اخر الروايات

رواية سديم والادهم العنيد الفصل السابع والعشرين 27 بقلم دينا اشرف

رواية سديم والادهم العنيد الفصل السابع والعشرين 27 بقلم دينا اشرف


                                    

يا أبا بكر إن مُحمداً يزعم أنه أسري به إلى بيت المقدس 


+



- أوَقالَ ذلك ؟ 


+



= نعم لقد قال 


+



- إن كان قال ذلك فقد صدق ورب الكعبة


+



= مالي والأماكن إن كان الرِفاق غائبون !


+



- الصُحبة يا رسول الله ؟


+



= الصُحبة يا أبا بكر !


+



" الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ " 


+



إختر خليلًا إذا سجد قال " اللهم الفردوس الآعلى وصديقي فيها معي يا الله " 


+



#Dina ashraf #


+



اولا اسفه علي التاخير غصب عني والله 


3



ثانيا يلا بينا نبداء 


+



جمعه مباركه عليكو 💜


+



وقفنا عند سديم لما كانو الرجاله بتتكلم 

وفجاءه سديم صرخت 


+



سالم بخضه ،، في ايه ياسديم بتصرخي ليه حصل ايه 


+



سديم بفرحه ،، بابا ايريك بيرن 


+



سالم ،، ايريك مين ايريك 


+



سديم ،، دا 

وبعدين ادركت اللي عملته وان الرجاله كلها بتبص ليها بزهول وادهم اللي خلاص هيولع فيها 


+



سديم بكسوف ،، اسفه انا اسفه علي اللي عملته عن اذنكو 


+



طلعت بره وحطيت ايديها علي قلبها وخدت نفس 


+



سديم ،، يلاهووي ايه اللي هببته جوه دا ازاي صوت كدا 


+



سالم ،، اسف ياجماعه علي اللي عملته انا مش عارف البت دي حصل ليها ايه 

المهم نكمل كلامنا 


+



ادهم بغضب ،، احنا ملناش طلبات وانتو كمان ملكوش طلبات 

الفرح يوم الخميس الجاي انا وعمتي والفرح هيكون في القصر عندينا 


+



سعيد ،، بس مش بدري الفرح دا 


+



ادهم ،، لا ايه لازمة الانتظار وكل حاجه جاهزه 


+



حاتم ،، خلاص تمام مفيش مشكله 


+



كامل ،، كتب الكتاب والفرح مع بعض 


+



سالم ،، خلاص ماشي 


+



سعد ،، علي خيره الله ربنا يتمم بخير 



+





                

في الخارج عند سديم في الجنينه 


+



سديم بفرحه ،، اوووه ايريك يارجل انت شخص حقير حقا 


+



ايريك ،، لما تنعتيني باالحقير يافتاه من المفترض انت تقولي لقد اشتقت لك حقا 


+



سديم ،، ولما اقول هذا وانت لم تتصل بي بعد ان غادرت 


+



ايريك ،، لقد علمت انكي ستكونين في حاله اكتئاب بعد انا فشلت علاقتك باادهم وانا حقا لا اريد ان اتحدث معكي وانتي مكتئبه فا انتي تصبحين ممله عندما تكتئبي 


+



سديم بغضب ،، ياسخيف هل انا حقا اصبح ممله عندما اكتئب اتعلم ان كنت امامي الان لكنت ابرحت ضربا 


+



ايريك بضحك ،، حسنا حسنا لا تغضبي كنت امزح فقط 

انا حقا اشتقت لكي يافتاه 


+



سديم ،، وانا ايضا اشتق لك ايريك 


+



ايريك ،، ماذا حدث هل انتي بخير انا لم اريد ان اتحدث معكي وانتي حزينه لاني سااحزن انا ايضا 


+



سديم ،، لا انا لم اعد حزينه انت لم تعلم ماذا حدث معي 


+



ايريك ،، ماذا 


+



سديم ،، ايريك اريد ان اطلب منك طلب 


+



ايريك ،، اطلبي ماتريدي 


+



سديم ،، اريد ان اراك 


+



ايريك ،، هل تمزحين اتريدين مني انزل انزل الي مصر 


+



سديم ،، رجاء ايريك لا ترفضلي هذا الطلب 


+



ايريك ،، ولما 


+



سديم ،، لتحضر حفل زفافي 


+



ايريك بصدمة ،، ماذا 


+



سديم ،، نعم 


+



ايريك ،، سديم هل تمزحين معي 


+



سديم ،، لا امزح انا حقا جاده 


+



ايريك ،، انتي جننتي فعلا 


+



سديم ،، رجاء ايريك نفذ لي طلبي 


+



ايريك ،، متي موعد زفافك 


+



سديم ،، الخميس القادم 


+



ايريك ،، ماذا اليوم الاحد تبقي فقط اربع ايام 


+




        

