رواية اصفاد العشق والهوس الفصل الخامس والعشرين 25 بقلم سارة احمد
أحببتكِ بجنون، ولن أنكر ذلك… لكن لا تجبريني على أن أفقد عقلي أكثر مما فقدته لأجلك!"
كل هذه الصفات تصنع أبطالًا لا يُقاومون، يجمعون بين العشق والجنون، بين الهيمنة والاحتواء، بين القسوة والدفء… فهل هناك شيء أكثر إغراءً من رجل لا يمكن ترويضه، إلا من امرأة واحدة فقط؟
1
في شقه ندي..
+
دق الباب بشكل عنيفه كأنه يهدد بـ قتلاع الباب من مكانه..
ارتجفت وتين بعنف.. وحبست أنفاسها ..وكأن الكابوس عاد يطاردها من جديد.. نهضت بالم يعتصر جسدها المرتجف ..وجرت أقدامها بصعوبه حتي وصلت إلي الباب ..فتحت الباب وشهقت برعب مغلف بالذهول..
5
وضعت يدها على فمها تمنع صرختها وتراجعت للخلف عندما وجدته أمامها ..
تجمد ايهم بأرضه وكأن الزمن توقف في تلك اللحظه ..
لا يصدق أنها اخيراا أمامه.. حدق بها بعينين تموج بمشاعر مختلطه.. من عشق وجنون.. الي لوم وعتاب.. الي رعب هستيري وعذاب أوقد نار في عقله وقلبه..
+
تفحصها بذهول مزق روحه وهو يراها هزيلة، ضعيفة، عيناها متورمتان من البكاء.. راقب ارتجاف شفتيها وجسدها المنكمش.. يبدو وكأنه يحاول الاختفاء عن الأنظار..
2
همس بصوت أجش بصعوبه : وتين!!
شهقت بخفوت وحدقت به.. نظره واحدة كانت كفيلة بمحو كل شيء.. كل أفكارها ، مخاوفها ،الذكريات القاتمة التي تحرقها، التهديد الذي يقتلها ، كل شيء اختفى وكأنه لم يكن..
لم يتبق سوى هو إيهم!! وإيهم فقط ..
9
نظره واحده من عينيه المشتعلة التي التقت بعينيها المذعوره كانت كافية لتكسر كل حواجز التردد والخوف.. ودون تفكير ، دون انتظار ، دون تأخير ،
ألقت نفسها بين ذراعيه كأنها كانت ضائعة وعادت أخيرا إلى موطنها...
12
تراجع للخلف خطوه من شده اصطدام جسدها بصدره.. كور إيهم قبضته وكأنه يستعد للانفجار .. للومها لعتابها، لانتزاع الاجابات التي تحرق عقله منها ،
+
لكن لحظه واحده في حضنها.. وغلبه حنينه وشوقه وعشقه لها ..وانهار كل شيء داخله ..كل كلمات اللوم التي أعدها، كل الغضب، كل الألم... تبخر كل شئ وهو يشعر بها أخيرا بين ذراعيه!
2
رفع ذراعيه وضغط عليها بقوة كاد يفتت عظامها ..
وكأنها ضلعه الضائع واخيرا عاد إلي صدره ..ودفن وجهه في شعرها ..وشدد قبضته حولها كانه يخشى أن يختفي طيفها ..
كأنه يعيد امتلاك روحه بعدما سرقت منه بالقوة..
+
شهقت وهي تشعر بحرارة جسده، بقوة ذراعيه التي التفت حولها كما لو كان يخشى أن تهرب منه مجددا، وكأنه لن يسمح لها بالابتعاد مرة أخرى.
+
انفجرت ببكاء مكتوم وهي تقبض على قميصه.. وتغرق في دفئ أحضانه تستنشق رائحته ..وكأنها كانت تتنفس خطأ طوال الفترة الماضية ولم تستطع التقاط أنفاسها إلا الآن..
5
همس بصوت متحشرج بالكاد خرج من بين شفتيه وهو يغمض عينيه على لحظة انتظرها طويلا: مكنتش متوقع منك كده يا وتين؟!
6
فتحت عينيها ..وتجمدت نظراتها بذعر.. وكأنها رأت شبحا!! وهي تظن أن حدث ما كانت تخشاه.. وعلم بما كانت تخفيه ..
+
سحبت نفسها من بين ذراعيه.. بأنفاس مضطربة وملأت الدموع عينيها.. وهزت راسها بالنفي وهي تنحب بصوت مكتوم وتعود الي الخلف وهمسه : أنا مكنتش فاهمه حاجه! كنت صغيره.. هو!! هو .. اللي عمل كده هو مش انا يا ايهم !!
+
نظر لها بذهول وتقدم نحوها وهتف: مين ده؟! وعمل ايه؟! قوليلي يا قلبي ايه اللي حصل معاكي؟! متخفيش ..
5
تراجعت أكثر وهزت راسها بالنفي وغمغمت بدموع: لا يا إيهم أنا منفعكش ابعد عني!!
هدر بعنف وعينيه تموج بغضب عارم: هنرجع للكلام الفاضي ده تاني!!
