رواية سديم والادهم العنيد الفصل السادس 6 بقلم دينا اشرف
ليسَ مِن شروطِ الفلاح وجود اسمك في كُلِ شيء!
+
{وَرُسُلًا لَّمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ ۚ }
+
لا تتهافَتْ لِتُذكَر، يكفيكَ أنَّ الله يعلم ما تصنَع، ويذكركَ في مَجلسٍ أعظمٍ عِنده.
+
يلا نبداء
بسم الله.
#Dina ashraf #
في العربيه بتاعتة سليم كان يقود سيارته وهو غضبانا ويتحدث في التليفون
سليم بغضب،، ايوا مشيت ومش هكمل في القضيه دي هي ناقصه هبل ياعم
انا لو فضت شهر كمان في ام الشغل دا والله لروح العباسيه ايه الناس اتهبلت ولا ايه
ياعلي مبقتش عيشه دي ياعم
علي الجانب الاخر يتحدث علي ،، اهدي بس ياسليم دا شغلنا حصل ايه لدا كله
عادي هي اول مره
سليم ،، مش للدراجادي ياعليي دا هبل اووي
وانت بتسال حصل ايه
هقولك انا حصل
Flash back
العسكري سعيد ،، تمام يافندم
سليم ،، خير ياسعيد بصطبح بوشك دا بعرف اليوم من اوله عامل ازاي
سعيد،، في ست بره عايزه تعمل محضر في جوزها
سليم ،، دخلها ياسعيد وربنا يستر
سعيد،، تمام يافندم
ادخلي ياست
الست ،، ازيك ياباشا
سليم ،، الحمدلله اتفضلي حضرتك
الست ،، شكرا يافندم
سليم ،، خير جايه تشتكي علي مين
الست،، علي جوزي
سليم ،، وايه التهمة
الست،، خيانه
سليم ،، ازاي دا
الست ،، انا هقولك
بص ياباشا جوزي بقاله اسبوع كدا بيشخر وهو نايم
سليم بتعجب،، بيشخر وفيها ايه ماكل الرجاله بتشخر فين الخيانة في الموضوع
الست،، هو مكنش بيشخر قبل كدا يافندم والله دا بقاله اسبوع بحاله
سليم بنفاذ صبر،، والله ياست انا مش فاضي لشغل الهبل دا فين ام الشكوه خلينا نخلص
الست ،، منا قولتلك ياباشا بيشخر وبيخوني في الحلم
دا مش كفايه
سليم بخبث،، لا كفايه اووي
الست،، يعني هتدخله السجن
سليم بخبث ،، طبعا
ياعسكري سعييدد
سعيد،، تحت امرك يافندم
سليم بعصبيه،، خود الست المجنونة دي الحجز لحد مانعرف ليها صحاب
وقول للمأمور لو سال عليا قوله طفش ومنعرفش مكانه
عشان انا جبت اخري
جاتكم البلا شغلانه معفنه
وسابهم ومشي
الست،، استني ياباشا ياباشا استني
سعيد،، يلا ياست قدامي
+
Flash End
+
علي ميت من الضحك ،، همووت انت ليه حظك في القواضي دي
ولا حوار المعزه بقا تدخل الراجل والست والمعزه زنبها ايه تحبسها ياقاسي
سليم ،، علي انا جبت اخري انا مروح انام
علي،، ازاي تروح واحنا عندنا شغل انت اتجننت
دا شغل حكومة ياحبيبي مش شغل خاص
سليم،، والله مايحصل ابدا انا روحت ومش راجع وتولع المديدريه علي المأمور
ويلا من غير سلام ياعلي
وقفل التليفون في وشه
علي بزهول ،، معزور والله بس المأمور هيطينها علي راسي
+
عند سليم وصل البيت واول مادخل اتصدم من اللي شافه
رفع ايده لسما وشكر ربه
