اخر الروايات

رواية اصفاد العشق والهوس الفصل الثامن عشر 18 بقلم سارة احمد

رواية اصفاد العشق والهوس الفصل الثامن عشر 18 بقلم سارة احمد


  

                                    
لا تجعل المرأة تبكى ...
فالمراة خُلقت من ضلعك ليس من قدمك لتمشى عليها ولا من رأسك لتتعالى عليها ...
خُلقت من جانب ضلعك كى تتساوى بك ومن تحت ذراعك لتحميها ومن جانب قلبك لتحبها وإياك أن تعذبها أو تشقيها.
........................

3


في الحاويه ..

+


"حاولت زاد ضم جلال ،ومسحت حبات العرق البارده من جبهته الملتهبه ،وهي تشعر بارتجاف جسده،
مسكت حبة المسكن ، وزجاجة المياه وغمغمت بدموع: جلال حاول تفتح عيونك ، خد الحبايه دي! 
تململ وهو يهذي بدون وعي وهمس بصوت مبحوح : زاد متسبنيش؛ خليكي معايه !!
اقتربت منه وهمسة: أنا معاك يا جلال!! 
مدت يدها بحبه المسكن وقالت : جلال اشرب الحبايه دي وهتبقي كويس..

1


نظر لها بعيون ثقيله وغمغم بأنفاس لاهثه: مش الحبايه دي اللي هتنفع يا زاد؟
هزت راسها وهمسة: امال ايه طيب انت سخن ولـ!!
قطع جملتها وقبض على يدها أسقط الحبه من يدها واقترب منها وهمس: انتي!!
وضعت يدها علي صدره الصخري وهمسه: جلال!

3


دنا منها وحاوط وجهها بين يديه وهمس: اه انتي!!
انتي اللي خطفتي قلبي ..طول عمري بحاول ابعد عن الحب، وعن الضعف..  بس انتي جيتي بسهوله اوي خطفتي قلبي ،وسرقتي حتي انفاسي!

+


هزت راسها بالنفي وغمغمت بذهول : جلال انت مش في وعيك؟ 
هز راسه بالنفي ورد بصوت يملؤه الشجن : لا يا زاد!!
ده اكتر وقت أنا في وعي فيه ،واكتر وقت عندي شجاعه اقول كل اللي في قلبي ليكي يا حبيبتي... 
انهمرت دموعها وهمسة: حبيبتك!!

4


تنهد وقبلها على وجنتها ببطئ وتمتم : بعشقك يا زاد حياتي، بعشقك بجنون، عشق وجع قلبي اوي، عشق حارق روحي، كل ما اتخيل حياتي من غيرك بحس قلبي بيتفتت ...

1


شهقت عندما دنا منها ،واعتلها تحت ذهولها ،
وهمس وهو يمسح على وجنتيها: كل ما افكر أنك في يوم هترجعي حياتك وتسبيني يا زاد اتمني الزمن يقف! ااه يا زاد لو الزمن يقف وانتي ف حضني كده! مش عايز حاجه تاني من الدنيا كلها ..
حدقت بعينيه وهمسه بضعف : جلال!!
مرر إبهامه علي شفتيها وهمس: روحو ؛

+


وهبط على شفتيها بقبله عميقه، قبله حارقه! بحرقه قلبه الملتع في عشقها، حارقه بحرقة محارب يحارب كل الجهات بمفرده ..
تعمق بقبلتها والتهم شفتيها بعنف باعتراف صامت بكم المعاناة التي تجرعها ،وكم الحب الذي ظل يقاومه بداخله كانت قبلته مزيج من الشوق الذي لم يمنح فرصة، والوجع الذي ظل مكبوت، والوعد الذي يقطعه لنفسه في هذه اللحظة… أنها ستكون له، ولن يسمح لأي شيء بعد الآن أن يسلبها منه.

4



           

                
شهقت وهي تتلوي بدون وعي ، عندما انزلق بشفتيه الي عنقها وامتصه بعنف شديد ،وكأنه يريد وضع سك ملكيته عليها ، ويوشم جسدها بعلامته ، 
مرر يده علي جسدها المرتجف بنعومه ..
تمسكت بيده وهمسه بضعف : لالاا استنا يا جلال!!

+


قبض على يدها ورفعها إلى فمه وقبلها ، ثم حدق بها وهو يشعر بجمر ملتهب يكوي قلبه بنار حارقه ، عندها لاحظ دبلته التي مازالت تضعها في اصبعها ،،

+


لحظه توقف الزمن من حوله ،وتوقف قلبه عن الخفقان لثوان ، شعر وكأن خنجرا حادا قد غرس في صدره بلا رحمة. كل المعاناة التي ظن أنه تركها خلفه، كل الألم الذي ظن أنه انتهى… عادة في لحظة، وكأنه لم يرحل قط.
بلع الغصه التي تكومة بحلقه ، وحدق بعينيها بحزن مخلوط بغضب عارم ،

3


تركها واعتدل ومسح وجهه بعنف ...
اعتدلت ونظرت إليه بارتباك، وكأنها لم تدرك بعد الجحيم الذي أوقدته في قلبه.
وضعت يدها على ظهره وهمسة: جلال!
تخشب جسده وهدر : اسكتي يا زاد ؛
بلعت غصتها بصعوبه وهمسة: حصل ايه طيب؟ 
اغمض عينيه وضغطه على فكيه بغضب وهدر: محصلش حاجه، أنا اللي غلطان أنا اتمديت حقك عليا!! 
نظرت له بدهشة وردت: اتمديت يا جلال؟!