+
لفت نظره اقتربها من حافة الشرفه ..اقترب منها بسرعه البرق وسحبها اليه.. وضمها بحضنه ودار بها بعيد عن الشرفه وهتف : انتي اتجننتي هتقعي من البلكونه.. ايه اللي حصل لكل ده؟!قوليلي يا حبيبي! بلاش توجعي قلبي اكتر من كده!! حرام عليكي يا وتين اتكلمي !!
2
شعر بها ترتجف بين أحضانه.. ضمها أكثر ورفعها بين ذراعيه ..وسار بها الي اقرب اريكه.. وجلس وهي بين أحضانه مسح على شعرها بحنان ونظر لها وهمس بصوت يملؤه العشق المغلف بالعذاب : قولي يا وتين!! ريحي قلبي مين اللي عمل فيكي كده؟! وليه هربتي من أصله؟!
بتهربي مني يا وتين؟؟ من حبيبك وجوزك من ابنك وابوكي واخوكي.. مش احنا اتفقنا اني كل حياتك!
وانتي كل حياتي.. قتلتني ليه يا عمري ببعدك؟!
10
صاحت ودموعها تحرق وجنتيها وجسدها يرتجف بقوه: عشان أنا مش زي ما انت فاكر؟! بس والله غصب عني أنا معملتش حاجه !!هو اللي خدني وانا بلعب وانا مكنتش فاهمه هو بيعمل ايه فيا اصلا !!
+
حدق بها بذهول وتوقف كل شيء.. الزمن، عقله، حتى قلبه خانه للحظة.. صوتها كان يصل إليه لكنه لم يسمع!! لم يفهم!! لم يستوعب !!
كأن شيئا ثقيل هز كيانه.. طعن قلبه، شل عقله، أسقطه في هاوية لا قاع لها...
1
نفرت عروقه بشده، وحرقت أنفاسه ضلوعه، وهو يحاول استيعاب الكلمات التي خرجت منها ،
شيء مظلم.. شيء بشع .. شيء لم يعرفه من قبل زحف داخل صدره.. أشد من الغضب.. أشد من الحقد.. أشد من الجنون ذاته!!
+
هز رأسه بجنون وهدر بصوت حاد: مين ده؟؟ ومقلتيش ليه؟! وعمل فيكي ايه بالظبط؟! قولي يا وتين متخفيش !!
همسة بضعف وكأنها فقدت الحياه : ابن جارتنا.. كان كبير وانا كنت صغيره.. ومره كنت بلعب وخدني فوق السطح وكان بيقرب مني!! انا كنت مش فاهمه هو بيعمل ايه؟!
+
لو أن سكينه غرست في قلبه لما شعر بهذا الألم..
لو أنهم أحرقوه حيا لما شعر بهذا الحريق في داخله..
لو أن السماء نفسها سقطت فوق رأسه لما سحقته كما سحقته هذه الكلمات...
3
اسودت عيناه وهو ينظر إلي جسدها المرتجف.. ووجهها الفاتن ولكنه شاحب وغارق بدموعها ..وشفتيها المرتجفه وهي تحكي .. وكأنها تطعنه بكل حرف، بكل نظرة، بكل رجفة...
+
الطفلة التي كان يجب أن يحميها، التي كان يجب أن تكون في أمان، لقد عانت! عانت وحدها، عانت بصمت، عانت في ظلام لا يعلم عنه شيئا ..
+
ارتجف كامل جسده وتحولت أنفاسه الي زئير مكتوم لم يكن آدمي في هذه اللحظة كان وحشا جائعا للدم للانتقام ..للخراب!!
+
هذا الحقير… هذا الحيوان… هذا النجس الذي تجرأ ولمسها لو كان هنا الآن لانتزع جلده عن عظمه بأسنانه، لسلخ لحمه بيديه لجعله يتمنى الموت ولا يجده!
+
نظرت له وهي تري النار المشتعله داخل عينيه شهقت برعب.. وتململت ونهضت بسرعه وهي تشعر به يتحول الي شيطان!! أو الي أكثر من اكثر شي مخيف قد تراه في حياتها...
3
لكن وسط كل هذا الجحيم.. وسط كل هذا الدمار الذي أشعل روحه.. رأى شيئًا آخر رأى الخوف في عينيها لا ليس منه.. بل من ردة فعله من عاصفته ..من انفجاره من كل شيء قد يفعله..
+
هنا.. وهنا فقد ضربه شيء أقوى من كل ما شعر به ضربه العجز الذي يشعر به لاول مره ...
هو إيهم!! إيهم الذي لم يهزمه فراق والديه ..ولا جفاهم ..
إيهم الذي لم تقهره الغربه وإحساسه بالوحده...
إيهم الذي يسيطر على كل شيء.. وقف عاجزا أمام جرحها لم يستطع حمايتها وقتها .. ولا الآن.. حتى الآن لا يستطيع أن يمحو هذا الألم عنها..
1
تحطم! احترق! انفجر! لكنه لم يخرج أي كلمة لأنه يعلم أي كلمة سيقولها لن تكون كافية ..
اقترب منها وخرج صوته مكتوم وكأنه يحاول التحكم باعصابه بمعجزه وغمغم بدموع تشتعل بعينيه كالدم : ليه يا وتين مقلتيش الكلام ده؟! وليه تهربي اصلا؟!
