اخر الروايات

رواية بين احضان قسوته الفصل العاشر 10 بقلم سارة احمد

رواية بين احضان قسوته الفصل العاشر 10 بقلم سارة احمد



                                    
علمتنــــــــــــــي عينيكى أشياء أجهلهـــــــــــــــــــا .....
علمتني كيف ملايين الكلمات بلحظة صمت أختصرهـــــــــــا .....
وأن المسافة بين العاشقين بالمشاعر أقيســــــــها .....
علمتني عينيكى كيف الذكريات الجميله من فم الحزن أسرقها .....
علمتني عينيكى أشياء عجزت علوم الطبيعة أن تفسرها ...
  

3




                    
"ام هو فكانت لحظه أشبه باصطدام رأسه بصخره ضخمه " كيف يمكن أن تكون تلك الحقيره لها علاقه بدمع ، اسود وجهه من الغضب ، وانتفخت اوداجه بشده ، فمن يراه لا يصدق أنه من بني البشر ، ربما تلبسته الان كل شياطين الجحيم حتي أصبح أكثر شراسه وشر وهدر : كفايه بقا!!

6


توقفت اميره وهي تضع يدها على فمها برعب من صوت جبران الجهوري ، ونظراته الثاقبه التي شعرت أنها كالثقب الاسود سوف تبتلع الجميع ، بلعت ونس لعابه بصعوبه ، وهي تحاول اخفاء عينيها عنه وظل هو جامد كالصخره ..
قطعت اميره تلك الحرب وهتفت : يلا اتفضلوا يا جماعه الغداء جاهز اتفضلوا !!

+


اول من تحرك كان سليم وغمغم: اتفضل يا باشا ؛
نظر له جبران بحده وتحرك الي السفره وخلفه الجميع ..
جلسوا ع السفره بصمت قاتل وكأن ع رؤسهم الطاير.. تحركت اميره في وسط السفره وتقوم علي خدمة الجميع بحب .. واشاره الي ونس وهتفت : يلا يا ونس !

5


تحركت ونس وهي تضع الطعام في طبق جبران وهي تحاول اخفاء عينيها عنه .. وهو يحدق بها بحده .. مرر عينيه علي جسدها وظهر وميض من الإعجاب بجمالها قتله ف نفس اللحظه .. نظر الي يدها وهي تضع الطعام وهو يضغط على قبضته وهدر: كفايه !!

6


هزت راسها دون كلام ، وحاولت التحرك سريعا بعيد عنه .. لكنه قبض علي يدها وغمغم : مايه !!
نظرت له بدهشة ،وهي تحاول سحب يدها وهزت راسها ، وقربت له كوب الماء الذي كان بجانبه من الاساس ، وهرولت الي المطبخ وهو ينظر لها بنظرات حارقه غامضه ،

2


في الجانب الآخر من الطاوله جلس سليم بجانب دمع .. وهو ينظر لها بعشق ، ومد يده فجأة وقبض على يدها برقت عينيها وحاولت سحب يدها بصعوبه وهمسة: سليم !
ابتسم بجانب فمه ونظر لها ومرر يده علي فخذها بعبث حاولت دمع أن تتحرك بخفه وهمسة: سليم والنبي !!
وتحركت بتجاه المطبخ وهو ينظر لها بعبث ...

10


حدق صبحي بفرحه وهو يشعر أنه انفتحت أمامه مغارة على بابا بكل ما فيها من خيرات وهو يمني نفس بالغرق فيها حتي أذنيه هتف : اتفضلوا يا بشوات خير ربنا كتير !

2



                
نظر له جبران بنزعاج وغمغم : خليك في حالك !!
نظر سليم باحراج ؛ ونظلي بنفور وهي لم تمس الطعام قط ..
اخيرا انتهاء الغداء الكارثي ، وقف جبران ونظر الي ونس وأشار لها برأسه بخفه ، وتحرك الي المرحاض ، نظرت ونس حولها ، وانسحبت خلفه وصلت الي المرحاض وهي تنظر خلفها ، قبض ع ذراعها بعنف وسحبها داخل المرحاض واغلق الباب ، تراجعت بزعر وهي لا تستطيع التحكم في ارتجف جسدها ..

