رواية سديم والادهم العنيد الفصل الثالث 3 بقلم دينا اشرف
- من عقوبات المعصية
+
أن يسلب الله منك التوفيق.
فتسهر بلا فائدة وتنام على معصية
وتفوتك صلاة الفجر وتستيقظ متأخراً
ثم تستقبل يومًا كئيباً مليئاً بالمشاكل !
+
يلا نبداء ياقمراتي
بس متنسوش تتفاعلو ياريت وتدو الروايه حقها 🤭
+
في يوم جديد في القاهره 😘
كانت سلمي تجهز الفطار لابنها وجوزه
فجاءة شعرت بحد يحضنها من ضهرها
سلمي بشهقة،، خضتني ياسالم
سالم بحب،، بعد الشر عليكي ياقلب وروح سالم
سلمي،، ابعد ياسالم سليم يشوفنا
سالم بضيق،، امتا يتجوز ويغور من وشي عشان افضالك ياجميل
سليم وهو يستند علي ترابزين السلم،، وايه تاني ياسالم ياحبيبي
انتفضت سملي من حضن سالم ،، مش قولتلك ابعد
سالم،، هو واخدك من كباريه انتي مراتي وبينا طفلين
وانتا ياطور بتدخل ليه
سليم،، يعني ياسالم عارف ان معاك ولد سنجل وسافل مش تراعي شعوري يااخي
سالم،، حسبي الله ونعم الوكيل الواحد بيخلف عشان يرتاح بس انا بخلف عشان يطلع عيني
سلمي بتضحك ،،
سالم،، ممكن تبطلي ضحك وتجيبي الفطار خلينا نخلص
سلمي بضحك،، حاضر يابيبي
سليم،، الله اكبر دي قالت بيبي
مبروك ياسالم سلمي انحرفت
سالم،، اقعد يلا وانت ساكت جاتك البلا قواضي الاداب بهتت عليك
سليم،، انت اللي دخلتني انا مبحبش الشرطه انا كان نفسي ابقا ممثل
سالم،، ممثل دا انت متحصلش كومبرس
سليم،، كتر خيرك ياذوق بس انا فنان شامل
سالم،، فنان شامل دا انت محصلتش عيل شمام
سلمي،، الاكل جهز يلا نفطر
سليم،، يلا ياسلومتي
قعدو علي السفره
سالم،، سديم كلمتك
سلمي ،، اها نسيت اقولك انت اتاخرت امبارح في الشغل
هي كلمتني واطمنت عليها وهي كويسه بس صوتها كان مش عاجبني
سليم اتنفض،، مالها تعبانه فيها ايه
حب سليم لسديم
حب اب لبنته بيعشقها لو عرف انها تعبت بيبقا في حاله صعبه جدا
محدش بيقدر يتحكم فيه لما بيكون متعصب
+
سالم،، اهدي ياسليم سديم كويسه متخفش
سليم،، متاكده ياماما سديم كويسه
سلمي،، ايوا ياحبيبي والله كويسه جدا
سليم براحه ،، تمام انا هكلمها شويه كدا
سلمي ،، ماشي ياحبيبي
سليم،، همشي انا بقا
قبل خد سلمي وقبل راس والده
سليم،، لا اله الا الله
سلمي وسالم،، محمد الرسول الله
+
في ايرلندا
في المنزل التي تسكن به سديم وادهم
في غرفه الشباب
كان ادهم يتصتح علي سرير خاص به
رن تليفونه استيقظ علي اثره
ادهم ،، الو
،، ادهم بيه انا جبت الطلبات اللي حضرتك بعتتها ليا
ادهم،، تمام جاي اخدهم
قفل التليفون وقام ليحضر الاغراض
+
في غرفه البنات ،
استيقظت سديم واحضرت المنشفه بتاعتها واتجهت الي الحمام
خارج الغرفه مكان الحمام
دخلت الحمام وخدت الشاور بتاعها
وهي خارجه بتنشف شعرها ومش واخده بالها خبطت في ادهم وهو داخل الحمام
سديم بغضب،، وبعدين بقا في ام البلد اللي كل شويه اخبط في حد
ادهم،، ياستي خلي بالك وانتي مش هتتخبطي ياستي
سديم،، اسفين ياعم هناخد بالنا
سابها ودخل الحمام وهو يردد في سره ثرثارة كبيره
+
دخلت سديم الغرفه كانت البنات استيقظت
سديم،، ممكن تخرجو عشان اغير هدومي
هاله،، متغيري دا احنا بنات زي بعض
سديم،، معليش انا مبغيرش قدام حد
