اخر الروايات

رواية بين احضان قسوته الفصل السابع عشر 17 بقلم سارة احمد

رواية بين احضان قسوته الفصل السابع عشر 17 بقلم سارة احمد


❣️وجدتك شيئا جميلا بقلبي
وسأبقيك أجمل ما فيه
لا أعرف أن أصفك
‏سوى بأنك دافئ
‏وحنون و تليق بي❣️
ولن اقبل عنك بديلا💕🦋😘

+



                      
                    
"ابتعد صبحي في نفس الوقت ،خرج جبران من الغرفه ،وهو يشد اجزاء سلاحه وهتف: هو فين اوعي يا ونس ؟!
تمسكت به ونس بقوه وهتفت: لالاا يانهار اسود مسدس مينفعش !!

+


سحبته الي الغرفه بصعوبه وهو يشعر أنه على وشك الانفجار ، يشعر بانتفاخ أوداجه، واشتعال عقله بنار حارقه ،كلما تذكر كلمات هذا الحقير، حاولت دفعه بصعوبه ،وأغلقت الباب ، وهتف بغضب  : ونس سبيني! بجد عقلي هيشت ، هو ازاي يقولك كده؟ انا هقتله!

1


جحظت عينيها برعب ،وهزت رأسها بالنفي ،وقبضت على المسدس ،وهي تنحب وتشهق بصوت مكتوم وهمسة : لا ارجوك لا تقتله ازاي؟!
قطب حاجبه بذهول مخلوط بالغضب وهدر: انتي لسه خايفه عليه بعد كل ده؟ انتي اتجننتي!!

+


هزت راسها بالنفي وغمغمت ؛ لالاا مش كده أنا !
سحب السلاح من يدها بقوه وهتف: انتي ايه؟ انتي هتفضلي كده لحد امتي؟ اوعي يا ونس !!

+


دفعها وتحرك الي الباب ،ولكنه تسمر بأرضه عندما هتفت : أنا خايفه عليك انت يا جبران! مش عايزه اخسرك !!
جحظت عيناه للحظة، وكأن كلماتها اخترقت شيئا عميقا بداخله، شيئا لم يكن مستعدا لمواجهته… لم يكن مستعدا لسماعه، لكنه شعر به، شعر به حتى آخر نقطة في قلبه.

1


بلل شفتيه ووضع يده على رأسه يحاول السيطره على أعصابه، ودار لها وتمتم بدهشه : ايه! انتي بتقولي ايه؟!
هرولت نحوه وهي تنحب ، والقت نفسها باحضانه، ضمها إليه ورفعها بين ذراعيه بقوه ،وهو يشعر أن قلبه سوف يتوقف من شدة خفقاته ،تنفس رائحتها وهو يضغطها علي صدره ،

1


وهمس : حبيبي قولتي ايه؟! 
هزت راسها وهمسة: ايوه انا مش عايزه اخسرك! أنا مصدقت لقيتك؛ اول مره احس بالامان في حضنك، اول مره اعرف انام من غير خوف ولا كوابيس في سريرك وبين ايديك !!

+


مسح على شعرها بحنان ،وتحرك بها الي الاريكه وجلس وهي بين أحضانه ...
وهمس : خلاص اهدي يا ونس دنيتي! 
أنا مكنتش اعرف اني غالي عندك كده، كنت فاكرك لسه بتكرهيني!!
حدق بعينيه في اخر جملته يحاول اكتشاف ما بداخلها من مشاعر نظرت له بلهفه جعلت قلبه يرفرفر بين ضلوعه هزت راسها بالنفي وغمغمت: لا مش بكرهك!!

+




                
اقترب منها وكور وجهها بين يديه وقال بلهفه : امال ايه يا حبيبي قولي حاسه بايه؟!
أخفت عينيها وتوترت وهمسة : انت دلوقتي اغلي حد عندي! فكرة اني اخسرك مرعبه بالنسبه ليه ،مش هقدر اعيش بعد ما حسيت الامان والحنان في حضنك!! مش هقدر اتحمل اعيش الخوف والقسوه تاني !

