اخر الروايات

رواية اصفاد العشق والهوس الفصل الرابع 4 بقلم سارة احمد

رواية اصفاد العشق والهوس الفصل الرابع 4 بقلم سارة احمد



أين كنت أنا قبل أن ألقاك
كُنتُ في كل مكانٍ لكنني دونَ مكان ..!
مكاني هو انت 
وآماني هو انت 
حين التقيتك عاد قلبيَ نابضاً
عاد الزمانُ وكأني لم اكن على قيد الحياة 
معكَ انت فقط
استعيد توازني وترتيبي .. 
وحدكَ انتَ
و لكَ انتَ
و بكَ انتَ
ومعكَ 
بقربك استعيد ذاتي التي لطالما اضعتها
والآن كل لحظة بقر

                          
نظر لها واردف ببرود: انتي مطلوب القبض عليكي بتهمة قتل خليل عتمان !!
لحظه صمت قاتل مصحوبه بذهول تام اول من فاقت كانت عنايات صكت صدرها وهتفت : قتل مين يا بيه !! بنتي أنا هتقتل ؟ ومين عمها اللي مربيها !!
اشاره جلال الي العساكر وقال: هاتوها !
وقف حسام وحمزه أمامه وصاح حمزه : يجيبوا مين يا باشا ؛ مفيش الكلام ده !
هتف حسام : يا باشا مستحيل زاد تقتل وكمان ابويا اللي ف مقام ابوها ؛
هتف جلال : أنا معرفش الكلام ده انا بنفذ شغلي ؛
نظر الي زاد وهتف : الدكتوره كانت عارفه أن المجني عليه مطلوب للتحقيق ف قضيه كبير تخص أمن الدولة يمكن فاكره أنها كده بتريحه من حبل المشنقه ؟! 
شهقة زاد وهتفت : انت بتقول ايه؟ أنا مش ممكن اعمل كده ده عمي خليل ابويا فاهم ابويا !
صاح حساب : ياباشا يعني احنا بدل ما نشوف محامي ونحل القضيه اللي كلنا وثقين من براته فيها نقتله ده كلام يدخل العقل ؟!
دفع جلال حسام واشار الي العساكر : تعال بكره وهات محامي لخطيبتك وانت تعرف الكلام اللي يدخل العقل ! هاتوها !

3


حاولت زاد الرجوع خلف والدتها ؛ وتداخلت الاصوات وحاول حمزه وحسام منع العساكر من جذب زاد ولكنهم لم يستطيعوا ؛ وسحب العساكر زاد وخرجوا بها الي الأسفل ؛ وخلفها حمزه وحسام ووالدتها وصوت صراخها يصم الاذان : بنتي يا ناس حرام عليكم بنتي معملتش حاجه الحق اختك يا حمزه !!

1


صعدت زاد سياره الشرطه وهي تنحب وتشهق بصوت مكتوم وحسام يحاول التمسك بها وهو يهتف : يا باشا والله زاد معملتش حاجه ! طب خدوني مكانها ؟
نظر الي زاد وحاول مسك يدها وهتف : متخفيش يا زاد هتلقيني ف المدريه قبلك يا حبيبتي !!

+


تحركت سياره الشرطه مع سقوط عنايات من طولها والتف حولها نساء الحي ..
وضعت زاد يدها ع فمها تمنع شهقتها وهي تري والدتها تسقط من طولها حتي غادرت السياره الشارع واختفت صوره والدتها تدريجياً ..
حمل حمزه وحسام عنايات ودلفو بها الي المنزل 
أتت وتين وهي تهرول وتصيح بهستريا: مالها زاد يا غرام ؟!
مسكت مرام يدها وسحبتها الي داخل المنزل وصاحت : مصيبه يا وتين بس تعالي نطلع وراي مرت عمي وقعت من طولها ..




...........................................
ف مكتب جلال التهامي ..

