اخر الروايات

رواية اصفاد العشق والهوس الفصل التاسع عشر 19 بقلم سارة احمد

رواية اصفاد العشق والهوس الفصل التاسع عشر 19 بقلم سارة احمد


   

                                    

__ ... , الذى يحبك ,,
لن يؤؤلمك ,,  لن يؤؤذيك ,, لن يؤؤجعك ,, لن 
يقهرك ,, 
__ ..., الذى يحبك ,, 
لن يجعلك  ,, حزين لن يدعك ,, مهموم ,, لن
يخذلك ,
__ ..., الذى يحبك 
لن يكسرك ,,  لن يخونك ,,  لن يرحل ,,  لن 
يغيب  .. لن يبعد !
__ ... , الذى يحبك ,,
سيكون  ,,, امانك ,,,  وطنك ,,,  ارضك
سمائك ,,,  هوائك  ,,, مائك !
__ ..., الذى يحبك ,, 
سيحاول ,,,  بشتى الطرق  ,,,  ان يسعدك 
ويفهمك  ,,,  ويكون معك ! 

+


__ ، ... هذا هو الذى يحبك !!

2



                    
"تحولت الأنظار الي وتين مما جعلها تبدو وكأنها قد تجمدت في مكانها ،جحظت عيناها برعب ،وهي تحاول أن تختبئ أكثر في مقعدها ،وتتمني أن تختفي من المكان ولكن الصدمه الأكبر عندما هتف ايهم بثقه : الفكره دي فكرة وتين الرفاعي!
وضعت يدها على فمها تمنع شهقتها وهي تشعر بانقطاع أنفاسها وهزت راسها بالنفي !!
جحظت عينيها برعب ، عندما ترك إيهم المنصة وسار نحوها بهدوء، وسط دهشة الحضور.
وقف أمامها ومد يده وهمس بصوت منخفض وهادئ : وتين... الكلام اللي قولتي كان البداية ،من غيرك الفكرة دي مكنتش هتكون موجودة!!

+


همسة وتين بصوت متردد وخائف وامتلات عينيها بالدموع : إيهم بلاش كده عشان خاطري!
الناس كلها بتبص عليا أنا مش قد الموقف ده!!
اقترب منها ودنا ومسك يدها وهمس بنبرة مليئة بالحب والحنان : وتين! انتي مش بس قد الموقف انتي أساسه. أنا هنا مش هسيبك تعالي معايا، وريهم انك أهم سبب في اللي وصلنا ليه!

1


شعرت بتردد وتخبط ونظرت إلى عينيه ورأت الصدق والأمانة والسند الحقيقي الذي لا يميل فيهم، 
أمسك يدها برفق وضغط عليها كأنه يمنحها الأمان. نهضت بتردد، وسارت معه إلى المنصة وهي تخفض عينيها بخجل وتوتر ..

+


صعد المنصه ووقف أمام الجميع وهو يحاوط خصرها ويقربها له بحمايه ، وهي تتمسك به بخجل وكأنها تغرق وهو طوق نجاتها الوحيد ،رفعت عينيها وحدقت الي كم الجمهور الرهيب أمامها ،وتمسكت به وهي تشعر بنعقاد لسانها برعب حقيقه ..

+


بدا إيهم حديثه بفخر وهو ينظر لها بكل العشق والهوس الذي يملأ قلبه لها وهتف : وتين هي  اللي ألهمتني الفكره؛ هي اللي خلتني أفكر في الطبيعة بشكل مختلف ,
عن الشجرة اللي بتصلح نفسها لما تتكسر، وعن خيوط العنكبوت اللي بتبني نفسها تاني كلمات بسيطة، لكنها غيرت كل حاجة..

2

                
نظرت له وهي لا تصدق كم الثقه التي يزرعها بها 
ونظرت إلى الحضور برهبه ،ثم إلى إيهم الذي كان يبتسم لها بثقة وعشق وهمسة : أنا مش عارفه اقول ايه يا إيهم؟! 
دنا منها وهمس في أذنه: متبصيش علي الناس بصيلي يا قلبي إيهم وقولي اللي في قلبك!

+


ضغط على خصرها براحه واشاره بإصبعه علي اللوح الالكتروني أمامهم ، ومرر اصبعه علي الكلمات المكتوبه ..
نظرت له ودموعها تنزل ببطئ ،ثم نظرت مكان إشارته  وهمسة بصوت متردد وبدأت تقرا ما يشير إليه : أنا... أنا ماعملتش حاجة كبيرة أنا كنت بس بتكلم عن حاجات بسيطة عن الطبيعة

+


ابتسم بثقه ورد بهدوء وجدية: والبسيط ده هو اللي خلق حاجة عظيمة يا وتين الفكرة دي مش فكرتي... هي فكرتنا."
نظرت له بامتنان وعشق تعمق بقلبها وتضخم به وغرقت في تفاصيله ..
فذت بفزع عندما امتلأت القاعة بالتصفيق الحار ضغط ايهم علي خصرها وهمس : متخفيش يا صغنن!!

2


همسة وتين: إيهم... أنا ماكنتش أقدر أعمل كده لوحدي."
نظر لها بابتسامة دافئه وهمس :  عشان كده أنا معاكي وهفضل دايما في ضهرك."

