رواية اصفاد العشق والهوس الفصل الرابع والعشرين 24 بقلم سارة احمد
ﻗﺪري أم ﻗﺪرك
ﻧﻠﺘﻘﻲ ﺛﻢ ﻧﻔﺘرق
ﻧﺘﺄﻟﻢ ونحترق
ﻧﺴﺎﻓﺮ في اﺗﺠﺎﻫﯿﻦ ﻣﺨﺘﻠﻔﯿﻦ
ﯾﺆﻟﻤﻨﺎ اﻟﻮداع يسكننا الضياع
ﻧﻠﺒﺲ ﺛﻮب اﻟﺤﺮﻣﺎن وﻧﺴﻜﻦ ﻣﺪن اﻷحزان
ﺗﺮى ﻣﺎذا ﯾﻨﺘﻈﺮﻧﺎ ﺑﻌد اﻵن؟
وعجبا لما يحدث لنا
فكلما أقتربنا من شخص فارقناه
وكلما أحببنا شيء فقدناه
وكلمــا أبتسمنــا أبكتنـــا الحيـــاه
3
في مكتب العميد ..
لحظات ودق الباب وفتح .. وقف إيهم وهو ينظر إلي الطارق بلهفه ،ودموعه حبيسة عينيه ،و قطب حاجبه بغضب عندما هتف الطارق : ندي القاضي مجتش النهارده!!
اغمض حمزه عينيه بيأس ،ونظر الي إيهم الذي تجمد في أرضه ..وكأنه لم يستوعب بعد كلمات هذا الرجل..
لحظات وهتف: يعني! يعني ليه؟! مجتش النهارده طيب ليه؟؟
4
نظر له حمزه وهو يشعر أنه فقد عقله ونهض وهتف: طيب يا باشا هي ساكنه في المدينه الجامعيه ولا ايه؟!
نظر له إيهم ينتظر إجابته بروح محطمه حتي هتف العميد : لحظه اسئل !!
+
رفع الهاتف وقام بالسؤال عنها.. واغلق الهاتف وهتف بأسف : لا للاسف!!
هز إيهم رأسه بيأس.. وضحك وكأنه جن وفقد عقله وتحرك الي الخارج.. وهرول حمزه خلفه ..
4
عاد من جديد يسأل الطلاب بانهيار وشكل هستيري ..حتي اعتقد البعض أنه مختل عقليا يتجول بينهم !!
سحبه حمزه وهتف : إيهم مش هينفع كده تعالي نشوف طريقه تاني تعال نعمل محضر !
دفعه ايهم بغضب وهدر: انت فكرني معملتش؟! أنا قبل ما اجيلكم روحت القسم وعملت محضر! وقالوا لو وصلنا لحاجه هنبلغك !!بس محدش هيلاقي وتين غيري انا عارف ده !!
4
هرول الي خارج الجامعه ..وحمزه خلفه وصعد السياره وانطلق الي نفس الشارع من جديد..
ترجل من السياره ونظر حوله وهتف : امبارح شوفت كاميرات المراقبة اللي في الناحيه دي.. تعالي نشوف الشارع ده !!
اوما حمزه برأسه وقال : شوفت الكاميرات اللي في الاتيليه ؟!
1
أشار له وغمغم بدموع حبيسه : اول حاجه طبعا !! بس الاوضه اللي دخلت تلبس فيها مفهاش كاميرات طبعا.. والكاميرات اللي بره جبتنا واحنا داخلين سوا وبس هي دخلت الاوضه واختفت يا حمزه!!
3
تحرك الي أحد المطاعم وقال : تعال نشوف وان شاء الله خير ؛
اوما حمزه وتحرك معه ودلفوا الي مكان وأشار إلي أحدهم وهتف : عايز اقابل المدير بسرعه!!
+
أشار له العامل وهتف : تحت امرك يا فندم اتفضل معايا ..
دلف الي مكتب المدير وهتف : أنا الدكتور إيهم ابو الفضل..
+
اوما المدير ونهض وهتف: اهلا يا دكتور طبعا اشهر من نار على العلم.. اتفضل !
اقترب منهم صافحهم وهتف : اهلا وسهلا اتفضلوا ..
أشار له بيده واردف: لا شكرا احنا بس عايزين منك خدمه!!
+
اوما له وقال: اتفضل يا دكتور!!
تمسك به وهتف : امبارح كنت مع خطيبتي هنا في الشارع ده !!وفجأة اختفت! ومن امبارح ادور عليها ومش عارف اوصلها ..ممكن اشوف الكاميرات؟!
1
اوما له وتحرك أمامه بسرعه وهتف : طبعا يا باشا اتفضل!!
تحرك معه وبدأ فحص الكاميرات.. مرت ساعه وهو يتفحص الوجوه واللقطات ..حتي تسرب اليأس الي قلبه ونهض بخطوات ثقيله ميته ..وخرج الي السياره وغمغم : يارب !!
3
ربت حمزه على منكبه وقال: بلاش تفقد الامل ربنا هيسترها معها أن شاء الله وهنلاقيها..
هز رأسه وتمتم: لحد ما روحي تطلع مش هفقد الامل!!
......................
في اليونان ..
وقفت زاد أمام البحر ..وهي تشعر بقلق غريب يجتاح قلبها.. منذ أن استيقظت من كابوس مرعب يخص وتين.. وهي تشعر بوغزه بقلبها ..لا تستطيع تحملها..
أغمضت عينيها وهمسة: يارب! ياتري في ايه يا وتين قلبي وجعني عليكي ليه؟!
