اخر الروايات

رواية بين احضان قسوته الفصل السادس عشر 16 بقلم سارة احمد

رواية بين احضان قسوته الفصل السادس عشر 16 بقلم سارة احمد



جاذبية الروح لا تشترى ..
فهي منحة من الله .. لمن يستحقها ،
وعلى قدر رٌقي روحك ..
يبعث الله لك من يفقهون سموها ،
فالأرواح النقية .. 
لا تحتاج الى مقدمات لدخول القلوب

1



                    
"غمغم صبحي بخوف : أنا آسف يا ست الكل! بس البت ونس مش في اوضتها ؛ومش عارفين فين لحد دلوقتي؟
نظرت لهم بدهشة ؛ثم جحظت عينيها بعدم تصديق' وتحركت الي غرفه جبران , وقبضت علي مقبض الباب بعنف.. ثم تذكرت غضب جبران الحارق وتركت الباب وهمسة : لازم اعرف بس بطريقه مفهاش صدام مع جبران!!

+


نظرت لهم بغضب وهتفت : خلاص كل واحد على اوضتها !والصبح نشوف يمكن نايمه في اي اوضه !!

+


تحرك الجميع الي غرفهم ووقفت نظلي تنظر إلي باب الغرفه بحقد دافين وهمسة: مش هسكت المره دي لو اللي بفكر فيه صح!
..................
في الصباح في غرفه جبران ..

6


تململت ونس وهي تحاول تحريك جسدها بنعومه، وفتحت عيونها ببطئ، لحظات وتوالت المشاهد بداخل عقلها ، وهي بين أحضان جبران، وما فعله بها، ذهول تام مخلوط بالخجل اجتاح جسدها ..
لحظات وهمسه لنفسها : يا خبر اسود ايه اللي حصل ده؟!
شهقت بفزع عندما تمتم : في واحده تصحي في حضن جوزها تقول كده؟!

4


وضعت يدها على فمها ونظرت له وهمسه: اصلي مش مصدقه!!
ابتسم بعبث وهمس ؛ لا كده يبقي في حاجه غلط!! أنا معرفتش اوصلك الأحساس مظبوط؟
ردت بندفاع : لا الاحساس كان حلو!

3


شهقت بفزع عندما أدركت ما تفوهت به دون تفكير.. وضحك عليها بعبث وقال وهو يعتليها : إحساس حلو قلتيلي  
عضت على شفتها بخجل وهمسة ؛ لا هو !استنا هقولك حاجه!! 
اقترب من والتهم عنقها وهمس: قولي حاجه يا فَالِيرُوزَ!

8


تلوت بين أحضانه وهمسة: اقول ازاي!! استنا يا ..
نظر لها واردف: يا ايه يا ونس؟!
زاغت عيناها وهمسة: يا ايه مش فاهمه؟ 
اقترب منها ووضع جيهته على جبهتها وتمتم: قولي يا جبران يا ونس دنيتي!!

4


هزت راسها بالنفي وغمغمت: مش هعرف لالا!!
قبلها بعمق وهمس: هتعرفي! دي حاجه سهله جدا قولي يلا؛
نظرت له بخجل وهمسة: جــ جبراان!!

1


هبط علي شفتيها بقبله عميقه امتص شفتيها بلوعه وعشق وهز رأسه وتمتم: تاني بسرعه؛
شهقت وهي تسحب أنفاسها بصعوبه وهمسة: جـ جـ جبراان!!
تنهد بحرقه ؛والتهم شفتيها بعنف، ويده تمسح على فخذها بعبث ، ورجولته التي أوشكت على الانفجار تحتك بها بعنف ،
تململت بتوتر وخجل وحاولت التملص منه وهمسة: احنا الصبح وممكن حد!

3



مسح على وجنتها وقال بأنفاس لاهثه: طول ما انتي في حضني ،وطول ما أنا في حياتك ،متخفيش من اي مخلوق يا قلبي!
نظرت له بفرح مخلوطه بامتنان حقيقي ..
ولفت يدها على عنقه وسحبته إليها بلهفه واحتضنته بقوه ، وغمغمت بدموع الفرحه التي تختبرها لاول مره : ربنا يخليك ليا!!