9


 اقترب منها وهدر : بقا هي دي لعبتك  الوسخه من الاول ؟!
نظرت له بذهول مخلوط بالغضب وهتفت: لعبه ايه!! أنا مش فاهمه حاجه ؟!
وضع يده ع فمها وهدر بفحيح: بقا مش عارفه !
لكزها بجانب راسها وأكمل : حطي ف دماغك اللي انتوا بتخططوا ليه انتي واختك مستحيل يحصل ؛

2


هزت راسها بالنفي وحاولت سحب يده ولكنه ثبتها وحاوط خصرها بعنف حتي شعرت أن خصرها ينشطر لنصفين وهتف : تفهمي اختك تشيل سليم من دماغها وتبعد عنه بالتي هي أحسن عشان لو هي اخر بنت ف الدنيا سليم مش هيتجوزها !!
شهقت بالم وحاولت دفعه بقوه وهمسه بصوت يملؤه الزعر والقهر : لالا !! ابوس ايدك اختي ملهاش ذنب أنا مكنتش اعرف ان سليم ابنك والله ؛

1


قبض ع وجنتيها واقترب منها حتي لفحت أنفاسه الهادره وجهها بعنف ، وعينيه تتأرجح بين عيونها وشفتيها وهمس : كفايه كدب بقا !
هزت راسها بالنفي ووضعت يدها ع صدره تمنعه وغمغمت بدموع: والله ما بكدب أنا مكنتش اعرف واختي كمان صدقني ورحمه ماما !!
نطقت اخر جمله بصوت يملؤه الحزن والقهر الذي اخترق قلبه المتجبر ...

4


دون شعور لانت نظرته ، وأصبحت قبضته أكثر رقه ، مرر إبهامه علي شفتيها بحنو ، وهو يقترب منها وعينيه مثبتها علي شفتيها المرتجفه تحت أبهامه... جحظت عينيها برعب وهي تحاول التملص منه وهمسة: لالاا ...
اغمض عينيه وضغطه ع فكيه بغضب وهدر: انا مش هكرر كلامي خلي اختك تبعد عن ابني احسن ليكي وليها !

3


بصق كلماته بغرور وجبروت ودفعها بعنف وخرج من المرحاض .. انهارت ونس وهي تنحب وتلطم وجنتيها بحزن وقهر لا نهايه له ..

2


ف الخارج ....
هتف سليم بفرحه: أنا مش عايز فترة خطوبه كـ ..
قاطعه جبران بحزم : سليم !
نظر له سليم بدهشة تحرك جبران وهدر بعنف: أنا عندي شغل ولازم امشي !
وقف الجميع بذهول تام ونظر سليم إلي نظلي بتساول ؟؟

1


هزت نظلي راسها بعدم رضي وتحركت خلف جبران وتبعتهم جيلان .. نظر سليم باحراج إلي دمع وتحرك خلفهم ..
وهرولت دمع الي غرفتها وهي تنحب وتشهق بصوت مكتوم !
وسقطت ونس ع الكرسي وهي تشعر بانهيار تام في كل أعصابها وهي تري اسوء كوابيسها يتحقق ..
..............................
ف قصر الباشا ..

4


دلف جبران بغضب وهدر: هي دي بنت الناس اللي حضرتك عاوز تتجوزها يا بيه ؟!
وقف سليم أمامه وهتف: مالها يا باشا ؟! أنا قولت لحضرتك من الاول انهم ناس ع اد حالهم ؛

1



        
          

                
اقترب منه جبران وصاح بغضب: بس مقلتش انهم ناس معندهمش اخلاق !! ولفوا عليك طمع مش اكتر !
نظر له سليم بدهشة ورد : لا يا باشا دمع واهلها مش كده ! لما أنا وهي حبينا بعض هي مكنتش تعرف أنا مين ولا ابن مين ؟!

+


ضحك بتهكم واردف: هي فهمتك كده وانت غبي وصدقتها لعبت عليك لعبه وسخه وانت غشيم !!
هز رأسه بنفي قاطع وهتف : لا دمع مش كده ؟

3


هتفت نظلي بغضب : لالاا يا سليم دول ناس لوكل ومش من مستوانا احنا ف دنيا وهم دنيا تانيه خالص!! 
هتف سليم بغضب : انا ميفرقش معايا كل ده انا بحب دمع ومش هتجوز غيرها ؛

6


هدر جبران بصوت حاد : ولا أنا يفرق معايه المستوى والكلام الفراغ ده! بس الاخلاق يا سليم مش هعديها انت فاهم !!
هتف سليم بحزن : يا بابا مفيش في اخلاق دمع والله سيبني اتجوزها ارجوك !!