+


هز رأسه وتمتم وهو يضمها لحضنه بقوه: لا يا حبيبي مفيش خوف ولا قسوه تاني طول ما أنا عايش متخفيش من مخلوق على وش الارض انتي مراتي وعشقي ومفيش حد يقدر يخوفك تاني ابدا...

1


أغمضت عينيها وهي تنحب وتشهق وجسدها يرتجف بقوه أخرجها من حضنه ومسح دموعها برفق وقال: ليه يا حبيبي الدموع دي؟!
وضعت وجهها على صدره وغمغمت : مش قادره اصدق احساس غريب اوي ؛أنا حاسه اني بحلم أنا نسيت طعم الحنان من زمان ؛من يوم ما امي ماتت ...
كور وجهها والتهم شفتيها بقبله ناعمه ومرر شفتيه على كامل وجهها وهمس: حقك عليا يا حبيبي ،انا كنت اعمي ومشفتش كل ده ،بس انا كنت بعاند حاجه جويه، احساس اني احب تاني ده كان مرفوض تماما من حياتي ،الحب كان بالنسبه لي وجع كبير اوي!
هزت راسها وهمسة: ليه ؟!

3


تنهد بحرقه ومسح على وجهه وقال: هتعرفي كل حاجه في وقتها ،أنا بس عايزك تعرفي اني لما كنت بقسي عليكي في الاول كنت شايفك خساره اوي! وبعد شويا كنت غضبان منك ومن نفسي عشان الاحساس اللي كان بيتملكني لما اشوفك..
كان بيخليني غضبان من نفسي اكتر كمان !

+


رفعت منكبيه وغمغمت: أنا مش فاهمه حاجه!!
ابتسم بجانب فمه ورد :يوم وراء يوم هتفهمي يا فاليروز '
سحبها الي أحضانه وهمس : مسيرك هتعرفي كل حاجه وجعت قلبي في حياتي !!
...............................
في اتيليه فساتين ..

+


وقف سليم يراقب دمع وهي تدور حول نفسها بتوتر ولا تستقر علي الي موديل، نظرت له بحنق ممزوج بالغضب وقالت : ممكن متبصليش كده بتوتر؟
ابتسم بعبث واقترب منها وقال: ليه بقا؟
نظرت له وذمة شفتيها وهتفت : ارجع مكانك يا سليم!

+


اقترب منها حتي لفحت أنفاسه وجهها وهمس: مش بتقدري تمسكي نفسك لما اقرب مش كده؟! 
رفعت حاجبها وغمغمت وهي تتراجع للخلف وتحاول التماسك امامه : لا لآا ليه بتقول كده؟!
دنا منها وسحبها إليه وهمس : من اللي انا شايفه ده!
مسح على وجنتها برفق جعل جسدها يرتجف باستجابة بين يديه وهمس: شوفتي اهو مش على بعضك يا قلبي!!

1


حاولت التملص منه وهمسة: سليم الله بقا !
اقترب منها بعبث وهمس: روح سليم انتي يا ديمو تراجعت وهي تشعر أنها علي وشك الاغماء وهمسة : سليم الله يخليك بلاش فضايح؟

+


تراجعت حتي دلفت غرفة تبديل الملابس ،وهو يتقدم نحوها ،وينظر لها بحب وعشق مغلف بالعبث واغلق الباب خلفه شهقت برعب وهتفت : لاااا افتح الباب هصوت 
اقترب منها وحاول سحبها إليه فصاحت
بهستريه : والنبي خلاص مش هعمل حاجه!!

+


قطب حاجبه بدهشه وحاول ضمها وهي تضربه بقبضتها مسك يدها وهزها برفق وقال: مالك يا دمع انتي خايفه مني؟! 
هزت راسها بالايجاب وقالت: ااه انت اتجننت عليا في الجنينه؛ ووجعتني وعقابك كان قاسى اوي!

+



        
          

                
شهقة بعنف وسحبت طرف فستانها من ناحية منكبها وبدايه نهديها وقالت  : شوف عملت فيا ايه؟!
حدق الي جسدها بذهول ،وتذكر عندما التهم بشرتها الرقيقه بعنف ، ومسح على شعره بغضب وحاول الاقتراب منها وهمس : آسف يا قلبي ،أنا مكنش قصدي والله، أنا معرفش عملت كده ازاي يا دمع؟؟

3


شهقت بعنف وتراجعت للخلف بسرعه وهتفت: سيبني لا متقربش!! 
غمغم بدموع وهي يري رعبها منه وهمس : دمع يا قلبي أنا سليم حبيبك! أنا مكنش قصدي اعمل كده! أنا عارف اني غلطان! بس والله مكنت حاسس بنفسي يا قلبي!!

