رواية بين احضان قسوته الفصل السابع 7 بقلم سارة احمد
من ﺍﻟﻤﻔﻴﺪ ﺃﻥ ﻳﺘﻮﻗﻒ ﺍﻟﻤﺮﺀ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﺤﻴﻦ ﻭﺍﻵﺧﺮ ﻋﻦ ﺍﻟﺘﻔﻜﻴﺮ ويأخذ قسطا من الراحه أن ﻳﻨﺘﺤﻞ ﺷﺨﺼﻴﺔ ﺷﺠﺮه ﻫﺎﺩئه ﻋﻠﻰ ﺟﺎﻧﺐ ﺍﻟﻄﺮﻳﻖ ﻳﻔﻜﺮ فى ﺍﻟﻼشئ ﻭيلتقط ﺃﻧﻔﺎﺳﻪ ﺛﻢ ﻳﺴﺘﻜﻤﻞ ﻣﺴﻌﺎﻩ🌾👌
5
"مسحت دمع وجهها وهي تهتز وتنحب بصوت مكتوم ؛ وتنتظر خروج الطبيب شهقت بالم وهي تتذكر شقيقتها وهي تفقد الوعي تحت اقدام والدها من شده الضرب ، لولا تجمع الجيران ع صوت صراخ اميره ودمع ، وتم نقل ونس إلي المستشفي بسرعه "
11
خرج الطبيب وهرولت دمع واميره وهتفت : طمني يا دكتور ؟!
أشار لهم واردف: عندها كدمات كتير ؛ وكسر ف دراعها الشمال ، عملنا اللازم وان شاء الله هتبقي كويسه !
انصرف الطبيب وضمت اميره دمع ومي وهي تنحب بحسره علي حالهم ...
دلف سليم وهتف : دمع !!
3
خرجت دمع من بين ذراعين اميره ؛ وهرولت إليه وهي تنحب وتشهق بصوت مكتوم ، ضمها إليه واحتضانها وهمس: حصل ايه مالك يا حبيبتي ؟!
شهقت بالم وهتفت : ضرب ونس وحبسها لحد ما كانت هتموت ، ولما طلعنها وهربت عند واحده صحبتها راح رجعها وضربها لحد ما كسر دراعها !!
11
اغمض سليم عينيه بغضب من هذا الكائن المتوحش عديم الانسانيه وغمغم : اهدي يا دمع هانت يا قلبي وهاخدك من المكان ده ومستحيل ترجعي ليه تاني ؛
تمسكت بها وكأنه طوق نجاتها الاخير وهتفت بدموع : أنا تعبت والله يا سليم مش قاده اصدق ان ف حد بالقسوه دي مش قادره بجد ؟!
3
مسح ع شعرها وتراجع بها اجلسها وجلس بجانبها ومسك يدها وقال: في كل حاجه ! هي الدنيا كده! انتي لسه صغيره كل ما تعيشي هتتعلمي وهتشوفي كل انواع البشر المهم تعرفي اني جمبك ومش هتخلي عنك ابدا!!
نظرت له ودموعها تنهمر وغمغمت ٠: ربنا يخليك ليا يا سليم ؛
مسح دموعها وابتسم بود وحب وهتف : ويخليكي ليا يا دمع ؛
......................................
ف قصر الباشا ..
6
"دقت جيلان باب المكتب ؛ودلفت عندما أرسل والدها ف طلبها ؛ وقفت بجانب الباب وهي تنظر إلي والدها ، وهو يقف امام الشرفه ويده خلف ظهره وقال بنبره هادئ : اقعدي يا جيلان !
تحركت وجلست ع الكرسي وهمسه: نعم يا بابي حضرتك طلبتني؟!
+
اوما برأسه وقال: استنيتك تيجي تعتذري بس واضح انك مش حاسه انك غلطي يا جيلان!!وده ف حد ذاته غلط جديد ؟!