8


ضمها إليه ورفعها بين أحضانه ودلف بها الي المرحاض ،انزلها برفق ووقف أمامها ، وحدق بها وهي تضم ذراعيها حول صدرها بخجل ،
تحاول ستر جسدها العاري من عينيه الجائعتين التي تلتهم جسدها ، 

1


قبض على يديها وثبتهم على الحائط وحدق بها وقال: بتخبي نفسك مني ليه يا حبيبي مش قلتلك احنا دلوقتي واحد!! 
حدق بها بإعجاب صارخ ، واقترب منها وهمس بأذنها : وبعدين أنا خلاص شوفت كل حاجه! 
وجسمك كله اطبع جوه عقلي وقلبي حفظتك يا قلبي؛

5


شهقت بخجل وأعطته ظهرها وقالت: بس كفايه هعيط!!
فتح الماء عليهم وضمها بحضنه من ظهرها وهمس: لا مفيش عياط تاني؛

+


التهم عنقها بعنف ، ويده تمسح على خصرها ، 
ويفرك جسدها الغض بجسده المتصلب ، 
ودفن أصابعه بشعرها ،وهبط على شفتيها بقبله وكأنه يسحب أنفاسها ، ويرتشف من عسلها بجنون، ويمتص لسانه بداخل فمه بجموح،

2


تاؤهت بخفوت وهي تشعر أن أقدامها لا تستطيع حملها ، ضمها إليه ورفعها إلى الحائط ، وحشر رجولته الثائر بين فخذها بعنف ، وبدأ يحتك بها بعنف ، علت أنفاسها وهي تتلوي تحت لمساته وأتت بماؤها علي رجولته ، وشعر بشهدها يسيل جن جنونه وقبض على نهديها وهمس: انتي نار بقرب منك بتولعي فيا يا ونس دنيتي!
ضغط عليها بقوه وانفجر بركان ثائر اغرقها تاوهت وضمته إليها وهمسة: ااااه..

2


مرر يده علي جسدها المرتجف وهمس : ااااه ده ايه؟! أنا لسه بسخن وخدك براحه اهو! لما يدخل بقا ويشق اللحم الناعم ده ؛ هتفجري من الاهات !!
شهقت برعب وحاولت التملص منه وهمسة : لالاا ..

7


ضحك بمرح وهمس: جبانه اوي انتي يا فَالِيرُوزَ متخفيش ده هيبقي ادمانك بعد كده!
همسه بصعوبه: جـ جبران بس !
قبض على وجنتيها وغمغم: ازاي؟ وانتي عايزه تجنيني وانتي بتقولي اسمي كده!!

2


وهبط على شفتيها مزقهم بأسنانه حتي تذوق طعم الدماء بفمه وامتصه بجوع وهمس : حتي دمك مسكر!
شعر بها ترتجف بين أحضانه ؛ فرفع حرارة الماء وأنها غسيل جسدها بسرعه ؛وحملها بين ذراعيه وخرج بها وهي تضم نفسها باحضانه ؛وضعها في الفراش وجلب ملابسها ؛ وساعدها في ارتديها ..

+


وذهب غرفه الملابس وارتدي ملابسه أيضا وخرج وجدها تستعد للذهاب لغرفتها اقترب منها وقال : رايحه فين؟!
اشاره الي الخارج وقالت : هروح اوضتي عشان انشف شعري!
اوما برأسه وقال: طيب! وانا هنزل الفندق عشان عندي شغل،  بس هنتغدا سو اتفقنا يا ونس دنيتي؟
هزت راسها وهمسة: اتفقنا !!

5


اقترب منها وقبلها بشغف فانسحبت من بين يديه وقالت : كفايه بقا هتتاخر!!
وهرولت من أمامه بسرعه وهو يضحك عليها بمرح وخرج خلفها !
...............................
في غرفه ونس ..

2



        
          

                
قامت بتنشيف شعرها ،وتغير ملابسها ،وهي تشعر أنها على وشك الجنون ، من هذا الراجل الذي اغرقها في بحر من الحنان ،والدفء ،والكلام المعسول ،من أمس وحتي اليوم! نظرت إلي شفتيها المنتفخه من اثار شفتيه وهمسة: هو ده جبران بجد !!

3


فذت علي صوت رنين الهاتف، نظرت له وغيمت عينيه بحزن ،عندما وجدت رقم وائل علي شاشه الهاتف، منذ أيام وهو يدق عليها ويرسال لها الرسائل النصية والصوتيه، وهي لا تستطيع الرد عليه فهي الان متزوجه،  ولا يجوز أن يكون بينهم مجرد الكلام  الآن ...