انتي ملكيش ذنب يا عمري.. انتي كنت مجرد طفله مكنتيش هتعرفي تعملي غير اللي عملتيه اصلا.. ولا كان مطلوب منك اكتر يا روحي !!
+
هزت راسها وخرجت كلماتها متقطعه مذعورة: عشان خوفت! وهي هددتني لو مهربتش هتقولك كل حاجه وانت هتكرهني وتبعد عني !!
10
اقترب منها بحذر وهو ينظر لها وعينيه ينطلق منها كرات لهب مشتعله وغمغم : هي مين دي اللي هددتك؟؟ وازاي ممكن تصدقي اني ممكن اكرهك أو ابعد عنك ؟؟
3
بلعت لعابها بصعوبه وهمسة بضعف: حنين !!
جحظت عينيه بذهول مخلوط بالغضب وشردت وتين تروي له ما حدث ..
فلاش باك ..
+
دلفت وتين إلى غرفة التبديل لكن ما إن خطت إلى الداخل حتى توقفت أنفاسها للحظة.. وجحظت عينيها برعب حقيقي.. وهي تري حنين تجلس علي مقعد جانبي.. تضع ساق على آخره.. وتنظر لها بتسلي وابتسامه خبيثه مرسومه علي وجهه ..
+
هزت وتين راسها وكأنها تحاول الخروج من هذا الكابوس الذي يذهق روحها بالبطيء وهمسة بصعوبه: إنتي بتعملي إيه هنا؟!
ضحكت حنين بهدوء مستفز ونهضت ببطء وقالت : كنت مستنياكي احنا مكملناش كلامنا !!
8
تراجعت وتين خطوة للخلف كأنها تحاول وضع مسافة آمنة بينهما وهي تنظر لها بخوف رهيب تقدمت حنين نحوها بخطوات بطيئة لاغيه تلك المسافه ...
+
وهمسة بفحيح ناعم يحمل سم قاتل : لسه فاكرة زمان ابن الجيران؟! نظراته .. لمسته.. إحساسك بالعجز.. خوفك اللي كبرتي بيه لسه حاسة بيه مش كده؟
حبست وتين أنفاسها وهي تشعر بصقيع مرعب اجتاح جسدها وارتعشت شفتيها وهي تضع يدها على صدرها تضغط علي قلبها المختنق بدقات مرعبه وهمسة بصوت ضعيف بالكاد مسموع : أنا لالاا أنا معملتش حاجه والله ده هو ؟!
ابتسمت حنين ببرود وهمسة بمكر : ياتري لو إيهم عرف اللي حصل!!
1
جحظت عيناها بزعر وهزت راسها بالنفي وكأنها تحاول نفي الفكره من عقلها ولكن حنين لم ترحمها وهتفت :
هو من حقه يعرف انك مش..
تعمدت حنين تعلق جملتها حتي تزرع الزعر بقلبها وتسيطر عليها ..
+
هزت وتين راسها بخوف هستيري وتراجعت أكثر وهمسه: لا أنا معملتش حاجه أنا مكنتش فاهمه حاجه والله العظيم ابوس ايدك متقوليش له حاجه !!
اقتربت منها وقبضت علي ذراعها بعنف وهدر بحسم : انتي مش اللي هو شايفها.. ومن حقه يعرف أنه مش اول راجل يلمسك !!
3
شهقت وتين وكأن الهواء انقطع عنها وانهمرت الدموع من عينيها تحفر وديان علي وجنتيها وهي تشعر بانهيار أقدامها ..
اقتربت حنين وهمسة بأذنها بفحيح شيطاني :اسمعي مني نصيحة واهربي قبل ما يعرف!! قبل ما يبصلك بنظرة هتموتي منها .. قبل ما يشوفك كحد نجس ..
1
عند هذا الحد ولم تستطع التحمل أكثر ودفعتها وهرولت الي الشرفه وفتحتها وركضت بدون تفكير .. دون وعي.. خرجت كالمجنونة من الشرفه وهي لا تري أمامها من دموعها ..ولم تكن تسمع سوى دقات قلبها العنيفة التي كادت تحطم ضلوعها...
عوده ..
4
ارتجف جسدها بأنين حارق وهمسة بصوت مكسور : خفت وهربت !! هربت وانا روحي فيك.. هربت وانا بموت عليك!!
تغيرت ملامحه من كثرت الغضب وسحبها زرعها بين أحضانه وهتف بحسم : ده مكانك ومستحيل تخرجي منه تاني!! واوعي تسمعي لاي حد غيري.. انا وبس وحنين هدفعها التمن غالي اوي !!
9
شهقت وكان روحها عادت إليها من جديد.. وضمته بكل قوتها ..وهي تنحب بصوت مسموع.. وتصيح وكأنها اوشكت على الجنون..
مسح على شعرها بحنان.. وقبلها على كامل وجهها بجنون.. وهو يلتهم كل ما تطوله شفتاه..
+
حتي يطمن قلبه الذي عاد للحياه الان فقط وهمس : يلا بينا يا عمري فرحنا النهارده!!
أغمضت عينيها داخل أحضانه وهمسة : يلا يا حبيبي!!