بلعت لعابها بصعوبه وهمسة ؛ أنا عارفه اني غلطت وكنت مكسوفه اجي اعتذر ،،
نظر لها واردف : كان اولي تتكسفي انك تغلطي مش تعتذري !!
6
نكست راسها بخجل وهمسة: أنا اسفه يا بابي ؛
اقترب منها وجلس أمامها وهتف: هقبل اسفك لما توعديني انك مش هتتكرري غلطك تاني يا جيلان ؟!
اومات بابتسامة وتأكد: اوعدك يا بابي ؛
1
نظر لها ودنا منها واردف: ف زمانه ده يا جيلان مفيش مساحه للغلط ، غلطه واحده ممكن تضيع كل حياتك ، عشان كده لازم تاخدي بالك من كل تصرفاتك! أنا دلوقتي موجود لكن ممكن ف وقت مش هكون موجود معاكي وقتها لازم تعرفي تفكري وتتصرفي بشكل سليم ف حياتك ...
2
رمشت بعينيها وردت بدهشة : أنا مش فاهمه حاجه يا بابي!!
هز رأسه وتمتم: مع الايام هتفهمي يا جيلان يلا مش وراكي مذاكره اتفضلي ؛
+
نهضت و اومات بابتسامة صامته ؛ ولكن بداخلها كان يصرخ بحزن لما انت جامد ف مشاعرك هكذا ابي؟! لماذا لم تأخذني ف حضنك ولا مره طوال سنوات عمري ؟! أليس ابنتك ايها الأب!! أليس لديك ف قلبك اي مشاعر الي ابنتك الوحيدة ؟!
نظرت له وخرجت وأغلقت الباب بهدوء ..
نظر جبران ف طيفها بشرود وكان لا يوجد أمامه الا فراغ فقط ..
..................
ف فندق الباشا ..
+
أشار وائل الي احدهم وهتف : اعملي قهوه الله يكرمك!!
اوما لها وقال: مالك مش طايق نفسك ليه؟؟
زفرا بحنق وغمغم: قرف ع ملل مش عارف!!
5
نظر الي باب المطبخ وهو ينتظر دخولها!! ويرتشف قهوته بحنق وغمغم: اتاخرت شكلها مش هتيجي كمان النهارده ؟!
مر وقت وأنتصف النهار ، وفقد الامل ف مجئ ونس
نهض واقترب من نرجس وغمغم : بقلك ايه يا نرجس هي ونس غايبه ليها كام يوم ليه؟!
رفعت حاجبها بدهشة وقالت : وانت بتسال عليها بتاع ايه يا وائل؟! ونس مش من البنات اللي انت فاكر دي غلبانه والدنيا جاي عليها بزياده اوي !!
يعني مش نقصاك انت خالص؛ أنا بـحذرك ابعد عنها وشيلها من دماغك !! أنا اللي هقفلك والله عـ ..
3
هتف وائل بذهول : لا اله الا الله ايه يا بت مدفع رشاش وفتح ف خلقتي؟! ابلعي ريقك يا نرجس !!
نظرت له بحنق وتأفف وهتفت : بلعته اهو عايز منها ايه بقا ؟!
+
هز رأسه وتمتم: أنا عارف ونس أنها غلبانه ومحترمه وانا معجب بيها وعايز اطمن عليها بس !!
مطت شفتيها بجهل وهتف: معرفش والله بس هي مش عادتها تغيب غير لو معاها حاجه ربنا يستر اصل ونس ظروفها صعبه!
رمقها بفضول وقال : صعبه ازاي؟!
+
هزت راسها بالنفي وردت: هي تبقي تحكيلك لو عايزه!!
جلس وهتف : طيب انتي تعرفي عنوانها ؟!
اومات وأشارت له : اه اعرفه! ليه يا وائل اوع تكون هتروحلها ؟!
هز رأسه وتمتم: ليه لا ! عايز اطمن عليها !!
هتفت بسرعه : لالاا دي ابوها صعب اوي وكده تعملها مشكله ملهاش اول ولا اخر !!
هز رأسه بالنفي وقال: لا مش هتحصل مشكله عارفه ليه ؟!
