اخر الروايات

رواية سديم والادهم العنيد الفصل السادس والعشرين 26 بقلم دينا اشرف

رواية سديم والادهم العنيد الفصل السادس والعشرين 26 بقلم دينا اشرف


                                    


وصف سيدنا محمد من وجه نظر ام معبد 


+



صفيه لي يا أم معبد ..( ركزوا بقى معايا عشان أم معبد وصفت النبى بدقة رهيبة :') ..فقالت أم مَعْبد: " رأيت رجلاً ظاهر الوضاءة، أبلَجَ الوجهِ (وشه منور )،لم تَعِبه نُحلَة (جسمه مش رفيع الرفع الوحش) ولم تُزرِ به صُقلَة( و مش تخين)، وسيمٌ قسيم (جميل و وضيء)، في عينيه دَعَج(يعنى سواد)،   وفي أشفاره وَطَف (رموشه جميلة طويلة )، وفي صوته صحَل (بحَّة و حُسن وجمال)، و في عنقه سَطع (طول)، وفي لحيته كثاثة(كثرة شعر)، أزَجُّ (حواجبه طويلة و مقوسة )، إن صَمَتَ فعليه الوقار، و إن تَكلم سما و علاهُ البهاء،


+



 أجمل الناس و أبهاهم من بعيد، وأحلاهم و أحسنهم من قريب، حلوُ المنطق (فصيح و حروفه واضحة)، فصل لا تذْر ولا هذَر (كلامه فى النص لا بالقليل ولا بالكثير)، كأنَّ منطقه خرزات نظم يتحَدَّرن (كلامه مسترسل و تحب تسمعه)  رَبعة لا يأس من طول، ولا تقتَحِمُه عين من قِصر(لا طويل و لا قصير) غُصن بين غصنين( هو و أصحابه فيهم حسن و جمال) ، فهو أنضَرُ الثلاثة منظراً، وأحسنهم قَدراً، له رُفَقاء يَحُفون به(له صحاب دايما حواليه.. يعنى فيه هيبة ) إن قال أنصَتوا لقوله، وإن أمَرَ تبادروا لأمره، محشود محفود ( لو بس قال كلمة أطاعوه فورا)، لا عابس ولا مُفَنَّد (وشه مش مكشر ، وكلامه خالٍ من الخُرافة يعنى معقول فيه حكمة) الله يا جمال سيدنا النبى ❤ .. اللهم صل على أكمل و أجمل خلقك... اللهم نسألك رؤية النبى فى المنام ..  قولو امين 😉 



+



:Dina ashraf: 


+



يلا نبداء 


+



سديم ،، روحت في داهيه منك لله ياسليم موتي علي

ايدك 


+



سليم كان واقع علي الارض بيبص كدا بيلاقي 


+



شاب ضخم وغضبان جدا 

ومعاه تلات رجاله كبار كدا 


+



سليم ،، هو دا فيلم الجزيرة الجزء الرابع 


+



سديم ،، وانت الصادق دا احنا هنتنفخ ضرب 


+



سليم ،، تفتكري 


+



سديم ،، نعم سيدي 


+



ادهم بصوت جهوري ،، ممكن افهم ايه اللي حصل دا وايه شغل الاطفال دا 


+




       

                

سديم وقفت ورا سليم تتحامي فيه من الخوف 


+



سعد بهمس لوالده ،، دي اللي ادهم هيتجوزها يابوي 


+



كامل ،، والله منا عارف ياولدي ابنك باينه اتهبل علي كبر 


+



ادهم ،، سديم وانتي ساكته كدا اطلعي غيري الزفت اللي لبساه دا واللي انتي عملتيه دا هتتحاسبي عليه 


+



سديم بخوف مسكت في هدوم سليم 

سليم حس بخوفها 


+



سليم بعصبيه ،، انت مين انت عشان تتكلم معاها باالاسلوب دا وراعي اني اخوها وواقف قدامك 