          


                

سديم ،، نعم 


+



ايريك ،، حسنا ساقرر واخبرك 


+



سديم ،، سااخبرك بكل ماحدث معي عندما تاتي 


+



ايريك ،، حسنا يافتاه فاانا عندي مااريد ان اخبرك به حقا 


+



سديم ،، كيف حال رولا 


+



ايريك ،، بخير 


+



سديم ،، حسنا سااغلق الهاتف ونتحدث فيما بعد 


+



ايريك ،، حسنا اللي اللقاء 


+



سديم ،، اللي اللقاء 



+



سديم دخلت جوه تاني وهي حاسه بغلطها وقررت ان تعتذر من الجميع 


+



سديم وهي موطيه راسها في الارض ووقت قدام كامل جد ادهم 


+



سديم بندم ،، انا عارفه اني غلطت ومكنش ينفع اعمل اللي عملته دا بس انا مش قصدي اني اقلل من احترامكو لان بابا معلمني اهم حاجه الاحترام واحترام الشخص اللي قدامي سوء كبير او صغير وانا لما صوتت كدا فا دا غصب عني وانا فعلا بعتزر وياريت تتقبلو اسفي 


+



سالم شعر باالفخر من احترام بنته وانه عرف يربي 


+



وادهم فرح من جواه علي اللي عملته 


+



كامل قام وبت علي كتفها بحنان ،، مين قالك اني ادايقت انا مستحيل ادايق من مرات الغالي 


+



ووضع يده اسفل دقنها ،، وبعدين مرت ادهم النمر متوطيش راسها ابدا 


+



سديم ببسمة ،، يعني اانت مش زعلان وصعيدي بقا ودمك حامي وهتغسل عاري 


+



كامل بضحك ،، الله يخربيت المسلسلات اللي بوظت سمعتنا دي 

لا طبعا انا مستحيل اعمل كدا عشان حاجه تافهه يابنتي 


+



سديم خدت نفس باارتياح ،، ايوا كدا ياجدع خوفتني 


+



كامل ،، جدع 


+



سديم ،،، جيت اكحلها عميتها صح 


+



ضحك الجميع عليها 


+



سعد ،، واضح ان مرات ابني هتعمل جو حلو للبيت 


+



سديم ،، انت بقا حمايا طب والله ماليك عليا حلفان انت احلا من ابنك 


+



سعد بضحك ،، طب ايه متسيبك منه 


+



سديم ،، يااخي حتي اسمك سعد وانا سديم يعني نفس الحروف حتي لايقين علي بعض من الاسم 


+




        

          


                

اتفجر الجميع من الضحك 

ماعدا ادهم اللي غيران مووت 


+



كامل ،، دا انتي مصيبه 


+



سالم ،، تعالي ياسديم اقعدي 


+



سديم ،، لا ياسالم انا هقعد جمب سعد 


+



حاتم ،، اسمه بابا مش سعد 


+



سديم ،، بقولك ايه ياحاتم حاتم انا ادلعه زي منا عاوزه مش كدا ياسعد 


+



سعد بضحك ،، يخربيتك هموت بسببك تعالي يابت جمبي 


+



سديم لسه هتقعد جمبه لقت ادهم شدها وقال ،، مش هتقعد جمب حد وياريت نخف كلام شويه 

وبص لسديم وقال ،، ولا ايه مش هنبطل كلام 


+



سديم بخوف ،، هو انا اتكلمت ماهما اللي بيكلموني 


+



ادهم ،، اطلعي علي اوضتك ومتنزليش منها فاهمة 


+



سديم ،، بس 


+



ادهم ،، انتي سمعتيني ولا لا 


+



في ثواني كانت سديم انطلقت اللي غرفتها 


+



ادهم ،، يلا نمشي احنا بقا ياجماعه عشان نلحق نجهز للفرح 


+



سالم ،، ماشي يابني اتفضلو نورتونا 



+



طلعو بره وكان سليم بيتكلم في الفون 

وادهم وسليم عينيهم اتقابلت 

وبصو الاتنين لبعض بحقد وشر 



+



ادهم ،، اركبو انتو وروحو البيت وانا ورايا مشوار هخلصه وارجع 


+



سعد ،، رايح فين ياادهم 


+



ادهم ،، مشوار وجاي 


+



انطلقت سيارتهم اللي القصر 


+



وادهم راح مشواره 


+



وصلو القصر ودخلت الرجاله 


+



ايناس ،، حمدلله علي السلامة 


+



سعد ،، الله يسلمك ياحبيبتي 


+



حلا ،، عملتو اي يابوي 


+



كامل ،، البت دي جميله جدا ومرحه كدا وبتعمل جو للمكان اللي قاعده فيه 

وانا لما شفتها مااستغربتش اشمعنا دي اللي ادهم عايز يتجوزها 


+



ساندرا بحقد،، ليه ياجدي يعني بتعمل اي 


+



سعد ،، استنو هقولكو عملت ايه 

وبدا يحكي ليهم كل اللي سديم عملته 


+




        

