رواية بين احضان قسوته الفصل الثامن 8 بقلم سارة احمد
الدموع أغلى من الإبتسامة لأن الإبتسامة تستطيع أن تهديها لأي شخص أما الدموع فإنها لا تسيل إلا لأغلى شخص.
أصعب إحساس عندما تكون حزين وتكتم الدموع
تضحك امام الناس لاكن القلب كتله من الوجع والألم.....
كم من القلوب الجميلة دفنت تحتَ أنقاض الخوف من الخذلان ، من الثقة ، من الحب ، من المشاعر ...
3
خرجت دمع من مدرستها وسارت وهي تشعر أنها اشتاقت له كثير .. وضعت يدها في حقيبتها ولكن ما تملك من مال لا يكفي أن تستقل اي موصله له...
+
عضت ع شفتيها وهمسة: اعمل ايه؟!
حملت حقيبتها ع منكبها وقالت: هروح مشي وخلاص!!
قطعت الطريق ، وسارت وهي تشعر بحماس كبير .. فقد اشتاقت له بجنون .. مرت ساعتين من السير المتواصل حتي وصلت دمع الي شركه الحراسه الخاصه بـ سليم الباشا .. وقفت وهي تلتقط أنفاسها بصعوبه وهمسة: يلهوي مش قادره !!
1
زفرت بحنق وتحركت الي أحد أفراد الأمن وهتفت : لو سمحت عايزه اقابل سليم الباشا قوله دمع !
نظر لها فرد الأمن بدهشه وغمغم: عايزه تقابلي الباشا مره واحده روحي يا شاطره اتاخرتي ع المدرسه!!
7
نظرت له دمع بحنق وهتفت : انت مجنون انا عايزه اقابل سليم بقلك !
ضحك بتهكم واردف: طيب أقوله مين ؟!
نظرت له بتحدي وهتفت : قلت لك دمع !
2
رفع سماعة الهاتف وهتف : ايوه يا انسه جيهان من فضلك بلغي سليم باشا انسه دمع عايزه تقابله ؛
سكت لحظات وهتف: ماشي سلام !!
أشار لها بيده واردف بستنكار : هتبلغه استني بقا !
1
مره قليل من الوقت وخرج سليم يهرول وهتف : دمع !!
اندفعت لحضنه وضمها بحنان وهتف بقلق : جيتي ازاي لوحدك ؟! في حد اتعرضلك ؟ حد ضايقك انطقي يا دمع ؟!
هزت راسها بالنفي وغمغمت: لا مفيش حاجه انت بس وحشتني ؛
مسح ع وجنتها برفق وهمس: وانتي وحشتيني اوي يا قلبي !
حدق بها وهتف : شكلك مرهقه كده ليه ؟!
4
عضت ع شفتيها بخجل وهمسة: اصل أنا جايه مشي!!
رمش بأهدابه يحاول استيعاب كلماتها وهتف : بتهزري صح ؟!
هزت راسها بالنفي وردت: لا اصلي كنت عايزه اشوفك !
+
حدق بها بذهول وهتف: طيب ما كنتي رني عليا وانا اجيلك لحد عندك بدل ما تمشي المشوار ده كله يا دمع !
تململت بتوتر وخجل من أنظار الأمن المذهوله وهمسه ؛ خلاص يا سليم ..
1
اغمض عينيه بيأس من تصرفاتها الطفولية ، وقبض ع يدها وسحبها الي الداخل وصعد المكتب، دلفت المكتب وهي تتعلق ف ذراعه ، وصرخت بمرح وهتفت : الله يا سليم الشركه والمكتب تحفه ؛
ضحك بمرح وقال: انتي اللي قمر يا روح سليم ..
2
سحبها الي ورفعها ع المكتب ومرر يده على فخذها بعبث وهمس: وحشتيني اوي يا دمع ؛
قبضت على يده وتململت بتوتر وهمسة: سليم !!
اقترب منها وهو يمرر يده ع ازرار قميصها وفك اول زر وهمس : متخفيش يا قلبي بس الجو حر ؛
قبضت ع يده وهتفت : حر ايه يا سليم احنا ف عز الشتاء !!
