اخر الروايات

رواية درة القاضي الفصل الرابع 4 بقلم سارة حسن

رواية درة القاضي الفصل الرابع 4 بقلم سارة حسن 

الفصل الرابع
رفعت رأسها لاعلي عند انتهائها من ارتداء حذائها
دره باستعجال،،ماما انا ماشيه اتاخرت
كريمه،،،طب استني بس افطري
دره. مش هاقدر ياماما متأخره اوي يالا سلام
كريمه،،مع السلامه ياحبيبتي
نزلت لاسفل مسرعه وقف امام الباب الحديد حاولت فتحه بصعوبه لقدم عمره رفعت نظرها الجالس امامها امام ورشه القاضي ناظرا إليها تطلعت اليه واخفضت رأسها لاسفل ومرت من امامه بارتباك من نظراته المتفحصه حتى غابت عن عينيه.
اقترب منه سيف
حسن وهو ينفث دخان سيجارته،،عرفت مين دول واشار لللبنايه
سيف ،،ايوه دول بنات البشمهندس سعد الحكيم رجل اعمال كبير اوي لحد ماحد نصب عليه في مشروع وهمى الراجل مااستحملش ومات والبنوك حجزت علي كل املاكه حتي الفيلا اللي كانوا عايشين فيها ومافضلش ليهم غير البيت ده بيت اهل أبوهم
حسن يترقب ،،وبناته
،،هما بنتين الكبيره في طب والتانيه في اولي جامعه بس لسه مش عارف ايه ومالهمش حد خالص
اواما له حسن بشرود بحديثه عن العائلة الجديده في منطقته
،،،،،،،،،،
اقتربت شهد من منزلهم وعند اقترابها من منزلهم لفتت نظرها من تشاور لها اقتربت منها الفتاه
سميه ،،،ازيك انا سميه جارتكم في البيت اللي حمبكم علي طول
شهد بابتسامه ،،اه أهلا وسهلا
سميه بود،،انا استغربت لما لاقيت البيت مفتوح لانه مقفول من زمان اوي من وانا صغيره اوي
،،،فعلا ماجناش هنا من سنين
،،،انتي اسمك أيه بقي
،،اسمي شهد
سميه،،نبقي صحاب بقي ده إحنا الباب في الباب وامي عمله صنيه بسبوسه وعامله حسابكم
شهد بضحك،،لا مادام فيها بسبوسه يبقي هاستناكي النهاره تيجي انتي وطنط نتعرف عليكم
سميه ،،اتفقنا هاشوفك باليل سلام
شهد ابتسامه ،،سلام
التفتت لزوج من العيون المراقبه لها التفت للجه الاخري ودخلت وعند إغلاقها الباب نظرت له باغتها بابتسامه مشاكسه بادلته النظره بغضب وصعدت لأعلى مسرعا ضحك سيف بشده علي احمرار وجهها من شده الغضب غير مدرك للحديده خلف رأسه التفت فجاءه وصرخ بشده من شده الضربه هرول اليه إحدى رجاله
في ايه ياريس سيف مالك
سيف بوجع،،الله يخربيتك خد يحط للحديده كده دخلت في دماغي الله يخدكم
،،صرخ الرجل عندما رأي خط من الدماء بجانب راسه،،ده انفتحت ياريس سيف هاروح اشوف ريس خسن نروخ المستشفى بسرعه
هرول حسن اثر الخبر مالك ياسيف ايه الي حصل
رد الرجل،،دماغه اتفتحت وعايزه خياطه ياريس
شد حسن سيف وادخله بسيارته واتجهو للمشفي
دخلوا الطوارئ اقتربت الممرضه بعد الفحص ونظرت لحسن باعجاب الف سلامه عليه
رد حسن بجمود،،الله يسلمك بس هاتفضل دماغه مفتوحه كده
ردت بحرج هانادي حد من الدكاترة يخيطها
ضحك سيف،،وده وقت اعجاب
نفخ حسن ،،انا عارف ايه ده
التفتوا لصوت انثوي من الخلف
دره،،السلام عليكم
التفتوا اليها ونظرت اليهم بدهشه هتف سيف بابتسامه ،،يامحاسن الصدف
نظرت له بستغرب هاتفه،،صدف هوحضرتك تعرفتي
سيف بابتسامه ،،انا سيف القاضي
هزت رأسها بتفهم للاسم ونظرت للحانب الاخر لذلك المتفحص لها بصمت اقتربت من سيف
‘قامت بفحصه و،،محتاج خياطه ت
قاطعها حسن باستهزاء ،،لا والله جبتي التايه مااخنا عارفين امال جاين ليه
التفتت اليه بغضب،،ايه جبتي التايه دي ماتتكلم كويس انا عارفه شغلي كويس
رد بغضب،،مش ناقص غير العيال كمان اللي هايعرفونا نتكلم ازاي وهتف باستفزاز،انا عايز دكتور شاطر الل يخيط له الجرح مش ناقص دكتوره امتياز تجرب ف دماغه
هتفت بغضب، عيال ايه ياحدع انت شايفني بضفاير انا دكتورة واشطر دكتوره امتياز موجوده هنا واتكلم معايا كويس احسنلك
اقترب منها ورجعت للخف ،،وهتف بوجهها المخمر من الغضب،احسنلي هاتعملي ايه
،،،يتبع،،،



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close