اخر الروايات

رواية سديم والادهم العنيد الفصل الحادي والعشرين 21 بقلم دينا اشرف

رواية سديم والادهم العنيد الفصل الحادي والعشرين 21 بقلم دينا اشرف


                                    

يقول الشيخ بن عثيمين رحمه الله.


+



رجل صلى ركعتين في العشر الأواخر من رمضان ، 

ورجل آخر صلى ركعتين في عشر ذي الحجة 

أيهما أفضل ؟

من صلى في عشر ذي الحجة أفضل .


+



لذالك يجيب على أهل العلم أن يبينوا  للعامة أن العمل الصالح في عشر ذي الحجة أحب إلى الله من العمل في أي وقت كان 💜


+



مين صام النهارده ياشباب 💜💜


+



#Dina ashraf #


+



كانت سديم قاعده هي ومامتها بيتفرجو علي التلفاز وكانت سديم تنام علي قدم سلمي وسلمي تلعب ليها في شعرها 


+



سديم ،، تفتكري يامامي الفانز اللي هيسمع الفيديو دا هيعيطو 


+



سلمي ،، انا عايزه انتي اصلا عيطتي ليه 


+



سديم ،، الاغنيه حزينه يامامي 


+



سلمي ،، انت بت نكديه دا بدل متروحي تغني اغنيه البت المدلعه اللي بتقول شطبنا خلاص الحدوته 


+



سديم باشمئزاز،، ييي انا اغني الاغنيه دي بتهزري يامامي 


+



سلمي ،، وفيها بت فرفوشه كدا ومدلعه مش رايحه تغنيلي ياوحشني 

ياشيخه وحش لما يلهفك 


+



سديم ،، سلمي انتي بتدعي عليا وكدا مش ايزي 


+



سلمي ،، اتنيلي اسكتي 


+



دخل سليم 


+



سليم بغناء  ،، اها صحابي ياما بس انا عا الدوغري وحيد 


+



سلمي ،، اللهم طولك ياروح كشفت راسي ودعيت عليكو ياولاد سالم 

ايه النكد اللي معيشني فيه دا 


+



سليم ،، سوري ياسلمي بس انتي من ايام حاجه غريبه حاجه غريبه 

حاجه غريبه 

حاجه غريبه 

الدنيا بقا ليها طعم جديد 

حاجه غريبه انا حاسس 

ان ايدا يوم عيد 


+



اكملت سديم ،، وانا حاسه الدنيا غربانه 

ويانا في ليل كله سعاده 

وانا حاسه الدنيا غربانه 

ويانا في ليل كله ساعده 

كدا فرحه حلوة في عنيه 

وحلاوتها سكر غزيانه 

انت عارف ليه 


+



سلمي وهي تحمل الخف بتاعها ،، استني اقول انا ليه يابنت الجزمة انتي وهو 


+



بسرعه البرق كانت سديم تركض هي وسليم 


+



سليم ،، اجرري يااشرررف 

وسلمي تجري وراهم 


+



سليم ،، استووب تعالو معايا 


+



سلمي ،، علي فين بروح امك 


+




       


                

سليم ،، عامل ليكو مفاجاءه بره 


+



سديم تقفز زي الاطفال ،، هااااي يلا بينا 


+



طلعو كلهم الجنينه 

كان سليم عامل ليهم في الجنيه برتي صغير 

جايب جميع انواع الشيبس والبيبس والمكسرات 

واللب والسوداني 

وجميع انواع الشيكولاته 


+



(يارب اخ زي سليم مش ابو لهب اللي جبلي كيس شيبسي بخمسه جنيه للسحور 

والصبح كان واخد تمنه 🥺🤲)


