اخر الروايات

رواية سديم والادهم العنيد الجزء الثاني الفصل الثاني 2 بقلم دينا اشرف

رواية سديم والادهم العنيد الجزء الثاني الفصل الثاني 2 بقلم دينا اشرف


                                    
الزواج

+


في زمن الصحابة : سهَّلوا الحلال، فأصبح الحرام صعباً. 

+


وفي زماننا هذا : صعَّبوا الحلال، فأصبح الحرام سهلاً. 
 
في زماننا يتقدم شاب فقير ومستقيم لخطبة فتاة فلا يوافقوا عليه !
 ويتقدم شاب غني وفاسق فيوافقوا ويقولوا : لا مشكلة سيهديه الله !

+


لماذا لا تقولون عن الفقير سيرزقه الله ؟! 
أليس الهادي هو نفسه الرزّاق ؟ 💜


+


Dina ashraf 💜

+


في صباح يوم جديد في قصر الصياد 
وخاصتا في غرفه عصام 

+


عصام يستيقظ علي ضوء الشمس فايتزمر بضيق 

+


عصام ،، اووف ايه الشمس الرخمة دي 
وبيحسس علي السرير ملقاش ايمان جمبه 

+


قام بفزع ،، ايمان ايمان 

+


خرجت ايمان من الحمام وهي بتنشف شعرها المبتل 

+


ايمان ،، في ايه ياحبيبي بتزعق ليه 

+


عصام اتنفس براحه ،، اتفزعت لما مش لقيتك جمبي 

+


ايمان ،،وانا هروح فين بس انا جمبك طول عمري 

+


عصام قام وراح ليها وحضنها من ضهرها كانت بتنشف شعرها قدام المرايا 

+


عصام ،، صاحيه بدري ليه 

+


ايمان ،، الوقت اتاخر فين اللي بدري بس انا متعوده اصحي بدري 

+


عصام بهمس ،، بس امبارح كان فيه تعب ولا ايه 

+


ايمان بكسوف ،، بس ياعصام. انت طلعت قليل الادب اووي 

+


عصام بضحك ،، فين دا انتي ظلماني اووي انا عملت حاجه 

+


ايمان ،، مظلوم اووي 

+


عصام ،، طب تعالي اثبتلك انك ظلماني 

+


ايمان ،، لا انا اقتنعت يلا ادخل اتسبح عشان ننزل علي الفطار 

+


عصام ،، احنا عرسان الاكل هيجيلنا لحد هنا 

+


ايمان ،، لا انا عاوزه انزل افطر تحت 

+


عصام قبل خدها بحنان ،، تحت امر ملكتي يلا ننزل 
استنيني هغير واجيلك ماشي 

+


ايمان ،، ماشي 












+


ايريك بصوت عالي ،، رولا لما كل هذا الوقت 


+



رولا بداخل ،، حسنا انا قادمة 

+


ايريك لنفسه ،، لا اعرف لما تستغرق الفتيات كل هذا الوقت 

+


رولا خرجت ،، انا جاهزه 

+


ايريك ،، اخيرا 

+


رولا ،، لا تسخر مني لم استغرق وقتا كثير 

+


ايريك بسخريه ،، امم باالفعل 

+


رولا ،، حسنا هيا حتي نخبر الجميع بقرارنا 

+


ايريك امسك بايديها ،، هيا جميلتي 






+


نزل الجميع الي الفطار 


+


تحت علي السفره ،،

+


سالم ،، خلاص بقا ياسلمي افطري طيب 

+


سلمي ،، ازاي هيجيلي نفس افطر وبنتي بعيده عني 

+


سالم ،، حبيبتي مصير كل بنت تتجوز وتسيب بيت اهلها دي سنة الحياه 

+


سلمي بحزن ،، انا زعلانه جدا ومش قادره اعيش من غير صوتها في البيت 

+


لقت حد بيحاوط رقبتها وبيقبل خدها 

+


سليم ،، وانا روحت فين بس ياسلومتي سديم راحت انا موجود وكمان ياستي هيجيلك بنت تانيه حلا مش هي هتبقا ذي سديم 

+


سلمي ،، حلا بنت طيبه وجميله وهشيلها جوه عيوني ذي سديم بظبط 
بس انا مش قادره اتعود علي عدم وجود سديم في البيت 

+


سليم ،، متزعليش ياقلبي هنروح دلوقتي بيت النمر وهتجيلك واقعدي معاها زي ماانتي عاوزه 

+


سلمي بفرحه ،، بجد 

+


سليم ،، بجد ياروح سليم 

+


سالم ،، بقالك طولة الليل تعيطي وتيجي ولا كان حصل اي حاجه مجرد ان ابنك حضنك 


+


سليم ،، شايفه اعداء النجاح ياسلومتي 







+


عصام ،، صباح الخير ياجماعه 

+


ايمان ،، صباح الخير 


+


الكل ،، صباح النور 

+


سليم ،، صباحيه مباركة ياعرسان يابختك ياعم 

+


عصام ،، بس يلا ياقليل الادب انت 

+



        
          

                
سليم ،، الله يسهلو ياعم 

+


ايمان اتكسفت ووطت في الارض 

+


سلمي ،، تعالي ياايمي ياحبيبتي اقعدي جمبي 

+


راحت ايمان قعدت جمب سلمي وعصام جمبها 

+


وبعد شويه نزلت رولا ومعاها ايريك.

