ف اخر كلمه والقت نفسها باحضان شقيقتها مسحت ونس دموعها بقهر وضمت شقيقتها وهمسه: طيب وهتقدري تعيشي من غير سليم يا حبيبتي انتي بتحبي ؟؟

8


غمغمت دمع وهي تنحب : اوي يا ونس بحبه اوي ..
ربتت اميره ع ظهرها وقالت: اهدي يا حبيبتي واسمعيني كويس !
اعتدلت دمع وهزت راسها بالايجاب وهمسة: قولي يا ابله !!
مسكت اميره يده وربتت عليها وتمتمت : حبيبتي سليم بيحبك ؛ والراجل لما بيحب بجد مع أن ده مش بيحصل كتير!!  بس لما يحصل مفيش حاجه بتهمه ولا بتفرق معه غير حبيبته وبس .. مهما كان أهلها مستواها او اي حاجه تاني ؛

7


اومات دمع وردت : بس يا أبله أنا خايفه من أهله ؛ خايفه من تعليقاتهم ونظرتهم لينا وللبيت ؛ 
انتي مشفتش عايشين ف قصر ولا ف الخيال !!
 واحنا شايفه الشقه ولا معانا لابس زي الناس ولا اي حاجه ...
هتفت ونس : يا حبيبتي كل ده مش مهم قصاد حبكم لبعض ؛ انا متاكده أن سليم ميفرقش معه غيرك انتي !!
ولو اهلوا مش عجبهم وضعنا في ده سليم اللي لازم يعمل حسابه عليه وأنه ميسمحش لحد يدوس ليك علي طرف منهم مهما كان مين !!

5


نطقت ونس باخر كلماتها بإصرار غريب وكأنها تقصد شخص بعينه ومن غير هذا المتجبر القاسي رجل الثلج ..
عضت ع شفتيها تمنع شهقتها وهي تهمس : فعلا رجل الثلج والله !
ردت دمع بدهشة: مين ده ؟!
نظرت لها ونس وهزت راسها بالنفي وغمغمت: لالا مفيش !

10




                
هتفت اميره بسرعه: سيبك منها اختك اتجننت بتكلم نفسها ركزي معايا أنا معايا مبلغ صغير خديه يا حبيبتي وهاتي فستان حلو تلبيسي ؛
شهقت ونس وهتفت ؛ استني أنا كمان معايا فلوس وكتير نقدر نجيب لبس واكل وحلويات وكل حاجه ؛

5


نظرت له اميره ودمع بذهول وقالت معا : ومنين كل ده يا ونس ؟!
فركت ونس يدها وقالت : دي السلفه اللي اختها من الشغل عشان عملية دمع بس وقتها سليم حاسب ورفض يخدها وفضلت معايه ؛

4


هتفت اميره بفرحه : خلاص اتحلت اهي وانا هعملكم اكل ياكلوا صوابعهم ورا...
ضحكت ونس ولكزت دمع وهتف : فكي بقا يا فقريه انتي عروسه يا بت !
ضمتهم دمع وهي تضحك بمرح وسعاده وهتفت: ربنا يخليكم ليا يارب !!
.................................
ف قصر الباشا 
جلس ادم وهتف : يا بني مش تقولي انك مش هتيجي النهارده جاسر الشافعي كان عايز يقابلك !
قطب سليم حاجبه بدهشه وقال: ليه عايز ايه جاسر الشافعي ؟!
رد الآخر : شكله عايز يعين حراسه ع فيلا زايد !
هز سليم رأسه وهتف : ماشي! تابع انت انا مش فاضي !!
جلست نظلي وقالت : ليه يا حبيبي وراك ايه اهم من الشغل ؟!

2


ابتسم سليم بخفه ورد ؛ عايز انزل اشتري بدله عشان بكره هروح أخطب ؛
شهقة جيلان بفرحه وسعاده وهتفت: بجد يا أبيه ؟
اشاره لها نظلي وهتفت: استني يا جيلان بجد يا سليم هتخطب بكره ! بكره !!
ضحك آدم وسليم وهتف ؛ لا بكره مش بكره يا عمتو ؛

3


ضحكت جيلان بمرح وقالت: معلش الفرحه بقا !!
ربت آدم ع ساق سليم وهتف : مبروك يا صاحبي اخيرا يا اخي !!
ضحك سليم وغمغم: الله يبارك فيك يا حبيبي عقبالك ؛
نظر ادم الي جيلان وابتسم بحب وهتف : ربنا يسمع منك ويقرب البعيد '

3


خجلت جيلان من نظرات ادم ونهضت بسرعه وقالت : انا كمان هطلع البس واجي معاك اجيب فستان جديد ؛
اوما برأسه وقال: ماشي يا قلبي روحي البسي!
 