                
دلف المكتب ، وخلفه زاد مصفد باصفاد الظلم ، جلس ع مكتبه وأشار للعسكر الذي اوما وفك الأصفاد وتحرك خارج المكتب واغلق الباب ..
نظر جلال الي الملف الذي أمامه ولم يكلف نفسه عناء الاذن لها بالجلوس ..
ظلت زاد واقفه ترجف بشده وتنحب بصوت مكتوم 
ترك الملف وهتف : كفاية نواح بقا أنا دماغي ورمت !
هتفت من بين دموعها بطريقه عصبيه ؛ أنا مقتلتش عم خليل هو مات لوحده أنا كنت بحاول أنقذه اقتله ازاي ؟!
نظر له ببرود وهتف : ابقي قولي الكلام ده ف التحقيق بكره يا دكتوره !
تحركت نحوه وسندت كفيها ع المكتب وقالت : التحقيق بكره ! وليه مش دلوقتي ؟ انا عايزه اخلص واروح !!
ضحك جلال بتهكم واردفت: تروحي !! 
يعني احنا هنغير النظام كله عشان عيونك !
بقولك التحقيق الصبح ...

14


نهض من خلف مكتبه وأشار بيده وقال: أنا مش عارف انتي دخلتي كليه الطب ازاي بدماغك دي ؟؟
هتفت زاد بغضب : لو سمحت احترم نفسك انت من اول ما شوفتني وانت مستفز وانا مش هسمح لك تغلط فيا واسكت ..
رفع حاجبه بدهشه من جراءتها واقترب لاغي المسافه بينهم وهمس: هتعملي ايه يعني !! 
احب اخد فكره يا دكتوره ؟!
تراجعت للخلف بسبب أقترابه وغمغمت بدموع: لو سمحت مينفعش كده !
جذبها من ذراعها بعنف وحدق الي عينيها لحظات ثم فاق وهدر : قتلتي الصول خليل ليه ؟!
صاحت بغضب: مقتلتوش ! والله العظيم ما قتلته ! عم خليل هو اللي رباني بعد بابا "
نظر لها بنظرات حارقه وهتف : شكلك متعرفيش أن ف ناس دلوقتي بتقتل ابوها اللي خلفها مش اللي رباها !!
دفعته بقوه وهي تشهق بعنف وصدرها يعلو ويهبط من شده الانفعال حدق الي صدرها وقال بتهكم  : اهدي يا دكتوره الانفعال ده غلط ع صحتك !!

9


اقترب من مكتبه ودق الجرس دلف العسكري وقال ؛ تمام يا فندم ..
اشاره له برأسه وهتف: خدها الحجزه يا ابني !
سحبها العسكري من ذراعها بعنف وخرج بها وهي تحاول التملص منه وصاحت: حرام عليك والله ما قتلته ؛
جلس جلال وهو يشعر بـ نخذه ف قلبه لا يعلم سببها تنهد بضيق وسحب سلاحه ووضعه خلف ظهره وانصرف من المكتب الي منزله ..
..................................
ف منزل زاد 

4


خرج الطبيب من الغرفه بعد الكشف ع عنايات واستقبله حمزه بلهفة وهتف : خير يا دكتور ؟؟
اوما الطبيب وقال : "خير يا استاذ حمزه الست والدتك ضغطها عالي والسكر كمان أنا اديتها حقنه هتظبط كل ده هتفضل تحت تأثيرها كام ساعه وان شاء الله خير !!
تحرك الطبيب وخلفه حمزه الي الباب وهتف : "متشكرين اوي يا دكتور ؛
نظر الي غرام وقال : أنا رايح وراء حسام عشان زاد خلي بالك من امي يا غرام !
ربت غرام ع منكبه وقالت : ف عيني يا حمزه بس والنبي طمني علي زاد اول ما توصل ..
اوما برأسه وخرج واغلق الباب ..
اقتربت وتين من غرام وضمتها وهي تنحب وتشهق بصوت مكتوم ...
ضربة بدريه ع ساقيها وهتفت بدموع  : يا مرارك يا عنايات يا اختي كان مستخبي ليك الهم دي كله فين ياحبيبتي ؟!
..............................
ف مديرية الأمن ..

