اخر الروايات

رواية صراع احفاد السيوفي الفصل الرابع 4 بقلم سالي دياب

رواية صراع احفاد السيوفي الفصل الرابع 4 بقلم سالي دياب

بسم الله 

+


................

+


التفت جمال ونظر الى هذه السياره التي ذهب اليها احد رجال الحراسه وقام بفتح الباب.... ثم تنحى جانبا

+


نزلت امراه من السياره...... لم يرى وجهها بسبب هذا الحارس الذي كان يقف بجانب الباب اغلق الحارس الباب وتنحى جانبا فظهرت هذه الامراه الحسناء 

+


رفعت هذه السيده يدها ونزعت نظاراتها الشمسيه فظهرت عينيها الزرقاء من خلفها رفعت يديها الاخرى وارجعت خصلاتها السوداء للخلف ثم نظرت باتجاه عامر وسليم وابتسمت نظر عامر لجمال وقال باسف 

+


=للاسف ما طلعتش والدتي..... دي سلمى مرات اخويا 

+


ابتسم جمال وقال 

+


=يا عم قلت لك الايام جايه كتير.... سلام 

+


ابتسم عامر وسليم وودعه جمال.... وجمال  صعد خلف عجلة القياده ورجع بسيارته للخلف نظرت سلمى باتجاه سيارات جمال ثم نظرت لسليم وقالت 

+


=مين ده

2


قال سليم=ده صاحب عامر.... هي ماما شمس ما جتش ليه 

+


فركة سلمى عنقها بارهاق وقالت بتعب 

+


=ماما شمس لسه قدامها عمليه هتخلصها وبعد كده هتروح هي وبابا راجح يتغدوا بره 

1


قال عامر بتهامك مازح= بابا راجح ينكد على اللي جابونا ويطلع هو يتغدى بره 

2


ضحكت سلمى وسليم وقبل ان يتحدث ....التفتوا ثلاثتهم عندما خرجت يارا من القصر ومن خلفها شهد وساره ابتسم عامر تلقائيا عندما راها تاتي باتجاههم

+


توقفت ساره عن الضحك و احمرت وجنتيها بخجل عندما رات عامر اما شهد ابتسمت بخباثه وهي تنظر الى سليم..... وسليم كان ينظر لها بغضب 

+


=ازيك يا يارا 

+


نظرت يارا الى شقيقتها وردت على عامر متصنعه التجاهل 

+


=كويسه....اا.... سلمى تعالي معايا 

+


لم تنتظر الرد من شقيقتها وقامت بسحبها وتوجهت الى الداخل نظره سليم الى عامر ثم نظر الى شهد فهم يعلمون ان عامر يعشق يارا كثيرا ولكن هي تتجاهله دائما....

4


ويارا كانت تتجاهل عامر دائما.....بسبب هذه النظرات الولهاء المغلفه بالحزن الذي خرجت من ساره وهي تنظر لعيون عامر التي تتابع يارا للداخل 

+


تنهد عامر بضيق ثم تركهم وتوجه الى هذا الملحق الموجود امام القصر نظرت ساره في اثاره بارتباك ثم توجهت خلف سريعا 

+


نظرت شهد لسليم وكادت ان تتحدث ولكن تركها وتوجه داخل القصر ركضت خلفه سريعا وامسكت بذراعه وقالت 

+


=سليم انت لسه زعلان مني 

+


سحب سليم زراعه وقال بهدوء

+


= و هزعل منك ليه..... انت بتعملي حاجه تزعل 

2



امسكت شهد كف يده وقالت 

+


=يا سليم ... ما انت عارف اني من اخر مره ويوسف شافنا فيها مع بعض وانا بقيت اخاف اروح هناك. 