+


ايريك ،، صباح الخير 

+


الجميع ،، صباح النور 

+


جلس الجميع يتناولو الطعام في صمت 
قاطع صمتهم هذا صوت ايريك 

+


ايريك ،، لقد اتخذنا قرار مهم 

+


سالم ،، ماذا قررتو 

+


ايريك ،، قررنا العوده اللي ايرلندا 

+


سليم ،، ولاكن لما تستطيع ان تعيش هنا وتاسس حياه جميله وستكون معنا 

+


رولا ،، ولاكن سليم حياتنا باايرلندا وبلادنا عملنا كل شئ باايرلندا 

+


سالم ،، انظرو الي اذا العوده اللي ايرلندا بها سعادتكم ومعاشكم 
فاانا انصحكم باالعوده ولن اقف في طريقكم 
ولكن سااشتاق اللي ابنتي رولا 

+


رولا بحزن ،، وانا ايضا سااشتاق الليك ابي كثيرا ولكن اوعدك انني ساعود لااراك ولن انساك ابدا 

+


سالم ،، اعلم هذا ياابنتي وانا اتمني لكم حياه زوجيه سعيده 

+


ايريك ،، شكرا لك عمي انت حقا اطيب رجل قابلته في حياتي 

+


سليم ،، معاك بس ياعنيا لاكن معايا بيعاملني معامله جوز امي 

+


ضحك الجميع علي سليم 







+


Dina ashraf 💜

+


في شقه ادهم كان مازال ينام وياخذ سديم بحضنه 


+


فتح ادهم عيونة لقي صغيرته مازالت تنام وشعرها يغطي وشها كله 

+


فضل يبعد شعرها من علي وشها وشها حتي بداء وجهها يبان 

+


وفضل يملس علي وشها بحنان ويضع يده علي عيونها وشفايفها 



+


سديم حسيت بحاجه بتمشي علي وجهها 

+


سديم بنعاس ،، سليم سبني انام بقا 

+


ادهم ببسمة ،، نجمتي انا ادهم مش سديم من هنا ورايح مفيش غير اسم ادهم بس اللي هيبقا علي لسانك 

+



        
          

                
سديم بدات تفتح عيونها ،، ادهم صباح الخير 

+


ادهم قبل خدها ،، صباح الجمال انا صحيتك 

+


سديم ،،، انا كنت حاسه بحاجه بتمشي علي وشي عشان كدا صحيت 


+


ادهم ،، طب يلا قومي خودي شاور عشان تفوقي ونروح بيت العيله 

+


سديم ،، وانت هتروح فين 

+


ادهم ،، هعمل بس شويه رياضه كدا علي متخلصي 

+


سديم ،، فين الرياضه دي 

+


ادهم ،، في عندي اوضه جيم هنا 

+


سديم بفرحه ،، هبقا ادخل فيها 

+


ادهم ،، طبعا نجمتي الاوضه بتاعتك 

+


سديم حضنته وقعدت علي رجله ،، انت احسن بابي في حياتي كلها 

+


ادهم حاوط خصرها بحب ووضع انفه علي انفها وسند جبينه علي جبينها 

+


ادهم بحب ،، انتي نفس الادهم وروحه وحياته كلها ميقدرش يتنفس نفس صغير كدا من غير متكوني جمبه 

+


وانها كلامه بانه قبلها من شفتيها قبله خفيفه ورقيقه 

+


ولسه بيتعمق في القبله 
سديم دفشته وجريت علي الحمام 

+


بس قبل متدخل الحمام 

+


قالتله ،، ادهم علي اخد الشاور بتاعي انزل اشتريلي هدوم عشان مفيش هدوم واكيد مش هروح بهدومك او باالفستان ماشي يابيبي 

+


ودخلت الحمام 

+


ادهم بصدمة ،، بيبي انا ادهم النمر بيترعش مني كبار رجال المافيا يتقالي بيبي 
جننتيني معاكي يانجمتي 






+


قام بدل ملابسه ولبس ترنج عادي ونزل يجيب ليها هدوم 





+


سديم خدت الشاور بتاعها ولبست قميص ادهم وبنطلونة وطلعت من الحمام وماسكه المنشفه بتنشف شعرها 
بس لاقت ان ادهم اتاخر 

+


طلعت في البلكونة واتصدمت من اللي شافته 









+


عند ادهم ذهب اللي المول واشتري لسديم دريس جميل وهادي جدا ولونه اسود عشان ميكنش ملفت اووي 
وجاب ليها شوز وشويه حجات 