7
فاقت من شروده علي صوت غير مألوف يهتف : انسه زاد!!
نظرت خلفها وهزت راسها بالايجاب وقالت: نعم !
اقترب منها مختار الشرقاوي ومد يده وغمغم : ياتري فاكرني! انا مختار الشرقاوي! احنا اتقبلنا في الحفله من يومين ؟!
5
قطبت حاجبيها لحظات وتذكرت وهتفت : اه اهلا يا فندم !!
اوما لها وقال: أنا آسف اوي لو كنت اتسببت في اي مشكله مع جوزك!! أنا لو كنت اعرف انك متجوزه مكنتش كلمتك ولا قربت منك!!
3
ابتسمت برقه وقالت : حصل خير يا فندم !مفيش مشكله هو جلال عصبي بس قلبه ابيض!!
اوما لها برأسه بخفه وقال: هو عصبي جدا.. بس اكيد بيحبك !
3
اومات برأسها وقالت: اكيد طبعا !!
اوما لها وقال: فرصه سعيد !وانا اسف مره تانيه ..
1
تحرك من أمامها ..وتنهدت زاد بشعور غريب يغزو قلبها ..
لحظات وفذت بفزع عندما وضع جلال يده على منكبها وهتف : يلا يا حياتي !
هتفت زاد : جلال خضتني !!
2
تمسك بها عندما فزعت وهمس : يا قلبي متخفيش مش قصدي اخضك ..
تململت بتوتر والقت نفسها باحضانه وضمها بحضنه وهمس: مالك يا قلبي؟!
+
غمغمت بدموع: مش عارفه يا حبيبي؟ قلقانه اوي! حلمت كابوس مزعج علي وتين وقلبي وجعني عليها ..
مسح على شعرها بحنان وقبلها على جبهتها وتمتم: متخفيش أنا هحاول اتواصل مع اي حد ..واطمنك عليها !!
خرجت من بين أحضانه وهتفت بفرحه : بجد يا جلال؟
3
ابتسم بجانب فمه وقربها إليه وهمس: بجد يا حيات جلال ..
قبلته علي شفتيه بسرعه وهمسة : ربنا يخليك ليا يا عمر زاد !!
+
لف ذراعه حول عنقه وشدد عليه وهمس : ويخليكي ليا ياختي!! يلا عشان الطياره هتفوتني !
ضحكت بمرح وسحبها معه وصعد السياره وانطلق الي المطار ..
..................
في منزل عنايات ..
2
دلفت عنايات الي الشرفه وهتفت بدموع : ياختي وحدي الله مش كده يا بدريه !!
غمغمت بنحيب وقالت: لا اله الا الله.. تعبت ياختي الدنيا مش سايبه البت في حاله!! داخلين علي الضهر ولا حس ولا خبر ..هتنقط وهطب ساكته !!
+
اقتربت منها عنايات وشهقت بنحيب وقالت: لا يا حبيبتي احب على راسك بلاش تعملي في نفسك كده !!
ورب العزه البت هترجع وهتبصي تلقي جوزها داخل بيها علينا من الباب.. بس انتي قولي يارب !!
3
ربتت بدريه علي قلبها المشتعل وغمغمت : يارب يا اختي!!
دانا كنت ما صدقت قلبي اطمن عليها من ساعه ما اتجوزت الجدع ..وقلت اخيرا قلبي ارتاح من القلق عليها !!
+
ربتت علي يدها وقالت: اهو انتي قولت بنفسك جوزها جدع ولا كل الجدعان.. ومش هيهدلو بال غير لما يرجع بيها اسمعي مني !!
غمغمت بدموع وهي تنظر إلي الشارع والمارة وغمغمت : يارب يا ختي يارب !!
............
في مطار أثينا في اليونان ..
وقف جلال يلتفت وهو يبحث عن مراد وسامح ..
نظرت له بدهشة وقالت: ايه بدور علي مين ولا بتبص علي البنات ؟!
رفع حاجبه بدهشه وغمغم: هي هتهب من هنا ولا ايه؟ احنا لسه في المطار ..اظبطي ولا ارجعك البيت !!
5
رفعت حاجبها واقتربت منه ولكزته في صدره وردت : ترجعني البيت ليه شيفني شنط ولا جماد ماكان ما تحطها تتحط؟؟ لا يا عنيه أنا مراتك وعلي قلبك ما كان ما تروح معاك!!
مش كفايه اللبس الغريب اللي خليتني البسه.. وغيرتلي شكلي!! ولا الاسم الاهبل ده!!
مين بيري دي ايه الاسم المايص ده؟!
6
نظر لها واردف: عايزك تفوقي بس الاول.. الاسم ده انتي طالعه بيه من مصر !! يا بت احنا طلعنا من مصر تهريب.. ولحد دلوقتي بنسافر تهريب فاهدي كده وخلي يومك يعدي... وبعدين
+
اقترب منها ولف ذراعه حول خصرها بحميميه وجذبها نحوه بقوه شهقت برجفه عندما ضغط علي جسدها الغض بجسده المتصلب وغمغم : مراتي وجوه قلبي مش بس علي قلبي بس!! بمزاجي يا عمري ..
5
اقتربت من شفتيه وهمس: تؤتؤ ! وقعت في عشقي غصب عنك ..ومش بمزاجك!!
التهم ملامحها بعينيه وهمس: وانتي اختارتي تدوبي فيا يا بت؟!
3
هزت راسها بالنفي وهمسة : لااا.. وقعتني بعيونك دول وشهمتك، ورجولتك، وحنيتك !!
