اخر الروايات

رواية سديم والادهم العنيد الجزء الثاني الفصل التاسع عشر 19 بقلم دينا اشرف

رواية سديم والادهم العنيد الجزء الثاني الفصل التاسع عشر 19 بقلم دينا اشرف


                                    
العرب قديما كان الرجل لا يبيع الحصان الذي تركب عليه زوجته بل يذBحه لكي لا يركب عليه رجل آخر من شدة غيرته

+


عند دفن المرأة ..، تجد أهلها يتزاحمون على حافة القبر
ويطوقون المكان لكي لا يقرب أحد من غير أهلها إلى القبر ...!
وتتعالى الأصوات : غطوا الجنازة استروها غطوا القبر ..!! وذلك كله غيرة عليها وهي في كفنها ميتة..!

+


أليست نسائكم الأحياء أولى بالغيرة عليهن ..؟
ملابس المرأة تحڪي تربية أبيها، وعفة أمها، وغيرة أخيها، ورجولة زوجها ..!
.
لذلك قال تعالى في ذكر السيدة مريم :
(يَاأُخْتَ هَارُونَ مَا ڪَانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوءٍ وَمَا ڪَانَت أُمُّكِ بَغِيًّا).
ذڪروها بأبيها وأمها .!

+


الثقافة والحرية والديمقراطية لا تعني التخلي عن القيم والحشمة والأخلاق .. اتقوا الله في بناتكم ونسائكم... 

+


ĐΪ₦Ă ĂsĦГĂ₣ 💜

+


ادهم عقد زراعيه ،، ياتري ممكن اعرف ايه اللي بتقوليه لسليم دا كله 

+


سديم بتوتر ،، دا دا 

+


ادهم بيقرب منها ،، دا ايه 

+


سديم بتبعد ،، دا 

+


ادهم ،، بطلي تهته وكملي 

+


سديم ،، اها دا انا كنت بس بتفق معاه علي حاجه بخصوص الفرح دي مفاجئه لحلا 

+


ادهم ،، والله وانا هصدقك بقا 

+


سديم ،، منا بقول الحقيقه 

+


ادهم بشك قرب منها وهمس في اذنها ،، لو لقيتك عملتي حاجه من اللي في دماغي متزعليش بقا من اللي هعمله 

+


سديم بتوتر اكبر ،، لا انت عارف انا مش بخبي عليك حاجه 

+


ادهم ،، عموما هنعرف يلا تعالي جوه 

+


سديم ،، حاضر يلا 




+


ĐΪ₦Ă ĂsĦГĂ₣💜

+


 سالم ،، والله كنتي وحشاني ياسلمي 

+


سلمي ،، والله هوحشك ومعاك حلا دا انت بكاش يلا 

+


سليم ،، انتي الاصل ياسلومتي 

+


سلمي ،، امم طيب المهم اختك الواطيه مجتش ليه 

+


سليم ،، هتيجي بليل هي وبقيت العيله عشان نحدد ميعاد الفرح 

+


سالم ،، تمام ربنا يكملك علي خير يابني 

+


سليم ،، تسلم ياغالي 
هما الجماعه فين 

+


سلمي ،، طلعو يريحو شويه جايين من السفر وتعبانين 

+


سليم ،، تمام هطلع انا كمان عشان تعبان وصحيني علي بليل 

+


سلمي ،، ماشي ياحبيبي اطلع يلا 







+


ĐΪ₦Ă ĂsĦГĂ₣❤️


+


حلا ،، كدا هنتاخر ياسديم دا الفرح بكره 

+


سديم ،، يابنتي متخافيش في اتليه جميل جدا هاخدك عليه النهارده بليل بعد اجتماع العيله ونجيب اجمل فساتين لااجمل عروسه 


