اخر الروايات

رواية سديم والادهم العنيد الفصل العشرين 20 بقلم دينا اشرف

رواية سديم والادهم العنيد الفصل العشرين 20 بقلم دينا اشرف



                                    
#أربعة_أحاديث_من_حفظها_وحققها_جمع_أصول_الأخلاق_والآداب

+


الأول:

+


قال #رسول ﷺ:« من كان يؤمن بالله واليوم الآخر؛ فليقل خيرًا أو ليصمت ».
رواه #البخاري_ومسلم

+


والثاني:

+


قال #رسول ﷺ:«إن من حسن إسلام المرء تركه ما لا يعنيه».
حديث حسن .رواه #الترمذي وغيرة

+


والثالث:

+


أن رجلًا قال #للنبي ﷺ أوصني قال:«لا تغضب»، فردد مرارًا قال: «لا تغضب».#رواه_البخاري

+


والرابع:

+


قال #رسول ﷺ:« لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه ».
#متفق_عليه

+


ففي الأول: ضبط #اللسان.
وفي الثاني: ترك #الفضول.
وفي الثالث: ضبط #النفس.
وفي الرابع: سلامة #القلب. 

+


#Dina ashraf #

+


تشرق الشمس تعلن احداث جديده 

+


(عايزه اقولكو ان الروايه هتبداء دلوقتي كل دي احداث عاديه جدا او بدايه للقادم ) 

+


كانت سلمي تجلس علي السفره وسليم يجلس معها 
ويفطرو مع بعضيهم 

+


سليم ،، بابا كلمك 

+


سلمي ،، لا مكلمنيش امبارح لان كان عارف ان في طور نايم معايا هيحب فيا ازاي 

+


سليم ،، يلاهوي علي النمس بابا دا عايز يستفرد بيكي وانا موجود يرضيكي ياسلومتي دا حتي عيبه في حقي 

+


سلمي بضحك ،، بس يلا وكل وانت ساكت 

+


فجاءه حلت الصدمة علي وجههم وهم يسمعون صوت 

+


سديم بنعاس وكانت ترتدي بيجامه عليها صورة باندا وطفوليه 

+


سديم ،، داده سميحه هتيلي القهوة بتاعتي وحشتني والله 

+


سلمي وسليم بيبصو لبعض بصدمة ،، سديم 

+


سديم ،، صباح الخير ياماما صباح الخير ياسليم 

+


سلمي بصدمة ،، صباح الخير 
مين دي 

+


سليم بصدمة ،، مش عارف 

+


سديم ،، طيب لما تعرفو ابقو ردو عليا 

+


سلمي وسليم مصدومين طبعا 

+


انا لو مكانهم هيجيلي سكته قلبيه 😦🤣

+


سليم فاق من صدمته ،، انتي جيتي امتا 

+


سديم تاكل ببرود ،، امبارح بليل 

+


سليم بغضب وطفح كيله ،، سديم سيبي الزفت اللي في ايديك دا واتكلمي معايا كويس 

+



سديم ،، واديني سبت الزفت نعم ياسليم عايز ايه 

+


سلمي حاولت التدخل لان سليم هيولع فيها 

+


سلمي ،، حبيبتي انتي جيتي امتا وليه مقولتلناش انك جايه 

+


سديم بلامبلاه ،، عادي زهقت وقولت ارجع 

+


سليم فاض به ،، بس بقا ايه التهريج دا 
ومسك الكوبابه من قدامها وكسرها في الارض

+


سليم ،، انتي حصلك ايه اتغيرتي ليه كدا ايه البرود اللي انتي فيه دا انا مبقتش عارفك 
اختي اللي المفروض مسافره وهترجع بعد تلات شهور افتح عيني الاقيها نازله بكل برود تقعد معانا علي السفره 
وكانها كانت بتشتري حاجه من المول 