4


ردت نظلي بحزم : مش هيحصل يا سليم ؛
هتف سليم: لا هتجوزها ! أنا مقدرش اتجوز غيرها؟!
صاح جبران بغضب شديد : انسي يا سليم البت دي تمسحها من دماغك باستيكه عشان عمرك ما هتتجوزها !!

3


تحرك جبران بغضب ونظر له سليم بغضب ممزوج بالحزن ربتت نظلي علي منكبه وقالت: اسمع كلامنا يا بني احنا عايزين مصلحتك !
مسك سليم يدها وهتف : وانا مصلحتي مع دمع يا عمتي ومش مع غيرها ؛
نظرت له نظلي بذهول وهتفت: البنت دي عملتلك ايه أنا عايزه افهم ؟!

2


صاح سليم بغضب: حبتني يا عمتي حبتني من غير ما تعرفني اصلا !!
تحرك سليم بغضب وخرج من القصر وكان الشياطين الارض تلاحقه ...
......................
ف الفندق ..

2


دلفت ونس ووصلت الي مكتب جبران الباشا لكنها لم تجده .. عادت مره اخر وهي تبحث عنه .. حتي التقت ف طريقه بـ وائل الذي اقترب منها وهو ينظر لها بحب وهتف : وحشتيني اوي يا ونس ،
نظرت له وردت بحزن : وانت كمان ؛

+


لاحظ نظراتها المضطربة ، واحمرار عينيها تمسك بها وهتف: مالك يا ونس حد اتعرضلك؟!
هزت راسها بالنفي وغمغمت بدموع: لا!! عندي مشكله بس ؛ ومحتاجه اتكلم مع جبران باشا ؛

1


مسك يدها وقبلها وتمتم: مشكله ايه يا حبيبتي!! يمكن اعرف اساعدك ؟!
اشاره له وهي تنحب وتشهق وهتفت : عايزه اقابل جبران باشا ضروري !!
هز رأسه وسحبها من يدها وهتف: تعالي نشوف فين يا ونس !

2


استدار بسرعه وهو يسحبها ، ولكنه توقف أمام عيون تحدق بهم بنفور وحقد وغضب عارم ، وكأنه يود قتلهم بسهام النار المشتعله ف عينيه ، 
حدق بهم وهو ينظر إلي أيديهم المتشابكه ويشعر بنار حارقه تسري باوردته ..

+


اقتربت ونس منه وهتفت: جبران باشا ممكن نتكلم خمس دقايق بس ؟!
نظر الي وائل بحقد وقبض ع ذراعها وسحبها منه نزع أيديهم المتشابكه وهدر : قدامي !!
نظرات له ونس وعضت ع شفتيها تمنع شهقتها وغمغمت بالم : حاضر ؛

1


اقترب وائل وهتف : جبران بيه براح عليها ليه كده؟! 
قبض جبران ع ياقه قميصه بيد واحده والاخري تقبض علي ذراع ونس بتملك ؛
 وعينيه تموج بغضب حارق وهدر : ملكش دعوه انت مين بتدخل ليه ؟!

+



        
          

                
هتف وائل بذهول: أنا خطيبها!! 
حدق جبران بها بغضب عارم .. ينتظر أن تنفي كلام هذا المعتوه .. لكن جن جنونه عندما صمتت ونس وهي تنظر إلي وائل بنظرات امتنان .. أشعلت بركان ثائر بجسد جبران ..

11


 ودفع وائل وسحب ونس خلفه حتي مكتبه ودفعها  الي المكتب واغلق الباب بقوه 
 وصاح بغضب: انتي ايه يا بت مش بتتعبي ؟!
لا وكمان جايه تكلميني وانتي مكلبشه ف حبيب القلب.. ايه عايزه ايه ؟!

+


حاولت ونس التماسك امام غضبه وهتفت: أنا معملتش حاجه! وحتي لو أنت شايفني غلطانه في اي حاجه ليه تاخد اختي بذنبي ؟!
اقترب منها وهدر وعينه تموج بغضب: عشان اختك اكيد زيك وانتي متشرفيش حد !!