هرولت جيلان وادم ينظر لها بعشق وغمغم : وانا كمان همشي ارجع الشركه بقا ..
هتفت نظلي وهي تنهض : لا طبعا محدش هيخرج منكم غير بعد الغداء !
أشار لها ادم وقال : معلش انا لازم ارجع الشركه يا طنط ؛

4


اشاره الي سليم وهتفت بحزم مصطنع : قال حاجه لصاحبك يا سليم ؟
ضحك سليم وغمغم وهو يقبض ع يده ويسحبه : اقعد يا يسطا مفيش مناقشة ف قصر الباشا !!
ضحك آدم بخفة وهتف : عندك حق بس قولي هو الباشا هيجي النهارده ؟!
ضحك سليم بتهكم واردف : لا احنا مش ع الجدول النهارده !!
......................................
ف منزل ونس ..

2


بدات اميره بالعمل ع مكينه الخياطه لإنهاء قطعه القماش ، استيقظ صبحي وخرج من الغرفه وصاح بغضب : جري ايه يا وليه ع الصبح ؟ مش تراعي اني نايم شغاله فوق دماغي ايه؟!
توقفت اميره وهتفت : صبح ايه يا اخويا!!
 احنا العصر وانا لازم اخلص حتة القماشه دي اعمل ايه يعني ؟!
ضرب صبحي أحدي الكراسي بغضب وهدر: يعني بدخلي بالدولار يا ختي!! قومي فذي حضريلي فطار 
نهضت اميره وقالت : حاضر !!

2



        
          

                
ذهبت الي المطبخ واعدات الفطار وقدمت له وجلست تكمل عملها صمتت لحظات ثم قالت : بقلك ايه يا اخويا ؟؟
نظر لها بتافف وتمتم : اطفحي !

1


بللت شفتيها وقالت بتردد: البت دمع ف عريس متقدملها !وعايزين يجوا بكره وانت لازم تكون موجود ؛
ضحك بتهكم واردف: دمع مقصوفة الرقبه يلا احسن من  البومه الكبيره والمحروس دي شافها فين؟!

3


تارجحت عينها وغمغمت : عند المدرسه يا اخويا ..
تافف بنزق وهتف : يعني فقري ، وتلقي عاطل ومش لاقي ياكل ؟!
همسه اميره لنفسه : ع أساس انك مقطع نفسك ف الشغل بلا خيبه !
ثم هتفت : لا يا خويا أنا سمعت أنه ابن ناس علوي اوي وأبوه باشا ..
ضحك بتهكم وقال: وابن الباشا هيبص لمقصوفه الرقبه دي ليه!! وعلي ايه ؟!

2


هزت اميره راسها وغمغمت : النصيب يا اخويا ؛
هز رأسه وتمتم ببرود : طيب قومي هاتي فلوس يا وليه!!
نظرت له بدهشة وقالت: فلوس ايه يا صبحي ؟!
صاح بغضب: فلوس الشغل اللي بتعمليه دي ولا فكرني مختوم ع قفاي يا مره يا بت *****!!

2


نهضت اميره وهتفت : الناس جاين بكره يطلبوا البت عاوزين حاجات للبيت يا راجل !!
اقترب منها وقبض ع ذراعها بعنف وهدر: وانا مالي يا بت الكلب ، أنا عاوز فلوس بدل ما اطلع روحك ف ايدي ..

+


صرخت اميره بفزع والم وصاحت : حرام عليك يا صبحي دي بنتك !!
ضغط ع ذراعها بعنف وهتف: يلعن ابوكي لابو بنتي هاتي الفلوس بقلك يا بت *****!!

1


خرجنا الفتيات من غرفتهن ع صوت صراخ امير المفزع كان صبحي يقوم بضربها ويلوي ذراعها بعنف خلف ظهرها وصاح بغضب: هات يامره الفلوس اللي معاكي !
صاحت ودموعها تنهمر ع وجنتيها: فلوس ايه أنا جالي فلوس منين بس؟!
 