+


سلمي ،، اهدي ياسليم 

+


سليم ،، اهدي ايه وزفت ايه انتي مش شايفه تصرفاتها مبقتش فاهمها 

+


سديم ،، في ايه ياسليم تعبت من هناك من الشغل 
وانتو وحشتوني ايه حرام توحشوني 
ولا انتو اتعودتو علي عدم وجودي 

+


سلمي ،، انتي بتقولي ايه ياسديم انتي اتهبلتي انتي عارفه ومتاكده انك كل حاجه في حياتنا 

+


سليم ،، مش بقولك اتجننت واتغيرت دي مش سديم اللي اعرفها 

+


سديم بدموع ،، بس بقاا ياادهم 

+


سليم ،، ادهم ودا مين دا كمان انا سليم ياحبيبتي 
تسيتي اسم اخوكي ومين ادهم دا كمان 

+


سديم بصراخ ،، بس بس كفايه بقا سيبوني في حالي انا مبقتش استحمل انا تعبت تعبت بجد 
خلاص 

+


سليم حس انه زودها معاها ،، سديم 

+


سديم سابتهم وطلعت جريت علي اوضتها 
ودخلت وقفلت الباب علي نفسها ودفنت وشها في المخده وبدات تبكي وتصرخ 

+


سلمي ،، مكنش ينفع اللي انت عملته دا اختك باين عليها تعبانه نفسيتها مدمره ايه مش قادر تشوفها مشفتش انهارت ازاي 
انت اللي اتغيرت ياسليم مش اختك بجد انا ادايقت من تصرفك 

+


سليم ،، ياماما انا لحد الان مستغرب ازاي جات ومكملتش شغلها 

+


سلمي ،، يبقا نتصرف اذاي نقعد معاها ونتكلم بحب وحنان ونحتويها ونفهم منها كل حاجه مش نتعصب عليها 

+


سليم بندم ،، انا اسف بجد مش عارف ازاي عملت كدا 

+


سلمي ،، روح شغلك ولما تيجي تكون هديت وانا هتكلم معاها 

+


سليم ،، مش مهم اروح الشغل وافضل هنا جمبها 

+


سلمي ،، لا روح انا هتكلم معاها وبليل ابقا صالحها 

+



        
          

                
سليم ،، طيب هروح اجيب مسدسي نسيته 

+


سلمي ،، روح ياحبيبي 

+


سلمي اتنهدت بحزن ،، حصلك ايه ياروح ماما 

+


سليم اوضته جمب اوضه سديم 

+


خبط عليها الباب 

+


سليم ،، سديم ممكن تفتحي 

+


سديم ،  ممكن تسبني لوحدي ياسليم عشان خاطري 

+


سليم ،، طيب ياروح اخوكي هروح شغلي ولما نرجع هنتكلم ونسهر سوي ماشي 

+


سديم ،، ماشكي ياحبيبي 

+


#Dina ashraf #

+


في الصعيد اول مره نروح الصعيد 
واللي حكايتنا اصلا هتبداء في الصعيد 
الصعيد يعني الحب يعني العشق يعني الغيره اللي بجد 

+


في سرايا كبيره جدا وجميله لاتبدو انها باالصعيد بل قصر في كومباوند راقي جدا 

+


داخل هذا القصر الجميل 

+


في غرفه الكل مجتمع فيها 
نجد فتاة ليست كبيره بل في سن 35 راكضه علي الفراش كانها ميته 
ويوجد بجانبها رجال كبيره وصغار وايضا الفتاة الجميع 

+


تحدث امراة وتدعي صفيه وهي والدتها 

+


صفيه ،، مالك يابتي اصحي بجا بكفياكي هتموتي عاد 

+


وتحدث امراء اخري وتدعي ام ايناس وهي مرات سعد الابن الاكبر لعائله النمر 

+


ايناس ،، اهدي يامرت عمي انشاء الله إيمان هتكون بخير 

+


سعد ،، انا مخبرش كانت ليله امبارح كويسه مخبرش حوصل ليها ايه 

+


اتهم صوت من الخارج 

+


،، ايه اللي حصل 

+


ايمان اول مسمعت صوته كانها روحها رجعت ليها 

+


ايمان بضعف ،، ادهم 

+


خفق قلب ادهم في لم تكن عمته ولكن اخته وامه وكل حاجه علي الرغم من انها تكبره بخمسه اعوام ولاكن يعتبرها صغيرته 

