رواية الحب الحرام الفصل الثامن 8 بقلم نور ربيع
البارت الثامن 

سبحان الله 

جنات قعدت على السرير بملل شديد مسكت التليفون جنى اختها فتحت الوتساب لقيت قناه عندها منزله اسكريبات دخلت وبدات تقرا واحد منهم وده كان بيتكلم عن الارتباط والعلاقه اللي غير شرعيه بدات تقرا وركزت مع الاحداث وبدات تتوه وهي بتقرا والعلاقه دي اللي في الاحداث شبه علاقتها هي وفهد
" انتي رخيصه اوي ازاي هان عليكي ترخصي نفسك معايا كده ازاي تسيبي نفسك ليا اي مش خايفه من ربنا؟ هتقوليلي طيب وانت مش خايف من ربنا!! اومال انتي تبقى اي؟؟ ملاك مثلا ! والله ما حدش قالك تيجي تكلميني ولا تقعدي تتسلي وتضيعي في وقتك معايا ولا حد ضربك على ايدك
جنات بندم شديد وعياط: ياربي انا ازاي كنت في غفله كده ازاي طيب طيب ليه كده ليه عملت فيا كده يا فهد ليه معقول كنت بتتسلى بيا وانا كنت هبله لا لا مستحيل انت مش كداب ولا بتتسلى بيا ولا منافق انت هترجع هترجع وهتكون ليا وانا عارفه واثقه كده وحاسه
الندم والشتات بقى في عقلها هيجننها جدا ومش قادره وبقت ماسكه دماغها وبقت تبكي بشده مش قادره تصدق ان فهد كان بيتسلى بيها مش قادره تتوقع مش قادره تتخيل منه كده ابدا وحاجه وحاجه كانت بتشدها لربنا جامد وتقولها قومي وصراع شديد في عقلها حاجه بتقولها مستنيه ايه قومي وبتشديها جامد من روحها
بكت بصرخه كلها طالعه من قلبها مليئه ندم مليئه حزن مليئه هموم وضغط عليها مليئه شتات وندم من كل شيء حواليها ومن كل معصيه عملتها تغضب ربها عليها (لو تكرر الذنب مائة مرة أو ألف مرة أو أكتر وتاب في كل مرة اتقبلت توبته وسقطت ذنوبه ولو تاب عن الجميع توبة واحدة بعد جميعها صحت توبته. فسارع إلى التوبة ولا تيأس من رحمة الله وكرر ذلك كلما أذنبت وأبشر بالخير.)
دخلت لسجدة واتكلمت معاها لان القناه والجروب يبقى بتاع سجده اللي بتنزل عليهم وقالتلها ازاي اصلي صلاه التوبه ومعلومات عن الصلاه وكل حاجه عن العباده وبعتت ليها ادعيه وازاي تصلي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سجدة بقلق عليها لنفسها: هي مالها جنات مالة صوتها كده!؟ …و دخلت بعتت رساله ليها
سجدة: جنات انتي كويسه؟ انتي ما كنتيش بتصلي ولا ايه اللي خلاكي طالبه مني صلاه التوبه وداعيه التوبه ومالو صوتك كده انتي تعبانه ولا ايه؟
فتحت الرساله وشافتها جنات وردت قالتلها هبقى اكلمك بعدين" ردت سجده وقالتلها: تمام في حفظ الله
بعد ما خلصت الدش بتاعها والوضوء جنات فرشت السجاده وصلت ركعتين التوبه وكل قلبها نادم على كل ذنب عملته كانت بتبكي في كل سجده وطالبه من ربنا بجد ربنا يغفرلها ودي من احسن الخطوه اللي خدتها في حياتها ورغم انها حسنت من نفسها على قد ما هي ندمانه وبتعيط جامد وكل قلبها ملهوف ان ربنا يغفر ليها كل ذنب " بعد ما خلصت صلاه كنت حاطه جنبها المصحف وقرات سوره البقره بنيه ان ان ربنا يغفرلها ويقبل توبتها
وجت عند الأيه (وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا: سوره البقره) ومن هنا بكت جامد بصوت عالي وبقت تستغفر كتير جدا ورا بعض وهي ندمانه بالفعل من قلبها
جنات بعياط شديد: استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه " وكملت باقي سوره البقره كامله وهي متشجعه جدا لكدا وناويها بجد التوبه
وبعد وقت خلصت سوره البقره كامله ثلاث اجزاء وبعدها قالت دعاء التوبه