+


حلا ،، خلاص ماشي 

+


دخل ادهم المطبخ وكانت البنات بيعملو الاكل 

+


ادهم حضن سديم من ضهرها وكانت سديم بتعمل اكل 

+


سديم ،، ايه ياادهم عيب كدا 

+


ايناس ،، اللي اختشو ماتو 

+


حلا ،، ماتراعو يعني ان جوزي مش معايا 

+


ادهم ،، ايه بقا محسيني اني شاقطها دي مراتي ياعالم 

+


سديم ،، طب ممكن يعني تبعد عشان اكمل طبخ 

+


ادهم بسخريه ،، علي اساس بتطبخي اصلا 

+


سديم زقته ،، ملكش دعوة بقا ويلا اطلع بره 

+


ادهم ،، انا بهزر ياقلبي 

+


سديم ،، اينو خليه يسكت بقا 

+


ايناس ،، ولا ياادهث اطلع بره يلا اقعد مع الرجاله 

+


ادهم بضيق ،، اووف يارب اليومين دول بعدو علي خير وترجعو البلد 

+


صفيه ،، شوفو الواد جليل الربايه عايزنا نخلع عشان يستفرد باالبت 

+


سديم بكسوف ،، بس بقا ياصفصف 

+


ادهم ،، المهم قبل مطلع سديم الاكل بتاعك ميكنش فيه حجات دسيمة ولازيت كتير عشان متتعبيش 

+


سديم ،، علي فكره انا امبارح كلت مكرونه بشميل ومحصليش حاجه 

+


ادهم ،، منا اللي عاملها واللبن كان من غير دسم وكمان الزيت خليته قليل اووي 

+


سديم ،، تمام ياكبير نردهالك في الافراح 

+


ادهم ،، غوري يابت يالسعه انتي من هنا 

+


وسابها ومش 

+


سديم ،، بيمووت فيا وبيعاملني بطيبه وحنيه 🙈 


+



        
          

                
حلا انفحرت من الضحك ،  دا بيموت في التراب اللي بتمشي عليه 

+


صفيه وايناس فضلو يضحكو وبقيت البنات 

+


ماعدا الحربؤة بتاعتنا 



+


بيخلصو تحضير الاكل وبيروحو علي السفره وبتتجمع العيله عشان يتغدو 


+


وسديم كانت بتاكل من تحت النقاب لان في رجاله علي الاكل 

+


ادهم ،، بليل كدا هنروح عمد بيت اهل سديم وهنقعد معاهم وبعدين هنخرج نجيب طلبات الفرح 

+


كامل ،، ماشي 

+


مروان ،  سديم 

+


ادهم برقله 

+


مروان بخوف ،، قصدي مرات اخويا 

+


سديم ضحكت ،، نعم يااخو جوزي 

+


بقيت العيله ضحكت عليهم 


+


مروان ،، انتي ازاي بتعرفي تاكل من البتاع دا 

+


سديم ،، اولا دا نقاب ثانيا منا باكل اهو يابني حتي كدا احسن عشان لو كلت ولحوست نفسي محدش يشوف 



+


ساندرا ،، تلحوسي نفسك ايه شغل الاطفال دا 

+


سديم بغيظ ،، انا طبعي كدا طفوليه في نفسي ياريت بقا الناس اللي بتتكاد دي تهدي شويه 

+


حلا بهمس ،، اهدي ياعمتو الحربايه 

+


سديم ،، والله مافي حربايه غيرها هنا 

+


ادهم ،، نبطل كلام وناكل بقا ولا ايه 

+


سديم بدلع ،، اكلك ياحبيبي 

+


ادهم ببسمة ،، دا كدا الاكل هيبقا مسكر اووي 

+


سديم ضحكت من تحت النقاب 
وساندرا اتغاظت جدا وقامت سابت الاكل 


+


ادهم بهمس ،، البت هتطق منك يانجمتي 

+


سديم ،، وحياتك ياساندرا يابنت ام ساندرا لوريكي النجوم في عز الضهر 

+


ادهم ،، بدات اخاف منك 

+


سديم ،، لا ياقلب سديم دا انا كيوت خالص 

+


ادهم ،، ماهو باين 



+


بداء الجميع في الاكل وبعد الانتهاء طلع الجميع يرتاح شويه وبستعدو عشان يروحو عند بيت عيله سديم 








+



        
          

                
في اوضه ادهم وسديم.