+


نظرت له بكره وهتفت : حتي لو أنا كده في نظرك؛ اختي مش كده!! 
نظر لها وابتسم بجانب فمه بطريقه مرعبه وغمغم : يعني لو أنا وفقت علي جواز اختك من ابني دي حاجه تسعدك؟!

2


نظرت له ودموعها تنزل ببطئ وهمسة: جدا نفسي اطمن ع اختي وافرحها !
نظر الي عينيها لحظات وتحرك الي مكتبه وجلس ورفع أقدامه ع المكتب وهتف ببرود صقيعي أصاب قلبها بمقتل وأصدر صوت نافي : يبقي تؤتؤتؤ !!

3


حدقت به بذهول وهي تشعر أنها تريد تمزيق صفحة وجهه التي تحمل جليد القطب الشمالي بجداره وان تمحي تلك الابتسامه المستفزه من علي وجهه 
واقتربت من المكتب وهتفت بغضب : انت بني ادم مريض !!

3


نهض واقترب منها وقال ببرود مستفز : وانتي سافله وحقيره!!
رفعت يدها تحاول ضربه فتمسك بيدها وسحبها الي صدره وهمسة بأذنها بصوت حاد : هحول حياتك جحيم يا ونس اصبري عليا ؛

3


جحظت عيونها برعب وحاولت الابتعاد قبض علي خصرها وسحبها بعنف وهدر: اتقي شري يا ونس !
حاولت دفعه ودموعها تنهمر ع وجنتيها وغمغمت: ابعد عني بقا حرام عليك !!

3


تركها ونظر لها وهز رأسه وهدر بفحيح: بره!! مش عايز اشوفك تاني.. 
اجبارت أقدامها بصعوبه علي الهروله وهي تنحب وتشهق وتحاول مسح دموعها وهي لا تستطيع الرؤيه أمامها ..
نظر لها بنظرات حارقه غير مفهومه حتي له ؟!
......................
بعد مرور يومين امام مدرسه دمع ..

1


وقف سليم أمام سيارته ينتظر خروج دمع بفارغ الصبر .. فرك جبهته وهو يشعر أنه ع وشك الانفجار من تصرفات كل من حوله من والده وحتي الي دمع التي لا ترد ع مكالماته ورسائله من يومين .. 

1


نظر الي ساعته وهو يتأفف بشده .. ثم رفع عينيه وجد دمع تخرج من المدرسه .. وهي تسير ويبدو عليها الإجهاد والحزن .. اقترب منها وهتف : ايه يا دمع مش بتردي ع امي من يومين ليه ؟!
شهقت دمع وهتفت : في ايه يا سليم خضتني ؟!
 
قبض علي ذراعها بعنف .. وسحبها الي السياره وفتح الباب ووضعها في السياره .. ودار حول السياره وصعد وانطلق بسرعه .. وهو ينظر لها بغضب مخلوط بالاشتياق وهتف : يعني أنا دلوقتي الاقيها منك ؛ ولا من الباشا ولا من ايه بالظبط !!

4



        
          

                
امتلأت عينها بالدموع وهمسه: أنا مش عايزه اعملك مشاكل مع باباك يا سليم !
هتفت بغضب : يعني ايه بسرعه كده هتستغني عني وتتنزلي عن حقك فيا؟!
نظرت خارج السياره وردت : لو كان لي حق فيك مكنش كل ده حصل !!

+


توقف سليم بالسياره ف مكان مرتفع منعزل ونظر لها وهتف : لو انتي شايفة كده يبقي أنا اخترت غلط يا دمع !! وانا متاكد اني اخترت صح..
نكست راسها وغمغمت بدموع: وايه اللي خلاك متاكد انك اخترت صح ما يمكن غلط؟!
 
مد يده ورفع وجهها واردف: لا مستحيل أنا بحبك اوي يا قلبي ومقدرش اتخيل نفسي مع بنت غيرك عايزك انتي حبيبتي ومراتي !!
هزت راسها وهمسة: أنا فكرت انك تكون مع غيري بتقتلني يا سليم ؛

1


اقترب منها وهمس وهو ينظر لها بعشق: طيب ليه عايزه تسبيني لغيرك وتقتليني وتقتلي نفسك يا قلب سليم؟! 
رد بحزن عميق يفتك بقلبها وكأنه ع وشك التوقف: عشان بحبك ومش عايزه اعملـ 
هتف سليم بفرحه وسعاده: بس يا دمع متكمليش كفايه اوي عشان بحبك !!
 