+


اقترب منها وضمها بحضنه وشدد عليها وهمس: آسف يا روحي أنا معرفش ده حصل ازاي حقك عليا يا قلبي ..
ضربته بقبضتها الصغيرة وهمسه: اوع بكرهك!
ابتسم بجانب فمه وقبلها على راسها وقال: وانا بموت في كرهك ليا !!

+


علي الجانب الآخر 
سحب ادم الموديل من يدها واعاده مكانه وهتف : على جثتي الفستان ده!!
ذمة شفتيها وقالت : ليه بقا ؟!

+


رفع حاجبه بدهشه وغمغم: مش عارفه ليه؟ عريان واخر مسخره ؛ هو انتي يا مفعوصه تلبسي كده ليه؟! 
وضعت يدها على خصرها وهتفت : عجبني! وبعدين ملكش دعوه انا حره!! 
اقترب منها وتمتم: اولا مفيش حاجه اسمها مليش دعوه! لي دعوه ونص ..
وثانيا بقا : انتي اميره يا چيچي والاميرات في الاساطير مكنوش بيلبسوا عريان بالعكس كانت فساتينهم كبيره وضخمه اوي وجميله صح؟!

+


اومات لها وقد راقت لها الفكره وقالت : عندك حق؛ طيب اي واحد احلي؟! 
اقترب من احد الموديلات وأشار إليه وقال :ده يليق عليكي اوي يا اميرتي!! 
ابتسمت برقه وحدقت الي الموديل وقالت : حلو اوي يا أبيه!!
ذم شفتيه وأشار إلى أحد العاملين وهتف : عايزين الفستان ده لو سمحت!
........................
في الصباح ..

+


نزل جبران الدرج بسرعه ،ولكنه توقف عندما وقعت عينيه على جيلان وهي ترتدي فستان يشبه فستان الاميرات ، وقف يحدق بها بإعجاب وشرد قليلا ثم تحرك اليها وقال.: صباح الخير !
نظرت له جيلان ونظلي : صباح الخير ؛

3


نظر الي جيلان وغمغم : ايه الجمال ده يا جيلان؟ 
رفعت عينيها ونظرت إليه وقالت بذهول : بجد يا بابي ؟؟
اقترب منها واغلق سحاب فستانها جيدا وقال : طبعا ولا الاميرات يا قلب بابي !
نظرت له وفتحت فمها بذهول ضمها باحضانه وهمسه: ايه؟! 
ابتسم بحب واغلق فمها وقال: اول مره تلبسي حاجه شيك ورقيقه كده تقريبا مش ذوقك!!
هزت راسها وهمسة : لا ذوق آدم !
هز رأسه وتمتم:  لا الواد ده بيفهم ؛

3


هتفت نظلي وهي تنظر إلي جبران تحاول استكشاف حقيقه تغير جبران الجذري : من بدري بقولها كده يا جبران! 
هز رأسه ورد : عندك حق وبعدين هي عارفه انها اميره صح يا جيچي؟!
اومات له بفرحه وتحرك هو وغمغم : اتاخرت علي الشغل الافتتاح النهارده !!

+


خرج جبران وقالت نظلي : صدقتي لما قلتلك أنه بيحبك وخايف عليكي !
اومات جيلان بشرود وهي تشعر بخطب ما في تغير والدها كثيرا ...
نظرت إلى نظلي وقالت : مش ملاحظه ان بابي اتغير شويا من فتره كده يا انطي؟! 
هزت نظلي ساقها بتوتر وقالت : فعلا يا جيلان وانا ملاحظه كده! وكمان خايفه من حاجه كده ؟!
- حاجه ايه ؟!