3



        
          

                
وقف حسام ينتظر خروج زاد من مكتب المقدم جلال التهامي .. اعتدل عندما لمح زاد تخرج من المكتب برفقة العسكري اقترب منها وهتف : ايه يا زاد أنا مش فاهم حاجه !! ليه متهمينك بقتل ابويا ؟!
تمسكت بها وهتفت : أنا مش عارفه يا حسام ؟
مش فاهمه حاجه ابدا !
سحبها العسكري وقال : كفايه كده يلا يا متهمه !!
اشاره له حسام وهتف : اصبر بس دقيقه يا دفعه !
مسك يدها وقال : متخفيش يا زاد أنا متأكد من برائتك ؛ هجبلك محامي واستناكي ف النيابه الصبح !
نظرت له زاد بامتنان وردت : ربنا يخليك ليا يا حسام ؛ 
سحبها العسكري وتحرك بتجاه الحجز وحسام يحاول التمسك به وهي تنحب بصمت  !!

2


دلف حمزه وهو يبحث عن حسام حتي وجده يقف وهو يضع يده ع رأسه هتف حمزه : حسام ايه شوفت زاد حصل ايه ؟!
اوما له وقال : تعالي معايا وهحكيلك واحنا رايحين للمحامي !
جذبه من ذراعه وقال : كمان محامي هو الموضوع كبير اوي كده ؟؟
هز رأسه وتمتم : شكله كده يا حمزه تعال يلا مفيش وقت نضيعه !!
خرج حسام وحمزه من المدريه للذهاب للمحامي ..
..........................
ف فيلا التهامي 
دلف جلال وهو يشعر بضيق مخلوط بالغضب وصل الي الدرج وهم بالصعود ولكن أوقفه صوت والده قائلا : والله ما مصدق اخير افتكرت أن ليك بيت يا حضرة المقدم ؟!
توقف جلال وابتسم بود ثم نظر الي والده وغمغم: شوف من غير يمين انت وحشني يا باشا !!
ضحك طاهر وهتف : أيوه خدني ف كلمتين اضحك عليا يا جلال اصل ابوك مختوم ع قفاه ؟
اقترب من جلال وقبل رأسه وقال : لا انت عارف اني مقدرش اكدب ولا اعرف اخدك بكلمتين عشان انت حبيبي !!
مسك طاهر كف ابنه وقال: وانت نور عيني يا ابني ونفسي اطمن عليك قبل ما اموت !!
جلس جلال بضيق وهتف : بعد الشر متقلش كده يا بابا أنا مليش غيرك ف الدنيا ؛
ربت طاهر ع يده وهتف : عشان كده عايزك تريح قلبي عليك وتتجوز يا جلال ، أنا نفسي اشوف عيالك قبل ما اروح لامك ، وكمان عايز اعرف اجاوب عليها لما تسالني عليك يا ابني ؟!
تنهد جلال وهتف: بذمتك الجواز هو اللي يريح قلبك عليا ؟ ده المفروض تقلق عليا ده مفيش واحد من اصحابي اتجوز وارتاح ..
هز طاهر رأسه بيأس واردف : انت ايه عرفك عايش معهم يابني ، الجواز سنه الحياه وحتي لو ف مشاكل دي هي اللي بتدي للحياه طعم ..
ضحك جلال وهتف : الله عليك يا كبير موسوعه يا ناس !!
ضرب طاهر كف ع الآخر بذهول وهتف: انا بقول ايه وانت بتقول ايه،  قوم يا جلال نام أنا مش ناقص ضغطي عالي لوحده ،
قبله جلال بمرح وهرول الي الدرج بسرعه ..
رفع طاهر حاجبه بدهشه وغمغم: ده مصدق يهرب من قدامي لا حول ولا قوه الا بالله...
......................................
ف الصباح ف المستشفى ..