1


وضعت يدها على منكبه حتي ينظر لها وغمغمت بدموع: جلال بصلي انا حاسه انك مجروح بس مش قادره ولا عارفه اعمل حاجه؟! 
قبض على يدها وهمس : سيبني دلوقتي وانا ههدي لوحدي!!

3


تراجعت وهي تنحب بصمت وتمددت وصدرها يعلو ويهبط بانفعال شديد،  نظر لها واغمض عينيه واقترب منها وسحب سترته ووضعها عليها وهو يحدق بها بحزن 
عميق والم..
وتمدد بجانبها ووضع ذراعه علي عينيه نظرت له ودموعها تنهمر على جانب وجهها بحزن وحيره والم ..
..........................
ف الصحراوي ..
توقف علي صوت سياره توقفت بجانب سيارته، وترجل منها رجلين حدق أحدهم لوتين بخبث ممزوج بالدهشة من جمال تلك الحوريه وهتف الآخر بخشونه : وقف هنا ليه ؟؟
نظر لهم إيهم وسحب وتين خلف ظهره وهتف: عطلان يا هندسه البنزين شطب !!

1


فذ هذا الوقح بفزع علي صوت إيهم الرعدي عندما لاحظ  نظراته الي وتين  : عينك يا با !ولا انت مش عايزها؟! 
غمغم الراجل باحراج : مش قصدي يا باشا؛

+


مسك يدها وسحبها وفتح باب السياره وصعدت واغلق الباب بعنف وضغط علي ريموت السياره اوصد جميع الأبواب عليها ونظر إيهم له بلهيب مستعر وهدر: لا خد بالك يابا بدل ما اخد انا حياتك !!
هز رأسه وبلع لعابه بصعوبه واشار الي صاحبه وقال :  عندك زياده يا عمرو ؟!

+


هز رأسه وتحرك وفتح صندوق السياره وقام بملئ خزان الوقود بما يكفي حتي يصل الي اقرب محطه بنزين ،
شكرهم ايهم بشده ودفع ثمن الوقود ،وصعد السياره وانطلق بسرعه وهو يحاول تجنب النظر إلي وتين حتي لا يفقد السيطره مره اخري، حتي وصل أخيراا،،

2


وترجل من السياره وفتح لها الباب وسحبها اليه وقال: حمد الله علي السلام يا قلبي !
هزت راسها وهمسة : الله يسلمك ؛

+



        
          

                
دلف الي الفندق وقام بحجز الغرف، وقام بتوصل وتين الي غرفتها فتح باب الغرفه وقال : يلا يا صغنن عايزك تنامي كويس بكره يوم طويل!
هزت راسها وردت : انت اوضتك فين؟؛

+


اشار الي الغرفه المجاوره وهتف : هنا لازق في اوضتك متخفيش!! أنا لولا خايف عليكي كنت حجزت جناح؛ بس كده اضمن !بصراحه مش ضامن نفسي يا قلبي !!

+


شهقت برعب ودلفت وأغلقت الباب بسرعه، نظر الي الباب وتمتم: بصراحه استهل وربنا ..
وقفت وتين خلف الباب تضحك بمرح عليه ووضعت يدها
علي فمها تمنع ضحكتها وهمسه: وربنا تجنن!! 
............................
في منزل جلال التهامي ..

+


تحركت العامله علي صوت الباب وفتحت ظهر فريد أمامها وهتف: الباشا موجود يا نعمه؟!
اشاره له بيدها وهتفت: اتفضل يا فريد باشا ؛ بس حضرتك عايز الباشا الكبير ولا الصغير؟!
دلف فريد وغمغم : الكبير يا بت اخلصي أنا مستعجل!!

+


دلف فريد وتحركت نعمه الي الاعلي لحظات ونزل والد جلال الدرج بسرعه وهتف : خير يا فريد؟
جلال حصله حاجه لا قدر الله ؟!
اقترب منه فريد بسرعه وساعده علي الجلوس وهتف : لا يا باشا كله تحت السيطره !!

+


نظر له وهتف بدهشه : طيب هو فين انت شوفته! 
اوما فريد برأسه وقال: طبعا وامنته بنفسي!
هو دلوقتي بره البلد وكل تمام؛ أنا مش عايزك تقلق عليه؛ أنا وممدوح وسامح وهناك مارد وكلنا في ضهره ومستحيل نسيبه يوقع !!

+


اغمض عينيه وغمغم : ربنا يطمنك زي ما طمأنت قلبي يا فريد يا ابني ويخليكم كده ديما في ضهر بعض !
اوما فريد وغمغم: يارب ؛

1


نهض وقبل راسه وقال : أنا همشي يا باشا عشان مسافر الصبح بس كان لازم اجيلك اطمنك ..
ربت علي يده وهتف : متشكر اوي يا حبيبي!