+


مسكت الهاتف وكتمت الصوت وقالت : سامحني مش هينفع ارد! ولا من حقي ولا من حقك ..
يارب تفهم لوحدك وتشيلني من دماغك ، أنا اسفه مكنتش عايزه اجرحك ابداا..
وضعت الهاتف ف أحد الإدراج وهمسه : هحاول اغير الرقم ده جبران ميستهلش ابدا ان حد يرن علي مراته مجرد الرن بالشكل ده ...

4


اجفلت على صوت الباب ، نهضت وفتحت الباب دلفت دمع وهتفت : انتي كنتي فين يا ونس طول الليل!!
نظرت لها ونس وغمغمت بتلعثم : كـ كنت فيين يعني ايه؟!
اشاره لها بيده واردفت : صبحي جاي اوضتك ومكنتيش موجوده ودورانا عليكي ..

2


تحركت ونس وهي تخفي وجهها وتمتمت : كنت علي الشاطئ كنت مضيقه شويا !!
اقتربت منها وربت على ظهرها وقالت: عشان الكلام اللي قالوا صبحي على العشاء؟ معلش يا قلبي يعني انتي مش عارفها !!
هزت راسها وهمسة ؛ عارفها طبعا ..

+


اومات دمع بسعاده ومرح وهتفت : المهم سيبك من الهم ده! يلا تعالي معايا هنروح نقابل مهندس الديكور اللي هينظم ديكورات القاعه عشان الخطوبه!!

+


هزت راسها وقالت : طيب انزلي انتي وانا هغير واحصلك !
قبلتها دمع علي وجنتها وقالت : متتاخريش؛

1


هرولت دمع وأغلقت الباب وتحركت ونس إلي الهاتف ودقت على جبران لحظات واتاها صوته العميق : ايوه يا قلبي ؛
رفعت حاجبها بذهول وهمسه: لسه بنفس الشخصيه!! 
هتف جبران عندما طال صمتها : ونس مالك في حاجه؟!

4


هزت راسها بالنفي وردت: لا مفيش! أنا بس كنت بكلمك عشان هروح مع دمع نشوف قاعه الخطوبه!! 
اوما وقال : تمام تعالي يا قلبي أنا اصلا في الفندق حتي نتغدا هنا زي ما اتفقنا !
إشارة بيدها وقالت: طب ماشي !
هتف جبران بنبره دافئه لكنها حاسمه : ونس خلي في حدود بينك وبين سليم ماشي !!

3


بلعت لعابها بتوتر وهمسة : ليه! دي خطيب اختي؟! 
هتف بحسم : ليه مش راجل؟ 
ردت عليه: اه طبعا !!
هتف بتأكيد : اه طبعا! يبقي في حدود بينك وبينه زيه زي اي راجل في الدنيا؛

+


اومات بفرحه وهي تشعر بغيرته وهتفت : حاضر؛ 
هتف بحسم : احبك وانتي بتسمعي الكلام يا فَالِيرُوزَ!!
صمت لحظه وهتف: مين تاني جاي معاكم؟!
رفعت منكبها وقالت: دمع وسليم !
اوما وقال: تمام تعالوا يلا ؛
هتفت : ماشي حاضر سلام !

2



        
          

                
أغلقت الهاتف ونزلت إليهم وجدتهم امام الباب اقتربت منهم وهتفت: أنا جاهزه يلا !!
اشاره لها سليم واردف: لسه بدري يا كونتسه! 
ابتسمت وغمغمت : معلش يلا عشان منتاخرش ؛

+


تحرك الي الخارج وجدت ادم وجيلان بالسياره نظرت إليهم بتوتر وقالت : هو ادم هيجي معانا؟!
قطب سليم حاجبه بدهشه وقال: في مشكله؟ آدم زعلك في حاجه؟!

2


التزمت الصمت لحظات بتوتر اقتربت منها دمع وهمسة : مالك يا ونس في حاجه؟!
هزت راسها بالنفي وغمغمت: لا مفيش حاجه يلا!!

+


صعد سليم ودمع السياره وونس ف الخلف وتحركوا الي الفندق ..
ظلت ونس شارده بتوتر طول الطريق ..
حتي وصلوا الفندق وترجلت من السياره وهي تبحث عنه وتمتمت : استر يارب.. والنبي أنا ما صدقت يهدي شويا عليا!
اقتربت منها دمع وقالت : ونس يا حبيبتي انتي بتكلمي نفسك ؟!