+


نظر لها سليم وقال بانفعال 

+


=وايه يعني يوسف شافنا احنا كنا بنعمل حاجه غلط لو مش واخده بالك يا هانم اني كاتب كتابي عليك يعني انتي مراتي.... يعني ما فيهاش اي حاجه لو حبيت  اتكلم معاكي شويه لوحدينا بعيد عن دوشه البيت..... شهد انا عمري ما غصبتك على حاجه ولا عمري خليتك تعملي حاجه انت مش عايزاها فواجب عليك انك تحترمي كلمتي زي ما انا ما بحترمك 

+


نظرت شهد الى الارض وقالت  بنبره باكيه

+


=انا اسفه

+


ظفر سليم بضيق ثم  ماد يده ورفع وجهها للاعلى وقال بهدوء 

+


=خلاص حصل خير...... ما تكشريش كده بيبقى شكلك وحش

+


ابتسمت شهد ونظرت لهم من بين دموعها ثم قالت بدلال 

+


=صالحني بقى عشان انت خليتني اعيط 

2


ضحكه سليم وقال باستنكار 

+


=هو مين المفروض يصالح مين 

+


نظرت له شهد وقالت بدلال 

+


=انا زعلتك.... وانا زعلت اني زعلتك..... فانا دلوقتي زعلانه انك زعلان..... صالحني بقى 

3


ابتسم سليم ببلاها ورفع حاجبيه بذهول...... ضحكت شهد على مظهره..... ثم توجه هم الاثنين للاعلى وهم يضحكون بسعاده 

+


دخل الى هذا الملحق..... وكاد ان يغلق الباب ولكن وضعت ساره يدها قبل ان يقوم بغلقه...... ظفر بضيق ثم توجه الى هذه الاريكه العريضه وجلس عليها

+


تقدمت منه ساره ووقفت امامه تماما وقالت بشك 

+


=عامر.... انت لسه ما خرجتش من اللي انت فيه 

+


نظرا لها بطرف عينيه ثم نظر امامه مره اخرى ولم يجيب ....جلست ساره بجانبه وقالت بستنكار

+


=يعني انت كنت بتكذب عليا 

+


نظر له بغضب وقال بضيق 

+


=وانتي مالك..... انتي مين اصلا عشان تدخلي في حياتي انا حره اعمل اللي انا عايزه.... انتي فااااهمه

+


قال جملته هذه وقف من مجلسه وذهب الى هذا البار الصغير وجلس عليه اشعل سيجاره وسحب منها بانفعال..... وهي دموعها نزلت بصمت توجهت اليه وقفت خلفه تماما ثم قالت بقهر وانفعال

+


=عندك حق انا ولا حاجه.... وانت كمان ولا حاجه يا عامر ....انت واحد مدلع اي حاجه احلوت في عينيك بتبقى عايزها.... اوعى تفكر ان اللي انت بتحسه اتجاه يارا ده حب.... لا مش حب انت عايز تمتلكها وبس ويارا مش بتحبك..... وعمرها ما هتكون ليكا انت واحد اناني مش شايف غير نفسك وب...اااه

+


وضعت يدها على وجنتها ونظرت اليه بصدمه عندما التفت فجاه وقام بصفعها ....وهو انصدم من فعلته كيف فعل هذا.....كاد ان يقترب منها ولكن هي رفعت يده في وجهه وقالت بانهيار واستحقار 

+



        
          

                
=كلامي وجعك..... طب ما فكرتش في وجع والدتك ووالدك لما يعرفوا اللي انت بتعمله.... ما فكرتش في  اللواء راجح السيوفي اللي بيطارد تاجر مخدرات....ما فكرتش في الدكتوره شمس السيوفي اللي بتعالج المرضى واللسه لحد دلوقتي بتعاني من فقدان ابنها ايه اللي هيحصل فيهم لما يعرفوا ان ابنهم مدمن ما فكرتش في دول..... وتفكر ليه اصلا انت اهم حاجه عندك نفسك اهم حاجه عامر يكون مبسوط والكل يولع خليك زي ما انت انا غلطانه اصلا ان انا بنصحك 