+


اوما فريد برأسه ،وتحرك الي الخارج وصعد سيارته وتحرك بسرعه، مسك هاتفه ودق عليها مره بعد مره دون رد ،
نظر الي الهاتف وطلب رقم اخر لحظات وهتف: ايوه يا بني الهانم نزلت من البيت ؟!
رد الآخر: لا يا باشا هي فوق ؛

+


قطب حاجبه بدهشه وغمغم: طيب في اي لبش عندك ؟!
غمغم بالنفي : لا يا باشا كله تمام ؛
هز رأسه وتمتم : طيب فتح عينك وانا جاي !!

+


ترك الهاتف ونطلق بسرعه قصوي حتي وصل في زمن قياسي وترجل من السياره وهرول الي شقته فتح الباب ودلف وصاح : عهد عهـــــــــــــــد!!
هوى قلبه برعب، ودب القلق كخنجر مسموم في صدره، تحرك بجنون يبحث عنها، وهتف بصوت مرتجف يقطر ذعرا:عهـــــد!!.. أنتي فين يا عمري؟!
لكن صوته ارتطم بجدران المنزل وعاد إليه بصدى مخيف، زاد من هلعه، تسارعت أنفاسه، عيناه المسعورة تمسح المكان حتى...تجمد في مكانه.
جحظت عيناه وهو يراها ملقاة على أرضية المطبخ، هامدة، بلا حركة... كدمية فقدت روحها.
انطلقت قدماه نحوها بجنون، تعثر بقوة وكاد يسقط وكأن أقدامه لا تقوي علي حمله ، وكأن الأرض تسحب روحه للأسفل، كان يشعر بالخوف... خوف لم يعشه من قبل، خوف يتغلغل في دمه كالسم، لكنه تمالك نفسه واندفع نحوها، جثا على ركبتيه، رفعها بين ذراعيه وكأنها أغلى من حياته، قلبه يدق بعنف، وصدره يضيق وكأن روحه تنتزع منه ربت على وجنتيها وهزها برفق، همس بصوت يقطر رجاءً:عهــــــد!! عهدي... فوقي يا عمري، بالله عليكِ، متعمليش فيا كده.

4



        
          

                
لكن دون استجابه عيناها المغلقتان، وأنفاسها الواهنة، برودة أصابعها بين يديه... كانت كلها تمزقه ببطء.
رفعها بين أحضانه وسار بها إلى غرفة النوم، وضعها برفق على الفراش، ثم اندفع نحو غرفة الملابس، التقط زجاجة عطره ، وسكب بعض منه على يديه، عاد إليها وجلس بجوارها، مسح بيده المعطرة على وجنتيها، همس بصوت يقطر قلقا ممزوجا برجاء يمزق قلبه : عهد، بالله فوقي، متعمليش فيا كده عشان خاطري يا عمري 
لثوان بدت كالعمر، بدأ جسدها يتجاوب، جفونها ارتجفت قليلا، قبل أن تتسلل نظراتها الباهتة إليه، بالكاد استطاعت رفع يدها لتلامس وجهه... وكأنها تطمئن أنه هنا، أنه لم يكن كابوس

3


حينها فقط ، لم يتمالك نفسه، وانحنى عليها وضمها إلى صدره بقوة، شدد عليها كأنه يخشى أن تضيع منه، أن تختفي فجأة كما اختفت أنفاسه حين رآها ممدة بلا روح.
وهمس بأنفاس منقطعه: أقسم أنك هتموتيني ف يوم يا عهدي. 
تأوهت بصوت ضعيف، ودفنت رأسها في عنقه، همسة بخفوت:  فريد... إيه اللي حصل؟"
زفر بقهر، وشدد من احتضانها أكثر، وكأنه يريد أن ينقل إليها روحه حتى تستعيد قوتها، ثم غمغم بحنق:
أنتي اللي تقوليلي، إيه اللي حصل يا عمري ؟!
أغمضت عينيها وحاولت أن تتذكر، قبل أن تهتف بصوت واهن:مش عارفة... كنت في المطبخ بعد ما نزلت مع سيف للحضانة، وفجأة حسيت بدوخة... وبعدها محستش بحاجة !
سك فريد على أسنانه بقهر، شبح الخوف لم يزل يلتف حول عنقه، همس بنبرة حادة لكنها مملوءة بالقلق:
لازم نكشف فورا، دي مش أول مرة! من يومين لما روحت أجيب جلال، كنتي غريبة أوي لما رجعت، وشكلك مكنش عاجبني... النهارده هنروح للدكتورة ونشوف في ايه ، مفيش نقاش!
أومأت برأسها بضعف، ثم دفنت وجهها في صدره من جديد، أغمضت عينيها وهي تشعر به يمسح علي شعرها بحنان، وصوته يهمس في أذنها: ألف سلامة عليكي يا بعد عمري
.......................
في الحاويه ...
استيقظ جلال علي صوت همهم غريب ،حاول فتح عينيه بتشويش، لحظات وانتبه الي صوت همهمه قشعر بدنه ، وهو ينظر لها بدهشة ، اعتدل وميل راسه وهو يحدق بها بغل ..
وهي تتناول قطعة شيكولاتة باستمتاع كبير وتتلذذ بها.. رفع حاجبه بدهشه من صوتها الساحر والمثير الذي يدل علي استمتاعها الكبير بالشكولاته..