نظرت له ودموعها تنزل ببطئ وتمتمت: انت كده بتهرب من الحقيقه ؛
كور وجهها بين يديه ومسح دموعها بطرف اصبعه وهمس بصوت أجش : لا يا قلبي أنا مش بهرب!
 أنا عارف من الاول أن الحكايه مش سهله ؛ وكنت خايف انك تضعفي وتبعدي عني ؛ واهو اللي حصل صدمني فيك يا دمع !!

1


هزت راسها بالنفي وغمغمت: غصب عني يا حبيبي!! 
قطعها سليم وهتف : لا يا قلب حبيبك لازم تكون اقوي من كده ؛ ومتتخليش عني بسهولة كده يا دمع !!
نظرت له بامل جديد يتجدد ف قلبها وقالت : يعني انت ؟!

+


اقترب منها وقبل وجنتها قبله ناعمه حنونه وهمس : مش هستسلم يا قلبي هحاول تاني لحد ما يزهقوا مننا ويجوزنوا عشان يخلصوا من زني !
ضحك دمع وهي تنحب وعينيها تلمع بشكل يخطف الأنفاس نظر له وهو يمسح على شعرها ويلتهم وجهها بعينيه وقال: تجنني بجد يا دمع !
وضع إصبعه ع غمزتها وهمس : بعشق الغمزات دول أنا ؛

4


اقترب منها ولمس شفتيها بقبله قصيره لكنها عميقه أغمضت عينيها وصدرها يعلو ويهبط بشده وضع سليم جبهته ع جبهتها وتمتم: مش عايز اسمع الكلام الفارغ ده تاني ماشي يا قلبي!! 
اومات ببطئ وتمتمت: حاضر ؛

1


اقترب منها ولمس شفتيها وضعت يدها ع صدره وهمسه: سليم !!
تراجع ونظر لها بعشق وغمغم: دمع بحبك بقا 
والتهم شفتيها بقبله عميقه , وهو يضمها لحضنه بقوه وهي تقبض على ياقه سترته وتشعر برتجف جسدها بنعومه وهو يلتهم شفتيها بلوعه وحب ..
............................
ف منزل ونس ..

6


استيقظت من النوم وهي تشعر بألم شديد ف راسها من كثرة البكاء جلست وهي تفرك عينيها بالم لحظات وانتبهت الي صوت صبحي : هما مشيوا ومحدش شاف وشهم تاني هو لعب عيال ولا ايه الحكايه؟؟

1


غمغمت امير وهي تعمل على ماكينه الخياطه لإنهاء عملها : علمي علمك يا خويا ! الراجل الباشا ده يخوف ولا بين عليه كان فرحان ولا غضبان ولا اي حاجه !!
هتف صبحي بصوت مرتفع : هم دخلوا البيت وخلاص أنا لازم امسك فيهم بايدي وسناني دول مش هيتكررو دول !

+



        
          

                
اشاره له بيدها وقالت: يا راجل اهدي الناس هتقلق منك كده ويعرفك ع حقيقتك !
نهض بغضب وهدر: جري ايه يا روح امك حقيقة ايه دي !! انتي دماغك فوتت ولا ايه ؟!
هزت راسها بالنفي وغمغمت: أنا مش قصدي ياخويا 
بس الناس لسه كانوا هنا من يومين اصبر و...

+


قطعت جملتها دخول دمع من باب الشقه اقترب منها 
صبحي وهتف : هو سليم كلمك ولا شوفتيه ؟!
نظرت له بدهشة وردت: ليه يا بابا؟!
قبض ع ذراعها بعنف وهتف: اوعي تزعليه مهما حصل !! ولو شاطره يا بت حاولي تورطيه عشان يعجل بالجواز ..

7


شهقت دمع بذهول وصكت اميره صدرها بعنف وهدرت : يا نهار منيل !!
صاحت ونس وهي تحاول سحب ذراع دمع من يده : ايه اللي بتقوله ده؟! البت لسه صغيره حرام عليك في اب يقول كده لبنته!!