+


كان ادهم نايم وسديم نايمة علي صدره وكانو الاتنين بدون ملابس 

+


سديم ،، بقولك ايه ياادهم 

+


ادهم ،، قولي ياروح ادهم 

+


سديم ،، باسل وهو كان معايا 

+


ادهم ضغط علي وسطها بقوه ،، بدون ذكر اسمه فهمتي 

+


سديم باالم ،، طيب حاضر بس براحه بس 

+


ادهم ارخي ايده ،، كملي 

+


سديم بعبوس ،، وهو بيتكلم معايا قالي ان انت سرقت منه حبيبته هو كان بيحبها بس هي سابته وحبتك انت الكلام دا صح.

+


ادهم ،، حبيبته مين 

+


سديم ،، مش عارفه انا اللي بسالك 

+


ادهم ،، اها تلاقيه بيتكلم علي ندي 


+


سديم قامت اتعدلت ومسكت ملايه السرير عليها 

+


سديم ،، ندي مين ياادهم 

+


ادهم ،، ندي دي ياستي كانت صحبتي وصحبت باسل في الكليه 
بس كانت بتحبني وانا طبعا كنت معتبرها صديقه 
بس مش اكتر 

+


سديم ،، وباسل عرف منين انك بتحبها وانت مش بتحبها 

+


ادهم ،، منا اللي قولتله 

+


سديم بااستغراب ،، مش فاهمة 

+


ادهم ،، بصي ياسديم انا محبتش قبل كدا وعمري محبيت غيرك 
موضوع ندي دا انا لحد الان مدايق من اللي عملته فيها 

+


سديم ،، ليه عملت ايه 

+


ادهم ،، وقتها كنت في الجامعه وانا وباسل كنا في بينا مشاكل كتير وكان دايما بيعملي مشاكل وفي يوم كان الدكتور طالب منا مشروع مهم جدا وانا عملته بس سيبته وروحت مشوار وجيه باسل بوظه لدرجه انه عمل فيه حاجه خلاه الدكتور يدخل المستشفي 
وطبعا انا صاحب المشروع ومحدش صدقني 
اتفصلت من الكليه تلات شهور 
فا قررت انتقم وانا مبسبش حقي 
روحت في يوم الجامعه وانا عارف مدي حب باسل لندي 
فاجيت قدامه ومسكت ايد ندي وحضنتها قدام الجامعه كلها وقدام باسل وهي فرحت جدا فاانا في الاول والاخر ادهم النمر 
الكل بيعشق ادهم النمر 

+


باسل بقا اتغاظ اووي وكان بيموت من المنظر دا 

+


وانا مع مرور الوقت مقدرتش اضحك علي ندي اكتر من كدا واعلقها بيا 
اعترفت ليها اننا لازم ننفصل عشان انا مش مرتاح للعلاقه دي 
فضلت تعيط كتير وانا فعلا زعلت اني دخلتها في الموضوع دا 
وبعدين سافرت ومعرفش عنها اي حاجه 


+



        
          

                
سديم بصدمة،، انا مصدومة فيك ياادهم انت ازاي عملت كدا 

+


ادهم ،، انا عارف اني غلطت ممكن بتعاقب علي اللي عملته زمان بتعبي دا بس انا فعلا مكنش قصدي 

+


سديم ،، لا ياادهم انت اللي عملته دا ميتغفرش ليك انت اذيت واحده ملهاش ذمب ودخلتها في انتقام بينك وبين باسل وهي ملهاش ذمب حرام عليك ياادهم انا عمري في حياتي متخيلت ان انت تعمل كدا انا بجد مصدومة فيك 

+


قامت من علي السرير وهي ماسكه الملايه ودخلت الحمام 

+


ادهم ،، سديم اسمعيني سديم 


+


سديم في الحمام بتعيط ،، حرام عليك ياادهم ليه تعمل فيها كدا ليه تكسر قلبها وتخدعها انا لو مكانها مستحيل اقف علي رجلي تاني 
ليييه ياادهمم لييه 


+


في الخارج 

+


ادهم بحزن ،، غصب عني انا اسف 

+


غير ادهم هدومة وخرج من الغرفه وهو حزين 

+


سديم سمعت الباب بيتقفل قامت خدت الشاور بتاعها 
ولبست البورنس وطلعت تغير هدومها.