11


اغمض عينيه وبلع لعابه بصعوبه وهمس: الله يخربيتك بلوه! بلوه يعني!! أنا ذنبي ايه اصحي علي الجمال ده؟ وكمان اصوت ما يعلم بيه اللي ربنا؟!
اغمض عينيه بيأس وغمغم : انتي يا بت بلاش الصوت ده انتي اتجننتي؟؟
نظرت له بدهشة وقالت: وانت مالك !!
أنا بحب استمتع بالشكولاته كده ..

2


اقترب منها وقبض على ذراعها وهدر: الكلام ده في بيتكم يا اختي! وانتي معايا مش عايز اسمع الصوت ده! انتي فاهمه؟ بدل ما تهب مني انا مش ناقص عته ...
تململت بالم وحاولت دفعه وهتفت : ااااه دراعي يا جلال بتوجعني اوي ..اخس عليك سيب بقا !!
اغمض عينيه وضغطه على فكيه وهمس: يابت بس بقا كفايه!! اقلك بطلي الصوت ده؟ تقوليلي ااااه يا جلال انتي عايزه ايه بالظبط؟ عايزه تجنني امي؟!

2



        
          

                
حاولت التملص منه وهتفت : أنا عملتلك ايه؟
ولا انت صاحي من النوم تقول شكل للبيع؛ انت مجنون يا جلال؟!
ضغط على شفته بغل وهو يراقب شفتيها وعليهم اثار الشكولاته وغمغم : بطلي الصوت ده! وبطلي تقولي يا جلال !! وانا بحذرك أنا مش همسك اعصابي اكتر من كده؛ ولا أنتي قاصده عمايلك دي ولا ايه بالظبط ؟؟

2


امتلأت عينيه بالدموع وهمسه: أنا عملتلك ايه بس دلوقتي ؟مش كفايه الدهيه اللي احنا فيها دي؟!
ضحك بغلب وهتف : داهيه!! يا بت احنا عادينا الستين داهيه بستين كمان حرام عليكي!

+


نظرت له بحنق وقالت : بيقولوا المومن مصاب يا مؤمن ..
هز رأسه بيأس وهتف : هو صح المومن مصاب طبعا! بس مش كده يعني؟ احنا بنطلع من مصيبه سوده لمصيبه اسود منها ؛وانا اقول معلش كل ده غصب عنها!! بس اصوات تجنن واسمي من شفايفك مليان محن! استحمل ايه ولا ايه أنا يعني ارحمي امي يا زاد!!

2


نظرت له بدهشة وهمسة : جلال...
قطع جملتها وقبض على عنقها من الخلف وهبط على شفتيها بقبله ناريه، قبله من نار التهم شفتيها بجوع واشتياق مرعب ، جعلها تتأرجح بين أحضانه كورقة شجر في مهب الرياح العاتية،  غمرها بدفء أحضانه ولاول مره لم تقاوم ابدا، بل اندمجت معه وذابت بين أحضانه مال بها وهو يلتهم شفتيها بتمهل قاسي أفقده صوابه ..

1


اخيرا استطاع تحرير شفتيها ،ونظر لها بعشق وغمغم: الشكولاته حلوه اوي كده يا بت !!
فتحت عيونها بثقل وهزت راسها بالايجاب وهمسة: اااه حلوه يا جلال ..
مسح على وجنتها وهمس : ولا شفايفك اللي حلوه؟!
عضت على شفتها بخجل ؛ قبض على شفتها وحررها من بين أسنانها وهمس : امال أنا أعمل ايه لما انتي بتعضي عليها كده؟!
وضعت يدها على صدره وهمسة : جلال بط...

1


قطع جملتها صوت فتح باب الحاويه وصوت مألوف له : انت بتهبب ايه يا حليوه؟!
قطب حاجبه واعتدل وسحبها معه، ونظر الي صاحب الصوت وهتف : مراد الجندي!!
دلف مراد وغمغم : وحشني يا حليوه؛
نهض جلال وضمه بحب : وحشني اوي يا مارد فينك الله يحرقك !!

+


ضحك مراد بمرح وغمغم : في الدنيا يا صاحبي !
أنا مصدقتش لما الدنجوان كلمني وقالي انك جاي فرحت اوي ..
ضحك جلال وهز رأسه وتمتم: وانا متخيلش لما قالي هتلاقي اللي يساعدك انه انت ؟!

+


نهضت زاد ووقفت خلف جلال باحراج، تحول الي غضب عندما هتف مراد : لا وجبتلك معايا مفاجاه متخطرش علي بالك بص!!
نظر جلال الي باب الحاويه ورفع حاجبه بذهول وغمغم : رباب !!

7


حدقت زاد  بتلك الفتاه الفاتنه ولكزته بقوه في ظهره وهتفت : جلال !
نظر لها والي الشرر الذي يتطاير من عينيها وهز رأسه بيأس ،ثم نظر الي رباب المتحفزه ايضا وكأنهم علي وشك أن تقتل إحداهم الاخري وغمغم : الله يحرقك يا مارد !!
..........................
في الصباح ..
جلست وتين على الشاطئ اقترب منها وهتف : نزلتي لوحدك يا صغنن؟! 
نظرت له وردت: اصلي كنت عايزه اقعد جمب البحر !!
جلس بجانبها وقبلها على وجنتها وقال: صباح الملبن بالمانجه؛ 
وضعت يدها على منكبه وهمسه: صباح الورد !!