لكمها ف ظهرها بغل وهدر: امال قعده من الصبح علي المكنه وشغاله فوق دماغي بتخيطي القماش ده لمين؟!
اكيد زبونه واكيد ادتلك عربون !!

1


صاحت اميره وحاولت ونس واميره نزع قبضت صبحي من ذراعها وملأ صراخهم المنزل..  هرولت ونس وسحبت من حقيبتها بعض النقود وصاحت بغضب: خد الفلوس اهي وسيبها بقا حرام عليك !
دفع صبحي اميره بعنف وقبض علي النقود من ونس وغمغم : نسوان فقر !!
دفع ونس ودمع من أمامه وخرج بنزق واغلق الباب بعنف ..

6


اقتربت ونس ودمع من اميره وهتفت: ليه يا ابله كنت اديله اللي هو عايزه بدل ما يضربك كده ويبهدلك؟!
مسحت اميره دموعها بقهر وقالت: كنت عايزه اجيب بيهم حاجه لدمع نفرحها ونرفع راسها قدام اهلي سليم !! يلا منك لله يا صبحي ينتقم منك ربنا ..

1


ضمتها دمع وغمغمت بدموع: ربنا يخليكي ليا يا ابله؟!
ربتت اميره ع ظهرها وقالت: ربنا يتمملك على خير يا قلبي وينجدك من البيت ده و..

+


ثم نظرت إلي ونس وهتفت : وانتي يا ونس ربنا يريح قلبك ويديكي ع اد نيتك يا حبيبتي ..
هزت ونس راسها وهمسة: ربنا يخليكي ليا يا ابله..
............................
ف الفندق ..

+



        
          

                
الق وائل من ف يده بتافف وتمتم : هي اتاخرت ليه كده ؟!
خرج من المطبخ يبحث عنها حتي وجد نرجس تدلف من بوابه الفندق...
 اقترب من نرجس وهتف : بقلك يا نرجس هي ونس اتاخرت النهارده ولا أنا غلطان ؟!
نظرت له بدهشة وضحكت : لا مش غلطان واضح كده أن ونس مجنناك !!

3


ضحك وائل ومسح على شعره وهتف : اخلصي يا نرجس هي اتاخرت ليه ؟!
ضحكت نرجس وهتفت: واخده إذن يا سيدي عشان خطوبه أختها يلا عقبالكم !!
ابتسم وائل وهتف ؛ يارب يا نوجه!!
 هي ونس حكتلك حاجه ؟!
هزت راسها بالنفي وغمغمت: لا بس...

+


- انتو جاين تشتغلوا ولا تتسامرو ف كلام فاضي ؟!
فذت نرجس ؛ ونظر وائل خلفه الي صاحب الصوت ..

+


اقترب جبران وهو يرمق وائل بـ سم نظراته المشحونة بغضب شديد غير مبرر بالنسبة له وحتي الي جبران نفسه ..

6


توقف جبران وهتف بحده : انتي ع شغلك !!
هزت نرجس راسها برعب من نظراته العميقه وتحركت بسرعه...
 تحرك خلفها وائل ولكنه توقف ع صوته الحاد : أنا قلتلك تمشي ؟!

2


توقف وائل واغمض عينيه وهمس لنفسه : شكله يومي النهارده !!
دار مره آخره وهتف: اتفضل يا باشا ..
تحرك جبران وبصق كلماته بغرور : وراي ع المكتب 
نظر لها وائل بنفور وتحرك خلفه ..

1


دلف جبران الي مكتبه ودفع الباب بعنف ونزع سترته وهدر: بقا حضرتك سايب شغلك وواقف مستني الموظفات لما يوصلوا وتطمن عليهم بنفسك .. هو انت بتشتغل ايه بالظبط عندي ؟!
حدق به وهو يضغط ع كلمته الاخير بغرور جبران الباشا ...

+


هز رأسه ورد: أنا مليش دعوه بالموظفات ومش بسيب شغلي عشانهم ؟!
جلس جبران ورفع ساقه ع مكتبه ف وجهه وائل وغمغم ببرود صقيعي : امال كنت واقف بتعمل ايه ؟!
نظر له وائل وهتف : أنا كنت بسال ع ونس بس هي بس اللي تهمني !!