+


ركض ادهم ليها لترتمي بااحضانه 
وتبكي بعنف 
ادهم ،، سيبونا لوحدنا وكل يطلع بره 

+


نفذو الامر فامن لا ينفذ كلام ادهم النمر 

+


ادهم ،، ايمي حبيبة ادهم حصلك ايه ياجلبي 

+


ايمان ببكاء ،، دمرني ياادهم دمرني 

+


ادهم بشر ،، هرجعلك حجك لحد عنديكي 
هخليه يركع تحت جزمتك 

+



        
          

                
ايمان ،، كويس انك رجعت ياادهم انا كنت ميته من غيرك ادهم متسافرش تاني لو سافرت هموت بعديك ياولدي 

+


ادهم محاوله تخفيف عنها ،، انا هرجع 

+


ايمان بخضه ،، ادهم 

+


ادهم ،، بس لو قمتي دلوجت وعملتي ليا الاكل اللي بحبه 
احتمال ارجع في جراري 

+


ايمان كان روحها ردت فيها من تاني ،، فوريره هتلاجيني عملالك كل اللي بتحبه ياحتة من جلبي 

+


ضمها ادهم واتنهد بحزن  ،، اهاا حبيبتي خفت عليكي 

+


ايمان ،، ادهم انت كويس 

+


ادهم ،، لا مش كويس انا محتاجك مش انتي اللي محتجاني 

+


ايمان ،، طيب ياادهم جوم غير خلجاتك وانا هحضرلك الوكل وبليل تجولي علي اللي انت فيه 

+


ادهم قبل جبينها ،، ماشي ياحبيبتي 


+


عائله ادهم 
تتكون من 
سعد ودا والد ادهم وعنده بنت وادهم 
والبنت دي دكتورة واسمها حلا 

+


ومراته ايناس بنت عمه وحبيبته 

+


وعنده عمين 
عمه صلاح ومراته سعاد 
وعنده بنتين وولد والبنتين متجوزين واسمهم منه وتسنيم والولد متجوز ومراته اسمها فاطمة  هو كمان واسمه عمر 

+


وعمه التاني اسمه احمد 
وعنده بنت وولدين البنت اسمها ساندرا ومش متجوزه 
وولد اسمه زياد متجوز بنت اسمها خلود 
والولد التاني لسه بيدرس واسمه مروان 

+


وعمته الوحيده اسمها ايمان وهي مش متجوزه تكره الجواز بدون سبب 

+


وجده اسمه كامل ودا كبير العيله 
ومراته صفيه 

+


#Dina ashraf #

+


سلمي ،، سديم روح ماما افتحيلي الباب عايزه اتكلم معاكي شويه 

+


فتحت سديم الباب وارتمت في احضان والدتها 
وفضلت تعيط 

+


سلمي عيطت هي كمان 

+


بعد شويه 
سلمي ،، هو احنا بنعيط ليه 

+


سديم ،، مش عارفه 

+


سلمي ،، اتنيلي علي عينك انتي وامك اهبل من بعض 

+


سديم ضحكة ،، انا بس اللي هبله مامي دي قمر 

+


سلمي بجديه ،، بصي ياسديم مش هسالك ايه اللي رجعك ولا ايه اللي زعلك وانا متاكده ان الموضوع كبير جدا 
بس عايزه اقولك انا معاكي واخوكي كمان معاكي وبابا كمان 
بس عايزه سديم بنتي القويه ترجعلي 

+



        
          