2



        
          

                
اقترب منها ووضع رأسه على ساقها وتمدد على الرمال وهو يغمض عينيه براحه نظرت له بدهشة وقالت: ايهم بتعمل ايه؟! 
فتح عينيه وحدق بها واطال النظر إليه وهمس : جمالك هيجنني يا صغنن ، وانا ببصلك كده من هنا شايفك بدر ليله تمامه في وسط سماء صافية اوي..

1


عضت على شفتها بخجل وهمسة: وانا شايفك احلي راجل في الدنيا يا إيهم ..
مسك يدها وقبل باطنها ورد بحنو : بحبك اووي يا وتين قلبي ؛
أغمضت عينيها وهمسة: إيهم!!
نظر لها بحنان وضحك وهمس : هسكت حاضر؛

1


ظل الصمت لحظات حتي همسه بصعوبه: لااا مش هينفع!! 
نظر لها بدهشة وقال: هو ايه ده يا قلبي؟! 
رمشت بعيناها وهمسة: هو صوتي؟؟ 
ضحك بعبث وقال: اه! كان عالي؛

+


بلعت لعابها بتوتر وخجل وردت : بس مش هتضحك عليا؟!
قطب حاجبه وهتف: لا طبعا اضحك عليكي ليه؟! 
اقتربت منه وكأنها تخبره سر خطير وهمسه: اصلا أنا في صوت في دماغي بيكلمني ساعات!!
رمش باهدابه يحاول فهم ما تفوهت به، واعتدل واقترب منها بعيون يملؤها القلق وهتف : صوت ايه يا وتين يعني ايه فهميني؟!

+


بللت شفتيها وقالت : صوت كده معرفش!! بس بسمعه من وقت للتاني بس !
هز رأسه ومسح على وجنتيها وغمغم: طيب بيقولك ايه مثلا ؟!

+


رفعت منكبيه وغمغمت: بيقولي كل حاجه، يعني لما اكون عايزه اعمل حاجه وخايفه ومتوتره هو يقولي اعمليها مستنيه ايه؟ بس انا مش بقدر اسمع كلامه بس ساعات يطلع ندل !!
اقترب منها باهتمام بالغ وقال : ازاي بقا ؟!

1


هزت راسها وهمسة: يعني يقولي حاجه تضحكني في وقت غلط اضحك فيها ويضحكني !!
اغمض عينيه وضغطه على فكيه وقال: يا نهار اسود هي حصلت؟! 
نظرت له بدهشة وقالت: في ايه؟!
اشار لها وحاول تجنب الحوار حتي لا يخيفها وقال: ازاي يضحكك؟! وانتي تضحكي انتي مش عارفه اني بغير!!

2


ضحكت بمرح ورد: هتغير من صوت في دماغي يا إيهم؟!
اقترب منها وهمس : أنا بغير من الهواء اللي حوليكي يا قلب ايهم !!
وضعت يدها على صدره الصخري وهمسه: بس بقا كفايه!!

+


اشاره لها ورجع يضع رأسه على ساقها وتمدد على الرمال وهتف : ماشي !!
نظرت وتين الي البحر بشرود نظر لها وقال : سرحتي في ايه تاني ؟! 
اومات برأسها وقالت : ليه احنا مش زي الطبيعي يا ايهم؟! 
رد الآخر  يعني ايه يا قلب إيهم!!

+


اومات له وهتفت : يعني الطبيعه لما يحصل اي حاجه ولا مشكله بتعالج نفسها بنفسها احنا ليه مش كده؟؟
اشار لها وقال: لأن احنا بني ادمين يا عمري وكل حاجه في الدنيا دي ليها طبيعه!!

+


هزت راسها وهمسة: بص للموج مهما اتكسر واتراجع، بيرجع يبني نفسه تاني، ولا خيوط العنكبوت شفتها؟ 
لو اتقطعت العنكبوت ما بيستسلمش بيبدأ ينسجها تاني بنفس القوة يمكن أقوى كمان ،او الشجره لما يتكسر فرع منها بترجع تلتم من جديد !!

+



        
          

                
ابتسم ايهم وهو ينظر لها بانبهار ومال عليها وهمس : عارفة إنك غريبة؟ 
قطبت حاجبيها وقالت : غريبة ليه؟
اقترب منها ووضع جبهته على جبهتها وغمغم : لأنك بتشوفي حاجات إحنا ما بناخدش بالنا منها وبتحللي الدنيا بشكل بسيط اوي بس عميق اوي!!

1


وضعت يدها على منكبيه وهمسة : بلاش كلامك الكبير ده!! أنا بس بفكر بصوت عالي.
نظر لها إيهم ولمعه فكره جديده في عقله ودنا منها وقبلها على جبهتها وهتف : وتفكيرك ده بيغير كل حاجة ينصر دينك يا وتين !!
.........................
في منزل زاد ..
دلف حمزه علي رائحه طعام شهي جدا ، دلف المطبخ وجد والدته تقف في المطبخ وتعد اشهي المأكولات بسعاده عارمه ،
رفع حاجبه بدهشه واقترب منها وقبل راسها وهتف : ايه يا نعناعه رجعتي عشرين سنة لوراء؟!

