اخر الروايات

رواية سديم والادهم العنيد الجزء الثاني الفصل الرابع 4 بقلم دينا اشرف

رواية سديم والادهم العنيد الجزء الثاني الفصل الرابع 4 بقلم دينا اشرف


                                    
_عايزه تكوني أعبد الناس؟! 
=اتقِ المحارم... أي المحرمات... 
عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (من يأخذ عني هؤلاء الكلمات فيعمل بهنّ أو يعلمهنّ من يعمل بهنّ؟)، قال أبو هريرة: فقلت أنا يا رسول الله، فأخذ بيدي فعدّ خمسًا، قال: (اتّق المحارم تكُن أعبدَ النّاس، وارضَ بما قسَم الله لك تكُن أغنى النّاس، وأَحسن إلى)

+


Dina ashraf 💜

+


وقفنا البارت اللي فات لما ساندرا زقت سديم من علي السلم 

+


(لا مش هقول ادهم جري عليها ومسكها قبل متقع با السلو موشن بقا زي الافلام الهنديه 🤣🙂) 

+


لا سديم فعلا اتكعبلت بس قبل متقع عملت حركة سريعه كدا مسكت في ترابزين السلم 
وبقت واقفه علي حرف السلم 
وبحركة منه كانت ساندرا هي اللي وقت من علي السلم 
ووقعت كام درجه كدا بس سديم لحقتها علي اخر ثانيه 

+


سديم وهي ممسكه باايديها ،، متخافيش انا مش زيك ولا عمري هنزل لمستواكي القزر دا 
بس عايز اقولك حاجه ابعدي عن طريقي انا مس سهله ومش اي حد يقدر يلعب معايا 
افتكري اسمي كويس سديم الصياد مرات ادهم النمر 
ماشي ياموزه 

+


وسابتها سديم ونزلت تحت 

+


ساندرا بغضب وحقد ،، لو كنتي انتي سديم الصياد فا انا بقا ساندرا النمر ومش هسيبك في حالك ياسديم 

+


ودخلت اوضتها بغضب وغيره من سديم 



+


سديم نزلت تحت قابلت ايناس ،

+


سديم ،، ماما ايناس ايه الزحمة دي وليه الاكل دا كله 

+


ايناس ،، حبيبتي عشان ادهم كبير الصعيد واحتفالا باالكبير لازما ندبح وناكل البلد كلها 

+


سديم ،، فهمت 
يعني ياماما ادهم بعد جدو كامل هو اللي هيمسك الاداره هنا 
مع ان عمر اكبر منه هو الاحق انه يتولي الامور كلها هنا 

+


صفيه ،، احنا نفسنا ادهم اللي يتولي كل حاجه لانه بارع في حل المشاكل وعاقل لاكن عمر دكتور جامعه وميفهمش في الشغل بتاعنا دا 
وادهم رافض يمسك اي حاجه هنا يشتغل ويحل كل حاجه بس ميبقاش الكبير هنا لانه عايز يستقر في مصر 

+


سديم ،، ليه مصر ويسيب عيلته كلها هنا 

+


ايناس ،، لان شغل الخاص اللي اسسو باايده كله خارج الصعيد 

+



                
سديم ،، بس انا اعرف ان الشغل بتاعه كله في ايرلندا 

+


ايناس ،، ماهو هينقله للقاهره واكيد مش هيسافر كل يوم من الصعيد للقاهره عشان شغله 

+


سديم. ،، ماما هو انا لو قولت لا ادهم عايزه اشتغل هيوافق 

+


ايناس . ،، في دي مش هقدر افيدك لان اعتقد ادهم مش هيوافق 
بس انتي كنتي بتشتغلي قبل كدا 
ممكن تدلعي عليه وتتحايلي عليه وهو هيوافق 

+


سديم ،، تفتكري 

+


ايناس ،، ايوا طبعا 


+


دخل سليم اللي القصر 

+


وكانت حلا جهزت نفسها لانه بعت ليها مسيج انها تجهز 

+


ونزلت حلا بااناقتها المعتاده وكانت ترتدي دريس لافندر وعليه حجابها الابيض ووضعت القليل فقط من مكياجها الهادي 
ومع الهيلز بتاعتها وكانت تنظر للارض بخجل 

+


سديم اول ماشافت  حلا نازله با الاناقه دي واخوها سليم متنح ليها 

+


سديم بتصفير وبتغني ،، عود البطل ملفوف 
وانا لسه ياما هشوف 
جايلك ومش مكسوف ما انتي قتلتيني 

