اخر الروايات

رواية سديم والادهم العنيد الجزء الثاني الفصل السادس 6 بقلم دينا اشرف

رواية سديم والادهم العنيد الجزء الثاني الفصل السادس 6 بقلم دينا اشرف


                                    
جاء إلى رسول اللّٰه صل اللّٰه عليه وسلم رجل فقير من أهل القرية بقدح مملوءةً عنباً يُهديه له .
فأخذ رسول اللّٰه القدح وبدأ يأكل العنب فأكل الأولى وتبسم 
ثم أكل الثانية و تبسم 
و الرجل الفقير يكادُ يطير فرحاً بذلك و الصحابة رضي اللّٰه عنهم ينظرون وقد إعتادوا على أن يشاركهم رسول اللّٰه في كل شيء يُهدى لهُ 
ورسول اللّٰه يأكل عنبة عنبة ويتبسم حتى أنهى العنب كله و الصحابة متعجبون !
ففرح الفقير فرحاً شديداً وذهب 
فسأله أحد الصحابة: يا رسول الله لما لم تُشاركنا معك ؟!
فتبسم رسول اللّٰه صل اللّٰه عليه وسلم وقال: قد رأيتم فرحته بهذا القدح الذي أهداهُ لي 
و إني عندما تذوقته وجدته حامض فخشيتُ إن شاركتكم معي أن يُظهر أحدكم شيء يفسد على ذاك الرجل فرحتهُ .
 "وإنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظيم" ❤🍇 

+


صلو علي رسول الله 🤗

+


Dina ashraf 💜


+


استيقظ ادهم بكسل وبيحسس علي السرير لقاه فاضي وسديم مش موجوده 

+


ادهم بااستغراب ،، راحت فين دي 

+


قام من السرير وبيشوف في الحمام مش لقاها اتجه اللي المطبخ بس قبل ما يدخل المطبخ 
سمع صوت عياط 
نجمته بتعيط 

+


ادهم اتنهد بحزن ،، اعمل فيكي ايه بس 

+


دخل المطبخ كانت سديم مولياه ضهره وبتعمل اكل 

+


ادهم دخل وحضنها من ضهرها ،، صباح الجمال يانجمتي 

+


سديم بتمسح دموعها دون ان يلا حظ ادهم 

+


سديم ،، صباح النور ياحبيبي 

+


ادهم ،، بتعملي ايه 

+


سديم ،، بحضرلك الفطار 

+


ادهم لف سديم ليه وكانت سديم موطيه راسها في الارض 

+


ادهم وضع ايده اسفل دقنها ورفع راسها لفوق 

+


ادهم ،، بتعيطي ليه 

+


سديم ،، مش بعيط دا بس البصل بيخليني اعيط 

+


ادهم بسخريه ،، فين البصل دا انتي بتقطعي فلفل 
حبيبتي مبتعرفيش تكدبي 

+


سديم ،، لا انا قطعت بصل قبل الفلفل 

+


ادهم ،، مالك ياروح بابي 

+



                
سديم انفجرت في العايط وحضنت ادهم وفضلت تعيط وهي في حضنه 

+


ادهم ،، ممكن تبطلي عايط عشان مش ازعل ينفع تخليني ازعل منك 

+


سديم هزت راسها بمعني لا 

+


ادهم ،، طب ممكن تهدي 

+


سديم بعدت عنه واتكلمت بين شقهاتها ،، كلهم هيمشو ويسبوني مقدرتش اروح اودعهم عشان ميزعلوش 

+


ادهم ،، مش انا اتكلمت معاكي وعرفتك ان كلها كام يوم بس ونبقا معاهم ليه بقا الحزن دا كله 

+


سديم ،، عشان هيوحشوني 

+


ادهم ،، طب وانا اروح فين بقا 

+


سديم ،، انت مكانك جمبي انت سندي وكل حاجه في حياتي من غيرك مقدرش اعيش 

+


ادهم خطف بقيت كلامها بقبله عنيفه جدا ودي كانت اول مره ادهم يقبلها باالعنف دا وسديم مصدومة 