3



سديم حضنت اخوها ،، انت اجمل اخ في الكون كله انا بحبك اووي ومش عايزاك تزعل مني 


+



سليم ،، بس ياروح اخوكي انتي بنتي قبل متكوني اختي ومفيش اب بيزعل من بنته 


+



سلمي بسخريه ،، بتحسسني ياض ياسليم انك اكبر منها 10 سنين دا هما سنتين يامعفن 


+



سليم ،، سلمي خليكي في حالك 


+



سلمي ،، اها ياواطي ياقليل الاصل 


+



سديم ،، سلمي يلا ناكل بس الاول وبعدين نشوف حوار الاصل دا 


+



سلمي ،، معاكي حق ابت سديم الاكل اهم 


+



سليم بهمس ،، عالم مفجوعه 


+



قعدو ياكلو وهما بيضحكو وجو جميل جدا 


+



سديم حست ان دا الوقت المناسب انا تحكيلهم علي كل حاجه 


+



سديم ابلعت ريقها بتوتر ،، انا لازم احكيلكم علي كل حاجه 

انا اصلا جايه من ايرلندا عشان تكونو جمبي 


+



سليم بحنان ،، حبيبتي لو مش هتقدري تقولي متقوليش حاجه وانا اسف اني كنت بضغط عليكي 


+



سديم ،، لا لازم اتكلم دلوقتي 


+



سلمي ،، قولي ياروح ماما 


+



سديم خدت نفس ،، سليم قبل ماتكلم مش عايزاك تقاطعني وانا هفهمك كل حاجه 


+



سليم ،، ماشي 


+



سديم ،، اول يوم ليا في ايرلندا. مكنش لينا بيت نروح فيه فا وبدات تقص عليه كل حاجه مقابله ادهم وعرضه عليها انها تقعد في بيت مشترك 

وكل حاجه 

والحادثة بتاعتها 

وكل حاجه حصلت معاها حكتها ...........


+



سليم كان قاعد مزهول من اللي حصل لااخته وسلمي نفس الحوار 


+



خلصت سديم كلام وكانت دموعها تنزل بغزارة 


+



سليم قام وجذب اخته لااحضانه 

وفضل يبكي هو كمان وسلمي كانت تبكي علي ماتعرضت له سديم 


+




        

          


                

سديم ببكاء ،، كسر قلبي ياسليم انا حبيته حبيته اووي وهو كسر قلبي 


+



سليم ،، اهدي ياحبيبتي والله لو مهديتي لااروح اقتلهولك حالا 


+



سديم بخضه ،، لا ياسليم متقربش منه 


+



سليم ،، تصدقي ان انتي تستاهلي كل دا يعني بعد اللي حصل ولسه خايفه 


+



سلمي ،، الحب يامعصعصه 


+



سليم بجديه ،، ازاي اميره وهاله يعملو كدا ازاي وصلت بيهم الحقاره لكدا 


+



سلمي بغضب ،، انا حزرتك منهم انا مبحبش البنات دي وانتي غبيه مبتفهميش 


+



سليم ،، خلاص ياماما اللي حصل حصل 

هما خدو جزائهم ولو ادهم مش موحود مكنتش عارف ايه هيحصلك 


+



سديم ،، فعلا لو مش ادهم كنت ضعت من زمان 


+



سليم ،، بس انتي بتقولي ان ادهم نومه خفيف جدا ازاي كنتي بتعيطي قدامه والبنت اللي كانت معاه اتكلمت وهو مصحيش 


+



سديم ،، دا اللي بفكر فيه ازاي محسش بيا 


+



سلمي ،، الموضوع دا فيه ان 

وانتي مكنش ينفع تمشي من غير متواجهيه 


+



سديم ،، اللي حصل بقا ياماما هي تجربه وفشلت 


+



سليم ،، وانتي هتنسيه باالسهوله دي 


+



سديم ،، ايوا انا نسيت حاجه اسمها ادهم من وقت مشفته في حضنها 


+



سليم ،، ازاي ياسديم يعني انتي قولتي ان في عداوه بين اهل البنت دي وصاحب ادهم اللي اتوفي ازاي هيروح يعمل كدا معاها وهو لسه منتقم من اهلها 


+



سديم ،، دا اللي هيجنني ياسليم 


+



سلمي ،، في لغبطه كتير والموضوع دا ناقص حاجه 


+



سديم ،، اللي حصل بقا ياجماعه 


+



يلا نطلع ننام 


+



سليم ،، هنام كلنا سوي 


+



سلمي ،، يلا يابابا طرقنا انا وبنتي بس اللي هنام مع بعض 


+



سليم ،، والله ابدا انا راشق معاكم 


+



سديم ،، خليه ييجي ياسلمي انتو الاتنين وحشني جدا 


+



سليم ،، حبيبة اخوها دي 


+



ذهبو الي غرفه والدتهم 

لانها السرير كبير 


+



نامت سديم في النص وعلي جانبها سلمي والجانب الاخر سليم 


+



ونامو في جو حب جميل جدا ودفئ 🥺



+




        

          


                