+



سليم شد سديم وحاوط خصرها بحب 


+



ادهم بغضب ،، بقولك ايه انا مش سهل تلعب معايا فابلاش انا 

سديم اطلعي فوق حالا 


+



سليم ببرود ،، مش هتطلع وسديم مبتسمعش غير كلامي انا بس مش كدا ياسوسو 


+



سديم بخوف من نظرات ادهم 

هزت راسها بمعني اها 


+



ادهم فاض بيه راح عند سليم وشد منه سديم 

وضربه باالبوكس وقع سليم من اثر البوكس وقوته 


+



سديم بشهقه ،، سلييم 

قعدت علي الارض 


+



سديم بخوف ،، سليم حبيبي انت كويس حصلك حاجه 


+



وقفت وبصت ل ادهم 

ايه اللي انت عملته دا ياادهم انتي ازاي تمد ايدك علي اخويا انت اتجننت 


+



ادهم ،  انا حزرته وهو مسمعش كلامي 


+



ولسه بيكمل كلامه لقي بوكس من سليم 

وشد اخته جمبه 


+



سليم ،، انت لازم تعرف ان محدش ليه الحق انو يكلم اختي باالاسلوب دا هي مش خدامه عندك ولو مش بابا انا مستحيل كنت وافقت علي جوازك منها 


+



ادهم اتعصب وراح مسكه من هدومه وسليم كمان مسكه من هدومه 


+



وسديم بتحاول تحوش بنهم 


+



كامل ،، ابعد ياادهم ايه اللي بتعملو دا 


+



سعد ،، بس ياادهم مينفعش كدا 


+



سديم ،، سليم عشان خاطري كفايه بقا 


+



ارتفعت اصوات الخناقه بين ادهم وسليم 

طلع علي اثرها جميع العيله 


+



سالم بحده ،، بس انتو الاتنين ايه شغل الهبل دا 


+



سليم بعد عن ادهم بغضب ،، انا لا يمكن اجوز اختي لواحد همجي زي دا 


+




        

          


                

ادهم ببرود ،، وانا مش محتاج رايك عشان اتجوزها 


+



سليم كان لسه هيرد 

بس سالم اللي اتكلم 


+



سالم ،، سليم ممكن افهم ايه اللي حصل 


+



سليم ،، كنا بنهزر انا وسديم لقيت الاخ دا داخل ويتامر عليها ويقولها اطلعي غيري هدومك وبيتحكم فيها 

حد قاله انها واقفه مع حد غريب وبعدين هو لسه مبقاش جوزها عشان يتحكم فيها ايه الشغلانه دي 


+



سالم ،، طب انت يااستاذ يامحترم مخدتش بالك من اختك 


+



سليم ،، مالها اختي 


+



سالم ،، مش ملاحظ ان الترنج بتاعها ضيق شويه وفي حرس في الجنينه ولا انت مش واخد بالك 


+



سليم بيبص ليها 

راحت سديم اتكسفت واستخبت وراه 


+



سالم ،، ليا كلام تاني معاكي ياسديم وانت ياسليم مش هعدي اللي حصل دا بسهوله كدا 


+



ادهم بغضب ،، ممكن الكل يدخل جوه ماعدا سديم 


+



سليم ،، ودا اسمه ايه انشاء الله 


+



سالم ،، اسمع الكلام ياسليم وادخل يلا 


+



سليم ،، مفيش حاجه اسمها اسمع الكلام واذا كان عايز الكل يدخل عشان لبسها 

فاانت ممنوع تقف معاها بااللبس دا يااستاذ يامحترم 

وانهي كلامه 

وراح ماسك ايد اخته وسحبها ودخل بيها البيت 


+



سالم ،، انا بعتذر علي تصرف سليم بس هو طبعه كدا وخصوص لو حاجه تتعلق باسديم 


+



اتفضلو لو سمحتو 


+



دخل الكل وادهم اللي مدخلش لانه كان متعصب اووي وهيموت ويفرقع من سديم واخوها 


+



سالم ،، يلا ياادهم ادخل 


+



ادهم مردش عليه 


+



سالم ،، بس ياادهم سليم يعتبر ابو سديم مش انا هو اللي مربيها هو اقرب شخص ليها هو صديقها واختها وامها واخوها وكل حاجه في حياته 