- ليه بقا ؟!
اوما برأسه وقال ؛ عشان هاخدك معايا يا نرجس !!
.................................
ف منزل ونس..
+
وضعت راسها علي صدر صديقتها بصمت وكأنه فقدت الامل والاحساس حتي بالحزن تشعر بخواء رهيب جدا يلف قلبها وإحساسها .. كانت تتمني عدم العوده الي هذا المكان وهذه الحياه .. يالله عندما يصبح الموت امنيه صعبه المنال ..
2
ربتت وفاء ع شعرها وترقرقت عينها بالدموع ع حال صديقتها الوحيده وهمسه: ونس يا قلبي ؟!
همسه ونس بتهكم : متخافيش يا وفاء مش هتجنن!! ولا افكر ف الانتحار عارفه ليه !!
نظرت له بخوف من تفكير صديقتها وغمغمت : بتقولي ايه يا ونس ؟!
+
نظرت لها ونس بعيون خاويه من اي مشاعر وهزت راسها وهمسه: عشان اقدر اقابل امي !!لو انتحرت اكيد مش هقبلها عشان هموت كافره وهي اكيد ف الجنه صح يا وفاء ؟!
نظرت له ودموعها تنزل ببطئ وتمتمت: بلاش التفكير ده يا ونس اصبري يا قلبي بكره !!
3
ابتسمت بتهكم : عارفه بكره كل حاجه هتبقي كويسه!!
وضعت راسها علي الوساده بروح مهشمه وعيون يسكنها القهر وغمغمت : بكره كل حاجه هتبقي كويسه ؛ صح بكره كل حاجه هتبقي كويسه !!
4
نظرت لها بحسره وهي تردد تلك الجمله بدون وعي وضعت يدها ع فمها تمنع شهقتها وتحركت من جانبها وهرولت الي الخارج وهي تنحب بصمت ...
5
ف الخارج .....
+
جلست دمع وهي تضم ساقيها الي صدرها وقد جفت دموع عيناها....
نظر له سليم وغمغم بهدوء: هتفضلي كده كتير يا دمع ؟!
هزت راسها وهمسة: عايزني اعمل ايه ؟!
ربت ع ساقها وهتفت: تقفي جمب اختك وتحاولي تطلعيها من حالتها دي !!
+
نظرت له ودموعها تنزل ببطئ وتمتمت: اقلها ايه؟؟ ااه أنا عرفت !! اقلها معلش ايه رايك ؟
اغمض عينيه وهز رأسه بالنفي وقال: لا يا دمع انتي هتقفي ع رجلك يا قلبي ؛ وتركزي ف دراستك! وتساعدي اختك انتي قويه يا قلبي ؛
شهقت بالم وهي تضرب ع قلبها بحسره : والله ما قادره معنديش طاقه قلبي اتملي خلاص !!
1
قبض ع يدها يمنعها من ضرب نفسها واحتضانها بقوه وهمس: لالا يا دمع بلاش كده عشان خاطري!! خلاص اهدي ومتفكريش ف اي حاجه دلوقتي ..
وضعت وجهها ف عنقه وهي تنحب وتشهق بصوت خافت مسح ع شعره وهمس : خلاص يا قلبي أنا مش قادر اتحمل منظرك ده !!
+
مسح ع وجنتيها وأخرجها من حضنه ونظر لها بعشق واقترب منها وهمس: بحبك اووي ..
وخطف شفتيها بقبله ناعمه بنعومه فراشه ناعمه تلمس زهره جميله وتتطاير ف نسيم الصباح برقه... كانت قبله ناعمه بقدر نعومت شفتيها التي شعر بها بين شفتيه اغمض عينيه وهمس : ياريتني ما بوستك !!
10
نظرت له بدهشة وهي تحاول تنظيم أنفاسها هز رأسه وتمتم: مش هقدر اعيش بعد ما بوستك يوم من غير ما ادوق الطعم ده تاني كل يوم يا دمع ؛
نكست راسها بخجل وهمسة: سليم !!