#Dina ashraf #


+



ايمان ،، مالك ياادهم ايه اللي لجيته في المحمول عشان تبحلج فيه اكده 


+



حلا ،، ابيه انت كويس 


+



ادهم بصدمة ،، لقيتها 


+



ايمان ،، لقيت مين 


+



ادهم ،، سديم 


+



حلا مسكت تليفونه ،، ايه داا انت تعرف سديم 


+



ادهم ،، انتي تعرفيها منين 


+



حلا ،، سديم دي بتغني وصوتها جميل جدا وبغني بااحساس وبتعيش مع الاغنيه 

كانت بتغني من فتره وليها فانزات كتير اووي 

بس جات فتره وقفت الفيديوهات وقالت انها مسافره ومش هتكمل 

بس غريبه رجعت تاني 


+



ايمان ،، انت تعرفها منين ياادهم 


+



ادهم اتنهد بحزن ،، هحكيلكو بس معاوزش حد يعرف 


+



حلا وايمان هزو راسهم بمعني حاضر 


+



ادهم ،، سديم كانت ....... 

وحكي ليهم كل حاجه حصلت معاه من اول ماعرف سديم 


+



ايمان ،، يااه حصل معاك دا كله 


+



حلا بحزن ،، بس لازم تعزرها ياابيه شافت حبيبها في وضع مخل 

واللي كانت معاك جلتلها كلام وحش 


+



ادهم ،، يبقي تسمعني تستني لما تواجهني مش تهرب وتسيبني 


+



ايمان ،، انتو اللتنين غلطتو 

 سديم غلطت لانها موثقتش فيك وانت غلطت انك روحت بيت بنت وانت عارف انها مش كويسه 


+



حلا ،، انت دلوقتي هتعمل ايه ياادهم 


+



ادهم ،، مخبرش عاد هعمل ايه بس كل اللي عارفه اني هرجعها ليا زي اللول 


+



دلوقتي اطلعو نامو يلا الوقت اتاخر 


+



ايمان ،، وانت 


+



ادهم ،، هطلع بعديكو 


+



حلا ،، تصبح علي خير ياخوي 


+



ادهم ،، وانتي من اهله ياحبيبتي 


+



ايمان حضنته ،، متجلجش كل حاجه هتتحل 


+



ادهم ،، وانا واثق انها هتتحل 


+



طلعت ايمان وفضل ادهم لوحده في الجنينه 


+



شغل الفيديو اللي كانت بتغني فيه سديم وفضل يملس علي الشاشه علي وشها 

ادهم ،، وحشيني شكلك دموعك اللي بتنزل بسببي دي انا اسف 

كل حاجه فيكي وحشاني عيونك صوتك وحشني جدا شعرك الجميل اللي بعشقه 


+




        

          


                

اكمل بغيره ،، بس حسابك كبير اووي يانجمتي طالعه تغنيلي وانا قولتلك صوتك دا انا بس اللي هسمعه 