2


دلف ايهم الي المستشفي وسار الي مكتبه وهو يصفر باستمتاع ، فاليوم هو أول يوم لها يشعر بسعاده وحماس غير طبيعي ، دلف الي المكتب وجلس يحاول التركيز على اي شئ حتي يمر الوقت يطرق ع سطح المكتب بتوتر ثم رفع الهاتف وسئل عنها ويقابل النفي بأنها لم تأتي بعد حتي الآن ، ظل يجوب الغرفه وهو يسب ويلعن قائلا : امتي كنت غبي كده انت عقلك خف ازاي؟! طيب اعمل ايه تاني مع الجنيه دي ؟!
مر الوقت بصعوبه كان كل دقيقتين تقريبا يرفع الهاتف ويسئل عنها دون جديد ..
حتي هم بالخروج من المكتب والتقي بأحدي الممرضات وقالت: دكتور ايهم ف ظابط هنا وطلب يشوف حضرتك !
قطب حاجبيه واردف : ظابط ليه ؟؟
اومات وردت : هو حضرتك معرفتش اللي حصل ؟؟
اشاره بيده واردف: اخلصي يا اما !
هتفت الممرضه: الحاله اللي جات من يومين وكان عليها حراسه ف العنايه ؟؟
- مالها اخلصي ؛
هتف بها ايهم بنفاذ صبر 
إشارة بيدها وقالت: مات يا دكتور !!
عض شفتيه بغل وهدر: اوعي يا وش الفقر من وشي !!
وتحرك الي الخارج واصل إلى الاستقبال وجد سامح ف انتظاره ؛
اقترب منه وقال : اهلا يا باشا دكتور ايهم ابو الفضل ؛
مد سامح يده وقال: اهلا يا دكتور الرئد سامح شكري ؛أنا كنت عايز اسئلك كام سؤال بخصوص الدكتوره شهرزاد عبد الكريم !!
قطب حاجبيه واردف: اتفضل يا باشا ؛
أخرج سامح سيجاره واشعلها وقال : الدكتوره شهرزاد كان ليها اي مشاكل مع اي حالات قبل كده ؟!
أشار له بيده ورد: اولا السيجاره يا باشا احنا ف مستشفى والتدخين ممنوع !
ثانيا أنا مش فاهم الدكتوره شهرزاد ايه دخلها ف الموضوع ؟!
تحرك سامح الي الخارج وقال: ماشي ممكن نتمشي لبره شويا ؛ والدكتوره شهرزاد متهمه بقتل المجني عليه خليل عتمان !!

7



        
          

                
- مستحيل طبعا ده حماه وهو اللي مربيه ايه الكلام الغريب ده !!
أشار له ورد : ده مش كلامي دي الحقيقه ياريت ترد ع سؤالي !
هز رأسه بدهشه وقال: لا طبعا الدكتوره شهرزاد طول مده شغلها ف المستشفى عمر ما ف شكوي منها من اي حاله ؟!
اخذ سامح نفس من السيجارة وغمغم : هي بتشتغل هنا من امتي ؟!
- من سنتين تقريبا ،
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
ف مكتب وكيل النيابه ..

+


دلفت زاد وفك العسكري اصفادها  والقي التحيه وخرج ..
اشاره وكيل النيابه إليه وهتف : اتفضلي يا دكتوره اقعدي ؟!
اقتربت زاد بارهاق وجلست ع الكرسي اشار وكيل النيابه الي الكاتب وغمغم : اسمك وسنك وعنوانك 
بلعت لعابها بصعوبه وردت : اسمي شهرزاد فخري عبد الكريم ، سبعة وعشرين سنة ، ١٤ شارع زين العابدين السيده زينب ..

+


دق الباب ودلف العسكري وقدم كارت الي الوكيل وهتف :تمام يا فندم !
نظر الوكيل الي الكارت وغمغم : خليه يدخل يا بني ؛
اوما العسكري وفتح الباب ودلف شخص طويل القامه اسمر البشره وهتف بصوت أجش : احمد ناصر المحامي حاضر مع المتهمه !!
اوما وكيل النيابه وقال : اتفضل يا استاذ ؛
نظر الي زاد واردف :ما اقوالك يا دكتوره انك قتلتي المجني عليه خليل عتمان ؟!
هزت راسها بالنفي وهتفت : محصلش مستحيل طبعا ده ف مقام بابا هو اللي رباني ؟؟
رفع الوكيل كيس به امبول فارغ وقال : العقار ده حقنتي بيه المجني عليه قبل ما يموت مش كده ؟!
نظرت إلي المحامي ثم الي الامبول وهزت راسها: اه ايوه كان لازم احقنه بعقار ****** عشان اعمل إرخاء الأوعية الدموية وتوسيعها عشان يوصول الدم للقلب !!
هز وكيل النيابه رأسه وقال : بس التقرير الطبي بيقول أن العقار ده بيعمل هبوط ف عضلة القلب وتوقفها مباشرا ؟!
هزت راسها بالنفي وهبت برعب : لالالا أنا مش العقار ده !!
أشار المحامي وهتف : اهدي يا دكتوره ؛
نظر الي وكيل النيابه وقال: يا فندم ايه اللي يثبت أن الدكتوره شهرزاد هي اللي حقنة المجني عليه 
اكيد حد دخل الحاله قبلها ؟!
هز رأسه وتمتم: يا استاذ بصمات الدكتوره ع الامبول وكمان هي اخر حد كان عنده احنا مستنين تقرير الطب الشرعي وهنشوف إذا كان المجني عليه اتحقن باي عقار ؟!
سقطت زاد علي كرسيها وهتفت : هطلعوا عم خليل تاني من تربته وتشرحوه ؟!
رد الآخر : ده اجراء ضروري طبعا !
أشار الي الكاتب وقال : أمرنا نحن وكيل نيابه ***** بحبس المتهمه اربع ايام ع ذمة التحقيق 
شهقت زاد ودموعها تنهمر بحزن وقهر ...