نظر لها بعشق وهمس: لازم نتجوز بسرعه يا دمع والله ما قادر ؛؛
6
رفعت راسها ونظرت له وهمسه: سليم مالك اي جرالك ؟!
اقترب منها ورفع وجهها وهمس وهو يقترب منها: بحبك يا دمع ..
اشاره له وهمسه: وانا بحبـ
قطع جملته وقبلها بسرعه وهو يمسح ع وجنتها برفق قطعت دمع القبله وهمسة: بس بقا كفايه يا مجنون !!
ضحك وهو يمسح على شعرها وقال: انتي اللي جننتني يا دمع ؛ ذنبي ف رقبتك أنا مش هعرف اعيش بجد بعيد عن الشفايف دي تاني,
وضعت يدها ع فمه ورد: بس بقا انت طلعت قليل الادب اوي ؛
ضحك بتهكم واردف: انتي بريئه اوي هي دي قلة الأدب ف نظرك ؟!
رفعت منكبها وقالت: اه !!
4
حدق بها وذم شفتيه وتمتم: طيب مش خايفه ؟!
نظرت له بدهشة وردت: اخاف ليه انت ممكن تبعد عني عشان سبتك تبوسني ؟!!
ضحك بتهكم واردف: انتي اتجننتي أنا لما بوستك بوستك عشان بحبك وعارف انك لي وهنتجوز ف اقرب وقت أنا مش قصدي كده !!
2
رفعت راسها ونظرت إليه وقالت: امال قصدك ايه ؟!
اقترب من أذنها وهمس: طلما انتي شايفه البوسه قلة ادب يعني مش خايفه تبقي حامل يا دمع ؟!
شهقت دمع وجحظت عينيها ولكزته وهتفت ؛ يا نهار اسود ده ممكن يحصل يا سليم ؟؟
لم يستطع الصمود أكثر وسقط ف نوبه ضحك وهتف : كنت متاكد والله!!
12
حدقت به بذهول وهتفت: متاكد من ايه؟!
ضمها بحضنه ومسح على ظهرها وقال: انك هبله يا روح سليم !!
لكزته بخفه وهي تضحك ابتسم سليم وضمها وهو يشعر بالسعادة لانه استطاع إخراجها من حزنها وضحكت اخيرا...
مر الوقت سريعا ونظر سليم إلي الساعه وهتف : أنا لازم امشي بقا يا دمع ؛
+
نظرت له بحزن هز رأسه وتمتم: لا يا دمع خليكي حلوه وبلاش حزن عشان ابقي مطمن تمام يا قلبي ,
هزت راسها وهتفت: ماشي يا حبيبي ..
4
اقترب منها وقبلها سريع ونهض اوصلته دمع الي الباب وقبلها ع جبهتها وانصرف وهي تنظر له بحب ثم أغلقت الباب وهي تتنهد بعشق ..
............................
ف الأسفل ..
2
اقتربت اميره ومي الي المنزل بعد شراء بعض الطلبات للعشاء وجدت نرجس ووائل يقفون أمام البنايه اقتربت منهم وهتف : ايوه يا انسه عايزين مين ؟!
أشارت نرجس الي المنزل وهتفت : مش ده بيت ونس ؟!
اومات اميره وردت : ايوه يا حبيبتي بيتها انتو تعرفوا ونس !!
اومات نرجس : ايوه احنا زميلها ف الشغل وهي ليها كام يوم مش بتيجي فقلنا نطمن عليها !!
+
هزت اميره راسها وهي تتحرك أمامهم وهتفت : اهلا اهلا فيكم الخير والله .. تعالوا اتفضلوا ونس بس تعبانه شويا ..
هتف وائل: تعبانه ليه مالها ؟!
نظرت له اميره ورفعت حاجبها وغمغمت: متخفش يا استاذ حاجه بسيطه !!