3


هزت راسها بالنفي وردت: أنا امتي ده؟!
نظر لها سليم بدهشة وقال : ونس انتي مش طبيعيه تحبي اطلب الدكتور ؟!
نظرت لهم وقالت : يا جماعه انتوا مكبرين الموضوع ليه؟ أنا كويسه اوي !!
اقترب ادم وجيلان وقال : يلا واقفين ليه؟! الراجل مستني !

+


دلفوا جميعا وونس خلفهم تتلفت حولها بتوتر وهرولت خلفهم ...
اقترب سليم ودمع من مهندس الديكور وهتف : اهلا يا بشمهندس معلش اتاخرنا عليك! 
نهض وهتف : ولا يهمك يا سليم باشا ..

+


جلسوا علي الطاوله ، وفتح الحاسوب ،وبدأ يشرح لهم ،ويشاهدون صور لتصميم واشكال مختلفه صممها في مناسبات الزفاف والخطوبه ...

+


اشار سليم ووضع ذراعه حول عنقها وقال: يلا اختاري اللي يعجبك.. 
نظرت له دمع بحنق وهمسه: سليييييييم!
نظر لها بحنان ورد: خلاص بقا قلبك ابيض يا قلب سليم !
سحبت ذراعه وغمغمت : لا أنا قلبي اسود؛ اوع كده!!

3


نظرت لهم ونس بدهشه وهمسة : مالكم! الراجل مستني وانتوا بتتخانقوا !!
حمحم سليم وسحب ذراعه وقال : ماشي! يلا اختاري يا دمع وعدي يومك !

+


نظرت له بغيظ ،واقتربت من شاشه الحاسوب 
وبدأت في التقليب في الصور ،والإختيار هي وونس 
اقترب آدم من سليم وغمغم : مالك!! هدي اللعب يا سولي!!
هز رأسه وتمتم: هي عصبتني لما لبست الزفت ده؛ ودلوقتي زعلانه من رد فعلي !!

1


كتم آدم ضحكته وهمس: ليه انت عملت ايه؟!
رفع سليم حاجبه وتمتم: عقاب صغيره كده على الماشي!!
هز رأسه وتمتم: يخوفي منك عارفك مجنون!!
لكزه سليم وغمغم: اخرس !

1


ضحك آدم بخفة واقترب من جيلان وهتف : وانتي ساكته ليه يا اميرتي؟! 
رفعت منكبيها وقالت : اقول ايه؟
مرر يده علي يدها وهمس : اي كلمه منك حلوه!
سحبت يدها بخجل وهمسة: عيب يا أبيه؛
عض شفته بغيظ وغمغم : الا الكلمه دي يا چيچي !!

3


علي الجانب الآخر 
دلف جبران وخلفه المساعد الشخصي وهتف : خلاص كل الحاجات دي قبل الافتتاح مفهوم!
اوما ايمن برأسه وهتف : تحت امرك يا باشا كله هيخلص قبل الافتتاح !!

+



        
          

                
توقف أحد العاملين بملف وقال : اتفضل يا باشا !
اوما ومسك القلم ،ولكنه توقف عندما وقعت عينه عليها ،وهي تجلس علي نفس الطاوله مع ادم ،
علي الرغم من أنها هي من جهه ،وهو من جهه اخري لكن هذا ليس بقاموس جبران الباشا بالتأكيد...

+


هذا الجبران الذي ذاق العشق والهوس لاول مره.. وسوف يذيقها عشق وجنون الاربعيني بكل قوته وعنفوانه ..

2


القي القلم وهو ينظر لها ،ويشعر بالدماء تغلي باوردته.. اقترب من الطاوله بخطوات ثابتة حاده.. شهقت ونس ،وتخشب جسدها ،وارتجف الكوب بيدها ،
عندما غمغم بصوت غاضب مكتوم : الكدب ملهوش رجلين يا فاليروز ؟!

+


نظر له سليم بدهشة وقال : منور يا باشا في حاجه؟! 
اشار له برأسه ووضع يده خلف ظهره وقال: لا مفيش انتو خلصتوا؟؟
اشار له سليم وهتف : اه خلاص كام حاجه كده بس!!