+


Dina ashraf 💜

+


حلا راحت بيت الصياد عشان تودع سليم 

+


حلا ،، صباح الخير ياماما 

+


سلمي ،، صباح النور ياحبيبتي جايه تودعينا 

+


حلا ،،طبعا ياماما فين بابا وسليم 

+


سلمي ،، بابا بيتكلم مع جدو شويه وسليم فوق في اوضته 

+


حلا ،، هطلع اساعده 

+


سلمي ،، اطلعي ياحبيبتي 

+


حلا طلعت غرفة سليم وخبطت علي الباب 

+


اتاها صوته ،، ادخل 

+


دخلت حلا وكان سليم بيحط هدومه في الشنط ومشافش مين اللي علي الباب 

+


حلا بحزن ،، سليم 

+


سليم اول ماسمع صوتها قلبه دق بسرعه بس حزن لما لقي صوتها كله حزن 

+


سليم بص علي الباب مكان مكانت واقفه 

+


وفتح زراعه الاتنين ليها 

+


وحلا طلعت تجري واترمت في حضنه 
وسليم اندفع للوري من اثر الحضن وباايده مسك في المكتب قبل مايفقد توازنه ويقع 
وكانت حلا مش طايله الارض لانها كانت متشعلقه في رقبته وسليم رافعها باايد والايد التانيه ماسك المكتب بيها 

+



        
          

                
سليم فضل حاضنها وحلا بتعيط 
بعد فتره حلا بعدت عنه ونزلت علي الارض 

+


سليم مسح دموعها بااطراف صوابعه 

+


سليم ،، مش احنا اتفقنا انك مش تعيطي لاني مش هستحمل والله وهخدك معايا 

+


حلا ،، غصب عني ياسليم مش قادره انك تبعد عني 

+


سليم ،، حبيبتي وعد مني والله هما كام يوم بس وهاجي اخدك وتعيشي معايا 
بس بليز مش عايز اشوف دموعك دي 
عشان بتحرقني من جوه 

+


حلا ،، خلاص مش هعيط تاني 

+


سليم ،، حبيبة قلبي انتي 

+


حلا ،، اساعدك في الهدوم و .... 

+


مكملتش كلامها 
لان سليم ساحبها من خصرها وضغط علي خصرها بقوة اووي 

+


وخطف شافيفها في قبله رقيقه جدا تعبر عن شوقه ليها وحبه اللي ملوش حدود 

+


وبعد قليل بعد سليم عن حلا لحاجتها للتنفس 

+


حلا من كتر الكسوف دفنت وشها في رقبته من الخجل 

+


سليم ،، يااه طعمهم حلو اووي 

+


حلا بعدت عنه ،، هما ايه اللي طعمهم حلو 

+


سليم ،، الكرزتين بتوعك 

+


حلا ضربته في صدره ،، انت قليل الادب ياسليم 

+


سليم. ،، حرام عليكي هو سليم عمل حاجه دا غلبان ياعين امه 

+


سليم قرب منها ،،  طب خليني اعمل حاجه قبل ماامشي 

+


حلا زقته وطلعت تجري علي تحت 

+


سليم بضحك ،، يخربيتك هتموتيني معاكي 

+


حلا نزلت تحت وبعد شويه سليم نزل 
والعيله كلها اتجمعت 

+


وسلمي بتبص علي الباب مستنيا سديم 

+


سالم ،، يلا ياسلمي سديم مش هتيجي 

+


سلمي ،، كنت عايزه اودعها 

+


حلا ،، متزعليش ياماما كلها كام يوم وهي هتيجي تقعد معاكي 

+


سلمي ،، كنت عارفه انها مش هتقدر تيجي لو جات هتبهدل الدنيا انا عارفاها 

+



        
          