1


نهض الجميع بصخب وتصفيق حار ،واقترب الصحافيين والإعلاميين وبدأت الكاميرا بالتقاط الصور وتسجيل كل لحظه من هذا الحدث،
تمسكت وتين به بذهول وارتعشت أوصالها عندما هتف أحد الصحفيين: ممكن نعرف يا دكتور إيهم ايه طبيعيه العلاقه بينك وبين الانسه وتين الرفاعي؟!

+


ابتسم بثقه ورد بهدوء وجدية وهو ينظر لعمق عينيها : الانسه وتين خطيبتي وقريب اوي هتبقي مراتي وشريكة حياتي.. 
تفاجأ الجميع من هذا الخبر الصادم.. وعلت الهمهمات من حوالهم بعدم تصديق !!
اخيرا الوسيم العازب الأشهر سوف يتزوج من فتاه رائعة الجمال لكنها مجهوله الهويه بالنسبه لهم.. فكان بمثابة خبر الموسم لهذا العام ؛

+


همسه وتين بتوتر وخجل: إيهم كفايه كده!!
هز رأسه وتحرك بها وسط الحشد ، وخرج بها وهي تضم نفسها باحضانه وتشعر أنها علي وشك الاغماء من شدة التوتر والضغط عليها ...
......................................
في منزل وتين 

+


نهض حامد وسحب هاتفه ،ورفعه إلى أذنه وقال: اهلا سعادت الباشا أنا كنت هكلمك برضو! 
غمغم حسين بغضب : كنت هتكلمني ليه يا حامد؟؟
عشان تقولي أن بنتك مع ابني في المؤتمر !!
جحظت عينيه بعدم فهم وهتف : ايه! معه ازاي يا بيه؟ 
هز رأسه بالتأكيد وهتف : اه وكمان اعلان خطوبته عليها قدام الدنيا كلها ..

2


هتفت سلوي التي تغلي علي بركان ثائر: ومش بس كده بيلمعها البيه عشان تليق بيه بس لو اخر يوم في عمري البت دي لا يعني لا!! 
اشاره لها حسين بحسم وهدر : اهدي يا سلوي عايز اتكلم ؛
اومات بغضب وهدرت وهي تترك الغرفه : اتكلم براحتك ولما نشوف اخرتها!!

+


هتف حسين بعنف : اسمعني كويس اوي يا راجل انت؛ 
اوما حامد وهتف: سامعك يا باشا ...
دنا حسين من مكتبه وهتف: تبدأ تحضر كل حاجه عشان جواز بنتك من ابن مراتك! ولما يكونوا داخلين عليكم هبلغك اول ما توصل تكتب كتابها على طول مفهوم ..

6



        
          

                
اوما برأسه وقال: طبعا مفهوم يا باشا هحضر كل حاجه هتيجي تلاقي المأذون في البيت يا باشا ..
اوما حسين برأسه واغلق الهاتف وهتف: ماشي يا ايهم بتعلن خطوبتك علي الجربوعه دي قدام الدنيا كلها كده من نفسك!!
............................
في عياده الدكتوره النسا ..
تمددت عهد علي سرير الكشف بمساعدة فريد وهو ينظر لها بعشق ممزوج بالحنان والخوف ..
اقتربت الدكتوره وهتفت : هااا يا مدام عهد ايه المشكله؟!
غمغمت عهد : بدوخ كتير ودايما عايزه انام وجسمي مكسر كده طول الوقت... 
اومات الطبيبه برأسها وبدأت الكشف الطبي عليها لحظات وابتسمت الطبيبه بدهشه وقالت: هو انتي وقفتي الحبوب يا مدام عهد ؟!

+


هزت عهد راسها بالنفي! وهتف فريد : لا يا دكتوره بتأخدها!!
ضحكت الطبيبه بدهشه وقالت: امال الحمل ده حصل ازاي؟!
رمش فريد بعينه ،ونظر الي عهد التي لم تقل دهشه عنه وهمس : حامل!!

4


ضحكت الطبيبه وهتف : وكمان مش جنين واحد؟ 
رفع فريد حاجبه وقال: تؤام!! 
ضحكت عهد برقه وقالت: الله أنا بحب التوأم اوي !
هزت الطبيبه راسها بالنفي وردت: تلات توأم يا مدام!!

8


صاحت عهد بفرحه ووضعت يدها على فمها وحدق فريد بذهول وهتف: احااا يعني ايه؟يعني تلاته مع بعض!!
اومات الطبيبه بخجل ولكزته عهد وقالت الطبيبه  : ايوه يا باشا اهم تلات كياس والمدام حامل في شهرين وانتو ولا هنا !!

+


هز رأسه بدهشه ولا يسيطر عليه الا شئ واحد! رعب يفتك به ،وخوف شديد احتل قلبه ،وأكل فؤاده ..
نظر الي عهد وغمغم : لالاااا أنا مش عايز الحمل ده!

+


نظرت له عهد بذهول مخلوط بالغضب وبلعت لعابه بصعوبه ،وتجمعت الدموع في عينيها وغمغمت بدموع: بتقول ايه يا فريد! يعني ايه أنا.. أنا مش فاهمه !!
نظرت لهم الدكتوره بدهشه وتحركت خارج الغرفه واغلقت الباب ..

