اخر الروايات

رواية سديم والادهم العنيد الفصل الرابع 4 بقلم دينا اشرف

رواية سديم والادهم العنيد الفصل الرابع 4 بقلم دينا اشرف


                                    

وكيفَ أصبحت بعد قيام الليل ؟؟


+



كُنتُ طفلاً صغيراً لا يعرفُ المشيَ إلىٰ الله حتَّىٰ عرفتُ قيام الليل فأصبحتُ مُحبَّاً يأتيهِ مُهروِلاً.


+



وما الذي يُذكّرُك لتُصلّيه ؟؟


+



أخلُد إلىٰ النّوم بعد تعب دام، فأستلِذُّ بلينِ فراشي فأتذكّر أن فراش الجنّةِ ألينُ منه، فأقوم لأُصلّي.💛


+



يلا نبداء 

في القاهره وخاصه في قسم الشرطه 

يجلس سليم ويكاد ينفجر من الغضب 

سليم بغضب،، يعني برضو مش هتعترفي باالحقيقه وتقولي سرقتي الراجل الغلبان دا ليه 

الست،، يابيه انا مسرقتهوش صدقني يابيه 

سليم،، يعني الراجل هيتبلي عليكي ياست انتي 

الراجل،، ايوا يابيه سرقتني والله 

سليم،، انتي سرقتي منه ايه 

الست،، انا هكيلك ياباشا وانت تحكم 

سليم،، اتفضلي يااختي 

الست،، بص يابيه انا ست غلبانه وعندي تلت عيال وجوزي ربنا يجحمه مطرح ماهو قاعد مبيسالش فينا 

سليم،، انتي هتحكيلي قصه حياتك خوشي في الموضوع 

الست،، منا جيالك اهو اصبر بس 

المهم خير اللهم اجعله خير 

كنت ماشيه في الشارع يابيه لا بيا ولا عليا 

لقيت ياحبة عيني معزة واقفه لوحدها في نص االشارع وبتعيط 

وتيصااوت 

سليم بفضول،، تيصاااوت ليه حد زعلها 

الست،، اهدي يابيه منا جيالك في الكلام اهو 

المهم يابيه انا روحت للمعزه وختها في حضني حسيت انها حته من لحمي وزي بنتي 

فاختها معايا البيت قولت اخفف عنها وجع قلبها بماان عيد الاضحي خلص وهي ياحبت عيني محدش ضحي بيها عشان كدا زعلانه 

سليم بحماس،، اها وبعدين حصل ايه 

الست،، ختها معايا البيت وقولت اعمل عليها حلة محشي كرومب وشوربه 

انت عارف اللحمة غليت يابيه دا كيلو اللحمة ب 350 جنيه ياباشا 

فا كنت لسه هدبحها وعمل عليها وليمة انا والعيال 

لقيت الاخ دا بيتهجم عليا وبيقولي هاتي المعزه فا انا اتصرفت وخبتها في الدولاب عشان ميكشفنيش فا راح جرني علي ملي وشي قدامك كدا وبيقولي اني سرقته 

فين بقا السرقه يابيه 

سليم علي وشك الانفجاار،، لا طبعا 

صرخ بكل صوته ،، سعيييييد 

دخل سعيد،، تحت امرك ياباشا 

سليم ،، خد الاتنين دول علي الحجز ودور علي المعزه وحطها معاهم 

الراجل،، انا اللي اتسرقت يابيه المعزه بتاعتي 

سليم بصوت عاللي،، اطلعووو بره 

الست،، والله لرفع عليك قضيه 

فين الشرطه في خدمة الشعب دا انت محطلتش شورت احمر 

سليمم ،،، برررررررررره 

الكل طلع بره 

سليم وهو يينام علي المكتب 

سليم بتعب،، منك لله يابابا كان مالي ومال الشرطه   


+



  Dina Ashraf                                                 


+



في ايرلندا 

في الشركة التي تعمل بها سديم 

سديم ،، ازاي حضرتك مصري 

معتز ،، سهله جدا انا جيت هنا وعملت نفسي وتعبت واشغلت وكونت نفسي كويس اووي 

بس غيرت اسمي عشان العمله الاجانب يوثقو فيا ويشتغلو معايا مش اكتر واتشهرت زي ماانتي شايفه 