3
حملها بين ذراعيه وسار بها الي الخارج وهي تدفن وجهها بعنقه وتشد زراعيها حول عنقه ..
+
خرجت ندي من خلف الستار وهي تنحب بصمت وقهر علي ما حدث الي صديقتها ..ولكنها تحمد الله انها تزوجت من هذا الرجل المتناقض في كل صفاته. ولكنه رجل بكل ما تحمل الكلمه من معنى ..
.................
في ميامي..
في احد الملاهي الليلية ..
جلس جلال مع زاد علي البار ..وهو ينظر حوله بخفه ثم نظر الي زاد التي تنظر له بنظرات شرسه غاضبه.. قطب حاجبه بدهشه وغمغم : مالك في ايه!! بتبصيلي كده ليه ؟!
1
هزت راسها بعدم راضي وردت : هو انتوا كل مهماتكم في الكباريهات كده وسط الرقصات؟!
نظر لها بذهول مخلوط بالحنق وتمتم : وسط الرقصات!!
+
هزت راسها بتأكيد وقالت : اه ولا انت مش واخد بالك احنا فين؟!
حك جانب فمه ورد: اه.. انتي عارفه اني في مهمه وانتي وفقتي تيجي.. وانتي عارفه يبقي تسكتي وتسيبني اركز عشان نخلص !!
+
رفعت منكبها وهمسة: مش عشان ساكته يبقي راضيه ممكن اكون بشتم في سري !!
نظر له بحنق وتأفف وقال : طيب اقطمي بدل ما هشتم في وشك عادي !!
10
علي الجانب الآخر..
جلس سامح وهو ينظر إلي مجموعه شباب وفتيات علي طاوله بجانبه بتأفف ..وغمغم في السماعه التي في أذنه الي مراد : مارد احنا هنفضل كده نستنا ولاد ***** دول؟!
+
تمتم مراد وهو يسحب ذراع الفتاه من علي منكبه: اهدي وحيات امك مش هنبوظ الليله عشان الباشا ملهوش في الهلس !!
همس جلال بحذر : اتلم يا هلس انت وهو ..
البت اتحركت !!
همس سامح : عيني معاها يا عريس وحيات ابوك خليك في الا انت فيه!!
همس مراد بعبث : الحليوه داخل المهمه دي عريس بس!!
8
ضحك سامح بخفه وهمس : اه دوره يقلع بس!!
تمتم جلال بحنق : لم نفسك يا *** انت وهو هقلعكم ملط اقسم بالله بس!!
+
علي أحد المباني السكنية أمام الملاهي الليلية وقفت رباب تحمل القناصه تنظر في السكوب تراقب الأوضاع من بعيد لتأمين المكان..
وهتفت : يا جماعه كفايه خناق في وداني انتو اتجننتوا ؟!
+
نهضت ميرا فيكتور وهتفت : هل انت مجنون احمق؟!
نهض كريس وغمغم : ميرا أن لم تأتي معاي الان فعلقتنا انتهت !!
سحبت حقيبتها وصاحت : دعها تنتهي ايها اللعين!!
+
هرولت الي الخارج وتبعها كريس بغضب...
خرجت ميرا الي الجراش .. وصعدت السياره وانطلقت بسرعه.. وصعد كريس سيارته وتحرك بسرعه خلفها
استمر في مطارتها حتي أوقفها علي جانب الطريق..
1
وترجل من السياره بغضب وسحبها من السياره بعنف وهدر : حسنا عزيزتي! لا يمكنك الذهاب من أمام كريس بتلك البساطه ..
حاولت ميرا دفعه بقوه وصاحت بنحيب : الا تعلم من اكون ايها الأبله اتركني هل جننت ام ماذا؟!
+
حاول كريس سحبها الي سيارته وهتف: بلا اعلم يا صغيرتي! ولكن لا يمكنك إنهاء العلاقه بدون دفع التمن !!
صرخت برعب وهي تعي مقصده.. اصطدم كريس بجسد صخري وهو يسحب ميرا دون وعي...
نظر الي هذا الضخم وغمغم : من انت ايها الضخم؟؟ وماذا تريد ؟!
3
عض سامح شفته بنزق وغمغم: روحك عزيزي!!
وقام بضربه بلكمه قويه أطاحت به أرضا ..وسحب ميرا تحت ذهولها الي حضنه.. اصطدمت بصدره العريض وهي تنظر له بذهول مخلوط بالرهبه والإعجاب بهذا الضخم الوسيم ..
11
نظر لها سامح بذهول من هذا الجمال الحارق ..
نهض كريس برعب وهرول الي سيارته وصعد بها وانطلق بسرعه ..
+
تراجعت ميرا اخيرا ونظرت له وهمسه: شكرا لك ايها الوسيم؟!
اقترب منها وتمتم بعبث : على الرحب عزيزتي!!
حاولت العوده الي السياره فتمسك بها سامح وغمغم: انتظري! أنا لم انقذك من هذا الأبله حتي تذهبي!!
+
نظرت له بدهشة وقالت: إذن لماذا؟!
اقترب منها وتمتم: لكي اخطفك عزيزتي !!