+


نظر لها برعب وهز رأسه بالنفي وقال: ايوه يا عهد انتي تعبتي في حمل سيف وكان واحد! دلوقتي تلاته وانتي جسمك ضعيف أنا خايف عليكي يا عمري !!
هزت راسها بالنفي بدموع تنهمر على وجنتيها ...
اقترب منها وكور وجهها بين يديه ومسح دموعها بشفتيه وقبلها بعمق علي جبهتها وتمتم: يا عمري افهميني أنا مش عايز غيرك من الدنيا كلها..
وهموت كل دقيقه وانا شايفك تعبانه في الحمل ده !

+


تمسكت به وغمغمت بدموع: فريد انت متخيل احنا يبقي معانا اربع كلهم نعمه من ربنا كلهم دليل علي عشقنا احنا بنرتبط ببعض اكتر !
اقترب منها وضمها بحضنه وشدد عليها وهمس في أذنها : يا عهدي احنا ارواحنا مربوطه ببعضنا..
مش العيال هم اللي هيربطونا يا بعد عمري !

5


نظرت له ودموعها تنهمر ع وجنتيها وردت: عشان خاطري يا حبيبي بلاش تحرمني منهم دول هديه من عند ربنا وحياتي يا فريد ..
اغمض عينيه ونهض يدور حول نفسه ويضغط على رأسه يحاول السيطره على أعصابه ورد: ماشي يا عهد عشان برضو مش هتحمل تعملي عمليه إجهاد 

+



        
          

                
عاد لها ومسك يدها وقبلها عدة قبل رطبه وغمغم برعب : مليون بعد الشر عليكي برضو يا عمري من العمليات بس على شرط!!
تمسكت به وهتفت بفرحه وسعاده: موافقه من غير ما اعرفه !
اقترب منها وقال بحسم : لا اسمعيني مفيش حركه هتلزمي السرير وكمان في ممرضه هتبقي معاكي طول الوقت مفهوم؟!

+


نظرت له بدهشة وردت: ممرضه طول الوقت ؟!
نظر لها بحزم وهتف: اه ومفيش اعتراض !!
هزت راسها وهتفت: يبقي تلاحظ أن في حد غريب معانا،  وتحترم نفسك!!
هز رأسه وتمتم: مش موضوعنا قولتي ايه؟! 
هزت راسها وهمسة: موافقه وامري لله!

5


ضحك عليها وضمها بحضنه وشدد عليها وهمس: مبروك يا بعد عمري!!
ضمته بلهفه وهمسة: الله يا يبارك فيك يا فريدي'...
..................
في اليونان في منزل جلال 
دلف جلال للمنزل وهتف : زاد!!
اقترب من الغرف وفتح الباب وغمغم : زاااد انتي يا بت رو..
قطع جملته عندما وجدها تنام بعمق ويلف جسدها هذا القميص البيتي المثير بحمالات رفيعه ..
ميل رأسه بيأس وغمغم: المشكله فيكي ولا في القميص قليل الادب ده؟!

5


اقترب منها وجلس بجانبها و دنا منها ومسح علي ذراعها برقه وهمس في أذنها: زاد حياتي ..
تململت زاد براحه نظر لها بعبث وهمس: امسك العقل يا جلال! 
فتحت عيونها ببطئ وهمسة بصوت مثير وهادي : في ايه يا جلال؟!
اقترب منها وعض على شفته وهمس : في بركان هينفجر يا بت!!

+


شهقت برعب ونهضت بسرعه وهتفت: هنا في اليونان ؟!
ضحك بعبث وقال: اه وعلي السرير ده؛ 
قطبت حاجبيها بدهشه لحظات و استوعبت الأمر وشهقت بخجل وصاحت : اه يلي متربتش !!

5


قبض علي ذراعها ومددها و اعتلاها وهو يثبت ذراعيها فوق راسها وغمغم : يعني ايه تربيه دي؟؟ 
وهبط فوقها وهو يلتهم شفتيها بعنف ، صرخت وهي تحاول التملص منه ، ابتلع صرختها بجوفه وهو يميل برأسه ويسحب لسانها يمتصه بعنف .
مرر يده علي جسدها وهو يهمهم باستمتاع ليس له حدود ، مد يده تحت قميصها بعبث شهقت وهمسة : جلال بطل قلة ادب! 
انزلق الي عنقها وامتصه بشغف وهمس بصوت متحشرج بشهوه: هو أنا لسه بدأت عشان ابطل؟!

4


حاول فتح ازرار قميصها ،وهو يلتهم عنقها بأسنانه حتي تذوق طعم الدماء بفمه وامتصه بجوع وهمس: اااه جننتي امي!!
تأوهات بالم وهتف : يا مجنون بتوجعني! 
مرر شفته علي نهديها وهمس: انا عايز اوجعك عشان تحسي بيا انتي وجعتيني كتير اوي!!

+


مسحت على وجنته وهمسة: أنا عمري ما اقدر اوجعك أنا اصلا ..
قطع جملتها صوت الباب نظرت إلي الباب وهمسة : الباب يا جلال!!
نفخ بضيق ،ونهض خرج من الغرفه وصل الباب وفتحه بعنف وهتف : مين !!
تراجع مراد وهتف : في ايه يا جدع براحه!

3


نظر له بحنق وهدر : يلعن ابو دي صحوبيه يا جدع!! 
عض على شفتيه بغل وهمس : فريد كان معه حق والله؛ 
اقترب مراد وتمتم بخبث : فريد معه حق اه قلتلي ..
يبقي أنا قطعت عليك! الغيظ ده كله ميجيش غير من كده ؛ وطلما قولت فريد يبقي مش هنطلع من حدود اوضة النوم اصحابي وحفظكم صم !!

