رواية اصفاد العشق والهوس الفصل الثاني والعشرين 22 بقلم سارة احمد
إكتملت فصول عشقك في أعماقي وإمتلأت شراييني منكى وأصبحت أتنفسك فنقشت حروف إسمك علي قلبي كل يوم أكتب قصيدة عشق لكى وأدونها في دفاتري لأنكى أنتى من ملكتى ذاتي وكياني بت كل مساء أنتظر حضورك في خيالي لأعيش معكى لحظة سعادة فيكى كل مساء أعزف لحن شوق يذكرني بكى وأهرب من كل شئ إليكى ..
2
مر الوقت ووقف جلال بجانب الباب ينتظر خروجها من الغرفه ،حتي سمع صوت كعب عالي يقرع الارضيه بتناغم ، نظر لها بذهول مخلوط بالغضب وعينيه تموج ببركان انفجر بداخلها وقضي الامر وهدر : هقتلك يا بلوه!!
4
تسمرت بأرضها بخوف حاولت اخفائه ،واقترب منها واشاره لها وهتف بغضب مكتوم : ايه ده يا دكتوره؟!
تراجعت وهي تحاول التماسك امام لهيب نظراته وغمغمت : ايه!! انت مش قلت البسي عشان نروح..
+
قطع جملتها بصوت جهوري غاضب : وانتي كده لبستي يا روح امك؟!
شهقت وصاحت بغضب: احترم نفسك ايه روح امك دي؟!
قبض على ذراعها وسحبها اليه وهدر : ايه الفستان ده؟؟
9
وضعت يدها على صدره وتوترت من اقترابه منها وهتفت : ماله الفستان !!
ضغط عليها بقوه بحضنه وتحسس ظهرها العاري بعبث وهتف : فستان برعايه اتحرش بيه لو سمحت؟!
7
حاولت التملص منه وصاحت: احترام نفسك! وشيل ايدك ..
دفعها الي الغرفه وهدر : لما تحترميها انتي الاول!!
يلا بسرعه ومن غير ولا حرف ادخلي غيري الزفت ده؟!
وقفت على باب الغرفه وهدرت : لا مش هغير حاجه!!
انت ملكش دعوه.. انا حره!
4
اقترب منها بخطوات سريعة، وعينه تفترسها بغضب، شهقت برعب ودلفت الغرفه بسرعه وأغلقت الباب،.
وقف بجانب الباب وهدر بوعيد حارق : اقسم بالله يا زاد لو ما طلعتي بعد دقيقتين.. وبفستان محترم لهدخل اجيبك من شعرك!!
ضرب الباب بعنف.. فذت زاد من الداخل وبدأت بتغير فستانها بسرعه..
2
مر وقت قصير ودلف جلال وزاد الي الحفل ..
وأشار لهم مارد وتحرك بتجاه الطاوله.. سحب لها الكرسي ونظر لها...
1
ذمت شفتيها بحنق وجلست ..وجلس بجانبها ونظر الي سامح وغمغم: ايه؟ كلو تمام؟!
اوما له وهمس : كل تحت السيطرة يا حليوه!!
+
نظر الي زاد وجدها تجلس بشرود ولم تمس الطعام دنا منها وهمس: كلي يا زاد !
هزت راسها بالنفي وغمغمت: لا!!
مسك الشوكه وقطع قطعه من الطعام وقربها لفمها واشاره برأسه إلي الطعام وتمتم : كلي يا قلبي!!
2
نظرت له بدهشة.. قطب حاجبه وغمغم: مش عاجبك كلامي؟!
هزت راسها وهمسة: اه !!
غمغم من بين فكيه : عنو ما عجبك! بس كلي ..
7
ضحكت رباب بتهكم واردفت: كلي يا زاد! جلال خايف عليكي.. عشان ترجعي مصر بالسلامه !!
اوما مارد وغمغم : هم الستات كده كل ما تخاف عليهم يتجننوا عليك اكتر !!
4
هزت زاد رأسه وتمتمت: هم الرجال اصلا كائنات توكسك معندهمش احساس !!
رفع جلال حاجبه بدهشه وغمغم: لا يا شيخه!!
والستات ايه بقا؟ مصدر الحنان!!
رفعت منكبها وقالت: طبعا ..
5
اقترب منها وتمتم: طبعا ازاي !!
طب هتيلي ست حبت راجل بجد واتجننت عشانه مثلا!!
نظرت له بحنق وقالت: يا سلام!! والراجل بيتجنن في حب الست بقا؟!
+
انزل يده تحت الطاوله ومسح على فخذها بعبث وقال: طبعا!! امال قيس مش مجنون ليلى؟ ده كان ماشي يبوس اي حيطه معديه من جنانه بحب ليلي..
قبضت علي يده وهمسة بغضب : اتلم !!
4
نظرت لهم رباب بغضب وغمغمت : فاكر يا حليوه السنه اللي فاتت في نفس الليله دي!! لما كنا في اخر مهمه سوا.. والمطر نزل فجأه! واتحبسنا في بيتي يومين وانت مش عارف تخرج عشان تروح!!
