رواية سديم والادهم العنيد الفصل الخامس 5 بقلم دينا اشرف
اعلم أن المجانسة تكون بالمجالسة
+
مَن جالس العلماء .. زاد أدبه
ومَن جالس النساء .. زادت شهوته
ومَن جالس الأغنياء .. قسا قلبه
ومَن جالس الأطفال .. زاد مرحه
ومَن جالس العاصين .. زاد طيشه
ومَن جالس الصالحين .. زاد ورعه
ومَن جالس الفقهاء .. عظم قدره
+
قال ﷺ :
"المرءُ على دينِ خليلِه فلينظرْ أحدُكم مَن يُخالل"🩶.
+
يلا نبداء Dina Ashraf #
+
تشرق الشمس بنور ربها لتعلن عن بدايه يوم جديد ومع كل شمس تبداء يبداء يوم جديد واحداث جديده ومشوقه
+
في القاهرة وخاصه في اسكندريه
في غرفه سليم 🙎♂️
كان نايم ويتملل في فراشه بنزعاج حيث يراوضه حلم مزعج
سليم يتصبب عرق ،، لاا سيبوهاا
لا انا اللي اخودها
هنقذك
ابعدووووو عنهاا
قام مره واحده وهو بيصرخ
سلييمم ،، لاااااااا
سلمي بفزح وخوف،، سليم حبيبي مالك ياروح ماما حصل دا كابوس يحبيبي
سليم بحزن،، دبحوها ياماما دبحوها وانا مقدرتش اعمل حاجه
سلمي،، مين اللي ادبحت اختك سديم حصل ليها حاجه
ياحبيبتي يابنتي
سليم،، لا مش سديم دي اهم منها مش قادر ياماما منظرها وهما بيدبحوها ويسلخوها منظرها صعب اووي
سلمي بخوف،، مين ياقلبي بس
سليم بزعل،، المعزه ياماما المعزه دبحوها وعملو عليها شوربه
سلمي بزهول من ابنها وهبله
سلمي بغضب،، يااخي خور الاهي اعمل عليك شوربه وقعت قلبي بصوتك ياحمار
راحت دفشته من علي السرير ووقع علي الارض
سليم بوجع،، اها ياني ياضهري يالي اتكسرت
ايه الهزار دا ياسلمي
سلمي،، انت اهبل يالا في حد يصرخ الصوت دا كله عشان معزه ياعرة الظباط
سليم ،، ومالها المعزه ياعنيا مش روح دي والشرطه في خدمة المعيز
سلمي،، انت عارف المفروض كنت دخلت ايه
سليم بفضول،، ممثل صح
سلمي،، لا سواق بهايم يازباله
اخلص يلا وتعالي افطر
سليم بتفكير،، سواق بهايم انا
اطلع علي نفسه في المراءه
سليم،، بقا القمر دا سواق بهايم انا مظلوم والله كان المفروض ابقا اجمل ممثل
بس يلا لا يائس المعيز
ونهض من فراشه ودخل للحمام
وتحت كانت سلمي تعد الفطار
2
Dina ashraf
+
في ايرلندا
+
تستيقظ سديم وهي فرحانه ولا تعلم ماهو السبب تستيقظ بنشاط وتذهب للحمام للتستحم وتذهب الي عملها
خرجت من الحمام مرتديه بيجامه ولاكن بنصف كم
وتمسك باالمنشفه وتنشف شعرها وهي تخرج من الحمام
كان اسامه ينتظر خروجها من الحمام
اسامه ،، صباح الخير
سديم بجمود،، صباح النور
اسامه ،، اخبارك ايه وشغلك عامل ايه
سديم،، تمام شكرا لسؤالك
خرج ادهم وعينه بتطلع شرار من الملابس التي ترتديها
وهذا الحيوان الذي ينظر ليديها بشهوة وطريقه مقززه
اقسم بداخله ان يلقنه درسا حتي لا ينظر لاي شئ تخص ادهم النمر
ادهم بصوت فحيح الافعي ،، سديم يلا ادخلي كملي لبسك
التفت له كل من سديم واسامه
سديم،، انا كنت داخله اصلا
ادهم ،، وايه اللي وقفك
اسامه،، انا وقفتها
ادهم،، وتوقفها ليه انت مالك بيها
اسامه،، كنت بطمن عليها
ادهم ،، فيك الخير
بس ياريت بعد كدا متدخلش في اللي ملكش فيه
فاهم
اسامه،،، انا بس ..