سليم ،، يامنتا كريم يارب تقطع من حته وتوصل من حته
+
في ايرلندا
خاصه في مكتب سديم
سديم بصوت مرتفع ،،، ايرييييك سوق اقتلك
ايريك الذي يتخبا وراء المكتب
ايريك ،، مابها صغيرتي لما كل هذه العصبيه
سديم ،، سوف اقتلك ياايريك ماهذا الذي فعلته يااحمق
ايريك،، لم اكن اقصد صغيرتي
سديم،، لا تنعتني باالصغيره يااحمق
ايريك ،، اوكيه سديم فلتهدئي قليلا لم اكن اصقد مافعلته اقسم لكي
سديم ،، وماذا افعل الان لقد خربت تصميمي بتناولك لقهوتك الغبيه
ايريك،، قلت لكي لم اكن اقصد كنت اعتقد انها ورقه غير مهمة لذلك قمت باازاله القهوة التي سقطت علي المكتب بهذه الورقه
انا حقا اسف سديم
سديم ،، لا عليك ايريك انا اعرف انك لم تقصد هذا ولاكن ماذا نفعل الان
ايريك ،، اتركيها وانا سقوم برسمها
سديم،، ولاكن انت لاتعرف عنها شئ لم تراها قط
ايريك ،، يالا غبائي انا حقا غبي
سديم ،، لا تحزن ايريك انت لست غبي
وهيا يارجل سنقوم بأعاده رسمها مره اخري
ايريك ،، لا الوقت تاخر سديم وخلص دوامك
سديم ،، يجب ان نكمل الكولكشن المدير يريد منا ان نسلمه بكره ايريك
سنقوم برسمة الان وانت ستساعدني
ايريك ،، تحت امر جميلتي فلتأمر فقط
سديم بضحك ،، هيا اذا لنستعد
بدءو يرسمو مع بعض
+
عند ادهم
ادهم،، انا قولتلها اول متخلص شغل ترن عليا عشان تروح معايا مرنتش ليه ومعاد شغلها خلص اووف البنت دي هتشلني
رن عليها تليفونها مقفول
ادهم،، كمان تليفونها مقفول انا هخلص الشغل اللي معايا دا واروح ليها المكتب
عدي وقت وادهم قرب يخلص شغل
وقام استعد لذهاب الي سديم
+
عند هاله واميره
خلصو شغل في المطعم
وخرجو مع الشباب
اسامه بخبث ،، تحبو تخرجو معانا
اميره،، هنروح فين
هيما ،، هنسهركو ليله في حياتكو عمركم مشفتوها
هاله ،، موافقين
راحو النايت
هاله،، اول مره ندخل نايت
اسامه بخبث،، مش هتبقا اول مره
هيما ،، تعالو نشرب يلا
اميره،، بس انا مبشربش
هيما ،، عادي جربي دا جامد
جابو اربع كاسات خمره
وشربوها
وطلبو تاني وسكرو علي الاخر
وذهبو الي ساحه الرقص وبداؤ يرقصو بطريقه مقززة ومحرمة
كانت الفتيات تلتصق باالشباب ويفعلون حركات قزرة وبشعه
وفي نهاية السهرة ذهبت كل بنت معاه الشاب حيث كانت هاله مع اسامه
واميره مع ابراهيم
واتجهو نحو غرف الفندق
ليفعلو ماحرمه الله
ويرتكبون اعظم الكبائر
+
عند سليم
لما دخل الفيلا
شاف والدته تجلس مع ست من عمرها وبنتين صاااروخ ارض جو
سليم وهو يمثل ،، السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سلمي بهمس لنفسها،، هيعمل فيها الشيخ محسن ابن الجزمة
سلمي،، وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
مالك ياسليم جاي بدري ليه
سليم باءدب مصطنع ،، مفيش ياماما اصلي تعبت وقولت اجي اريح شويه