          


                

صفيه ،، ازاي عملت كدت 


+



ايناس ،، بقا عايزه تتجوزك ياسعد 


+



سعد ،، ابنك كان ولع فيا وفيها 


+



حلا بتزمر ،، ياريتني كنت جيت 


+



كامل ،، خلاص ياحبيبتي الفرح الخميس الجاي 


+



ساندرا ،، بسرعه كدا ياجدي 


+



كامل ،، وانتي معترضه ليه 


+



ساندرا ،، اصل مستغربه ازاي باالسرعه كدا 


+



سعد ،، ادهم عايز كدا 

صحيح فين ايمان 


+



حلا ،، راحت تشتري كام غرض ليها من السوق 


+



كامل ،، طيب جهزو نفسيكو بقا الخميس كتب الكتاب والدخله 


+



ساندرا بغل ،، مستحيل اخليها تتهني بيه 



+



Dina ashraf


+



سديم كانت تسترخي في غرفتها في البلكونة وكانت تفكر في كل اللي حصل معاها الفتره دي 


+



فجاءه لقت تليفونها بيرن 


+



سديم ،، مين الرقم الغريب دا 


+



الو مين معايا 


+



المجهول ،، انتي سديم 


+



سديم ،، ايوا انا مين حضرتك 


+



المجهول ،، واحد بيحبك وهيموت عليكي 


+



سديم ،، مش ناقصه استزراف والله 


+



المجهول ،، ومين قالك اني بستزرف انا بتكلم جد انا فعلا بحبك 


+



سديم ،، انت يابني اهبل بتحبني منين هو انا اعرفك لو سمحت متتصلش بيا تاني عشان مش اذيك 

وباالمناسبه انا فرحي اخر الاسبوع فاياريت متتصلش بيا تاني 


+



وقفلت في وشه 


+



سديم ،، ايه الهبل دا 


+



المجهول ،، مستحيل اخليكي تتجوزيه وانا جايلك ياسديم 


+



سديم سمعت الباب بيخبط ،، ادخل 


+



عائشه ،، عروستنا بتعمل ايه 


+



سديم ،، تعالي ياشوشو انا قاعده مش بعمل حاجه 


+



عائشه ،، مالك ياستي مبتزهقيش من القاعده دي 


+



سديم ،، هعمل ايه ياعائشه مفيش حاجه اعملها 


+




        

          


                

عائشه ،، تعالي مثلا انزلي معايا السوق 


+



سديم ،، هتعملي ايه 


+



عائشه ،  هشتري شويه حجات 


+



سديم ،، تمام اهو اتفرج علي البلد شويه 

صحيح ياعائش فين اولادك 


+



عائشه ،، عند جدتهم هما في الاجازه بيروحو يقعدو معاها شويه وهييجو بكره 


+



سديم ،، ييجو بسلامة ياحبيبتي يلا نروح 


+



عائشه ،، يلا بينا 


+



نزلو تحت 


+



سلمي ،، رايحين فين يابنات 


+



عائشه ،، رايحه اشتري شويه حجات وسديم قاعده مبتعملش حاجه قولت نغير جو شويه 


+



سلمي ،، ماشي ياحبيباتي خلي بالكو من نفسكو 


+



سديم ،، متقلقيش ياماما 


+



ذهبو البنات اللي السوق 



+



عند ادهم كان يجلس علي قمة جبل عاليه جدا 

ويتحدث في الهاتف 


+



ادهم ،، عايزك بعد اسبوع المكان اللي انا واقف فيه دا تعمل فيه اللي قولتلك عليه 


+



وقفل التليفون 


+



ادهم ،، هانت يانجمتي هانت هحكيلك كل حاجه بس بعد ما اعقبك علي اللي بتعمليه انتي طبعا مستغربه سكوتي وهدؤي الغير طبيعي 

بس انا بخزن ليكي 

هانت يانجمة الادهم 



+



في السوق عند البنات 

كانو بيتمشو سوي وبيشترو حجات حلوة وسديم كان عاجبها الحجات اووي 


+



فجاءة وهما بيتكلمو شاوفو بنت في شابين بيحاولو يقربو منها وهي مش واخده بالها 


+



سديم ،، عائش ختي بالك 


+



عائشه ،، ايوا يلا نلحقها 


+



ايمان ،، لو سمحتي بكام دا 


+



البايعه ،، ب200 جنيه 


+



ايمان ،، تمام انا هاخده 


+



ولسه بتمشي 


+



لقت شابين وراها ولسه هيعملو فيها حاجه ويخدروها غمضت عنيها بخوف وحست بحاجه بتقع في الارض 