8



        
          

                
ضحك جلال بتهكم واردف: طيب وانت يا مارد دانت مراتك طفشت منك ومقدرتش تتحملك!!
ضحك بغلب وغمغم : هي اللي وش فقر بس ورحمه امي ما هسيبها !
ضحك جلال وهز رأسه بيأس وغمغم: مجنون وفقت ليه على الطلاق من الاول !!

11


ذم شفتيه بغضب ورد : ده حوار كبير هبقي احكيلك عليها بعدين المهم دلوقتي يلا هات مراتك وتعالي عزمكم على العشاء ..
نظر الي صديقه وهو يشعر بالمه والحزن الساكن عينيه وهز رأسه ونهض وهتف : حاضر عشر دقايق ونجهز !!

+


دلف جلال الغرفه واغلق الباب ونظر الي الفراش وجده فارغ تحرك الي المرحاض وفتح الباب بشكل مفاجئ صرخت زاد بزعر وسحبت المنشفه وحاولت ستر جسدها العاري بسرعه وهتفت: انت اتجننت يا جلال مش تخبط على الباب!!
اقترب منها وهو يلتهم جسدها بعينين جائعتان ولهفه ممزوجه بالشوق والحنين يغلفهم الجنون وهمس : اخبط ليه هو أنا داخل على حد غريب انتي مراتي!!

+


تراجعت للخلف بسرعه وهتفت بتحذير : ارجع احسن ليك هصوت لا هعضك والله هعـ ..
دنا منها وخطف شفتيها بقبله فاجره وهو يضمها لحضنه بقوه ويده تعبث بالمنشفه وهي تتحرك وتقبض علي المنشفه وتحاول التملص منه وهمسة: لالا مينفعش يا جلال!!

+


دفعها للحائط ودنا منها وضغط على جسدها وهمس : مينفعش ليه ايه المانع؟!
عضت شفته بخجل وهمسة: مكسوفه اقولك!!
اقترب من أذنها وهمس: يعني المانع ده غصب عنك مش كده؛
هزت راسها وهي تغمض عينيها بشده ابتسم بعبث وهمس: كام يوم بقا؟!

+


اشاره بيده وهي تعضه ف منكبه بخجل وهمسة: بس بقا الاسئله الصعبه دي؟!
ضحك بعبث وقال: طيب يلا عشان مراد عزمنا علي العشاء ؛
هزت راسها بالنفي وغمغمت: انا تعبانه وعايزه انام!!
هز رأسه وغمز لها ورد: أنا عارف انها فتره متعبه ماشي اللي يريحك!!

+


تحرك جلال الي الخارج وتوقف علي صوتها : هي اللي اسمها رباب دي هتكون على العشاء؟! 
رفع حاجبه وتمتم: معرفش يمكن ؛
نظرت له واشتعلت عينيها بغضب وهتفت : وانا جايه! 
ضحك واغلق الباب وغمغم  : مجنونه ؛
......................
في شرم الشيخ ..

2


جلس إيهم وهو يضم وتين بين أحضانه ..ويمسح على شعرها بحنان .. ويربت علي ظهرها بدفء ..
وهمس وهو يشعر برتجاف جسدها : خلاص اهدي يا صغنن! 
دفنت وجهها في عنقه وهزت رأسها وهمسة : لو كنت اعرف انك هتعمل كده مكنتش نزلت معاك ؛

+


عض شفته بعبث وهو يضغط عليها ويقربها له بحمايه وغمغم : ليه بس؟ انا عايزك تفكري اهو وقفتي ادام ناس كتير اوي واتكلمتي كمان حصل حاجه يا حبيبي؟!
رفعت راسها ونظرت إليه وقالت: لا عشان انت جمبي يا إيهم!!

+


قبلها بعمق على شفتيها وهمس : وانا هفضل جنبك على طول يا قلبي.. 
مسحت على وجنته وهمسة: وانا مش عايزك تبعد ابدا يا حبيبي!! 
رفع حاجبه واقترب منها وهمس: قولي تاني كده؟!

+


عضت شفتها بخجل وتراجعت وهي تحاول التملص منه.. تمسك بها بقوه وحاوط خصرها وقربها إليه وهمس: قولي يا صغنن عايز اسمعها تاني!! 
أغمضت عينيها وهمسة وهي تحاول الاختباء داخل أحضانه : متبعدش عني يا حبيبي!!

2



        
          

                
اغمض عينيه وضغط عليها بقوه وهمس: ده مستحيل يحصل هو في عاقل يبعد عن روحه وقلبه وعمره انتي كل حياتي يا جنيتي!! 
نظرت له وهمسة بخجل : عايزه اقولك كلمه يا إيهم!! 
نظر لها بحنان واهتمام كبير وقال : قولي يا وتين؛ متخفيش قولي اي حاجه !!

+


إشارة بإصبعه علي أذنه وهمسة : في ودنك ..
قطب حاجبه بدهشه وغمغم: هتوشوشيني يعني؟؟ 
هزت راسها وهي تبلع لعابها بصعوبه وهمسة: امم!!
اقترب منها وتمتم: وشوشيني يا صغنن ؛
اقتربت من أذنه وحاوط خصرها وقربها إليه وهمسة : أنا بـ بحبـ ك يا ايهم !