سلمي ،، انت كويس ياروحي
سليم ،، متقلقيش ياماما انا كويس
بس ايه مش هتعرفينا
سلمي ،، طبعا
دي طنط چيچي صحبتي من ايام الجامعه
ودي بنتها ميس
والقمر التاني دا سهيله
سليم ،، اتشرفت بحضرتك ياطنط والقمرات بتوعك
جيجي،، انا اكتر ياحبيبي مشاء الله ابنك محترم جدا ياسلمي
سلمي بهمس،، طبعا دا محترم جدا ابن السافله
سلمي ،، احم طبعا سليم دا عسل
سليم بااحراج مصطنع ،، ممكن كفايه عشان بؤحرج
ميس ،، انت بتشتغل ايه ياسليم
سليم ،، انا ظابط في مكافحه الاداب
ميس،، كويس اووي دا انت جامد اووي
سليم ،، يابنتي انا جامد جدا انا بمسك قواضي كل قضيه اصعب من التانيه يلا كلهم بيعتمدو عليا في المديريه
سهيله،، ياحرام انت بتتعب اووي
سليم بتمثل تعب،، يلا الحمدلله علي كل حال
سلمي في سرها،، معلم واستاذ في الشقط
سلمي،، يلا ياحبيبي انت تعبان ولازم ترتاح
سليم ،، مش هنتغدا مع طنط جيجي والقمرات
سلمي ، طنط جيجي اتغدت
سليم ،، عادي تتغدا تاني عشاني ولا ايه ياطنط
جيجي ،، مقدرش ازعلك
سليم ،، يلا ياسلومة حضري الغدا
سلمي في سرها ،، وحياة ابوك يابن سليم لطلع عين اللي جابوك
سلمي بغيظ ،، اتفضلو والبنات هتحضر الاكل
سلمي بتهمس لسليم ،، وحياة امك لهوريك
سليم بيلع ريقه بخوف،، انا ضناكي
سلمي ،، يلا ياحيوان قدامي
اتجمعو كلهم علي الغدا
سليم بخبث،، اهاا مش قادر اكل
سهيله ،، ليه حصل ايه
سليم ،، النهارده كان عندي قضيه واتنرفزت علي الولا وضربته وايدي وجعاني
ميس ،، ياحرام خلاص عندي فكره انا هاكلك
سلمي بفم مفتوع،، نعم ياعنياا
سليم يغمز لسلمي،، ملوش لزوم تتعبي نفسك
ميس،، لا مفيش تعب ولا حاجه يلا كل من ايدي
بدات تاكل سليم وسهيله كمان تاكله وكان فرحان وبيغيظ امه
سلمي هتفرقع
+
في ايرلندا
ادهم وصل امام الشركة التي تعمل بها سديم
ولسه مخلصتش
فقرر يطلع عندها المكتب
+
عند سديم
سديم تجلس بتعب علي الكرسي ،، اووه انني متعبه للغايه
ايريك ،، وانا لم يعد لدي طاقه
سديم ،، انت السبب ياهذا
ايريك ،، اوه صغيرتي حصل خير وها نحن انتهينا من
بس اريد ان اخبرك التصميم بورفكت
اكثر من الرائع
سديم ،، هل تتحدث حتي لااحزن
واحملك المسئوليه
ايريك ،، لا اقسم لكي التصميم اكثر من رائع انا اعمل بهاي الشركة وقابلت مصممين كثيره ومثل هذا التصميم لم اري حقا
سديم ببسمة ،، شكرا ايريك انت حقا لطيف وجميل
ايريك ،، اعلم صغيرتي
سديم ،، لا تنعتني باالصغيييرة
ضحك ايريك وسديم
ولكن توقفو عن الضحك عندما سمعو صوت شخص يقف علي الباب
ادهم ،، ممكن اضحك معاكم لو مش هتتدايقو
سديم بصدمة ،، ادهم بتعمل ايه هنا
ادهم ،، بتضحكو ليه
سديم ،، مفيش دي حاجه بسيطه
ايريك ،، من هذا جميلتي
ادهم بغضب ،، اذا تحدث فهمك بهذه الجمله ثانيا اقسم ان اقتلع لسانك من فمك هل فهمتني