                
سديم حضنت والدتها ،، بحبك اووي ياماما 

+


سلمي ،، وماما بتموت فيكي 

+


بصي افتحي دولابك كدا هتلاقي حاجه بتحبيها اووي جبتهالك 

+


سديم قامت بفرحه 
فتحت الخزنه لقت الجيتار بتاعها هي بتحبه اووي 

+


سديم بفرحه ،، اعااا بحبك ياماما اغلي ماما في الكون 

+


سلمي ،، يلا انزلي في الجنينه تحت واعملي فيديو حلو كدا واكتبي عليه 

+


عودة سديم 

+


سديم ،، اخر فيديو نزلته علي الانستجرام قولت فيه مش هغني تاني لاني مسافره 

+


سلمي ،، واديكي رجعتي كملي مشوارك وبعدين انتي بترتاحي لما بتغني وتعبري علي اللي وجعك في الغنا صح 

+


سديم ،، صح 

+


سلمي ،، يبقا غيري هدومك وانزلي سجلي الفيديو وفرحي جمهورك اللي وحشك 

+


سديم بفرحه ،، في ثواني 

+


ذهب سديم تغير ملابسها 

+


نظرت سلمي لاثر بنتها بحب ،، هترجعي اقوي من الاول ياروح ماما 

+


غيرت سديم هدومها 
لبست شميز لونه اسود وبنطلون جينز 
وحملت جيتارها 
ونزلت في الحديقه بتاعتها 

+


قعدت علي المرجيحه بتاعتها وثبتت التليفون بتاعها علي الحامل 
ولبست الجيتار وبدات الفيديو 

+


سديم ،، اهلا ياشباب انا رجعت تاني انا عارفه كنت اخر فيديو قولتلكو اني مش هكمل 
بس انا الفتره دي محتاجه ارجع تاني 
وياريت تشجعوني لان نفسيتي مش مظبوطه 

+


انتهدت بحزن ،، النهارده هغنيلكو اغنيه للفنان تامر حسني اجمل فنان 
بس اسفه الاغنيه النهارده حزينه جدا 
مش عايزه حد يعيط اوكيه 

+


خدت نفس وبدات تغني وهي بتعزف علي الجيتار 

+


كل يوم بيفوت عليا 
ليك بحن في كل ثانيه 
صعب اعيش في الدنيا ديا الا بيك 
احساس انك حبيبي 
وان مش شيفاك بعيني 
قد ايه مشتاق لحضنك 
مش لقيه امم هاا 
حتي وانت بعيد عليا 
لسه بتحلم بيك عنيا 
نفسي ترجع تاني ليا 
انت فييين 
ليه سايبني اعيش لوحدي 
قولي راضي ازاي لبعدي 
واقفه كل حياتي بعدك اعيش لمين 
ياوحشني وانت عني 
بعيد هموت واخدك في حضني 
مهما يحصل برضو قلبي روحو فيك 
ياحبيبي انا كل همي انت عايش ازاي في بعدي 
نفسي بس لو مره اطمن عليك 

+



        
          

                
ياوحشني وانت عني بعيد هموت واخدك في حضني 
مهما يحصل برضو قلبي روحو فيك 
ياحبيبي انا كل همي 
انت عايش ازاي في بعدي 
نفسي بس لو مره اطمن عليك 

+


كل يوم بيفوت عليا ليك بحن في كل ثاتيه 
صعب اعيش في الدنيا ديا 
الا بيك 
احساسي انك حبيبي اهااا
واني مش شيفاك بعيني 
نفسي ترجع تاني لياا انت فين 

+


انتهت الاغنيه 
وكانت سديم بتعيط كان الاغنيه دي مكتوبه 

+


سديم بتسمع دموعها ،، اسفه اني خليتكم تعيطو بس الاغنيه دي عمرها نفشلت انها تخليني اعيط 

+


يلا اصدقائي اشوفكم في فيديو جديد 
باي 
اغلقت سديم الفيدو 
ونشرته واتجهت الي المنزل تجلس مع والدتها 