3
مسك يدها وقبلها وثبتها بجانبها وهمس : امال أنا ليه حران اوي ؟!
وخطف شفتيها بقبله عميقه ساحره ؛ التهم شفتها العلويه ثم السفليه ، وقبض ع يدها بيد واحده ويده، الاخره تعبث بقميصها شهقت دمع ودموعها تنزل ببطئ وهمسة برجاء من بين شفتيها: لا سليم !!
4
حدق بها وهمس بدهشه : بس بس بلاش عياط ليه كل ده؟!
انزلقت بصعوبه من ع المكتب وهمسة: أنا عايزه اروح !!
حدق بها بذهول وهتف: ليه يا دمع انتي زعلتي ؟؟
هزت راسها وهمسة: اه انت قليل الادب !
5
اقترب منها وضمها بحضنه وهو يضحك بمرح وهي تحاول التملص منه وصاحت: بس بقا انت بتضحك على ايه ؟!
ترجع بها الي الاريكه وسقط عليها ودنا منها وهمس: طيب اديني فرصه ارويكي قلة الأدب اللي بجد عشان متبقيش ظلماني !!
حاولت دفعه والنهوض ولكنه ثبتها وهتف : الظلم وحش يا قلبي أنا خايف عليكي ؛
3
هتفت وهي تحاول التملص منه: سيبني يا سليم هصوت يا مجنون ؟
ضحك عليها بصخب وهتف: خلاص بقا حاضر !!
اعتدل وسحبها معه وهتف: هااا ننزل نتغدا في اي مكان ولا نطلب غداء هنا؟!
هزت راسها بالنفي وغمغمت: أنا شبعانه !
+
نظر لها وهتف بحزم : قولي بقا بلاش دلع؟
هزت راسها وهتفت: ايه حاجه !!
نهض وقال : خلاص نطلب هنا عايز افضل معاكي لوحدنا !!
1
رفع السماعه وطلب الغداء ، وعاد إليها ،،
مر وقت قصير وصل الطعام وجلس سويا يتناولون وجبة الغداء ظل سليم يطعمها بيده ويدللها وهي تطعمه وتبتسم بخجل اقترب منها وقبل وجنتها وهمس: بحبك ،
قبلته ف وجنته وهمسة : وانا كمان بحبك اووي ...
9
انتهاء من تناول الطعام وهتف سليم : انا اصلا كنت هجيلك بعد الشغل!
نظرت له وردت: ليه ؟!
+
اقترب منها ومسح على ذراعها وهمسة: عشان عاملك مفاجاه حلوه !!
نظرت له بفرحه وسعاده وهتفت : قول قول يلا !
نهض وسحبها اليه وهمس وهو يغلق زر قميصها : لا يا حبيبتي دي تتشاف مش تتقال!!
1
مسكت يده وهرولت وسحبته وقالت : طيب تعالي اشوفها بسرعه ؛
خرج من المكتب والشركه وأشار إلي الحارس وهتف : علاء هات العربيه بسرعه !!
تحرك الحارس وجلب السياره فتح سليم الباب
وأشار له وهتف : يلا يا قلبي اطلعي !!
+
هزت راسها وصعدت السياره واغلق الباب وصعد السياره وانطلق هتفت دمع : احنا رايحين فين يا سليم ؟!
نظر لها واردف: اكيد مش هخطفك يا قلب سليم ؛
ضحكت بمرح وقالت: وحتي لو هتخطفني عادي ..
+
ضحك بصخب وهتف: طيب تمام شد الحزام بقا ،،
وانطلق بالسياره بسرعه وهي تضحك بمرح وسعاده وسليم ينظر لها بحب
.........................
ف منزل ونس ..
2
جلست اميره تذاكر لمي دروسه ولكنها توقفت ع صوت طرق الباب اشاره لها بيده واردف: كملي يا مي هشوف مين ؟!
هزت مي راسها وهمسة: ماشي !
تحركت الي الباب وفتحت وهتفت : اهلا يا ام احمد تعالي يا اختي اتفضلي ؛
دلفت ام احمد وهتفت : يزيد فضلك يا حبيبتي ..