10


دق الجرس ودلف العسكري وسحب زاد وخرجت كان ينتظرها حسام وحمزه وأيهم أيضا الذي حضر منذ قليل ومعه محاميه 
هتف حمزه وحسام معا : اه يا زاد خير ؟!
هزت راسها ودموعها تحفر وديان الحزن والقهر ع وجنتيها الناعمه ..
أردف المحامي : للاسف اربع ايام ع ذمه التحقيق لحد ما يوصل تقرير الطب الشرعي !
سحب العسكري زاد التي انهارت وحسام يحاول التمسك بها ودموعه تقطر بالم ..
هتف ايهم: يعني ايه مفيش اي طريقه حتي تخرج بكفاله !

1



        
          

                
- للاسف كل الادله ضدها لحد دلوقتي ، الامل ف تقرير الطب الشرعي أنه يثبت أن المجني عليه اتحقن مرتين بعقارين عكس بعض ..
قطب حسام حاجبيه واردف: أنا مش فاهمه حاجه زاد عطته حقنه واحده قدامي ومعني كلامك ده أنهم هيطلعوا ابويا تاني ويشرحوا مش كده ؟!
هز المحامي رأسه وتمتم بأسف : للاسف اه !
انهار حسام وهو يصيح وحمزه يتمسك به : لا ده حرام والله العظيم حرام يا خلق ؟؟
هتف حمزه : اهدي يا حسام مش كده يا جدع !!
نظر له وصاح : اعمل ايه حمزه ؟ والقيها منين ولا منين ؟ من خطيبتي اللي مرميه ف الحبس !  
ولا ابويا الا هيطلعوا ويبهدلوه يا حمزه ؟!
ربت ايهم ع منكبه وقال : تعال بس يا عم نفكر وان شاء الله محلوله المحامي بتاعي مع المحامي بتاعكم اكيد هيطلعوا بحل !!
...........................................
ف الحاره ...

+


وصل حسام وحمزه وأيهم بعد إنهاء الحديث مع المحامين ف ايجاد حل لقضية زاد ..
فتحت وتين الباب ودلفوا جميعا وبوجوه يعلوها الحزن والتهجم هوي قلبها برعب عندما لاحظت حزن وتهجم وجوهم وهتفت : حصل ايه معرفتوش تطلعهوا ؟!
هز حمزه رأسه بيأس وغيم الحزن ع عينيه و غمغم : امي فين ؟!
اشاره الي الغرفه وردت : جوه ف الاوضه ؛
دلف حمزه وقال : تعال اتفضل يا دكتور ؛
دلف ايهم ونظر الي وتين وقال : ازيك يا وتين !
هزت راسها بنزق وردت : كويسه !
جلس حسام ووضع يده ع رأسه بقوه يحاول السيطره على الم رأسه الذي يفتك به ..
جلس ايهم بجانبه وربت ع ساقه وقال: استهدي بالله يا حسام طول بالك يا صاحبي !!
تنهد حسام ورد : ونعم بالله ؛
ظل ايهم يحاول التخفيف عنه حتي لاحظ خروج وتين من الشقه ربت ع ساق حسام وقال : طب أنا هخلع بقا عشان عندي شغل هكلمك !
هز حسام رأسه وتمتم: تعبتك يا ايهم أنا متشكر اوي !!
أشار له وهو يغادر بسرعه : انت هتخيب ولا ايه سلام ؛