4
جحظت عينيها برعب.. وقبل أن تتحرك اقترب منها سامح.. وقبض علي عنقها من الخلف وضربها علي جبهتها بجبهته.. سقطت بين أحضانه فاقده الوعي..
وحملها بين ذراعيه وتحرك بها الي السياره ووضعها في الكرسي الخلفي ..
+
وصعد السياره نظر له مراد وهو يكتم ضحكته نظر له سامح وغمغم: ما تظبط يالا !!
رفع حاجبه وتمتم: انت كنت بتخطفها ولا بتشقطها يا سمسم؟!
لكزه سامح وغمغم: اطلع يا هلس!!
8
هتف جلال في السماعه عندما طال وقوفهم : ورب الكعبه هتجلطوني!! اطلع يا عـ** انت وهو ولا افجر العربيه بيكم واخلص !!
+
ضحك مراد بمرح وانطلق بالسياره وسامح ينظر له بدهشة ..
في سيارة جلال تحرك خلفهم وهو يهز رأسه بيأس وغمغم: القيها منين ولا منين بس ياربي ؟!
نظرت له زاد بدهشة وقالت : قصدك مين؟!
3
نظر لها بحنق وغمغم : اشش!! بدل ما اظبطك انتي كمان! مش كفايه بسببك مربوط في العربيه ومش عارف اتصرف مع ولاد الـ**** دول ...
عضت شفتها وغمغمت بخفوت : وانا مالي الله!!
كتمت رباب ضحكته وغمغمت : جبته لنفسك يا حليوه!!
..............
في الفندق مساء..
في غرفه وتين انتهت الميكب ارتست من عملها ونظرت وتين الي نفسها بذهول مخلوط بالرهبه ورمشت بعينيها وهمسه: ايه ده؟!
ضحكت الفتاه وهتفت : ايه ده فعلا!! جمالك ساحر يا عروسه!
1
اقتربت غرام وهتفت بفرحه : الله يكون في عونك يا دكتور إيهم.. الشويه اللي فضلين في عقله هيطيرو لما يشوفك!! تجنني يا نونو...
نظرت لها وتين وهمسة : بجد يا غرام!!
+
ضحكت غرام بمرح وقالت: والله بجد!! انتي ايه مش شايفه نفسك في المرايه يا بت؟!
نظرت إلي نفسها وهزت راسها بالايجاب وهمسة: شايفه اه بس!!
+
دلفت بدريه واطلقت الكثر من الزغريط ملأت الغرفه وهي تشعر بفرحه وسعاده عارمه..
ما زالت لا تصدق اللحظه التي هاتفها ايهم وأخباره أنه عثر علي وتين .. وطلب منهم الذهب إلي الفندق ..
كانت اسعد لحظات حياته عندما دلف إيهم إلي الفندق وهو يحمل وتين كطفلته المدلله بين أحضانه..
1
كم هي ممتنه الي ذلك الراجل كم تشعر تجاهه بحب عارم وامومه أكثر من لو كان ابنها ..
اقتربت من وتين وهتف بفرحه : مبروك يا نونو يا قلب ماما!!
نهضت وتين وهي تتحرك بفستانها الضخم بصعوبه والقت نفسها باحضان والدتها وهمسة: حقك عليا يا ماما سامحيني!!
+
ضمتها بدريه بشوق وتنفست راحتها براحه وغمغمت بدموع: مسامحكي يا قلب امك.. المهم اوعي تعملي كده تاني يا قلبي!! واوعي تزعلي إيهم منك تاني..
لو لفيتي الدنيا كلها كعب داير مش هتلاقي راجل زيه يا بنتي !!
3
ضحك إيهم الوقف علي الباب وهتف: الله عليكي يا خالتي ايوه حنني قلبها القاسي ده عليا!!
+
خرجت وتين من بين أحضان والدتها وغمغمت : إيهم!!
حدق بها بذهول من هذا الجمال الذي باغته كعاصفة اجتاحت كيانه بلا رحمة ..تجمد في ارضه كانه مشلول الحركة.. وعيناه تلتهم ملامحها كمن يرى حلم يخشى أن يختفي لو رمش بعينيه..
4
اقترب منها وهو يشعر أن قلبه توقف.. أو ربما انفجر في صدره من فرط الشعور.. لم تكن مجرد جميلة كانت ساحرة فاتنة حد الجنون ..حد أن روحه اختنقت بجمالها،
وعقله لم يستوعب كيف يمكن لإنسانة أن تبدو بهذا الكمال..
+
لأول مرة لم يستطع التحكم بتعابيره ..لم يستطع أن يخفي انبهاره.. أو يخمد النيران التي اشتعلت داخله...
مد ذراعيه وحاوط خصرها وجذبها نحوه وضمها بقوة ودفن وجهه بعنقها.. ورفعها بين ذراعيه وهو يشعر كأنه يقف أمام قدره ..أمام شيء كتب له منذ الأزل..
وأن كل ما مضى من وجع.. من خوف ..من عذاب..
كان فقط ليستحق اللحظة التي يراها فيها بهذا الجمال.
+
لو كان يستطيع لاحتجزها بين ذراعيه الآن لأقسم أن هذا الكائن الساحر لن يكون إلا له ولن يجرؤ الزمن على سرقة هذه اللحظة منه..