اقترب منها ولمس شفتيه بقبله ناعمه.. قطعتها زاد ولكزته وهتفت: انت مجنون احنا وسط الناس!!
8
عض شفته بعبث وهمس: طيب تعالي الحمام!!
رفعت حاجبها بذهول وهمسه: يخربيتك !!يا قليل الادب ..
+
اقترب منها وفتح فمه ولكنها توقف علي صوت مراد المرح : يابني يابني البوكس راجع بضهرو!!
نظر جلال خلفه ورفع شفته بنزق وغمغم: لا!! ربنا يعدي اليومين دول علي خير لحد ما ارجع مصر وانا لسه بعقلي!!
8
ضحكت رباب بتهكم واردفت: اللي وأكل عقلك يا حليوه !
نظرت لها زاد ورفعت شفتها بنفس طريقه جلال .. وتحركت بتحفز .. تمسك بها جلال وهمس بأذنها : ابوس ايدك بلاش جنان المره دي! مش عايزين نلفت النظر ..
3
عضت شفتها بغيظ ..وضغطت على قدمه بكعب حذاء العالي بعنف.. عض على شفته بقوه وهمس : يابت الـ..
اقتربت منه وهمسة: بوسني!!
كتم ضحكته وهمس: يابت من شويا مكنتيش عايزه تروحي معايا الحمام!!
5
هتف سامح بحنق وأشار إلى داخل المطار : يلا باشكالكم دي الطياره يابا!!
ضحك الجميع بصخب وتحركوا الي الداخل وجلال يضم زاد من خصرها الي حضنه...
......................
في الطائره ..
جلس جلال بجانب زاد علي اليمين ..ورباب علي يسارها وعلي الجانب الآخر مراد وسامح ..
مر الوقت بصعوبه وزاد تنظر إلي رباب بحنق ..
اقتربت رباب من جلال بالجهاز الكمبيوتر المحمول وهتفت : الخريطه اهي أنا حددت مكانها !!
+
نظر لها واردف بجديه : تمام يا رباب!
تحركت وجلست مره اخري وهي تعمل علي جهاز الحاسوب بجديه وإتقان ..
+
سحبت زاد جلال من ذراعه بقوه وهمسة : وبعدين يا حليوه هنفضل في المحن ده كتير ؟!
نظر لها بحنان وهمس: ده شغل يا قلبي!!
نهضت وسحبته وقالت: طيب تعال معايا ...
5
نهض معها وهو يضحك.. ولا يصدق جنون زاد ،وغيرتها وعشقها له ..وتحرك معها تحت دهشة الجميع ومراد وسامح يضحكون بمرح ..
2
دلفت الي المرحاض.. وسحبته وأغلقت الباب ..ووقفت أمامه ونظرت له بحنق ممزوج بشوق حارق..
فتحت فمها ..ولكنه قبض علي خصرها ..وسحبها اليه وقبض على شفتيها بقبله عميقه.. امتص شفتيها بعنف وهو يدفعها الي الحائط ..وهي تسحبه إليها بلهفه وعشق مجنون.. وتلتهم عنقه بجنون.. ضمها بجنون وسند بيده علي الحائط ..وزمجر بعنف وهبط على عنقها والتهمه بهوس ..
6
رفعها بين أحضانه ..وسند ظهرها للحائط وهو يلتهم بشرتها الرقيقه بأسنانه.. ويده تعبث بملابسها حتي نزع ملابسها السفليه.. وهو ينظر إلي عينيها وهمس : اوعي تصوتي!!
عضت شفتها وهزت راسها بالايجاب.. اختراقها بجنون عضت شفتها وهي تحاول كتم صرختها.. والتهم شفتيها معا داخل فمه ..وكتم أنفاسها قبل صرختها.. وهو يدفع بداخلها بعشق وهي تتلوي بين أحضانه.. وتشهق بصوت مكتوم حتي ارتجف جسدها.. وشهقت وهي تلكزه علي منكبه.. هز رأسه ودفع بداخلها لاعمق نقطه وأطلق حمم مشتعله بلهيب حارق ..
4
وهمس بأنفاس لاهثة : كنت عايزه تقولي حاجه؟!
هزت راسها بالنفي وهمسة بتوهان : هااا ..
ضحك بعبث وهمس: حلو اوي كده! خليكي كده لحد ما نوصل !!
9
انزلها برفق وانحني جلب قطعت ملابسها.. واعطها لها وهمس بعبث : الحقي اللي وقع منك يا دكتوره؟!
لكزته بخفه وردت: اطلع بره يا جلال!!
6
ضحك بعبث وهو يمرر يده على شعره يساوي خصلاته.. وسحب أحد المناديل الورقية واستعمالها واغلق سحب بنطاله وخرج ..واغلق الباب ..
+
تحرك الي مكانه وجلس.. نظر مراد الي عنق جلال وعلامات الحب التي تركتها زاد علي عنقه وبصق الماء من فمه وغمغم: يا منحرف!!
8
نظر له جلال وغمزه بعبث اقترب منه مراد بمرح وغمغم: حلو حمام الطياره!!
غمزه جلال وهمس: اف ! مش عايز اقلك!!
ضحك مراد بعبث وقال: لا قول !!
لكزه جلال وهمسه: اتلم يا خـ**!!
3
لكز مراد سامح النائم وغمغم : قوم انت مش فالح غير في النوم!! قوم شوف الحليوه بيعمل ايه؟!
فتح سامح عينيه ونظر الي جلال واغلقهم مره آخره وتمتم: دول ناس صايعه يابا !!