وطلاما انتي مصريه فيها ايه اتكلم مصري دا انا حتي وحشتني اللغه والبلد وكل حاجه 

سديم بفرحه،، متتخيلش انا فرحت قد ايه ان حضرتك طلعت مصري 

معتز،، لا ياستي افرحي 

بس عايزك تشرفيني في وسط الاجانب دول عايزينها تبقا خضرا 

سديم بضحك،، حضرتك دمك خفيف جدا 

معتز ،، ماشي ياستي 

هتشتغلي كام شهر 

سديم،، هما تلات شهور بس 

معتز،، لو لقيتك متفوقه مش هخليكي تكملي التلت شهور

سديم،، متشكره جدا وانا هكون عند حسن ظن حضرتك 

معتز،، وانا متاكد من دا 

رن علي السكرتيره 

السكرتيرة،، نعم مستر چاك 

معتز،، اذهبي معها سديم ستريكي مكتبك 

سديم،، شكرا لك مستر چاك 

ذهب معها وودخلت مكتبها وهي فرحانه جدا 


+




                

عند البنات قاعدين في البيت والكل راح شغله 

اميره،، هنفضل قاعدين انا وانتي كدا 

هاله،، هنعمل ايه علي ماالشباب يشوفو لينا شغل 

اميره،، يابخت سديم 

احنا زمايلها ليه منشتغلش معاها 

هاله،  انتي ناسيه ان انا وانتي مكملناش الكليه غير ان سديم معاها ماچستير ودراسات عليه واي شركه تقبلها بنت المحظوظه 

اميره،، فعلا هي محظوظه في كل حاجه في دراستها وشغلها وعيلتها وانا وانتي عالم فقريه 

هاله،، وحياتك عندي لرجعها لنقطه الصفر وهتشوفي هعمل ايه 

اميره،، ناويه علي ايه ياهاله 

هاله بمكر وشر،، هتشوفي وسي ادهم اللي عينه مبتتشلش من عليها انا هخليه يقرف يبص ليها 

(دا بيعلمنا ان احنا منصاحبش اي حد مش اي حد نثق فيه ونصاحبه وتزكرو الصحبه الصالحه تصلح والصحبه الفاسده تفسد )


+



عند ادهم يجلس في مكتب شركه ضخمة وكبيره جدا 

،، مستر ادهم مايكل لم يسكت بعد سوف يحاول يدمر حياتك وياذيك 

ادهم ببرود،، اخبره ان يفعل مابوسعه انا لا ابالي له 

هل فهمت تشارلي 

تشارلي،، مستر ادهم كيف لاتبالي له وهو اكبر زعيم مافيا واعماله جميعها مشبوها 

ادهم بحده،، ماذا تظنني هل تعرف من هو ادهم النمر انا ادهم النمر كيف ابالي لحشرة مثل مايكل فليفعل ما بداله 

تشارلي،، مستر ادهم انا اعرفك جيدا واعرف مدي قوتك وانا اعرف انك تستطيع ان تهزم عشرات من امثال مايكل 