ادهم بغضب،، فاهم
اسامه بخوف ،، فاهم
ادهم ،، كويس يلا ياسديم ادخلي
سديم فرحة جدا من تصرف ادهم لان هي مش بتطيق هذا اللزج اسامه وتكره بشده
سديم بنظره شكر لادهم ،، حاضر هدخل
+
دخلت جوه وهي فرحانه ومبتسمه
هاله بخبث ،، متفرحينا معاكي ولا احنا ملناش نصيب
سديم،، الناس بتقول ياصباح الخير وانتي بتقولي يانكد عاالصبح
اميره،، عايزين نقولك ان احنا لقينا شغل
سديم،، لقيتوه امتا دا وفين
هاله،، اسامه وهيما لقولنا شغل في المطعم اللي بيشتغلو فيه
سديم بسخريه،، هيما الله يرحم
المهم انا مش بثق في العيال دي
بس انا مليش اني ادخل انتو كبار بما فيه الكفايه وتقدرو تتحملو مسئوليه
وربنا يكمل ليكو شغلكم علي خير
عن اذنكم بقا عايزه اكمل لبس
خرجت اميره وهاله التي تنظر لسديم بشر وحقد
+
جففت شعرها باالسيشوار
ورفعته ديل حصان ونزلت كام خصله علي جبينها وارتدت
بنطلون جينز اسود وارتدت فوقه سويت شيرت اوفر سايز برقبه
وكوتشي ابيض وارتدت اكسسورات
وارتدت حقيبتها وخرجت
قبل متخرج جالها مسيج علي تليفونها
مضمون المسج ،، سديم انا ادهم مستنيكي عند العربيه بتاعتي
نسيت اقولك صباح الجمال
ابتسمت سديم وخرجت
هيما،، مش هتفطري معانا
سديم،، شكرا ليك بس انا بفطر في الشركة
يلا باي
هاله كانت تراقبها منذ ان خرجت ورائتها تتجه حيث سياره ادهم
هاله بغيظ،، واضح انها بتفطر في الشركة ومش مع ادهم
اسامه،، انا شاكك ان في حاجه بينهم
هاله،، انا مش شاكه انا متاكده
هيما،، وناويين علي ايه
نظرت هاله لااسامه وفهمو هيعملو ايه
+
في الخارج
خرجت سديم واتجهت نحو سياره ادهم
كان ادهم يسند علي سيارته ويرتدي نظاره ويتحدث في الفون
ادهم ،، اذا ماذا يتوجب عليا ان افعل تشارلي
تشارلي،، بجب ان تذهب اليه ياادهم هو يريد انت يتناقش معك
ادهم،، اخبرتك قبل ذلك اني لن اذهب اليه تشارلي ويفعل مايحلو له
الم اخبرك بذلك لما تجادلني في امر انتهي لدي
تشارلي ،، ادهم هذا الكلام لاينفع انتم في والاول كنتم شركاء ولا يجب الانفصال يصير علي هذا الوضع
ادهم بنفاذ صبر،، مابك تشارلي لما تجادلني كثيرا في هذا الامر انت الوحيد الذي تعلم اني لم اكن شريكه ولا كن الظروف هي التي اجبرتني وكفا انا لم اعد اتحمل هذا الوس*** فلا تعد تتحدث عنه
تشارلي،، ادهم ..
ادهم،، تسارلي اغلق الفون انا اتي الان
نفخ بديق من هذا الموضوع الذي لم ولن لينتهي
سديم ببسمة،، صباح الخير ادهم
ادهم حاول يداري عصببته،، صباح النور
سديم بااستغراب من صوته،، في حاجه ياادهم
ادهم،، لا مفيش اركبي يلا عشان متتاخريش علي الشغل
سديم ،، تمام يلا
ركبو سوي العربيه
سديم ،، هتفطرني فين ياادهم
ادهم شارد وبنظر امامه بنظره غاضبه ومغتاظه
سديم ،، ادهم
ادهم ادددهم
ادهم فاق من شروده ،، ايه ياسديم بتقولي حاجه
سديم،، بكلمك من ساعه مركبت وانت مش معايا خالص
ادهم،، اسف سديم بس مضغوط شويه في الشغل
سديم بشك ،، متاكد
ادهم،، اها متقلقيش
يلا وصلنا
نزلو
تظرت سديم الي المطعم بدهشه
مطعم فخم ويبدو عليه الثراء
سديم ،، احنا هنفطر هنا
ادهم ،، ايه مش عاجبك لو مش عجبك تعالي نروح مكان تاني
سديم ،، مش عجبني ايه ياباشا دا انا مصدومة يابني دا مطعم الممثلين وكبار رجال الاعمال
ادهم،، وانتي ايه عرفك
سديم ،، بابا كان في ثفقه ولازم يوقعها هنا وانا حبيت اسافر معاه بعد زن ومحايله كتيره وافق اني اجي معاه هنا
كنت وقتها في الثانويه فاوافق وجيت معاه هنا وهو كان كل يوم يخرجني مكان شكل وجابني هنا مره
ووانا كنت بفطر انا وهو لقيت مين بيفطر ورانا الفنان حماده هلال