+


وفقط.... انتهى الحديث الذي نزل على عامر كالخناجر التي مزقت قلبه..... تركته وذهبت وهي تبكي بشده على هذه الحاله الذي هو بها... وايضا على حالها وحال هذا الحب الذي داخل قلبها هذا الحب المستحيل..... هي تعشق شخص يعشق فتاه اخرى.... وكانهم يركضون داخل دائره..... ومن المستحيل ان يوصلوا الى نقطه النهايه 

+


بعد ان خرجت... انهار هو على ركبتيه وبكى بقوه نظر في اثرها وقال بانهيار 

+


=حاولت وما قدرتش ..... والله حاولت يا ساره.... مش قادر ابطل.... مش عارف ابطل 

+


واين كان عقلك عندما فعلت ذلك....ااه...ياعامر
وااه... على شبابك الذي  في بدايته 

+


يا عامر.... تعاطي المخدرات....يجعل الإنسان 
يعيش في وهم.....وغير مدرك للحقيقة...هذا المجتمع قاتل للعفوية والتلقائية..... والسلاسة..... والبساطة وعاشق للعقد والنفاق والتصنع بإمتياز 

+


المخدرات..... طريق الدمار

6


,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

+


اشرقت شمس يوم جديد على قصر عائله السيوفي هذا اليوم .... الذي يخيم به الظلام هذا القصر هذا اليوم الذي له ذكرى سيئه 

+


فمثل هذا اليوم منذ 28 عام .... دخلت سحابه غاضبه داخل قصر هذه العائله واحتل الحزن كيان هذه الام ....هذا اليوم الذي يجتمع فيه الابناء والاحفاد ولا يذهب احد الى اي مكان فاليوم هو ذكرى وفاة الابن الاول  للدكتوره شمس 

1


نزلت ساره ووقفت في بهو القصر امام الجميع وكان جاد السيوفي وراجح السيوفي وايضا يوسف وسليم ووالدها فارس ووالدتها بسنت وسما وايضا سلمى زوجه يوسف يجلسون في بهو القصر نظر الجميع لها باستغراب....عندما وقفت امامهم وابتسمت ببلاها

+


قالت بسنت باستغراب=في ايه يا ساره مالك 

+


ضحكت ساره بارتباك وقالت بتردد 

+


=ما فيش يا مامي انا كويسه كويسه قوي...ههه....امممم.....انا انا...اممممم

+


نظره الجميع لبعضهم بعدم فهم ....واستغربوا كثيرا من حالتها نظرت ساره بطرف عينيها الى شهد ويارا الذين كانوا يتسللوا  للذهاب الى الحديقه الخلفيه كاد راجح ان يلتفت وينظر خلفه ولكن انتفض بفزع عندما اقتربت منه ساره سريعا وعانقته بقوه حتى لا ينظر للخلف قالت بارتباك 

+



        
          

                
=يا جنررررال.... وحشتني يا رجل فينك من زمان 

+


ضحك الجميع....وقام راجح بضمها بحب وقال من بين ضحكاته

+


= وانتي كمان يا سوسو وحشاني.... بس انا قدامك ليل نهار .... ايه الحب اللي نزل عليك فجاه ده 

3


ابتعدت ساره وقالت وهي تذم شفتيها الى الامام 

+


=اخص عليك يا رجحتي كده ازعل منك والله 

+


ضحك الجميع وكاد ان يتحدث مره اخرى ولكن صمت عن الحديث وذهل الجميع عندما قالت ساره وهي تتوجه الى الحديقه الخلفيه 

+


=انا نسيت انا كنت عايز اكل ايه هروح اتمشى بره شويه.... بااااي

+


ضيقت بسنت عينيها وقالت بشك 

+


=انا ليه حاسه..... ان في مصيبه هتحصل النهارده 

+


صدقتي يا بسنت..... خرجت يارا من الباب الخلفي للقصر..... اعطتها شهد هذه الحقيبه الصغيره امسكتها يارا وارتدتها على ظهرها ثم نظرت لشهد عندما قالت سريعا 