ولاكن مايكل مخادع كبير ويغدر بجميع الناس 

ادهم،، اذا انا مستعد لااي حركة غدر منه والان تفضل علي الميتنج انا لن احضره 

تشارلي بيائس منه ،، لا عليك سوف اقيم انا الميتنج 

استاذن انا 

خرج تشارلي وهو هيتشل من برود ادهم 

ادهم ،، قال مايكل قال دا صرصار وانا اللي هفعصه 


+



                                                Dina Ashraf


+



دخل شاب علي سديم وهي تشتغل 

الشاب،، هاي معزرتا من انتي 

سديم،، انا اعمل هون معك في هذا المكتب 

الشاب،، اووه انتي الشرييكة الجديده 

سديم ،، نعم انا 

الشاب،، اذا فلنتعرف مد يده ليها 

انا ادعي ايريك وماذا عنكي 

سديم ،، اسفه ايريك لا اصافح الرجال ولا كن ادعي سديم 

أيريك ببسمة،، لاعليكي جميلتي انا اعرف النساء العربيات لا يصافحن الرجال 

ولاكن اسمك جميل سديم 

سديم،، شكرا ايريك هذا من لطفك 

ايريك ،، سأترككي ترسمين واحضر كوب من القهوة هل تريدين 

سديم،، نعم لاامانع اذا لا يتعبك الامر 

ايريك،، ماهذا الحكي يافتاة نحن زملاء لا تعب في الموضوع 

سديم،، يالك من لطيف ايريك 

ايريك ،، اعلم هذا جميلتي 

سوف اذهب وارجع ارسم معكي اتفقنا 

سديم ،، اتفقنا 

بدات ترسم سديم وهي مبتسمه 


+



بعد فتره من الشغل هي وايريك خلص دوامها وتجمع اشيائها لتغادر 

ايرك،، هل انتي ذاهبه عزيزتي 

سديم،، نعم ايريك لقد انتهي دوامي 

ايريك ،، لاكن ساغادر معك فلنذهب 

نزلو سوي وقفو خارج الشركة 

 ايريك،،هيا سااقوم بتوصيلك 

سديم،، لا عليك ايريك سوف ادبر امري 

ايريك،، ماهذا الحكي يافتاة هيا ساوصلك لا تجادليني 

سديم،، هذه المره فقط 

ايريك،  ماشي جميلتي 

ركبت معاه العربيه 

وقلتله علي مكان البيت 

اوقفته امام ماركت 

سديم،، انتظرني ايريك سااشتري بعض الاغراض 

ايريك،، تحتاجين مساعده 

سديم،، لا شكرا لن اتاخر 

نزلت دخلت الماركت واحضرت اغراضها واكل ليها 

وذهبت للسياره 

ايريك،، ماكل هذه الاغراض يافتاه 

سديم ،، لقد انتقلت امس الي المنزل ويلزمني بعض الاغراض 

ايريك،، تمام عزيزتي 

هاا قد وصلنا 

وصلت سديم في نفس الوقت الذي وصل به ادهم كانت السارتين اما بعض وادهم يشتغل غضبا من سديم 

ادهم بغضب،، مين اللي معاها دا وازاي اتجرئت وركبت معاه همحيه من علي وش الارض 


+




        

          


                

سديم،، شكرا ايريك انت حقا شاب جميل 

ايريك ،، لا عليكي ياجميله تفضلي ولا تتاخري غدا لدينا عمل كثير 

سديم،، لا تقلق لن اتاخر يلا باي 

ايريك،، باي حلوتي 


+



نزلت من السياره وانطلق ايريك 

ونزل ادهم في نفس اللحظه 

سديم،، ازيك ياادهم عامل ايه 

ادهم،، مين اللي انتي راكبه معاه دا 

سديم ،، عفوا مين انت عشان تسالني 

ادهم بغضب،، سديم متجننيش مين دا تعرفيه منين 

سديم،، لتاني مره بقولهالك انت ملكش الحق انك تتكلم معايا باالاسلوب دا 

فهمت 

ادهم بغضب اعمي،، عملالي فيها مبتسلميش لاكن تركبي مع واحد اجنبي لوحدكو دا تسميه ايه متنطقي 

سديم بعصبيه،، انت مين اللي اداك الحق دا انت غريب اووي وانا مسمحلكش تتكلم معايا باالاسلوب دا انا ا روح مع اللي انا عاوزاه واسلم علي اللي انا عوزاه وياريت متتدخلش مره تانيه 

