رواية الحب الحرام الفصل السابع 7 بقلم نور ربيع
البارت السابع 

استغفر الله 

جنات بقاء شديد: ليه ليه كده ليه كده يا فهد! معقول انا كنت بحلم كل ده!! كنت بحلم كان كل ده خيال كان حلم على الورق معقول...؟؟؟ ولا انت بتحبني وهترجع هترجع وهتيجي لجنات حبيبتك وهتتجوزها زي موعدها و قولتلها وتفضل معاها طول عمرك!؟؟.؛ بشتات وانهيار اكتر: ولا ولا ولا بتكدب عليا بتكدب عليا لا لا مستحيل تكون بتكدب مستحيل دا انت كنت الدواء لقلب جنات اللي كانت ضايعه بسبب اهلها و بسبب كل اللي حواليها … حطت ايدها على قلبها وصرخت جامد بتعب
جنات بصرخه ألم ووجع: ليييييييهههه ليييييييهه كداااا اااااهه
جني بصدمه من حالتها: جنات مالك ي جنات انتي بتبقي كويسه مره واحده تيجيلك حاله ما يعلم بها الا ربنا فهميني فيكي ايه
فاطمه بدموع وخوف عليها: لا لا لا لا انتي محتاجه تتعالجي نفسي انت مش طبيعيه والشخص ده جابلك مرض نفسي انا مش هسكت اكتر من كده عليكي لازم تتعالجي يا جنات لازم تتعالجي …
جني بعدم فهم: في اي يا ماما ومين ده اللي جاب ليها مرض نفسي بتقولي ايه انا مش فاهمه حاجه ومالها جنات اي اللي بيحصل فيها ده؟؟.
فاطمه بعتاب و دموع: ليه كده ليه كده يا جنات هااا ليه ليه تتكلمي مع واحد وتتعرفي عليه من ورانا من طريق الانترنت!! معقول تحبي في سر و تتكلمي معاه من ورانا ليه كده ها ي بنتي؟ ناقصك اي انتي ناقصك ايه ها؟؛ بصرخه فيها… فهميني يلا
جنات بصريخ و انهيار: ناقصني ايه؟ عايزة تعرفي انا ناقصني ايه !؟ هقولك انا ناقصني ايه يااا ماماا!!!! جنات ناقصها حنان كانت محتاجه حنان ما كانش لاقيه ملجأ قلبها كان محتاج حب واحتواء وحنان فهي لقيت في الشخص الغلط ده غصب عني غصب عني لقيت في الحنان والحب لقيت منه الاهتمام هو اللي كان بيطبطب على قلبي ويهون عليا…كملت بــثقه: وهو هو هيرجع صدقيني هيجي لجنات وهياخدني منكم وهيعيشني احلى الايام اللي انا كنت بتمناها وهيحبني هيحبني هو ما كانش بيكدب عليا ولا بيضحك عليا يا ماما ابدا هو كان صادق كمان والله صادق
فاطمه بزعيق فيها: كفايه كده كفايه كفايه واخرسي بقى
جنات بانهيار وصريخ: لا مش كفايه مش كفايه يااا مااامااا
جني بصدمه: جنات يعني انتي كنتي مصادقه حد من على الانترنت بس ده حرام ازاي تعملي كده ليه كده يا جنات ها؟ ليه تعملي كده في نفسك يا حبيبتي ليه؟
جنات بعصبيه: اسكتي انتي كمان اسكتي مش عايزه حد فيكم يتكلم معايا … الدنيا بقى تلف في الجنات وحست بدوخه في دماغها قويه ومره واحده وقعت في الارض اغمى عليها
فاطمه بصرخه: جنااااات
جني بخضه عليها: جناااااات " راحوا بسرعه سندوها وقوموها وبقى يفوقوها وهي ولا في الحياه دي نهائيا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الدكتور علق ليها محلول واداها حقنه مهدئه لجنات قعدت جنبها جني ومسكت ايدها بدموع وحزن عليها
جني: جنات حبيبتي طمنيني عليكي انتي كويسه؟
جنات بصتلها بدموع وألم وفضلت ساكته حاسه بالوجع الشديد جواها
الدكتور بتركيز: انسه جنات ممكن اعرف ايه اللي معكر مزاجك بالطريقه دي ايه اللي تعبك وتعب نفسيتك كده فهميني بتفكري في ايه بالضبط. و بسبب عصبيتك دي ايه
جنات بدموع وحزن شديد: كل حاجه!!