جنات: اللَّهُمَّ أَنْتَ المَلِكُ لا إلَهَ إلَّا أَنْتَ أَنْتَ رَبِّي وَأَنَا عَبْدُكَ ظَلَمْتُ نَفْسِي وَاعْتَرَفْتُ بذَنْبِي فَاغْفِرْلي ذُنُوبِي جَمِيعًا، إنَّه لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إلَّا أَنْتَ وَاهْدِنِي لأَحْسَنِ الأخْلَاقِ لا يَهْدِي لأَحْسَنِهَا إلَّا أَنْتَ وَاصْرِفْ عَنِّي سَيِّئَهَا لا يَصْرِفُ عَنِّي سَيِّئَهَا إلَّا أَنْتَ لَبَّيْكَ وَسَعْدَيْكَ وَالْخَيْرُ كُلُّهُ في يَدَيْكَ وَالشَّرُّ ليسَ إلَيْكَ أَنَا بكَ وإلَيْكَ تَبَارَكْتَ وَتَعَالَيْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوبُ إلَيْك( السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لما تحسي انك خلاص عايزه التوبه بجد اوعى تمنعي نفسك من الخطوه دي اوعى تسمعي للشيطان ولا تسمحي لي انه يوسوس ليكي ابدا اول لما تحسي انك مش عايزه تروحي لربنا استغفري بسرعه بسرعه وقومي ادخلي على الحمام بنيه التوبه او بنيه الفرد اللي عليكي او بنيه الورد القراني اللي انتي هتقرايه الخطوه اللي انتي بتاخديها في حياتك بجد احسن خطوه انك تتوبي وترجعي لربنا وقتها ربنا والملائكه بتفرح منك جدا بلاش لما تحس انك خلاص نويتي بجد تبعدي لا كملي في المشوار اللي انتي فيه اعتبريه ماده امتحانات وذاكري ليه والمذاكره هي عباره عن دعاء وهو الدعاء «اللهم أعذني من الشيطان اللهم أجرني من الشيطان اللهم احفظني من الشيطان اللهم أعني على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك اللهم احفظني من مكايد الشيطان»
قولوا الدعاء ده اول لما تحسي انك حاسه بالكسل الكسل ده هو وسوس الشيطان لينا اوعوا تضاعفوا او تستسلموا للشيطان. "اللهم اهدي شباب و بنات المسلمين واحفظهم من كل شر ووفقهم للعمل الصالح الذي يرضيك وانفع بهم الإسلام والمسلمين")
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دخلت جنى الغرفه لقيت جنات كانت قاعده على سجاده الصلاه ودفنه وشها و دماغها ما بين ايديها جريت عليها بسرعه لكنها فرحت جدا من اللي عملته ومن خطوتها الجميله دي وقعدت في مستواها ورفعت وشها ولقيت وشها كله مالي بالدموع
جنى بــسعاده منها: بجد احلى حاجه فرحت قلبي النهارده هي الخطوه اللي انتي اخدتيها دي انهارده يا اجمل جنات في حياتي بجد بحبك؛ مسحت دموعها و اخدتها في حضنها و حضنتها جامد
دخلت في حضنها وهي بتبكي بوجع في قلبها
جني بابتسامة: بجد مبسوطه منك اوي انتي تستاهلي كل حاجه حلوه وربنا لو مكنش عاوزك تاخدي. الخطوة دي مكنش خلاكي. توصلي لهنا دلوقتي كملي كملي يا جنتي اوعي تيأسي أبداً اوعي
جنات بــندم وحزن: زعلانه من نفسي اوي يا جني حاسه اني حقيرة اوي والله مش قادره اسامح نفسي نهائي ع كل حاجه وحشه عملتها في حياتي
جني طلعت من حضنها وقالتلها: ربنا من الاول كان عاوزك تعملي ذنوب دي علشان خاطر ترجعي لي وتقربي منه علشان خاطر اسباب كتيره و اسباب دي خير ليكي والله انتي لازم تثقي في ربنا انه يغفر ليكي. بلاش تعيشي نفسك في الوهم ان ربنا مش هيغفرلك لا ان الله غفور رحيم. ورحمته واسعة اوي و بيدي كل واحد فينا بدل فرصه واحده بيدي فرص كتيره ويسامح وبيغفر ربنا مش بيأذينا مش عشان خاطر مش بيحبنا لا بيبتلي كل انسان فينا علشان نرجع لي من تاني ونتعلم من مواقف كتيره بتحصل في حياتنا من غير ما احنا نحس بيها فربنا بيوعينا عشان ناخد بالنا من كل ده وبيدينا دروس وحكم عشان نتعلم يا روحي مش عشان نيأس ونضعف ونموت في نفسنا كده بالبطئ بسبب الحزن
جنات بدموع وتعب شديد جواها:جني نفسي ربنا يغفرلي اوي بجد و يسامحني انا خلاص مش عاوزه حاجه بجد انا عاوزه ربنا يكون راضي عني و يسامحني و يهدي قلبي نفسي بجد
جني بتنهيده: ربنا المسامح الكريم ان شاءلله ربنا مسامحك و هيغفرلك يروحي بلاش تحطي في نفسك أبداً ولا في نفسيتك كملي في طريقك الصح ده بس و هتشوفي عوض ربنا الجميل ليكي ياقلبي ان شاءلله
اغمضت عيونها و سندت رأسها ع كتفها جنات بدموع وتعب و الحزن مالي قلبها جداً والندم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
