اخر الروايات

رواية سديم والادهم العنيد الجزء الثاني الفصل الخامس 5 بقلم دينا اشرف

رواية سديم والادهم العنيد الجزء الثاني الفصل الخامس 5 بقلم دينا اشرف


                                    
‏تقول إحداهنّ :
جربتُ الفرح بكل شيء، الفرح بالدارسة، الفرح بالتخرُّج، الفرح بالوظيفة، الفرح بالزواج، الفرح بالذرية، الفرح بالمنزل الجديد، ثم ختمت بعدها القرآن حفظًا، فقارنت بين الأفراح فإذا بها واللهِ لا شيءٌ.

+


لاشيء يعادل فرحتي بختم القرآن. 

+


Dina ashraf 💜

+


بنلاقي ادهم ماسك سديم من وسطها وبيحاول يمنعها من انها تقتل هنا 

+


وامير ماسك هنا اللي كانت متعمده تغيظ سديم وهي بتلعب.

+


سديم بغضب ،، سبني ياادهم عليها بقا البت القذعه دي تعمل معايا انا كدا 

+


هنا ،، متقوليش عليا قذعه انا اطول منك علي فكره 

+


ادهم بضحك ،، معاها حق والله 

+


سديم ،، انت بتضحك علي ايه 

+


ادهم ،، متهدي بقا دي بنت صغيره عملتلك ايه 

+


سديم ،، البت من ساعة مبدانا اللعب وهي عماله تغيظ فيا وتحضنك وتبوسك وانت مستمتع اووي دا انا مراتك مش بعمل كدا 

+


ادهم بغمزه ،، طب متعملي حد منعك 

+


سديم نفضت ايده من عليها وبعدت عنه 

+


سديم ،، لو سمحت متلمسنيش تاني وابعد عني 

+


ادهم ،، لو ملمستكيش هلمس مين يعني ينفع تبعدي عن بابي باالطريقه دي 

+


سديم ،، انت طلعت بابي وحش مفيش بابي يخوف بنته باالطريقه دي 



+


هن بهمس لاامير  ،، ايه رايك اللي انا عملته حلو 

+


امير ،، تسلميلي ياقلب اخوكي انتي عملتي اللي انا قولتلك عليه بظبط 
كان لازم تغيظي سديم عشان تصالح ادهم 

+


هنا ،، تربيتك ياكبير 

+


امير ،، يلا نخلع احنا ونسيبهم مع بعض 

+


هنا ،، يلا يابيبي 



+


ادهم ،، انتي غلطتي ياحبيبتي مكنش ينفع تقولي اسم ولد 


+


سديم ،، فين دا هو انا اللي مسكتها. لحد باب الشقه وسندتها وكمان اصلا البنت دي كانت بتمثل ولا دايخه ولا اي حاجه 

+


ادهم ،، يانجمتي انا مينفعش اشوف واحده محتاجه مساعدتي واقف اتفرج عليها كدا مش رجوله 


+


سديم ،، لا ياادهم كان ممكن تتصرف تصرف تاني لاكن انت زعلتني منك اووي 


+



             

                
ادهم قرب منها ،، وبالنسبه للي كنتي لبساه ينفع ياسديم تلبسي كدا وتطلعي بره بيه افرض حد شافك اقتله انا عشان شافك ولا اعمل فيه ايه 

+


سديم ،، انا عملت كدا عشان اغيظ البت الرخمة دي عشان هي بتحب تتلزق فيك ومش عارفه تقتنع انك متجوز بس اخر مازهق ياادهم والله لجيبها من شعرها 


+


ادهم ،، ايه دا انتي بتغيري بقا 

+


سديم قربت منه ومسكته من هدومه 

+


سديم بحده ،، قسما بالله ياادهم يانمر لو لقيتك قريب من البت دي او اي بنت غيرها هتزعل مني اووي وانا زعلي وحش وساعتها بقا متلومش الا نفسك 

+


ادهم حاوط خصرها وقربها منه اووي 

+


ادهم ،، هو ادهم النمر يقدر يبص لواحده غير نجمته طب تيجي ازاي دي 
هو في العالم كله في واحده زي نجمة الادهم 
نجمه الادهم واحده بس 