+
صعدت الدرج وهم خلفها ودلفت الشقه وهتفت : خدي يا دمع الحاجات دي المطبخ عشان ف ضيوف لأختك ونس ،،
نهضت دمع وأخذت الاكياس ودلفت المطبخ
هتفت اميره : اتفضلو يا جماعه وقفين بره ليه ؟!
+
دلفت نرجس وخلفها وائل اشاره لهم اميره وهتفت: لحظه هشوف ونس اتفضلوا البيت بيتكم ؛
اوما لها ودلفت اميره وايقظت ونس وخرجت جلست معهم وهتفت : ونس جايه حالا ..
+
هز وائل رأسه وقال : هو ايه اللي حصل مع ونس
هي كويسه ؟!
اشاره اميره بيدها وقالت بارتباك قليلا : اه اه هي بس اتزحلقت وهي نازله ..
شهقت نرجس وهتفت : وحصل ايه ؟!
5
مصت اميره شفتيها بحزن وهتف: دراعها اتكسر يا حبة عيني!!
هز وائل رأسه بحزن وهمس : الف سلامه عليها ؛
خرجت ونس واقتربت منها نهضت نرجس بلهفه وغمغم وهي تضم ونس : سلامتك يا حبيبتي !!
اومات ونس وهمسة : الله يسلمك يا نرجس ؛
3
نهض وائل وهتف وعينه تطوف ع وجهها بشوق مد يده وقال : الف سلامه يا ونس بعد الشر عليكي!!
مدت يدها وهمسه: الله يسلمك تعبت نفسك !
ابتسم وهمس: تعبك راحه يا ونس ،،
3
جلست وبدأ ف تبادل أطراف الحديث لكن وائل ظل ينظر لها بشوق لما يكن يعلم أنه اشتاق لها الي هذه الدرجه اللي عندما رآها تخرج أمامه من الغرفه مر الوقت سريعا ونهضت نرجس وهتفت : احنا لازم نمشي بقا عشان الوقت ..
هتفت اميره بسرعه: لا مينفعش لازم نتعشي مع بعض!!
شكرها وائل ونرجس وانصرف ونهضت ونس ودلفت غرفتها لا تريد فعل شئ سواء النوم فقط ..
+
غفت سريعا حتي مر الوقت واستيقظت ع صوت رنين الهاتف نهضت وسحبت هاتفها وردت بصوت ناعس : الو
رد الآخر: الو ايوه يا ونس أنا آسف لو بتكلم ف الوقت ده بس غصب عني مش قادر امسك نفسي !!
نهضت ونس وجلست ع الفراش وهتفت : انت وائل ؟!
3
- ايوه انا وائل يا ونس ..
- وانت جبت رقمي ازاي ؟!
اوما برأسه وقال: من نرجس وانا اسف بس كان لازم اكلمك ؟؟
هزت راسها وهتفت: ليه ف حاجه ؟!
+
حك بجانب لحيته وغمغم: انتي النهارده كان شكلك مش طبيعي ايه اللي حصل بجد يا ونس ؟؟
ماذا تقول له كيف تخبره أنا والدها هو من فعل هذا بها ؟! لأنها حاولت الحفاظ ع نفسها وشرفها ..
كيف تخبره بهذا ؟وهل سوف يصدق هذا الحديث الغريب ؟ بالتأكيد لن يصدق أنه يوجد مثل حقاره والدها .. هي نفسها لا تصدق وتشعر أنها بداخل كابوس لا تستطيع الخروج منه ...
+
بلعت لعابها بصعوبه وهمسة: مفيش حاجه أنا بس تعبانه شويا والوقعه كانت جامده !!
رد الآخر : بجد مفيش حاجه تانيه مزعلكي؟!
أغمضت عينيها وقالت : لا مفيش متقلقش ..
تنهد وقال : طيب هترجعي الشغل امتي ؟!
اومات وهمسه : بعد اسبوعين ..
+
غمغم بالم: ياه كتير اوي!! بس هنعمل ايه لازم ترتاحي يا ونس؛
صمت لحظه وكذلك ونس ثم هتف : ونس !!
همهمت : اممم ...