3


هرول الي الأسفل خلف وتين وسحبها من ذراعها قبل خروجها من مدخل البيت شهقت برعب وهي تحاول التملص منه وصاحت :  لالالا ..
وضع يده ع فمها وغمغم : اشش متخفيش أنا ايهم 
سحبها خلف الدرج بسرعه وهي تحاول التملص منه 
دفعها للحائط ووضع إصبعه ع شفتيه وهمس: اششش 
رمشت بعيونها وهي تنحب وتشهق بصوت مكتوم 
همس : جري ايه يا جنيه اهدي مش كده !!
تأملها وهمس : هشيل ايدي بس لو صوتي هكتم نفسك بطريقتي !
غمز لها بعبث وقال : وابوس ايدك صوتي "
هزت راسها بالنفي وسحب يده بهدوء وقال: كنت جاي انفخك عشان مجتيش الشغل بس لما عرفت اللي حصل عذرتك بس ده النهارده بس يا وتين بكره تستلمي شغلك !!
هزت راسها وتلعثمت: مش هينفع غـ غصب عني خالتي تعبانه وزاد مش هنا معلش يا دكتور اصبر عليا يومين بس !!
رفع حاجبه وتمتم: ع شرط ؟؟
بلعت لعابها بصعوبه وهمسة: خير !
اقترب منها وهمس: قولي ايهم بلاش دكتور دي دمها تقيل !
تحركت من أمامه بسرعه وردت : لالا مينفعش !!
قبض ع يدها وقال: لا ينفع مش هعتقك غير لما تقوليها ؟
سحبت يدها وهزت راسها بالنفي وغمغمت: لالا اوع ! 
هرولت بسرعه حدق ف طيفها وهمس : اوع دانا هلزق بغراء يا جنيتي ..
.......................
ف الحجز ..

10


اقتربت إحداهم يبدو ع وجهها الإجرام وجلست بجانب زاد المنكمشه ع نفسها بحزن مسحت ع ذراعها وتمتمت : ايه يا نانوسه انتي شكلك مستجده واول مره ليكي !
فذت زاد بعنف وهتفت: اوع ايدك يا ست انتي انتي مجنونه ؟!
رفعت المرأة المدعوه جملات شفتها بنزق وشهقة : نعم يا حلتها طب وحيات مقصيصي دول لهعمل  عليكي حفله النهارده يادلعدي !!
وقفت أمامها وهتفت : بقول ايه يا نسوان الليله عندنا دخله بلدي أمسكوها ليا ؛؛

1


نهض جميع المسجونات وتراجعت زاد برعب وهي تصيح ودموعها تنهمر: اللي هتقرب مني هشرب من دمها !
اقتربت أحد المسجونات ووقفت أمام زاد وهتفت : جري ايه يا وليه يا سعرانه منك ليه ما تسبوها ف حاله ؟!
تمسكت بها زاد برعب وضحكت جملات ضحكه خليعه وهتفت : انتي بقا يا سهتانه مش خايفه وهتقفي ف وش جملات المحلاوي ؟!
ارتعشت أطرافها وهتفت : خافي ربنا يا جملات البت شكلها غلبانه وبت ناس حرام عليكي شكله بختم ربها لسه !!
ضحكت جملات وهتفت : هنشوف يا عنيه !
وقبضت ع شعر تلك القابعه أمام زاد ودفعتها ع الأرض بعنف وسحبت زاد صرخت بأعلى صوته عندما هجمات عليها المسجونات واسقطوها أرضا وهم يقطعوا ملابسها بعنف ..

17


نهضت التي سقطت ع الأرض وهي تطرق ع الباب بعنف وتصرخ بالنجده : الحقوها يا ناس يا حضرت الصول الحقنا يا اخويا هيضيعوا البت !!
اقتربت تلك المرأة وهي تشمر عن ساعدها وهبطت بين ساقين زاد وهي تحاول نزع ملابس زاد 
وزاد تصرخ وتركل باقدامها بهستريه وجنون ...
زوزووووووووووو
يتبع 



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close