+


خرجت بره الحمام وبصت لسرير بحزن 

+


ودخلت لبست دريس وخمارها ونقابعا 

+


ونزلت وهي حزينه 

+


سديم ،، ماما فين ادهم 

+


ايناس ،، مش عارفه خرج بره كان باين عليه انه زعلان اووي وقالي نروح احنا وهو هيجي ورانا 

+


سديم بحزن ،، تمام 

+


ايناس ،، انتي هو زعلانين من بعض 

+


سديم ،، لا ياماما مفيش حاجه 

+


ايناس ،، ماشي ياحبيبتي يلا عشان نمشي 

+


سديم ،، يلا ياماما 


+


ركبو الجميع الباص لانهم طبعا مش هينفع يروحو في عربيه واحده 


+


في الباص سديم قاعده جمب حلا وهي حزينه جدا وسانده راسها علي كتف حلا 

+


حلا ،، انتي كويسه 

+


سديم ،، لا مش كويسه 

+


حلا ،، مالك 

+


سديم ،، متخانقه مع ادهم 

+


حلا ،، ليه 

+


سديم ،، موضوع كدا 

+


حلا ،، تمام لما نوصل لو عرفنا نقعد سوي احكيلي 

+



        
          

                
سديم ،، تمام 


+


سعد ،، يلا يابنات وصلنا اجهزو يلا 

+


حلا مسكت سديم من كتفها ونزلو تحت 

+


ودخلو القصر 

+


وطبعا بقا سلامات واحضان وبوس كتير بقا مش محتاجه اقول 


+


سلمي ،، مالك ياروح ماما 

+


سديم ،، مفيش ياماما انا بس تعبانه شويه 

+


سلمي ،، علي ماما برضو عيب دا انا حافظك ياكبير 

+


سديم ،، بعدين ياماما بعدين 

+


سالم ،، سديم فين ادهم 

+


سديم ،، في. مشوار يابابا وزمانه جاي 

+


ادهم ،، وانا جيت اهو 

+


ادهم سلم علي بقيت العيله 

+


وقعد قصاد سديم اللي مرفعتش عنيها في عينه ابدا 

+


فجاءه سمعو صوت عالي 

+


امير بصراخ ،، سددددديم 

+


سديم بفرحه ،، ميرو ياقلبي 

+


وقامت جريت علي امير وقعدت علي الارض وامير حضنها 


+


امير ،،، وحشتيني اووي 

+


سديم ،، وانت اكتر ياروحي عامل ايه واخبارك ايه 

+


امير بعد عنها ،، انا كويس اووي يوسف بيسلم عليكي 

+


سديم ،، وحشني اووي بتروح ليه 

+


امير ،، بروح ليه كل يوم وكمان بقعد اتكلم معاه كتير وبتكلم عليكي كتير 
بس انتي ليه لبسه البتاع دا 

+


سديم ،، دا جميل جدا هبقا اكلمك عليه بعدين 

+


امير ،، ماشي 

+


سديم ،، فين هنا 

+


امير ،، لسه نايمة 

+


سديم ،، طب تعالي يلا نقعد سوي 

+


وقعدو مع بعض 

+


سلمي ،، حلا معليشي اطلعي فوق شوفي سليم اتاخر ليه صحيته ولسه منزلش 

+


حلا،، حاضر ياماما 

+


سديم ،، عن اذنكم هروح المطبخ وجايه 

+


قامت سديم وادهم قام وراها 


+



        
          

                
حلا دخلت اوضه سليم وكان نايم علي بطنه وعاري الصدر 

+


حلا ،، جميل اووي وهو نايم 

+


حلا قربت منه وبدات تمشي ايدها علي شعره 
فجاءه لقت حد شدها علي السرير وبقت هي تحته وهو فوقها 