1


تسمر للحظة ورمش بعينيه يحاول السيطره على أعصابه وهز رأسه وتمتم: بتقولي ايه؟! 
عادت جملتها بصوت هامس : بـ بحبك!

+


شعر أنه فقد السيطره على أعصابه وجسده ومرر يده على جسدها بنعومه ورفع وجهها بيده وقبض على شفتيها بقبله ماجنه التهم شفتيها معا داخل فمه وهو يميل بها علي الرمال تحت ذهولها.. امتص شفتيها بعنف حتي أصدر صوت عنيف مسموع..
أغمضت عينيها بفزع وهي تسمع صوت امتصاصه لشفتيها.. وضعت يدها على صدره ودفعته بضعف تراجع للخلف قليلا وهمس : معرفتش امسك نفسي!!
عضت شفته بخجل وهمسة: كفاية.. 
التهم وجهها وهمس بذهول : انتي قولتي بحبك يا وتين بجد قولتي بحبك صح!!

+


وضعت يدها على قلبها وغمغمت: اه بحبك اووي انت كل حياتي يا إيهم أنا بجد مش عايزه غيرك من الدنيا دي .. 
دفن وجهه في عنقها وامتصه بشغف وهمس: وانا كده خلاص خدت من الدنيا كل الحلو اللي فيها ..
دفعته برفق وهمس: كفايه كده يا حبيبي عشان خاطري !!
هز رأسه واعتدل وسحبها معه وهتف: حاضر يا صغنن  يلا بينا قدامنا طريق طويل!!
تحرك بها إلي السياره وصعدت السياره واغلق الباب وصعد السياره وانطلق عادا الي القاهره ..
.....................
عوده الى اليونان 
في احد الاماكن جلس جلال وزاد ،ومراد ورباب علي طاوله العشاء نظر مراد الي رباب ثم زاد وهو يري نظرات حارقه بينهم وتحفز للقتال ميل على جلال وهمس : أنا شايف انك تستغل الوضع ده!!
رمقهم جلال بطرف عينه وهمس : اسوء استغلال يا مارد أنا هطلع منها القديم والجديد؛ 
كتم ضحكته وهمس: استغلالي يا حليوه..

+


سحبته زاد من ذراعه مال عليها وهمسة في أذنه : أنا هقتلك يا حليوه !
عض شفته بعبث وهمس: ليه يا عمرري !!
نظرت إلي رباب ورفعت حاجبها وغمغمت: البت هتاكلك بعنيها يا جلال!!
كتم ضحكته وهمس: طيب ما تكليني انتي قبلها ومتخليش فيا حاجه لحد ؛
لكزته بخفه وردت: بطل قلة ادب!!

+


عاد جلال للخلف وهو يضحك بمرح نظرت له رباب بغضب وقالت: بعد القضية ما تخلص هترجع مصر علي طول ولا هتقعد معايه شويا يا جلال؟! 
كورت زاد قبضتها بغضب وهمسة : اللهم طولك يا روح!! 
نظر لها جلال ثم الي رباب ورد : نخلص بس من القضيه دي ونشوف! 
نظرت له زاد بدهشة وقالت: لا بجد هو ده جوابك يا بيه؟؟
نظر لها بخبث واردف: ايوه انا مش بفكر في حاجه دلوقتي غير القضيه يا زاد !
رفعت حاجبها بذهول ونهضت بعنف مسك يدها وهتف : على فين؟!
سحبت يدها وغمغمت من بين فكيها : الحمام ؛
تحركت بعنف وهمسة : هربيك يا حليوه يا بتاع رباب !!

+



        
          

                
نظرت لها رباب بغضب وقالت: انت ازاي تعمل كده؟! 
نظر لها جلال برفعت حاجب وهتف: رباب انتي ليه بتتعملي على اني ملكيه خاصة ليكي!!
احنا خلصنا من زمان وانا دلوقتي متجوز الدكتوره زاد!! 
نظرت له بدهشة وهتفت : عشان ..
قطعها بغضب : مش عشان القضيه عشان بحبها ..
وحتي بعد القضيه مش هطلقها.. طلعيني من دماغك بقا !
نهضت بغضب حارق وهتفت : بعد كل ده يا جلال؟؟ 
نظر لهم مراد بصمت وفضل السكوت وهو يتناول طعامه باستمتاع..

1


نظر لها جلال واردف ببرود: كل ده اللي هو ايه؟!
كفايه بقا دور الضحيه اللي حابسه نفسك جوه!
زمان انتي اختارتي تبعدي بمزاجك !!
ضربة الطاوله وهتفت: وانت ممنعتنيش !
حدق بها بذهول وهتف: وامنعك ليه؟
ده قرارك وانتي حره فيه ويمكن اللي بنا مكنش حب اصلا عشان لو زاد فكرت تبعد عني دلوقتي انا ممكن اقتلها عادي جدا ولا تبعد عن عيني لحظه..

+


تحركت بعنف ،ثم تراجعت عندما ،وجدت زاد تعود من جديد وجلست وهي تغلي بغضب ،جلست زاد وبدأت بتناول الطعام بصمت،
رفع مراد حاجبه بدهشه وغمغم: أنا غلطان عشاء ايه وزفت ايه على دماغكم هي ناقصه نكد !!