انبهار الجميع من اندماج هذا الثنائي وكأنهم جسدين لكن بروح واحده هتفت بدريه بدهشه : جري ايه يا ولا انت هتدخل عليها قدامنا ولا ايه؟!
3
ضحك بعبث وقال: بقلك ايه يا خالتي ما تيجي نكنسل الفرح بدل الدوشه وقلبه دماغ!!
شهقت بدريه وكتمت غرام ضحكتها بخجل وهمسة: ربنا يسترها عليكي يا وتين!!
عضت وتين على شفتها بخجل وهمسة: إيهم الله!!
1
دلف حمزه وهتف : انت يا عم انت ايه جابك هنا؟! انزل يلا الناس بتسأل عنك! وانا هنزل بوتين يلا ..
عض على شفته بقوه وهتف: ماشي يا عم نازل اهو بس هاتها وتعال بسرعه يلا !!
اوما له وخرج إيهم بنزق ..وضحك عليها الجميع بصخب
+
مر وقت قصير وتغيرت الاضواء مع نزول وتين تلك الجنيه بفستانها الابيض وهالة البراءة والطفولة التي ألقت تعويذه علي كل ما ينظر لها ..
1
وقف ايهم أسفل الدرج ..وهو يحدق بها بفستانها الأبيض بدت وكأنها خرجت من أسطورة.. من عالم لا ينتمي له البشر ..عيناها المتسعة بخجل.. شفتيها التي تلونت بلمسة ساحرة.. وشعرها الذي انسدل كأمواج ناعمة تحيط بوجهها كإطار يقدس ملامحها..
+
اخير وصلت إليه بعد عناء وصبر حرق أعصابه مد يده وتمسك بها وضمها بحضنه.. أو زرعها بين ضلوعه وصفق الجميع بصخب وحراره ..
+
مسك يدها وقبل باطنها ثم قبل جبهتها بعشق ارتجف جسدها منه.. وسحبها الي وسط القاعه.. وتغيرت الاضواء مره اخري.. واشتعلت حولهم اضواء ضبابية وبدأت الموسيقي.. أحاط خصرها بذراعيه وسحبها إليه بخفة،
+
فتلاشت المسافات بينهما تماما تلاقت أعينهما في صمت مشحون بكل شيء بالذكرى، بالحنين، بالشوق، وبذلك العشق الذي ولد بين العذاب. كانت تشعر بأنفاسه تلامس وجنتها، تحرقها بلهيب حارق.. وكان هو يتنفس عبقها كأنها أوكسجينه الوحيد...
1
إيهم لم يكن مجرد رجل يرقص مع زوجته، كان عاشق يمسك بمصدر حياته بين يديه. كان يشعر بها ترتجف بخجل فتزيد ضربات قلبه كان يراها تذوب من قربه، فيقترب أكثر ليؤكد لها أنها بأمان، أنها بين ذراعيه ولن يجرؤ أحد على مسها بعد اليوم...
6
عندما استدارت بين يديه وشعرها تناثر في الهواء تمنى لو يستطيع أن يوقف الزمن أن يجمد اللحظة ليحفظها للأبد.. لم يكن في حياته قد شعر بهذه الطمأنينة بهذا السلام همسة وتين بصوت خافت: بحبك يا ايهم!!
+
توقف قلبه للحظة ثم عاد لينبض بجنون وشدها إليه أكثر دفنها في حضنه ..وهمس في أذنها بصوت مبحوح :وأنا حياتي كلها بين إيديكي يا وتين قلب إيهم!!
+
فجاء توقف كل شي.. واضاءت الاضاء وتغيرت الصوره المثبته علي شاشه العرض.. تهامس الجميع بصخب ونظر إيهم الي شامل وهتف : شامل شوف في ايه؟! ايه التهريج ده!!
2
قبل أن يتحرك شامل ظهرت زاد علي الشاشه وهي تبتسم بمرح..
حاله من الهرج والجنون ملأت القاعه..
وهرولت عنايات وبدريه وغرام وحمزه الي الشاشه بذهول مخلوط بالفرحه وهتف عنايات : يا حبيبتي يا بنتي يا قلبي وحشتيني اوي!!
هتفت بدريه وغرام وحمزه ف صوت واحد : زاد -وحشتيني اوي ..
- عامله ايه يا قلبي؟
- طمنيني يا زاد اخبارك ايه ؟!
8
حدقت وتين الي إيهم بذهول وهي لا تستطيع الانتظار.. قراء ما يدور بعقلها واقترب منها وهمس في أذنه: اجري مستنيه ايه؟!
هزت راسها وقبضت علي فستانها وتحركت بتجاه الشاشه بسرعه وهو معها ..
+
ضحكت زاد وجلال الذي انضم لها بعد أن تأكد من تأمين المكالمه وعدم استطاعت أحد تعقبها ..
اشاره لهم زاد وهتفت : اهدوا يا جماعه !!
نظرت لهم واحد تلو الآخر وغمغمت بدموع: كلكم وحشتوني اوي وحشتوني بجد !!
+
غمغمت عنايات بدموع : عامله ايه يا ضنايا؟!