+


اوما برأسه وقال: بعدين! بعدين دلوقتي وقت غداء !!
نظر الي ونس بتوعد وهتف: اكيد الانسه ونس شايفه كده برضو! 
نهضت وهي تشعر بنعقاد لسانها من نظراته 
وهمسه وهي تشعر بألم شديد ف امعاءها : شايفه اه !!

2


تحرك جبران وهتف بحسم : ورايه طيب عشان نتغدا!
تحركت ونس بصعوبه وهمسة: يارب مـ مش مرتاحه للهدوء ده !!

+


نهض الجميع خلفها وهم ينظرون إلى بعضهم البعض بدهشه وفضول ...
............................
في المطعم..

2


جلس جبران علي رأس الطاوله، وعلي يمينه سليم، وبجانبه دمع ،وبجانبها ونس، وعلي يساره جيلان، وبجانبها ادم ،

+


وضع الطعام وبدأ الجميع في الطعام بهدوء ،
كان هناك حرب نظرات بين جبران وونس نظر لها بتوعد وحنق ، رمشت بعيناها وبللت شفتيها بخوف،

+


تحولت نظراته تدريجيا الي نظرات عابثه بحب  وشهوه عارمه ،عندما راقب شفتيها ،وهي تتناول طعامها بهدوء وتوتر ، رفع حاجبه ومسح فمه
بغضب وهمس : ساحره !!

3


نظر سليم إلي دمع ولكزها بذراعه وغمز لها بعبث وهمس: وبعدين؟! 
حدقت حولها بخوف وهمسه: اتلم !!
انزل يده تحت الطاوله ، ومرر يده على فخذها بعبث ارتجفت اوصالها برعب ، وقف الطعام بحلقه شهقت وهي تشعر بالاختناق ، نظرت لها ونس بخوف 
وقالت: مالك يا دمع؟!

1


جحظت عينين سليم ومسك كوب الماء ....
وهتف : اشربي يا قلبي اهدي معلش!
تمسكت بالكوب ، وارتشفت القليل...
ربتت ونس على ظهرها وهي على وشك البكاء وقالت : اشربي يا دمع خدي نفسك !!

+


سحبت أنفاسها بصعوبه وهمسة: خلاص راحت يا ونس!! 
نظرت إلي سليم بحنق وغمغمت : روحي كانت هتطلع؟!
هز رأسه ورد بسرعه : بعد الشر! حقك عليا والله ...

2


هتفت جيلان برقه : سلامتك يا دمع يا حبيبتي ,
اومات دمع وردت بحب : الله يسلمك يا چيچي ؛ 
هز ادم رأسه بيأس من تصرفات صديقه 
وهمس : هتموتها يا مجنون!!

+



        
          

                
نهض جبران وأشار الي ونس برأسه ، ولكز سليم وغمغم: لم نفسك يا حلتها!! 
هز سليم رأسه وتمتم: حاضر هلمها حاضر..

3


تحرك جبران وهو يرمق ونس بنظرات مشتعله..
بلعت لعابها بتوتر ..ونهضت وهمسه : هروح اغسل ايدي !!

+


اوما لها الجميع ، وتحركت خلف جبران إلي اول الممر، قبض على يده وسحبها إليه.
ودخل اول مرحاض شهقت بخوف وهمسه : حصل ايه؟!
دفعها داخل المرحاض برفق , واغلق الباب وحاصرها بينه وبين الحائط ، والتصق بها جحظت عينيها وهمسة: في ايه طيب انا معملتش حاجه؟!

+


نظر لها بغضب وهدر: انتي معملتش حاجه! سالتك مين جاي معاكي؟ قولتي دمع وسليم ,وابص الاقي آدم كمان؛ مقلتيش ليه أنه هيجي معاكم ليه؟؟

2


وضعت يدها على صدره الصخري وإشارة بيدها الأخري بتوتر تحاول امتصاص غضبه وهمسة: لحظه واحده! أنا مكنتش اعرف انه هيجي معانا؛ لما سألت دمع قالت أنا وسليم ؛ ومجبتش سيرت ادم ،وانا اتفاجئت بيه بعد ما كلمتك ونزلت ...

+


هز رأسه ورد: ومعتذرتيش ليه؟ مكنتيش جيتي معاهم !!
نظرت له بدهشة وقالت: طب اقول ايه وانا لابسه ونازله عشان اروح معاهم ؟!ايه اللي حصل فجأة عشان اغير رايي؟ كان هيبقي في ميت سؤال ملهمش اجابات اعمل ايه وقتها؟!