وضع يده على رأسه وتمتم: هقلك حاجه واقفل ماشي ؟
اومات وهمسه: ماشي قول !
6
تنهد وقال بصوت أجش : هتوحشيني اوي يا ونس ...
واغلق الهاتف نظرت إلي الهاتف وابتسمت بحنين الي كلمه طيبه تهدي قلبها الحزين وتطيب جرحها الغائر
وضعت الهاتف وهي تفكر ف كلمته الرقيقه التي دغدغة أنوثتها التي هرمت قبل أوانها .
..............................
بعد مرور أسبوعين ..
7
عادت ونس إلي العمل رغم الم ذراعها الذي لم يشفي بالكامل بعد .. هلل وجه وائل بفرح كبيره عندما رآها دلفت من بابا المطبخ .. في الأيام الأخيرة تقربا كثير بحديثهم عبر الهاتف لساعات اقترب منها وهتف : حمد الله على السلامه يا ونس ؛
نظرت له وردت: الله يسلمك يا وائل '
2
نظر الي ذراعه وقال: كنتي مديتي الاجازه لحد ما دراعك يخف خالص كده ممكن تتعبي!!
هزت راسها بالنفي وغمغمت: حاولت يا وائل بس رفضوا ؛
ربت ع يدها وقال: متقلقيش أنا جمبك وهساعدك !!
نظرت له وابتسمت وقالت : وشغلك ؟
اخفي ابتسامته وهمس : انتي اهم ؛
2
اومات له وتحركت الي عملها ووائل يساعدها وهو ينظر لها بحب وهي تبتسم بخجل لكن هناك عيون اخر تحدق بهم ببرود يغلفه التهكم ...
6
تاكيد جبران من سير العمل بنفسه وخرج من المطبخ وعينيه تموج بصقيع ولمعه غير مفهومه حتي له
وهو يرمق ذلك الثنائي الغارق دون انتبه ..
4
انتصف وقت العمل وجاء وقت الغداء وقفت ونس لا تستطيع وضع الطعام ف طبقها تدخلت يد ف الوقت المناسب ووضع لها الطعام وهمس : ف الخدمه يا جميل ..
نظرت له وردت: شكرا يا وائل !
وضع لها من كل الأصناف وهتف : لازم تأكلي كويس عشان تخفي بسرعه ؛
اومات له وهتفت : بس ده كتير ؛
هز رأسه وتمتم: مش كتير أنا هاكل معاكي !!
5
ابتسمت برقه وتحركت الي الطاوله ومعها وائل بدأ ف تناول الطعام وهو ينظر لها بحب والي طريقه اكله وهمس : الرقه دي كلها ممكن توافق تعيش معاك انت دانا مكسوف اكل قدامها !!
دنا من الطاوله وغمغم: ونس كنت عايز اتكلم معاكي ف موضوع كده ؟
بلعت ونس ما ف فمها بهدوء ورتشفت من كوب الماء القليل وقالت : اتفضل يا وائل ..
+
بلع لعابه بصعوبه وقال: طبعا انتي عرفتي عني حاجات كتير في الكام يوم اللي فاتوا صح وانا برضو عرفت حاجات عنك ..
اومات ونس وهمسة: معاك حق!
تنهد وقال: بصي يا ونس من الاخر كده أنا حاسس حاجه من نحيتك في ف قلبي مشاعر كتير ليكي !!
2
نكست راسها بخجل وهي تضع شعرها خلف أذنها وهمسة: وائل أنا !
مسك يدها وقال بسرعه : أنا مش عايز رد منك دلوقتي فكري ع مهلك خالص !!
ابتسمت برقه وهمسة: خالص !
نظر الي ابتسامتها وابتسم بود وحب وهتف: خالص مالص يا ونس والله ؛
ضحكت ونس واكملت طعامها بصمت ووائل يراقبها بحب ..
...................................
ف قصر الباشا ..