3
نظر لها جلال بحنق ..واشتعلت عينين زاد بلهيب حارق.. ولكزة يده بغضب ونهضت من الطاوله وتحركت الي البار ..
حدق بها جلال بغضب ..ونظر الي رباب وهدر بفحيح: ايه لازمته كلامك ده دلوقتي يا رباب؟!
+
رفعت حاجبها بدهشة مصطنعه وردت : أصلها نفس الليله دي!!
نظر لها مراد بحنق وغمغم: خفي يا رباب المحن ده هي مش ناقصه!!
نفخ سامح بضيق وقال: أنا مش فاهم انتي اتجننتي امتي؟ اتلمي بقا بدل ما المك يا رباب
نظرت لهم بحنق وهتفت: بتعملوا فيا أنا كده عشانه؟!
3
عند زاد ...
جلست على البار .. واقترب منها شخص طويل القامه واسمر البشره، بلحيه كثيفه ،وعيون سودا وهتف : شكلك مصريه؟!
نظرت له بدهشة وردت: ايوه يا فندم!!
+
جلس بجانبها وغمغم: احلي حاجه لما تقابل حد من بلدك في الغربه!! أنا بفرح اوي لما اقابل حد مصري هنا ..
ابتسمت برقه وردت : حضرتك ليك كتير هنا؟!
هز رأسه وتمتم: عشر سنين!!
3
مد يده وقال: اعرفك بنفسي أنا مختار الشرقاوي رجل اعمال..
اومات برأسها وقالت: تشرفنا!! وانا الدكتوره شهرزاد عبد الكريم ..
اشاره الي النادل وغمغم : ممكن اعزمك على درينك يا دكتوره؟!
نظرت إلي جلال المنشغل بحديثه مع رباب بغضب وهزت
راسها بالايجاب وهمسة: ممكن!!
3
علي طاولة جلال ..
+
هتف سامح بحنق وأشار برأسه الي البار : جلال!!
نظر جلال الي البار.. ونهض بغضب وهدر: بطلي طريقتك دي يا رباب.. أنا فاهمك وحافظك ..مش هنلعب على بعض.. أنا بحب زاد ومش شايف غيره!!
تحرك بغضب الي البار وهتف مراد : هنتلم بقا؟ ولا تعتذري عن المهمه دي ونريح بعض!! أنا مش ناقص جنان يا رباب!!
نظرت له بحنق وتأفف وهتفت: انتو عايزين تجننوني؟! انتو عارفين اني بحب جلال من زمان!!
نهض سامح وغمغم : أنا هقوم احسن!!
7
عند البار ..
+
شهقت زاد عندما سحبها جلال من ذراعها.. ووقف أمامها وحدق الي هذا الشخص وهتف : انت مين؟! وبتكلمها ليه ؟؟
نظر له مختار بدهشه ونهض وقال : في ايه حضرتك!!
أنا لقيت الانسه لوحدها.. وهي مصريه وانا كمان قلت ..
قطعه جلال وهدر بفحيح : متقولش!! وهي مش لوحدها جوزها معها...
+
تراجع للخلف خطوه من حدت جلال وهتف: أنا آسف اوي مكنتش اعرف!! ومختش بالي من دبله في أيدها !
لكزه بعنف وهدر بغضب: مش مشكلتي! ومش عايز اشوف وشك تاني في مكان قريب منها !!
2
رفعت زاد حاجبها وغمغمت بذهول من رد فعل جلال العدائي وغمغمت : خلاص يا جلال الراجل معملش حاجه !
نظر له جلال بغضب شديد وهدر بدهشه : انتي شاربه؟!
تراجعت للخلف وهتفت : لا!! ده درينك خفيف كده!!
2
قبض على يدها وسحبها خلفه الي الطاوله بغضب ..
ودفعها الي الكرسي وهدر من بين فكيه : لو اتحركتي من مكانك تاني هزعلك يا زاد؟!
جلست بحنق وغمغمت : يعني ايه!! انت كمان هتحدد اقوم واقعد امتي!!
+
جلس جلال وهو ينظر لذلك الشخص بحنق وتأفف..
ونظر الي مارد وسامح ..
مر وقت قصير ونهضت رباب واقتربت من جلال وغمغمت بدموع : جلال ممكن نتكلم علي انفراد لو سمحت؟!
نظر لها واردف: في ايه مالك؟!
مسكت يده وهمسة: تعال نرقص وانا احكيلك!!
نظر الي زاد بحنق وغمغم: تعالي !
3
أشار إلي مراد وسامح ..وتحرك معها تحت دهشة الجميع.. وحنق زاد وغضبها نظرت..
لهم وهم يتمايلون بنعومه.. وعضت علي شفتها بعنف! ونظرت إلى كأس مراد.. وسحبته من أمامه وشربته دفعه واحده ..