+
أغلقت اميره الباب وأشارت لها واردف: ادخلي يا ختي بيتك ومطرحك !
جلست ام احمد وعبثت بشعر مي وهتفت : عامله ايه يا ميمو؟!
ضحكت مي بطفوله وقالت : حمدالله يا خالتو!
+
فتحت ام احمد ذلك الكيس واخرجت قطعت قماش من الحرير الطبيعي بالون الاسود وهتفت : شوفي كده حتته القماش دي يا حبيبتي !!
مسكت اميره قطعة القماش بإعجاب وقالت : جميله يا حبيبتي هتعمليها عبايه ؟!
+
هزت راسها وهي تضع الكيس ع الطاوله وردت : اه يا اختي ايدك الحلوه عايزها حاجه جميله كده ..
اومات امير وهي تشير ع عينيها : من عنيه يا حبيبتي !
فتحت ام احمد حقيبتها واخرجت بعض النقود ووضعتها ف يدها وغمغمت: لسه هنتحاسب يا حبيبتي !
ضحكت اميره وقالت : براحتك يا ستي ؛؛
...................................
ف فيلا سليم ..
1
دلفت سيارة سليم من بوابه الفيلا وصف السياره وترجل ودار حول السياره فتح باب السياره وأشار بيده وقال: انزلي يا دمع !!
نظرت دمع حولها بدهشه وقالت: احنا فين يا سليم ؟!
مسك يدها وسحبها اليه وقال : تعالي يا دمع ..
وضع ذراعه حول عنقها وقال : بصي ايه رايك؟!
1
نظرت حولها وغمغمت: في ايه يا سليم ؟؟
اشاره الي الفيلا وهتف : فيلتنا اللي هنتجوز فيها !
رفعت حاجبها بذهول واشاره الي الفيلا وقالت : الفيلا دي لينا احنا؟!
+
سحبها من يده وغمغم: امال انتي فاكره هنتجوز فين يا قلبي؟
فتح الباب ودلف وسحبها خلفه ودار بها وسط بهو الفيلا الواسع وعلي احدث طراز وهتف : هاا قولي عجبتك ؟؟
+
حدقت ف الارجاء وهمسه: انت بتهزر دي كتير اوي !!
اقترب منها ومسح على شعرها وهمس بعشق : انتي اللي بتهزري بقا ! مفيش حاجه كتير عليكي يا دمع ..
3
رفعت عينيها بلمعه حب خطفت قلبه من جديد وهمسة: بحبك اووي يا حبيبي ..
اقترب منها وقبلها وكأنه يقبل قلبها لا شفتيها بقبله ناعمه ،
فجرت مشاعر عشق عارمه بداخل قلبها ترك شفتيها وهمس : شفايفك ناعمه اوي يا دمع ؛
بلعت لعابها بخجل وهمسة: أنا مش هـ...
9
قطع جملتها بقبله عميقه ويده تقبض على ظهرها وهو يضمها لحضنه بقوه ؛ مرر يده ع جسدها بنعومه وهو يعبث بملابسها يحاول الوصول إلى بشرة ظهرها مسح ع ظهرها وتنهد بشوق وهو يشعر بنعومه جسدها...
شهقت بخجل وهي تشعر بيده تمر ع ظهرها وقطعت قبلته وهزت راسها بالنفي وهمسه بدلال: سـ سليم !!
وضع جبهته ع جبهتها وتمتم: تجنني ناعمه زي ورق الورده يا قلبي !!
أغمضت عينيها وهمسة: سليم ؛
1
مسح ع وجنتها المشتعلة بحمره خجل محببه وهمس : بعشق الخدود الحمره دي والغمزات اللي طيرت عقلي وسرقت قلبي ..
ابتسمت برقه فظهرت غمزاتها وضع أصابعه ع غمزاتها وهمس : هم دول حبيبات بيوحشوني اوي عايز اشوفهم ع طول ماشي يا قلبي ..
+
رفعت منكبها وقالت: ازاي ؟!
قبل وجنتيها وغمغم: ابتسمي طول الوقت وهما يظهروا علي طول يا قلبي !