هزت راسها وهتفت: أنا زي الفل يا ماما!
نظرت إلي جلال وهمسة : جلال محوطني برموش عنيه !!
1
نظر لها بحنان وقبل يدها وابتسمت لها بعشق
اقتربت وتين من الشاشه.. ونظرت زاد الي الشاشه ورفعت كل منهن يدها.. ومسحت علي وجه صديقتها بشتياق قاتل شهقت وتين وهمسة : وحشتيني يا صحبتي!!
رمشت زاد بعينيها تحول دفع دموعها وهمسة: وحشتيني اوي يا نونو!
2
انهارت كل منهم في أحضان زوجها بدموع ونحيب مسح ايهم علي ذراعها.. وضمها بحضنه وهمس: كفايه يا صغنن في عروسه تعيط العياط ده كله؟!
نظر الي الشاشه بحنق وهتف مازحا : انتو ايه اللي جابكم!! كنا حلوين اوي من شويا !!
+
ضحكت وتين بين أحضانه وضحكت زاد بين أحضان جلال وهتفت : احترم نفسك يا مهزء ..
ضحك جلال بتهكم وهتف إيهم : اتلمي يا بت !
+
هتف جلال بنزق: بت مين يلا !! دي الدكتوره شهرزاد عبد الكريم ست الكل!! هسمع بت دي تاني هاجي اكسر لك صف سنانك يا باشا ..
2
ضحك إيهم وهتف: لا بلاش صف سناني أنا عريس وعايز اعرف ابوس عروستي!!
ضحك الجميع بصخب واختبت وتين بين أحضانه بخجل ولكزته على صدره بخفه قبلها بعمق على شعرها وهتف : وبعدين أنا هسكتلك يعني ؟! أنا هسيب عليك زاد بس!!
+
ضحك جلال وضمها بحضنه ورد بعبث : كان زمان دلوقتي زاد دايبه في جلال !!
هتف حمزه بمرح : الله ما تتلم ياجدع انت وهو خلاص عرفنا بتموتوا في بعض!!
+
سحب غرام لحضنه بمرح وقال: احنا الثنائي الاول في الحكايه دي ولا ايه العشق الاول يا غرامي !!
غمغمت عنايات بخفوت: دلع ماسخ..
5
ضرب حمزه كف على الآخر بذهول وهتف: دلوقتي دلع ماسخ ما كان حلو من شويا؟! اه من الحموات دول !!
+
ضحك الجميع بصخب وهتف إيهم وهو يمسك يد بدريه : الا حماتي حبيبتي لا هي امي وست الكوكب كله!!
ضمته بدريه بحنان وهتفت : أنا لو كنت خلفت ولد مكنتش هحبه اكتر منك يا ضنايا !!
قبلها على راسها وقال: حبيبتي يا خالتي!!
+
هتف جلال بمرح : طبعا حماتي أنا حبيبة قلبي اللي بعشق بنتها احلي نعناعه في الدنيا ...
ضحكت عنايات واطلقت الكثير من الزغريط ملأت القاعه وهتفت : حبيب حماتك ياولا ..
ضحك جلال وهتف : الهيبه يا نعناعه في ذمة الله؟!
6
ضحك الجميع بمرح واشاره لها زاد وهي تضحك بسعاده عارمه وهتفت : مبروك يا احلي عروسه واجن عريس ربنا يتمم لكم علي خير واشوفكم قريب اوي!!
+
أشار لها الجميع بفرحه وسعاده وأغلقت الخط ...
وضمت جلال بقوه وهي تقبله علي كل وجهه وهتفت : بعشقك بجنون انت احلي جلال في الدنيا !!
+
دنا منها واعتلاها بسرعه والتهم شفتيها بقبله عميقه لكزته بخفه وقالت: انت فصلت الخط ولا نلاقي نفسنا علي الهواء ونتفضح!!
ضحك بمرح وقال: قفلت يا مجنونه !!
هبط ع شفتيها بقبله ماجنه التهم شفتيها وكأنه يريد ابتلاعها ..
3
في الفرح ..
اشار إيهم الي شامل وغمغم : كفايه كده بقا لم الليله؟!
غمغم شامل بدهشه : يا بني لسه بدري انت مكملتش نص ساعه؟
لكزه ايهم بغضب وغمغم : بدري من عمرك يا خويا اخلص يالا أنا هتجنن بقا !!
+
ضحك بخفوت وهز رأسه بيأس وغمغم: حاضر يلا يا عريس !!
تحرك شامل ولحظات وصدحت صوت الزفه حدق الجميع حولهم بدهشه.. وتمسكت وتين بكف غرام الواقفه بجانبها وهمسة : ايه ده؟!
رفعت غرام منكبها بجهل وقالت : معقول الزفه!!
+
اقترب منها إيهم ومسك يدها وسحبها اليه وقال: يلا يا قلبي!!
تمسكت بغرام بزعر وهمسة : لا استنا ..
سحبها إليه وحملها بين ذراعيه وهمس: لااا بقا ..استني انتي ..
+
شهقت بخجل ووضعت وجهها في عنقه وقبضة علي سترته وهمسة: إيهم!!
تحرك بها وسط ذهول الجميع وتصفيق بصخب وصعد بها الدرج بسرعه وخفه الي جناحهم ..