+
نظر لها مراد وهتف : يخربيتك انتي تموتي فيها دي!!
شهقت زاد بالم وكرمشت جبهتها ونظرت الي الكوب.. وهي تشعر بحريق في حلقها.. وكأنها ابتلعت سم يسري في جوفها..
رفعت راسها ونظرت الي جلال ورباب.. وهي تلف ذراعيها حول عنقه .. وتتمايل بشكل مستفز اشعل النيران بعقل زاد.. وقبضت علي الكوب بيدها ونهضت بغضب ..
2
نظر لها مراد بحنق وغمغم: شوف يا اخي اهو الدنجوان مش هنا بس اللي بيحصل ده هو قاله بالحرف!!
نظر له سامح وغمغم : مش فاهم؟
+
ضحك مراد بمرح وغمز له وغمغم: الدنجوان هو الي قالي احط رباب في سكة جلال عشان زاد تحس بقيمته وتمسك فيه!!
قطب سامح حاجبه بدهشه وغمغم: وجلال عارف!!
هز مراد رأسه بالنفي وقال: لا ..
9
اقترب سامح من الطاوله وغمغم: امال بيعمل كده ليه؟!
ضحك مراد بمرح وغمغم: الحليوه بيترجم على طول!! وهو وفريد دماغهم واحده ..هو برضو عايز يشعلل غيرتها .. بس المتخلفه رباب خدت الموضوع جد زياده.. او هي التانيه غيرانه من زاد؟؟
2
نظر سامح الي زاد وهي تقترب من جلال ورباب وتمتم : الله يحرقك انت وفريد.. زاد هتتجنن وتقتلهم!!
نظر مراد خلفه.. تزامننا مع وقوف زاد خلف رباب وهي تنظر لها بغضب.. ولكزتها في منكبها وغمغمت : انتي يا !!
+
التفتت رباب إليهم وتأففت بحنق: عايزه ايه؟!
نظر لها جلال بدهشة.. ونظرت لها زاد وحركت راسها وغمغمت : هقولك !!
3
وبحركه سريعه ضربتها علي راسها بالكوب ..صرخت رباب بالم.. وجحظت عينين جلال بذهول وهتف: يا مجنونه !!
بسرعه وقف بينهم وتمسك بـ زاد المتحفزه للفتك بتلك المتعجره..
وتدخل سامح وتمسك مراد بـ رباب وهتف : الله يخربيتكم ايه الجنان ده؟!
+
صرخت رباب وهي تضع يدها علي راسها وجسدها يرتجف بقوه: شايف الهمجيه تربيت الحواري عملت في ايه ؟!
صاحت زاد بعنف : تربيت الحواري هتمسح بيك الأرض يا بت!! دانا هنفضك النهارده يا مسهوكه!
5
كتم جلال ضحكته وتمسك بها وحاول سحبها وهي تحاول التملص منه وصاحت: اوع يا جلال خليني اجيبها من شعرها الارشانه دي ام صورم !!
اغمض مراد عينيه وضغطه على فكيه يكتم ضحكته وهدر : جلال مستني ايه خدها وامشي فضحتونا !!
5
نظر لهم سامح بقلة حيله وخرج بغضب ..
وصاحت رباب بذهول : أنا ارشانه؟ انتو سمعين البت دي بتقول ايه؟!
صاحت زاد بعنف: بت لم تـ ..
كتم جلال فمها يمنعها من الحديث وحملها علي كتفه وخرج بها بسرعه تحت ذهول الجميع ..
......................
في شقه ايهم ..
فتح باب الشقه ودلف وهتف : وتين!!
اقترب من الطاوله ووضع الاكياس من يده وهتف : جنيتي !
1
خرجت من المطبخ وهرولت اليه وهتفت : وحشتني موت يا إيهم!
تلاقيها بين أحضانه ..ورفعها من الأرض وغمغم: وانتي وحشتيني اوي يا قلب ايهم!
+
انزلها برفق ومسح على شعرها وقال: أنا خلصت كل الترتيبات.. فاضل بس ننزل نشتري فستان الفرح عشان الفرح يوم الخميس!
بلعت لعابها بتوتر ..ورمشت بعينيها وتململت منه وهمسة: ازاي والنهارده الاتنين! هنلحق كده ازاي؟!
4
هز رأسه واقترب منها وقال: أنا حجزت القاعه.. وكل الترتيبات تمام .. وحتي طبعت الدعوات ..والدنيا كلها عارفه أن فرحنا يوم الخميس ومش هنأجل يا وتين ..
+
نظرت له برهبه.. وفركت يدها بتوتر .. اقترب منها ومسك يدها وقبلها علي كلتا يديها.. وقال بنبره دافئه: حبيبي انا مش عايز أغصب عليكي في حاجه بس ممكن تقولي سبب واحد نأجل عشانه !!وانا لو اقتنعت هنأجل بس اعرف ليه؟!
+
اغمضت عيناها وهزت راسها بالنفي وردت: مفيش سبب غير اني خايفه!!
