اخر الروايات

رواية بين احضان قسوته الفصل الرابع 4 بقلم سارة احمد

رواية بين احضان قسوته الفصل الرابع 4 بقلم سارة احمد



                                    
ويبقى داخل الروح شيء لا يُترجمه حبر ولا يستوعبه ورق   ..
لا بوح يكفيه ولا حرف يحكيه   ..
خلق ليسكن داخلنا دون أن نُخبر به أحد  ..  🥀🖤 

+



                      

                    

صباحا ف فندق جبران الباشا ..

+


دلفت ونس الي المطبخ وهي ف قمة توترها وخجلها .. وهي تشعر بنظرات العاملين لها فـ منهم الحاقد ، والنافر منها ، ومنهم من يشفق عليها ، ومنهم من طمع بها وكأنها سهله المنال ، 
اقتربت من أحد الأركان وسحبت اليونيفورم الخاص بالتنظيف ودلفت غرفه الملابس حتي تبدل ملابسها ..
ترك وائل صديق هاني الذي تحرش بـ ونس من قبل ما في يده ، ودلف خلفها بحقد وكره شديد  ، 
كانت ونس ارتدت ملابسها بسرعه اغلق الباب واقترب منها وهتف بنفور : عملتي ايه عشان رجعك وطرد هاني بس ؟!
حدقت به ونس بعدم فهم وهتفت : هو مين ده انت تقصد ايه يا حيوان !!
اقترب منها وائل وقبض ع ذراعها بعنف وهدر : بقا مش عارفه مين ؟ الباشا طبعا اللي طردك بفضيحة من يومين وبعدها رجعك !
ومحدش راح ف الرجلين غير هاني اللي اتطرد بسببك !!

3


دفعته ونس بكل قوتها وهدرت بصوت مكتوم: اخرس انت كمان مبقش غيرك انت وصاحبك الواطي ده اللي كان السبب ف الفضيحه اللي حصلت لي  منه لله !!

+


صاح وائل وهو يصفق لها واردف: الله يا فنانه تصدقي صدقتك هتعمليهم عليا يا بت هاني حكالي كل حاجه اصلا !!
دفعته ونس بعنف وهدرت : وانا هستنا ايه من واحد حقير زيه ! بس قوله لو طلع قدامي تاني ورب المعبود لكون قتاله عشان سمعتي اللي بقت ف التراب بسببه ابن الكلب الواطي "!!
دفعته ونس وخرجت وهي تشتعل من الغضب ..
حدق وائل بطيفها بذهول وتمتم : مش معقول يكون كلام هاني عنها صح شكلها مش كده ابدا ؟؟

8


بدأت ف عملها وهي تنحب بصمت وتمسح دموعها بقهر وحزن وغمغمت : يارب أنا تعبت والله وانت حاسس بيا ريح قلبي يارب ..
اقتربت منها صديقتها نرجس وربتت ع ظهرها وقالت: معلش يا ونس هي الدنيا كده مش بتيجي غير ع الغلابه اللي زينا ؛!
نظرت لها ونس ودموعها تنهمر بقله حيله وغمغمت : بس انا مش عايزه حاجه من الدنيا يا نرجس غير تسيبني ف حالي واعيش مستوره !!!
هزت نرجس راسها بالنفي وردت: حتي لو انتي مش عايزه حاجه ! هي مش هتسيبك ف حالك ، لازم تكوني ادها تناكفي فيها وتناكف فيكي ، وتاخدي حقك بايدكي مفيش حد الدنيا  بتسعده كده من الباب للطاق ، لا يا ونس لازم تمدي إيدك وتاخدي اللي انتي عايزه من قلب الدنيا أو هتتهرسي ف الرجلين يا حبيبتي !!
نظرت لها ونس ودموعها جفت من كثرتها وردت : هو أنا لسه متهرستش يا نرجس ؟!
كل هذا وهناك جوز من العيون يتابع ما يحدث بتركيز كبير وكأنها أله تسجل كل شي ...
..............................
انتصف النهار وما زالت ونس تفكر ماذا تفعل ومن اين تجلب نقود العمليه ؟! حتي دق الهاتف نظرت إلي الهاتف وبلعت لعابه بصعوبه وهمس : استر يارب !!