ابتسمت أكثر غمز لها بعبث وقال : هي دي جميله الجميلات حبيبتي ؛؛
لكزته وهتفت : طيب يلا بقا أنا اتاخرت اوي لازم اروح ،
هز رأسه ورد: قدامي يا قلبي ..
2
خرج من الفيلا واغلق الباب وسار الي السياره وأشار لها واردف: القصر اللي قدامنا ده قصر الباشا !
نظرت إلي القصر الملكي الذي يشبه قصور القصص الخيالية ع طراز كلاسيكي فاخر جدا ..
+
شعرت بوغزه ف قلبها وهي تتذكر بيتها الأقل من المتواضع والعادي فرق السماء والأرض بينهم لا يوجد مقارنه اصلا ..
قطب حاجبه بدهشه وهتف : يا دمع مالك روحتي فين؟!
نظرت له بحزن شديد وغمغمت: القصر ده اللي انت عايش فيه يا سليم؟!
2
اقترب منها ومسك يدها وقبلها وتمتم: دمع انا ميفرقش معايا اللي جيه في .دماغك ده انا اهم حاجه عندي انتي يا حبيبتي !!
هزت راسها وهتفت: بس اهلك ؟!
+
مسح ع وجنتها برفق وقال : اهلي عارفين كل حاجه ومعندهمش مانع يا حبيبتي ،
ملأت الدموع عينيها وهمسة: الكلام غير لما يجوا ويشوفه حياتنا وبيتنا ..
هز رأسه وتمتم: ماله بيتكم يا دمع وبعدين أنا هتجوز البيت أنا هتجوزك انتي يا بت فكي بقا !
1
ابتسمت بشرود وهزت راسها بالايجاب سحبها من يدها وفتح باب السياره وصعدت واغلق الباب وصعد إلى السياره وانطلق حتي يوصلها الي بيتها ..
..................................
ف منزل ونس ..
+
دلفت بعد نهايه يوم مرهق ف العمل .. دلفت الي غرفتها والقت حقيبتها ، ونزعت معطفها ، وتحركت الي الدولاب حتي تخرج ملابسها حتي تاخذ حماما دافئ يخفف من الالم الجسدي والنفسي الذي تعاني منه طوال اليوم ..
+
سحبت ملابسها فسقط هذا الظرف الذي نسته تمام انحنت ومسكت الظرف وشهقت عندما تذكرت وغمغمت: يلهوي أنا نسيت خالص !؟
1
تركت ملابسها وتحركت الي الفراش ووضعت الظرف ف حقيبتها وارتدت معطفها وخرجت مره اخري ..
استقلت سياره اجرة ووصلت الي الفندق وترجلت من السياره وهتف: استنا يسطا !!
اوما لها وتحركت الي داخل الفندق حتي وصلت إلي مكتب جبران الباشا ...
1
وقفت امام الباب تحاول تنظيم أنفاسها ، ودقت الباب بهدوء حتي سمعت صوته العميق يأذن لها بالدخول ..
فتحت الباب ودلفت بهدوء حتي وقفت أمام المكتب وهمسه بصوت يملؤه التوتر لا تشعر به الا في حضوره : جـ جبران باشا ممكن اخد من وقتك دقيقه !!
اغمض عينيه ، وكور قبضته فآخر شي يتمنى الان هو روايتها ..
رفع وجهه ونظر لها بنظرات حارقه وهتف: ايه اللي جابك عايزه ايه ؟!
تململت بتوتر بسبب نظراته فـ دائما نظراته بارده وخاويه .. لكنها الآن مشتعله بلهيب قاسي أصاب قلبها وزرع الرعب بها حتي النخاع ...
4
بلعت لعابها بصعوبه وهي تحاول التماسك امام نظراته المشحونة بغضب مكبوت وقالت : حضرتك أنا جاي ارجع جزء من السلفه وشـكـ..
+
شهقت برعب وتراجعت للخلف عندما ضرب المكتب بـ قبضته بقوه و هدر بعنف شق الهواء أمامه بسبب حددته : أنا أحقر من كده مشوفتش ف حياتي !!