اقترب منها وقبلها على شفتيها وهمس: من ايه يا وتين؟! احنا اهو لينا كام يوم مع بعض حصل حاجه خوفتك؟!
+
هزت راسها بالنفي وغمغمت: لا يا ايهم!!
ابتسم بعبث وقال: طلما لا يا قلب ايهم! يبقي خلاص دخلتنا والافتتاح الخميس يا مزتي!!
نظرت له بدهشة وردت: الافتتاح؟
+
غمز لها بعبث وقال: افتتاح حياتنا سوا يا جنيتي!!
هزت راسها وضحكت بمرح قالت : اها طيب! انا عملت حاجه حلوه هتحبها اوي!!
هرولت الي المطبخ وضحك عليها بصخب وهمس : اهبل هبله شوفتها في حياتي!!
6
تحرك الي غرفة المعيشة وفتح التلفاز وهتف : هاتي بقا الحاجه الحلوه.. وتعالي هشغلك فيلم هيعجبك اوي ..
خرجت وتين من المطبخ وهتفت: انا جيت اهو!
+
فتح ذراعيه وغمغم : تعالي يا صغنن في حضني!!
وضعت ما في يدها على الطاوله وجلست بين أحضانه وهتفت : ايه ده ؟؟
عض شفته بعبث وهمس في أذنها: ده فيلم رومانسي هيعجبك!!
4
هزت راسها ووضعت راسها على منكبه وهي تشاهد الفيلم باستمتاع وراحه.. نظر لها بحنان وهو لا يعي الا ضحكتها.. وحركت شفتيها وهي تتحدث مع حركت يدها..
انقطع عن الدنيا وهو يتأملها بعشق جارف.. عشق حاد رفع حاجبه وهو يتعمق بعينيها ويذوب بنظراتها ثم قبلها بعمق على شعرها بحنان..
+
نظرت له بدهشة وقالت:ايه ده؟ انت مش بتشوف الفيلم ليه؟!
اقترب منها وتمتم: مش قادر اركز في الفيلم!!
هزت راسها وهمسة: ليه؟!
5
اقترب منها وهمس : ريحتك خطفاني.. وعيونك بتغريني.. وشفايفك احيه! سحر يا وتين قلبي عشان كده أنا مركز في حاجه واحده..
سحبت أنفاسها بصعوبه وهمسة: ايه؟!
+
قبلها بعمق على شفتيها وهمس : انتي!
مع قبله أكثر عمق وتمتم : وانتي وبس!!
+
بللت شفتيها وحاولت دفعه بضعف وهي تشعر بجسدها يأن بين ذراعيه!!
انزلق الي عنقها وامتصه بشغف وهمس : وكمان انتي!! ضمها إليه ورفعها علي خصره وهمس: وطول عمري هتبقي انتي احلي وتين في الدنيا !!
3
لفت ذراعيها حول عنقه وهمسه: أنا احلي وتين؟!
مسح على شعرها وهمس: حلوه بس! انتي
طلقه.. طلقه اقسم بالله!!
3
كور وجهها ..والتهم شفتيها بقبله ماجنه.. التهم شفتيها معا ..ابتلعهم بداخل فمه.. وهو يميل برأسه ويتعمق أكثر .. ويرتشف منها بهوس ولج لسانه بداخل فمها بفجر.. ويده تضغط على نهديها بعنف ..
مسكت يده وهمسة: إيهم!!
+
نظر لها بحنان وهمس: بعشقك يا قلب ايهم من جوه يا نن عين ايهم..
اقتربت منها وهمسة: وانا بحبك اوي يا إيهم اوي..
انت كل حياتي.. كل دنيتي.. احلي راجل واحن راجل.. وكل حاجه حلوه ربنا شالها لي فيك يا حبيبي!!
2
كور وجهها وهمس : أنا كل ده عندك!!
هزت راسها وهمسة: واكتر يا إيهم! أنا بس مش عارفه اقولك كل اللي جويه..
مسح على وجنتها برفق وهمس: يعني لو طلبت منك حاجه تعمليها عشاني!! تعمليها يا قلبي؟ ولا تكسفي إيهم حبيبك..
+
هزت راسها بالنفي وردت: مقدرش اكسفك يا حبيبي!!
اقترب منها بعبث وغمغم: خايف تكسفيني يا روح حبيبك؟
مسحت علي صدره وتمتمت : طيب جرب كده وشوف أنا أعمل عشانك اي حاجه!!
5
تنهد ومسح على شعرها وقال: بصي يا وتين في واحده زميلتي انتي شوفتيها قبل كده الدكتوره حنين..
هزت راسها وردت : اه مالها؟!
نظر لها واردف: هنروح ليها سوا عايزه تتكلم معاكي يا قلبي صدقيني هتساعدك كتير أنا هكون معاكي مش هسيبك!!
10
نظرت له بدهشة وردت: هي دكتورة ايه اصلا؟!