+


سديم حاوطت رقبته ،، بس نجمتك زعلانه وخايفه منك اووي 

+


ادهم ،، ياخبر ازاي بس نجمتي تخاف مني دا انا قليل الادب اووي 

+


سديم ،، اها انت قليل الادب اووي 

+


ادهم قبل خدها بحنان ،، انا اسف لنجمتي ومش هزعلها ولا اخوفها تاني 
طول ماهي شطورة وبتسمع كلامي انا مستحيل اخوفها ولا ازعلها اتفقنا 

+


سديم ،، اتفقنا بس تحاول تخفف من عصبيتك دي لو سمحت 

+


ادهم ،، انتي اصلا مشفتيهاش وياريت مش تشوفيها 

+


سديم ،، ياريت 

+


ادهم بخبث ،، متيجي نطلع الاوضه بتاعتي فوق نريح شويه 

+


سديم ،، انت مالك بتتكلم بخبث كدا ليه وبعدين هتطلع تريح فوق ليه مااحنا لسه قايمين من النوم 

+


ادهم ،، انا بقول تدخلي جوه ياسديم احسن يلا ياحبيبتي ادخلي جوه 

+


سديم ،، وانت هتروح فين 

+


ادهم ،، هقعد مع الرجاله شويه 

+


سديم ،، هنروح امتا 

+


ادهم ،، علي بليل كدا 

+


سديم ،، خلاص ماشي هدخل انا باي

+


ادهم ،، باي يااختي 

+


بعد ما سديم دخلت 

+


ادهم ينظر للسماء ،، ايه البلوة اللي بلتني بيها دي ياربي يوم مااحب سديم تكون ميح خالص كدا 
يارب قويني وصبرني عليها يارب 

+



        
          

                
وبعدين مشي عند الرجاله ،،








+


Dina ashraf. 💜

+


عند سليم وحلا 

+


كانو نايمين الاتنين علي الارض وينظرون للسماء وكانت حلا نايمة علي صدر سليم وسليم محاوطها بحب 

+


حلا ،، حبيبي احنا هنفضل عايشين في الصعيد ولا هنروح القاهره 

+


سليم ،، لا ياحبيبتي هنرجع القاهره لاني لازم ارجع الشغل انا واخد اجازه كبيره اووي وكل دا مينفعش انا مش شغال في شركة دي شرطه لو اللواء مش صاحب بابا وجابلي واسطه مكنتش سافرت 


+


حلا ،،، خلاص ياسليم مفيش مشكله ارجع شغلك تاني 

+


سليم ،، واسيبك هنا 

+


حلا ،، طب هتعمل ايه 

+


سليم ،، احنا مكتوب كتابنا يعني انتي مراتي 
ومفيش مانع ان نعمل الفرح عشان انا مسافر بكره 

+


حلا قامت من حضنه وقعدت 

+


حلا ،، يعني ايه مسافر بكره 

+


سليم ،، مكنتش عايز اقولك عشان متزعليش بس انا رن عليا صحبي وقالي لازم اسافر بكره عشان اللواء عمال يزعق 

+


حلا بحزن. ،، يعني هتسيبني وتمشي 


+


سليم شدها لحضنه تاني ،، والله انا مقدرش اسيبك دا غصب عني والله 

+


طب اقولك انا مش هسافر ويولع الشغل علي صحاب الشغل 

+


حلا ،، لا ياسليم متدمرش مستقبلك سافر ياحبيبي وانا هتابع معاك باالتليفون لحد متحدد ميعاد الفرح 


+


سليم ،، هنعمله في القاهره وقريب اووي عشان مش هستحمل تبعدي عني اكتر من كدا 


+


حلا ،، خلاص ماشي اللي انت عاوزه وانا كمان هكمل شغلي في المستشفي لحد ماتحدد الفرح 

+


سليم ،، وتشتغلي ليه ياحلا انا مش ناقص هبل 

+


حلا ،، ليه ياسليم انا بشتغل شغلانه كويسه انا دكتورة ياسليم وبحب مهنتي جدا 

+


سليم ،، انا عارف انها كويسه بس انا بغير عليكي 

+


حلا ،، متقلقش مراتك راجل 

+


سليم ،، طيب ياحلا اما نشوف اخرتها معاكي 

+


حلا ،، اخرتها فل ياحبيبي 

+



        
          