+


ترك ذراع دمع وقبض ع شعر ونس وهدر : وانتي مالك جابتك المحامي بتاعها يا بت الحرام مش احسن منك يا عانس !!
صاحت دمع وهتفت: خلاص يا بابا سيبها وانا هعمل اي حاجه انت عايزها ؛
دفعهم صبحي بعنف وهدر: عالم وش فقر حرقته دمي الهي يحرقكم بجاز وسخ ..
........................
ف الفندق ..

3


دق سليم باب مكتب جبران الباشا ودلف عندما سمع صوت الاجش يأذن له بالدخول .. دلف وسار حتي وقف أمام المكتب .. رفع جبران عينيها وغمغم : لو جاي عشان نفس الموضوع قصر واتفضل من قدامي؟! 
سند سليم ع المكتب بحزن وهتف : ليه يا بابا ايه اللي مش عاجبك ف دمع ؟!

2


تأفف جبران بحنق ونهض بخطوات ثقيله ووقف مقابل سليم وغمغم: مش مناسبه ليك ، ولا تشرف عيلتك ، ولا ينفع تشيل اسمك ، كل ده اسباب كفايه ولا ايه ؟!
هز رأسه بالنفي القاطع وهتف : لا يا باشا دمع مش كده ابدا ؛ أنا اعرفها من زمان دي مجرد طفله !!

+


نظر له جبران بنزعاج وهتف : بس متعرفش اختها انزل المطبخ واسئل عنها وانت تفهم قصدي !!
قطب حاجبه بدهشه وقال: يعني ايه؟! ونس بنت كويسه يمكن تكون اتعرضت لمواقف والناس فهمتها غلط بس!!

4


هدر جبران بصوت حاد: مفيش بس انت مش فاهم حاجه !! ازاي دي تبقي اخت مراتك وخالة ولادك انت مجنون ؟!
اقترب منه وهتف: حضرتك أنا ميهمنيش غير دمع ولا يفرق معايا حد غيرها .. أنا هتجوزها هيا مش اختها !
هدر جبران بعنف : ده كلام عيال كنت فاكرك كبرت واقدر اعتمد عليك !! مش حتة بت تخليك تقف قدام ابوك وتبجح ف وشي ..

9


هتف سليم بغضب : أنا مش بجح أنا بطلب حقي اللي عايزين تحرموني منه ! أنا من حقي اعيش مع البنت اللي بحبها واختاره قلبي ؛
لكزه جبران وهدر : القلب من مش مقياس نختار بيه قرارات مصيرية ف حياتك .. الجواز مش بس بنت بتحبها وهتعيش معها ، وعلاقه جنسيه لا يا سليم دول عيلتين بيندمجوا ف بعض ولازم يكونوا ع الأقل متقاربين ..

+


نظر له سليم بقلة حيلة وحاول التحدث اشاره له جبران بحذم وهتف : الموضوع منتهي يا سليم ..
نظر له سليم بحزن وقهر وهو يشعر بقلبه يتمزق الي آلاف القطع .. وتحرك من امام والده واغلق الباب خلفه .. حدق به جبران وعينيه تموج بمشاعر مختلطه وتخبط شديد وهو يشعر بكسرة قلب ابنه ولكن ما بيده حيله ...

2



        
          

                
خرج سليم وهاتف دمع وهتف : دمع مفيش فايده !!
شهقت دمع ودموعها تنهمر ع وجنتيها وغمغمت: يعني خلاص كده يا سليم؟!
اغمض عينيه بقهر وزفر بحنق : مش عارف يا دمع اختك السبب الباشا رافض عشانه!!

+


سقطت دمع ع فراشها وشحب وجهه بشده وهمسة : اختي ونس؟
هز رأسه وتمتم: هي اختك بتشتغل ايه يا دمع؟!
نهضت دمع وهتفت بدموع : سليم ده مش سؤال!! وانا مش هقدر اتحمل كلمه علي اختي!!

5


عض سليم ع شفتيه وهتف : طيب لو قلتلك انها هي اللي وقفه ف طريقنا!!
نحبت بصمت ووضعت يدها ع فمها وتمتمت : يبقي انت اللي نفسك قصير يا سليم مع السلامه !!