ارتجف جسدها بصدمه وهتفت : ليه يعني أنا عملت ايه ؟!
نهض بغضب واقترب منها بخطوات حاده ، وجسده يشع طاقه عدائيه ،وعيناه الباردتين تحدق بوجهها بنظرات حارقه ، وكأنه يريد الفتك بها وهدر بعنف: يعني مش عارفه عملت ايه؟ انتي ايه مش بتتعبي ولا تزهقي من التمثيل حقيقي حقيره ..
10
قبض ع ذراعها بعنف وصاح بغضب: اوعي تكوني فاكره اني نايم ع وداني دبت النمله ف الفندق ده بتوصلي وانا بحذرك !!
غلط واحده تاني وهدمرك ؛؛
1
نظرت له بذهول مخلوط بالغضب وهتفت : أنا مش فاهمه أنا عملت ايه عشان تعمل فيا كده قلتلك اني عمري ما عملت حاجه تغضب ربنا عـ ..
+
قطع جملتها لطم قويه سقطت أرضا وبعثرت خصلات شعرها بعنف !! جحظت عينيها بعدم تصديق ، وتحجرت عينها بدموع الندم ع قدومها إليه ؛ كانت تظنه من بني البشر ؛ ولكنه بالتأكيد لا يعرف الانسانيه أو الرحمه ..
7
وقف أمامها وهو جامد كالصخر وثقلت أنفاسه وكل نقطه في جسده تشتعل بنيران الغضب ونظر لها وعينيه تموج كبحر هائج وهدر : القلم ده عشان متجبيش سيرة ربنا ع لسانك تاني فاهمه !!
صرخ باخر كلمه جعلها تصرخ وتنتفض بغضب : لا مش فاهمه مجبش سيرته ربنا ليه ؟!
+
قبض ع ذراعها بعنف ، ورفعها من الأرض الصقه بصدره العريض ، وحاوط خصرها بذراعه بقوه ، وقبض علي وجهه وابهامه يمر ع وجنتها بلمسه تحمل معني مختلف لم تفهمها ..
وهدر بفحيح : عشان اللي زيك اوسخ من أنها تتكلم أو تبرر ..
3
هزت راسها وهي تنحب وتشهق بصوت مكتوم وتحاول التملص منه وهتفت : حرام عليك ده ظلم !
حدق ف وجهها القريب منه ؛ ودون تفكير رمق شفتيها المرتجفه والرطبه ضغط ع وجنتيها بيده وكأنه يجبرها ع مواجهته وهمس : ظلم بظلم يا ونس !!
2
وهبط ع شفتيها بقبله أشبه برصاصه اخترقه قلبها.. ارتجفت اوصالها برعب وهي تحاول التملص منه.. ودفعه بقوه وهي تنحب بصوت مكتوم ..
ضغط ذراعه حول خصرها بحميميه ، وقربها إليه ويده تمر ع وجنتيها والتهم شفتيها بعنف وشغف حاول اخفاه ..
11
طريقتها ف التملص منه زادته إصرار ع الموصله .. وطعم شفتيها الذي يشبه التوت البري جعله كالمغيب وهو يلتهم شفتيها بقوه ..
أنهارت ونس بين أحضانه وصوت نحيبها وشهقتها شق سكون الهدوء حولهم حتي دفعته بقوه وهتفت بصدمه : انت انت...
3
قبض ع شعرها بعنف وهو يشعر بالحاجة الملحة إلي تلك الشفاه المهلكه سحبها إليه .. لكنه وضعت يدها ع صدره العريض تمنعه من هذا الجنون حدقت الي عينيه التي غيمت الشهوه بها بذهول ودفعته بقوه وهتفت: لالاا ..
جن جنونه من رفضها قبض ع ذراعها وهدر: ليه مش اد المقام اشمعنا عندي أنا ولا !!
أنا هدفع كويس برضو ...
8
سحبت يدها من ذراعه بقوه و لطمت وجنته بقوه دار وجهه للجهه الآخر وهو يضغط على فكيه بغضب وغلف بركان ثائر عينيه نظر لها بسرعه ..