وسابته ومشيت 

ادهم بعصبيه خبط ايده في العربيه بتاعته كسر الزجاج بتاع السياره وايده تنزف 

وركب العربيه ومشي بيها بااقصي سرعه 


+



سديم دخلت جوه البيت من غير متكلم مع حد 

هاله،، اعوذ بالله شايفين داخله ازاي 

اسامه،  تلاقيها بس مرهقه من الشغل 

اميره،  اهاا اووي 

يلا ياشباب ناكل 


+



سديم دخلت جوه رمت الشنط بعنف وخلعت البليزر بتاعها 

سديم بغضب،، مين دا عشان يقولي اعمل ايه ولا اكلم مين وهو بيدخل ليه انا مش فاهمة ازاي يتهمتي الاتهام البشع دا 

سديم خدت نفس،، ريلاكس سديم اهدي خالص ولا كان حصل حاجه انتي فهمتيه كويس بس 

قومي غيري هدومك وكلي ونامي ومتشغليش بالك بحاجه 


+



قامت غيرت هدومها لبست بيجامه عباره عن بنطلون فضفاض وتيشرت بكم واسع ورفعت شعرها كحكه فوضاويه واخدت اكلها وتليفونها وخرجت بره 


+



ابراهيم،، هو الجميل مش بيكلمنا ليه وواخد جمب 

سديم برفعة حاجب،، افتدم بتكلمني انا 

اسامه،، طبعا ياقمر بيكلمك انتي 

سديم،، اسمع انت وهو انا جايه اشتغل مش فاضيه للكلام الفاضي بتاعكو دا وياريت تبعدو عني عشان متزعلوش مني اوكيه 

وسابتهم وخرجت 

اسامه،، وتكه وقريب اووي هتبقا تحت ايدينا 

ابراهيم ،، قربب اووي 

هاله واميره،، واحنا اللي هنساعدكم 

اسامه وابراهيم ابتسمو بشر وشهوة 


+



خرجت بره قعدت علي المرجيحه اللي في الجنينه وبدات تاكل 

وهي زعلانه من اللي حصل 

وخلصت اكل 

لاقت مامتها بترن عليها فيديو كول 

مسحت دموعها وابتسمت بتصنع واجابت علي مامتها 

سديم،، ماامي وحستيني اووي 

سلمي،، انتي اكتر ياروح قلب مامي عامله ايه بتاكلي كويس وشك ماله اصفر ليه اوعي تكوني مش بتاكلي ياسديم والله اخصمك 

سديم ،، والله باكل يامامي حتي في عمو هنا طيب جدا باكل من عنده كل يوم وهو بيعتبرني زي بنته بظبط 

سالم،، مين دا اللي بيعتبرك بنته انتي بنتي انا بس

سديم ،، بابي ياروحي اشتقتلك كتييير وحشني حضنك يابابتي 

سالم ،، انتي اكتر ياروح بابي انا سايبك علي راحتك اهو ببعتلك مصروفك بس ومدخلتش ولا جبتلك لي وسطه مش فاهم دماغك الجزمة دي 

سديم،، خلاص يابابي بقا خليني اجرب واتسحل عشان لما اوصل اكون فرحانه ان دا كله بتعبي انا وكفايه وقفتك جمبي وكلامك بس 