الدكتور بتفاهم: زي ايه مثلا؟
جنات بشتات : كل حاجه في حياتي ملخبطه حياتي كلها بايظه اوي
فاطمه بدموع: يا دكتور جنات كانت في غيبوبه بقالها خمس سنين فقت منها من حوالي اسبوعين وفي الاسبوعين دوله ما فيش غير حاله انهيار صريخ وزعيق وعياط بالطريقه دي ومش بطيق لحد فينا كلام أبداً
كملت جني: دكتور… وكل واحد فيهم حكا عن نفسيه جنات للدكتور النفسي والدكتور بقى متابع حالتها. و كتب ليها على علاجات
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عصام ابو فهد: طمني انت عامل ايه ي فهد اي اخبارك و اخبار الشغل عندك
فهد: الحمدلله كله تمام يا بابا والله
عصام دمت بخير و عافيه يا رب
فهد: امين يارب
عصام: امتي ناوي تنزل القاهره ان شاء الله
فهد بابتسامة: قريب ان شاءلله شهر ممكن كده ولا حاجه
عصام بتنهيد: ان شاءلله تجي بسلامه يارب ي بني
فهد: تسلم يا بابا
ريان بابتسامة: طبعاً نازل عشان تخطب
حط الفون جنبه على كرسي الانتريه بعد ما اخلص المكالمه وضحك لي فهد
فهد: تفتكر فهد هيحب وهيتحب يا ريان؟
ريان باستغراب: يا بني في حد في الدنيا دى مش بيحب!! ليه بتقول كده بس اكيد طبعاً احنا بشر ومن حقنا نحب ونتحب بس الحب الحلال حلو اوي لما تطلب بنت الاصول كده وتدخل من باب بيتهم.و تتقدم ليها والعلاقه لما تبقى ماشيه في الموضه والرحمه وتكون بنت اصول ومحترمه وتستاهلك هو ده الحب بجد. اللي يرضي الله و رسوله
فهد بتنهيده: فعلاً مفيش احسن من اللي يدخل من الباب قدام الكل واتقي ربنا في بنات الناس. فليس الحب حرامأ جعل الله الزواج هو باب الحلال في علاقة و الحب بين الطرفين.
ريان بابتسامة: ربنا يرزقنا جميعا الزوجات والذريات الصالحات يارب " كمل بــمرح: ويعوض صبرنا خير
فهد ضحك بسيط: امين يا غالي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل اهل فهد
سجدة: ماما انا كنت عاوزه اتكلم مع واحده صحبتي فيديو كول قولت اخد منك الاذن الاول
شرين: انتي واثقه من صاحبتك دي
سجدة بابتسامة ثقه: طبعاً ي ماما دي بنوته عسل خالص واسمها جني عثمان كمان
شرين بــ رضا: تمام يا حبيبتي روحي كلميها
سجدة: ماشي يروح قلبي شكرا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل جنات
في غرفه بنات
جني بفرحه: جنتي انا اكلم دلوقتي صحبتي دلوقتي اللي من السوشيال ميديا اول مره نتكلم فديو كول بجد مبسوطه تتكلم معايا
ضحكت بسيط جدا بتعب جنات: هي صحبتك انتي ولا انا اتكلمي انتي يا جني روحي
جني: هكلمها وبعدين كلميها انتي تمام عايزاكي تتعرفي عليها انتي كمان هتحبيها جدا جدا شخصيتها عسل سكر كده
رنت سجدة فديو كول و بنات شافوا بعض لاول مره يتكلموا مع بعض فيديو كول وكانوا مبسوطين جدا بالمكالمه دي هما الاتنين
جني بابتسامة حب: بجد مبسوطه اوى معرفتك دي يا ساجدتي حقيقي انتي مليتي عليا حياتي بجد
سجدة بابتسامة: حبيبت قلبي والله انتي يا جني ربنا يديمك ليا وميحرمنيش منگ ابدا يا قمري
جني بابتسامة: حبيبي حبيبي و يديمك ليا يعمري …بصت لجنات وقالتلها: بقولك ايه تاخدي تتعرفي ع اختي جنات الكبيره و تتكلمي معاها.