" ومن هنا وجنات القديمه ماتت انا ابتديت حياه جديده فتحت صفحه جديده للاحسن لنفسي واتغيرت اه اتغيرت جدا وبقيت لا الاحسن مش عايزه حاجه في الحياه دي غير ان ربنا يغفرلي وربنا يجازيني كل خير على كل حلم راح مني وما قدرتش احققه ويهديني يهديني وبس ويديني فرصه واحده بس كمان غير نفسي الاحسن انا خلاص اديت وعد لنفسي ان انا هفضل كده طول عمري قريبه من ربنا مش بعمل غير العمل الصالح ومش عايزه اعمل اي حاجه وحشه تخلي ربنا يغضب عليا لاني ما حدش عارف امتى هرحل من الدنيا دي الموت هيجي في اي لحظه الموت مش بياخد الاذن مننا وانا متمنيه من ربنا ان ياخدني وهو راضي عني ومسامحني؛ كفايه ان ربنا الحمد لله ان اداني فرصه اني اعيش واغير من نفسي واتوب بجد والحمد لله على النعمه اللي انا اصبحت فيها مش ناسيه الوعد مش ناسيه الوعد اللي انا اديته لربنا ان لما فوق من الغيبوبه اني هغير نفسي للاحسن وهبتدي هغير من نفسي للاحسن وهبدا حياه جديده انا مش ناسيه وعدي لربنا لما كنت بموت اللهم سامحني واغفرلي يا رب على كل ذنب عملته اللهم اهديني اللهم اهديني اللهم اهديني ثم اغفرلي يارب 



جنات كانت قاعده وسرحانه زي كالعاده ومهمومه جدا من جواها بتفكر في كل لحظه كانت بتكلم فيها في فهد والندم مشتت في عقلها جداً
جنات بعياط وقهره جواها: طيب انا كنت عاوزك في حياتي كنت عاوزك تفضل معايا طول عمري بس الاسف خدعتني معقول مش عايزني في حياتك. ولا ده كدب منك يا فهد!!؟ انا كنت بتمني تكون معايا و نكون من نصيب بعض دا انت كنت كل حياتي والله العظيم الله يسامحك ع وجع قلبي ده بسببك الله يسامحك 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جنات وقفه قدام المرايه بابتسامة زهره على ملامحها الحزينه المتعبه
وكانت ترتدي ملابس عباره عن
( دريس واسع جدا وخمار ماليزي)
جنى بابتسامه: بجد هياكل منك حته يا روحي والله العظيم جميل وكمان لما تلبسي الخمار الفرنسي هيبقى احلى عليك بجد
جنات بابتسامة حزينه: بجد يا جني يعني حلو عليا اخد الخطوه دي خلاص
جني بابتسامة ثقه: اي اللي حلو عليكي ده انا بقولك هياكل منك حته اوثقي فيا
بصت لنفسها في المرايه مره تانيه و حست فعلاً انها اتغيرت 180 درجه في يوم وليله. دموعها نزلت منها في لحظه والاكتئاب رجع ليها تاني مزاجها بدا يتعكر من كتر التفكير في كل شئ حواليها
جني قربت منها بسرعه: اي اي في اي مالك بس؛ مسكت ايدها و قعدتها ع السرير وقالتلها
جني: جنات يلا علشان تاخدي العلاجات بتاعتك يلا و نخرج انا وانتي شويه
جنات بدموع: مليش نفس يا جني سيبني
جني بحزن: جنات التفكير في شخص ربنا مش محلله ليكي حرام
جنات بدموع وحزن: غصب عني بجد بس مش بفكر فيه لا زعلانه من نفسي حتى لو اتغيرت بس غصب عني الحزن متملك قلبي
جني بتنهيد حزين: بقولك يا جنتي تعالي تعالي اصورك صوره علشان ابعتها لسجدة قالتلي ابعتلي صوره ليكي بعد ما تجربي الخمار يلا قومي علشان تاخدي العلاجات ي حبيبتي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سجدة بابتسامة بعتت رساله لجني: بجد اللهم بارك ربنا يحفظها يارب و يثبتها اجمل من اللي خيال اللي اتخيلتوا فيها
ردت جني بابتسامة: حبيبتي تسلميلي امين يارب
ادت جني التليفون لجنات لانها سجدة قالتلها عايزه اتكلم معاها بالفعل اديته ليها بالفعل وبدا في الكلام مع بعض
بعت رساله جنات: بجد مش عارفه اشكرك ازاي بجد انا من وقت ما اتعرفت عليكي وانا حياتي اتغيرت الاحسن الجروب و القناة بتاعتك فعلاً غيرت الواحد تمامأ
ردت سجدة بابتسامة: الحمدلله يارب علي النعمه اللي في حياتنا اول حاجه كله بــ فضل ربنا تاني حاجه ربنا شيل ليكي حاجه لو عنده علشان خاطر كدا بعتني ليكي و ربنا يحفظك ويسعدك ويفرح قلبك عجلا غير اجلا يارب
فتحت الشات و ردت سجدة: الحمدلله يارب
فكرت في شيء سجدة ثم بعتت رساله بفضول جواها
بعتت رساله سجدة: ممكن اعرف اي الحكاية بتاعتك يا جنات و اي سبب الحادثه و ازاي عملتي حادثة من خمس سنين اي اللي حصل في حياتك بالظبط من خمس سنين
شافت رساله و ردت وقالتلها فيها …
شفت الرساله سجدة و اتصدمت
و كانت الصدمه