+


لفت نظر رباب علامات الحب التي تركها جلال  علي عنق زاد .. ضغطت علي شفتها بعنف ونظرت لها وقالت : سمعت انك مخطوبه يا دكتوره؟ 
تلقائي كور جلال قبضته وعينه علي يد زاد ولكنه رفع حاجبه بدهشه عندما لم يجد الدبله بها نظرت لها زاد بتأفف وغمغمت: لا أنا دلوقتي متجوزه يا.. 
نظرت لها بتفكير وخبث وقالت : قلتلي اسمك ايه؟!

+


ربعت رباب ذراعيها حول صدرها وقالت: رباب يا عمري!
نظرت لها زاد بغضب وضحكت رباب بخبث وهتفت  : اوبس لما رجعت يا جلال رجعت الكلمه لازقت ف لساني من تاني!!

3


نظر لها جلال بغضب تحول الي ذهول عندما نهضت زاد وصاحت بغضب وهي تقبض علي شعرها بعنف: جري ايه يا بت السرمه .. أنا هلعن سلسفين اللي جابوك!! 
صرخت رباب بغضب ودفعت زاد بقوه تمسك جلال بها وهتف : ايه الجنان ده يا زاد؟؟

+


تمسك مراد بـ رباب بغضب وقال : هي هبت ولا ايه يا بت المجنونه منك ليه؟! 
صاحت رباب بغضب: انت مش شايف عميلها؟؟
حاولت زاد التملص من جلال وهتفت : عمايلي أنا ولا انتي؟ ده راجل متجوز يا حبيبتي كفايه غل بقا لمي صرمك شويه طرف عيني ..

4


كتم جلال ضحكته وهتف : خلاص يا بت كفايه تعالي معايه أنا غلطان وربنا !!
سحب مراد رباب من جهه وهي تهتف بغضب : ماشي أنا هربيكي يا تربيه الحواري ؛

+


حمل جلال زاد علي كتفه وخرج من جهه وهي تصيح : تربيه الحواري اشرف منك يا صفره علي الاقل مش بريل علي راجل متجوز!! 
خرج جلال من المطعم وضرب زاد على مؤخرتها وغمغم : كفايه ردح بقا يا بت!! 
صرخت بالم وهتفت : بتوجعني انت كمان..

+


دلك موضع الضربه وهمس بخبث : الف سلامه عليكي يا زاد حياتي !
عضت شفته بخجل وهمسة: بس يا سافل..
ضغط عليها وهو يدلف المنزل وغمغم : طريه موت!!

1



        
          

                
انزلقت منه وصاحت : اوع يا بتاع رباب أنا هطلع عينك الليله دي !!
ضرب كف على الآخر بذهول وهتف: مين ده اللي بتاع رباب؟! أنا مش بتاع حد يابت انتي اتجننتي؟؟

+


صاحت بغضب: ايوه اتجننت! وبعد كده لو الحيوانه دي حاولت تستفزني أنا هطلع روحها في ايدي!! 
عض شفته بعبث وقال: كل الغيره دي عشاني!! 
توترت من نظراته وتراجعت للخلف وقالت بتلعثم :مش عشانك علي فكره؟؟
سحبها إليه التصق بها وهمس : امال! 
وضعت يدها على صدره وقالت بغضب تخفي به غيرتها الواضح كـ الشمس : ليه هو انت اخر اصدار؟  بس انا كرامتي متسمحش انت جوزي ولازم تتصرف علي كده !!
نظر لها بحنق من مكابرتها وهتف : ما تهدي يابت انتي فاكرني الكمسري اللي انتي كنت مخطوبه له  اقسم بالله هشوقك!!
ضحكت بنزق وهتفت : مشكلتك انك بتقول حاجات متقدرش تعملها !!
رفع حاجبه بغضب ..وانحني حملها على منكبه وسار بها الي غرفه النوم ..صاحت بغضب وعصبيه  : خلاص خلاص والنبي يا جلال هعمل اللي انت عايزه !!

+


انزلها بعنف وهدر: كده طب هتعتذري ..
دفعته بقوه وشهقت بغضب : لا أنا مغلطش ومش هعتذر !!
واكملت ببرود : أنا كده عندي مشكله مستحيل اعتذر طول ما أنا مش غلطانه !

+


ابتسم بجانب فمه بعبث واقترب منها وهتف: انتي حتي لو غلطانه مش هتعتذري!! عشان انتي مغروره يا بلوه!
تراجعت للخلف حتي اصطدمت بالطاوله وهتفت : أنا مغروره! طيب امشي بدل ما اطلع غروري فيك وفي اللي معاك؛

+


سحب حزام بنطاله ولفه علي يده شهقت برعب وضعت يدها على الطاوله وجدت سلسله المفاتيح الخاصه بها قبضت عليها والقت عليه وصرخت بفزع وهرولت الي الغرفه وهتفت : ابعد عني يا مجنون!! 
انحني بسرعه وتفادي المفاتيح واصطدمت بالحائط خلفه وهتف: وحيات امك هطلع عينك يا بت عنايات ...

1


هرول خلفها ودق الباب وهتف : افتحي الباب يابت!
تراجعت وهي تسحب الكرسي ووضعته خلف الباب برعب وهتفت: خلاص يا جلال أنا اسفه !!
دق الباب وهتف : لا يا شيخه انتي هتعتذري لي رباب مش انا !!
شهقت ينزق وهتف : ده لو هتقتلني مش هيحصل !
هز رأسه وتمتم: تمام يا زاد يعني هتروحي فين هتتطلعي اكيد وانا مستني هنا !!