+


ضحكت بفرحه وقالت : اطمنت علي بنتي يا حبيبي ،انا الدنيا مش سيعاني من الفرحه يا حمزه !!
اقتربت من الطاوله وجلست وهي تقوم معمل السلطه وهتفت : حاسة كده نفسي خفيفه ونفسي مفتوحه للاكل وكاني مكلتش من سنه !؟

+


ابتسم حمزه بمرح وقال: بركاتك يا زاد كل ده عشان المفعوصه دي؟!
نظرت له وردت: أنا قلبي اطمن عليها خلاص يا حمزه جلال ده باين عليه ابن حلال وببحبها !

+


جلس حمزه بجانب والدته وهتف : مبسوطه يا نعناعه عشان جوزها بيحبها !ولو أنا قلت بحب غرام تقوليلي بطلو دلع ماسخ صح؟!
نظرت له بحنق وقالت: اتلم ياولا بلا سهوكه ومياصه ؟!

2


عض على شفته وغمغم بحنق : انتي ليه صعبه اوي كده يا اما ؟!
رفعت حاجبها وغمغمت:  ليه يا عين امك طلعت فيا بملحق !
ضحك بمرح وقال: لا قصدي التفاهم معاكي صعب ؛

+


نهضت وهتفت بضحك : يمكن انت مش بتفهم يا ولا مخك مصفح يا ضنايا !!
جحظت عينيه وصاح: ليه كل ده ياما؟!
ضحكت وقالت :  أنا بوعيك يا خايب هتقعد تدلع وتطبط هتركب ودلدل رجليها يا نطع ؟!

+


رفع حاجبه بدهشه وغمغم: بتوعيني دانتي دشملتيني
ياما مش كده؟؟
دلفت غرام وهتفت: كده يا خالتي بتقومي جوزي عليا الله يسامحك !!
نظرت لها بحنق وهتفت : هيسامحني يا عنيه بس انتي ادعي يسامحك علي تلميع الاكر يا بت !!

+


جحظت عينيها وهتفت : أنا يا خالتي بلمع اوكر؟!
غمغمت عنايات بخفوت: لا أنا يا عين خالتك!! 
صاحت غرام بدهشه : شايف امك يا حمزه بتقول ايه؟! وانتو اللي صوتكم عالي وأنا سماعكم وانا على السلم !!

+


اشار لها حمزه بعبث وغمغم: متخديش في بالك يا غرامي بتهزر معاكي!!
شهقت عنايات وهتفت : غرامك يا ممحون قوم فذ من قدامي بدل مخرطكم بالمخرطه دي!!

+


ضحك حمزه ونهض تمسك بغرام وقال : احنا هنطلع! 
بس متقطعيش علينا قبل العيال ما يرجعوا من المدرسه؟!
لكزته غرام وهتفت: بس يا حمزه بتقول ايه؟ هكمل الاكل مع خالتي عشان نتغدا !!

+


هتفت عنايات بنزق : امشوا اعملوا المحن ده في شقتكم أنا مش هغدي حد ؟!
تحرك حمزه وسحب غرام وهتف : حاضر ياما هنطلع اهو !!
لكنه توقف عندما القت عليهم الشبشب وهتفت عنايات بنزق: استنوا امال الاكل ده كله مين هياكلوا يا موكوس انت وهي ؟!
........................
في منزل وتين..

3



        
          

                
خرجت بدريه من غرفتها وجدت حامد يجلس أمام التلفاز ،وبجانبه مرفت ومرسي،
نظرت لهم بسم نظراتها وتأففت بحنق وهتفت: بلاوي بتتحدف جاتكم الارف !!

+


نظرت له ميرفت وهتفت بنزق : جري ايه يا دلعدي مش كفايه سيبنا ولا سالتي فينا من امبارح واحنا ضيوفك؟!
مصت بدريه شفتيها بنزق وهتفت: ضيوف والضيوف دول معندهمش دم يحسه ع دمهم وينكشحوا من بيتي؟!

+


غمغم مرسي ببرود مستفز: .  مين مكدرك على الصبح يا وليه!!
رفعت حاجبها وغمغمت: سحنتك الغبره اللي اصطبحت بيها يا لطخ !!

+


نهضت مرفت وغمغمت: أنتي داخله فينا شمال كده جري ايه يا وليه يا ناقصه ... انتي بتجيبي كلامك ده من اي بلاعه .. 
هزت بدريه رأسها بنزق وهتفت بستفزاز : من عندها يا عنيه ليكي شوق في حاجه؟!
صاح حامد بغضب : ما تتلمي يا مره انتي وهي مفيش قدامكم راجل يمل عنيكم اللي يدب فيها رصاصه دي؟!

+


رفعت بدريه شفته بنزق وغمغمت : لا أنا مش شايفه رجاله يا عنيه شايفه كوم زباله!! 
قبض على ذراعها بعنف وهزها بغضب شديد: كوم زباله يا وليه يا فقريه!! فين البت هربتيها فين؟! 
نظرت له بحنق وقالت: معرفش يمكن طفشت يعني هتجيبوا من بره طالعه لابوها!!

3


دفعها بعنف وصاح: ماشي يا بدريه طولي ايامك السوده براحتك احنا مش ورانا حاجه ابدا؟!
نظرت له بحنق وتأفف وهتفت: وانا اللي وراي كان عذابي والي جاي عذابك يا حامد !!
نظر لها بغضب وهدر: قصدك ايه يا وليه؟!