فكره ان ييجي شخص غريب ياخودها منه ويتحكم فيها فادا اللي صعب عليه لازم تعزره وياسيدي اتجوزها واعمل اللي انت عاوزه انا اللي بقولك 


+



ادهم ،، شكرا جدا لحضرتك انت ليه دايما بتقف معايا 


+



سالم ،، لاني شايف حبك لبنتي قد ايه وشايف ان انت الوحيد اللي هتسعدها 


+



ادهم ،، مش خايف اكون خنتها فعلا 


+



سالم ،، عينيك بتقول انا لسديم انا بس لسديم وحضني هيبقا لسديم 


+




        

          


                

ادهم ،، وانا اوعدك اني احطها في عيني وفي قلبي 


+



سالم ،، وانا واثق يلا ندخل 


+



دخلو قعدو قعده رجاله 


+



عند سديم 


+



سديم ،، الله يخربيتك ياسليم ايه اللي هببته دا 


+



سلمي ،، انت اتجننت رسمي ايه دا من امتا وانت بتتعامل بدراعك ياحضره الظابط 


+



سليم ،، انتو اللي مالكو مش شايفين بيكلمها ازاي وبعدين هو اللي بداء مش انا 


+



سديم ،، بس ياسليم 


+



سليم ،، مبسش انتي عاجبك اسلوبه دا بيتامر عليكي بصفته مين هو لسه متجوزكيش 


+



سلمي ،، هو غيران عليها بسبب لبسها 


+



سليم ،، مش باالطريقه دي ياامي يكلمها براحه مش باتحكم دا 

وعموما انا قولت اللي عندي وانا مش هسمحله يتصرف معاها كدا تاني 


+



وسابهم ومشي 


+



سديم رمت نفسها علي السرير ،، مش هتعدي علي خير يامامي.


+



سلمي ،، متقلقيش ياحبيبتي بابا هيصلح كل حاجه المهم غيري هدومك دي وانزلي تحت 


+



سديم ،، هو لازم انزل 


+



سلمي ،، طبعا ياحبيبتي تتعرفي علي اهله 


+



سديم ،، حاضر ياماما هلبس وانزل 


+



نزلت سلمي تحت 


+



سديم ،،اووف اعمل ايه سليم من ناحيه وادهم من ناحيه انا هتعب اليومين اللي جايين دول اووي 


+



قامت غيرت هدومها ولبست دريس واسع ولونه اسود وعليه جاكت جلد لونه احمر وشكله شيك جدا 

وطلقت شعرها علي ضهرها 

ومحطتش ولا نقطه ميكب 

ونزلت تحت 


+



عائشه ،، طب هي منزلتش ليه يامرات 


+



سلمي ،، بتلبس ونازله ياعائشه 


+



بعد شويه سديم نزلت وكانت جميله جدا 


+



عائشه ،، ايه القمر دا 


+



سديم بخجل ،، حبيبتي مفيش اجمل منك 


+



سلمي ،، يلا ياسديم قدمي الضيافه للناس 


+



سديم ،، طب ماتدخلي انتي يامامي وانا وراكي 


+



عائشه ،، مينفعش ياسديم انتي العروسه 


+



سديم ،، اووف هدخل بقا وامري لله 


+



دخلت سديم  وهي خجلانه اووي 


+



سالم ،، تعالي ياحبيبتي قدمي الضيافه 


+



سديم قدمت 

وادهم كان بينظر ليهاا بغضب ويود ان يقتلها 


+



قدمت الضيافه وقعدت 


+



ادهم ،، تقدر تقول ياعمي ايه مطالبكو 


+



سالم ،، انا مليش مطالب 


+



ولسه ادهم هيتكلم 


+



سديم صرخت صرخه رجت البيت كله 



+



انتها البارت 


+



السابع والعشرين من هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close