...........
في ميامي ..
في منزل أمن ...
استيقظت ميرا أخيرا ورمشت بعينيها تحاول استيعاب ما حدث.. نظرت إلي سقف الغرفه بدهشه ..
لحظات وتوالت المشاهد علي عقلها شهقت برعب.. ونهضت بسرعه ولكنها تأوهت من الم جبهتها وضعت يدها علي راسها وهمسه: اووه الالم يفتك بي؟!
5
شهقت برعب علي صوته الساخر : تلات ساعات ليه ضربتك باربجيه؟!
نظرت له وصرخت بفزع وتراجعت في الفراش وهي تنحب وتشهق بصوت مكتوم وهتفت : ايها الضخم المتوحش ابتعد عني!!
رفع حاجبه بدهشه وغمغم: ضخم ليه شيفاني ديناصور قدامك يا بت؟ وابعد عنك أنا جيت جمبك دلوقتي؟!
انكمشت علي نفسها وهزت راسها بالايجاب ودموعها تنهمر بصمت وهمسة: انتي متوحش!!
نظر لها بذهول وهتف: انتي؟!
10
هز رأسه وتمتم: لا كده مش هينفع انتي بتتكلمي عربي؟!
هزت راسها بالايجاب وهمسة بين شهقتها : نعم شويا شويا !!
+
اقترب منها وتراجعت للخلف بزعر ودموعها لا تتوقف .. ورفعت يدها بتحذير ..وهمسة برقه تتنافى مع رفعت يدها في وجهه وهمسة بصوت ينافس رقه أوراق الورد : ارجوك!!
+
رفع حاجبه بدهشه من كتله البراءه والجمال تلك وبلع لعابه بصعوبه.. وهو يتأملها كأنها شي خارق للطبيعه تجسد أمامه في جسد فتاه صغيره الحجم...
لكنها جميله بشكل مرعب ..
جلس بجانبه علي الفراش ومد يده لها وهمس : انتي ازاي كده؟؟ انتي بجد ولا انتي طلعتي من خيالي؟!
2
انكمشت علي نفسها وهي تضع يدها على فمها وهزت راسها بالنفي.. وهي لا تعي شئ مما يقول هذا الضخم الوسيم همسه بصعوبه وصوت مرتجف : انتي ضربت أنا!!
ضحك بمرح وقال: انتي تاني؟!
+
هزت راسها وهمسة: انتي ضربت أنا وجعت أنا كثيرا !!
اقترب منها وقال : أنا يدوب لمستك يا ميرا ؟
تراجعت بسرعه حتي كادت تسقوط من الفراش ..
تمسك بها وسحبها اليه ..دفعته بقوه في صدره الصخري.. شعر بها كلمسه ريشه خفيفه علي صدره وهمسة: ارجوك لا تلمسني؟!
اوما لها وقال بحده مصطنعه : ماشي مش هلمسك!!
بس مش عايز حركه ،ولا كلام لحد اليومين دول ما يعدو علي خير ..
+
اومات برأسها بخوف ونحيب وحدق بها سامح بدهشه وتحرك خارج الغرفه بغضب من نفسه قبل أي شيء ..
خرج من المنزل ووقف بجانب مراد نظر له مراد والقي سيجارته.. وغمغم : مالك يالا؟ البت فاقت ولا ماتت ؟!
اوما برأسه وغمغم بحنق : فاقت اه ؟؟
1
قطب مراد حاجبه وتمتم: طيب مالك مصدرلنا الوش الخشب ليه ؟!
هز رأسه ورد: لا ولا خشب ولا غيره!! بس انا مش فاهم ازاي دي بت فيكتور؟! ازاي دي جات من فيكتور؟؟
5
ضحك مراد بمرح وقال: انت مش عارف جاءت ازاي من فيكتور والله عيب عليك ؟!
ضحك سامح وهتف : بتقول ايه يا هلس!! أنا غلطان اني بتكلم معاك ؟؟
تحرك سامح الي الداخل مره آخره وجلس على الاريكه ودلف مراد خلفه وهتف بمرح: وقعتي يا بيضه؟؟
2
القي عليه سامح الوساده وهتف : مراد لو سمعت الكلمه دي تاني هطلع ميتين امك يا ****!!
ضحك مراد وتمسك بالوساده وغمغم : خلاص متقفش اوي كده البت مربه بالقشطه أنا عارف!!
+
نظر له سامح بحنق وغمغم: عيل ملزق غور من وشي!!
غمزه مراد بمرح وغمغم: أنا رايح انام وانت طبعا هتسهر تعد النجوم هتعد كتير من الليله!!
القي عليه سامح أحد الاكواب بغضب ..وهرول مراد وهو يضحك بمرح القي سامح جسده علي الاريكه وهمس: الله يحرقكم هي طلعه من اولها بدأت بعشق الحليوه وهتنتهي بهبلك يا منيل!!
اغمض عينيه بحنق لحظات وسقط في النوم بارهاق..
مر الوقت حتي فتح عينيه علي فوهة سلاح علي رأسه رفع عينيه وقطب حاجبه بغضب ووضع يده على سلاحه وووو
9