اميره،، تعالي ياهاله نسيبها تغير ونعمل الفطار
خرجو هما الاتنين
ارتدت سديم
بنطلون ابيض بوي فريند
وبليزر ازرق طويل ورفعت الكم حته صغيره وارتدت ساعه وكوتش ابيض وتحت البليزر تيشرت ابيض
ورفعت شعرها علي شكل كحكة
وحملت شنطتها وخرجت
ابراهيم تنح من جمالها،
اسامه بتوهان ،، ايه الجمال اللي علي الصبح دا
هاله بحقد،، علي ايه يعني دي عادي خالص
اسامه،، اموت انا في العادي دا
هاله واميره كانو شايطين من سديم
سديم كانت مش مهتميه بالي بيقولوه ولا كانها سامعاهم اصلا
ادهم كان حاسس ان في نار في قلبه عماله تاكل فيه
ادهم بغضب ،، اتفضلو اقعدو كلو
هاله بدلع،، وحضرتك مش هتاكل
ادم بحده،، لا عن اذنكو انا ماشي
وطلع بره
ركب سيارته وفضل يضرب علي المقود بغضب
+
داخل المنزل
سديم كانت خارجه
اسامه،، مش هتفطري
سديم،، شكرا مش عاوزه
وتركتهم وخرجت
هاله،، انت مهتم بيها ليه
اسامه،، عادي بسالها بس
المهم مش وراكو شغل انتو الاتنين
اميره،، ياريت تشوف لينا شغل
ابراهيم ،، في شغل في مطعم حلو اووي بس هتشتغلو جرسونات بس بمرتب حلو
اميره،، تمام مفيش مانع
اسامه،، خلاص هكلم ليكم المدير وارد عليكو
هاله،، ميرسي ياشباب
+
في الخارج كانت تقف تنتظر سيارة الاجرة
سديم تنظر في ساعتها،، ياالله هتاخر من اول مقابله ليا اووف
وقفت سياره امامها،، اركبي اوصلك
سديم،، شكرا مش عايزه اتعب حضرتك
ادهم،، مفيش تعب ولا حاجه
سديم،، مش متعوده اركب مع حد معرفهوش
ادهم،، دا اول يوم ليكي في الشغل ومتعرفيش حاجه في البلد وانا عارف كل حته فيها تعالي ياستي اوصلك النهارده بس علي متعرفي الطريق
سديم بتفكير،، روحي ياختي بقا واخلصي احسن متتردي طردت الكلبه
سديم ،، تمام يلا
ركبت معاه
ادهم،، مفطرتيش معاهم ليه
سديم،، مليش نفس
ادهم،، ولا عشان انا اللي جايبه بفلوسي
سديم،، اها فعلا عشان كدا
ادهم بضحك،، انتي فظيعه
اتكلم بجديه،، مش فاهم شخصيتك انتي ازاي كدا وكمان صحابك دول انتي مش شبهم خالص الفرق بينكم زي السما والارض
يعني مثلا ملتزمة ودينية شويه ومبتسلميش علي رجاله
بس مش لابسه الحجاب
انا مش قصدي ادخل بس انا مستغرب
سديم ببسمة،، انا فعلا شخصيتي مختلفه شويه وحوار الحجاب انا بحبه جدا ونفسي البسه وعارفه انه فرد ولبسه اجباري
بس انا والله محتاجه حد في حياتي يساعدني علي لبسه والالتزام بيه
ادهم،، بس انتي معاكي اهلك ممكن يساعدوكي
سديم،، اهلي دول اغلي حد في حياتي حبهم ليا حاجه متتخيلش بس انا مش محتاجه لبس الحجاب تيجي من ناحيه اهلي
عايزاها تيجي من حد قلبي بيحبه ومتعلق بيه
انا جربت ولبسته قبل كدا وخرجت بيه في الجامعه
بس لبسته لقيت الاكل بيستهزاء بيا وشفت بنات لبساه ومخرجه نص شعرهم بره وبناطيل ديقه ورجليهم باينه كرهوني فيه اووي
برغم ان ماما لبساه بس والله انا بحاول وانشاء الله هلبسه قريب جدا ومش هقلعه
ادهم ببسمة جميله ،، انشاء الله انتي جميله اووي من جوه ومن بره
سديم بخجل،، شكرا ياادهم
ادهم ممكن تقف هنا دقيقه بس
ادهم،، ليه هتجيبي حاجه
سديم،، ثانيه بس
سديم نزلت من السياره
وادهم بيبص عليها
سديم اتجهت نحو بائع الساندوتشات
سديم ببسمة،، صباح الخير هل تتزكرني