+


سليم بتوهان ،، شفتك قمر طالع واحمر خدود فاقع 
الجو لو ساقع حضنك يدفيني 😊

+


كل الستات انفجرت من الضحك علي سليم 

+


حلا بصت في الارض بكسوف 

+


سليم فاق من توهانه ،، يافضحتك ياسليم 
لمؤاخذه ياجماعه بس المهرجان دا بحبه اووي 

+


سديم بغمزه ،، بتحبه هو برضو 

+


سليم ،  خليكي في حالك يابت انتي 

+


صفيه ،، رايحه فين ياحلا 

+


سليم ،، رايحه معايا ياتيتا انا استئذنت من بابا سعد وكمان من ادهم عشان هنخرج انا وهي 

+


ايناس ،، هي مراتك ياحبيبي عادي تخرجو سوي 

+


سليم ،، الاصول يااينو ياقمر انتي 
يلا ياحلا عشان مش نتاخر 

+


حلا ،، يلا انا جاهزه 

+


مسك سليم ايديها وخرجو سوي 

+


سديم ،، عائش فين امير 

+


عائشه ،، قاعد في الجنينه بره 

+



        
          

                
سديم ،،هروح اقعد معاه 

+


عائشه ،، بلاش انتو مش بتتفقو 

+


سديم ،، متقلقيش 

+


خرجت سديم 
عائشه لنفسها ،، يارب ياسديم تخرجيه من الحاله اللي هو فيها دي ويفرح ويلعب ذي اي طفل في سنه 







+


في الخارج خرجت سديم لاقت امير قاعد علي المرجيحه في الجنينه وشارد في حاجه قدامه 

+


سديم قعدت جمبه وبصت في مكان ماهو باصص 

+


سديم ،، تعرف اني بخاف من القطط اووي وعندي فوبيا من القطط 
لو انا قاعده في حته وفي قطه لمستني او قربت مني بحس ان جسمي كله اتنفض ومسكتني رعشه 
انت بقا اكيد بتحب القطط شايفاك مركز معاها اووي 

+


امير بسخريه ،، تعرفي اني بكره القطط ومكرتهش اي حاجه في حياتي قد القطط 
وانتي جايه تقولي بحبها 

+


سديم ،، ليه بتكرها ممكن تحكيلي لو عايز لو مش عايز براحتك 

+


امير ،، كان عندي قطه وانا صغير انا مش كبير يعني بس كان سني لسه صغير وذي اي ولد فرح اول ماشاف باباه جابله قطه بس مكنتش اعرف ان بسبب كائن صغير اووي كدا هخسر اغلي رفيق في حياتي 

+


سديم ،، ازاي 

+


امير ،، في يوم كان عاندي صاحب اسمه يوسف هو كان بيكره القطه بتاعتي دي اووي وانا كنت بتخانق معاه بسبب كره للقطه بتاعتي 
لحد في يوم جيه وقالي انا زهقت من القطه بتاعتك دي وانا بكرها 
انا قولتله دي حتت قطه سيبك منها بقا 
واليوم دا شدينا مع بعض اووي واتخاصمنا 

+


وهو جالي تاني يوم يصالحني لانه بيحبني اووي 
وانا صالحته والموضوع خلص 
وفي يوم كنا رايحين نشتري ايس كريم والقطه كانت معانا 
بس انا سبتها وهي مشيت بعيد وكانت هتعدي الطريق 
وفي عربيه سريعه جدا جايه 
وانا شفت دا كله ومش كنت قادر اعمل حاجه 
ويوسف شاف خوفي علي القطه 
وطلع يجري وراح زق القطه 
والعربيه خبطته هو بدل القطه 

+


واكمل بدموع ،، واخر كلمة قلهالي انا ضحيت بحياتي عشان متزعلش علي القطه بتاعتك 

+


ميعرفش ان اغلي حد في حياتي اغلي من القطه نفسها ليه يعمل كدا انا حسيت ان مبقاش ليا حد بعديه 
انا مش عايز قطط ومش عايز اي حد في حياتي تاني 
انا عايز يوسف يرجعلي بس 

+


سديم بدموع علي ماعناه الصغير 

+


راحت لعنده وركعت قدامه وحضنت وجهه باايديها 

+



        
          