1


تحركت الي غرفتها وغمغم : ولولوا عليك ساعه واتفضو يا بعيد !!
دلفت بدريه غرفتها وأغلقت الباب بعنف نظر مرسي الي حامد وغمغم : أنا مش مطمن للوليه دي قصدها ايه؟؟

1


هز حامد رأسه وتمتم: دي وليه مجنونه هتعمل ايه يعني ؟
اومات ميرفت برأسها وقالت: برضو ملهاش امان!
لازم ناخد بالنا ،ومتخرجش من البيت ابدا ..
محدش عارف ممكن تعمل ايه؟! دي بنتها الوحيد وهتعمل اي حاجه عشان تحميها مننا !!
هز حامد رأسه وغمغم مرسي : عندك حق ياما لو فكرت تطلع من الشقه هكسر رجلها ..
.......................
في اليونان ..
فتح مراد باب المنزل ودلف وخلفه جلال وزاد ورباب ..
هتف مراد : تعال يا حليوه أنا امنت البيت ده اول ما فريد كلمني ،وصاني اظبطه لعرسان في شهر العسل !!
لكزته زاد وهمس في أذنه : قليل الادب؛
قبض على خصرها بحميميه وهمس : أنا ولا فريد؟! 
سحبت يده ولكزته وهمسة : انتو الاتنين؛

2


اقتربت رباب وغمغمت بنزق : شهر عسل ليه؟! المسألة كلها ايام وتتحل وكل واحد يرجع لحياته !!
نظرت لها زاد بتأفف وغمغمت : وانتي ايه مشكلتك يا حبيبتي؟؟

+


نظرت لها رباب بغضب وقالت : انتي قصدك ايه؟؟ 
اقتربت منها زاد بسرعه وهتفت : يعني انتي مالك 
ياختي!!
شهقت رباب بغضب وفتحت فمها بذهول 
تمسك جلال بزاد وغمغم في أذنه : اهدي يا عمرري!!

3


نظر مراد الي رباب وعض على شفته بتحذير وتمسك بها وقال: يلا يا رباب سبيهم يرتاحوا!! 
صاحت رباب بغضب: انتو مش سامعين بتقول ايه؟!

+



        
          

                
سحبها مراد الي الخارج وغمغم : خلاص المشاكل اللي هما فيها أعصابها تعبانه!! 
نظرت زاد الي جلال وضربته علي يده التي تحاوط خصرها وغمغمت : اوع انت كمان؛
قطب حاجبه وغمغم : لا أنا مبسوط كده!! 
دفعته بقوه وهتفت: لا والنبي اوع بقلك.
لم يتزحزح ودفن وجهه في عنقها وهمس: اااخ من  ريحتك يا زاد؟!

2


ارتعشت أطرافها تحت تأثير لمسته وتململت بتوتر وقالت : جلال بس بقا عايزه اسألك سوال؟!
تراجع للخلف قليلا وغمغم : اسألي يا زاد!!
نظرت له وردت: مين رباب دي؟! 
حدق بها بدهشه ورد بعبث : بتسالي ليه؟!

+


تململت بتوتر ودفعته وتراجعت وقالت : ابدا شكله مش مريح بس!! 
رفع حاجبه بعبث قال : مش مريحه ليه؟ عملتلك ايه بس انتي لسه شايفها من عشر دقايق!! 
نظرت له بشرار مشتعل في عينيها وهتفت : وانت بدافع عنها ليه بقا؟!
اقترب منها وتمتم: أصلها!!

+


ترك جملته معلق ونظر لها بعبث قطبت حاجبيها وقالت: أصلها ايه؟! 
نظر الي عيناها وغمغم : حبيبتي! 
جحظت عيناها وعلت أنفاسها بغضب واقتربت منه ولكزته بقوه في صدره وصاحت : يا قليل الادب يا سافل !!

+


كتم ضحكته وتراجع ورفع حاجبه وغمغم: ليه بقا أنا جيت جمبك دلوقتي !!
لكزته بقوه وصاحت بغضب مكبوت: يعني ايه حبيبتك دي! انت ناسي أنا ايه ؟
قبض على خصرها وقربها إليه بعنف اصطدمت بصدره وغمغم : انتي! انتي احلي بلوه في حياتي؛

+


لكزته ف صدره وردت بنزق : بلوه يا جلال؟!
هز رأسه بتأكيد وغمغم: بلوه يا روح جلال !
دفعته وتملصت منه وتحركت الي المرحاض وغمغم : بلوه قال جاتك البلا !!
عض شفته بعبث وهمس: احنا داخلين على ايام زي الفل بتغيري يا زاد حياتي طيب حلو اوي !!
ف المرحاض 
أنهت زاد حمامها ولفت المنشه حول جسدها واقتربت من المرأه ومسحت علي شعرها ولفت نظرها دبله حسام التي ما زالت ف يدها جحظت عينيها وشهقت وهي تتذكر غضب جلال العارم عندما مسك يدها ف الحاويه وغمضت عينيها بقهر ونزعت الدبله والقتها داخل المرحاض وشدت الماء وغمغمت بدموع: بلا ارف ده جلال من حقه يشنقني والله 
......................
في الفندق ..
خرجت وتين من المرحاض علي صوت الباب، ضمت روب الحمام عليها جيدا، وتحركت الي الباب وفتحت الباب قليلا ونظرت بحذر دون فتح سلسلة الباب وهمسة : مين !!
هتفت فتاه رائعة الجمال : انسه وتين! 
هزت راسها وهمسة: اه انتي مين؟

2


- أنا هاله بعتني دكتور ايهم بالفستان ده وكمان اساعدك لحد ما تجهزي..
نظرت إلي الباب بدهشه وقالت: ممكن تفتحي يا انسه؟!
نظرت لها وتين ونظرت الي الباب وهزت راسها بالايجاب بتوتر وفتحت الباب وهمسة: اتفضلي! 
بعد مرور وقت قصير انتهت هاله من اللمسات الأخيرة لشعر وتين وقالت : قمر يا آنسة جمالك ساحر بجد !!