1


أغلقت الهاتف وهي تشهق وتنحب بصوت مكتوم وتشعر أن قلبها ع وشك التوقف من شده الحزن... ألقت نفسها باحضان فراشها وهي تكتم صرختها في الوساده وتشعر بتمزق روحها بعنف وقهر ..

+


دلفت ونس الي الغرفه وجحظت عينيها عندما وجدت دمع ع هذه الحالة اقتربت منه بفزع وهتفت: مالك يا دمع ايه اللي حصل ؟!
شهقت دمع وهي تنحب وتصيح: خلاص يا ونس الحكايه خلصت قبل ما تبدأ!!

+


رفعتها ونس بين أحضانها وربت ع ظهرها وقالت: فهميني طيب سليم مش قالك هيحاول مع أبوه عمل ايه ؟!
شهقت بالم وهي تقبض على ملابس اختها ..
 قطبت ونس حاجبيها واخرجت دمع من حضنها ورفعت وجهها الغارق بدموعها وهتفت : قولي يا دمع حصل ايه؟؟

3


أغمضت عينيها بقهر وتمتمت : سليم قالي أن باباه رافض جوازنا عشان !!
ملأت الدموع عينيها وهمسة: بسببك انتي وشغلك ؛
بلعت ونس لعابه بصعوبه وهي تشعر بانكسار نفسه وتفتت روحها لشظايه حاده انغرزت بقلبها المكلوم ..

+


ونهضت بسرعه وهتفت: ليه هو شغلي حرام ولا عيب؟! 
نظرت لها دمع بنظرات لم تحدد ونس ماهيتها 
هزت ونس راسها بعدم تصديق وهمسه: فعلا ! بجد يا دمع ؟؟

2


نكست دمع راسها بحزن ، ونظرت لها ونس بقهر وهرولت الي الخارج نهضت دمع وهي تحاول اللحاق بها وهتفت : ونس استني ووووونس !!

2


لكن هرولت ونس دون توقف وهي تنحب وتشهق ولا تستطيع تحمل المزيد من الظلم فقد فاض الكيل بها وهي تشعر بطعم مرارة الظلم تتكوم ف حلقها ولا تستطيع التحمل أكثر ...

+


وصلت إلي الفندق وسالت علي جبران الباشا ووجدته في غرفته .. دون تفكير صعدت إليه ووقفت أمام الباب .. وهي تسحب أنفاسها بصعوبه .. ودقت الباب بقوه لحظات وفتح جبران الباب بعنف وهو عاري الصدر وهتف بغضب : ف ايه ؟!

2


جحظت عينيها وتراجعت للخلف بسرعه وهتفت : انا محتاجه اتكلم مع حضرتك ضروري!!
نظر لها وهي تخفض عينيها بخجل والحمره المنتشره علي جنتيها بدهشه ظل يحدق بها من اعلي راسها الي أغماس قدمها وهتف : خير!! 

3


هزت راسها وهمسة وهي تفرك يدها بملابسها : أنا هستنا حضرتك تحت !!
تحركت بضع خطوات وشهقت برعب عندما شعرت  به يحملها من خصرها ويدخلها غرفته ويغلق الباب بسرعه ..
ركلت بقدمها بعنف وهي تتلوي بين يديه وتصيح بهستري : لالا حرام عليك سيبني !

5



        
          

                
تركها ودفع بها الي الحائط .. ودنا منها ونظر لها وهو يلتهم ملامحها بعينيه الحادتين .. توقفت ونس عن التنفس وهي تشعر أنها ع وشك السقوط ..

1


 اقترب منها حتي أصبح يتنفس أنفاسها الخافته بانفاسه الهادره تلفح وجهها وضعت يدها ع صدره وهمسة : لو سمحت أنا جايه عشان !!
قبض ع يدها وضغطه عليها وغمغم : جايه ليه يعني ؟!

6


بللت شفتيها وهي تنحب وهمسة : حرام عليك اختي وسليم بيحبو بعض !!
ضحك بتهكم واردف ببرود ؛ وانتي تعرفي الحب يا ونس؟!