1


قبض ذراعها وهتفت: بره عني كل ده! انا اللي أقوله يتنفذ من غير مبررات ملهاش لازمه عندي مفهوم !!
هزت راسها وتجمعت الدموع في عينيها وهمسة: أنا مش فاهمه! هو أنا مراتك بجد ولا أنا جاريه عندك؟!

+


رفع حاجبه بدهشه وقال : انتي عارفه أجابت سوالك!! هو عشان مبحبش حد يقرب منك!! وعايزك ليه لوحدي تبقي جاريه عندي؟! 
عضت على شفتها وهمسة: دراعي! بتوجعني اوي!!

1


اغمض عينيه وضغطه على شفته بقوه وهتف: ليه بتعملي كده؟ أنا مش عايز ازعلك! ليه بتخلي اعصابي تفلت عليكي؟!
نزلت دموعها بصمت وهي تدلك ذراعها بالم ...
دلك ذراعها وهز رأسه وتمتم: ليه يا ونس دنيتي؟!

+


نظرت له وعينيها تلمع بشكل اثاره بشراسه وهمسة : أنا بعمل ايه بس؟ والله اول ما شوفت آدم قلبي وجعني اوي !!
حدق بها بذهول ووضع يده ع موضع قلبها وغمغم : ليه يا قلبي؟؟ 
قطب حاجبه بغضب وهدر: هو بيضيقك ولا ايه؟ قولي يا ونس متخفيش!!

+


هزت راسها بالنفي وردت: لا والله هو بني ادم محترم! بس انا خوفت منك واللي حسبته لقيته؟!
بلع لعابه بصعوبه واقترب منها ورفع وجهها بيده واردف: خوفتي مني ولا خوفتي على زعلي يا فاليروز؟!
هزت راسها وهمسة : علي زعلك انت خلتني احس بالامان ومش بخاف منك ...

4


اقترب منها أكثر ،والتهم شفتيها بعنف ،وضمها بحضنه وشدد عليها ، شهقت برعب وحاولت التملص منه وهمسة: حد يشوفــ..
قطع جملتها ،وابتلع شفتيها بقبله عميقه داخل فمه، وهو يسحب لسانه بعنف ويمتصه بشراسة ، 

+



        
          

                
لحظات وانسها المكان والزمان ، وبدأت تتجاوب معه بخجل ، مرر يده على وجنتيها ، وانزلق الي عنقها وامتصه بعنف وشراسها ، جعلها تتأوه بصوت مسموع وهو يشعر بنار تسري بجسده تفتك به،  وبدأ يحتك بها بعنف ويلتهم عنقها بتملك مجنون ...

3


علي الجانب الآخر دلف آدم المرحاض ،وتوقف لحظات وهو يسمع صوت ، آهات وتاوهات خافته في  المرحاض المجاور ، ابتسم بجانب فمه بعبث وهمس: ناس عايشه مش بضيع وقت مش انت يا خبتها والنبي تتلهي علي عينك ...
ولف المرحاض واغلق الباب بعنف ...

3


علي الجهه الاخره تملصت منه عندما شعرت به يتمده دون توقف وهمسه: جـ جبران كفايه عشان خاطري حد يشوفنا!!
ابتعد عنها قليلا وهمس بأنفاس لاهثه: ماشي بس هتعوضيني باليل!!
هزت راسها وهمسة: حاضر بس كفايه، كده أخرج انت وانا وراك !!

2


اوما برأسه وقبلها على جبهتها وخرج ، وقفت وهي تعض على شفتها بخجل وهمسة: ايه الجنان ده! ده طلع مجنون!! 

+


في الخارج توقف جبران على صوت رنين الهاتف أخرجه ورد وهو يتحرك الي مكتبه ...

+


خرجت ونس وعادت الي الطاوله وهي تشعر أن كل الأنظار متوجهها إليها مش شده خجلها جلست وهمسة : امال فين دمع وجيلان؟!
اشار سليم إليهم وهتف : بيجيبوا الحلو هناك !

+


اومات له والتقطت كوب الماء وارتشفت القليل... توقفت الماء بحلقه عندما غمغم آدم الي سليم بصوت خافت : سبتك بتتحرش هنا روحت لقيت تحرش فى الحمام؟!
قطب سليم حاجبه وتمتم: تحرش فى الحمام!!
غمز له بطرف عينه وقال: ايوه واهات وشغل اخر مسخره!!