                
سديم ،، انت لازم تفتخر وتبقا اسعد واحد في الدنيا دي كلها ان كان في فحياتك شخص ذي يوسف كدا انا اعرف ناس كبار اووي وصحابهم بيبعوهم انا اكبر مثال انا شفت خيانته الصحاب قدام عيني 
انت متزعلش ابدا وتمشي بكل فخر وتقول انا اللي صاحبي ضحي بحياتة عشان ميزعلنيش 
وتدعيله دايما وتفتكره باالخير وتروح تزور قبره وتحكيله يومك كان عامل ازاي اعتبره موجود في حياتك اي واحد مننا لما يكون عنده صديق بيحكيله كل حاجه بتحصل معاه 
انت كمان اعتبره موجود متخليش الموت يكون حاجز بينكم 
لا انت تروح وتحكيله كل حاجه بتحصل معاك 

+


امير بدموع ،، هو هيسمعني ازاي وكمان انا مش هشوفه 

+


سديم بتمسح دموعه ،، مين قالك انه مش سامحك ومش شايفك 
لا دا سامعك وبيكون جمبك 
لما حد بيموت وحد بيحبه بيروح يزوره 
الملائكه بتقولو في حد تحت عايزك وجاي يزورك 
فا روحه بتنزل ليك وبتكون قاعده جمبك وسمعاك وشيفاك وانت بس اللي مش سامحه 
بس هتحس بيه لانه قريب من قلبك 


+


اكملت بمزاح لتخرجه من حزنه ،، وايه رايك نروح ليه بكره انا وانت. واهو اتعرف عليه وكمان ابهدله 
انه عمل كدا وسابلنا القطط اللي بسبع ارواح دي 

+


امير ببسمة ،، انتي بجد هتيجي معايا 

+


سديم ،، طبعا ياعم هاجي معاك وقولي ايه اللي حاجه اللي بيحبها عشان نجيبها ليه ونوزعها علي روحه 

+


امير ،، يوسف بيحب اي نوع شيكولاته بس تكون شوكلت بيضه 

+


سديم ،، ذي باالظبط خلصانه هنجيب انا وانت شوكلت كتير ونوزعها ليه ايه رايك 

+


امير قام وحضن سديم اووي ،، انا متشكر جدا انا بحبك اووي 

+


سديم ،، بتحبني وبتقولي غبيه وهنا اذكي مني 

+


امير ،، لا طبعا دا انتي اذكي والطف واجمل بنت في العالم 

+


سديم ،، عيل مصلحجي مووت 

+


امير ،، ايوا انا عارف 

+


وانفجرو الاتنين في الضحك 

+


(قررت اتكلم علي حوار القطط دي لاني بجد فعلا بخاف منها مش مجرد كلام انا لوشفتها قدامي عادي مش بخاف لامن لو لمستني بخاف جدا وجسمي بيترعش 
اخواتي بيتريقو عليا وبيقولو مفيش بنت كبيره كدا وبتخاف من القطط 
بس مش عارفه افهم ان انا والله مش بحب القطط 🥺🙂😒)

2


وكانت عائشه ونادر بيبصو من الشباك علي ابنهم اللي اول مره يشوفوه بيضحك من وقت موت يوسف 
والسبب لسديم 

+



        
          

                
وادهم كمان كان بيبص عليهم من بعيد وفرحان بطيبه قلب حبيبته وحنيتها 
بس غيران من الفصعون الصغير دا عشان حضنها وبيقولها بحبك 

+


ادهم جاتله فكره راح عندهم وكان معاه كورة 
وهي طريقه ممكن سديم تكلمه وتبطل زعلانه منه 