سالم،، ربنا يحفظك ياروحي ويرجعك ليا بسلامه 

سديم ،، في سليم 

سلمي،، لسه مجاش 

ثانيه جبنا في سيره القط 

مالك ياواد ياسليم 

سليم بيكلم نفسه،، معزه انا احقق في قضيه معزه 

سالم،، ماله دا بيكلم نفسه 

سديم،، ابنك اتهبل ياسالم انت السبب مكنش عايزه شرطه 

سديم،، سولليي حبيبي حصلك ايه 

سليم مسك التليفون،، معزه اخوكي بيحقق في قضيه سرقه معزه 

انفجرت سديم من الضحك ،، 😂😂 مش قادره ياريتني كنت معاك 

سالم وسلمي ،،😂😂 

سليم ،، بطلو ضحك انا طالع انام عشان المعزه كلت دماغي 

وتركهم وراح نام بس قبل مايمشي اطمن علي سديم 

سليم،، سديم هكلمك بكره عشان شكلك مش عجبني 

يلا تصبحي علي خير بحبك 

سديم ،، وانت من اهله ياروحي 


+



سالم،، يلا ياروح بابي روحي نامي عشان تقدري تقومي 

سديم ،، حاضر ياحبيبي يلا باي 

سلمي،، باي ياعيون مامي 


+



سديم قامت وقفت مكان اللي كانت بتتخانق فيه هي وادهم 

ولقت اثار دم وزجاج مكسور 

سديم،، ايه اللي حصل ليك ياادهم 

اتاها صوته من خلفها وكان صوته ندمان وحزين 

ادهم بحزن ،، انا اسف 

التفتت له سديم ،، ادهم في ايه ايه اللي حصل لايدك 

ادهم بندم،، انا بجد اسف علي الكلام اللي قولته انا مكنش قصدي اتكلم معاكي باالاسلوب دا ممكن تسامحيني 

سديم،، تعالي معايا نقعد ياادهم 

ذهب ادهم وراها وجلسو الاتنين علي المرجيحه 

سديم مدت ايديها لادهم بااكل 

سديم،، مطلعتش ندله وعنتلك منابك اهو ياسيدي 

ادهم ،، انتي ازاي كدا انا جرحتك باالكلام وانتي عينالي اكل 

سديم،، ادهم انا من وقت موصلت هنا وانت الوحيد اللي واقف جمبي وساعدتني كتير وانا مش ممكن ازعل من الايد اللي اتمدتلي 

ادهم،، انا بجد اسف والله مهقولك كدا تاني انا بس خفت عليكي لانك جديده هنا وممكن الولد دا ياذيكي او يعملك حاجه وانتي طيبه وقلبك ابيض 

سديم بمرح تحاول تخفي حزن ادهم،، لا ميغركش اني كيوت ومؤدبه لا دا انا تربيه سليم ودا واحد مشفش تربيه بجنيه 

ضحك ادهم ،، هبله والله 

سديم،، ايوا كدا اضحك محدش واخد منها حاجه انا مش زعلانه منك ياسيدي وانا عارفه انك كنت خايف عليا بس انا ادايقت من عصبيتك 

ادهم،، اسف مش هتعصب عليكي تاني 

سديم ،، وانا واثقه منك طبعا 

ادهم مد ايده ،، ممكن نبقا صحاب وانا هكون جمبك ومش هسيبك لحظه واحده 

ادهم،، اسف عارف انك مبتسلميش 

سديم مدت ايديها وحضنت ايده باايديها الناعمة 

سديم ،، وانا موافقه نكون اصحاب ياعم 

ادهم اتصدم انها مدت ايدها وصافحته 

ومكنش عايز يترك ايديها من كتر نعومتها 

فاق من صدمته علي صوتها 

سديم ،، هدخل انام بقا عشان هصحي بدري 

ادهم ،، طب عشان اطمن انك سامحتيني ممكن اعزمك بكره علي الفطار زي معزمتيني 

سديم بتفكير،، امم 

سديم،، تمام ماشي بس نكون بدري عشان ورايا شغل كتير 

ادهم،، تمام اول منصحي هنخرج اوكيه 

سديم ،، اوكيه 

يلا تصبح علي خير 

ادهم ،، وانتي من اهله 

ودخلو الاتنين جوه 


+



وكانت في اعين حقوده تراقبهم بحقد وشر وتخطط ليهم مكيده بشعه 


+



Dina Ashraf


+



انتهااا البارت 

دمتم سالمين 


+



تفاعلو يااصحااااب 






الخامس من هنا 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close