البائع،، نعم صغيرتي اتزكرك كنتي سبب رزقي
سديم،، لماذا
البائع،، بعدما غادرتي من هنا رزقني الله بزبائن كثيرة ورزقني الله كثيرا من الاموال
سديم،، هذا ليس بسببي ولاكن ساندوتشاتك مزهله ورائعه
وهذا لانك رجل طيب
البائع،، شكرا لكي ياصغيرتي
سديم،، هل من الممكن ان تعطيني اثنين من الساندوتشات
البائع ،، باالطبع صغيرتي
ولاكن هذه المره مجانا صغيرتي
سديم،، ولما مجانا
البائع،، انتي مثل بنتي هل ترفضي طلب والدك
سديم ببسمة،، طبعا مستحيل ان ارفض
البائع ببسمة،، تفضلي اميرتي
سديم،، شكرا جزيلا
الي اللقاء
+
كل دا تحت انظار ادهم المبتسمه من عفويتها من البائع وغير متكبره ومتواضعه
سديم ركبت العربيه
سديم تعطي ادهم ساندوتش
سديم ببسمة،، اتفضل انا عارفه انك لسه مفطرتش
ادهم،، هو انا بصراحه مبفطرش بس مش هزعلك ياستي
خد منها الساندوتش وبداء في الاكل اول مره يحس بطعم الاكل وحلاوته
صدح تليفون سديم
سديم ،، يختاااي سليم بيرن هينفخني انا عارفه
سديم اجابت علي التليفون ،،
الوو سولي حبيبي
سليم،، انتي فين ياعجله برن عليكي من زمان
انا حزرتك ياسديم وقولتلك لو مردتيش عليا والله اجي وارجعك صح ولا لا
مبترديش علي امي ليه
سديم. بدموع ،، وحشتني
سليم اتصدم من ردها
كان متوقع تزعقله ترد عليه لاكن اتصدم
سليم بدموع علي حزن بنته ،، سديم مالك ياروحي مين مزعلك
سديم بدموع ،، مفيش حد زعلني بس انت وحشتني
ادهم ركن السياره علي جنب وفضل يترقب وهي بتتكلم في التليفون ويدعي الله بداخله ان يكون اخوها وليس حبيبها
ولا يعرف لماذا يقول هذا
سليم ،، طب ممكن تهدي انا من الاول قولتلك متسافريش مش هتقدري من غيري
سديم،، انت عارف ياسليم دا حلمي
سليم،، خلاص ياعيوني ممكن متزعليش وانا هكلمك كل يوم واطمن عليكي ولو احتجتيني ممكن اجيلك في دقيقه
سديم،، حبيبي والله انا كويسه انت بس وحشتني مش اكتر
بس حبيبي هكلمك بليل انت وبابي ومامي لان بابي وحشني
بس مضطره اقفل لاني اتاخرت
سليم،، خلاص ياقلبي روحي شوفي شغلك وخلي بالك من نفسك لو احتجتي حاجه رني بس عليا اوكيه
سديم،، اوكيه ياحبيبي يلا باي بحبك
سليم،، وانا بموت فيكي ياروحي باي
ادهم،، دا اخوكي صح
سديم بحنين،، دا اخويا وابويا وكل حاجه في حياتي
ادهم براحه،، ربنا يخليه ليكي
يلا عشان متتاخريش شغلك فين
سديم،، عايزه اروح شكره **** للازياء
ادهم،، تمام في دقيقه هتكوني هناك
+
بعد شويه وصلت الشركه
ادهم،، لو احتجتي حاجه قوليلي
سديم ،، شكرا اووي ياادهم مش عارفه اقولك ايه
ادهم،، هقولك تقوليلي ايه بس بعد الشغل يلا روحي عشان متتاخريش
سديم ،، ماشي يلا باي
انطلق ادهم بسيارته
واتجهت سديم الي الشركه
سديم للسكرتيره ،، مرحبا لدي موعد مقابله مع مستر چاك
السكرتيره،، انتظري قليلا
اجرت السكرتيره تليفون
السكرتيره،، تفضلي سيدتي
سديم،، ميرسي
دخلت سديم وجدت راجل ضخم يجلس علي المكتب ذو شخصيه قويه ومخيفه
ابتلعت سديم لعابها بخوف
سديم ،، مرحبا سيد چاك انا سديم ارسلتني شركة ***للحصول علي شهاده خبره حتي استطيع ان اعمل معهم بمهاره
چاك،، نمشيها معتز بقا بما ان طلعنا بلديات زي بعض
سديم بصدمة،، مصري 🤭😦
+
خلص البارت