                
سليم ،، دي هتبقي فل وعنب باذن الله 

+


حلا ،، يلا نرجع بقا عشان اتاخرنا 


+


سليم ،، خليكي معايا شويه كمان دا انا مسافر بكره 

+


حلا حضنته اووي ودفنت وشها في رقبته 

+


وسليم حاوط خصرها وكان بيدفنها داخل ضلوعه 









+


Dina ashraf 💜

+


عائشه ،، سديم شكرا اووي انك رجعتي الضحكة علي وش امير تاني انا مش عارفه اشكرك ازاي 

+


سديم ،، يابنتي تشكريني ليه هو انا عملت ايه اصلا دا ابني قبل مايكون ابنك 

+


  نادر ،، انتي عملتي اللي محدش فينا قدر يعمله انتي جدعه اووي 


+


سديم بمزاح ،، علي الله يطمر فيكو دا بنتك عماله تتحرش في جوزي وكنت هضربهالك 


+


هنا ،، وانا اقدر ياسديم دا انتي العشق ياجدع 

+


سديم ،، والله واللي عملتيه بره دا اسمه ايه 

+


هنا ،، انا وامير اتفقنا نعمل كدا عشان نصالحك انتي وادهم علي بعض 

+


سديم بصدمة ،، ايه الدماغ دي دا انا مكنتش صغيره بقا 

+


سالم ،، انتي بريئه ياعيون بابي 

+


سليم دخل وهو ماسك ايد حلا 

+


سليم ،، مين دي اللي بريئه يابابا انت غلطت في العنوان 

+


سديم ،، بقولك ايه سليم انت قلبت علي تامر حسني ليه كدا 

+


سليم ،، الحب يامعصعصه 

+


سديم ،، امم الحب 

+


سليم ،، انتي يابت مش هتحلي عن دماغي متسيبيني في حالي 

+


سديم بحزن  ،، انا خلاص اتجوزت وسيبتك وانت كمان اتجوزت وهتسيبني وهتبعد عني 

+


سليم اتنهد وساب ايد حلا وراح عندها 

+


سليم ،، مين بس اللي هينسيكي هو في اب بينسي بنته ياسديم 
طب دا انتي بنتي اللي لسه مجبتهاش 

+


سديم ،، يعني مش هتنساني وهتفضل تحبني زي الاول 

+


سليم ،، عمري في حياتي مهنساكي وهحبك اكتر من الاول 

+


سديم حضنته وهو كمان حضنها 

+


والعيله كلها بتبصلهم بحب 

+



        
          

                
فجاءه العيله كلها فاقت من شرودهم 
علي صوت ارتطام جسم سليم في الارض 

+


وحلا بتصرخ. ،، سليم 

+


ادهم ،، مين سمحلك تحضن مراتي 

+


سليم ،، انت ايدك غبيه اووي ياعم ايه اختي واحضنها براحتي 

+


ادهم ،، لا اختك وتحضنها براحتك دا كان زمان دلوقتي تاخد الاذن مني قبل ماتسلم عليها 

+


سليم ،، دا اللي هو ازاي دا 

+


ادهم ، زي ماسمعت ولو حصلت تاني ولقيتك بتحضنها تاني ياسليم متلومش خير حالك فاهم 

+


سليم ،، فاهم ياخويا 

+


سالم ،، سديم ياحبيبتي كنت عايز اقولك ان احنا راجعين بكره القاهرة 

+


سديم ،، ايه هترجعو ليه يابابي وهتسبني هنا لوحدي 

+


سالم ،، لوحدك فين بس ماانتي جوزك جمبك والعيله كلها بتحبك 

+


سديم بدموع وراحت عند والدها ،، لا يابابا مش تمشي ارجوك انا متعودتش اكون بعيده عنكم 

+


سلمي ،، حبيبتي الشغل كله واقف هناك اخوكي سليم انتي ناسيه انه ظابط 
وبابا كمان الشركة فيها مشاكل 