+


تحرك وجلس على الاريكه وهو يحرك رأسه يمين ويسار بنزق وغمغم: ايه البلوه المجنونه دي !!
وضع يده خلف عنقه ونظر أمامه وقطب حاجه بدهشه ونهض والتقط سلسله المفاتيح حدق بها ورفع حاجبه وغمغم: ايه ده؟! 
تحرك الي الغرفه ودفع الباب بقدمه بغضب شديد فتحه بقوه.. هبت زاد برعب وهتفت: في ايه ليه كده ؟!
اشاره لها بسلسلة المفاتيح وهتف : ايه ده يا زاد ؟؟
..............................
في القاهره ...
صف إيهم السياره أسفل منزل وتين..
ونظر اليها وهي تنام بعمق وكأنها طفله بكم براءه لم يري لها مثيل ..
أخرج هاتفه وعبث به ورفعه إلى أذنه وقال: انت فين يا بني ادم؟!
هتف شامل بنزق : داخل عليك يا اخي اصبر أنا طالع عيني من يومين!!
اوما برأسه وقال: معلش حقك عليا يا صاحبي تعبتك!!

+



        
          

                
ضحك شامل وهتف: من امتي الادب والذوق ده يا هوما؟!
رفع حاجبه بدهشه ونظر لها وغمغم: طب يا روح امك الله يحرقك بجاز !!

1


نهضت وتين وهمسه: ايه ده احنا وصلنا ؟؟
اغلق الهاتف وتمتم : ايوه يا صغنن حمد لله علي السلامه؛
مسحت على شعرها وردت : الله يسلمك يا إيهم أنا هطلع بقا عشان ماما بتتخنق معايا لما افضل قاعده في العربيه كده كتير ..

+


اوما لها وهو ينظر إلي الهاتف وغمغم : اطلعي يا قلبي!! 
فتحت الباب وترجلت وتحركت الي الباب الخلفي حتي تسحب حقيبتها نظر لها وقال : سبيها يا وتين أنا هطلعها وراكي بس هستنا شامل هيجبلي حاجه!!
هزت راسها وأغلقت الباب وقالت : ماشي يا حبيبي هحضر العشاء اكيد جعان! 
ابتسم بدفء وهز رأسه وتمتم: ماشي يا صغنن ..

+


صعدت وتين حتي وصلت إلي شقتها وفتحت الباب ودلفت .. شهقت بفزع عندما وجدت والدها يجلس وهو يمسك رأس والدتها ويضع السلاح الأبيض ( المطوه )؛
علي عنقها وهتف : اخيرا شرفتي يا سنيوره!!

1


شهقت برعب وهرولت بتجاه والدتها وحاولت رفع يده عنها وهتف بنحيب  : في ايه؟ حصل ايه ؟رجعت ليه بعد السنين دي كلها تحط سلاح علي رقبتها؟!
شهقت بدريه برعب وهم يغلقون فمها بشريط لاصق ..
اقترب مرسي وقبض علي شعرها بعنف وهدر: في ايدك انت بس ترفعي السكينه من علي رقبتها!!

+


نظرت لها بدريه وهي تهز راسها بالنفي وتمتم بصوت مكتوم ...
صاحت وتين برعب وقلبها يقرع بفزع وهتفت: خلاص انتو عايزين ايه وانا اعمله؟! بس سبوها حرام عليكم انا مليش حد غيره في الدنيا !!
نظرت لها بدريه ودموعها تنهمر على وجنتيها وهي تحاول التملص منه ..

+


نظرت لها وتين بوجع وهتف حامد : هتتجوزي مرسي !!
شهقت برعب وشحب وجهها بشده وتجمدت بأرضها برعب وفزع كان قلبها يضرب في صدرها بعنف، كأن ضلوعها باتت قفص ضيق يحاول أن يحطم نفسه من الداخل...
أصابعها الباردة تشبثت باطراف فستانها، وكأنها تحاول الإمساك بشيء ثابت يمنعها من الانهيار...
لم تستوعب بعد الكلمات التي قيلت، لكن صوت والدها كان حاسم و صارم ، لا يقبل النقاش: هتتجوزيه ولا اقتلها !!

+


شعرت كأن الأرض انسحبت من تحت اقدمها و تردد صدى الكلمة في عقلها كطعنة متكررة، تقطعت أنفاسها الهاربة أصلاً...
و نظرت حولها بزعر ، وكأنها تبحث عن مهرب، عن مخرج، عن معجزة تنقذها من المصير الذي يفرض عليها بالقوة...

+


اقترب مرسي بالدفتر وهدر بحسم : امضي يا بت!! 
حاولت التراجع برعب ولكنها توقفت عندما هدر حامد : يلا امضي يابت وخلصينا !

+


- تمضي ازاي انت عايز توديها ف دهيه تتجوز مرتين ده تعدد يا يابا !!
دوى صوت ايهم في أرجاء الشقه كالرعد، فانقطعت الأنفاس، وتوقفت الحركات، واتجهت كل العيون نحو الباب الذي انفتح بعنف كاد يقتلعه من مفاصله..