+


وحاسب عليهم وخرج بره المول 

+


المول كان قريب جدا من البيت فا ركب عربيته ووصل بسرعه 

+



        
          

                
ونزل من العربيه ولسه هيدخل العماره وقفته البت السئيله اللي اسمها عبير 

+


عبير ،، مستر ادهم ازيك 

+


ادهم ببرود ،، ازيك ياعبير 

+


عبير ،، كنت فين كدا من الصبح بدري 

+


ادهم ،، اظن دي حاجه مش تخصك ياانسه عبير 

+


(يلاهوي علي الكسفه اللي انت فيها ياحازم حازم )



+


عبير بااحراج ،، انا مش قصدي بس يعني 

+


ادهم ،، عن اذنك مضطر امشي مراتي مستنياني فوق 

+


عبير خدت بالها ان سديم واقفه في البلكونة 

+


فاخطرت في بالها فكره 

+


لسه ادهم هيمشي عبير مثلت انها داخت 

+


عبير بتمثل ،، اها اللحقني ياادهم 

+


وكانت هتقع وادهم مسكها 

+


ادهم ،، مالك ياانسه عبير 

+


عبير ،، مش عارفه مالي فجاءه كدا حسيت بدوخه 

+


ادهم ،، طب تحبي اوديكي اي صيدليه 


+


عبير ،،  لا بس ممكن توصلني لحد الشقه بتاعتي 

+


ادهم ،، ماشي مفيش مشكله 

+


ادهم مسك ايديها وطلع بيها شقتها وشقته كانت قصاد شقتها 

+


وكل دا تحت نظرات سديم المشتعله 

+


دخلت الاوضه بغضب وغيره ،،، ماشي ياادهم انا هوريك انا بقا هعمل ايه 

+


قلعت البنطلون بتاع البيجامه بتاعة ادهم وفضلت باالتيشرت بس 
والتيشرت كان قصير بيبين كل فخدها 

+


وخرجت بره وقفت قدام باب العماره 


+


ادهم طلع وماسك ايد عبير وبيسندها 
واول ماوصل قدام شقتها سمع صوت يعلمة جيدا ويحفظه 

+


سديم كانت تقف امام باب الشقه وسانده عليه 

+


واتحدثت بدلع ،، اوه ادهومي اتاخرت عليا ليه يابيبي انت مش عارف اني مستنياك 


+


ادهم بيبص وراه شاف سديم باالمنظر دا للحظه اتصدم صدمة كانت تودي بحياته 
ماهذا هل هذه صغيرته التي تناديه بابي ماذا ترتدي هل جنت 

+


ولكن ماكل هذه الانوثة والجمال دا 

+


و

+


وفجاءه فكر ان ممكن حد ينزل مة العماره ويشوفها وهي باالمنظر دا اتجنن اووي واتعصب والغيره عامته 

+


وترك ايد عبير 

+


وذهب اللي سديم ومسك ايديها بغضب وكان يعصرها باايده 
ودفشها داخل المنزل واغلق الباب بعنف 


+


سديم بوجع ،، اهاا ادهم ايدي بتوجعني 


+


ادهم بعصبيه ،، انتي لسه شوفتي وجع استني بس عليا 
ايه اللي انتي هببتيه دا ازاي تخرحي بره البيت باالبس دا 
دا انتي بتقولي عيب تلبسيه كدا قدامي 
تقومي تخرجي بيه انتي اميد اتجننتي 

+


سديم بغيره ،،، وحضرتك ناسي كنت بتعمل ايه ازاي ياادهم تمسك ايديها وواقف معاها ليه اصلا 
مين فينا اللي ليها الحق 


+


ادهم ،، هي اللي ندت عليا وانا مينفعس حد بينادي عليا ومردش 
وبعدين انا مسكت ايديها لانها كانت دايخه مش اكتر وانتي عارفه مستحيل امسك ايد اي بنت غيرك 



+


سديم ،، انت غلطان ياادهم دي بتمثل دي حربايه هي شافتني عشان كدا مثلت الموضوع دا 


+


ادهم ،،، اذا كانت بتمثل ولا لا دي حاجه ترجع ليها لاكن انا بساعد اي حد لو كانت واحده غيرها كنت ساعدتها هي كمان 



+


سديم ،، خلاص وانا كمان اي حد الاقيه تعبان هساعده حتي لو كان والد ولر هو حلال ليك وحرام ليا 



+


ادهم اتحول 180 درجه وقلب حتت قلبه سوده 
واتعصب وعينه احمرت وعروقه كلها بارزت لمجرد انها زكرت انها هتساعد ولد غيره 



+


سديم شافت منظره كدا وكانت هتموت من الرعب والخوف لان ادهم لما بيتعصب بيتحول اللي واحد تاني خالص 






+


انتهاا البارت 





تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close