+


ابتسمت برقه وهمسة وهي تحدق الي نفسها بذهول مخلوط بالرهبه : بجد حلوه! 
نظرت لها بذهول وهتفت : انتي جمالك نادر جدا وجميله اوي؛

+


دق الباب وتحركت هاله وفتحت دلف إيهم وقال : ايه يا هاله كـ ...
قطع جملته عندما وقعت عينيه علي اجمل ما راي في حياته رفع حاجبه بذهول وغمغم: جمالك دمار شامل وعليكي امكنيات تودي النار يا جنيتي!! 
عضت على شفته بخجل وهمسة: إيهم !
اقترب منها كالمغيب وهمس : إيهم ايه بس! هو فين إيهم؟ ما داب فيكي خلاص !!

+


نظر الي فستانها وهز رأسه بيأس وغمغم: احيه يابت أنا اخترت اكتر فستان مقفول ومش ملفت لبسيته اتحول لتحفه فنيه... 
مسحت بيدها علي فستانها وهمسة: بجد يا إيهم؟ 
مسك يدها وقبلها وتمتم: أنا لولا عارف انك لو لبستي ايه هتبهريني! كنت خليتك تغيري الفستان ده بس انا قلبت اكتر من مكان لحد ما لقيت فستان مقفول كده ،اعمل ايه تاني اخبيكي ازاي بس يا صغنن؟!

5


وضعت يدها على قلبها وهمسه: إيهم انا خايفه اوي ينفع استناك هنا ؟!
ضحك بمرح ومسك يدها وسحبها الي الخارج وهتف: ينفع كده ازاي تسبيني لوحدي وانا محتاجلك !ده كلام !!
خرجت معه وهي تشعر بقلبه يرتجف بقوه برعب وغمغمت : استر يارب !!
................
في قاعة المؤتمرات 
اجلس وتين في اول صف وغمغم : متقلقيش أنا جمبك يا قلبي !!
هزت راسها وتركت يده بصعوبه وهي تنظر له برجاء صامت هز رأسه ونظر لها بنظرات مطمئنه وتحرك الي المنصه ..

+


بدأ إيهم حديثه بصوت واثق ونبرة هادئة تظهر شغفه بالمجال الطبي: في حياتنا كأطباء، بنواجه تحديات كتير. من أصعبها إننا نلاقي حلول مبتكرة تبسط العلاج وتقلل معاناة المريض. عشان كده، النهارده بحب أقدم لكم فكرة ممكن تغير طريقة علاج الكسور بشكل جذري..

+


أشار إيهم إلى الشاشة التي تعرض رسم توضيحي، وبدأ يشرح بحماس: الفكرة ببساطة هي استخدام مادة اسمها الشبكة الحيوية التفاعلية. شبكة بتتلف حوالين الكسر أثناء العملية الجراحية، وبتقوم بـ3 وظائف مهمة

+


اقترب من الشاشه وهتف : اولا التثبيت  بتوفر استقرار كامل للعظم بدون ما نحتاج للمسامير أو الشرائح المعدنية التقليدية.
حرك الشاشه بإصبعه وهتف :  ثانيا التجديد الحيوي يعني  الشبكة دي مش بس تثبت الكسر، كمان بتحتوي على بروتينات وعوامل نمو تشجع العظام على الالتئام بشكل أسرع وأقوى

+


قلب الشاشه من جديده وأكمل بثقه فولاذية وهيبه طاغيه : التحلل التدريجي وده أهم ميزة إن الشبكة بتتحلل مع الوقت، وده بيمنع حاجة المريض لعملية تانية عشان نشيل الأدوات المعدنية
سادت القاعة همسات الإعجاب، وأعين الحاضرين بدت وكأنها تنظر إلى شيء ثوري وعظيم ..

3


نظرت له وتين بإعجاب صارخ وعشق يتعمق بقلبها  وهمسه: مش معقول تجنن يا إيهم!!
نظر إيهم إلى وتين مباشرة بابتسامة دافئة جعلتها تتوتر أكثر وقال بصوت عميق: بس الحقيقة أن الفكرة دي مش فكرتي لوحدي؛

+


همهم الجميع بتسأل اقترب ايهم من الطاوله وهو ينظر إلي وتين بعشق وهتف : الإلهام الحقيقي جه من شخص موجود هنا النهارده ، شخص غير عادي , شخص هو أهم حاجة في حياتي... 
تحولت الأنظار الي وتين مما جعلها تبدو وكأنها قد تجمدت في مكانها جحظت عيناها برعب ،وهي تحاول أن تختبئ أكثر في مقعدها وتتمني أن تختفي من المكان  ووو

+



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close