بس تبقي في حضني بس وانا هربيكي من اول وجديد 


+



كان بيقراء الكومنتس مدايق جدا من اعجاب الفانز بسديم 

واللي فرحان بسبب رجوعها تاني دا كان بيعصبه اكتر 


+



قفل التليفون وطلع ينام 



+



#Dina ashraf #


+



في الصباح الباكر في فيله سديم 


+



كان سليم يجلس بجوار سلمي يتناول الفطار 


+



ونزلت سديم 

وقبلت خد سليم والدتها ،، صباح الخير 


+



سليم ،، صباح النور ياعيوني 


+



سلمي ،، صباح الجمال ياروحي 

اقعدي افطري يلا 


+



سديم ،، ماما هو بابا مش هيجي وحشني اووي 


+



سلمي ،، طول اووي المرادي 

رن عليه ياسليم 


+



سليم ،، طب ثواني 

اخرج تليفونه ورن علي والده وكان فاتح السبيكر 


+



سليم ،، ايوا يابابا ازيك عامل ايه 


+



سالم ،، انا كويس ياحبيبي انتو عاملين ايه 


+



سديم ،، بابا حبيبي 


+



سالم ،، حبيبت ابوها ايه اللي حصل ياسديم رجعتي ازاي ولسه المده مخلصتش 


+



سلمي ،، انت عرفت انها رجعت ازاي 


+



سالم ،، بفتح النت لاقيت كل الاكونتات عباره عن عوده سديم 

حسسوني انها شاروخان والله 


+



سديم بتزمر ،، علي فكره بقا بنتك ليها ضجه في البلد 


+



سالم ،، ايوا طبعا واخد بالي 


+



المهم عايز اتكلم معاكو في موضوع مهم 


+



سلمي ،، خير ياسالم 


+



سالم ،، عايزكم كلكم تكونو عندي بكره في الصعيد 


+



سلمي ،، انت بتقول ايه ياسالم ازاي نسيب بتنا وحياتنا ونيجي الصعيد 


+



سالم ،، اسمعي بس ياحبيبتي انا محتاج ليكم ووحشتوني وكمان الموضوع شكله مطول هنا 


+



سليم ،، طب شغلي يابابا 


+



سالم ،، معليش ياحبيبي بس قدم علي طلب اجازه فتره بسيطه وابقا ارجع تاني مش هأمن علي امك واختك ييجو لوحدهم 


+




        

          


                

سليم ،، اصلا يابابا مكنتش هسيبهم ييجو لوحدهم 

هروح النهارده الشغل وهكلم اللواء واشوف كدا 


+



سالم ،، ماشي ياحبيبي 

سديم 


+



سديم ،، نعم يابابا 


+



سالم ،، مالك ساكته ليه 


+



سديم ،، مفيش يابابا نفسيتي تعبانه شويه 


+



سالم ،، جو الصعيد هيغير نفسيتك ياروح بابا 


+



سديم ،، انت وحشتني اووي 


+



سالم ،، انتي اكتر ياروح قلب بابا 


+



سلمي جهزي كل حاجه بقا 

سليم بكره عايز اشوفكم قدامي 


+



سليم ،، متقلقش يابابا بكره باذن الله هنكون جمبك 


+



سالم ،، ماشي ياحبيبي يلا سلام 


+



الجميع ،، سلام 


+



سلمي ،، هنعمل ايه انا مبرتاحش في الصعيد 


+



سليم ،، لازم نروح عشان خاطر بابا ياماما 

ولا ايه رايك ياسديم 


+



سديم ،، اها طبعا ياماما لازم نكون مع بابا 


+



سليم ،، هروح انا الشغل وهشوف اعمل ايه وانتو جهزو الحجات اللي هنحتاجها هناك 


+



سلمي ،، ماشي ياحبيبي 


+



سليم طبع قبله علي خد اخته وقبل جبين مامته 

وذهب اللي شغله 


+



سديم ،، ماما هروح المول بس اشتري كام حاجه انا محتجاها 


+



سلمي ،، ماشي ياحبيبتي 



+



#Dina ashraf #


+



في الصعيد 

الجميع كانو يجلسون علي سفرة الفطار 


+



ادهم بحده ،، جدي بعد الفطور عايزك عشان نتحدد في اللي حوصل وانتي كمان ياعمتي هتيجي معانا 


+



ايمان ،، ماشي 


+



بدءو يفطرو 


+



بعد الفطار 

دخل الجد المكتب ومعه ايمان وسعد وادهم 


+



ادهم ،، احكي ياعمتي ايه اللي حوصل 


+



ايمان بحزن ،، من فتره كدا ياولدي كنت بحس ان في حد ملاحجني 

بس كنت بطنش بقول دا تخيل مش اكتر 

وفي يوم كان جدك باعتني علي المزرعه اني كنت ماسكه الاداره للمزرعه 

وروحت عشان اشوف الشغل فيها ماشي كيف 

فجاءه لجيت حدي 

شدني في مكان فاضي 

وكان الوقت ليل مكنش في اي مخلوج 

فضل يسحبني وكان مغمضلي جفوني 

لحد موصلنا لمكان 

فاضي 

وانا كنت بقاومة باكل مافيا 

لحد زجتي علي الارض كان في حجر اتخبطت فيه 

وبدات افجد الوعي 

بس جبل ماافجد الوعي 

انا شوفته 

شفته شكله 

بعد مافوجت لقيت نفسي باالمستوصف 

وعم بيجولو اتعرضت لاغتصاب وانا من وجتها وانا فاقده النطق من الصدمة 

مفوجتش غير لما انت رجعت 


+



ادهم بغضب ،، مين هو 


+



سعد ،، عصام حاتم ابن حاتم اكبر صاحب اراضي وعقارات بعدينا اهنيه في البلد 


+



ادهم ،، اذا انا اللي هتدخل وانا اللي هجبلك حجك لحد عنديكي ياعمتي 


+



ايمان ،، وانا واثقه فيك ياروح عمتك 



+



انتها البارت 






الثاني والعشرين من هنا 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close