3



دلفت ونس الي مكتب جبران الباشا وهي تتذكر كلام اميره : روحي يا ونس واطلبي سلفه من مديرك يمكن  يكون راجل امير كده ويوافق لما يعرف حالة اختك ؟! الناس الكبار دول بيحبوا يعطفوا ع الغلابه وفلوسهم كتير ؛؛ 
همسة ونس : أنا لسه راجعه الشغل اطلب سلفه ازاي وباي عين بس ؟!

8


- يا بنتي الراجل باين عليه شهم ؛ كفايه أنه وافق ترجعي الشغل بعد اللي حصل ؛ روحي وربك يحنن قلبه عليكي يا حبيبتي ..
فاقت ونس ع صوت سكرتيره جبران الباشا وهي تأذن لها بالدخول ...

+


دلف ونس بعد أن طرقت الباب بخفوت وكأنها تخشي اصدار ازعاج لهذا القابع ع مكتبه بكل عنجهيه وكبر يغلفهم البرود ...
اقتربت من المكتب وهي تقبض على ملابسها تحاول أن تستمد قوتها من ضعف موقفها وخوفها ع شقيقتها 
توقفت أمام المكتب مباشرا وغمغمت : ممكن اخد من وقتك خمس دقايق يا باشا ؟!
رفع جبران عينيها بصقيع أصاب قلب ونس وتمتم : لو مش حاجه مهمه وفري وقتك ووقتي ؟!
هزت راسها بالنفي وردت: لا دي مسألة حياة أو موت بالنسبه لي ..
رجعه جبران ع كرسيه ونظر لها بازدراء وقال : ياه حياه او موت كده طيب قولي معنديش وقت !
بلعت لعابها بصعوبه وهمست : عايزه اطلب من حضرتك سلفه محتاجه مساعدتك يا بيه !!
نظر لها جبران بنفس الطريقه وهتف باستهزاء : طيب وانا اساعدك ليه ؟!
فركت يدها بتوتر من نظراته العميقه التي تخترقها وتنفذ 
الي عظامها وهمسه بتوتر : عشان اختي ف المستشفى ومحتاجه عمليه فورا أو هتموت وانا مقدرش اسيبها تموت ؛؛
نهض جبران من الكرسي ببطء وبدأ يتحرك حواليها، وعينيه مركزة عليها بحده وكأنه يقوم بالتهامها بعينيه وكأنه صقر يراقب فريسته قبل التهامها ..
ثم هتف بتهكم : وإيه الضمان إنك هترجعي الفلوس؟ ولا متوقعة إنها هدية؟"
شعرت ونس بدموعها تحرق عينيها وتكوي قلبها من تلميح جبران القاسي وهمسه : اي ضمان حضرتك تطلبه أنا مستعده ليه حتي لو هامضي ع حياتي !!
هشتغل ساعات اضافيه هعمل ايه حاجه !
مرت لمحه دهشه بعينيه الباردتين واختفت سريعا ثم هتف بستهزاء : تفتكري واحده زيك ليها حق تطلب مساعدة بعد كل اللي حصل منك ، وفضيحتك اللي الكل بيتكلم عنها ؟!
تحولت ملامحه من البرود للازدراء وقبض ع ذراعها بعنف وهدر بحده : 
نسيتي إنك آخر واحدة ممكن أساعدها؟ نسيتي اللي حصل في الشغل؟ نسيتي الكدب والتمثيل؟