                
سليم ،، كويس انها مجاتش 

+


يلا ياجماعه عشان منتاخرش وايريك عنده طياره 

+


ودعو الكل وعيله النمر كلها جات وسلمو عليهم 

+


حلا لسليم ،، اول ما توصل كلمني طمني عليك 

+


سليم قبل راسها ،  حاضر ياقلبي خلي بالك من نفسك 

+


حلا ،، حاضر 

+


حلا راحت سلمت علي سالم وسلمي وحضنتهم 

+


وسليم كمان سلم علي سعد وايناس 

+


وركبو العربيه كان عربيتين 

+


سالم وسلمي في عربيه 
وسليم وايريك ورولا في عربيه وكان سليم اللي سايق العربيه 







+


Dina ashraf 💜🍂

+


كان ادهم مازال يقبل سديم حتي نزفت شفتيها 

+


وادهم بعد عنها لما حس انا بدات تتخنق وكمان حس بطعم الدم في فمه 

+


بعد عنها ووضع جبينه علي جبينها 

+


واتكلم وهو يلهث ،، مبقتش قادر ابعد عنك اكتر من كدا انا عارف اني وجعتك سامحيني انا اسف 


+


سديم مغمضه عينيها ،، ادهم ممكن تحضني اووي 

+


ادهم حضنها اووي وكان بيملس علي ضهرها بحنان 

+


وسديم وقفت علي رجله وحضنته هي كمان 

+


وفضلو فتره طويله علي الوضع دا 

+


ادهم بعد عنها وشالها وقعدها علي رخامة المطبخ 

+


وجاب تلج وبدا يمشيه علي شفايفها لانه كان احمر وبينزف.




+


ادهم ،، بقيتي احسن 

+


سديم ،، اها بقيت كويسه 

+


ادهم ،، استني بقا اكمل انا الفطار 

+


سديم ،، طب خليني اساعدك 

+


ادهم ،، لا خليكي انا هكمل 

+


وبداء ادهم يعمل الفطار 

+


سديم ببسمة ،، تحب اغنيلك 

+


ادهم ،، ياريت والله حتي عشان اعرف اكمل طبخ علي مزاج 


+



        
          

                
سديم ،، حاضر بس اغنيلك ايه 

+


ادهم ،، انا معرفش حاجه عن الاغاني اللي انتي عاوزاه قوليه 

+


سديم ،،في اغنيه جميله جدا وانا بحبها اووي استني هغنيهالك 






+


تاااه قلبي لمالقااه 
خلاني مشيت وراه 
واتعلقت بعيونة 
واتعلقت بهواه 
واللي بيحصلي دا 
مش حاجه طبيعيه 
دا خاد روحي وعنيا معااه 

+


تاااه قلبي لمالقااه
خلاني مشيت وراه 
واتعلقت بعيونه 
واتعلقت بهووا 
واللي بيحصلي دا 
مش حاجه طبيعيه
دا خاد روحي وعنيا معااه 

+


عمري مااسيبه انا لو عدي ميت سنه 
عمري في يوم ماانسااه 
دا اللي معااه ابتدي عمري وفوق كدا 
دا اللي ساعدتي معااه 

+


ياااااه حلوه حيااتي معاه
الله عليه الله ما السما جايلي اكيد 

+


ماالسما جايلي اكيد 

+


راح قلبي معاه وارتاح 
واهي بانت الافراح ويارب تاني تزيد 
ويارب تاني تزيد 

+


بااان الشوق في عيني باان 
والقلق والجينان 
وان شفته مع غيري 
بغيير عليه كمان 
ونسيت كل اللي كان 
من يوم ماجيه وعرفته 
دا غير كل اللي شفته زماان 
عمري مااسيبه 
انا لو عدي ميت سنه 
عمري في يوم ماانسااه 
دا اللي معاه ابتدي 
عمري وفوق كدا 
دا اللي ساعدتي معااه 

+


ياااه حلوه حياتي معاه 
الله عليه الله 
ما السما جايلي اكيد 
ما السما جايلي اكيد 

+


راح قلبي معاه وارتاح 
واهي بانت الافراح 
ويارب تاني تزيد ويارب تاني تزيد 




10


ادهم بحب ،، ياربي ايه الجمال دا انا عمري ماسمعت صوت باالجمال والرقه دي 

+


سديم بحب ،، ميرسي ياحبيبي 

+


ادهم ،، يلا عشان نفطر 

+


ادهم نزل سديم من علي الرخامة وشالت معاه طباق الاكل وراحو عند السفره 

+


سديم كانت لسه هتقعد علي الكرسي اللي جمب ادهم 

+


ادهم شدها وقعدها علي رجله 

+


ادهم ،، احنا اتفقنا ايه 

+


سديم ،، عشان تعرف تاكل 

+



        
          