+



        
          

                
- البنت اللي اسمها ونس دي اخت دمع انا ملاحظه أنها بتلف على الباشا وعينها منه !!
نهضت جيلان وضحكت بخفه وقالت: لا يا انطي دي ونس طيبه اوي وفي حالها !
رفعت نظلي حاجبه بنزق وهتفت: انتي اللي طيبه انا متاكده أن في حاجه مش مفهومه بتحصل بينهم ومش هسكت غير لما اعرفها!!

+


إشارة اها وهتفت : طيب انا هطلع الغير الفستان ده وانزل نروح على الشاطئ ..
اومات لها بشرود ،وتحركت جيلان الي الاعلي لتغير ملابسها ...
.........................
في غرفه ونس...

+


تململت بنزعاج من صوت طرق الباب مسحت على الفراش وقطبت حاجبها ،وفتحت عيونها ببطئ وهمسة: هو راح فين؟! 
انتبهت الي صوت الباب فنهضت بكسل وهمسة بصوت ناعس : ايوه حاضر!

+


فتحت الباب وجدت العامله مع فتاه متوسطه الطول تحمل تلات اكياس بابتسامه بشوشه
وقالت العامله :الانسه عايزه حضرتك يا انسه ونس! 
اومات لها ونس وقالت : طب روحي انتي! 
اومات العامله وتحركت الي الاسفل , ونظرت ونس إلي الفتاه وقالت : اتفضلي،

+


تحركت الفتاه الي الداخل وقالت : اتفضلي يا هانم الباشا طلب الفساتين دول!!
نظرت ونس حولها بدهشه وخوف وهمسة: شكرا! بس حد شافك وانتي جيه بيهم ؟!
رفعت منكبيه وغمغمت: لا يا فندم محدش كان تحت غير الشغاله اللي فتحتلي الباب ووصلتني لهنا!!

+


اخذت ونس منها الفساتين ووقعت لها وانصرفت الفتاه ...
وقفت تراقب هذه الملابس بانبهار وحيره، حتي دق الهاتف نظرت إليه ورفعت الهاتف وهمسة : الو..
ابتسم بعبث وقال ؛ لسه نايمه ولا ايه؟

+


جلست علي طرف الفراش وقالت : لا صحيت خلاص! 
لاحظ الإرهاق البادي على صوتها وغمغم : حبيبي انتي كويسه حاسس صوتك مرهق؟! 
همسة بحب : لا كويسه متقلقش!!

+


عض شفته بعبث وقال: شكلي كده تقلت عليكي الليله دي! 
أغمضت عينيها وشعرت بقشعريره تسري بجسدها وهي تتذكر أفعاله معها وهمسة : شويا كده!! 
ضحك بمرح من قلبه لاول مره من سنين ؛تاهت ونس بين طيات ضحكته الرجوليه الساحره المهلكه وغمغمت : اول مره اسمع ضحكتك!

2


توقف عن الضحك وقال : وانا كمان مضحكتش من قلبي من سنين! انتي اللي رجعتي ضحكتي يا ونس دنيتي!! 
تنهد وهمس: ياتري انا فرقت في حياتك يا ونس؟!

+


وضعت يدها على قلبها وهي تشعر أنه يقفز بجانب صدرها وهمسة : طبعا كتير اوي.. حسستني الامان والسند والحمايه والحنان اللي اتحرمت منه طول عمري !!
ابتسم بجانب فمه ورد: انا هرضي بده موقتا أنا عايز اكون كل حاجه في دنيتك يا حبيبي!

+


نظرت إلى الفساتين وقالت:  صح لي كل ده انا عايزه فستان واحد للخطوبه,
تنهد من كم القناعه والرضا بأقل القليل وهمس : أنا عمري ما شوفت زيك في الدنيا دي يا حبيبي !!افرحي كل الستات بتفرح بالحاجات دي! 
ابتسم بفرحه وسعاده وهتفت: أنا فرحانه اوي يا جبران!!

+



        
          

                
عض على شفته بقوه وهتف: اااه من جبران دي هتوديني في دهيه يا حبيبي انا جايلك!!
نهضت وهمسه بصوت مرتجف : ايه حصل؟ 
نهض وهو يتحرك بسرعه: جاي اشوف الفساتين متفهميش غلط يا فاليروز!!