وانا بحبه جدا وبحب تمثيله وكنت طايره من الفرحه
واتصورت معاه وخليته غنالي كمان
ادهم ،، وانتي لسه فاكره
سديم،، انا طبيعتي مبنساش مناسبه او زكري في حياتي كان سببها اني فرحت
ادهم،، طب يلا ننزل
سديم ،، يابني مرتبك كله هيخلص في الفطار دا وانت شكلك فقير ومصروفك علي قدك
ادهم بضحك ،، اها والله انا فقير جدا وشكلك هتغسلي اللطباق جوه
سديم،، وليه تعالي معايا واعزمني عند عمو اللي عزمتك عنده قبل كدا راجل طيب اووي
ادهم،، ياستي انزلي بقا وملكيش فيه
سديم بعدم ارتياح ،، بص انا مش مرتحالك بس تمام
نزلو الاتنين ودخلو المطعم وسديم فرحانه جدا
وادهم فرحان لفرحها
ونزلو وطلبو الفطار وقعدو يفطرو
سديم ،، واووو احسن مطعم يعمل فطار ايه دا ليك دخيل قلبو ها المطعم
ادهم ،، طب كلي ياختي
تليفون سديم رن
سديم ،، عن اذنك هرد علي التليفون
هز لها ادم براسه بمعني ردي
سديم ،، صباح الخير ايريك
ادهم بمجرد ماسمعها بتقول ايريك ضغط علي سنانه وقبض علي ايده بشده
سديم ،، حسنا ايريك سئتناول فطوري واحضر في الحال
سديم بضحك ،، هههه حسنا احضر القهوة وانا قادمة
اوكيه باي
سديم ،، اسفه بس ايريك بيحسسني اني بنت اخته ومبيعرفش يشتغل من غيري
ادهم بغضب،، وانتي لحقتي اتعرفتي عليه كدا بسرعه
سديم،، هو جدع وكويس مش حاسه انو اجنبي خالص
ادهم،، ممكن مش تمشي توزعي ثقتك دي وطيبتك في كل مكان مش كل ناس طيبه ياسديم زيك كدا
سديم ،، الموضوع مش مستاهل دا كله ياادهم هو مجرد زميل ليا في الشغل وفي حدود بينا وكلامنا علي قد الشغل وبس
ادهم ،، ودا اللي انا عايزه
انا بس اللي اكون صديقك انا بس اللي تتكلمي معاه وتركبي عربيته
لو لقيتك ركبتي عربيه ها الايريك في مره مش هتلاقيه ملامح تتعرفي عليه
اها قبل منسا
النهارده وانتي خارجه من الحمام لبسك معجبنيش وانتي عارفه معانا حيوانات في البيت
فاياريت وانتي خارجه من الحمام تلبسي لبس محتشم متبينيش حته من جسمك
كلامي مش هعيده تاني سديم
سديم بفم مفتوح ،، انت مين
ادهم ،، اقفلي بوقك الاول
انا صديقك وبس وخايف عليكي
ممكن بقا تسمعي كلامي
سديم ،، هو في صديق بيعمل كدا
ادهم ،، مش كل الاصدقاء صعب تلاقي صديق يعمل معاكي زي ما انا بعمل
فا ممكن ياحلوتي تسمعي كلامي
سديم ،، حلوتك
ادهم ،، كملي اكل
كملت اكل وهي في حاله استغراب وذهول
وادهم ينطر اليها ببسمة انتصار
كملو فطار
وركبت معاه العربيه ووصلها امام الشركه
ادهم،، يلا انزلي وانا هاجي اخدك وانا مروح من الشغل تمام
واياكي ياسديم تركبي مع العبيط اللي ركبتي معاه المره اللي فاتت فهمتي
سديم ،، فهمت يلا باي
+
وصلت مكتبها ونظرت الي ايريك وكان مشغل اغنيه اجنبيه وهو يرسم
سديم وهي سانده علي الباب،، اراك اليوم في مزاج رائع
ايريك ،، اوه صغيرتي كيف حالك
سديم ،، ماهذا صغيرتي يافتا انا بعمرك
ايريك ،، انتي بعمري ولاكن انظري الي نفسك تبدين في جسم ابنت اخي
سديم بعصبيه،، لا تحاول ايتفزازي ايريك
ايريك،، حسنا جميلتي لن انرفزك بتاتا وهيا ابدئي في الرسم المدير ينتظر منا كولكشن مناسب لهذا العام
سديم ،، اذا فلنبداء ياعزيزي
+
عند ادهم ،، والان ماذا بوسعي افعل تشارلي
تشارلي،، سيد مايكل يدعوك الي حفله علي نهايه هذا الاسبوع ويجب ان تذهب وتتحدث معه
ادهم بخبث ،، حسنا فلنذهب ونري ماذا يريد منا هذا المايكل
تشارلي،، هل تنوي لفعل شئ
ادهم،، انت صديقي وتفهم علي جيدا
اذا فلتنصت لما سوف اقول
+
تسارلي بصدمه ،، انت فعلا جننت ادهم لن تفعل هذا ابدا
+
انتهي البارت
+