                
ادهم ،، لو قعدتي بعيد عني مش هعرف اكل 

+


وبداء ادهم ياكل وياكل سديم معاه كان اب بياكل بنته 

+


سديم ،، خلاص يابابي شبعت 

+


ادهم ،، فين دا مش احنا اتفقنا ان تنظمي اكلك وتاكلي حلو 

+


سديم ،، والله كلت حلو ولو كلت اكتر من كدا معدتي هتوجعني 

+


ادهم ،، خلاص ماشي مش هزعلك 

+


سديم ،، هتيجي معايا ولا وراك شغل 

+


ادهم ،، هتروحي فين 

+


سديم ،، كنت مواعده امير ان انا وهو نروح نزور يوسف صحبه في المقابر 

+


ادهم ،، هوصلك واروح مشواري عشان تكوني معاه براحتك 

+


سديم ،  انت عرفت مشكلته 

+


ادهم ،، كنت واقف وسمعته وهو بيتكلم معاكي 

+


سديم بحزن ،، مسكين اووي عاني كتير من صغره 

+


ادهم ،، الموقف دا هيعلمه حاجات كتيره اووي بس لما يكبر 
وامير دا هيبقا حاجه جامده اووي لما يكبر 

+


سديم ،، حاسه شخصيته نفس شخصيتك بس انت علي اكبر 

+


ادهم ،، امم احتمال 
يلا قومي جهزي نفسك علي ماالعب شويه رياضه 

+


سديم قامت ،، حاضر 

+


دخلت اوضتها وادهم اتجه اللي غرفه الجيم 

+


وبداء يمارس رياضه بعنف اووي 

+


وسديم كانت بتختار هتلبس ايه 

+


ولبست بنطلون بوي فريند اسود وواسع اووي 

+


وعليه تيشرت بنص كوم. لونه ابيض وبليزر طويل جدا لونه اسود وجابت شعرها علي جمب وعملته دفيرة 

+


ولبست الشوز بتاعها 
وخرجت لاادهم 


+


دخلت الاوضه لقت ادهم فاقد الوعي 

+


سديم بخضه وخوف جريت عليه 

+


سديم ،، ادهم ادهم في ايه ادهم فوق حصلك ايه 
ياربي اعمل ايه اكلم مين مش معايا رقم حد اعمل ايه 

+


وفضلت رايحه جايه مش عارفه تعمل ايه 
وخايفه علي ادهم وبدات تعيط وعيونها كلها مليانه دموع ومغرقه وشها 

+



        
          

                
جريت راحت للمطبخ وجابت كوباية مايه 

+


وفضلت ترش علي وش ادهم وهي بتعيط 

+


وادهم لسه مفاقش 

+


سديم نامت عليه وحضنته وفصلت تعيط 

+


سديم ،، ادهم اوعي تسبني ادهم عشان خاطري قوم ياادهم ادهم انا هموت لو سبتني 
انت بتحب اقولك بابي صح 

+


حاضر هقولك بابي قوم يابابي عشان خاطري بنتك هتموت وانت سايبها لوحدك 

+


طب بص قوم وانا هتحجب والله هتحجب ومش هقلع الحجاب تاني خالص 
سديم كل دا وهي حضناه 

+


فجاءه لقت ادهم بيحاوط خصرها بضعف 

+


ادهم بضعف ،، متخافيش انا مستحيل اسيبك 

+


سديم بعدت عنه بفرحه 

+


سديم بدموع ،، بابي انت كويس حصلك ايه اطلب الدكتور انا مش عارفه اعمل حاجه 

+


ادهم. بتعب ،، حبيبتي اهدي انا كويس انا دوخت بس 

+


سديم بعياط ،، لا انت هتسبني صح انا خايفه اووي انت هتسبني لو سبتني همووت ياادهم 

+


ادهم ،، يا حبيبتي هسيبك واروح فين منا موجود معاكي اهو انا بس كنت بتدرب بعنف شويه ودخت مش اكتر عادي يعني 