1


ضحكت برقه وأغلقت الهاتف وهي تفرك يدها بخجل وتوتر ...
حاولت التغلب على خجلها وتشتيت أفكارها ،وفتحت الاكياس واخرجت اول فستان ووضعته علي جسدها ونظرت الي المراء بنبهار، ثم هزت راسها بالنفي وغمغمت: لا مش واضح كده لازم البسه...

+


وضعته وبدأت بنزع منامتها وارتدات الفستان شهقت وفتحت فمها بذهول وهمسه: مين دي؟!
ضحك بمرح وقال: كوين فاليروز !
دارت إليه وقالت : بجد؟!

+


اقترب منها وعيناه تلمع بنبهار وهوس عاشق مجنون بعشق ملكته وساحرته : بجد اووي يا حبيبي! انا اصلا شايفك ساحره من اول لحظه ساحرتي جبران الباشا ..
بسحرك يا فاليروز !!
اقترب منها وحاوط خصرها وقربها إليه وهمس: وحشتيني يا حبيبي !
تملصت منه بخجل وهمسة: جـ جبران احنا بالنهار مش هينفع ؛
ضمها بقوه وغمغم: يا حبيبي مش قادر الليل لسه بعيد اوي!!

+


شهقت بفزع عندما مرر يده على سحابة فستانها وفتحها وهمسة : لالا عشان خاطري بلاش وحياتي !!
عض شفته بغيظ وغمغم: بلاش وحياتي دي بضعف وانفذلك اللي عايزها !
تراجعت ونظرت له وهمسه: بجد! طيب استني اغير الفستان وتشوف الباقي ,

+


اخرجت فستان اخر وتحركت الي المرحاض ثم توقفت علي صوته الحاد: استني! 
نظرت له بدهشة وقالت: في ايه ؟
اقترب منها وتمتم: انتي هتغير في الحمام ليه هو في حد هنا مينفعش تغيري قدامه؟!
هزت راسها بالنفي بخجل وهمسة: لا بس اصلا !!

1


اكمل فتح سحابة فستانها وسحب أطرافه وهمس : ولا اصلا ولا فصل أنا جوزك يا هانم! 
عضت شفتها بخجل وسحبت الفستان وحاولت ارتداءه بسرعه ...
ضحك بمرح وقال: طيب استني افتحي السوسته! 
تململت بتوتر وقالت: نسيتها ؛

+


ساعدها في ارتدا الفستان وقال : أنا مش بنسي السوسته ابدا دي تخصوصي!
ضحكت برقه وهمسة: انت مش معقول بجد ؟!
دارها بين يديه واغلق السحاب وحدق بها وقال: ده لا ليه ده لوحدي بعد كده !!
هزت راسها وهمسة: بس حلو اوي؛ 
مرر يده على جسدها بنعومه وهمس: يجنن مش حلو بس ليه أنا تمام !
هزت راسها وهمسة: تمام ؛
............................
في المساء 

+


في غرفه دمع انتهت الميك اب ارتست من عملها وقالت : ماشاء الله تجنني يا عروسه! 
نظرت دمع الي نفسها وفتحت فمها بذهول وهتف : أنا دي ؟!
انتهت ونس أيضا وهتفت بانبهار : وانتي كمان يا انسه احلي واحلي !
نظرت الشقيقتان الي بعضهم بدهشه وقالت ونس : يلهوي ايه الجمال ده؟!
نظرت لها دمع وترقرقت عيناها بالدموع وهتفت : ده بجد يا ونس أنا مش مصدقه!

+


اقتربت منها ونس وهتفت بدموع : اوعي تعيطي أنا بقولك اهو، انتي زي القمر يا نور عيني !
ضمتها دمع وهمسة : وانتي احلي من القمر يا ونس!! 
دق الباب ودلفت اميره وهي تطلق الكثير من الزغريط والفرحه تعلو وجهها وترقرت عيناها بدموع الفرح وهتفت : يا فرحه قلبك يا اميره بالعرايس القمرات دول !!

+



        
          

                
ضحكت ونس وقالت: احنا برضو ولا انتي يا ابله؟؟ 
نظرت لها اميره بدهشه وقالت: بت يا ونس ايه ده كله ده مش الفستان اللي جبناه سوا !
زاغت عيناها بتوتر وقالت : لا ده طلبتو اوردر عشان كنت تعبانه ومش قادره انزل مع دمع !