3


دخل إيهم بخطوات واثقة، وعاصفة من الغضب تحيط به، وعيناه تشتعلان بوهج قاتل، وصدره يعلو ويهبط كوحش خرج لتوه من الأسر...

+



        
          

                
شهقت بفرحه وهي تراه أمامها بهيئه طاغيه وحضور مرعب وهمسة : إيهم الحقني!  
نظر لها بحنان وهتف : متخفيش يا قلب إيهم في ضهرك فكي ماما يا وتين !!

+


اقتربت من والدتها وسحبت الشريط اللاصق وضمتها وهي تنحب وتشهق وجسدها يرتجف بقوه وبدريه تنظر إلي ايهم بامتنان وعرفان ليس له حدود ..

+


نظر له حامد وهتف بخبث : نعم! وانت مين انت كمان؟؟ ومين دي اللي متجوزه ؟!
اقترب منه ايهم بغضب وخطوات ثابته ونظر له ببرود مغلف بـ النفور وهدر  : بنتك يا عم الحج وتين دي!! 
صاح حامد وقد نفرت عروق رقبته بشده : أنا بنتي متجوزه ازاي يعني يا معتوه انت ؟!

+


هز رأسه ورد وهو يضع يده داخل جيبه : اه متجوزه ويمكن حامل دلوقتي اصلا محسوبك مش بيحب يضيع وقت!! 
شهق خافته خرجت من وتين وهي تنحب بصمت نظر لها ايهم وغمز لها بعبث وغمغم: صح يا مدام !!

+


تسمرت وتين بارضها وصاح مرسي بغضب : انت عايز ايه بالظبط انت كداب!!
هم حامد وهدر : ايوه كداب وتين مستحيل تكون متجوزك ..

+


أخرج ايهم عقد زوج من جيبه وهتف بثقه : امال ده ايه عقد جواز مسجل عند محامي وموثق في الشهر العقاري كمان وتقدر تحتفظ بيه عشان دي صوره ليك..

2


ساد صمت مميت والجميع تجمد في أماكنهم، حتى أنفاسهم تراجعت في صدورهم...
قبض حامد على صوره العقد وحدق به بغضب تحرك مرسي بغضب ونظر الي العقد وهو على وشك الانفجار كور حامد قبضته وهدر: يا بت الكلب يا شـ **** بتتجوزي من ورانا !!

+


اقترب منها حامد وحاول جذبها من ذراعها بعنف، ولكن أطبقت قبضه حديديه على يده وهتف ايهم معترضا : ااحا يابا بقلك مراتي عايز تسحبها كده ازاي؟!
حدق به حامد وحاول نزع يده من قبضة ايهم وصاح بغضب: سيب يا جدع انت دي بنتي وانا لازم اربيها !!

+


هدر ايهم بعنف : ده عندها يابا ! وتين مراتي واللي يفكر بس يقرب منها همسح اسم من الوجود..
وكأنه مكنش على وش الدنيا ليه وجود اصلا !!
حاول مرسي التدخل وسحب وتين المتخشبه تراقب الوضع بنحيب صامت..
لكنها صرخت برعب عندما حاول مرسي سحبها وتحركت بتجاه ايهم.. في نفس الوقت تحرك ايهم وسحبها خلف ظهره بحمايه وهدر : بقولكم ايه انتوا الاتنين اللي مستغني عن روحه يقرب من مراتي وانا هحط عليكم .. انت فاكرني دكتور وابن ناس وكده لا يا يابا دانا فاجر وعربجي ..وبالنسبه ليكم أنا العو يا روح امك ..

3


اخيرا هتفت بدريه : ايوه يا حامد وتين متجوزه ايهم وانا كنت خايفه اتكلم عشان كده كنت بقولك مينفعش تتجوز ابن الحربايه مراتك يا سيد الرجال ..
هتفت مرفت بغضب : هي مين دي الحربايه يا مره يا ناقصه ؟!

+


أخرج ايهم سلاحه الخاص وصاح بغضب: بقلك ايه يا حربايه انتي لمي لسانك اللي عايز قطعه ده.. ولمي تعبينك ويلا من هنا .. أنا لما بتهب مني مش هفرق مين اللي قدامي راجل ولا لامؤاخذه حربايه !!

+


تراجعت ميرفت للخلف وصرخت بفزع: يلهوي ده مجنون يا حامد !!
صاح إيهم بغضب : مجنون واللي هيقرب من مراتي هحط عليه وهسففه الاسفلت ..

+


تمسكت بحامد وصاح : دي اخرت تربيتك يا بدريه بنتك اتجوزت من وراكي !
شهقت بدريه بنزق وهتفت: طيب خلي حد تاني يتكلم علي التربيه يا راجل يا ناقص أنا بنتي ست البنات وانا اللي جوزتهم بنفسي !!

+


نظرت لها وتين بذهول وفاقت عندما قبض إيهم علي يدها وسحبها اليه وقال: يلا يا وتين علي بيتنا !!
تحرك بها ايهم تحت تأثير الصدمه وصاح مرسي بغضب: انت هتسيبه يمشي يا عم حامد ؟!
نظر له حامد وهتف بقلة حيله : جوزها !!
أخرج مرسي سلاحه الابيض واندفع خلف إيهم وصاح : لا مينفعش اللي هياخد مني وتين هاخد روحه ..
صرخ بفزع خرجت من الجميع ووو

2



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close