سجدة بابتسامة: هي عامله ايه دلوقتي طمنيني عليها يروحي
جني: الحمدلله احسن يروح قلبي عن الاول
سجدة:دوم بخير يارب يروحي الحمدلله انها قامت بسلامه ليكي
قالتلها هاتي اتكلم معاها و اسلم عليها سجدة و اخدت منها الفون جنات والكاميرا كانت مفتوحه
جنات بصتلها بــدهشه و كانت بصه ليها ومركزه في ملامحها جدا ومفكره بــ فهد لانها هي شبه فهد جدا / نفس العيون العسليه الفاتحه نفس الرموش والحواجب البني غامق والبشره القمحاويه /
سجدة بابتسامة ليها: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جنات بتركيز: عليكم السلام ورحمه الله وبركاته ازاي حضرتك عامله ايه ياقلبي
سجدة بابتسامة: انا الحمد لله بخير ونعمه يا روحي انتي عامله ايه طمنيني عليكي صحتك عامله ايه دلوقتي
جنات: الحمدلله في زحام من النعم الله
سجدة: ادام الله حمدك وغفر ذنبك يا جميله
جنات: امين ياقلبي
سجدة بابتسامة: قوليلي اسمك ايه عرفيني بنفسك اكتر
جنات بابتسامة: حاضر
سجدة بابتسامة: حضرت معك الخير كله ي قمر
جنات: انا جنات اخت جني الكبيره عمري 23 سنه
سجدة: اللهم بارك عاشت الاسامي و العمر كله ليكي ي قمر
جنات: تسلميلي ياقلبي
سجدة: سلمك الله من كل شر وسوء يروحي انا سجدة عصام عمري 21 سنه اخر سنه ليا دي في كليه هندسه قسم معماري ان شاءلله ناويه اشتغل على الحلم ده. بعد التخرج
جنات بابتسامة: ماشاء الله ربنا معاكي ويوفقك بحياتك يارب يروحي بالتوفيق إن شاءلله
سجدة: تسلمي ي قمر بقولك اي؟ معاكي تلفون اخد رقمك لو ما فيهاش ازعاج ليكي يعني ابقي اكلمك ان شاءلله
جنات بحزن: لا للاسف مش معايا راح في الحادثه
سجدة بلطف: يروحي مفيش مشكله لعله خير باذن الله ليكي. خلاص ابقي اكلمك علطول ان شاءلله منه من تلفون ده بتاع جني لو ما فيهاش ازعاج يا جنى ليكي
جني ردت بسرعه: لا طبعاً ياقلبي علطول اتكلمو عادي وانا عاوزاكي تتكلمي معاها علطول و تكونو صحاب لانها ما عندهاش صحاب وكده
سجدة بحنان: يروح قلبي انتي من دلوقتي صحبتي لا مش بس صحبتي انتي اختي الكبيره و ان شاءلله يكون لينا لقاء في الدنيا لو ربنا ما جمعناش مع بعض في الدنيا يبقى لينا لقاء مع بعض في الجنه ان شاء الله
جنات بابتسامة: يارب ان شاءلله
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في المساء الكل كان نايم مفيش اللي جنات كانت صاحيه في الغرفه بتاعها ما كنتش عارفه تنام وعماله تتقلب شمال ويمين على السرير وقلقانه وتفكر في سجده انها فيها شبه كبير من فهد مش قادره تنسى ملامحهم اللي مقاربه من بعض جدا
جنات بخنقه: يوووههه مش عارفه انام تعبت بقا راسي خلاص هتطير والله " مسكت فون جني فتحت نت بدأت تقلب فيه شويه لقيت رسايل جت كتيره ورا بعض في الواتس اب فتحت لقيت جروب بوستات دينيه بتاع سجدة دخلت عليه بدات تدخل وتقرا من البوستات والبوستات كانت عن الارتباط والحب اللي ربنا محرمه . وقرأت بوستات كتيره جدا ورا بعض ومع قراءه البوستات دي الندم كان داخل قلبها جدا وضميرها وجعها بشده. بقت حاسه بــتوتر شديد و الشتات مالي عقلها بسبب الذنب ده ما بقتش عارفه تعمل في اللحظه دي وبقت تعيط جامد بخنقه جواها
جنات بعياط وندم شديد: يارب يارب انا ضعيفه اوي يارب يارب سامحني يارب … سابت من ايدها التلفون. بدأت تروح في النوم وهي بتعيط و حزينه جدا من جواها وحاسه بالضعف مش قادره تعمل اي حاجه او تاخد اي خطوه تغير حياتها للاحسن ترضى ربنا عنها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في بداية يوم جديد