+


نظرت دمع الي الفستان وهتفت : اه بجد مختش بالي يجنن يا قلبي.. 
ضحكت اميره وقالت : انتي محدش ياخد عليكي النهارده يلا يلا العريس مستني وانا واقفه ارغي يلا ...
.......................
في الاسفل ..

+


اقترب جبران بحلته التي جعلته يبدو كأمير من قصه خياليه، ولكن ليس حلته من عادت إليه شبابه، وكأنه استرد عمره الضائع، فظهر في أبهى صورة، كأن السنين التي أثقلت كاهله قد تراجعت خطوة للوراء أمام سعادة غامرة تملأ قلبه...
لمعان عينيه لم يكن مجرد ضوء عابر، بل وهج مفعم  بالحياة، بابتسامة لم تفارق شفتيه، تفيض بالعشق والانتصار.

3


اقترب من سليم الذي يقف أسفل الدرج ينتظر علي احر من الجمر ،وهو ينظر إلي الساعه بتافف وسخط ويشعر أن عقارب الساعة تعانده اليوم ولا تمر،

+


كان هو أيضا لا يقل وسامه عن والدها ف هذا الشبل من ذاك الاسد كان يبدو كفارس وفتي احلام خرج من قصص الروايات وبين أحضان الحكايات ..

+


هتف وهو ينظر إليه : ايه يا سليم يلا بقا عشان لسه الافتتاح !!
نظر له سليم بدهشة وقال: الله اكبر وهو مين فين العريس يا باشا انت بتفكر تتجوز ولا ايه ؟!
نظر له وهتف بجديه مصطنعه : يلا يالا الناس مستنيه !
ضحك سليم وغمغم: اهم نزلين ..

+


لحظات رفع جبران حاجبه بغضب وهو يراها تنزل الدرج ..
جمال ساحر سحرت عيونه، وسرقة دقات قلبه، وتوقفت أنفاسه ...
مال سليم علي والده وهو يرمق تلك الملاك الذي خطفت عقله على الاخير تنهد وهمس : ينفع تبقي دخله والنبي ..
ضحك جبران وهمس : اكتب كتابك وبراحتك يا بابا  ؛

3


وصلت دمع وخلفها ونس واميره وتلقها سليم ومسك يدها وقبلها وتمتم: والله أنا جبت اخري من دلوقتي!! 
ضحكت برقه وهمسة: اتلم بقا ؛
اقترب جبران من ونس وغمز بعبث وهمس: اهبل عشان يتلم !
همسه بصعوبه وتوتر : ابوس ايدك بلاش فضايح!!
سحب سليم دمع وخرج وخلفهم الجميع ...
...........................
في حفلة الافتتاح...

+


كانت القاعة تتلألأ بالأضواء الفاخرة، وأصوات الأحاديث تتعالى مع همسات الكاميرات التي تلتقط كل تفصيلة..
كان الحضور من رجال الأعمال والشخصيات المهمة يتبادلون الابتسامات الرسمية، لكن الجميع يترقب لحظة واحدة بالطبع لحظة دخول جبران الباشا...

+


لحظات وفتح الباب الرئيسي بهدوء، ونعكس الضوء عليه بدلته السوداء الأنيقة فيبدو أكثر هيبة مما هو عليه دائمًا. خط بخطوات واثقة وعينيه ثابتة مرر عينيه وسط هذا الحشد وهو يبحث عن شيء واحد أو بالأحرى شخص واحد فقط..

+


وقفت ونس على مقربة منه والتردد يفتك بها تشعر بأنها غريبة وسط هذه الأجواء الفاخرة ، تراجعت وهي تحاول أن تتوارى عن الأنظار لكنه كان يراها.. بل لم يكن يرى سواها...

+



        
          

                
اقترب منها بخطوات هادئة واوما لها بطريقه بالكاد ملحوظة ومد يده نحوها بالكاد لمست أطراف أصابعه أناملها بخفة ،وكأنه يحاول طمأنتها أو ربما كان يريد أن يشعر بأنها بجواره ...