+


حلا بخضه ،، ايه دا ياسليم خضتني 

+


سليم ،، ايه الجمال دا ياربي 

+


حلا بتوتر ،، سليم انت كنت صاحي 

+


سليم ،، انا كنت صاحي وكنت نازل بس لما سمعت امي حبيبتي بتقولك اطلعي صحي سليم مقدرتش استحمل وقولت لازم استغل الفرصه حبيبتي في اوضتي 

+


حلا ،، اها يااستغلالي ابعد عني ياسليم 

+


سليم ،، تؤ تؤ انا عايز اقرب اكتر 

+


سليم بداء يقرب منها وينزع عنها حجابها ودفن راسه في عنقها. وبداء يقبلها في عنقها 

+


وحلا حصونها بتنهار 
خلاص مبقتش قادره 

+


راحت حلا زقت سليم ووقع علي الارض 
وراحت مسكت حجابها وطلعت تجري 

+


حلا ،، مش هتعرف تمسكني ياسليم بيه 

+


وخرجت بره الغرفه رهي تضحك بشده 

+


سليم بوجع ،، اهاا والله لطلعه عليكي ياحلا 

+


قام كمل لبس ونزل تحت 




+


في المطبخ 

+


سديم كانت بتعمل قهوة 

+


ادهم من وراها ،، سديم ممكن نتكلم شويه 

+


سديم ،، لو سمحت ياادهم انا دماغي مصدعه ومش فايقه دلوقتي 

+


ادهم ،  احنا لازم نتكلم 

+


سديم ،، وانا قولتلك مش عايزه اتكلم معاك فهمت 

+


ادهم مسكها من ايديها بغضب ،، انتي مش عايزه تكلميني ليه افهمي بقا انا غلطت وندمت 

+


سديم بوجع ،، والندم هيفيد باايه 

+


ادهم بصوت عالي ،، هيفيد طبعا افهمي بقاااا انا تعبت بعد اللي عملته فيها وندمت كتير اعمل ايه تاني 


+


سديم بصوت عالي هي كمان ،، انت كمااان عندك اخت مش خايف يحصل فيها اللي انت عملته دا كنا تدين تدان يااستاذ ادهم 



+


العيله كلها سمعت صوتهم 

+


ايناس ،، انا كنت متاكده انهم متخانقين 

+


خلود ،، كانو حلوين اووي ازاي اتخانقو مره واحده كدا 

+


سلمي ،، ربنا يهديهم هما هيهدو لوحدهم 








+


سديم ،، بص ياادهم انا مستحيل اسامحك علي اللي عملته دا انت غلطت وكان لازم تستني لحد متسامحك انت غلطان 

+


ادهم بعصبيه ،، ماشي انا غلطان وانتي افضلي زعلانه كدا ومتسمعنيش 

+


وراح سايبها ومشي 

+


وسديم انفجرت من العايط بعد خروجه 

+


ادهم خرج بعصبيه وبسرعه الرياح خارج القصر 

+


ولم يسمع اي حد من اللي بينادو عليه 

+


وحلا وبقيت البنات دخلو المطبخ لسديم 

+


حلا ضمتها ،، اهدي ياقلبي كل حاجه هتبقا تمام 

+


سديم بتمسح دموعها ،، يلا عشان نجيب الفساتين 

+


حلا،، بلاش النهارده ياسديم 

+


سديم. ،، لا انا كويسه يلا بينا 

+


سليم ،، ليك دخيل قلبي اللي شجاع دا 



+


تسريع الاحداث 

+


خرجت سديم مع سليم وحلا وكانت حلا راكبه العربيه قدام مع سليم وسديم  وري شارده 

+


سديم وهي بتبص من الشباك شافت حاجه صدمتها اووي 


+


سديم بصدمة ،،، مش معقول 

+


سليم وقف العربيه بسرعه 






+


انتهااارالبارت 





تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close