6
أتت زاد من المرحاض وجلست بجانب جلال ..وهي تضع شعرها علي جانبها الايمن وتظهر عنقها من الجانب الأيسر الي رباب .. نظرت رباب الي عنق زاد المصبوغ بعلامات جلال ونفخت بضيق وهي علي وشك الانفجار ..
6
نظر مراد الي زاد ولكز سامح وغمغم: المجانين دول بيكلوا بعض؟!
هز سامح رأسه وتمتم: عقبالي لما اكل!! ورب العرش هبلعها حيه!! كلكم عليا يا ولاد الكلب أنا الوحيد اللي لسه ما كلتش !!
4
ضحك مراد بمرح وغمغم: وحد حاشك ما الاكل قدامك اشكال والوان اهو؟!
غمز بعبث وهو ينظر الي المضيفه وهي تضحك بمرح ..
2
ألقت رباب جهاز الكمبيوتر عليه وهدرت بعنف: اشتغلوا وبطلوا قلة ادب؟!
نظرت إلي زاد بحنق وغمغمت : اللي اختشوا ماتوا صحيح !!
همسه زاد بنزق : عقبالك يا ماما !!
8
همس جلال في أذنها :جايبه شعرك علي جمب وغظتيها .. نتلم بقا فحمتيها اوي مش هتيجي علي سكتك تاني!!
هزت راسها بغنج وهمسة : عشانك يا حليوه!
قبل راسها وهمسة: روح قلب الحليوه...
............
في سيارة إيهم ..
2
توقف علي جانب الطريق ..وترجل من السياره هو وحمزه.. وهو يحمل صوره وتين علي شاشه هاتفه ويسأل كل من يمر بجانبه.. عنها بلهفه وجنون وقف في وسط الطريق ..وانحني ووضع يده على ركبتيه بتعب شديد وغمغم : يارب دلني! يارب اعمل ايه تاني؟!
+
ربت حمزه على منكبه وقال: يلا يا إيهم اليوم هيخلص وموصلناش لحاجه!!
اعتدل إيهم وقطب حاجبه وتمتم: أنا ازاي مفكرتش في الراجل ده!!
3
هرول الي السياره وخلفه حمزه وهتف : راجل مين؟
صعد السياره وهتف: ابو وتين !!
صعد حمزه وهتف : عارف العنوان؟!
اوما برأسه وقال: ايوه كنت متوقع منهم حاجه زباله زي دي!! عشان كده جمعت معلومات عنهم ..
+
اوما حمزه وانطلق إيهم باقصي سرعه حتي وصل أمام منزل حامد الرفاعي.. وترجل من السياره بسرعه دون اهتمام بغلقها ..وهرول وطرق الباب بعنف شديد كاد يقلعه من الحائط..
+
في الداخل هرولت ميرفت وهي تشعر أن اهوال القيامه أو عاصفه هوجاء قادمه تقطلع منزلهم من جذوره ..
فتحت الباب وهتفت: في ايه؟ جري ايه؟ القيامه قامت !!
+
دفع الباب بغضب حارق وصاح : هتقوم عليكم دلوقتي يا مره !!فين ابنك ولا جوزك ؟!
تراجعت ميرفت وصاحت برعب : في ايه؟ عايز مننا ايه؟! كفايه عملت للواد عاهه عشان خاطر السنيوره بتاعتك !!
1
اقترب منها وصرخ بعنف : اه! وعشانها اهد الدنيا علي. دماغكم كلكم ..واخد روحكم بايدي ولا يرفلي جفن !!
هدر حمزه بغضب : انطقي يا وليه هما فين؟!
خرج مرسي من الغرفه يتحامل علي عكازه وهتف : اهلا يا بابن الأكابر جاي بنفسك اهو !!
+
اقترب منه وحاولت ميرفت الوقوف أمامه بسرعه.. لكن دفعها ايهم بغضب وقبض على ياقة قميص مرسي وغمغم : وديتها فين يا ابن ******؟!
+
ضحك مرسي بعبث : لو راجل بجد اثبت اني أنا قربت منها؟! مش يمكن شفتلها شوفه تاني اتقل منك !!
ضحك ايهم بدون ذرة مرح وغمغم: لا العب غيرها!! هو ده اخرك لعبه وسخه زيك!! وانك تلقح بكلمتين زي اي مره *****!!
+
اوما برأسه وقال: هو انت فاكر أنا هروح اتجوزها من الباب لطاق كده!! لا يا باشا وتين كانت علي علاقه بي لحد ما انت ظهرت في حياتها !!
ولما شافتك اتقل سبتني عشانك ..
وتلقيها سبتك دلوقتي عشان واحد اتقل !!
3
هدر حمزه بغضب: انت كداب يالا..
أنا اللي مربي وتين مع اختي وعمرها ما تعرف تعمل اللي انت بتقوله ده!!
أشار له إيهم وهتف: وانت عرفت ازاي أن وتين اختفت
طلما ملكش يد في اختفائها؟!
2
تلعثم مرسي وغمغم: ده العادي بتاعها من واحد لواحد..
ضحك إيهم ضحكه سودا ألقت الرعب في نفس مرسي وغمغم: برڤو!! قلها برڤوو!!
+
اقترب منه وضربه بمقدمه رأسه في أنفه وصرخ: لو اتاكيد من اللي في دماغي هيكون اخر يوم في عمرك !!
صرخت ميرفت وصاح مرسي بالم وسقط أرضا وقبض إيهم علي ذراعها بعنف وهدر: جوزك فين؟!