بلع لعابه بصعوبه وقال: دكتوره نفسيه يا قلبي !!
نظرت له بدهشة وحاولت النهوض تمسك بها بقوه وهتف: استني يا وتين! أنا عايز اساعدك والله يا قلبي..
لما تتكلمي مع حنين هتحسي بفرق ..
وكمان هي هتساعدك كتير.. انتي عاجبك خوفك وترددك يا حبيبي ؟!
+
نظرت له ودموعها تنزل ببطئ وتمتمت: لا مش عجبني! بس انا مش مجنونه يا إيهم؟؟
همس بصوت هادئ لكنه حازم: قطع لسان اللي يقول علي حبيبتي مجنونه!! انتي بتخافي وبس يا قلبي من كل حاجة ..بتترددي في كل خطوة حتى في الكلام!!
بتحسبي كل حرف كأنك خايفة تغلطي وتدفعي الثمن.. ليه؟ ليه لازم تعيشي مرعوبة كده؟!
7
اخفت عينيها وهمسة: أنا.. أنا كده مش بإيدي!
اقترب منها وكور وجهها وهمس: مين قال إن ده مش بإيدك؟ إنتي فاكرة إنك ضعيفة.. بس الحقيقة إنك محبوسة جوا نفسك يا وتين.. في سجن خوفك..
وإنتي الوحيدة اللي تقدري تكسريه وانا معاكي عمري ما هتخلي عنك !!
+
نظرت له ودموعها تنهمر وهمسة: حتى لو رحت! حتى لو حاولت! مش هتغير حاجه أنا عارفه!!
اوما إيهم بصبر واهتمام بالغ وغمغم : لا يا حبيبي هتتغير وهتقدري!! إنتي فاكرة إن العلاج النفسي معناه إنك ضعيفة.. بالعكس يا حبيبي أقوى ناس في الدنيا هم اللي بيعترفوا إنهم محتاجين مساعدة.. وإنتي مش اقل منهم !!
أنا مش عايزك تعيشي حياتك سجينة خوفك ..عايزك تعيشي بجد ونبني حياتنا سوا ويدي في ايدك !!
3
نظرت له بدهشة وردت: انت غريب اوي يا إيهم! واصرارك انك تبني شخصيتي واهتمامك الكبير علي ده غريب!! أنا أعرف أن الراجل يحب مراته شخصيتها ضعيفه عشان يفرض عليها شخصية!!
1
ابتسم بجانب فمه ورد: اي راجل عايز ست شخصيتها ضعيف عشان يفرض عليها شخصية ده مش راجل وشخص ضعيف بيدور علي حد أضعف منه عشان يقدر عليه.. وكمان مش بيحب الست اللي معاه زي ما انا بعشقك يا وتين أنا مش عايزك تعيشي حياتك سجينة خوفك يا حبيبي..
2
نظرت له واومات بتردد وهمسه: حاضر يا إيهم هعملك اللي انت عايز؟؟
ضمها إليه وهو يقبل كامل وجهها بعدة قبل وغمغم : بحبك اووي يا وتين قلب إيهم!!
.....................
في اليونان ..
سار جلال بـ زاد علي منكبه التي تركل باقدامها وتصيح بغضب شديد: اوع يا جلال نزلني بقلك!!
انزلها علي الأرض وتمسك بها وهتف بنزق : بس بقا.. اهمدي يا بت.. انتي ايه اتجننتي ؟!
2
صاحت بغضب وهي تضربه على صدره بدون وعي : اه اتجننت! وابعد عني بدل ما اقتلك.. روح لي رباب بتاعتك وسيبني اهرجع مصر!!
نظر لها بذهول وهتف: لا انتي اكيد اتجننتي! قلتلك أنا مش بتاع حد ..ورباب حكايه وخلصت من زمان!!
دفعته بقوه وهتفت: انت كداب! وانا اصلا مليش دعوه حكايه خلصت ولا مخلصتش أنا مالي!!
+
اقتربت منها وحاوطت عنقه بيديه وضغطت علي عنقه وهدرت بعنف: خلصت وانتوا كنتوا هتتجوز الشهر اللي جاي
نظر لها بذهول وهتف: مين دول اللي هيتجوز الشهر اللي جاي!! انا اتجوزت يا زاد انتي مراتي ومفيش غيرك !!
شعرت بصدق كلماته التي اخترقت قلبها ولكنها دفعته بقوه وهتفت بدموع : وانا مش عايزه اتجوزك ؟؟
2
كتم ضحكته وهو يشعر بها تتاكل من الغيره وغمغم : طيب خلاص اهدي.. انتي عايزه ايه دلوقتي؟!
تحركت بتجاه البحر وصاحت بغضب: أنا عايزه ارجع مصر!!
هرول خلفها وقبض على ذراعها وسحبها اليه وهتف : يا بلوه حياتي رايحه فين؟ مصر ايه اللي هترجعلها ده البحر يا بت!!