3


ضغط جبران ع فكه حتي اصطكت أسنانه بغضب.. وكور قبضته حتي ابيضت مفاصله... لكن خرج صوته بها من الصقيع ما يثير الشك ف تكوين هذا الرجل وقال : واشمعن ونس بقا ؟!

3


رفع وائل حاجبه بدهشه وقال: حضرتك دي حاجه شخصية بيني وبينها ..
نظر له جبران وهو يتناقش مع نفسه ف كيفية قتل هذا الوقح وتقطيع جسده الي أشلاء ..

3


 نهض جبران واقترب منه وقبض على ياقة قميصه وهدر بفحيح مرعب : بينك وبينها قلتلي!! طب اسمعني وحط كلامي ده حلق ف ودنك .. ابعد عنها وطول ما هي بتشتغل عندي كلام معها ممنوع .. 
هنا مكان شغل مش شط الغرام يا حيلتها !!

+


هتف وائل بذهول: يا باشا أنا مش فاهم ايه المشكله انا بحبها وهخطبها قريب ؟!
رفع حاجبه وتحولت عينيه من الصقيع الي الجحيم وهدر : وهي موافقه؟!

1


حاول وائل الرد قاطعه جبران بسرعه ولكزه ف صدره بقوه ثم صاح : وحتي لو موافقه ده شئ ميخصنيش .. أنا المهم عندي شغلي انتوا جاين تشتغلوا مش تحبوا ف بعض اظن مفهوم؟!

13



        
          

                
هز رأسه ورد: يا فندم احنا معطلناش الشغل ابدا !
دار جبران حوله وغمغم وهو يضغط على يدها ويكور قبضته : مش انت اللي يقرر ده ! 
تقريرك بتوصلني ومش احسن حاجه من يوم الانسه ونس ما شرفت !!
هز وائل رأسه وقال: ونس ملهاش دعوه يا باشا شيلها من اي حاجه ؛

3


ضحك بتهكم واردف: انت هتحامي ليها كمان !!
وقف أمامها ونظر له بنظرات حارقه لو كانت النظرات تحرق لتفحم هذا الوائل ف الحال وهدر : خليك ف حالك ؛ انت مجرد شيف مش محامي لحد ؛ دلوقتي اتفضل ع شغلك وغلط كمان وساعتها متلومش اللي نفسك .. انت عارف اللي بيترفد من هنا مش بيلاقي شغل ف اي مكان محترم تأني .. ده اخر تحذير ليك !!
هز وائل رأسه بحزن وتحرك من أمامه بغضب 
ووقف جبران يكور قبضته بغضب ونظراته الثاقبه تزداد سواد وقتامه قاتله ..
...............................

8


دلفت ونس ودمع واميره ومي الي هذا المول التجاري نظرت اميره حولها وهمسة: يلهوي يا بنات ايه ده كله؟ ده اكيد المكان ده الفستان فيه باشئ وشويات ؟!
ضحكت ونس وردت: تعالي بس يا أبله واختاري اللي يعجبك وملكيش دعوه !!
ضحكت اميره وقالت: يا ختي وانا العروسه ولا ايه تختار دمع قلبي اللي يعجبها !!

+


اقتربت دمع وهتفت : لا طبعا كلنا نجيب مش انا بس !
هتفت مي بفرح : وانا كمان هجيب فستان ؟!
ضحكت ونس وقالت : ياقلبي انتي اول واحده؛
ضحكت دمع وسحبت اميره وقالت : يلا يلا ...
هتفت ونس بتأكيد : ايوه يلا كلنا هنلبس جديد احنا عندنا فرح كل يوم ؟!

2


دلفت ونس أحد المحلات وأشارت إلي دمع واميره  علي أحد الموديلات .. اختارت دمع أحد الموديلات ودلف إلى غرفه تبديل الملابس .. وكذلك ونس واميره .. لحظات وخرجت دمع وهي ترتدي دريس بالوان الأرجواني الداكن أظهر روعه قوامها الرشيق وملامحها الطفوليه الجميله .. ثم خرجت ونس وهي ترتدي دريس بالوان البيبي بلو أظهر جمالها الساحر وقوامها الجذاب والمميز والمثير بحق ..
 نظرت دمع الي ونس واطلقت صفير بإعجاب وهتفت : يخربيتك ايه الجمال ده كله؟!