+
اشاره الي الهاتف وصاحت : هكلمه بس كفايه ضرب في ابني ابوس ايدك د!!
دفعها الي الهاتف وهدر بفحيح: بسرعه ومن غير ما يحس بحاجه بسرعه!!
1
هزت راسها وتمسكت بالهاتف بأصابع مرتعشه وطلبت حامد وهتفت : انت فين يا راجل؟!
صمتت لحظه وقالت : تعالي في ناس عايزينك ؛
انتظرت لحظه وردت : خير يا خويا!! شكلهم عايزينك في شغل تعال بسرعه ..
+
مر وقت قصير وإيهم يدور حول نفسه بغضب حتي دلف حامد وقطب حاجبه بدهشه وغمغم: في ايه تاني! مش خد البت ايه جابك ؟!
اقترب منه إيهم وقبض علي ياقته وأخرج سلاحه ووضعه في عنقه وهزه بعنف وهدر: وتين فين؟!
1
قطب حاجبه.. ورفع يده وحدق به بدهشه : في ايه! مالها وتين! مش هي معاك ؟!
دفعه للحائط وصاح بغضب: وتين اختفت من امبارح!! ولو عرفت انكم ليكم يد مش هخلي فيكم حته ماسكه في أخته هقطعكم بسناني !!
+
هز حامد رأسه وتمتم بسرعه ورعب : يمين بالله معرف عنها حاجه! واخر مره شوفتها يوم ما انت ختها من بيت امها ..
نظر له إيهم وهتف: ماشي بس لحد ما القيها واعرف مين اللي عمل كده العد التنازلي لموتكم شغال!!
+
دفعه بعنف وهرول الي الخارج ..وحمزه خلفه بدهشه من هذا المعتوه الذي تحول لشيطان أو سفاح محترف ..
2
رفع مرسي هاتفه وهتف : سلوي هانم! انتو وديتوا وتين فين؟!
نهضت سلوي وهتفت بحنق : هنوديها فين يعني؟! هي طفشت لوحدها!! المهم ايهم وصل عندك؟!
+
اوما برأسه وقال: اه! وقلتله زي ما اتفقنا !!
بس هو مصدقش وقالي قالها براڤو!!
ضحكت بمرح وقالت: اكيد براڤو طبعا.. المهم عايزك تمشي من البلد هبعتلك مبلغ وسبب البلد في اسرع وقت ايهم هيحطك في دماغه !!
2
هز رأسه وبلع لعابه بصعوبه وهو يتذكر جنون ايهم وغمغم : تمام هسافر حالا...
............
عاد إيهم من جديد الي نفس المكان ..وكان روحه تعلقت بهذا المكان.. حيث كانت معه اخر مره.. ترجل من السياره وجد حنين أمامه.. تنتظره بجانب سيارتها اقتربت منه وقالت: في ايه يا إيهم ؟! رحتلك المستشفى واستنيت كتير وانت مش بترد عليا ليه؟!
1
زفرا بحنق وغمغم: انتي عايزه ايه؟! أنا جيت بس عشان اعرف حاجه واحده!!
ربعت ذراعيها حول صدرها وقالت: كنت عايزه اتكلم معاك بخصوص وتين والجلسه !!
2
نظر لها واردف بغضب وقبض على ذراعها بعنف: ايوه هو ده اللي عايز اعرفه .. ايه اللي حصل في الجلسه يا حنين؟! وتين من وقتها متغيره واخر حاجه اختفت مره واحده من غير اثر!!
+
نظرت له بالم وحاولت سحب ذراعها وهتفت بثبات تحسد عليه : سيب دراعي يا ايهم! محصلش حاجه غريبه! عادة اول جلسه بتكون تعارف بين الدكتور والمريض!! بس انا لاحظت أن اضطراب وتين مش بس قلة ثقتها بنفسها.. لا دي واضح كده اتعرضت لصدمه شديده وهي صغيره !!
+
ترك ذراعها بعنف ومسح على شعره بغضب وغمغم: أنا بس القيها ..وكله يتحل بعد كده واي حد داس لها علي طرف هدوس علي عمره!!
اومات برأسها وقالت: أنا عندي فكره ممكن ترجع لوحدها ؟!
نظر لها باهتمام بالغ وقال : قولي يا حنين أنا دماغي وقفت!!
1
نظرت له تستكشف رد فعله علي كلامها وقالت : لو وتين حست انك هتضيع منها هترجع!!
نظر لها بعدم فهم وهتف : يعني ايه؟!
+
اشاره له بيدها وقالت: هتتصور صوره مع اي واحده وتنشرها في كل حته انك هتخطب واحده تانيه غير خطيبتك اللي هربت وسبت الفرح ..
نظر لها بتشوش وقال : وتين لو شافت خبر زي ده هترجع؟!
6
اومات بتأكيد وردت : طبعا الغيره اصعب احساس عند الست ..وبيخليها تفقد السيطره على تصرفاتها.. وهي بتحبك وبتغير عليك عشان كده هترجع !!
هز رأسه وتمتم: طيب مين الواحده دي؟!
+
رفعت منكبها وقالت: لو تحب أنا ممكن اساعدك ..أنا كمان يهمني أن وتين ترجع !!
اوما لها وقال: ماشي تعالي معايا !!
2
تحركت معه ..وتوقفت بجانبه وضع يده علي جيبه وهمس : تلفوني !
أخرجت هاتفها وقالت : تعال ناخد صوره بده وننشرها عندي وعندك علي السوشيال ميديا ..