+


ادهم ،، هاي ياشباب مين حابب يلعب معايا كورة 

+


امير وسديم بصو لبعض 

+


امير بهمس لسديم ،، انا حاسس انك متخانقه معاه 

+


سديم ،، شطور انا فعلا مش بكلمه 

+


امير بخبث ،، ومالو نلعب معاه ونخسره انا وانتي واجبلك حقك 

+


سديم ضربت كفها في كفه ،، اشطا ياكبير 

+


سديم ،، واحنا موافقين انا وميرو مع بعض كدا انت لوحدك 

+


ادهم ،، ومين قال اني لوحدي 

+


هنا ،، انا جيت يابيبي 

+


ادهم ،، تعالي ياهنايا 

+


سديم بصدمة ،، بيبي 

+


امير ،، اختي اتحرفت 

+


ادهم ،، يلا نبداء ولا ايه 

+


سديم بغضب وبتبص لهنا ،، يلا نبداء يابيبي 


+


وبدات المباراة
نسيبهم بقا يلعبو ونشوف مين اللي هيكسب 



+


Dina ashraf 💜

+


عند سليم وحلا وصلو مكان فاضي جدا 

+


حلا ،، ايه دا ياسليم انت جايبنا هنا ليه انا كنت مفكره اننا هنروح مطعم ولا كافيه 

+


سليم ،، انزلي بس الاول وبعدين اتكلمي 

+


حلا نزلت من العربيه وسليم كمان نزل 
ووضع شريطه سوده علي عنيها 

+


حلا ،، سليم بتعمل ايه همشي ازاي انا 

+


سليم ،، انا عيونك اللي هتشوفي بيها وانا ايدك ورجلك اللي هتمشي بيها 

+


حلا ،، طب ليه بتعمل كدا 

+


سليم ،،انتي رغايه اووي ليه ياحبيبتي اسكتي وانتي هتشوفي كل حاجه 

+


حلا ،، طيب سكت اهو 

+


سليم مسك ايديها ومشي بيها وراح واقفها ووقف قصادها 
وشال القماشه اللي عنيها 

+


حلا بتشوش في الرؤيه ،، احنا فين ياسليم 

+


سليم ،، ثانيه واحده 

+


وطلع مسدسه وضرب طلقه في الهوا 

+


حلا صرخت بفزع وحضنته من الخوف 

+


حلا بخوف ،، انت بتعمل ايه انت اتجننت 

+


سليم ،، جبانه انتي ياحلايا بس كدا حواليكي 

+


حلا بعدت عن حضنه وبتبص حواليها 
لاقت المكان بقا كله انوار ورود في كل مكان 
وفي قعده جميله جدا علي الارض وعليها جميع انواع الاكل والتسالي 
والمشروبات وشيكولت كتير وجميع الانواع 

+


وبالون هليوم مكتوب عليها 
سليم بيعشق حلا 

+


حلا حطت ايديها علي فمها بصدمة ،، سليم انت اللي عامل دا كله الله مش مصدقه 

+


سليم حاوط خصرها بحب ،، بحبك وبعشقك من اول يوم. شفتك فيه في القاعه 
كانت عايش علي امل ان هييجي اليوم اللي هشوفك فيه مهما كنتي بعيده هشوفك يعني هشوفك 
ومفيش غيرك هيدخل حياتي ابدا 

+


حلا حضنته اووي وفرحانة ان ربنا رزقها بحد بيحبها كل الحب دا 

+


حلا بعدت عنه وحاوطت وشه باايدها ،، انا بحبك اووي ومتخيلتش في حياتي ان هلاقي الحب دا كله انا كنت مفكره اني هتجوز صالونات 
مكنتش اعرف اني هلاقي حد يحبني الحب دا كله 
انا بحبك اووي ياسليم 
وهشيلك فوق راسي وهتكون سندي في الحياة وهكون ام صالحه لااولادك وهكون الام ليك قبل مااكون مراتك 
وانا هكون الحضن الحنين اللي هترمي نفسك فيه لما الدنيا تديق عليه 

+


سليم ،، ياربي قد مافضلت ادعي ليك عمري ماهوفيك حقك انك رزقتني باالملاك دي انتي ملاكي بتاعي انا بس ياحلا انتي اجمل ملاك في الكون كله 

+


وحضنها سليم بحب كبير اووي 
وكذلك حلا 🤍🤍😊💜

+


جميل اووي الحب في الحلال وهي مراتك الكلام بيبقا طالع بحب وكمان من غير خوف لان انت مبتعملش حاجه تخاف منها 
لانها حلالك 

+


ممكن نقول سليم وحلا حبهم نضيف ومفيش فيه اي حاجه حرام عشان كدا هتلاقي ربنا فرحان بعلاقتهم ومفيش فيها مشاكل 

+


نيجي لا ادهم وسديم علاقتهم كان فيها حجات حرام كتير لما كانو مسافرين ولما رجعو كمان كان في بينهم احضان وحجات حرام 
فهنلاقي في مشاكل في حياتهم ودي بسبب الحجات الحرام اللي كانو بيعملوها 

+


الحرام متعب ووحش واللي بيفكر ان الحرام سهل هو فعلا سهل وطريقه سهل بس اخرته متعبه واللي بيجي باالسهل بيرو ح بسهوله 
مفيش اجمل من الحلال وطعم الحلال 
واللي بيدوق طعم الحلال مستحيل يحن للذه الحرام 

+


كلمتين مهمين من اختكم دينا 💜🙈🤗 

+


انتهاا البارت 

+



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close