+


سديم بحزن ،، خلاص ماشي 

+


سليم ،، مش عايزك تزعلي انا هلقيها منك ولا من حلا 
وانا هجيلك علي طول 

+


ادهم راح عندها وقومها من جمب والدها 

+


ادهم ،، ايه بس اللي مزعل نجمتي 

+


سديم ،، هيبعدو عني 

+


ادهم ،، احنا هنروح ليهم 

+


سديم ،، ازاي 

+


ادهم ،، انا هنقل اقامتي كلها في القاهره 

+


سديم ،، ايوا ماما ايناس قالتلي بس فكرتك بتهزر 

+


ادهم ،، لا مش بهزر هنقعد بس هنا كام يوم علي ما تشارلي 
يخلص تصفيه الشغل 
وهنسافر القاهره اتفقنا 

+


سديم بفرحه ،، اتفقنا 

+


سديم راحت حضنت والدها والدتها 

+


سديم. لرولا ،، انا مش هاجي اودعكم بكره عشان مش هقدر بس انا هاجي وراكم وكمان ايريك ورولا وعد مني اني هجيلكم 



+


رولا ،، عزيزتي سديم سااشتاق لكي حقا 

+


ايريك ،، وانا ايضا 

+


سديم حضنت رولا ،، وانا يااشتاق لكم كثيرا 
سانتواصل دائما 

+


ايريك ،، باالطبع صغيرتي 


+


سلمي ،، ادهم عايزاك لو سمحت 

+


ادهم راح لسلمي واتجهو اللي مكان فاضي لوحدهم 

+


ادهم ،، في ايه ياماما حصل حاجه انتي كويسه 

+


سلمي ،، متقلقش ياادهم انا كويسه جدا بس كنت عايزه اتكلم معاك في موضوع كدا 

+


ادهم ،، اتفضلي 

+


سلمي ،، طبعا انت اكيد عرفت ان سديم متعرفش حاجه عن الجواز وكدا 

+


ادهم ،، ايوا طبعا 

+


سلمي ،، انا اسفه ياحبيبي كل دا غلطي كان لازم افهمها بس هي عمرها محد اتكلم معاها في الحجات دي وانا كمان كنت اتحرج اتكلم معاها ودا غلطي انا اسفه بس اوعدك هتكلم معاها عايزاك تستحمل شويه 

+


ادهم حضن وجهها باايده 

+


واتكلم بيسمة ،، مالك بس ياماما متوترة ليه كدا الموضوع مش مستاهل دا كله 
ياستي انا مش زعلان منك باالعكس انا فرحان جدا اني هكون انا اللي اعرفها كل حاجه 
انا اعتبرتها بنتي وهعرفها كل حاجه 
ومش عايزك تتكلمي معاها في اي حاجه 

+


سلمي ،، بس مش ينفع 

+


ادهم ،، ياستي اسمعي الكلام انا عايز كدا 

+


سلمي ،، خلاص ياحبيبي براحتك مش هغصب عليك 

+


ادهم ،، ايوا كدا ياسلمي ياجامد 
سيبيني مع بنتك الهبله دي 
اللي بقولها تعالي نريح شويه في اوضتنا 
تقولي احنا لسه صاحيين من النوم 

+


سلمي بضحك ،، دا انت هتعاني اووي 

+


ادهم ،، علي قلبي زي العسل 

+


سلمي ،، ربنا يخليكم لبعض ياحبيبي 

+


ادهم ،، ويخليكي لينا ياست الكل 



+


انتها اليوم بسلام وودعت سديم اهلها 
وكمان رولا وايريك وروحت ببتها مع ادهم 




+


دخلت سديم وادهم الشقه واتجهو اللي غرفه النوم 

+


سديم ،، ادهم كويس انك جبت الهدوم اللي ماما جابتها هدخل البس انا وننام 

+


ادهم ،، ماشي ياموزتي ادخلي 

+


دخلت سديم ولبست بيجامه 

+


وكان ادهم غير هدومه ونامو في حضن بعض اووي وناموو 


+


انتهااا البارت 

+


في رعايه الله 💜💜




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close