+


=حاولي ما تتاخريش 

+


هزت يارا راسها ثم وضعت هذا الكاب على خصلاتها الطويله وركضت سريعا.... اغلقت شهد الباب وتوجهت هي الاخرى للداخل.... ولم ترى هذه السياره السوداء الذي كانت تقف خلف القصر وتحركت خلف يارا..... اشارات يارا لاحد سيارات الاجره ثم صعدت داخلها.... اعطت السائق العنوان وانطلقت السياره

+


اخرجت الهاتف الخاص بساره.... ثم ضغطت على اسمها بيد مرتعشه وضعت الهاتف على اذنيها في انتظار الرد 

+


وضع زجاجه العطر الفاخره على ... طاولة الزينه ثم التقت هاتف يارا وضع الهاتف على اذنه وقال وهو ينظر لنفسه في المراه 

3


=فينك يا جميل

+


ردت عليه يارا بنبره مرتعشه

+


=اا...انا...فف.... في الطريق 

+


ابتسم جمال وقال باستغراب من نبره صوتها 

+


=انتي كويسه..... صوتك مرتبك ليه كده 

+


نفت يارا براسها وكانه يراها.... ثم قالت وهي تبتلع لعابها بصعوبه 

+


=مش في حاجه....اا..... شويه وهكون عند حضرتك 

+


ضحك جمال بخفه وقال وهو يمرر اصابعه في خصلاته الناعمه

+


=طيب ممكن ما تتاخريش على حضرتي عشان حضرتي بقى له ساعه مستنيكي في الكافيه 

+


يارا باسف=انا اسفه بجد مش هتاخر عليك 

+


اغلق جمال الخط.... ثم القى الهاتف على الفراش من خلفه نظرا الى نفسه في المراه وقال 

+


=انا مش مرتاح 

14


اعتدل مينا في جلسته وقال 

+


=ولا انا....... لازم الناس دي تعرف مين هو العجمي 

+


التفت له جمال ونظر له ببرود وقال وهو يفك ازرار القميص 

+


=انا مش مرتاح للقميص لونه مش داخل دماغي 

+


عقد مينا حاجبيه حتى يستوعب حديثه.... امسك الوساده والقاها باتجاهه وقال بضيق من بروده 

+


= انا بكلمك في حاجه مهمه وانت تقول لي قميص وبعدين انت رايح فين 

+


ارتدى جمال قميص باللون الاسود.... وارتدى بنطال من نفس لون القميص.... ثم امسك هذه الستره الجلديه باللون الاسود وارتداها فوق القميص اما بقدمه فارتدى حذاء رياضي باللون الابيض فكان حقا بهذا اللون الاسود الذي لا يليق باحد سواه قمه في الرجوله والشياكه....

3


بس ايه كل السواد ده انت رايح تعزي.... لا لاحقا كان مظهره رائع..... انتهى من ارتداء ملابسه ثم امسك هاتفه وهاتف يرى وعلبه السجائر الخاصه به ومفاتيح السياره ثم نظر الى مينا الذي كان يراقب ما يفعله 
وهو يفتح فمه ببلاها.... قال ببرود 

+


=انا خارج......لم ارجع هبقى اشوف الموضوع ده

+


اقترب منه مينا وقال وهو يبتسم بمكر 

+


=ايه يا برو متشيك كده.... وتقلع القميص ده وتلبس ده هي القصه فيها واحده ولا ايه...... العجمي قلبه حب ولا ايه 

+


وضع جمال سيجاره في فمه سحب منها وظفر دخانها في وجه مينا ثم قال ببرود وهو يتوجه الى الخارج 

+


=الحب ده بتاع العيال التوتو ازميزي..... احنا ما بنتحبوش احنا نتحبوا بس 

4


...........

1


معلش يا شباب.... النت هيفصل معايا ومش هعرف اكتب حاجه اكتر من كده ولو كتبت مش هعرف انزله فانتم اقرا دول ولو عرفت انزل ثاني هنزل ما عرفتش يبقى بكره بقى نكمل.... معلش انا اسفه






تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close