اوما لها ووقفت بجانبه والتقاط صور مع إشعال الفلاش للصوره أضاء بعقله حقيقه وحيده مسك يدها وهتف : استني يا حنين !!
نظرت له بدهشة وقالت: في ايه ؟!
4
هز رأسه بالنفي وقال: لا ده غلط!! وتين لو شافت حاجه زي دي ممكن تعمل في نفسها حاجه مش هترجع !!
نظرت له بحنق حاولت اخفائه وقالت : براحتك أنا كنت عايزه اساعدك يا دكتور!!
اوما لها وقال: شكرا يا حنين بس الطريقه دي غلط!!
7
اومات برأسها وتحركت الي السياره وهي تشتعل بغضب وحنق وصعدت السياره وانطلقت بعنف ..
حدق إيهم في آثارها وتحرك الي سيارته يكمل البحث دون ملل اوكلل أو يأس ..
+
مر الوقت وهو يدور بالسياره حتي دق هاتفه قبض على الهاتف وهتف : هااا في ايه؟!
هتف الطرف الآخر: مرسي طالع على المطار يا باشا ..
+
اسودت عينيه بلهيب قاسي وغمغم : نفذ اللي قلتلك عليه مش عايزو يشوف نور الشمس تاني!!
اوما برأسه وقال: أوامرك يا باشا اعتبره حصل!! مش اقل من تأييده.. مرعي والرجاله هيحطوا الامانه في الشنطه من غير ما يحس ..وهيكون في بلاغ عنه ويتمسك اول ما يوصل المطار!!
+
هز ايهم رأسه وتمتم: مش عايز غلطه ولو فلت منكم انت عارف هعمل ايه فيكم !!
اوما برأسه وقال: أوامرك يا باشا ..
1
اغلق ايهم الهاتف وانطلق بسرعه يكمل بحثه وغمغم : ماشي يا ولاد الكلب بيني وبينكو أني القيها بس.. والعقاب هيطول الكل ..
...............
صباحا ف مكتب العميد
جلس إيهم وحمزه في انتظار وصل ندي ..
نهض ايهم وهو يدور حول نفسه ..وقد بهت وجهه من القلق ،والتوتر ،والارهاق الذي يفتك به، فلم يذق النوم أو الطعام منذ اختفاء وتين، فقد عاش في اليومين رعبا وفزعا فتك بقلبه ، وحطم روحه ،
+
يشعر كأن روحه فارقته معها .. بلع الغصه المسننه المغلقه بطعم الحنظل بحلقه ..لحظات وفتح الباب ودلفت ندي بتوتر وقالت : نعم حضرتك!!
1
تنفس إيهم الصعداء واقترب منه بلهفه ..جعلت ندي تحدق به بذهول وخوف من اندفاعه ناحيتها ..وتراجعت للخلف بسرعه رفع إيهم يده عندما لاحظ خوفها من اندفاعه نحوها وهتف : اهدي يا انسه أنا مش هعملك حاجه والله.. أنا الدكتور إيهم ابو الفضل انتي صاحبة وتين؟!
+
نظر لها برجاء وبلع لعابه بصعوبه في انتظار رده ..
هلل وجهه بفرح عندما هتفت : ايوه يا فندم في حاجه ؟!
بلل شفتيه وقال برجاء اقرب للتوسل : وتين عندك ؟!
نظرت لها بتوتر وقالت بتردد : انت مين؟ وتعرف وتين منين؟!
+
هز رأسه وتمتم وقد اوشك علي الجنون وهتف : أنا جوزها! وتين اختفت من يومين !وقلبت عليها الدنيا انتي اخر امل لي !! قوليلي ارجوكي هي عندك مش كده؟!
+
نهض حمزه واقترب منهم وغمغم : يا انسه ندي احنا اهل وتين.. ومش صح تخبي علينا.. امها هتموت في غيابها وادي انتي شايفه حاله جوزها قدامك الراجل هيتجنن عليها .
+
بلعت لعابها بتوتر واخفت عينيها عنهم وهزت رأسها بالنفي وغمغمت: لالا مش عندي مشفتهاش.. ااااه
صرخت بالم عندما قبض ايهم علي ذراعها بعنف وهز بقوه وصاح : متعرفيش يعني ايه!! انتي كدابه يا بت!!
3
تدخل حمزه وحاول سحب ايهم.. ونزع ذراع ندي من قبضته.. التي تنحب وتشهق بالم وجسدها يرتجف بخوف نهض العميد وتدخل بينهم وهتف : دكتور ايهم ميصحش كده سيبها !!
+
أخيرا استطاع حمزه دفع ايهم الذي صرخ بدون عقل : البت دي كدابه! أنا متأكد انها عارفه وتين فين؟
حاول الاقتراب منها والشرر يقفز من عينيه كالجحيم وصاح بعنف شديد : انطقي يا بت بدل ما هوديكي في ستين داهيه ؟!
+
انكمشت ندي علي نفسها وهي تشعر برعب حقيقي وتمسكت برفضها أكثر بعد روايتها لهذا المتوحش وهتف : أنا معرفش هي فين! بس عندها حق تهرب منك!! انت بني ادم متوحش وهمجي!!
3
حاول إيهم دفع حمزه المتمسك به بقوه وهتف: انت لسه مشفتيش التوحش ولا الهمجيه اللي حق ربنا.. وقسم بالله لو طلتك هقتلك لو مقلتي وتين فين.. اشتري عمرك واتكلمي !!
أشار لها العميد وهتف : اتفضلي انتي يا انسه !
هزت راسها وهرولت الي الخارج برعب من هذا الوحش الغاضب..