ايريك ،، لما تتحدث معي هكذا
سديم ،، هااي شباب ريلاكس ممكن تهدئو رجاء
ايريك اعرفك هذا صديقي يدعي ادهم وهو عربي
ادهم هذا ايريك يعمل معي بنفس القسم وهو صديقي
ادهم ،، انا بس اللي صديقك
سديم ،، ادهم لو سمحت هفهمك بعدين
ادهم ،، يلا عشان نمشي
سديم ،، الي اللقاء ايريك اراك غدا
ايريك ،، سوف اجمع التصاميم في الملف وساانتظرك غدا حتي نعطيه للمدير معا
سديم ،، حسنا ايريك الي اللقاء
ايريك ،، اللي اللقاء صغيرتي
سديم بنظره تحزير
ايريك ببسمة ،، حسنا حسنا اللي اللقاء سديم
ذهبت سديم مع هذا الادهم ومن سرعته لم تكن تلخق بيه فكان هو يمشي وكانت هي تركض
ذهبت معه الي السياره وركبت معه
وانطلقت السياره وهم في حاله صمت
سديم قررت عدم التحدث معه لانه متعصب
وادهم قرر لن يتحدث معها حتي لا يفرغ غضبه بها ويندم بعدين
وصلو للمنزل
ونزلت سديم وادهم نزل هو الاخر
دخلو المنزل ولم يكن به احد
سديم ،، ايه دا هما فين
ادهم ،، مش عارف تلاقيهم في الشغل وهيتاخرو
سديم بشك،، اكيد حصل حاجه وانا قربت افهم
ادهم ،، ادخلي غيري هدومك وانا هنتظرك في الجنينه
سديم ،، حاضر
دخلت سديم وارتدت اسدال وصلة فردها
وكذلك ادهم بدل ملابسه وصلي فرده
خرجت سديم باالاسدال ولاكن نزعت غطاء الراس
وخرجت وجدت ادهم يجلس باالجنبنه ومعه طعام
سديم ،، انت مصمم تدفع فلوس بقا وانت عارف هرفض
ادهم ،، دلوقتي بقينا اصدقاء وعادي الاصدقاء يعزمو بعض
سديم ،، خلصانه معنديش مانع
وقعدت تاكل مع ادهم بصمت
ادهم بجديه ،، ايه اخرك في الشغل كدا ومرنتيش عليا ليه
سديم ،، اسفه والله بس ايريك الغبي وقع قهوة علي مكتبه وانا كنت في الحمام وخد الورقه اللي رسمت عليها التصميم وسمح بيها وهو بيحسبها ورقه عاديه
والتصميم دا لازم يتسلم بكره
فااضطريت ارسمه تاني وهو ساعدني
ادهم ،، مش ملاحظه ان علاقتك باايريك بقت قويه
سديم ،، ادهم انا مش بصحاب اي حد بسهوله كدا وخصوصي الشباب بس انت كويس ووقفت معايا وكمان ايريك كويس اووي وبرغم انه اجنبي بس محترم وبيعمل حدود بيني وبينه وبيساعدني
ادهم ،، بس انا قولتلك انا بس اللي صديقك
سديم ،، انت صديقي في حياتي وكل حاجه
بس ايريك صديق شغل بس مش اكتر
ادهم ،، تمام ياسديم بس مش عايز شغل الهبل دا والضحك والهزار تبقي زي الراجل وانتي معاه
سديم بضحك ،، حساك سليم اخويا والله
ادهم ،، طب كلي ياختي
كلو الاتنين وكل واحد راح اوصته وناام
+
يوم جديد واحداث رائعه
في غرفه الفندق التي تتواجد فيها الفتاتين والشباب
في غرفه اميره
تستيقظ لتجد نفسها عاريه ومجرده من الملابس
تنظر بجانبها وهي تشعر بدوار بسيط في راسها
اميره بصدمة ،، يانهااار اسوود ايه اللي انا عملته دا
.
.
.
+