2


ضحك سليم وغمغم: اكيد اجانب يا عم عايشين حياتهم في اي مكان الناس دي!!
ضحك آدم بخفة وهتف: على أساس انت اجنبي!!
ما انت واخد راحتك اهو في اي مكان برضو؟!

+


ضحك سليم وغمغم: كفايه نق بقا ! ما اهي زعلانه مني ومش عارف اصالحها !!
ام عن ونس فقد انعقد لسانها برعب؛ واوشكت على فقدان الوعي من الخوف ؛ وهي تستمع الي كلامهم حاولت النهوض بصعوبه ، وتحركت بتجاه الباب وهي تشعر بدوار ، وتتمني الأرض تنشق وتبتلعها..

1


اصطدمت بجبران نظر الي حالتها بدهشه وغمغم: مالك يا ونس حد زعلك؟!
رمشت بعيناها وهمسة بدموع : كله منك انت السبب؟!
وهرولت بسرعه حاول التمسك بها ولكنها اسرعت وخرجت! نظر لها بذهول وتحرك خلفها بسرعه..
...........................
في غرفه ونس ...

1


دلفت الغرفه ،وأغلقت الباب ،وتحركت الي الاريكه، وهبطت فوقها وهي تنحب وتشهق بصوت مكتوم 
لحظات ووجدت الباب يفتح ويدلف جبران
وهتف : ف ايه يا ونـ ...

+


قطع جملته عندما ، وجدها تنحب وتشهق بانهيار تام 
اقترب منها ورفعها بين ذراعيه ، وهتف وهو يشعر بقلبه يتمزق بعنف ، ضمها باحضانه ومسح على شعرها وغمغم : طيب اهدي! ايه حصل لكل ده؟ قولي مين زعلك وانا امسحه من على وش الدنيا يا حبيبي !!

1



        
          

                
غمغمت من بين شهقاتها : انت السبب؟!
رفعها ووضعها علي اقدمها بحميميه وغمغم: طيب انا السبب في ايه بالظبط عشان افهم؟!
دفنت وجهها في عنقه ،وهزت رأسها وهمسه: اللي حصل في الحمام!!

+


مرر يده على ظهرها وقال: طيب وماله يا حبيبي انتي مراتي!!
هزت راسها بالنفي وغمغمت: آدم كان في الحمام اللي جمبنا وسمع صوتنا !!
ابتسم بعبث وقال: طيب وايه المشكله مش عارف.. انا اصلا عايز اعلن جوازنا !

2


هزت راسها بالنفي وردت: لا طبعا مينفعش احنا بينا اتفاق !وبعدين هو مسمعش كل حاجه عشان كده افتكرنا اجانب!! 
مسح على وجنتها برفق وقال: يعني هنخبي لحد امتي يا حبيبي؟! أنا مش بحب لعب العيال ده!!
انا عايز اعيش معاكي عادي قدام اي حد محدش له عندنا حاجه!

4


رقص قلبها علي طرب كلماته التي رفعتها لسابع سماء وهمسة: اكيد بس مش دلوقتي اصبر شويا!!
اقترب منها وتمتم: بتوحشيني اوي وانتي معايا اعمل ايه؟!
قبض على شفتيها بقبله ماجنه , وهو يمرر يده على جسدها بنعومه، اجفلا علي صوت الباب مع صوت دمع : ونس انتي مشيتي ليه يا بنتي؟!  
شهقت ونس وحاولت النهوض تمسك بها بقوه وهتف ؟! هو احنا بنسرق اهدي في ايه؟!

1


اقتربت منه وقبلته علي وجنته وهمسة: عشان خاطري بلاش دلوقتي ،والنبي، وحياتي... 
اغمض عينيه بغضب حارق وغمغم : اعمل ايه يعني؟! 
تمسكت به وسحبته وقالت: استخبي! ادخل الحمام !
حدق بها بذهول مخلوط بالغضب وهدر : انتي اتجننتي؟؟

2


طرقت دمع الباب من جديد وهتفت : ونس انتي جوه ؟!
شهقت وهي ترتجف وهمسه: وحياتي لو حياتي غاليه عندك !طب خليك وراء الستار خمس دقايق وانا همشيها ؛
تحرك بغضب وهدر : خمس دقايق!