1
وصاح إيهم بغضب : تمشي ازاي استني يا بت؟!
دفعه حمزه وهتف : إيهم كفايه بقا !!
صاح بغضب شديد: البت دي بتكدب يا حمزه ؟!
سحبه حمزه وخرج وهتف : عارف تعال معايه !!
+
خرج حمزه من بوابه الجامعه وهو يسحب إيهم معه بالقوة وفتح باب السياره ..
ضرب إيهم الباب بعنف وصاح: أنا مش هتحرك من هنا انت عايز تمشي امشي أنا مش هحلها النهارده!!
ضرب حمزه كف على الآخر بذهول وهتف: انت مخك وقف ليه؟! احنا هتفضل هنا لحد ما تخرج وهنمشي وراها !!أنا عارف وانت عندك حق هي بتكدب وده واضح اوي ..
3
هز ايهم رأسه بيأس ومسح على شعره بعنف وصعد السياره وخلفه حمزه..
مر الوقت بصعوبه وبطء قاتل حتي لمح ندي تخرج من البوابه.. وتصعد سياره اجري وترحل..
+
تحرك خلفها بسرعه وعينيه لا تحيد عن السياره مهما حدث حوله.. حتي توقفت السياره أمام أحدي البنايات وترجلت ودلفت المبنى..
ترجل إيهم بسرعه وتمسك به حمزه وهتف : اصبر دقيقه لما تطلع ؟!
قبض علي ذراع حمزه وهتف: مش قادر ..قلبي هيقف وعقلي هيشت.. اوع يا حمزه !!
نظر له وهتف : استني هنا انت !!
+
نظر له حمزه بدهشه اشاره له بيدها وهتفت: متخفش! اشوفها بس والله ما هعمل حاجه!! أنا اصلا مش هقدر اعمل حاجه! أنا بس عايز اطمن عليها ..
اوما حمزه برأسه وتحرك ايهم الي المبني ..
...................
في شقه ندي
دلفت الشقه واقتربت من وتين النائمه ..وقبلتها علي جبهتها وهمس: عندك حق تهربي منه الهمجي ده؟!
شردت تتذكر عندما وجدت وتين تجلس امام مدخل العماره التي تقطن لها وحالتها مزريه للغايه واخذتها وصعدت بها الي الشقه ..
4
فلاش باك ..
+
في غرفة ندى كان الظلام يلف الغرفه.. اللي من ضوء خافت بجانب وتين المنكمشه علي نفسها ..غارقة في عرقها وارتجاف جسدها ..تتلوى وكأنها تصارع كابوسا لا تستطيع الإفلات منه.. بشهقات متقطعه مذعورة بينما شفتيها ترتجفان بكلمات غير مفهومة..
+
نهضت ندي من نومها بجانبها علي شهقت وتين المفزعه وضعت يدها على جبينها ..وشهقت بخفوت عندما شعرت بالحرارة المرتفعة تلسع أناملها..
+
نظرت إليها بقلق وأسرعت إلى هاتفها بحثت في قائمة الأرقام بيد مرتجفة.. حتى وجدت رقم الطبيب ضغطت عليه رفعت الهاتف إلى أذنها وعيناها لم تفارق وجه وتين الشاحب..
+
عضت ندي علي شفتيها بقلق وهمسة : رد والنبي!!
أخيرا جاءها صوت الطبيب وهتف : ندى في إيه؟!
هتفت بسرعه : دكتور أنا آسفة بس لازم تيجي حالا .. واحده صاحبتي تعبانة جدا سخنة وبتهلوس وخايفة لدرجة مش طبيعية!!
1
- طب اهدي.. تنفسها طبيعي !في أعراض تانية؟!
- مش عارفة بس حالتها غريبة ..جسمها بيترعش .. وبتقول حاجات مش مفهومة ممكن تيجي بسرعة؟!
- خلاص أنا جاي حالا؟!
+
أغلقت ندى الهاتف... وعادت إلى وتين التي كانت تتحرك باضطراب وتسحب أنفاسها بصعوبه.. انحنت نحوها أمسكت يدها بلطف وهمست:وتين أنا هنا متخافيش ايه اللي حصل لك بس يا حبيبتي؟!
+
فجأة انطلقت شهقة مرعبة من وتين وجحظت عيناها برعب ..وكأنها رأت شبحا يود التهامها انتفض جسدها بعنف.. وجحظت عيون ندي بدهشه ..
وقبل أن تدرك ما يحدث تشبثت بها بكل قوتها ..وغرزت أصابعها في ذراعها وكأنها تتشبث بحياتها نفسها..
وصاحت : لا... لا اوعي تفتحي الباب!متخلهمش يدخلوا لآ...
2
تجمدت ندي بذهول ونظرت لها بقلق وهتفت : مين يا وتين؟! محدش هيجي هنا ..
صاحت وتين بكلمات متقطعة محطمة تحمل من الخوف أكثر مما تستطيع ندى احتماله : لا هما هنا!! مستنيني هيقتلني وهي هي قالتلي هتفضحني لو مهربتش!! حرمتني منه! خلتني ابعد عنه! هموت من غيره !!
5
هزت ندي راسها بالنفي وغمغمت: مش فاهمه اهدي فهميني أنا ..
فجأة دوى صوت طرق على الباب!!
+
صرخة وتين بصرخه مكتومه وتشبثت بذراع ندى بجنون ..أنفاسه تتلاحق وامتلأت عيناها بالرعب وكأن كل شيء عاد للحياة من جديد .. حنين ابن الجيران أيهم الجميع يطاردونها حتى هنا...