1


رفعت عينيها التي تلمع بدموع جعلت من عينيها قمه في الاثاره والجمال النادر الذي خطف قلبه المتحجر...
 وضع يده على وجنتها ومسح عليها .. وانزلقت يده الي عنقها وهو يمرر إبهامه علي بشرة عنقها وهو يتعمق ف عينيها ، 

2


 تململت بتوتر وخجل وخوف وحاولت الابتعاد عنه ولكنه تحرك أمامها ومنعها من الانسحاب وغمغم: قولي يا ونس تعرفي الحب ؟!
هزت راسها بالنفي وهي تحاول التملص منه ودفعه بضعف وردت : معرفش بس صعبان عليا اتنين بيحبوا بعض يتحرموا من بعض لو انت قلبك القاسي ده قابل بده أنا لا مش هقدر !!

2


ضحك بعبث وقال: لا بجد! وانتي بقا الملاك اللي عايز يضحي عشانهم .. وانتي السبب ف كل ده؟!
صاحت ودموعها تقطر من عينيه: أنا مش السبب أنا معملتش حاجه!!
ضغط ع عنقها بقوه وغمغم بصوت غلفه صقيع أصاب قلبها بالرعب : حتي لو معملتيش حاجه انتي كل خطوه بكارثة انتي ايه مش بتتعبي ؟!

1


حاولت نزع يده من عنقها وهتفت : والله تعبت!! تعبت اوي وكل همي ف الدنيا اختي ترتاح ومتتبهدلش زي ؛
لانت يده على عنقها وهاج قلبه بمشاعر لاول مره يشعر به عصفت به وحدق بها وقال: أنا مش مسئول عن ده كله ؟!

6


بدون وعي وضعت يدها ع صدره فوق قلبه الذي يضخ بقوه وهتفت : أنا مش بقول انك مسئول عن تعبي ! بس لو فرقت بينهم هتكون مسئول عن عذاب قلبين للابد ؛
حاول تمالك أعصابه ورد بصوت حاد : ميهمنيش كل ده!
انا اللي يهمني سمعتي وسمعت عيلتي وانتي كل شويا من مصيبة لمصيبه اكبر ؟!

1


إشارة الي صدرها وقالت بسرعه : لو عليا أنا ومشاكلي أنا هختفي من حياتهم وهبعد خالص !!
لماذا يشعر الان بنغزه ف قلبه عندما ذكرت البعد حدق الي صدرها مكان اشارتها ورد : مش كفايه !

1


نظرت له بدهشة وهزت راسها وهتفت : طيب اعمل ايه؟ أنا مستعده اعمل اي حاجه !!
نظر لها بنظرات يملؤه مشاعر مختلطة
وهتف : نتجوز !!

16


شهقت بزعر وتراجعت للحائط وهي تشعر أنها أمام شخص مختل عقلية وهتفت: ايه الجنان ده ؟!

+


ضغط ع وجنتيها وغمغم: لمي لسانك ومتنسيش نفسك!! أنا مش هتجوزك عشان جمالك أنا لازم المك والم مصيبك وتفضلي تحت عيني طول الوقت !!

7


هزت راسها بالنفي ودموعها تنهمر ع وجنتيها وتشعر أن قلبها يقفز بجانب صدرها بفزع وأنها ع وشك الموت من الصدمه ..
اقترب منها وتمتم: لو عايز اختك تتجوز ابني انتي لازم تفضلي تحت رحمتي طول حياتك غصب عنك !!

12


ضغط ع خصرها وقربها إليه وهمس ف أذنها : أنا مليش ف الحرام عشان كده هنتجوز بس ف السر محدش لازم يعرف انتي فاهمه !!
أغمضت عينيها بقهر وهي تهز راسها بالنفي .. 
وضعت يدها ع صدره تمنعه .. نظر لها واقترب منها والتهم شفتيها بعنف ويده تمسح ع ظهرها بتملك مجنون ...

21


شهقت بين شفتيه وهي تحاول التملص منه .. 
ولكنه استغل الفرصة وولج لسانه داخل فمها وهو يمتص شفتيها بعنف .. شعرت بانهيار تام ف أقدامها ودفعته بقوه .. 

1


وهرولت بتجاه الباب وفتحت الباب وركضت باقصي سرعه .. وقف ينظر ف طيفها بشرود..  وهو لا يفهم كم المشاعر التي تداهم قلبه .. ولماذا هي بالذات يهيج جسده مطالب بها كلما تقع عينيه عليها ؟!
 زفر بحنق من نفسه قبل أي شي ..

5


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close