"أنا العبد الذي كسب الذنوبـــا وصدته الأماني أن يتوبــــــــا أنا العبـد الـذي أضحـى حزينـــاً على زلاته قلقاً كئيـبــــــــــا أنا العبد الذي سطـرت علـيـــه صحائف لم يخف فيها الرقيـبــــا أنا العبد المسيــئ عصـيـت سراً فما لي الآن لا أبدي النحيـبـــا أنا العبد المفرط ضــاع عـمـــري فلم أرع الشبيبة والمشـيـبـــــا أنا العبـد الغريـق بلج بحــــــــرٍ أصيـح لربما ألقــى مجيبـــــــــا أنا العبد السقيـم مـن الخطـايــا وقد أقبلت ألتمـــس الطبيـبــا أنا العبد الشريد ظلمت نفسي وقد وافيت بابكـم منيـبــــــــا « مشاري بن راشد العفاسي"»
بصت جنات لجنى اللي قاعده ماسكه التليفون ومشغله اغاني اسلاميه.. و اول لما سمعتها دخلت قلبها و حبت جداً الكلمات دي
جنات لنفسها بندم شديد وتعب: يارب
جني بصتلها: جنات انتي كويسه اخدتي العلاج انهارده يا حبيبتي
جنات بدموع بــ تلمع في عيونها: لا
جني: ليه بس يا جنات؟
جنات: مش عاوزه اخد حاجه
جني بحزن عليها: ليه يا جنات ها؟ خدي العلاج علشان تتحسني بسرعه بدل اللي انتي فيه ده
فضلت ساكته مش عاوزه ترد عليها جنات و دموعها بتنزل منها
جني بحزن: مش بتردي ليه يا جنات مالك يروحي
جنات بدموع وحزن: جني كفايه لاني انا تعبانه بجد
جني: جنات احكيلي مالك بس فيكي اي ياقلبي اي اللي جواكي اي اللي تعب قلبك. احكيلي اي حكايه اللي انتي كنتي بتتكلمي معاه ده
جنات بعصبيه: جني اسكتي تمام
جني بسرعه: خلاص خلاص اهدي مش عاوزه اعرف حاجه بس اهدي …قامت مسكت ايدها بحنان و دخلت الاوضه هما الاتنين راحت جبت ليها العلاج طلع البرشامه جت تديها ليها زقت ايدها قالتلها لا
جني: لا ليه لازم تاخدي العلاج بقا
جنات بخنقه: قولتلك لا لا مش عاوزه خلاص بقا اسكتي
جني قعدت جنبها ع السرير وقالت بحنان
جني: يا جنات مالك مالك بس قولي مالك في اي في دماغك
جنات بدموع وضيق شديد: مخنوقه اوووي تعبانه تعب الدنيا كلها يا جني
جني بحزن: طب قربي من ربنا لما تقربي من ربنا هتبقي احسن
جنات بدموع: مش قادره انا عملت ذنوب كتيره وحشه اوي
جني بتفهم: بصي ي جنات ربنا قال اي في القرآن الكريم"(قال الله تعالى { والذين إذا فعلوا فاحشة أو ظلموا أنفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم.« إلايه 135 من سورة ال عمران) يا جنات ربنا بــيغفر جميع الذنوب بس اللي يرجع لي بجد. و كله يثبت كده في القرآن الكريم يا حبيبتي(قال الله في القرآن الكريم ﴿ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا (3)﴾ (سورة النصر) أيه كمان ﴿فَتَلَقَّى آَدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ 37﴾ (سورة البقرة) فهمتي يا جنات. هوني ع نفسك يا جنات و هدي نفسك يروحي و قومي كده اتوضي و صلي ركعتين توبه خدي الخطوة دي يلا
جنات ___
جني: جنات انتي ليه بتخلي الشيطان يوسوس فيكي و سيبه نفسك كده استغفري و قومي يا حبيبتي يلا
بصتلها جنات بدموع في عيونها وتعب و قامت وثابتها ما ردتش عليها
جني بــ يأس منها: يارب يارب اهديها يارب و هون ع قلبها يارب استغفر الله العظيم الذي لا إله إلا هو الحي القيوم واتوب اليه استغفر الله العظيم يا الله
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جنات وقفت في البلكونه. و كانت بتبكي وحزينه جدا ع روحها
فاطمه دخلت ليها قولتلها: ليه بتعملي في نفسك كده يا جنات يا بنتي ليه
جنات وهي تبكي: سيبوني بالله عليكم بقا سيبوني بقا عاوزه افضل لوحدي شويه
فاطمه بعتاب: هو ده اللي هيريح قلبك و يغيرك للاحسن يعني دا هيخليكي تموتي بالبطئ يا غبيه
جنات بدموع وعصبيه: كفايه يا ماما كفايه بلاش تزودي عليا
فاطمه بزهق منها: لا وانا ازود الطينه بله ليه انا هسيبك براحتك لحد ما الاكتئاب يخلص عليكي براحتك براحتك … طلعت من البلكونه وسابتها وهي مخنوقه منها جدا
دارت ضهرها جنات بصت لشارع و الدموع كانت بتنزل منها مثل قطرات المطر على وشها واصبحت دبلانه مثل الورده جدا من الحزن اللي جواها و الاكتئاب