4


نظرت لها ونس ودموعها تملأ عيونها وردت : أنا ولا انتي ؟! انتي امتي كبرتي كده يابت انتي ؟!
ضمتها ونس بفرحه وسعاده وهي تتمناه أن يمر اليوم ع خير .. كلما تذكرت جبران وأنه يكون والد سليم تشعر بقبضه حديدية تقبض على قلبها .. تشعر برغبة ف البكاء كلما نظرت ف عيون دمع لا تستطيع أن تتحمل أن تتحطم فرحه شقيقته وتكون هي السبب ف ذالك ابدا ..

2


خرجت اميره وقالت : هااا ايه رايكم يا بنات؟!
نظرت لها ونس ودمع وحدقت بهم اميره وهتفت: يا حلاوه يا ولاد ايه الجمال ده يا بت انتي وهي ؟؟
ضحكت ونس وقالت : حلاوتك يا ابله ..
نظرت اميره الي نفسها وهمسة : هي فين دي يا اختي ؟؟
ضحك عليها بمرح واكملوا باقي طلباتهم واشتروا اطعمه والفواكه والخضروات والحلويات والمشروبات وكل شي وعادوا الي البيت وهم سعداء للغاية سعاده لم تدخل قلوبهم منذ سنوات عديدة ..

9



        
          

                
دلفت ونس ودمع وهي تضحك بمرح وقالت: شوفتي الـ
قطع جملته صوت صبحي الساخر الغاضب : حلو اوي والله كنتو فين يا بت الكلب انتي وهي ؟!

+


تلبشت ونس ودمع برعب ، وبلعت اميره لعابه بصعوبه ، واختبأت مي خلف والدتها ..
حدق صبحي الي الاكياس التي يحملونها وهدر : جبتوا كل ده منين ؟! ايه مش كان مش معاكم فلوس طلعت الفلوس دلوقتي !!

+


تمتمت ونس : ده عشان الناس اللي جايه يطلبوا بنتك كان المفروض انت اللي تشيل الهم ده مش احنا.. 
اقترب منها وهدر بعنف: انتي ليه مش بتحرمي يا بت الكلب ؟! 
وقفت اميره أمامه بسرعه وهتفت : خلاص يا اخويا سايق عليك النبي خلاص !! بلاش احنا ما صدقنا الفرح يدخل بيتنا كفينا فضايح بقا ؛

1


نظر لها بحقد دافين وسحب حقيبتها ونزع منها كل ما بها ودفع الحقيبه ف وجهها وهدر : هاتي احسن منك يا بومه !
وخرج بغضب واغلق الباب بعنف ..

+


توقفت اميره وهي تحاول التماسك وهتفت : يلا يلا مفيش وقت ورانا بلوي لسه !
هزت ونس راسها وهتفت: يلا أنا هرن ع وفاء تيجي تساعدنا عشان ننجز !!

+


طلبت ونس صديقتها وفاء وحضرت وبدأ ف تنظيف المنزل واميره وقفت ف المطبخ تعد اشهي الماكولات ف جوه يسوده السعاده والضحك ..
..............................
ف قصر الباشا 
خرج سليم من غرفته بعد ارتدي ملابسه ونزل الدرج وهو ينظر إلي الساعه بتافف وهتف : ايه يا عمتو الباشا لسه ما وصل ؟!
نظرت له نظلي وابتسمت بحب وهتفت : زي القمر يا روح عمتك !!
اقترب منها وضمها وقبل راسها وقال : اهو انتي اللي ستين قمر ف بعض !

+


نهضت جيلان وضحكه بخفه وقالت: وانا كمان خدوني ف الحضن ده ..
ضمها سليم وغمغم: تعالي يا چيچي، 
دلف جبران وهتف ؛ مساء الخير ..
رد الجميع : مساء النور ..

+


هتف سليم : حمد لله ع السلامه يا باشا ،
نظر لهم واردف: علي فين كده ؟!
ذم سليم شفتيه ونظر الي نظلي اشاره له برأسه وقالت : ف ايه يا جبران انت نسيت النهارده معادنا مع الناس عشان نطلب البنت ؟!
نظر سليم إلي وجهه والده يراقب رد فعله ولكنه فشل كالعاده ...

6


هز جبران رأسه وتمتم: هو المعاد الساعه كام ؟!
هتفت جيلان : الساعه تسعه يا بابي ؛؛
نظر ف ساعته وقال : يلا جبران الباشا مواعيده مظبوطه كده هنتاخر ..
نظروا له بدهشة وغمغم سليم : فعلا !!!
.....................................
ف منزل ونس 
وقفت دمع امام الباب وهي تراقب سليم من خلف الباب بعين واحده .. نظر لها وغمزه بعبث شهقة بذهول وتراجعت للخلف بسرعه ..