+
حاولت التملص منه وصاحت: ملكش دعوه يا بارد..
أنا هرجع عوم اوع كده سيبني!
ضحك بصخب وسحبها اليه وحدق الي عينيها لحظات تسمرت بأرضها واخترقت نظراته قلبها..
بلعت لعابها بتوتر وهي تشعر بدقات قلبها تتباطأ ثم تدق بسرعه ..
وهي تنظر إلي عينيه اقترب منها وتمتم: بدل العصبيه والجنان ده كله قولي انك بتغيري عليا؟!
2
أغمضت عينيها تحاول التماسك أمامه وغمغمت : أنا اغير ليه بقا؟! هو أنا اللي بتحكم في لبسك.. وكل حياتك واقعد فين.. واكلم مين؟!
لكزته بخفه واكملت : يبقي مين بقا اللي بيغير؟!
ابتسم بجانب فمه ورد: يبقي أنا !
+
اقترب منها وهمس أمام شفتيها بصوت أجش: أنا بغير عليكي بجنون وهوس يا زاد!! واي حد بس يفكر يقرب منك ببقي عايز اكله بسناني واخفيه من الدنيا كله !!
رفعت عيناها بثقل وتململت بنعومه وقالت : وانا كمان..
4
تمسك بها بقوه وحاوط خصرها وقربها إليه وهمس: انتي كمان ايه! قولي يا حياتي؟!
سندت راسها علي منكبه وقالت بلسان ثقيل : بحبك اووي يا جلال!! من زمان من ساعة ما خطفتني وخدتني في حضنك! وحامتني من الدنيا كلها جوه حضنك !
1
نظر لها بدهشة هزت راسها وهمسة: اه بحبك وبموت لما تغيب عني.. أو لما تتكلم مع اي واحده عايزه اقتلك واقتلها واقتل نفسي كمان !!
ابتسم بعشق وغمغم : أنا عارف انك مش في وعيك!!
بس برضو عارف ان اكتر كلام مستخبي جوه قلوبنا بيطلع واحنا مش في وعينا!!
2
مسحت على شفتيه وهمسة: جلال!!
قبل أطراف أناملها التي علي شفتيه وهمس : روح قلبي..
اقتربت منه وميلت راسها وهمسة: بوسني! بوستك حلوه اوي ..
قبل أن يستوعب كلماتها ..رفع حاجبه بدهشه عندما هتفت : انا بحب بوستك اوي!!
3
بلع لعابه بصعوبه وهمس: وايه كمان يا زاد حياتي؟
فتحت عيونها بثقل وهمسة : أنا أول مره اجرب البوسه دي! ومكنتش اعرف انها كده؟!
قربها إليه وهو يحاول السيطره على أعصابه ورد: كده ازاي؟!
حاوطت عنقه ودفنت وجهها ف عنقه وهمسه بأنفاس لاهثة: يعني انت مش بتديني فرصه أنا ابوسك.. انت بتاخد شفايفي جوه عندك .. وانا بكون عايزه ابوسك بس مش بلحق !!
3
ضحك بصخب وقبلها علي جبهتها بعشق وغمغم: لا حقك عليا أنا غلطان هديكي فرصه!!
رفعت راسها ونظرت له وتمتمت: امتي يا جلال؟!
2
انفجر ضاحكا وهز رأسه بيأس من تلك المجنونه وهتف : زاد يا حياتي فوقي ..انتي اكيد هتنتحري لما تفوقي وتعرفي انتي قولتي ايه وانتي سكرانه؟
دفعته بقوه وهرولت بتجاه البحر وصاحت: أنا مش سكرانه! أنا عارفه كل حاجه.. وانا واعيه اوي!!
+
وقف ووضع يده في جيبه وقال: لا واضح مش سكرانه خالص!!
ضحكت بمرح عندما لامست الماء أقدامها وهتفت : الله المايه حلوه اوي!!
نظرت له وهتف بصياح : جلال..
مسح وجهه وهتف : نعم!
2
صرخت باعلي صوتها : بحبببببببببببببببببك بحبببببببببببك وهموت عليك اوي!!
رفع حاجبه بدهشه واقترب منها وهتف : يا مجنونه انتي عايزه ايه؟! أنا ماسك نفسي بالعافيه والله !!
اقتربت منه وهمسة بدلال وغنج أنثوي قاتل : ومسكها ليه سيب نفسك وامسكني أنا ..
9
رمش بعينيه يحاول أن يستوعب دلعها ودلالها ..
وكلماتها التي أشعلت النيران بجسده ..
واوشك علي نهش جسدها الذي يتمايل بين أحضانه بنعومه.. ستصيبه بنوبه قلبيه بالتأكيد..
+
مسكت يده ووضعتها علي وجهها وسارت بيده علي جسدها بنعومه وهمسة بصوت واهن لكنها مشبعة بحرارة تفضح اشتياقها، كأن كل حرف يخرج منها متوسلا للمزيد من المشاعر : جلال !!