+


لكن قبل أن تكتمل اللمسة تراجعت ونس فجأة وهي تنظر حولها برعب وسحبت يدها كأن النار مستها ثم استدارت بسرعة، واختفت وسط الحشد، تجمد مكانه للحظة كور قبضته حتي ابيضت رمش مرتين كأنه يستعيد تماسكه ،ثم رفع رأسه وأكمل طريقه إلى المنصة بخطوات ثابتة...

+


صعد المنصه ووقف أمام الميكروفون ألقى نظرة هادئة على الحضور، ثم بدأ حديثه بصوته العميق الواثق، بصوت رجل يعرف كيف يفرض كلماته، كيف يجذب الجميع إلى حديثه: أهلا وسهلا بالجميع النهارده مش مجرد افتتاح فندق دي لحظة بتمثل سنين من الشغل والتخطيط خطوة جديدة في رحلة النجاح الباشا جراند مش مجرد مشروع هو حلم اتحقق رؤية بقت واقع..

+


توقف لحظة وعيناه تجول في القاعة وهو يبحث عنها  لم يكن يرى أحدا غيرها ..
وهي كانت واقفة في ركن بعيد، تحاول أن تندمج مع الجموع، تحاول أن تكون غير مرئية. لكن بالنسبة له؟ كانت واضحة كالشمس...

+


هتف جبران بصوت أكثر هدوءا، وكأن حديثه موجه لها وحدها : النجاح مش مجرد فكرة أو خطة النجاح بيجي لما يكون في ناس حواليك بيدعموك، ناس وجودهم بيفرق ناس مش سهل إنك تلاقيهم."

+


تململت ونس في مكانها، وكأن كلماته ضربت شيئًا عميق بداخلها. رفعت عينيها نحوه للحظة، لكنه كان قد عاد بوجهه إلى الحضور، وختم كلمته بثقة، وسط تصفيق حار  ملأ  أركان القاعة..

3


كان صخب الحضور يلف القاعه لكن  داخله لم يكن يسمع سوى صوت انسحاب يدها من يده، ولم يكن يرى سوى تلك اللحظة العابرة التي أفلتت فيها منه، وكأنها أفلتت شيئا أكثر من مجرد لمسة ..
................................
في حفل الخطوبه ...
كانت الأجواء تضج. بالفرحه والسعاده والأضواء التي زادت المكان بهجه وفرحه جلس سليم وصبحي أمام المأذون وبدأ مراسم الزواج كانت لمعه عيون سليم تشتعل بالفرحه والسعاده التي لم يشعر بها من قبل 

+


وضعت دمع يدها على قلبها وهي تشعر أن قلبها سوف يغادر جسدها من شده الفرحه ،
قبضة علي يد شقيقته وهي تشعر أن أقدامها لا تلامس الأرض ربتت ونس على يدها وهمسة: مبروك يا بنت قلبي !
عضت علي شفتيها تمنع دموعها وهمسة: مش بحلم أنا صح يا ونس؟!

+


هزت راسها بالنفي وغمغمت: لا انتي صاحيه وكل حاجه حقيقه حوليكي افرحي على اد قلبك ما يشيل فرحه وسعاده يا دمع.. 
نظرت ونس إلي جبران وقالت: الفرح مش بيستني خدي حقك يا قلبي !
نظر لها جبران وكأنه استمع الي كلماتها أو شعر بها تنهد وبلع الغصه المسننه بحلقه ، وهو يتذكر لحظات كتب كتابه على ونس كم كانت حزينه وموجوعه لدرجه اليأس ، وزاد هو عليها دون شعور أو ضمير،،

+


لكن ليشهد الله أن قلبه الان يغرق بسحرها وعقله مهوس بها، وأصبح عشقها يجري مجري دمه ،
وبالله سوف يعوضها عن كل لحظه وكل دمعه وكل حزن مر بها ..
سوف يغرقها ويغرق معها ولو كان آخر شي يفعله ف حياته ....

+


انتهى كتب الكتاب بجملة المأذون المشهوره : بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينهما في خير ..
نهض سليم وسحب دمع الي أحضانه بقوه وحملها بين ذراعيه ودار بها بمرح صرخت دمع بفرحه وسعاده وصفق الجميع بصخب اقترب جبران من ونس وغمغم: مبروك يا قلبي ...