+


سديم ،، لا مش هرتاح غير لما نروح نكشف مش هسيبك كدا 

+


ادهم ،، ممكن بس الاول تبطلي عياط عشان مزعلش منك 
خليني اقوم الاول بس 

+


سديم ساعدته انه يقوم بس فقد توازنه 
وكان هيقع بس سديم لحقته 
ووقع في حضنها 

+


سديم بخضه ،، ادهم انت كويس 

+


ادهم بدوخه ،، اها كويس متقلقيش 

+


سديم ،، ادهم عشان خاطري يلا نروح المستشفي 

+


ادهم ،، خلاص بقا يا سديم هنبقا نروح بعدين بس دلوقتي عندنا مشوار 

+


سديم ،، لا مش هروح في حته واسيبك لوحدك 

+


ادهم ،، حبيبتي انا كويس متكبريش الموضوع بقا هادخل اخد شاور وهفوق علي طول 

+


سديم ،، ادهم 


+


ادهم ،، طب هقولك تعالي استحمي معايا 

+



        
          

                
سديم بصدمة ،، نعم اها ياقليل الادب 

+


ادهم ،، يابنتي عشان تساعديني 

+


سديم ،، ادهم بطل بقا 

+


ادهم ،، طيب خلاص ممكن تهدي هدخل اخد الشاور ونطلع تلاقي امير مستنينا وهيفكر اننا مش جايين وهيزعل 

+


سديم ،، خلاص ماشي ادخل بس لو حسيت بااي تعب نادي عليا 

+


ادهم ،، تمام 


+


ادخل دخل الحمام ووقف قدام المرايا وكان بيكلم نفسه 

+


ادهم ،، ايه اللي حصلي دا انا دايما بدرب بعنف كدا ايه الدوخه الصداع اللي جالي فجاءه كدا 
انا بدات اقلق لو في حاجه سديم مش هتقدر تتحمل 

+


ادهم خاد نفس وبداء يستحمي 




+


سديم بره قاعده سرحانه ،، ايه اللي حصل معاه انر حاسه ان في حاجه وحاجه كبيره اووي 

+


يارب استرها يارب يارب ادهم يكون كويس ومش فيه اي حاجه 



+


ادهم خرج وكان لابس البنطلون بس وبينشف شعره 

+


سديم دخلت ،، خلصت يا ادهم 

+


ادهم ،، خلصت ياروح ادهم 

+


سديم جابت ليه التيشرت بتاعه وكان لونه اسود وادهم كان لابس بنطلون اسود 

+


وقربت منه ولبسته القميص 

+


ادهم ،، ايه الدلع دا كله 

+


سديم ، هو انا عندي كام ادهم 

+


ادهم ،، انا بقول يلا نمشي عشان معملش حاجه غلط 

+


سديم ،، يلا نمشي 

+


ادهم مسك ايديها ونزلو تحت 

+


وركبو العربيه 

+


سديم ،، ادهم 

+


ادهم ،، فين بابي 

+


سديم ،، بابي 

+


ادهم ،، روحه وعيونه 

+


سديم ،، ممكن تركن علي اي محل شوكلت عشان افرقها علي روح يوسف 

+


ادهم ،، من عيوني ياقلبي 


+


بعد شويه وصلت قدام محل شيكولاته 
ونزلت جابت شيكولاته كتير اووي كانت كلها شيكولاته بيضه 

+


وركبت مع ادهم تاني 

+


ووصلو قدام بيت عائله الصياد 



+


نزلت سديم وادهم كان يحمل شنطة الشيكولاته 


+


سديم فجاءه صرخت ،، اميييير 



+


انتهااا البارت 

+


دمتم سالميين 🍂🍂🍃



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close