1
نظر لها جلال كوحش مقيد بسلاسل واهنة، تتآكل مع كل لحظة تمر، مع كل نظرة منها، مع كل نفس يهرب من شفتيها المرتجفه جسده كان متشنجا، مشدودا كما لو كان يحارب رغبة تتفجر بداخله، لكنها لم تكن رغبة عابرة بل رغبة تتغذى على عشقه على جنونه بها ..
+
حملها بين ذراعيه وكأنه يخطف حقه من الدنيا..
وعشقه من بين فكي الحياه.. وغمغم بصوت متحشرج بشهوه فتاكه : لازم تفوقي! عايزك تحسي بكل حركه.. وهمسه.. ولمسه.. مش عايزك غايبه كده !!
7
وبدون تفكير القي بها في الماء.. وهو خلفها شهقت برعب وصاحت : جلال!
تمسك بها بقوه وحاوط خصرها وقربها إليه وهمس أمام شفتيها بصوت مبحوح : بحبك يا زاد! عايزك بجنون!!
تنفست بصعوبه وهزت راسها بالايجاب وهمسة: وانا بموت فيك!!
+
التهم شفتيها بجوع آخر.. واشتياق آخر ..أكثر عنفا.. أكثر حده ولوعه ..
كانت أنفاسه ثقيله محمومة وكان الهواء أصبح حوله خانقا غير كافي لاحتواء ناره ..
+
فصل شفتيه اخيرا وحملها بين ذراعيه وسار بها الي منزلهم ..وهي وتضمه بتملك مجنون وعشق مغلف بالنار ..
لم يكن يريدها كجسد بل كان يحتاجها، كما يحتاج المرء إلى أن يتنفس، وكما تحتاج النار إلى ما يحافظ على اشتعالها وكانت هي كل ما يبقيه مشتعلا...
........................
في مكان ما في ميامي ..
12
داخل مكتب فيكتور رفع الهاتف بعينين قاتمتان وهتف : ماذا فعلت ايها الأبله؟!
رد الآخر: لم يتم العثور عليه سيدي..
+
ضرب فيكتور المكتب بقبضه بغضب مكبوت وغمغم : يجب العثور عليه فورا والا !!
قطعه الآخر وهتف : سيدي أقسم لك بحثت عنه في كل مكان، لكنه اختفى كأنه لم يكن يوما هنا!!
1
غمغم فيكتور ببرود قاتل : الناس لا يختفون هكذا، إلا إذا قرروا ذلك أو أجبرهم أحد على ذلك وأنت، يا عزيزي، لديك يوم واحد فقط لتخبرني أيهما حدث!!
+
صمت الآخر بحيره وغمغم : سيدي اخر مكان تواجد فيه كان المقر الرئيسي في اليونان!!
نهض فيكتور وهدر بفحيح مرعب : حسنا يمكنك القول إني لن أضطر إلى قلب المدينة رأسا على عقب بحثا عنه!!
+
هتف الآخر : أنا… أحتاج إلى مزيد من الوقت، سيدي، فقط بعض الساعات الإضافية، وأنا واثق أنني..
قاطعه فيكتور بنبره حاده سرت في جسد الآخر كالسم السريع : أنت واثق؟ حقا ؟ لأنني، على عكسك، لا أؤمن بالاحتمالات. إما أن يكون لديك إجابة، أو يكون لديك قبر محفور باسمك بالفعل!!
1
غمغم الآخر بتلعثم : لا لا حاجة لذلك، سيدي، سأجده، أقسم لك! فقط… فقط أعطني بعض الوقت!"
قهقه فيكتور ببرود وهتف : أنت تظن أن لديك وقت؟ خطأ، يا عزيزي أمامك أربع وعشرون ساعة فقط وبعدها، إن لم يكن شاكر بين يدي، فاعلم أنني سأعتبرك أنت البديل!!
+
همس الآخر بصوت مكتوم: سأجده سأجده، أقسم لك..
رد ڤيكتور بصوت حاد : أعلم أنك ستفعل لأجلك، وليس لأجلي لأنك إن خذلتني فصدقني الجحيم الذي ينتظرك سيكون أسوأ مما تتخيل!!
+
انهي ڤيكتور المكالمه دون انتظر ردا والق الهاتف علي الطاوله ..وسند ظهره للخلف وهو يحدق بالفراغ بحده وهو يعي تمام أن اختفي شاكر هذا ينظر بكارثة اوشكت على الحدوث ..
......................
في عياده حنين !!
جلست وتين بجانب إيهم على الأريكة.. أنفاسها مضطربة وهي تقبض علي يدها ..وعيناها معلقتان بالأرض كأنها تبحث فيها عن مخرج ..تصلب جسدها برعب وكأنها لا تستطيع تخيل وجودها هنا بدونه!!
+
لاحظ إيهم ارتجاف جسدها.. وهو يعلم تماما ما يدور بعقلها ..اقترب منها ومسك يدها وهمس بصوت دافئ مطمئن : وتين مفيش حاجه تخوف يا قلبي أنا هنا معاكي!