+


دلف الشرفه ، وأغلقت الستار جيدا ،وهرولت الي الباب وهتفت : ايوه ايوه انا اهو!!
فتحت الباب ودلفت دمع وقالت بدهشه : ايه يا ونس كل ده انا افتكرت انك مش هنا !
اومات وهي تبلع لعابها بصعوبه وقالت : لا هنا بس 
كنت في الحمام!!

1


هزت راسها وقالت : طيب يلا احنا رايحين نجيب فساتين الخطوبه! 
اومات لها وقالت : انتو مين اللي رايحين؟! 
اشاره لها بيده واردفت: أنا وسليم وادم وجيلان!!

+


نظرت إلي الشرفه وهي تبلع لعابها بتوتر ..
نظر لها جبران من خلف الزجاج وهز رأسه بالنفي واشاره لها بحسم بالرفض ..

+


هزت راسها بالايجاب بتوتر، نظرت لها دمع بدهشه، ونظرت الي الشرفه ، فتراجع جبران بسرعه وتمسكت بها ونس ،وادارت راسها إليها بسرعه وقالت : معلش يا قلبي روحوا انتو أنا عندي مغص ورايحه جاي على الحمام مش هعرف اخرج دلوقتي !!

2


اومات لها دمع وقالت : طيب انا هبعتلك حاجه سخنه ومسكن وانتي ارتاحي يا حبيبتي.. 
اومات لها ونس ،وتحركت دمع الي الخارج وأغلقت الباب، وهي تضع يدها على قلبها ،وتشعر أن قلبها اوشك على التوقف من خوفها،

+


ثم هرولت الي الشرفه ، وفتحت الباب بسرعه وهي تتجب النظر له ، 
دلف وقبض على ذراعها وسحبها اليه وهتف : اخرتها أنا استخبه في البلكونه زي المراهقين !واخرت الجنان ده ايه؟!
حاولت نزع ذراعها منه وقالت : أنا اسفه بس غصب عني ؟!
ترك ذراعها واقترب منها وهدر: لعب العيال ده لازم يخلص بقا ؟

1


تراجعت وهي تبلع لعابها بصعوبه وهمسة: لا مينفعش هتحصل مشكله واختي هتزعل مني!!
عض على شفته بحنق وغمغم: طيب وزعلي انا ميفرقش معاكي؟!
تراجعت حتي سقطت على الفراش وهتفت : لا طبعا انا مقدرش ازعلك ابدا؛
دنا منها وهمس: بجد !!
اومات له وهمسه: اه بجد والله !
تمدد عليها وتمتم: طيب ليه؟

1


مسحت بيدها علي منكبيه تحاول امتصاص غضبه بطريقتها وهمسة: انت جوزي وانا مقدرش على زعلك! 
اقترب من شفتيها وهمس :ولا أنا بقيت اقدر علي زعلك يا فاليروز!! 
والتهم شفتيها بقبله عميقه ناعمه ، وهو يمرر يده علي فخذها بعبث ، ورفع ساقها حول خصره وثبتها وهو يلتهم شفتيها بشوق ،وهي تذوب بين أحضانه بشده ولوعه ..
...............
بعد مرور ساعتين ،،

1


خرجت ونس من غرفته في نفس الوقت خرج صبحي من غرفته ،وهو يترنح نظر الي ونس 
وهتف: بت يا ونس هاتي اي فلوس معاكي !
نظرت له بدهشة وقالت: مش معايا فلوس أنا ؛

+


حدق بها واقترب منها وقبض علي ذقنها بعبث وهدر :امال ايه اللي في رقبتك ده يا بت الحرام !!
وضعت يدها على عنقها برعب وهتفت بتلعثم: لالاا اصلا !
ضحك صبحي بمرح وغمغم : اخيراا عملتي مصلحه هااا خدتي كام يا بت ومصري ولا اجنبي؟!

3


تراجعت وهتفت : ارحمني بقا قلتلك الف مره عمري ما هعمل حاجة غلط لو هموت!
دفعها بعنف وصاح: اوعي صحيح بومه :

+


ابتعد صبحي في نفس الوقت خرج جبران من الغرفه وهو يشد اجزاء سلاحه وهتف: هو فين؟! اوعي يا ونس !!
تمسكت به ونس بقوه وهتفت: لالاا ينهار اسود مسدس مينفعش !
ووووووووو

5


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close