توترت ونس من اقترب منه بهذا الشكل ، وتعجب هو من ارتجاف جسدها بين يديه ، وصاحت ونس بصوت مكتوم : لالا منستش ! بس انا اتظلمت أنا مغلطتش أنا مقدرش اعمل حاجه تغضب ربنا ، وحتي لو غلطت أختي ملهاش ذنب ف حاجه اختي بتموت ارجوك !!
حدق بها بعيون بارده لا تظهر أي شعور ودفعها وتحرك الي الشرفه وهتف : كان عندك فرص كتير تثبتي إنك تستحقي مساعدة ! وضيعتيهم كلهم ، لو عايزة فلوس  دوري على حد تاني !!
صاحت ونس بعنف ودموعها تنهمر من قسوة هذا المتجبر : أنت ليه قاسي كده؟! اختي مالهاش ذنب في اللي بينا! أنت مستحيل تكون بني آدم؟!"
دار جبران بسرعه عينه تموج غضب عاصف واقترب منه وقبض ع ذراعها بقسوه وهدر بحده : أنا ! أنا قاسي؟ ولا انتي اللي عايزة الدنيا كلها تسامحك على أخطائك؟ أنا مش البنك بتاعك، وفلوسي مش للناس اللي بتدوس على كرامتها !!
شعرت ونس أن قلبها تفتت الي الف قطعه شعرت وأنها تسمع انين كرامتها التي اهدرتها بالكامل تحت اقدام هذا القاسي ...
مسحت دموعها بظهر يدها بتعب ورفعت عينيها وياليتها لم تفعل اخترقت نظرتها قلب هذا المتجبر ..
نظرت عينها كانت تحمله ذنب اختها ف رقبته الان ف تلك اللحظه همسة ونس وهي تشعر بانفاسه الحاره تلفح وجهها : لو مش عشان اختي اعمل كده عشان نفسك يمكن يكون سبب لاي حاجه حلوه ربنا يبعتها ف حياتك ف يوم اعمل حاجه واحده كويسه !!
حدق بعينيها وتركها وتراجع للخلف خطوه وهتف بستهزاء : الحاجات الكويسه مينفعش نعملها مع الأشخاص الغلط يا ونس ؟!
تراجعت ونس بيأس وهي لا تري أمامها من دموعها ولكنها توقفت بذهول عندما هتف : استني !!
نظرت له بدهشة وقالت: نعم لسه ف كلام ممكن يقتلني لسه حضرتك مقلتهوش ؟!
هز رأسه وتمتم وهو ينظر بعيد عنها : عدي ع الحسابات وخدي السلفه وده عشان اختك مش عشانك مفهوم !!
هزت راسها وهمسة: مفهوم ! شكرا يا جبران بيه ..
تحركت ونس وهي تجر أقدامها بصعوبه من كم الإرهاق الذي تشعر به 
....................................
ف المستشفى ..
دلف سليم وتوقف أمام زجاج غرفه العنايه وهمس : عامله ايه يا حبيبتي اصحي بقا كفايه ؟!
اقترب من الزجاج ووضع يده عليه قال : يعني لما تحصل المعجزه وجبران الباشا يوافق ، واحس اني قربت منك خطوه ، تبعدي انتي يا قلبي عشر خطوات حرام عليكي !
اغمض عينيه بقهر وغمغم: بس انا عارف اني مش ههون عليكي توجع قلبي عليكي اكتر من كده صح يا دمع ؟!

11



        
          