لكنها تراجعت بسرعه وقبضت ع حقيبتها وهرولت الي الخارج بسرعه وهو يحدق بها بذهول مخلوط بغضب اسود قادم من الجحيم وعيناه تتحول شي ف شئ من البركان الثائر الي الجليد والصقيع المعتاد ...
.............................
ف منزل ونس
11
دلفت ونس الي منزلها وأغلقت الباب وصدرها يعلو ويهبط بانفعال شديد .. وهي لا تستطيع التحكم في ارتجف جسدها .. هرولت الي المرحاض وهي تنحب وتشهق بصوت مكتوم .. وفتحت الماء وهي تغسل شفتيها بعنف .. وتضرب وجهه بالماء البارد وهي تحاول ازالت رائحته الي علقه بها .. لكنها عنيده مثل صاحبها شهقت بقهر وهي تشعر برائحته لا زلت ملتصقه بجسدها .. نزعت ملابسها ودلفت تحت الماء حولت الماء الي الساخن حتي تزيل تلك الرائحة وهي تنحب وتشهق بصوت يقطع نياط القلب.. وهي تغسل شفتيها بعنف ..
3
اخيرا خرجت من المرحاض ودلفت غرفتها والقت نفسها باحضان فراشها واغمضت عينيها وذهبت إلى نوم عميق تهرب به من واقعها ..
.......................
ف اليوم التالي
تجمعت العائله ع وجبة الإفطار كانت ونس تضم ذراعيها حول صدرها .. وهي تشعر بألم شديد ف أمعاءه وكأنها منعقده حول بعضها .. نظرت إلي شقيقتها التي لا يختلف حالها كثيرا .
+
فاقت من شرودها ع صوت تحطيم أحد الاطباق الذي الق به صبحي ع الأرض بعنف وهدر : ده طفح ينفع لبني ادمين يا بقر ؟!
نظرت ونس ودمع واميره الي شظايا الطبق ع الأرض وهتفت اميره : ماله الاكل يا خويا ؟؟
ضرب الطاوله وهدر بعنف: ناقص ملح يا مره يا ناقصه !!
3
هتفت ونس بغيظ : طيب ما كنا جبنا ملح بدل كل ده ..
نظر لها بشماتها وهتف : انتي لسه فاك الجبس من كام يوم عايزه تتجبسي تاني ولا ايه يا بت الحرام ؟!
همت ونس بالرد لولا تدخل اميره ووضعت يدها ع فمها تمنع استرسال كلماتها وهتفت : لا يخويا براحتك ف داهيه الطبق يا صبحي !
+
نظرت لها ونس بعيون متحجرة وتركت الطاوله ودلف الي غرفتها .. وتبعتها دمع بحزن عميق يفتك بقلبها تشعر بأنها مكسوره الخاطر والنفس ..
+
جلست ونس ع فراشها وهي تنحب بصمت وقهر من كل شي في تلك الحياه دلفت دمع وجلست بجانبها ووضعت راسها ع فخذها ودموعها تنزل ببطئ بجانب عينيها ..
10
ظل الصمت الرهيب يلف الغرفه وقت غير معلوم من الزمن .. حتي دلفت اميره بصنيه من الاطعمه ووضعتها علي المكتب الصغير الذي يحتل ركن من الغرفه .. وتحركت الي الفراش وهتفت : قومي يا بت انتي وهي افطروا يلا !
+
تنهدت ونس بضيق وهمسه : مليش نفس ،
ربتت اميره ع منكبه وقالت: طيب عشان اختك اللي مش عارفه مالها من امبارح دي ؟؟
نظرت ونس إلي دمع بانتباه الي حالتها وهتفت : مالك يا دمع ؟!
لكن يبدو أن دمع لم تكن هنا من الأساس مسحت ع شعرها وهتفت : دمع دددمع !!
فاقت دمع من شرودها والحزن الذي يغمر قلبها وغمغمت: هااا نعم ؛
نظرت لها ونس بدهشه وقالت: مالك ايه حصل ؟!
اعتدلت دمع وهمسه بصوت حزين مقهور : أنا خلاص مش عايزه اتجوز سليم !!!
17