1


اقتربت ونس وهي تحمل صنيه القهوه وهمسه بفرحه : يلا يا دمع امسكي كويس اوعي تتلخبطي ولا تقعي ع وشك زي عادتك وتكسفينا ؛
تراجعت دمع بخوف وتلعثمت : لالاا أنا مقدرش ادخل !! وكمان بالقهوه ؟ وانتي ملبساني كعب عالي والنبي يا ونس ؛
ادخلي انتي بيها عشان خاطري !!

5


رفعت ونس حاجبها بدهشة وهمسة: مينفعش يا حبيبتي انتي العروسه مش انا !! ايه الهبل ده امتي هتكبري يا اوزعه ؟!
عضت دمع ع شفته وهمس: أنا خايفه يا ونس ومكسوفه اوي !

+


- من ايه يا دمع ده سليم حبيبك يا بنتي !
- وأبوه وعمته كمان , أنا قلبي بيطب وبيدق اوي !!

+


اقتربت اميره وهمسه بحنق : يلا يا بنات مينفعش كده مش عايزين نسيب ابوكم معاهم لوحده هينيل الدنيا !!

+


هزت دمع راسها وتمسكت بصنيه القهوه وتحركت ببطئ وهي ترجف وتنظر الي فناجين القهوة برعب وهي تشعر أنها ستنهار ف اي لحظه ..

+


ف الداخل 
هتف صبحي بصوت عالي مزعج : يا ألف مليون مرحب بيكم ؛ ده نور البيت زاد عشر أضعاف من ساعة ما دخلتوا يا بشوات والله !! ده أنا مش مصدق نفسي أنا في حلم ولا علم ؛ والله العظيم ده يوم عيد عندنا ؛  الأرض نفسها فرحانة بخطوتكم العزيزه دي يا مرحب يا مرحب ...

3


اشاره له جبران بنزعاج ونفور : اخلص وطي صوتك يا بني ادم احنا عارفين كل ده مش جاين نسمع الهري ده كله !!

+


أشار له صبحي برأسه وهتف: حقك يا باشا لامؤخذه من فرحتي بس ؛
غمغمت نظلي وهي تنظر إلي أرجاء الشقه بعجرفه وكأنها تخشي أن تلمس اي شي ف المكان واردفت : معذور طبعا !! هو انت كنت تحلم أن جبران الباشا يفكر بس يعدي من منطقتكم !

4


هتف صبحي بفرحه عارمه : ولا حتي كنت استجري احلم يا ست هانم والله !
هتف سليم بفرحه بخلوطه بالتوتر : أنا كل اللي يهمني دمع واكيد هشيلها ف عيوني "

+


- يا بيه أنا البسها واجهزها ووصلها لحد بيتك ع الحرام أنا مش مصدق لسه انك بصيت للبنت بنتي اصلا ؛ 
غمغم جبران بصوت حاد : خلاص اللي حصل عايزني نتكلم ف المهم أنا معنديش وقت اضيعه اكتر من كده ؟!

5


دلفت دمع وخلفها ونس واطلقت اميره زغروتها بفرح 
توقفت ونس وهي تشعر أن الأرض تدور بها وتحول صوت اميره الي صوت صفير عالي جدا ف أذنها وهي تراه أمامها اخر شخص كانت تتمني روايته ف هذا الوقت كانت تظن أنها تستطيع الصمود امامه ولكنها الآن تشعر وكأنها تقف علي شريط السكة الحديدية وهناك قطار أشبه بقطار الموت قادم عليها وهي لا تستطيع التحرك وكأنها مقيده بقيد من نار يحرقها ولا تستطيع فكه والتخلص منه....

4


ام هو فكانت لحظه أشبه باصطدام رأسه بصخره ضخمه كيف يمكن أن تكون تلك الحقيره لها علاقه بدمع اسود وجهه من الغضب وانتفخت اوداجه بشده فمن يراه لا يصدق أنه من بني البشر ربما تلبسته الان كل شياطين الجحيم حتي أصبح أكثر شراسه وشر وهدر
 ووووووووووووو
يتبع 





تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close