                
- اهلا سليم بيه !!
مسح سليم دموعه ودار الي الطبيب وهتف : اهلا يا دكتور دمع عامله ايه دلوقتي ؟!
هز الطبيب رأسه بأسف وقال: والله الحاله من سئ الي اسوء يا سليم بيه !
قبض سليم ع ياقه سترته وهدر: يعني ايه كلامك ده ؟
دانا اقتلك فيها لو دمع جرالها حاجه !!
تمسك الطبيب بيده واردف: عيب كده يا باشا ! أنا بلغت اختها الانسه ونس من امبارح ، والمفروض كان عملنا العمليه بس هي مجاتش للاسف !!
هزه بقوه وهتف: يعني ايه ف عمليه المفروض تتعمل من امبارح ؟ وانتوا واقفين تتفرجوا عليها وهي بتموت عشان شوية فلوس ملهمش لازمه غير لنفوسكم المريضه  بالجشع والطمع ؟؟ 
ايه الجحود ده حيات الإنسان رخيصه اوي كده عندكم ؟!
هتف الطبيب باحراج : يا سليم بيه دي قوانين المستشفى مش ذنبي ابدا !!
دفعه سليم بغضب وصاح: دي مش مستشفي دي ولا السلخانه وانتو حتي محصلتوش الجزارين !!
أشار بيده بحزم واردف بتحذير : العمليه تتعمل فورا !! والتاخير اللي حصل ده لو كان ليه اي مضاعفات عليها أنا مش هسكت غير لما اقفلكم المكان الحقير ده واهده ع دماغ أصحابه !
هز الطبيب رأسه وتمتم: حاضر ! حاضر حالا يا سليم بيه !
أنصرف الطبيب بسرعه واقتربت اميره وهي تمسح دموعها بقهر وهمسة: ع فكره ونس من امبارح بتحاول تدبر فلوس العمليه بس هنعمل ايه يا باشا العين بصيره والايد قصيرة !!
نظر لها واردف بحسم : ليه محدش كلمني يا مدام اميره  أنا هتجوز دمع وانا مسئول عنه من اللحظه دي ؟!
نظرت له بدهشة وقالت: انت هتتجوز دمع !!
حدق بها وقال : ايوه غريبه دي ؟؟
هزت راسها بالنفي وغمغمت بفرحه : لا يا بيه ده جبر ربنا للبت الغلبانه اليتيمه اللي مشفتش يوم عدل من يوم ما جات على وش الدنيا دي !
هز رأسه وتمتم وهو ينظر إلي دمع عبر الزجاج: أيامها اللي جايه كلها حلوه أن شاء الله ؛
- يارب يا ابني 
.................................
دلفت ونس وهي تكاد تطير فرحا لا تصدق أن هذا المتجبر وافق واعطاها المال ، اخيرا تستطيع إجراء عملية دمع وتنقذها ، وتعود دمع من جديد تملأ المنزل والحياه بضحكتها ،وبراءتها ، ومرحها ابتسمت برقه وهمسة: وحشتيني اوي يا دمع ..
وضعت حقيبتها ع الفراش ، واقتربت من الخزانه تبحث عن تلك القلاده اخر شئ تركته لها والدتها ، والتي تخفيها عن والدها ، ولكن اليوم هي مضطره لبيعها حتي يكون معاها المزيد من المال للضروره ، وجدتها اخيرا مسكتها بين أصابعه وهي تتذكر والدتها وحنانها ودفء حضنها 
وهمسه : الله يرحمك يا ماما !!

1


- ويرحمك يا بت الحرام ؛
فذت ونس برعب ع صوت صراخ صبحي وخبأت القلاده ف ملابسها ، ودارت إليه وجحظت عينيها برعب حقيقي عندما وجدته يمسك بين يديه ظرف السلفه ...
هرولت إليه وهي تنحب وتشهق وتحاول أخذ الظرف منه وهتفت : ابوس ايدك يا بابا دي فلوس عمليه دمع هاتوا والنبي !
قبض ع ذراعها بعنف وهدر: جبتي الفلوس دي كلها منين يا بت الكلاب ؟!
تأوهات بالم من قبضته : خت سلفه من الشغل عشان دمع هتموت لـ ..
قطعها بعنف : يبقي الفلوس دي من حقي ! مش انا اللي جبتلك الشغل ده ؟
هتفت بصياح وهي تهز راسها بالنفي ودموعها تنهمر وتحاول أخذ الظرف منه: ابوس رجلك ابقي خد المرتب كله بس سبب لي الفلوس دي دمع لازم تعمل العملية والا هتموت ؟؟
دفعها صبحي بعنف أسقطها أرضا وهدر بفحيح : ما تموت ولا تغور ف ستين داهيه وش الفقر وبوز النحس !!