+
نظرت له برجاء صامت، وتوسل خفي ،أن لا يتركها لكنه سبقها وابتسم بحب وغمغم : انتي قويه يا حبيبي وانا بثق فيكي اوي.. انتي محتاجه تتكلمي وتطلعي اللي جواكي ..
بلعت لعابها بصعوبه ونظرت له وهزت راسها قبلها علي جبهتها وهمس : أنا مش هبعد هستناكي وراء الباب ده ماشي يا وتين قلبي!!
4
اوشكت علي الاعتراض وان تقبض علي ذراعه ولكنه مسك يدها وقبلها وضغط عليها بلطف وكأنه يخبرها أنه معها حتي لو لم يكن في الغرفه نفسها ..
تحرك الي الباب ونظر لها بعشق وغمغم: أنا هنا وهفضل هنا يا وتين في ضهرك يا قلبي!!
+
شيء ما في كلماته اخترق القلق العاصف بداخلها لم يزيل خوفها تماما.. لكنه جعله أقل وطأة، أقل فتكا ،ألقى عليها نظره اخيره وكأن عينيه تقولان أكثر مما تستطيع كلماته..
+
ومع كل خطوة يبتعدها نحو الباب، كانت أنفاسها تزداد اضطرابا، حتى أغلق الباب وراءه لتجد نفسها وحيدة في مواجهة الطبيبة ومواجهة نفسها..
5
نظرت لها حنين بحقد حاولت اخفائه وهتفت : متخفيش يا انسه وتين ..ممكن اعرف ايه اكتر حاجه بتخوفك في الحياه أو اكتر حاجه خوفتك؟!
نظرت لها وتين بتوهان وبلعت لعابه بصعوبه وكأن السؤال أعادها الي مكان لا تريد الرجوع إليه همسة بنبره مكسوره مرتعشه : كنت صغيرة.. يمكن سبع سنين كانت ماما بتسبني عند الجيران لحد ما ترجع من شغلها كان ابن الجيران بيلعب معايا.. كان لطيف معايا كان دايما يضحكني..
8
نظرت لها حنين بصمت وكأنها تنتظر المزيد.. وكأنها تستمتع بالحفر داخل رأس وتين.. واستخراج كل ما تخبئه..
همسة وتين بصوت ضعيف : يومها كنت لوحدي قدام البيت، وهو جه قال لي إنه عايز يوريني حاجة، ومسكني من إيدي
توقفت وتين فجأة وهي تشعر بالاختناق ودقات قلبها تتسارع وهي تعيد ذكريات تلك الليلة السوداء داخل عقلها..
+
لكن حنين لم ترحمها، بل اقتربت منها تراقبها باهتمام غير طبيعي وهمسة بصوت يبدو وكأنه يحاصرها من كل اتجاه:إيه اللي حصل بعد كده يا وتين احكيلي بالتفصيل؟!
3
شعرت كأنها تسقط في حفره لا قاع لها ..وهمسة بنحيب حاد: أنا كنت خايفة مكنتش فاهمة هو بيعمل إيه!!
بس كنت عايزة أصرخ ..ومقدرتش كنت متجمدة متكتفه ..
+
نظرت لها حنين وهمسة بصوت منخفض لكنه يحمل نبرة مبطنة كأنها تزرع بذرة الخوف داخل قلبها دون أن تدرك وتين ذلك وقالت : الخوف حاجة غريبة أوي بيشل الواحد بيخليه ضعيف بيخليه تحت رحمة اللي قدامه!!
3
نظرت لها وتين ..ولم تدرك لماذا ارتجف جسدها أكثر علي نبره صوت حنين.. وكلماتها المبهمه.. وكأنها لم تعد تشعر بالأمان كأنها سقطت في فخ لم تدرك وجوده من البداية..
نظرت لها حنين وغمغمت : كفايه كده النهارده ونكمل الجلسه اللي جايه!!
+
اومات وتين ونهضت تجر أقدامها بصعوبه.. وفتحت الباب وجدت إيهم أمامها يسند علي الحائط.. اقترب منها وهو يلاحظ شحوب وجهها بشده.. وتجمد أطرافها.. حاوط خصرها وقربها إليه وهمس: مالك يا قلبي؟!
2
هزت راسها بالنفي ونظر إيهم الي حنين فهزت راسها بالايجاب وهتفت : هتبقي كويسه بس خليها ترتاح!!
اوما لها وتحرك بها وانصرف وهو يحدق بها بدهشه من حالتها هذه ..
+
رفعت حنين الهاتف وهتفت وهي تنظر إلي السي دي الذي به تسجيل جلسة وتين بانتصار ممزوج بالحقد وغمغم : سلوي هانم اللي عايزينه حصل!!
ضحكت سلوي بخبث واردفت : تمام اوي! اسمعي بقا الكلمتين دول ونفذيهم بالحرف وووووو
15