+
شعرت ندي برجفة وتين تنتقل إليها.. فوضعت يدها على رأسها وأمسكتها برفق وهمست: وتين اسمعيني ده الدكتور!! مش حد تاني مفيش أي حد هيأذيكي أنا معاكي مش هسيبك متخافيش !!
+
لكن وتين لم تكن تسمعها عقلها كان في مكان آخر، في لحظات العجز.. التهديد .. الهروب القسري ..
كانت تغرق في عاصفة من الذعر ولم يكن هناك من ينقذها سوى نفسها .. أو ربما يد تمتد لتنتشلها من هذا الجحيم...
+
أخذت ندي نفسا عميقا وحاولت أن تفلت برفق من قبضة وتين لكنها شعرت بأصابعها تنغرس في ذراعها أكثر وكأنها تتمسك بها وكأنها طوق نجاة وسط بحر هائج..
+
صاحت ندي بسرعه : وتين لازم أفتح الباب ده الدكتور متخافيش أنا معاكي محدش هيقربلك !!
هزت وتين رأسها بجنون وجسدها ينتفض وهمسة بصوت مختنق:لالا متفتحيش أرجوكي!! متفتحيش والنبي !!
1
شعرت ندي بعجزها لكنها لم تملك خيار آخر كورت وجه وتين بين يديها.. وأجبرتها على النظر في عينيها ..
وقالت بحزم:أنا وعدتك مش هسمح لحد يأذيكي! ارجوكي يا وتين سيبني افتح للدكتور ..
+
تراجعت وتين لآخر الفراش وهزت راسها بالايجاب واندفعت ندي وركضت نحو الباب فتحته بسرعة وجدت الطبيب يقف أمامها اشارت له وهتفت : اتفضل يا دكتور، حالتها غريبة جدا ..
دلف الطبيب بخطوات ثابته ..ونظر الي وتين وهي تجلس علي الفراش وتنكمش برعب وعيناها متسعتان بخوف طفولي، كأنها عصفور محاصر. عندما رأت شخصا غريبا يدخل، انتفضت بجزع، وسحبت الغطاء فوق جسدها كأنها تحتمي به، وعيناها تدور في الغرفة كأنها تبحث عن مخرج وهمسة بصوت مكسور بخذلان : مين ده؟! ليه جبتي حد!! إنتي وعدتيني؟!
1
اقتربت منها ندي ومسكت يدها المرتجفه برفق وردت بود : حبيبتي ده الدكتور هيطمن عليكي بس كده مش هيأذيكي أنا معاكي مش هسيبك لحظة ..
أومأ الطبيب برأسه بهدوء وخفض صوته وهو يتحدث إليها بلطف:أنا مجتش هنا عشان أخوفك ..أنا بس عايز أطمن إنك بخير ممكن تسمحيلي؟!
+
تارجحت عيناها بينهم وهزت راسها بهمس ممزق بين خوفها وبين ثقتها في ندي ..
ببطء، مد الطبيب يده ليضع كفه على جبينها لكنها انكمشت على نفسها فورا وجسدها يرتجف وكأن لمسة شخص غريب كانت أكبر من قدرتها على الاحتمال ..
+
أمسكت ندي يدها مجددا وربتت عليها برفق وهمسة:
أنا هنا خدي نفسك يا وتين ..متخفيش إحنا كلنا مع بعض!!
شيئا فشيئا بدأت وتين تهدأ قليلا سمحت للطبيب بفحصها سريعا رغم أن التوتر لم يفارق ملامحها.. وبعد لحظات من الفحص تنهد الطبيب وقال لندى: مفيش أي مشكلة عضوية ..الحمى دي مش بسبب مرض عضوي !! اللي فيها ده صدمة نفسية وعصبية ..جسمها بيفرز رد فعل دفاعي نتيجة الضغط اللي تعرضت له!!
+
نظرت ندي لها بقلق وقالت : طب نعمل إيه؟ هي كده مش طبيعية مرعوبة طول الوقت؟!
زفر بصوت منخفض وقال: أنا هكتبلها علي مهدي كويس!! بس أهم حاجة دلوقتي إنها تحس بالأمان وجودك جنبها هيساعدها ..بس لازم تاخد راحة وأهم من ده كله لازم تتكلم تطلع اللي جواها بدل ما يفضل يعذبها بالشكل ده!!
+
نظرت ندي إلى وتين التي كانت لا تزال غارقة في عالمها الخاص ..وعيناها متورمتان من الدموع ..وشفتيها ترتجفان وكأنها تريد قول شيء لكنها لا تملك الجرأة..
انصرف الطبيب ووضعت ندى يدها فوق يد وتين وهمست بحنان:أنا معاكي مش هسيبك إحنا هنعدي ده سوا...
عوده ..
+
تنهدت بضيق وقالت : بس عارفه برضو واضح أنه هيموت عليكي! انا مش عارفه أنا غلط ولا ايه لما كدبت عليه.. بس هو صعب عليا اوي والله ؟!
+
نهضت وتحركت الي المرحاض.. وفتحت وتين عينيها وهي تنحب وتشهق وجسدها يرتجف بقوه.. لحظات ودق الباب بعنف..
نهضت وتين بالم يعتصر جسدها المرتجف وجرت أقدامها بصعوبه.. حتي وصلت إلي الباب وفتحت الباب وشهقت برعب مغلف بالذهول ..ووضعت يدها على فمها تمنع صرختها وتراجعت للخلف عندما وجدته أمامها وغمغمت بدموع: ايهم
نظر لها إيهم ووووووو
29