6



        
          

                
خرج صبحي واغلق الباب بعنف واغلقه بالمفتاح وونس تدق على الباب بعنف وهي تشهق وتنحب بصوت يقطع نياط القلب: حرام عليك دي؛  دي فلوس العمليه دمع هتموت والنبي !! هجبلك مرتبي كله بس رجعلي الفلوس ابوس ايدك ؛
ظلت ونس تدق الباب بقوه وتهتف وتصيح لكن كان صبحي انصرف وانتهى الأمر !!!
سقطت ونس بعنف ع الأرض وهي تدق الباب وتغمغم بقهر  : حرام والله العظيم حرام ؛ دمع هتموت يارب ! يارب يا امي يااااامي !!
جلست ونس ع الأرض وهي تنحب بصمت وقهر وتهمس : يا امي تعالي يا امي دمع بضيع مني يا امي !!
..........................................
ف المساء ....
دلفت نرجس واعطت كوب من الاعشاب الساخن الي ونس وهتفت : اشربي يا حبيبتي الاعشاب دي هتروق دمك وتهديكي !!
مسحت ونس دموعها بطرف يدها وغمغمت : سيبني ف حالي يا نرجس الله لا يسئك مفيش حاجه ممكن تروق دمي ؛
جلست نرجس بجانبها وربتت ع منكبها وقالت: واللي يلاقيلك حل تجيبي منه فلوس العمليه ؟!
تمسكت بها ونس وهتفت: الحقيني بيه ابوس ايدك ؛
اقتربت منها نرجس وقالت: ف حفله النهارده ف الكازينو تحت وعندهم نقص ف البنات !!
انتفضت ونس بفزع وهتفت: انتي اتجننتي يا نرجس 
كازينو ايه ؟؟ أنا مليش ف الكلام ده وانتي عارفه ؟!
قبضت نرجس ع يدها واجلستها وهتفت : عارفه يا ونس ولا أنا كمان كده !! بس هنعمل ايه اللي مضطر يا ونس ،
نظرت له بقله حيله وغمغمت: معرفش ! معرفش يا نرجس اعمل كده والله ما اعرف ؟؟
هتفت نرجس بدهشه : وانتي هتعملي ايه يا ونس ؟ هتقدمي المشروبات مع ضحكه حلوه ؛ كلمه نغشه ، وشوية دلع ، وتمشي امورك يا حبيبتي تلمي قرشين ينفعوكي ف عمليه اختك افتكري اختك اللي بين الحياه والموت يا ونس ....
نظرت لها ونس بتشويش اومات لها نرجس بتأكيد واردفت : قلتلك الدنيا مش هتديكي حاجه انتي لازم تمدي ايديك وتاخدي اللي انتي عايزه من قلبها غصب عنها كل واحد بيدور ع مصلحته يا حبيبتي ...
........................
ف الكازينو 
وقفت ونس بركن الباب الجانبي ، وهي ترتدي فستان أسود ضيق أقصر مما كانت تتخيله في أسوأ كوابيسها. كانت تتمسك بصينية عليها بعض الكؤس ، وتشعر إن الأرض تدور بيها من التوتر ، كانت كلمات نرجس تتردد في عقلها: بصي يا ونس دي شغلة بسيطة  تدلعي شوية، تضحكي وتمشي حالك ، الزباين هنا كرماء اوي ، وفلوسهم كتير ولو لعبتيها صح ممكن تلمي فلوس تكفيكي لعملية اختك !!
بلعت ونس لعابه وهي تحاول سحب الفستان للاسفل   وتقنع نفسها : عشان دمع يا ونس  عشان أختي أنا مضطرة ياربي !!
خطت أول خطوة في القاعة ، كانت دقات قلبها تتخبط داخل صدرها اعلي من صوت الموسيقى الصاخبة حولها ، وهي تشعر بعدم الانتماء الي هذا المكان ، بدأت تتحرك بين الطاولات ببطء وتوتر شديد وتحاول تقديم المشروبات بابتسامة باهتة  ...
بدأت هي وبدأ الزبائن بالنظر لها وكأنها سلعه معروضه للبيع لمن يستطيع الدفع ، كان جمالها ساحر وملفت طارت عقولهم بجمال عيونها الساحر ، وقوامها الفتاك وملامحها الجميله ، حاول الكثير من الزبائن بالتلميح لها منهم باللمس ، ومنهم بكلمات وقحه وهي تحاول تتجاهلهم بكل طاقتها....
وصلت عند تلك الطاوله التي بها جوز من العيون يراقبها بنبهار من بدايه الليله ، اشاره لها واقتربت ونس بتوتر من نظراته القويه ، ووضعت كاس ع الطاوله مسك يدها وهي تضع الكاس وابتسم ابتسامة واسعة وهتف : 
تعالي اقعدي معايه شوية يا قمر... أنا عمري ما شوفت ف جمال العيون دي !!
حاولت ونس سحب يدها بلطف وخرج صوتها مهزوز : 
آسفة... أنا شغلي إني أقدم الطلبات بس !
ضحك عليها بصخب وتوترت  ونس أكتر ظهرت نرجس من بعيد وهمست في ودنها: خليكي ذكية الزبون ده بيدفع  كويس خليكي معاه شوية ولو دلعتيه بابتسامة حلوة، ممكن يديكي بقشيش محترم !!
أغمضت عينيها بقهر وهي تشعر أنها محاصرة والضغط ع أعصابها أصبح لا يطاق .. اقتربت من الزبون وابتسمت ابتسامة صغيرة، لكن قلبها كان ينزف ويتخبط وكأنه سوف يتوقف ...