+



فتحت عنيها بخوف لقت الشباب واقعه علي الارض واللي عملو كدا بنتين 


+



سديم ،، انتي كويسه حد فيهم عملك حاجه 


+




        

          


                

ايمان ،، انا كويسه هو في ايه 


+



سديم ،، كنا ماشيين لقينا الشباب دي بيحضرو حاجه زي مخدر كدا وكانو ناويين يخدروكي فا ضربناهم باالحجر قبل ميعملو فيكي حاجه 


+



ايمان ،، انا متشكره جدا مش عارفه اقولكو ايه شكرا ليكي 


+



عائشه ،، ايه دا ايمان 


+



ايمان ،، عائشه بتعملي ايه 


+



سديم ،، تعرفيها منين ياعائشه 


+



عائشه ،، ثانيه اعرفكو علي بعض 


+



ايمان دي سديم بنت عمي سالم اخو عمي عصام 

سديم دي ايمان اللي عمو عصام بيحبها 


+



ايمان بصدمة ،، انتي سديم 


+



سديم ،، اها انا 


+



ايمان ،، انتي بقا ياشبر ونص اللي مغلبه ادهم 


+



سديم ،، بس ماتقوليش شبر ونص 


+



ايمان بضحك ،، اتشرفت بيكي ادهم عرف ينقي 


+



سديم ،، طب ممكن نروح اي مطعم كدا ونتعرف علي بعض


+



عائشه ،، في مطعم قريب يلا نروح 


+



ذهبو اللي المطعم ودخلو وقعدو 


+



سديم ،، هتاكلو ايه 


+



عائشه ،، بيعملو هنا بيتزا وكريب تحفه 


+



سديم ،، خلاص نطلب كريب ماكلتوش من زمان 

وانتي ياايمي تاكلي كريب 


+



ايمان ،، ماشي مفيش مشكله 


+



طلبو الاكل 


+



سديم ،، انتي بقا مرات عصام دا وقع واقف 


+



ايمان ،، بس يابت اسمه عمو مش عصام 


+



سديم ،، اوبا دا احنا بنحب بقا 


+



ايمان ،، بس 


+



عائشه ،، طب انتي بتحبيه ليه رفضتيه من الاول مكنش حصل اللي حصل 


+



ايمان ،، عمك ياعائشه كان بيحبني وانا كنت متاكده بس انا عرفت ان هو كان بيكلم بنات وبيشرب فاانا قولت لو رفضته حاله هيتصلح 

بس حصل اللي حصل 


+



سديم ،، انتي غلطتي مش بيقولك الصالح يصلح والفاسد يفسد 

متجيش انتي تحبي واحد وعارفه انه مش كويس وتقومي تسيبيه هيتفسد اكتر لاكن انتي لو وافقتي عليه كنتي هتصلحي حاله انتي غلطتي 


+



ايمان ،، اللي حصل بقا بس انا بقا عارفه ازاي اصلحه بعد الجواز 


+



سديم بتصفير ،، ايوا بقا ياايمي ياجامد 


+



ضحكت ايمان وعائشه وسديم 


+



تليفون ايمان رن 


+



سديم بفضول ،، مين مين عصام صح 


+



ايمان ،، ياشيخه اتنيلي دا الواد ادهم 


+



سديم ،، احم ياتري بيرن ليه 


+



ايمان ،، هتعرفي دلوقتي 


+



اجابت ايمان عليه ،، الو ايوا ياحبيبي 


+



سديم بعفويه وغير قصد ،، مين دا اللي حبيبك ياختي 


+



ضحكت ايمان وعائشه علي رد فعلها 


+



ايمان ،، ايه ياادهم بترن ليه 


+



ادهم ،، انا سامع صوت سديم 


+



ايمان ،، ايوا سديم معايا 


+



ادهم بااستغراب ،، بتعمل ايه معاكي 


+



ايمان ،، هقولك لما اروح 


+



ادهم ،، انتي فين اصلا 


+



ايمان ،، خلاص ياادهم لما ارجع 


+



ادهم ،، حالا ياايمان اقوليلي اسم المكان اللي انتي فيه 


+



ايمان بيأس ،، في مطعم *** 


+



ادهم انطلق فورا اللي المطعم 


+



سديم بتوتر ،، قال حاجه عليا 


+



ايمان ،، انا ليه حاسه انك هتكلي علقه نصها موت 


+



سديم ،، ربنا يبشرك ياغاليه 


+



في ظرف ثواني كان ادهم وصل المطعم 


+



ودخل واتصدم من اللي شافه 

عيونه تحولت للاحمرار الشديد وبتطلع نار هتحرق الجميع 


+



انتهااا الباررت 


+



الثامن والعشرين من هنا 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close