5
خرج سليم وهو يطلق صفير مستمتع ولكنه توقف ع صوت والده : سليم ؛
توقف سليم ونظر الي المكتب ودلف وقال : الباشا عندنا منور يا حبيبي !!
نظر له جبران ورفع حاجبه وغمغم: شكلك مبسوط ؛
أشار له وهتف: بوجودك طبعا ؛
+
نهض جبران وهو يلتقط الملفات وتمتم ببرود : انت ايه حكايتك كنت كلمتني عن بنت من فتره وبعدها سكت هو كان لعب عيال ؟!
هز رأسه ورد: لا طبعا كان عندها ظروف كده واختها كانت تعبانه شويا بس اسبوع بالكتير وهنحدد معاد وأبلغ حضرتك !!
+
نظر لها بنظره ثاقبه ورد : أنا مسألتش وراك عشان واثق ف اختيارك ،،
اقترب منه ونظر له بتحذير وقال: متخلنيش اندم ع ده يا سليم اعتقد مفهوم ؟
اوما برأسه وقال بثقه : مفهوم طبعا !
انا اخترت احسن بنت ف الدنيا يا باشا ومش عايز غيرها شريكة حياتي !
+
نظر الي لمعه الحب التي تزين عينين ابنه وهز رأسه وتحرك للخارج بصمت
ابتسم سليم بخفه وهمس : يا مسهل كل شديد يارب..
...................................
ف الفندق
6
ف اخر اليوم بعد انتهاء العمل خرجت ونس من الفندق وقد نسيت معطفها .. توقفت وهي تشعر أنها قد نسيت شئ ما .. نظرت لها نرجس وهتفت : مالك وقفتي ليه يا بنتي ؟!
قطبت حاجبيها وقالت: مش عارفه حاسه اني ناسيه حاجه !!
مطت صديقتها شفتيها بجهل وهتفت : حاجه ايه يعني ؟؟
حكت جبينها وهمسه: مش عارفه حاسه كده بس مش قادره افتكر ؛
مسك نرجس ذراعها وقالت : ده مجرد احساس يلا نمشي الجو برد ..
هزت راسها وهتفت: يلا !
+
لكنها توقفت ع صوت وائل عندما جهر مناديا: ونس !!
توقفت ونظرت خلفها وجحظت عينيها عندما وجدته يقترب منه ويبتسم ويحمل معطفها ف يده وهتف: اللي واخد عقلك !! طيب حتي مش بردانه ؟!
وضعت يدها ع وجهها وضحكت اقترب منها ووضع المعطف علي منكبها وقال : البسي يا ونس الجو برد !!
ضحكت وقالت : والله كنت بردانه !!
نظر لها ونزع الإسكرف الخاص به ووضعها حول عنقها وهمس : طيب حاضر امرك يا جميل ..
6
ضحكت ونس وردت: كل ده وانت هتبرد ؟!
هز رأسه وتمتم: لا متخفيش يلا بقا ؛
مسك يدها وسار معا ونرجس تنظر لهم بدهشة وسعاده وهتفت : المحن بيزيد ف الشتاء يا ولاد اه والله !؟
ضحك وائل وهتف ؛ القر هيبدا اهو !
ضحكت ونس وردت: نرجس والقر علاقه قديمه !!
- وعلي ايه بقا ربنا يهنئ سعيد بسعيده يا ختي ..
3
كل هذا وهناك جوز من العيون تراقب كل شي بعينين خاويتين حادتين لكن هناك وميض يبرق بخفوت ينذر بكارثه سوف تحل ع الجميع حتي هو لا يعلم لماذا ! وكيف ! ومتي ! ولكنها قادمه لا محاله ...
8
تحرك بسيارته وهو لا يعلم لماذا يتملكه هذا الشعور بالغضب كلما رآها مع هذا المعتوه .. لماذا يشعر بنار جهنم تسري بعروقه وتكوي قلبه الذي بدأ بالخفقان بشده وضع يده على قلبه وغمغم : أف وانت مالك طيب ما تعمل اللي عايزها انت دخلك ايه ؟!؟؟
وووووووووو
20