7


ع الجانب الآخر دلف جبران المكان حتي يتفقد الأوضاع في الحفلة تسمرت أقدمه أرضا عندما وقعت عينيه  على ونس وهي تقف بجانب الطاولة تبتسم ببلاهه لهذا الشخص الذي يلتهمها بنظراته الوقحه ..
وقف يراقبها بصمت للحظات وتجمدات عيناه ثم تتحولت لجمر ملتهب من الغضب ، لكنه فضل أن يراقب من بعيد وعيناه لا تفارقها وهي تحاول أن تتأقلم مع الوضع ...
شعرت ونس بنظرة حادة تخترقها رفعت عينيها ببطء، وهوي قلبها برعب عندما رأت جبران يقف في آخر القاعة، وعينيه مشحونة بالغضب والاشمئزاز.
تململت ونس بتوتر واحتل الرعب قلبها من نظراته وهمسه :يا نهار أسود... جبران باشا 
تجمدت ارضا برعب وتأرجحت عينيها بين عيون جبران المشتعل بالنار وبين باب الخروج وقف بهدوء ظاهري وهو يراقبها كـ صقر ينتظر اللحظة المناسبة للانقضاض ع فريسته وتمزيق لحمها بين فكيه بغضب من الجحيم ...
اقتربت نرجس وهي تلاحظ توتر ونس وارتجاف جسدها وهمسه : مالك يا ونس؟ في إيه ؟
أشارت ونس بعينيها الي جبران وهي تشعر أنها فقدت القدره على الكلام،  نظرت نرجس مكان أشارت ونس  وتغير لونها عندما رأت جبران أمامها وهمسه بصدمه : جبران باشا !!
تحرك جبران نحوها ببطء بخطوات ثقيلة متمهله حتي يذيد من رعبها كانت خطواته تعلن عن كارثة سوف تحل ع راسها وكان الجحيم قادم إليها ....

6


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close