+


#Dina ashraf#

+


في الصعيد 

+


كان الجميع يجلس 
وفرحانين برجوع الادهم 

+


مروان ،، حمدلله علي السلامة ياولد عمي 

+


ادهم ،، الله يسلمك يامروان 

+


كامل ،، في خلال دجيجه واحده بس خليت عمتك تعمل ليه الوكل 
وكانت جثة ميته جبل متيجي 

+


ادهم ،، اصل هي مبتحبش غير ادهم ياجدي 

+


ايمان ،، يلا ياحبيب عمتك الوكل خلص 

+


ادهم ،، تسلم يدك ياايمي 

+


ايناس ،، وانا كمان حضرت معها الوكل 

+


ادهم بضحك علي غيره امه ،، وتسلم دياتك ياست الكل 

+


قعدو ياكلو كلهم 
ادهم ،، فين حلا 

+


سعد ،، في المستوصف هي بعد الجامعه اشتغلت هنيك 

+


فجاءه اتاهم صوتها المررح من الخارج 

+


حلا بصراخ ،، يااام ادهم الوكل الله يرضي عنيكي 

+


صرخت حلا ،، اعااااا ادهم 

+


ضحك الكل عليها 

+


ركضت حلا وحضنت اخوها بل نطت عليه لانها قصيره وادهم عمود نور 

+


حلا،، ابيه انت رجعت امتا اتوحشتك جوي ياابيه 

+


ادهم ،، وانا اتوحشتك جوي يادكتوره 

+


حلا بتزمر ،، متجولش دكتوره عاد جول حلا 

+


ادهم يمسك انفها ،، ماشي ياحلا 
يلا اقعدي كولي 

+


قعدت تاكل وكذلك بقيت العيله 

+


بليل كان ادهم يجلس في الجنينه ويتسطح علي العشب وينظر للقمر 
ويتزكر صغيرته ويطلع علي النجوم 
وينظر للنجوم بحب 

+


ادهم ،، وحشتيني يانجمة الادهم 

+


ايمان ،، مين نجمة الادهم 

+


ادهم ،، دي حكايه طويله جوي ياايمي 

+


ايمان ،، تحكيهالي 

+


ادهم ،، مش دلوجت مليش خلج 

+


ايمان ،، الموضوع فيه حب شكلك وجعت ياادهم النمر 

+


ادهم ،، انا فعلا وجعت ودلوجتي بموت 

+


ايمان ربتت علي كتفه بحنان ،، الجلب اللي دج وخرج من العتمة مستحيل يرجع ليها تاني 
وكمان زي ماحارب ولجاها ودور عليها من بين كل البنات 
مستحيل يسبها 
وهتجيله تاني زي مخلته يدج ليها بعلو الصوت 

+


ادهم ،، كلامك صوح ياعمتي 

+


حلا بتزمر ،، اكده ظلم تجعدو انتو الاتنين وتسبوني مع العالم اللي جوه 

+


ايمان ،، حد قالك متجيش ماتيجي ياختي وتجعدي 

+


حلا ،، ادهم احكيلي كنت بتعمل ايه في السفر 

+


ادهم ،، باكل سوشي 

+


حلا ،، ادهم بطل رخامه 

+


فتح ادهم تليفونه وترك حلا تتكلم 

+


فجاءه وهو بيقلب في فيديوهات الانستجرام 
شاف فيديو متكرر اووي علي جميع الاكونتات 
وكلهم بااسم واحد 
عودة سديم 

+


خفق قلبه بشده 

+


كان بيفتح الفيديو وهو متوتر وخايف 
فتح الفيديو 
واتصدم 
هاهي  حبيبته ها هي معشوقته 

+


اتعدل من نومه وفضل مبرق في الفيديو 

+


لاحظت ايمان وحلا حاله ادهم 

+


ايمان ،، في ايه ياادهم 

+


انتها الباارت 
ايه رايكم في بارت اليوم شيق صح 

+



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close