+


نظرت له بامتنان حقيقي وردت : الله يبارك فيك يا جبران ربنا يخليك ليا ..
اقترب منها وقال: اهم حاجه تكوني مبسوطه يا حبيبي !
نظرت إلي دمع وسليم وهم يتمايلون على انغام الموسيقى والفرحه تعلوا وجوههم وغمغمت : اوي اوي ده حلم كان بعيد اوي !
مسح على وجنتها برفق وقال : انتي احلامك أوامر يا حبيبي.. 
تراجعت وهي تنظر حولها وهمسة: الناس حولينا!

+


حاول الاقتراب منها لكنها اشاره له بيدها وتحركت من أمامه بسرعه وهي تنظر له بتحذير عض شفته بغيظ وغمغم: يا سلام وانا هفضل تحت رحمه الناس ولا ايه؟!
.....................
ضم سليم دمع بتملك وهمس : مراتي!
نظرت له بدهشة وقالت: نعم !
هز رأسه وتمتم: لا بس بستطعم الكلمه حلوه اوي يا قلبي !!
مرر يده على جسدها بنعومه وهمس: ولا لقب مدام سليم الباشا احلي واحلي ...

7


تململت بتوتر وخجل وهزت راسها بالنفي وهمسة : بس يا مجنون الناس حولينا !
وضع جبهته على جبهتها وتمتم: محدش له عندي حاجه مراتي وبموت فيها ؛
ضحكت برقه وهمسة: وانا بحبك اوي يا سولي ...

+


على الجهه الاخره ....
اقترب آدم من ونس وهتف : القمر يسمحلي بالرقصه دي !!
نظرت له بدهشة وخوف وهمسة : أنا مبعرفش ارقص !
رفع حاجبه وتمتم: أعلمك دي حاجه بسيطه اوي!!

+


فزت بفزع عندما هدر جبران بصوت حاد: قلتلك معرفش يبقي خلاص! يمكن بترفض بطريقه شيك ومش عايزه ترقص معاك ؛
التفت آدم وقال : أنا مش قصدي حاجه هو بس سليم وصاني عليها عشان يعني متعرفش حد هنا!!!

+


هز رأسه وتمتم بحده اكبر من موقف عابر : لا شكرا لتعبك شوف حاجه تانيه اعملها ..
هز رأسه وتمتم: ماشي !
انصرف ادم باحرج ونظرت ونس إليه برعب
وقالت : أنا مـ ..
قبض علي يدها وسحبها خلفه الي الحديقه الخلفيه 
وقف في اخر الحديقه وهو يتنفس بصعوبه، وكأنه على وشك الانفجار ،وقفت وهي تلتقط أنفاسها وهمسة : جـ جبران !!

+


اغمض عينيه وضغطه على فكيه بغضب وهدر: لو دلوقتي جوازنا معلن مش هيجي حتة عيل يطلب مراتي للراقص وانا واقف من غير ما كسر دماغه !!

+


تراجعت من حدته وهمسة بارتجاف: أنا عارفه بس انت شايف الظروف... 
دار لها بعنف وهتف : لا أنا مش مجبر اتحمل نظرات الناس ليكي وانا مش قادر امنعهم !
شهقت بفزع عندما قبض على خصرها بقوه وقربها إليه وهمس: أنا مش قادر اتحمل ده يا ونس بحس قلبي هينفجر ودمي بيفور !

+


مسحت بيدها علي وجنته وهمسة: بس انا خلاص عيوني مش بتشوف غيرك انت دلوقتي جوزي وكل حياتي !
قبض على وجنتيها ومرر إبهامه علي شفتيها وهمس : مش كفايه يا حبيبي انا عايز اكون نفسك اللي بتتنفسيه،  اكون جوه قلبك اجري في دمك أنا بعشق بجنون!!! 
جحظت عينيها بعدم تصديق ,واكتملت الصدمه عندما قبض على شفتيها بقبله عميقه, وكأنه يتوج اعترفه بقبله عميقه سحب بها أنفاسه وارتشف من شهدها ...
اجفلا علي صوت صبحي يهتف بعنف : الله ينور يا باشا ووووووووووو

21


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close